Samsung 840 EVO 120GB

Specificaties 2,5" • TLC • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 840 EVO 120GB Review

peter123 18 augustus 2013, laatste update op 18 november 2014, 21.963 views

Samsung 840 EVO 120GB

HDTune laat duidelijk zijn meerwaarde zien bij de prestatiemetingen. Er zitten wat hiks in de lijntjes, die je met een gemiddelde meting niet ziet. Je merkt deze hiks ook in de praktijk. Een beschreven SSD heeft last van prestatieverlies met de tijd.

Pluspunten

• Snelle SLC cache.
  • Goede prestaties
  • Geluidsloos
  • Weegt niets
  • Klein
  • Fix voor slechte prestaties???
  • 3 jaar garantie

Minpunten

• TLC geheugen is langzamer.
  • Zwaar belaste SLC cache.
  • Presteerd wat minder dan zijn grotere broers.
  • Prijs per Gb nog steeds hoog tov een normale HD.
  • Prestaties lopen achteruit in de loop van de tijd.
  • Fout in firmware

8-2013 Eerste versie
3-2014 Performance na 7 maanden
7-2014 Performance na 1 jaar.
11-2014 Prestatieverlies en firmware fix.

Keuze
Windows 7 met wat applicaties heeft ongeveer 40Gb nodig, dus moest de SSD minimaal 60Gb groot zijn. Er zit al een 250Gb laptop HD voor de data en automatische backup in de desktop, want de PC moet stil zijn. Omdat de prijs van 120Gb niet heel veel meer is dan 60Gb, ben ik maar op zoek gegaan naar een 120Gb SSD. http://tweakers.net/categ...uuSrmlGkWZ6-mDzV4ftgljjC8
Daarna ga ik altijd reviews lezen, zoals deze:
reviews: Samsungs nieuwe 840 EVO-ssd's: moeilijk te verslaan

De verschillende 120Gb SSD's op een rijtje.
_________________Mb/s______IOPS 4K QD32____cache________
Samsung 830:.........520 - 320 - 80.000 - 30.000 - 256Mb - MLC
................gemeten:499 - 329 - 69.235 - 17.720 (beschreven bootdisk)
Samsung 840:.........530 - 130 - 86.000 - 32.000 - 512Mb - TLC
Samsung 840EVO:..540 - 410 - 94.000 - 35.000 - 256Mb - TLC - 3Gb SLC cache
................gemeten:.509 - 398 - 57.753 - 31.960
Plextor PX-128M5S..520 - 200 - 71.000 - 51.000 - 256Mb - MLC
OCZ Vertex 450.......525 - 290 - 75.000 - 70.000 - 256Mb - MLC
Kingston V300.........450 - 450 - 85.000 - 55.000 - ...0Mb - MLC - data compressie
Toshiba Q 128Gb.....552 - 501 - 85.000 - 35.000 - ?......... - MLC
Allen beschikken over TRIM en een SATA3 aansluiting en zijn rond de 80-90 euro. Op papier zou de 840EVO dus goed zijn en volgens testen van Tweakers de beste.

Specificaties
De 840EVO is wat de naam al aangeeft, een evolutie van de 840. Met de 830 heeft Samsung een top SSD in de markt gezet tegen een lage prijs en met hoge performance. Met de 840 en 840pro probeerde men een consumenten en professionele SSD in de markt te zetten. Die pro was echter 30 euro duurder voor ongeveer dezelfde prestaties als de 830. De 840 die dezelfde prijs had als de 830 presteerde veel minder. Dat betekende een achteruitgang tov de 830. Gelukkig wil men dit met de 840EVO gedeeltelijk herstellen.

HPA = Een gedeelte van de SSD niet zichtbaar voor het OS of BIOS, DCO = Geeft de eigenschappen van de SSD door aan het OS of BIOS, Security Mode = password, SCT = SMART Command Transport, Power Management = active, standby or sleep,

Wat is er anders aan de 840EVO tov de 830? De 840 maakt gebruik van TLC geheugen. Er wordt per geheugenblok 3 bits geschreven ipv 2 bij MLC en 1 bit bij SLC. Voordeel is dat het goedkoper en kleiner is. Nadeel dat het minder lang mee gaat en langzamer is. Met de EVO heeft men dit willen oplossen door 3Gb TLC aan te merken als SLC cache geheugen. Nadeel hier weer van is dat alles eerst naar het SLC wordt geschreven en dan pas naar het TLC geheugen. Dubbele acties dus. Samsung is de enige fabrikant die TLC gebruikt. Ik ben niet zo weg van deze oplossing.

De spec's van de verschillende Samsung 840EVO's.

Prestaties
De prestaties heb ik vergeleken met een Samsung 830 128Gb. Alle metingen met de volgende hardware:
Asrock B75 pro3-M, Intel i7-3770k en laatste Intel drivers. De SSD is aangeloten op de 1ste en enige Intel SATA3 poort welke een snelheid heeft van max.500MB/s tov de overige SATA2 poorten die max. 250MB/s halen.
In de tijd worden de prestaties minder bij het lezen nieuws: Samsung verhelpt degradatieproblemen 840 EVO-ssd's
Samsung EVO SSD eigenaars

Metingen zonder partitie met HDTune

Lezen van de 120Gb 840EVO

Lezen met partitie en data na 7 maanden.

Lezen met partitie en data na 1 jaar.

Lezen na 1,5 jaar.

Lezen na nieuwe firmware en fix.

830 lezen

840EVO Schrijven : Dit gaat goed tot de 3Gb SLC cache. Daarna is het een gewone 840.

830 schrijven

840EVO IOPS lezen: 2 random metingen komen uit op bijna 100ms. Dat is een behoorlijke hik.

840EVO IOPS schrijven: Ook hier wat vreemde uitschieters naar boven.

Metingen met partitie

Wat vreemde spikes naar beneden bij het schrijven.

De resultaten met bestanden na 7 maanden gebruik zijn vrijwel gelijk.

840EVO________________________________830

840EVO________________________________830

De Windows prestatie Index is 7,9.

Rapid Mode
Met Samsung zijn Magician software kun je een RAMDISK als cache gebruiken voor de SSD. Dit geeft een geweldige boost aan de benchmarks als je genoeg geheugen in je PC hebt. (Meer dan 4Gb) Hoewel ik er 8 heb ga ik dit niet proberen. De standaard prestaties zijn goed genoeg en de data die in het geheugen staat ben je kwijt bij een vastloper of stroomuitval, wat een gebrickte SSD tot gevolg heeft.

Windows 7 optimaliseren voor een SSD
Bij WinXP moesten er nog wat zaken handmatig worden ingesteld. Win7 is meer geoptimaliseerd voor een SSD, maar het is altijd goed de settings te controleren:

De cache van de SSD moet ingeschakeld staan en Windows mag bij deze SSD de cache flushen.
Prefetching laad alvast veel gebruikte programma's in het geheugen. Daarvoor houdt het weer een logbestand bij, die regelmatig wordt aangepast. Veel extra HD activiteit, dus kun je met een SSD uitschakelen.
De pagefile slaat weer bestanden op op de HD omdat deze weinig worden gebruikt, of tijdelijk niet worden gebruikt. Bij het openen van het venster zie je ook soms een vertraging als je veel vensters open hebt staan. Is ontwikkeld in een tijd dat geheugen duur was. Je kunt de pagefile een vaste omvang geven, dat zou het HD verbruik moeten verminderen. Het systeem wordt instabiel als je de pagefile uit zet.
Indexering maakt een index van alle bestanden die op een schijf staan. Dit om het zoeken naar bestanden te versnellen. Misschien is dit handig voor "Mijn documeten", maar voor de rest heb je er niets aan. Geeft alleen veel HD activiteit.

Betrouwbaarheid
Ik heb nu 2x een SSD gehad die gebrickt was. De Vertex 1 wilde niet meer wakker worden uit de slaapstand van de PC. De Onyx begaf het na een stoomstoring. Ik had goede images en backups, maar het veroorzaakte wel enige overlast. De laptop heeft een batterij, maar deze desktop zit niet op een UPS. Of een SSD een stroomstoring overleefd en welke heb ik ook niet kunnen vinden op internet. Misschien dat Tweakers.net hier eens onderzoek naar kan doen.
Volgens Wikipedia zou de buffer naar het NAND geheugen worden geschreven na een stoomstoring en bij het terugkomen van de stoom weer geschreven worden naar de 256Mb cache. De Intel 320 en Crucial M500 zouden een condensator hebben, die de SSD nog even stroom geeft om zijn cache naar het MLC NAND te schrijven. De SandForce SSD's hebben geen cache en zouden dus theoretisch minder last hebben van een stroomuitval.
Mijn oplossingen: Maak regelmatig een image van de SSD. Gebruik een SSD naast een normale HD in een desktop. Reserveer de eerste 100Gb van een HD voor Windows, waar je de image naar toe kunt recoveren. Ik gebruik Acronis en Allway sync hiervoor.

PCB van een 120Gb EVO en een 1Tb naast elkaar.

Ondersteuning
Via de website kun je vragen stellen en zelfs bellen. Heb een email verstuurd en kreeg binnen 48u in het Engels antwoord. Ze hadden de vraag niet helemaal begrepen, dus moest nog een keer uitleggen, maar kreeg uiteindelijk een antwoord. http://www.samsung.com/nl/

Toekomst
Ik zou graag een SSD willen:
- Waarbij ik zelf kan aangeven of een geheugencel 1 bit of 3 bits kan bevatten.
- Een PCIe SSD waardoor de 500Mb/s bottleneck van de SATA3 poort wordt omzeilt.
- Betere ondersteuning van een OS voor een SSD. Die werken nog met cylinders en sectoren.
- Een betere recovery op een stroomstoring.
nieuws: Sata-io keurt sata 3.2-specificatie goed

HDTune laat duidelijk zijn meerwaarde zien bij de prestatiemetingen. Er zitten wat hiks in de lijntjes, die je met een gemiddelde meting niet ziet. Je merkt deze hiks ook in de praktijk, doordat het systeem even een paar seconden moet wachten.
Verder is de 840EVO net zo goed als zijn concurenten van dezelfde prijs. Het verschil in snelheid tussen een normale HD en een SSD is groot. De verschillen tussen 120Gb SSD's onderling is in de praktijk klein. Heb je een 830, dan hoef je zeker geen 840EVO te kopen, tenzij je groter wilt. Goede alternatieven zijn:
pricewatch: Toshiba Q Series HDTS212EZSTA 128GB
pricewatch: Plextor PX-128M5S 128GB
pricewatch: OCZ Vertex 450 128GB
Ik vertrouw een SSD nog niet al mijn data toe gezien de slechte recovery na een crash. Hoop dat men hier wat aan doet. Een beschreven SSD heeft last van prestatieverlies met de tijd. Er is een fix voor dit probleem.

SSD Reviews
productreview: Samsung 830 series SSD 128GB review door peter123
productreview: OCZ Agility 3 60GB review door peter123
productreview: OCZ Onyx SATA II 2.5" SSD 32GB review door peter123
productreview: OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB review door peter123

Referenties

Onderbouwde op- en aanmerkingen of verbeteringen zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Samsung 840 EVO 120GB?

Vraag & Aanbod

Aangezien dit een mooie complete review is wou ik je de volgende info niet onthouden.

De EVO heeft last van een performance degradatie probleem. Samsung heeft een (eerste) tool vrijgegeven om dit probleem te verhelpen alhoewel mij nog niet duidelijk is hoe permanent deze oplossing is.

Bedankt voor de aanvulling. Heb het nog niet uitgeprobeerd, maar als ik tijd heb zal ik dat zeker doen.
Dat TLC geheugen als negatief gezien wordt is toch allang achterhaald of heb ik het mis: http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013 en dat de prestaties wat lager liggen als de grote broers is bij elke SSD zo, maar daar is de prijs ook naar.

[Reactie gewijzigd door harrytasker op 21 augustus 2013 19:20]

Het gaat lang genoeg mee voor een consumenten PC. Maar de concurrentie heeft geen TLC, maar sneller MLC en dat voor dezelfde prijs. Het is voor Samsung gewoon meer geld verdienen.
De prijs is inderdaad lager, maar het blijft een negatief puntje. Bij HD's is dat ook niet zo dat hoe groter hoe sneller.
toch zie je ook bij gewone HDD's dat de duurdere en grotere modellen platters gebruiken met een hogere gegevensdichtheid en daardoor ook sneller zijn... Ook komen ze meetsal met een grotere cache die nogmaals de prestaties ten goede komt...
Ook is natuurlijk de achterliggende techniek heel anders waardoor SSD schijven wel sneller worden naargelang de grootte, dat is een beetje appels met peren vergelijken...
Ik zie eigenlijk niet zoveel snelheidswinst door dichtere platters. Hij moet nog steeds zijn rondje draaien. De latency is bij veel schijven juist achteruit gegaan. Daarom heb ik mijn WD 640Gb schijven nog steeds. De cache helpt wel iets voor kleine bestanden, maar grote, die meestal op deze schrijven staan, hebben er weinig profijt van. De techniek is inderdaad heel anders, maar ik denk dat ze gewoon liever een 500Gb verkopen en daardoor deze wat aantrekkelijker maken.
Bij een hogere gegevensdichtheid kan de harde schijf bij iedere rondje meer data bij elkaar hakken.
De latency heeft o.a. te maken met de rotatiesnelheid, daar zijn de grenzen wel bereikt (ik weet niet helemaal zeker, maar zo'n 10 jaar terug had je al 15KRPM schijven, de gemiddelde schijf van tegenwoordig zit daar ver onder).
Doordat de datadichtheid groter is geworden, heeft de kop meer tijd nodig om de juiste track te lezen. Latency is slechter geworden, datadoorvoer beter. Grote bestanden die niet gefragmenteerd zijn, zullen hier voordeel van hebben, kleine nadeel. Een RAID0 is een betere oplossing voor goede prestaties.
Een 15K drive haalt vrolijk 5ms, een 7200 zal rond de 14ms zitten en bij een 5400 drive zul je rond de 19ms zien. De rotatiesnelheid blijft de primaire "driver" van de latency.

Daarnaast zijn het vooral de sequential read/write snelheden die bij de 1 TB platters erg goed zijn. Denk bijvoorbeeld aan iets installeren of uitpakken of een (goed gedefragmenteerde) game starten.Een 7200.14 piekt bijvoorbeeld op 211 MB/s writes terwijl de Scorpio het met 87,1 MB moet doen.

Een moderne (nou ja, 2011) 7200.14 scoort dan ook twee maal sneller op real time traces dan de door jou genoemde 640GB Scorpio blue. Een SSHD traced nog 2x sneller.

Die Scorpio kan dus onderhand wel de prullenbak in ;).
max.500Gb/s tov de overige SATA2 poorten die max. 250Gb/s halen.

Sata3 poort is 6Gbit/s (oftewel delen door 8 eigenlijk.. maximaal 768MB/s kan je dan halen --> echter door de overhead kan je dit het beste door 10 delen en dan kom je op ongeveer 600MB/s uit.

Sata2 poort is 3Gbit/s en dus de helft en dan kom je dus op 300MB/s uit.

Hoe kom jij aan 500Gb/s.

Verder goede uitgebreide review.. maar kan je wat doen aan de plaatjes?
Om en om zijn het namelijk thumbnails, en dan moet je er weer op klikken om het goed te zien.. wat imo zeer irritant is.. ;)

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 23 augustus 2013 01:22]

Foutje in de tekst. Ik heb er MB/s van gemaakt. De 500 en 250MB/s zijn waardes die je max kunt halen met deze poorten met een benchmark. Soms met een uitschieter van 530MB/s.
De kleine plaatjes zijn de metingen van de 830 ter vergelijking. Ik zal eens kijken of ik dit anders kan doen, want is inderdaad lastig als je deze allemaal moet openen.
cylinders, platters, sectors?

Dit word toch al lang met LBA (logical block addressing) opgelost in de protocollen?
Dat klopt. Bij de eerste SSD's vonden de fabrikanten van SSD's dat Microsoft nieuwe protocollen moest maken voor de omzetting van data naar NAND geheugenblokken. Dat wilden ze niet. Vandaar dat een SSD het OS voor de gek moest houden en aangeven dat het cylinders, platters en sectors bevat. De controller van de SSD wordt hierdoor onnodig zwaar belast.
Je kunt het een en ander nalezen in de archieven van het OCZ forum.

mlc gaat 3x langer mee met 10gb per dag, maar dan hebben we het nog over 10-30jaar...
voor de normale jan met de pet totaal niet boeiend

en ssd's zullen altijd duurder zijn dan hdd's

[Reactie gewijzigd door silverfaustx op 23 augustus 2013 15:54]

Ik zeg ook niets over de levensduur van TLC. Wel over de prestaties.
Waarom zullen ssd's altijd duurder zijn dan hdd's? Een ssd produceren is veel goedkoper dan een hdd.
Hoe goed is je SSD momenteel gevuld? Ik heb deze ook gebruikt in een build. Maar toen er nog iets meer als 10% vrij was zijn de prestaties serieus gezakt. Een WEI score van 7,9 naar 6,8 ... (Is niet echt een goede vergelijking, maar het zegt sowieso iets). Ik heb nog niet verder kunnen testen aangezien de pc van een kennis is...

edit: typo 6.5 moest 6.8 zijn

[Reactie gewijzigd door de echte flush op 10 november 2013 18:35]

50% gevuld. Blijft af en toe een paar seconden hangen. Laatste firmware geïnstalleerd?
Vind de EVO minder dan de 830, maar wel betrouwbaar tot nu toe.
Laatste firmware erop gezet (van oktober 2013), WEI score is 6,8 gebleven.
Niet dat de SSD sloom is, belange niet! maar toch wel wat trager geworden.
Ook is er z'n 0.35TB geschreven in een dikke maand.
Die 0,35TB zou geen probleem mogen zijn. Ik kan het niet testen, want zit niet in mijn PC. Als ik daar weer ben, dan zal ik eens testen. Dit zijn van die dingen die in testen niet naar voren komen.
Mooie review! Ben van plan dit ding, binnenkort aan te schaffen voor in de laptop, met een hddcaddy
Heb je verder geen problemen met deze SSD?
Heb hem namelijk zelf sinds gisteren in mijn pc zitten voor windows 8.1

Echter crasht me een spel steeds die niet eens op de SSD draait maar op een andere schijf. Dit had ik voordat de SSD erin zat nog nooit gehad en nu telkens weer. Verder heb ik de SSD voorzien van nieuwe firmware en heb ik windows meerdere malen opnieuw geinstalleerd.
Verder geen problemen. Heb je Windows 8.1 opnieuw geïnstalleerd toen je de SSD erin zette, of een image naar de SSD overgezet? Bij een nieuwe installatie kan het goed een driverprobleem zijn. Een image overzetten vanaf een gewone HD is geen goed plan.
Bedankt nog voor je reactie Peter en sorry voor mijn late !!

Na een aantal dagen te hebben gekloot eraan heeft het updaten van de Bios bij mij alle problemen verholpen.