Specificaties 30GB 2.5" (SATA-300) @ 210/75MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB Review

peter123 22 oktober 2009, laatste update op 1 november 2012, 4.887 views

OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB

Pluspunten

• Snel
  • Niet hoorbaar
  • Koel
  • Zuinig
  • Is te unbricken via jumper

Minpunten

• M$ verstoort de ontwikkeling van de SSD
  • Windows snapt alleen wat een gewone HD is.
  • Het uitschakelen van een HD kan in XP niet per schijf.
  • Geen TRIM voor XP en Vista.
  • gebricked na het niet terugkomen uit standby

edit 10-2012: Oplossing voor bricked Vertex SSD

Unbricken
Deze schijf wilde niet meer wakker worden uit slaapstand. Geprobeerd te herstarten, maar SSD werd zelfs door het BIOS niet meer herkend. Omdat ik al naar een Samsung 380 SSD aan het kijken was het ik deze besteld, maar het duurde even voordat deze binnen kwam, dus Win7 geinstalleerd op de normale HD. Ik had hierop 50Gb gereserveerd vooraan op de schijf, dus dit was geen probleem. Toch nog even gekeken of deze SSD te unbricken is, wat na een tijdje googlen onmogelijk leek.
Dankzij deze post is het toch geluk:
Ik heb de PC geboot onder WinXP mini via de Hirens bootCD, want de normale flash vanaf cd wilde niet lukken. Het exe programma uitvoeren onder Win 32 bit en IDE wekte perfect.

Er zijn al 2 goede reviews, dus beperk mij wat ik in deze heb gemist. Er is al erg veel over deze Solid State Drive geschreven. Hier kun je dit vinden:
OCZ Forum

Ik mocht deze schijf ruilen tegen een kapotte Seagate 7200.12 500Gb met bijbetaling. Met dank aan Azerty. De Agility was 10 euro goedkoper, maar er was nog weinig van bekend. De Vertex Turbo is een overgeklokte Vertex, maar alleen bij het idee al van een overgeklokte HD... Ik wil graag een betrouwbare drive. Een SSD met een Samsung controller zou ook goed zijn (OCZ Summit), maar net iets minder dan de de Vertex. Verder wilde ik alleen de SSD als bootschijf in mijn systeem en de data op een gewone HD. Vandaar mijn keuze voor een 30Gb SSD. OCZ heeft beloofd dat TRIM zal worden ingebouwd met een nieuwe firmwareupdate en ook dat was een goede reden om voor een Vertex te kiezen.
Installatie
Ik heb de schijf maar aan 1 kant van de 3,5" bay vast gezet. Schroefjes goed aandraaien en zit als een huis. Ding weegt ook niets, dus heeft weinig te houden. Je kunt ook speciale brackets kopen. Windows XP heeft geen extra drivers nodig en ziet de SSD als een gewone HD.

Firmware gecontroleerd met HDtune en bleek 1.3 te zijn. Dat is de laatste. Heb je die niet dan moet je nieuwe firmware flashen.
Op de ruwe schijf heb ik zoveel mogelijk benchmarks laten lopen. Het probleem is dat je na 1x benchen al performance verlies ziet. Je zou dan weer een wipe moeten doen, maar ik wil eigelijk benchmarken onder dagelijkse omstandigheden. Bij een HD heeft het invloed of er een geformateerde partitie op staat of niet. Dat heeft bij een SSD nog meer invloed.

Alignen
Als je Windows XP wilt installeren zul je de geheugenblokken moeten uitlijnen. Vista en Win7 doen dit uit zichzelf. XP begint echter met een kleine MBR partitie op een HD. Voor een SSD is dat soms vervelend omdat kleine bestanden over 2 blokken kunnen worden verdeeld. Het schijnt dat je dit in benchmarks ziet, maar in de dagelijkse praktijk weinig last van hebt. Toch maar uitlijnen.
Dit kan het beste met Diskpar. Hier staat hoe: http://www.ocztechnologyf...p?t=48309&highlight=align http://www.ocztechnologyf...d.php?p=325221#post325221

Zoals je kan zien moet een SSD op een HHD lijken. In het echt heeft een SSD geen cilinders, tracks en sectoren. Het heeft wel geheugenblokken. De contoller van de SSD moet het OS dus voor de gek houden. Dit kost tijd en performance. Als deze tekortkoming van het OS er niet meer zou zijn, zou een SSD nog wel eens veel sneller kunnen worden en ook geen cache meer nodig hebben.

M$ Windows
MS heeft progjes ontwikkeld zodat de langzame mechanische HD minder een bottleneck vormt voor het systeem.
Prefetching laad alvast veel gebruikte programma's in het geheugen. Daarvoor houdt het weer een logbestand bij, die regelmatig wordt aangepast. Veel extra HD activiteit dus.
De pagefile slaat weer bestanden op op de HD omdat deze weinig worden gebruikt, of tijdelijk niet worden gebruikt. Bij het openen van het venster zie je ook soms een vertraging als je veel vensters open hebt staan. Is ontwikkeld in een tijd dat geheugen duur was. Je kunt de pagefile een vaste omvang geven, dat zou het HD verbruik moeten verminderen. Het systeem wordt instabiel als je de pagefile uit zet.
Indexering maakt een index van alle bestanden die op een schijf staan. Dit om het zoeken naar bestanden te versnellen. Misschien is dit handig voor "Mijn documeten", maar voor de rest heb je er niets aan. Geeft alleen veel HD activiteit.
De pagefile mag van mij verdwijnen bij genoeg geheugen. Indexering kun je uitzetten en prefetching is met een SSD overbodig geworden.

Wipen vrije ruimte
OCZ heeft beloofd dat TRIM in de firmware zal worden ondersteund. TRIM zit helaas alleen in Win7 en Linux. De spec's van TRIM zijn bekend, alleen wachten de ontwikkelaars op de release van Win7 en willen het daar eerst mee testen voordat ze de nieuwe firmware vrijgeven.
De 1.3 firmware heeft zelf een garbage collector ingebouwd. Deze werkt als je SSD idle is. Je kunt een wipe doen met de Wiper.exe tool van OCZ. Dit werkt bij mij alleen in de IDE mode van mijn controller (nVidia) en niet in SATA2/AHCI mode.

Features

Werking
Voor het eerst is een HD/SSD vaak geen bottleneck meer in een systeem. Dat is vreemd. Mijn systeem moest nog wel eens wachten op de HD bij het werken met meerdere programma's. UnRAR maar eens iets. 20% CPU en 100% HD. Leuk zo'n snelle CPU, maar je hebt er vaak niets aan. Met de SSD wordt dat allemaal anders. :*)
Met de introductie van firmware 1.3 kun je met een gerust hart een Vertex SSD kopen. Deze heeft weinig degradatie verlies en stottert ook niet meer zoals de 1ste generatie SSD deden. Een Raptor werd altijd als de ideale bootdisk gezien vanwege het snelle opstarten van het OS. Een SSD is natuurlijk nog veel beter, vanwege de toegangstijd van 0,1ms. Voor het laden van games (grote bestanden) is een gewone HD ook goed.
Voor Win7 wil MS wel TRIM implementeren, want daar valt aan te verdienen. Het zou mij echter niets verbazen dat ze alleen Indexering uit zetten en meer niet. Zogenaamd geoptimaliseerd voor SSD zullen de PR mensen roepen. Trouwens Windows 2000 is nog altijd het beste systeem voor een SSD. http://tweakers.net/nieuw...s-beste-os-voor-ssds.html
Na 3 minuten gaan mijn HD's uit, maar dat kun je beter niet met de Vertex doen. Deze komt niet terug uit standby. Je kunt dan weinig meer met de PC en moet opnieuw opstarten. Helaas kun je in XP het uitschakelen van de HD niet per schijf regelen.

Prestaties
Lege schijf zonder partie
Een vlakke 220Mb/s op een nieuwe lege SSD. Fantastische waarde tov een normale HD.

Hier minder vlak en er kan hier dus nog enige optimalisatie plaatsvinden.

Hier zie je het grote verschil met een normale HD. Geweldige toegangstijd door het ontbreken van een leeskop die over een schijf beweegt. Fantastisch.

Schijf met partitie
Het lezen van een schijf met partitie gaat beduidend slechter, maar tov een HD nog erg goed.

Ik vermoed dat de dip bij 128 komt door het vol raken van de schijf, maar nog steeds erg goede waardes tov een HD.

311 IOP zonder partitie en 270 IOPs met partitie.

Schijf met partitie en geformateerd
Ik heb gelijke grafieken gezien bij meerdere gebruikers, dus deze test is betrouwbaar.

Prestaties met Firmware 1.41
Na het uitbrengen van nieuwe firmware was ik benieuwd naar de prestaties. Er wordt vanaf de Vertex geboot en is dus actief door Windows in gebruik. 25% van de schijf is bezet door data en die is niet gedefragmenteerd. Vooraf is een wipe gedaan met wiper.exe

firmware 1.3

firmware 1.41

De prestaties met FW1.41 zijn iets slechter. Je ziet dat de max. leessnelheid in HDtune lager is en Cristal laat ook lagere waardes zien. De Carbage Collector zou sterk verbeterd zijn, dus in dagelijks gebruik zou de Vertex beter moeten zijn. Dit is alleen moeilijk te benchmarken.

SSD's hebben een gouden toekomst. De industrie begrijpt dat zelf ook. Tov een HD: minder onderdelen voor meer geld, dat is vette winst. Technisch gezien zijn er alleen maar voordelen. Minder slijtage, bijna geen geluid, snel, zuinig en koel. Het enige nadeel is M$. Hun besturingssysteem kan eigenlijk alleen maar overweg met een HD. De controller zorgt er voor dat een SSD op een HD lijkt en dat op die manier Windows toch om kan gaan met een SSD. Maar eigenlijk zou Windows zich moeten aanpassen aan dit mooie stukje techniek.

Meer foto's: http://tweakers.net/gallery/222342/fotoalbum/?MapID=12558

Onderbouwde kritiek is altijd welkom.

Reviews
Testen van 3 southbridges icm SSD's

Edit
8'09: Prestaties met firmware 1.4beta http://hothardware.com/Ne...arbage-Collection-Scheme/ Performance dagradatie is, als een Vertex ook regelmatig Idle is, geen probleem meer dankzij een sterk verbeterde garbage collection.
10'09: Prestaties met firmware 1.41

Heb jij ook een OCZ Vertex SATA II 2.5" 30GB?

Zeer mooie review. Lekker uitgebreid ook. Geeft me een goed gevoel om zelf ook een Vertex te gaan halen.

Ik ben zelf alleen niet eens met negatieve eigenschappen: 'Windows snapt alleen wat een gewone HD is' en 'Het uitschakelen van een HD kan in XP niet per schijf'. Dit zijn geen negatieve eigenschappen van de Vertex, waar deze review overgaat, maar zijn negatieve eigenschappen van het Microsoft Operating System.

Verder mooie review en mooie benches.
de goede applicaties voor windows (als photoshop en 3ds max) zijn ook geen pluspunt van windows, maar beinvloeden wel de ervaring ermee en waarom je er evt voor zou kiezen of niet...

snap je de vergelijking? Ik vind dat beperking van het OS waarmee het waarschijnlijk gebruikt gaat worden zeker wel de moeite waard om in de review en beoordeling mee te nemen.

[Reactie gewijzigd door ThePiratemaster op 19 augustus 2009 14:14]

MS had Vista best aan kunnen passen voor de eerste SSD's. Nu moeten fabrikanten er alles aan doen om werkbaar met Windows om te kunnen gaan. SSD's moeten zich vermommen als HD's en MS wil hier niets aan doen. Maar dat is mijn mening.
@keitje: Zit wat in, maar vond het belangrijk om te melden. Je komt zulke info verder nergens tegen en is wel erg belangrijk.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 19 augustus 2009 09:46]

Wat kan Microsoft er aan doen?
Windows kun je ook booten vanaf USB maar dat is natuurlijk ook niet de ideale aansluiting voor een (SSD) interne hardeschijf. Welke andere aansluiting is er op het moederbord om gegevens van te lezen waarmee een SSD verbonden kan worden dan de meest voor de hand liggende SATA aansluiting.
Voordat Microsoft kan doen waar jij op doelt zou er ook aan de hardware ondersteuning het een en ander moeten veranderen.
Microsoft zou een apart stukje kunnen schrijven voor de SSD, zodat een controller van de SSD niet meer hoeft te faken dat het een HD is. De performance zou enorm veel beter worden, want de controller is de bottleneck in de SSD. Nu is er geen weg meer terug.
Als je het OCZ forum leest zul je er achter komen dat MS de ontwikkeling van de SSD tegen houd, door niet mee te willen werken aan optimalisatie voor SSD's. Het is ook hun probleem dat een SSD niet met Windows om kan gaan. Alles wordt naar de controllerfabrikanten geschoven. Pas als er wat te verdienen valt, met Win7 bijvoorbeeld, dan wil men wat doen. MS maakt al jaren misbruik van hun positie en het is niet aan MS te danken dat onze PC's sneller worden.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 20 augustus 2009 10:03]

SSD's zijn pas afgelopen jaar performant genoeg geworden om gebruikt te worden in consumentenpc's, maar neen: Volgens jou is het allemaal de schuld van MS, die al jaren de technologische vooruitgang van SSD's tegenhoudt en hadden zij al jaren geleden native ondersteuning voor ssd's moeten geven 8)7.
De controller de bottleneck? Dus NIET toevallig de snelheid van de geheugenchips die nog een stuk lager ligt dan de SATA poort waar de data doorkan? Maak je huiswerk eens voor je gewoon wat onzin komt blaten.
Misschien wel heel erg kort door de bocht deze reactie, maar je koopt een schijf in 2009 en geeft af op een besturingsysteem uit 2001 dat blijkbaar niet geheel optimaal met zo'n nieuwe techniek werkt.
Toen Vista uitkwam waren SSD's nog steeds geen gemeengoed...dat begint nu pas langzaam te komen heb ik het idee, dus als ze vanaf Windows 7 goed ondersteund worden, zijn ze voor tweakers wellicht wat laat, maar voor de grote massa ruim op tijd.

Verder een goede review die nogmals weergeeft, dat dergelijke SSD's goed geschikt zijn voor dagelijks gebruik.

[Reactie gewijzigd door ChUcKiE op 19 augustus 2009 09:45]

inderdaad een beetje slecht om microsoft de schuld ervan te geven. toen vista uitkwam waren de ssd's nog ver buiten bereik. nu komen ze net in zicht van de tweakers die er eigenlijk al te veel geld aan uit geven maar windows 7 zou het ondersteunen dus ik zie niet echt een probleem. ook een beetje kinderachtig om het als M$ te schrijven en bij de negatieve eigenschappen alleen maar microsoft/windows te noemen.

verder wel leuk dat er veel plaatjes bij zitten maar iets meer uitleg per plaatje ipv alles maar onder elkaar te plakken zou ook wel goed/duidelijk zijn.
Bedankt voor het idee van het "ophangen" van de SSD in een 3,5" behuizing. Ik was al het piekeren hoe en wat en had uiteindelijk de OCZ Brackets gekocht. Deze bleken echter niet te passen in de Antec P183.

Soms zijn de simpelste ideeën het beste..

Verder een goede review, eventueel wat uitleg bij de benches zou misschien mooi zijn.
Ik was van plan om 4-5 sterren te geven tot ik de M$ troll tot tweedrie keer toe tegenkwam, gelijk terug naar 1.

Daarnaast heb je de prijs niet als minpunt genoemd bij de negatieve punten.

(en volgens mij heeft OSX dezelfde minpunten als Windows nog)

[Reactie gewijzigd door pagani op 19 augustus 2009 11:42]

Goede review,

tja......niks mis mee naar mijn idee om te vermelden dat het OS er niet goed mee overweg kan, dit is voor toekomstige kopers gewoon handig om te weten immers.

prijs als minpunt?? nieuwe techniek is altijd duur (processors/videokaarten/etc).
vind zelf prijs meevallen, maar dat is voor ieder persoonlijk, de één koopt een hele pc voor 400,- euro en de ander koopt voor dat zelfde geld één videokaart of meerdere ssd's in raid-0. (ik zal maar niet zeggen bij welke groep ik hoor O-) hahahhaa.....)

keep up the good work :)
De conclusie is een samenvatting van de gehele tekst. (2de keer dus) Verder wordt er van mij verlangt dat ik + en - punten invul en dat is inderdaad 3x. De prijs is vrij hoog per Gb, maar tov een Raptor vind ik het niet duur.
Hoi,

Heb jij nog een linkje naar die 1.4 firmware? Ik kan het nergens vinden :x

Alvast dank,

Dennis
Die beta versie zou de definitieve versie worden, maar er schijnen toch problemen te zijn. Indilinx bouwt nu de firmware helemaal opnieuw op. Die is nu alpha en verwacht wordt dat men nog een maandje nodig heeft voor een beta. Je kunt het in de gaten houden op het OCZ forum. http://www.ocztechnologyf...um/forumdisplay.php?f=186 http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=61316