Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 520/320MB/s - Bekijk alle specificaties

Samsung 830 series SSD 128GB Review

peter123 9 januari 2013, laatste update op 8 november 2014, 4.350 views

Samsung 830 series SSD 128GB

De Samsung 830 is een snelle SSD voor een redelijke prijs. Ik heb deze SSD nu 2 jaar en bevalt nog steeds goed. Betrouwbaarheid is uitstekend. Beter dan de OCZ's en de Samsung 840EVO.

Pluspunten

• Snel
  • Zuinig
  • Stil
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Het verschil tussen een Vertex 1 en een Samsung 830 is merkbaar, maar niet schokkend groot.
  • Prijs per Gb nog steeds hoog.
  • Volgend jaar een PCIe SSD voor hetzelfde geld?

1 2013 Prestaties ASMedia ASM1061 controller en performance degradatie toegevoegd.

Keuze
Win7 x64 draaide bij mij nog op een 32Gb Vertex 1 SSD. De Pagefile een beetje kleiner gemaakt en nog wat tweaks toegepast om niet teveel ruimte in te nemen. Ging allemaal goed, totdat dat ding niet meer uit zijn slaap wilde ontwaken. Bricked noemt men zoiets. Later toch weer tot leven kunnen wekken. (zie Review Vertex 1
Had al zitten kijken naar een vervanger en volgens de kenners zou deze Samsung 830 SSD goede prestaties leveren, stabiel zijn en dat voor een redelijke prijs. Eigenlijk had ik maar 64Gb nodig, maar die was langzamer en niet eens zoveel goedkoper dan deze 128Gb versie.
Had ook nog de Vertex 4 of Crusial M4 kunnen kiezen, maar OCZ vertroude ik niet meer zo en de M4 was wat langzamer.
Wil je goedkoper, dan kom je toch wel in zeer langzame of niet werkende SSD's terecht. Kennelijk is de benchmarkrace ten koste gegaan van betrouwbaarheid.

Prestaties
De prestaties heb ik vergeleken met een Vertex 1 32Gb en een Agila 3 64Gb
Alle metingen met de volgende hardware:
Asrock B75 pro3-M, Intel i7-3770k en laatste Intel drivers. De SSD is aangeloten op de 1ste en enige Intel SATA3 poort welke een snelheid heeft van max.500Gb/s tov de overige SATA2 poorten die max. 250Gb/s halen.

Metingen zonder partitie met HDTune
http://tweakers.net/ext/f/SNVCwyMYp3660vg43z3JL7xC/medium.png http://tweakers.net/ext/f/rmA0oGOoG6YDU9dR4Ja7noVG/medium.png

Metingen met partitie

De Windows prestatie Index is 7,9.

RAID0

Performance Degradatie
Op verzoek heb ik gekeken naar performance degradatie. Gemeten op bootdisk met geupdate WIndows 7 x64, dus niet helemaal vergelijkbaar.
HDTune read: 379 (484) Acc.Time: 0,094 (0,094)
HDTune file: Nu iets langzamer met lezen.
AS SSD: 711 (693) Iets sneller met schrijven.
CrystalDiskMark x64: Hetzelfde.
Verschillen zijn verwaarloosbaar klein, behalve het lezen in HDTune. Zag dat ook al met de Vertex 1.

Controllers
Op mijn moederbord zit naast een Intel ICH7 controller ook een ASMedia ASM1061 controller waar 2 SATA3 schijven aan kunnen hangen. De prestaties vallen tov de Intel controller tegen, maar zijn altijd nog beter dan SATA2.

SSD's zijn veel goedkoper te produceren dan gewone HD's. Helaas wordt het concept behoorlijk uitgemolken en zijn SSD's per Gb nog erg duur.
Deze Samsung 830 128Gb is qua prijs/prestatie verhouding volgens velen goed. Ik kan me daar wel in vinden. Het is een merkbare verbetering tov de Vertex 1, maar niet wereldschokkend.
De toekomst is de PCIe SSD. Deze SATA3 SSD loopt tegen de maximale snelheid van de SATA3 poort aan van 500MB/s en dat houdt vooruitgang tegen.

Reviews

Heb jij ook een Samsung 830 series SSD 128GB?

Heb je ook gekeken naar de snelheidsdegradatie van deze disk?
Nav jou review onder andere heb ik dat niet gedaan.
productreview: Plextor M5 Pro 256GB review door TERW_DAN
Ik gebruik de schijf nu als bootschijf, dus wat lastig te meten.
Juist als bootdisk is het prima te doen. Zo doe ik het juist met mijn Plextor en ADATA ook. Beide zijn bootdisks, maar dat betekent niet dat je er geen benches op kan draaien.
Waarom juist wel? Ik zou verwachten dat door de Windows activiteit de waardes lager zouden kunnen zijn. Overigens zien verse benchmarks er wel altijd beter uit dan als je deze op een lege drive met 0 of 1 vult dan echte data.
Zal zo even een grafiekje toevoegen.
Juist doordat je het ding test in een echte omgeving zegt dat meer dan puur een syntetische bench op een lege drive. Dat er Windows processen actief zijn klopt uiteraard, maar dat maakt niet uit (natuurlijk is het handig als je gaat testen niet tegelijkertijd te kopieren, te torrenten of te gamen op die disk). Juist dan heb je een redelijk idee van hoe de schijf presteert als je hem in gebruik hebt.
Om dingen te vergelijken heb je een reproduceerbare gestandaardiseerde testomgeving nodig om al het ruis uit te sluiten. De ene heeft veel achtergrondprocessen op zijn SSD lopen en de ander weinig, dus dat is niet meer te vergelijken en dat is wel de bedoeling natuurlijk.
Maar zoals de metingen aangeven, maakt het weinig uit. Bij HD's maakt het veel meer uit, maar die zijn ook een stuk langzamer.
Heb je toevallig ook de snelheden vergeleken met de ASM1061 SATA 3 poorten? Ben benieuwd of je dezelfde resultaten zou halen.
Ik heb een dualboot systeem, dus kan dit wel even testen.
Goed idee.
Die doet het dus wat slechter.

[Reactie gewijzigd door peter123 op 9 januari 2013 20:23]

HDTune read: 379 (484) Acc.Time: 0,094 (0,094)
HDTune file: Nu iets langzamer met lezen.
AS SSD: 711 (693) Iets sneller met schrijven.
Verschillen zijn verwaarloosbaar, behalve het lezen in HDTune. Zag dat ook al met de Vertex 1. Het lezen van data van een SSD is misschien toch anders als er data op staat.
Niet slecht :)
Het wordt inderdaad eens tijd dat ze nog goedkoper worden :)
wat is nou de beste ssd om 2013 mee te beginnen maakt snelheid voor gamen nog uit vs HDisk? 840 heeft TLC die links laten liggen?
Het maakt als het goed is laden van spellen bietje sneller maar echt grote merkbare veranderingen in speed heb ik niet echt gemerkt.

Mooie review
Zeker maakt het uit voor gamen. Ik speelde The Witcher 2, en werd elke paar honderd meter sprinten onderbroken door een laadscherm omdat mijn schijf het spel niet bij kon houden. Met de ssd was dat voorbij. Sowieso zijn games die je op je ssd zet vaak bizar snel, met vanaf het openen tot je savegame geladen hebben van rond de 15 seconden (Deus Ex 3). En ik heb 'em op een sata2 poort, en kom niet boven de 220MB/s read uit :-)

Beste koop ooit

Edit: moet ik wel bijzeggen dat ik er een kocht voor 100 en later nog een voor 90 euro. Nu zijn wellicht de intel schijven interessanter, aangezien de performance niet heel veel slechter is en ze wel 180gig bieden voor een competitieve prijs.

[Reactie gewijzigd door Monochrome op 15 januari 2013 20:29]