Reolink RLC-810A

€ 99,09
Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Reolink RLC-810A Review

hrigteri 12 juli 2021, laatste update op 20 januari 2022, 3.958 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 25 reviews, waarvan 32% gesponsord.

Reolink RLC-810A

De Reolink RLC-810A is het duurdere broertje van de 510A die ik eerder heb gereviewd. Dit is een van de beste budget camera's die ik tot nu ben tegengekomen met zeer gebruiksvriendelijke smartphone en Windows apps. Lees verder voor foto's en mijn eindoordeel.

Pluspunten

• WEL 'native' Synology Surveillance Station ondersteuning en ONVIF
  • 3840x2160 (4K, 8 megapixels) bij 25 fps max
  • Google Assistant / smart home integratie
  • Goede app voor smartphone & desktop
  • H.265 compressie en H.264
  • 30 meter infrarood
  • PoE of een gewone 12v 1A adapter
  • Audio-opname ingebouwd, alles via dezelfde kabel

Minpunten

• Geen cloud-abonnement mogelijk in Europa
  • Terugkijken in de app alleen met SD-kaart in de camera, of Reolink NVR
  • Persoon- en voertuigdetectie AI alleen in app

Kwaliteit Score: 5
In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Reolink ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.

"Reolink RLC-810A, hanging loose"

De 510A heeft een ronde vorm, de 810A heeft een vierkante vorm om aan te geven dat het de wat luxere versie is van de Reolink PoE camera's met AI.
Buiten het vierkante uiterlijk van de RLC-810A zijn er veel overeenkomsten met de RLC-510A. Beide camera's zijn gemaakt van een aluminium behuizing en ook de voet is aluminium. Intern zijn er ook een paar overeenkomsten, zoals dat beiden een Lens Aperture van f=4.0mm hebben. Maar er zijn ook verschillen.
Specificaties RLC-810A
  • Ingebouwde microfoon
  • SD-kaart tot maximaal 256GB
  • Formaat 192 x 66 mm bij 485 gram
Vergelijk RLC-510A en RLC-810A
Verder zijn natuurlijk de apps gelijk en bijna alle instelmogelijkheden. Lees dus vooral (ook) mijn review van de RLC-510A over de prima en gebruiksvriendelijke mobiele- en windows apps, instelbaarheid, intrusionzone, Google Assistant ondersteuning, etc etc. De review van de RLC-510A: https://tweakers.net/prod...poe-bullet-ip-camera.html

"De kijkhoek van de RLC-810A is wat breder en hoger dan de RLC-510A"

Een aantal verschillen in het voordeel van de RLC-810A zijn o.a. de veel hogere resolutie, betere sensor, bredere kijkhoek en ondersteuning voor H.265 compressie - een groot gemis op de RLC-510A waar alleen H.264 beschikbaar is.

510A heeft 5MP met 2560x1920 bij 30 frames/sec als max resolutie
810A heeft 8MP met 3840x2160 bij 25 frames/sec als max resolutie, 4K.
810A heeft een 1/2.49" CMOS Sensor, de 510A 1/2,7"
810A heeft een kijkhoek van 87 graden horizontaal en 44 verticaal versus 80 en 42 graden voor de 510A.

"De achtergevel is op ruim 15 meter van de camera"

Deze 810A was tot voor kort het topmodel van Reolink voor bullet-stijl PoE camera's met AI; maar de nieuwe 12MP 6K RLC-1210A is inmiddels onderweg. Ik hoop die ook op korte termijn te kunnen reviewen. Ik heb wel wat twijfels over de echte meerwaarde van 12 megapixels / 6K versus de 8MP / 4K van deze 810A. Genoeg is genoeg, toch? De 1210A specs zijn inmiddels bekend en opvallend daar is dat het zichtbereik kleiner is geworden (slechts 67 graden) bij een lens aperture van F=5mm. De 1210A lijkt dus vooral een camera met een nauwere focus dan de breedbeeld camera 810A. Voor mij is de brede kijkhoek van de 810A echter zeer gewenst; ik vermoed dus dat de kijkhoek van de 1210A voor mijn specifieke geval niet zal brengen wat ik zoek. Heb je echter een tussenwoning en willen je buren niet dat je hun tuinen ook permanent filmt kan de nauwere kijkhoek van de 1210A wel voor jouw situatie ideaal passen. Binnenkort(tm) meer!

Overigens, er is hier op Tweakers ook een review van de RLC810A door @RobIII en die is inmiddels iets achterhaald. Zelf gebruik ik ook een Synology NAS met Surveillance Station, dus ik kan bevestigen er is WEL native support nu voor de RLC-510A en RLC-810A. Zorg er dan wel voor dat je in Surveillance Station via Application Center je Device Pack update, dan kun je ook de 510A en 810A in de supported camera's vinden ipv de 'generic ONVIF' camera moeten gebruiken. Zoals ik ook in de RLC-510A review aangaf, ik zou toch van harte de Reolink NVR RLN8-410 aanraden. Voor deze testperiode sla ik mijn camerafeeds dus dubbel op, op zowel de Synology als de RLN8-410. De review van de RLN8-410 volgt binnenkort.
Nachtzicht
Ik heb nog wat testjes gedaan met de instellingen voor nachtzicht eigenlijk indirect op verzoek van @Jer0entjeh88 als comment op mijn RLC-510A review.. Hieronder vindt je dus een set aan screenshots met verschillende instellingen. Eerst de standaard instelling met zwart-wit en IR aan, daarna wel zwart-wit maar zonder IR - dus alleen het weinige omgevingslicht en tot slot de instellingen permanent op kleur laten staan (dus ook geen IR). Bij die laatste variant zie je vooral.. uh.. niets.

"Nachtmode, zwart-wit, IR aan"

"Nachtmode, zwart-wit, IR uit"

"Kleur. Soort van."
Er is weinig lichtvervuiling in mijn achtertuin. Het is echt stikdonker.
Lees mijn andere Reolink reviews
Voor meer screenshots (b.v. van de app), zie mijn Reolink RLC-510A 5MP bullet PoE IP beveiligingscamera review. En als je toch bezig bent, check dan ook mijn review van de Reolink Lumus spotlight WiFi camera.
Ik heb recent ook de Annke C800-serie camera's uitgeprobeerd (review hier) en in vergelijk daarmee is de Reolink software (zowel smartphone app als Windows-desktop) superieur in gebruiksvriendelijkheid.
"De Windows app"

"Ook in de Windows app kun je de intrusionzone instellen"

Tot slot nog even een tip. Maak af en toe je camera spinneweb-vrij. Anders krijg je dit. Schijnbaar worden spinnen aangetrokken door IR LEDjes... ?

"Spinnen gebruiken de uitsteeksels van de camera, onder de schuur dakrand"
Firmware Update
Update 10 december 2021: Er is een firmware update voor alle PoE Reolink camera's met AI Person and Vehicle detection. Deze update helpt het aantal false-positives te verminderen. Via mijn contactpersoon kreeg ik de vraag: had ik wel de nieuwste firmware update geinstalleerd?
-> PoE camera's.
Deze update moet je handmatig installeren, alleen het knopje "Check for Latest Version" aanklikken gaat je niet helpen. Deze firmware update is een enorme verandering! Je kan nu veel meer instellingen doen die lijken op de settings die je ook in de veel duurdere merken camera's vindt zoals wat minimaal het formaat van het object moet zijn en ook los de sensitiviteit van de motion dection voor personen en los voor de detectie van voertuigen.
Ik kom er op terug zodra het eens flink geregend heeft of dit ook daadwerkelijk mijn klachten verhelpt.
Toevoeging januari 2022: de false positives door regen zijn tot bijna 0 teruggebracht. Met wat tweaken moet dat helemaal tot 0 terug te brengen zijn. Laatste uitdaging is dan de spinnen.
Ditzelfde geldt voor de hele 8-reeks aan Reolink camera's, dus ook de 810, 811, 820, etc.
Het makkelijkste is het installeren van deze update via de Windows desktop app.
/einde update.
De Reolink RLC-810A heeft een adviesverkoopprijs van 99,99 euro, maar is regelmatig in de aanbieding en kost dan tussen de 80 en 90 euro. De RLC-510A gaf ik 4 uit 5 sterren en de verbeteringen in de RLC-810A (met name de kijkhoek en H.265) zijn genoeg reden om deze camera 5 uit 5 sterren te geven. Ook in vergelijking met andere merken die ik in het verleden zelf heb gebruikt, is dit oprecht een van de betere beveiligingscamera's die ik in lange tijd heb gezien - helemaal voor dit geld.

Gezien het lage prijsverschil tussen de 510A en 810A zou ik de 510A nu dan ook ronduit afraden. De RLC-810A is de betere keuze.

Heb jij ook een Reolink RLC-810A?

Zoals je kan zien aan de screenshots, de eersten uit april, heb ik de camera al een paar maanden ter beschikking. Het is echt een prima ding.
Bedankt voor je review!
Op basis hiervan zojuist een tweetal RLC-820A's aangeschaft om op mijn Synology aan te sluiten.
ik ben benieuwd!
Hey Dwarlor, hoe bevallen ze?
Hi Lars,
Mij bevallen ze prima! Prima te koppelen aan de Synology en ook het beeld is uitstekend.
Het opslaan 28 dagen van de beelden op de hoogste resolutie kost ook ongeveer 800 Gb op de NAS...
Wat Hrigteri ook al zegt; De motion detection moet je niet te zwaar aan tillen, al is het bij mij ook zo dat er aardig wat planten bewegen die ik niet allemaal buiten de detectiezone kon houden (dit is mogelijk in de Reolink app) omdat ze over het pad in de tuin hangen.

[Reactie gewijzigd door Dwarlor op 2 december 2021 08:40]

@Dwarlor @larsg zoals ik zojuist ook aan mijn review van de RLC-811 heb toegevoegd en ook hierboven nog zal toevoegen in deze review:

UPDATE JE CAMERA!

De firmware moet je handmatig updaten (ik zou het via de Windows app doen, is het snelste en makkelijkste).
Enorme verbetering.
Ga ik doen. Bedankt voor de tip!
Ik heb naar aanleiding van de tip van @hrigteri de firmware geupdate, en de motion detection is idd een enorme verbetering! Waarvoor dank.

Ik heb sindsdien wel problemen met het koppelen aan de synology nas, aangezien deze de nieuwe firmware nog niet kent. Hebben jullie tips om de camera toch toe te kunnen voegen?
Uh? Wat voor probleem?
Misschien device pack update doen? Ik heb de 810 momenteel niet aan mn Synology gekoppeld, heb nu sowieso een Reolink NVR, maar ben bezig met nieuwe review voor Annke camera en heb alle drie Annke nu aan mn Syno hangen. Heb de standaard 2 plus 1 extra camera license, dus geen ruimte voor de Reo.

Anyway.
Wat is je issue? Dan kan ik ff checken of het bij mij ook speelt.
Grote dank voor me even te taggen!!
Binnenkort even alle firmware updaten :-)

Heb zelf ook een leuke ontdekking gedaan. Ik had best een spinnenplaag die graag nestelen voor de IR leds en zo de hele camera. Na wat IR illuminators te kopen van Ali en de leds van de camera uit te zetten ben ik van het probleem af. Gelijk heb ik ook een veel beter zicht. De illuminators zijn gepowered door een POE extractor met 2 12v aansluitingen één voor de cam en één voor de illuminator.
Ik overweeg dat zelf ook al een tijdje, ik heb het ook nog eens beschreven in mn Reolink 510 review :))) De losse IR boosters verbruiken waarschijnlijk wel meer stroom, voor de fundamentalisten onder ons ;)

De nachtweergave is zwart-wit infrarood, gebaseerd op een flink aantal kleine IR LEDs (18). Bij mijn oude camera waren er slechts 6 IR lichten, maar dan wel veel sterkere. Dit betekende ook een hoger stroomverbruik, maar zou eigenlijk mijn voorkeur zijn boven deze hele cirkel aan kleine IR LEDs. Het resultaat was simpelweg beter. Echter, dit is typerend voor alle budget camera’s en niet uniek voor de Reolink RLC-510A. Aan de andere kant: dit is goed genoeg en het bereik is 30 meter IR zicht; ik ‘klaag’ er alleen over omdat ik een alternatief ken. Mocht het in jouw situatie een probleem zijn met niet genoeg IR verlichting kun je natuurlijk ook gewoon een losse IR Booster bij de bouwmarkt of Aliexpress scoren.
Welke heb jij @larsg ?

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 11 december 2021 22:35]

Oh interessant!

Voor zover ik kon zien viel het verbruik wel mee.
Ik heb ze getest met een E1 outdoor (deze heeft sowieso geen POE en dus een extractor nodig).

Ik gebruik deze extractor: https://nl.aliexpress.com/item/1005003570094352.html
Ik gebruik nu deze illuminator: https://nl.aliexpress.com/item/956035021.html (48 leds)
Ik heb ook deze illuminator besteld: https://nl.aliexpress.com/item/32429359629.html

Met de bovenstaande illuminator zie ik maar een heel beperkte toename op de POE poort van ~2 watt. Kom dus neer op een dikke euro aan stroom per jaar.

Het verschil is enorm: [img]https://i.ibb.co/9pBgFM7/vergelijking.png[/img]
Thanks voor de linkjes.
Ik vermoed overigens wel dat de camera zichzelf verblinde door die muur. Is die toevallig ook nog wit? Het IR resultaat is beter als er geen weerspiegeling van dichtbij is. Het wordt er niet mooier op, maar beter zou zijn om de camera wat verder van de muur af te hangen (balkje maken of zo). Of de camera wat meer naar links richten. Door de brede field of vision zie je nog genoeg, maar krijgt de camera wel minder relectie.
Klopt, de camera staat nu inderdaad ook op een betere positie. (verder van de witte muur) Maar het effect is echt wel beter. Ik gok dat de ledjes ongeveer even sterk zijn als die van de camera maar veel talrijker.
Over een goede maand kan ik hopelijk een betere vergelijking maken met de posities die de oprit filmen :)
Verwachte leveringsdatum van de meeste van die injectors is begin maart 8)7 Of ik moet voor meer dan 10 dollar bestellen. Ik ga er morgen nog wel eens ff wat verder naar kijken. Dank nogmaals : :*)
Je hebt de injectors ook op Amazon, wel 3x zo duur :-) Idem voor de illuminators
Betreft de illuminator.
Sluiten jullie deze aan met een aparte voeding of via de voeding van de camera en een voedingssplitter ?
Ligt aan je voeding. Heb je een 1Ampere 12V voeding dan moet je een Illuminator / IR booster hebben die niet teveel stroom trekt. Heb je een 2A voeding dan maakt het niet uit en kun je zeker een splitter er tussen zetten.
Ik heb sinds kort zelf een wat dikkere voeding met een 4 weg splitter die meerdere cameras tegelijk kan voorzien van stroom.
Bedankt voor de snelle reactie.
Voeding is een 1A.
Welke Illuminator raad jij dan aan en waar vind ik zo een splitter indien dit haalbaar zou zijn ?
Vraag me wel af wat de beste Illuminator is, met witte of rode leds ?
Rood = infrarood. Dus nachtzicht zonder zichtbaar licht voor mensen.
Wit = 'gewoon' verlichting.
Splitter gevonden.

Nu de vraag nog of die 1A voeding zwaar genoeg is voor een illuminator als deze bv :
staat in de specs dat die 500 mA nodig heeft. maar vast niet alle 500 mA
vraag is dan hoeveel de camera nodig heeft als je de IR leds uit laat. zal vast niet de volle 1A zijn.
tja.

als de camera instabiel is heb je meer ampere nodig.

je kan ook gewoon een 2A 12v adapter erbij kopen voor ~4 tot 7 euro en hoef je je nergens zorgen over te maken
Ik gebruik 2A 12V POE splitters en exact die DC jack splitters. Die illuminator komt op zo'n 3,5à4 watt.
Volgens mijn POE switch zit een camera met 2 zo'n illuminators net boven de 12W load mét camera IR led's nog aan. (Wellicht met omzettingsverlies dus zelfs net onder de 1A load). Werkt hier geweldig!

Ik vind deze floodlights wel beter. Voor een zelfde verbruik lijk ik toch meer zicht ervan te krijgen:

[Reactie gewijzigd door larsg op 16 februari 2022 16:01]

https://support.reolink.c...-camera-with-Junction-Box de Reolink Junction Box is ook erg handig.

Goedkoper is om gewoon een Kabeldoos bij de bouwmarkt op te halen overigens; daar eventueel een gat in maken aan de voorkant of zo:
Ah. Die Reolink junction box kende ik niet. Goeie tip.
Ik heb inderdaad een dergelijke kabeldoos gebruikt.
Ik heb een junction box in combinatie met de Reolink RLC-811 Zoom gebruikt, het is allemaal stevig alluminium, ziet er mooi uit en waterdicht.
Maar die dingen zijn niet bijster goedkoop...
"Aansluiten was nog even lastig ondanks PoE. Er zitten uiteindelijk 3 kabels aan die je niet eventjes weg werkt. Uiteindelijk alsnog een wandbehuizing voor de kabels naast de camera geplaatst."

Wat zijn de 3 kabels dan? Ik verwacht alleen een PoE netwerkkabel...

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 15 februari 2022 09:40]

De drie 'stekkers' aan de camera zelf?
Ik heb het ergens wel eens beschreven, maar zal bij een andere Reolink camera zijn geweest.

Je hebt
- de RJ45 connector, dus de netwerk kabel met PoE support.
- optionele losse 12v connector voor externe adapter als je niet PoE kan gebruiken (minimaal 1A)
- reset switch
Dwarlor gaf aan ""Aansluiten was nog even lastig ondanks PoE. Er zitten uiteindelijk 3 kabels aan..." Dat is dus niet iets wat ik had verwacht. Ik ging er van uit dat alleen een PoE netwerkkabel voldoende is.

Is een SD-kaart in de camera verplicht (als tijdelijke lokale opslag op de camera)?

Ik zoek een beveiligingscamera waar ik alles kan opslaan op mijn Windows NAS/Plex server. Dus, geschikte ONVIF software installeren, en draaien maar.
Die persoon zei dat die kabeltjes wegwerken niet zo gemakkelijk is.
Ligt aan waar / hoe je de camera ophangt.
Ik had de camera aan de zijkant van mn houten schuur. Dus gat in de schuur, alle kabels - alle 3 stekkertjes dus - door het gat, alleen de netwerkkabel voorzien van PoE netwerkkabel en de andere 2 laten hangen. Klaar.
Of dus eventueel een 12v 1a stroomadapter aan het 2e stekkertje hangen.

Inmiddels heb ik met een van de testen de setup van de camera verandert, andere camera en ook de plek waar de camera hangt verandert. Dus nu hangt de camera onder de rand van het dak.

Je kan ook een junction box gebruiken om de boel netjes weg te werken. Dan heb je de B10 of D20 van Reolink nodig afhankelijk van of je een dome of bullet camera gaat kopen.
Ik zie nu dat ik de review van de junction box van Reolink nog nooit heb geupload. Maar ter vergelijk, hier de review van de Annke junction box: hier
Let wel op dat junction box per fabrikant (helaas...) uniek zijn! Dus zelfde merk camera + junction box.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 16 februari 2022 00:00]

Dus, voor de goede orde, er zijn de volgende kabels op de Reolink RLC-810A: RJ45, 12v, en een resetkabel. Dus ook als je alleen maar de RJ45/PoE wilt gebruiken moet je alsnog de andere twee kabels / connectors wegwerken?

Ik heb even gekeken naar de Annke junction box. Een junction box lijkt me in ieder geval noodzakelijk om alle kabels netjes weg te werken / verbergen voor kwaadwillende.

Ik had een camera verwacht met alleen een RJ45 poort en een plug voor voeding. Maar zo simpel is het blijkbaar niet.

Kan je ook aangeven of een SD-kaart in de camera verplicht is (als interim opslag), ook als je de beelden eigenlijk 'direct' wil opslaan op een NAS/Server.

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 15 februari 2022 12:28]

ik zou eigenlijk de halve review moeten herschrijven als ik zo naar de tekst kijk ;) Mist inderdaad nogal het e.e.a.

Check ook even de 811A review, daar zie je heel duidelijk een paar fotos van de stekkertjes die je aan alle PoE cameras vindt : hier. Die review is ook veel uitgebreider.

Over de SD kaart: als je direct in de app wilt kunnen terugkijken heb je een SD-kaart in de camera nodig. Maar een SD kaart in de camera is alleen eigenlijk een back-up en kan nooit je primaire bron zijn. Ook omdat SD-kaarten meestal na een jaartje of zo van actieve schrijfacties vanzelf stuk gaan en ze kunnen die camera natuurlijk van de gevel trekken.

Een veel handiger oplossing is om een Reolink NVR aan te schaffen (ja ik zie dat je een Windows NAS noemt), dan kun je de Reolink app ook veel gemakkelijker gebruiken om beelden terug te kijken. Ik heb zelf de Reolink NVR dan nog weer via ONVIF aan mijn Synology NAS hangen.
Als je de beelden op je windows-NAS opslaat, zul je dus een of andere app functionaliteit moeten regelen die het terugkijken van beelden van die windows NAS mogelijk maakt

Ik beloof al een jaar lang om mn Reolink NVR review te uploaden :D zal dat ook nog eens doen. Rob heeft ook nog een review gepubliceerd, die is al wel wat gedateerd met nieuwe firmware, maar het geeft een goed idee: Reolink NVR door RobIII

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 15 februari 2022 23:59]

Misschien is het een maand later inmiddels niet meer relevant, maar linkje naar mn review van de Reolink B10 en D20 junction box : https://bit.ly/36ufxnQ @Dwarlor @lordsnow
Thanks!!

Is die resetbutton per se nodig? Ik wil eigenljik maar 1 kabel laten lopen: de PoE netwerkkabel.

[Reactie gewijzigd door lordsnow op 19 maart 2022 13:34]

Die 3 zitten er nou eenmaal aan.
Reset knop heb ik nog nooit nodig gehad.
Ik werk het spul dus weg in de junction box.
Ja, maar in principe hoef je dus alleen de PoE netwerkkabel aan te sluiten, toch?
Klopt.
Ik heb een losse PoE injector nu en dan 1 kabel in de camera.

Bij lange kabels heb je soms teveel verlies om PoE goed te laten werken.
Late reactie en nog niet geupdate...
Is al beantwoord...

[Reactie gewijzigd door Dwarlor op 15 februari 2022 12:09]

Ik krijg op korte termijn ook de nieuwe RLC-842 binnen. Hoop daar binnenkort ook een review van online te kunnen plaatsen.

Mijn favoriet blijft voor alsnog wel deze 810A, of 820A als je liever een dome dan een bullet hebt.

Heb nu inmiddels ook gehad:
- 811 Zoom (which reminds me, moet daar de review nog van online zetten)
- 1210A (veel kleinere field of vision)
- 510A (vooral cheap, goedkopere, mindere, variant van deze 810)
- Lumus (wifi)

Deze 810A is een goede keus. Niet duur, prima ding. Motion detection blijft wel wat waggel, maar dat is een issue bij al deze budget/entry level cameras met 4K of hogere resolutie. Hoe lager de resolutie, hoe betrouwbaar de motion detection.

Annke C800 en Annke NC800 (ook daarvan binnenkort een review) zijn op gebied van motion detection dan weer wat beter, maar die zijn en duurder en die C800 heeft dan toch weer andere issues.

Overigens nu ook een Vacos Cam IR gehad, zo'n battery camera - wat een draak van een apparaat. Review nog niet online gezet omdat ik niet helemaal zeker weet hoe ik t netjes kan verwoorden dat t weggegooid geld is.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 1 december 2021 22:28]

RLC-811A Zoom review staat nu ook online, hier
Prima aankoop! Blij te horen dat ik iemand heb geïnspireerd :) Laat nog even van je horen als je ze hebt geïnstalleerd. En vergeet niet om in Surveillance Station de Device Pack te updaten, zodat je de camera's kunt configureren als Reolink RLC-810A.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 27 juli 2021 22:15]