1 review

Reolink RLN8-410, 2TB

€ 249,-
Specificaties 1-bay NAS met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

Reolink RLN8-410, 2TB Review

RobIII 24 april 2021, laatste update op 21 mei 2021, 1.326 views

Reolink RLN8-410, 2TB

Met het gebruik van inmiddels zo'n 6 Reolink camera's rondom huis had ik interesse gekregen in een dedicated NVR i.p.v. mijn Synology NAS die ik gebruikte voor het vastleggen van de camerabeelden. Toen ik van Reolink de kans kreeg om deze NVR te reviewen kon ik natuurlijk geen nee zeggen.

Pluspunten

• Tot 8 PoE (ONVIF) camera's
  • Ontzettend goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Schijf makkelijk te vervangen voor model met meer capaciteit
  • eSATA poort voor nog meer uitbreidingsmogelijkheden tot 4TB
  • HDMI én VGA output
  • Plug'n'Play voor (Reolink?) camera's

Minpunten

• Downloaden beelden traag
  • USB toetsenbord werkt niet

Kwaliteit voeding Score: 5
First things first: as usual heb ik de afspraak dat ik best een product wil reviewen maar dat a) ik schrijf wat ik wil, ook als het product me niet bevalt, b) ik verhul niet dat het product gesponsord is en c) ik hou het product na afloop. Een ander dingetje deze keer is dat de NVR die ik ontving helaas een paar kleine krasjes en deukjes heeft opgelopen toen de pakketbrievenbus bij ons uit de grond werd gereden door een vrachtauto die een draai aan 't maken was - één kant van de doos en de linkerkant van de NVR (uitgerekend net waar 't Reolink logo zit) waren daardoor beschadigd. Ik heb foto's van de NVR of in een "gunstige hoek" genomen, of lichtjes opgekalefaterd in photoshop - naast de gebruikelijke kleurcorrectie en andere touch-ups die ik normaalgesproken doe. Mocht je dus ergens een 'rare pixel' zien dan zie je dat dus. Daar moet bij gezegd worden dat Reolink meteen bereid was een nieuw exemplaar op te sturen ( _O_ ), maar ik dat heb afgeslagen omdat de NVR verder prima in orde is en deze toch verdwijnt in een TV meubel. Omdat ik deze review niet wil ontsieren met een foto van een beschadigd product, maar ook de werkelijkheid wil tonen kun je hier de enige foto zien van de schade die ik voor de verdere rest van deze review digitaal 'hersteld' heb. Foto's waarin de schade niet aanwezig is of waar het niet opvalt zijn verder niet bewerkt anders dan wat lichte kleurcorrectie. Nu we alle disclaimers uit de weg hebben, zoals de youtubers zeggen: leeeeeet's get to it!

De hardware

In de doos treffen we alle gangbare accessoires aan: een Europese én Engelse IEC stekker, een schattige muis, een HDMI kabel, een Cat 5e ethernet kabel, een setje paperassen, de 'power brick' en uiteraard de NVR zelf. De voeding is maar liefst 48V, 1.875A met een output van 90W. Dat is vrij fiks maar daar is een goede reden voor: de NVR heeft 8 PoE aansluitingen, welke max 25W per poort aankunnen, en kan dus 8 camera's van prik voorzien. Dat is super handig want daarmee hoef je dus al geen PoE switch meer aan te schaffen. Alle camera's gaan zo, hup, de NVR in. Althans, dat is natuurlijk alleen het geval als de bekabeling van de camera's allemaal bij de NVR uit komt. In mijn geval heb ik de camera's rondom huis op diverse switches aangesloten, de meeste zijn geen PoE en in dat geval maak ik gebruik van PoE injectors voor de laatste meters kabel.

De RLN8-410 meet 41 x 260 x 230 mm (h x b x d). Op het frontpaneel vinden we links een USB aansluiting, infrarood ontvanger, een power LED, HDD activity LED en rechts wat bedieningsknoppen. Aan de achterzijde de aansluiting voor de power brick, een aan/uit schakelaar, audio uitgang, een tweede USB poort, HDMI uitgang, VGA uitgang, RJ45 netwerk aansluiting, eSATA aansluiting en tot slot nog eens 8 RJ45 PoE poorten voor de camera's.

Natuurlijk moet er even een schroevendraaiertje aan te pas komen want we willen wel de internals zien als rechtgeaarde Tweakers, nietwaar? De onderzijde verklapt al de aanwezigheid van de ingebouwde HDD, in mijn geval een 2TB Seagate Skyhawk S2000VX007 die specifiek voor 'surveillance'-doeleinden bedoeld is. Mooi d:)b

Verder zien we weinig spannends maar wat wel opvalt is dat er alleen passieve koeling aanwezig is. Ook dat is mooi want dat betekent dat de NVR lekker stil is; althans: zo stil als de HDD is. Wat me toen ik de NVR open had liggen niet was opgevallen. maar nu ik de foto's nader bekijk wel, is de vertikaal geplaatste CR2032. Die zal allicht dienen om de instellingen vast te houden bij stroomverlies en gezien deze in een houder geplaatst is zal die makkelijk te vervangen zijn. Ook zie ik dat de condensators van CapXon zijn. Niets om over naar huis te schrijven maar het had ook erger kunnen zijn. Stekkertjes zijn verlijmd en de bekabeling is van nette kwaliteit. Al met al ziet 't er heel netjes uit aan de binnenkant en ziet het er naar uit dat we hier te maken hebben met een kwaliteitsproduct.

Installatie

Installatie is eenvoudig: Sluit de HDMI kabel aan op een monitor of TV, sluit de powerbrick aan, sluit de meegeleverde muis aan en steek alle camera's in de daarvoor bedoelde ethernet poorten. Zet de NVR aan en doorloop de wizard die gepresenteerd wordt. Ik heb de NVR inmiddels een paar maanden in huis en kan dus niet spreken over de huidige versie van de firmware voor wat betreft de installatie, want inmiddels is er een nieuwere firmware uit die de interface nog vele malen verbeterd heeft, maar in de oude versie had ik een maar één issue en dat was de verwarring waar een wachtwoord voor de camera's ingevoerd kon worden. Dat is inmiddels stukken duidelijker.

Na het doorlopen van de wizard kun je naar hartenlust alle instellingen en de camerabeelden tweaken. Een ander minpuntje was dat ik met geen mogelijkheid een USB toetsenbord aan de praat kreeg. Ik heb een aantal toetsenborden geprobeerd op de aan de voor- en achterzijde aanwezige USB poorten maar geen enkele combinatie heb ik uiteindelijk werkend gekregen. Dat betekent dat je initieel dus tekst met de muis en het keyboard op het scherm moet invoeren wat vrij onhandig is. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik dit recent niet meer heb geprobeerd en misschien dat dit in de huidige versie is opgelost. Hoe dan ook, dit is geen onoverkomelijk probleem.

Het beheren (toevoegen, wijzigen, verwijderen) van de camera's gaat vooralsnog alleen via de bediening van de NVR zélf. Ik heb helaas nog geen manier gevonden om dit middels de Windows software of de iOS app te doen. Als de NVR eenmaal is ingesteld naar wens zul je de NVR weinig meer zien en kun je deze wegstoppen uit het zicht. Omdat de NVR niet heel warm wordt kan dit prima in een afgesloten, maar voldoende ruime, ruimte. Uiteraard is enige vorm van circulatie van lucht wel wenselijk; in mijn TV meubel is er voldoende circulatie mogelijk.

Hoewel het natuurlijk leuk is om je camera's op je TV op de bank te kunnen zien is het nét iets aantrekkelijker om een filmpje op Netflix, Prime, Disney+, Apple TV+ of één van de vele andere diensten te kijken. Ook wordt nu een stuk minder ruimte ingenomen op je NAS voor je camera beelden dus ook daar past weer een serie meer op en heb je eindelijk plek voor Pirates of Silicon Valley ;)

Software

Ik heb beide de Windows en MacOS clients geprobeerd en beiden bieden, zover ik zie, dezelfde functionaliteit. Ik ga de clients dan ook niet apart behandelen; ga er even van uit dat wat hierna volgt voor beide Windows en MacOS geldt.

Zoals reeds eerder opgemerkt is het via de 'desktop client' niet mogelijk camera's toe te voegen / bewerken maar eens de camera aan de NVR is toegevoegd is het wel mogelijk zaken als waar de datum en tijd en cameranaam worden weergegeven, het spiegelen of omkeren van het beeld, maar ook helderheid, contrast, witbalans en overige kleurinstellingen aan te passen. Ook kun je eenvoudig een 'privacy mask' toepassen om zo een deel van het beeld zwart te maken. Verder kun je de twee streams, "Clear" en "Fluent" (ofwel "helder" en "vloeiend"), per camera instellen qua resolutie, aantal frames per seconde en maximum bitrate. Dit heeft uiteraard allemaal invloed op de hoeveel ruimte de opgeslagen beelden innemen. Maak je gebruik van de motion detection, die ook met aan te geven zones per camera te configureren is, dan kun je de datahonger van de camera's nog beter beteugelen. Wanneer de HDD van de NVR vol is worden automatisch de oudste beelden overschreven.

Het gaat te ver om alles te beschrijven dus ik pik er even de belangrijkste zaken uit en hoop dat de screenshots verder voor zichzelf spreken. Onder het kopje "Surveillance" kun je o.a. regelen wanneer de camera's actief opnemen (bijvoorbeeld alleen 's nachts, of bij motion detection enz.). Beelden kunnen opgeslagen worden op een FTP server en per email kan een 'snapshot' worden verstuurd wanneer je dat wenst. Je kunt zelfs de ingebouwde 'buzzer' laten piepen wanneer één van deze gebeurtenissen optreedt. Waarom je dat zou willen is mij persoonlijk een raadsel, maar het is wél fijn te weten dat de NVR zich ook middels audio kan melden wanneer er iets mis is (schijf defect bijvoorbeeld).

Resteren en nog wat netwerk instellingen, opties voor het formatteren van de ingebouwde HDD, gebruikersbeheer en de mogelijkheid om de firmware te updaten enzovoorts. The usual.

Belangrijker is de mogelijkheid tot het weergeven van opnames. Klikken we op "Playback" bovenin het scherm dan kunnen we middels eenvoudige drag'n'drop tot vier camera's selecteren voor playback. Vervolgens kunnen we eenvoudig 'scrubben' op de tijdlijn. Dat werkt heel netjes en soepel; bij een klik op de tijdlijn verspringen alle 4 de camera's naar dat punt in de tijd. Dat werkt zélfs wanneer alle 4 de 'clear' streams weergegeven worden, maar, toegegeven, het is wel te merken dat wanneer er 3 5MP camera's en een 4K camera weergegeven worden het allemaal nét een beetje trager begint te worden. Wat écht frustreert is echter het downloaden van opgeslagen beelden. Dat gaat écht ter-gend traag: pakweg een 100MB per minuut. Zelfs op een schamele 100mbit aansluiting zou je ruim 700MB in die tijd moeten kunnen downloaden. Ik heb nog geen verklaring hiervoor kunnen vinden. Maar aangezien de meeste bestanden minimaal een gigabyte, en in sommige gevallen tegen de 4GB, zijn is dit wel een aandachtspuntje. Then again: je kijkt niet op dagelijkse basis beelden terug en de download mogelijkheid volstaat dus voor wanneer er een kras op je auto blijkt te zitten en je de dader gevonden hebt om zo de beelden veilig te stellen; het is dan even wachten maar, hee, je hébt de beelden!

App

Mocht je al bekend zijn met de Reolink app voor het beheren van opzichzelfstaande camera's dan zal het je verheugen te leren dat de app ook prima geschikt is om in combinatie met de NVR te gebruiken. Ook hier is het gebruikersgemak prima op orde; de app is overzichtelijk, werkt goed en wekt een degelijke indruk. Het is ook hier weer mogelijk om live op je camera's te kijken (tot 9(!) tegelijkertijd zelfs!) en om opnames terug te kijken. Ook hier weer werkt het 'scrubben' op de tijdlijn prima en is het een fluitje van een cent om beelden terug te vinden en bekijken. Het downloaden van beelden, dat hier beperkt is tot 2 minuten voor zover ik heb kunnen vinden, werkt hier stukken aangenamer - maar de bestandsgrootte is dan ook drastisch beperkt door de tijdlimiet en is dus een beetje appels met peren vergelijken.

Eén ding dat ik Reolink moet nageven is dat ze veel aandacht steken in hun producten; ze zijn zonder uitzondering van degelijke kwaliteit. Maar ook de ondersteuning ervan is prima op orde; er verschijnen met regelmaat nieuwe firmware updates voor hun producten, de software is geen afgeraffelde 'afterthought' maar laat zien dat Reolink de gebruikerservaring belangrijk vindt. En ondanks dat ik ontzettend kritisch kan zijn - op het vervelende af vaak - kan ik weinig aan te merken vinden. Ja, het trage downloaden is vervelend en het niet werken van een aangesloten toetsenbord waren kleinigheidjes; evenals het uur dat ik initieel verkwist heb tijdens het configureren van mijn camera's toen ik nergens kon vinden waar ik het wachtwoord kon instellen - iets dat inmiddels verholpen en verduidelijkt is door Reolink middels een firmware update.

Ik kom van een Synology Nas met Surveillance Station en, truth be told, die ervaring was ook meer dan prima. En mocht je een reeds een NAS in het bezit hebben of overwegen dan sla je daar natuurlijk twee vliegen in één klap mee. Nadeel is natuurlijk dat een NAS meestal aanzienlijk duurder is - mijn DS1019+ is dat in ieder geval zéker, en dat is nog zonder schijven. Waar je ook nog eens rekening mee moet houden is dat Synology standaard maar 2 camera's ondersteunt en je dus vrij prijzige licenties van zo'n €60 p/cam moet aanschaffen. Met 6 camera's rondom huis is dat toch weer €240 bovenop de aanschaf van je camera's. Dat is, pakweg, de prijs van deze RLN8-410 op het moment van schrijven en dat is inclusief 2TB schijf. En daar kun je dan tot 8 camera's op aansluiten. En omdat deze NVR PoE biedt op alle 8 de poorten bespaar je je ook nog eens de aanschaf van ofwel PoE injectors ofwel PoE switches. Al met al dus een behoorlijk goeie deal als je het mij vraagt.

Dat je daar bovenop ook nog eens de mogelijkheid krijgt om de camera's op je TV te bekijken en het gemak van de Windows, MacOS, iOS en Android apps is dan natuurlijk mooi meegenomen. Ik heb het al eens eerder gezegd maar Reolink timmert goed en hard aan de weg. Aan alles merk je dat ze voor kwaliteit gaan en ze staan achter hun producten en toch zijn ze ontzettend concurrerend met de "grote jongens" die een veelvoud van de prijzen van Reolink durven vragen voor eenzelfde, en soms nog mindere, kwaliteit. Ik kan niet anders concluderen dan dat ik deze NVR en de vele camera's die ik inmiddels van Reolink heb gekocht én gekregen van harte kan aanbevelen. Goei spul zeggen ze hier in Brabant ;)

Heb jij ook een Reolink RLN8-410, 2TB?

Fijne review, thnx!
Ik wil deze gaan plaatsen op een locatie zonder scherm. Voor het initiële beheer bij een nieuwe camera moet ik hem dus loskoppelen en aan een scherm hangen, minder handig.
Ik heb voor die reden (en ik repareer nog wel eens een PC enzo) een 15" TFT'tje in de kast staan die ik makkelijk op kan pakken en aansluiten.

Maar ik ontdek echt nét het plusje rechtsboven in de Reolink client. Die heb ik ten tijde van de review niet gezien of die is toen nét nieuw geweest o.i.d. want daarmee lijk je een device toe te kunnen voegen. Ik zal mijn review aanpassen. Nee, wacht, dat is om een cam aan de client/app toe te voegen, niet aan de NVR.

[Reactie gewijzigd door RobIII op 21 mei 2021 18:49]