1 review

Reolink RLC-1210A

Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Reolink RLC-1210A Review

hrigteri 8 augustus 2021, laatste update op 4 december 2021, 1.078 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 24 reviews, waarvan 29% gesponsord.

Reolink RLC-1210A

Als je een 12 MP camera zoekt dan heb je vrij weinig keuze en kom je snel uit bij (hele) dure camera's. Deze Reolink 6K UHD of 4K 4:3, 12 megapixel camera zit daarmee in een niche markt. Lees verder voor meer foto's en mijn oordeel.

Pluspunten

• 'Native' Synology Surveillance Station ondersteuning
  • 12MP 6K UHD / 4K 4:3 op 4096X3072
  • Google Assistant / smart home integratie
  • Goede app voor smartphone & desktop
  • H.265 en H.264 compressie
  • PoE of een gewone 12v adapter
  • Audio-opname ingebouwd, alles via dezelfde kabel
  • ONVIF

Minpunten

• Geen cloud-abonnement mogelijk in Europa
  • Terugkijken in de app alleen met SD-kaart in de camera, of Reolink NVR
  • Persoon- en voertuigdetectie AI alleen in app
  • Geen RTSP-support
  • Kleine kijkhoek

Kwaliteit Score: 5
In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Reolink ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.
Apertuur
Ik gaf recent de Reolink RLC-810A 5 uit 5 sterren en deze RLC-1210A is eigenlijk zo goed als geheel vergelijkbaar; de beeldkwaliteit is nagenoeg gelijk aan de 810A, zowel overdag als 's nachts, met vooral nog meer pixels. Het belangrijkste verschil is een hogere apertuur: f=5.0mm fixed voor deze RLC-1210A tegen de f=4.0mm van de RLC-810A. Is deze 1210A dan ook een beoordeling van 5 uit 5 sterren waard ?

Bij de grote merken als Dahua en Hikvision kun je van een bepaald model camera normaal diverse lens apertuur/diafragmawaarden bestellen. Deze waarde heeft direct effect op de kijkhoek (fish-eye). Hoe lager het getal, hoe breder je kijkhoek (het is iets ingewikkelder dan dat, maar dit is geen cursus fotografie). Je hebt dan vaak opties als 2.8mm, 4mm en 6mm. De RLC-1210A zit precies tussen de hoogste waardes in met 5mm.

"Sales plaatje: RLC-1210A"

Voor mij voelt de Reolink RLC-1210A aan als de apertuur 5.0mm-versie van de RLC-810A met 'toevallig' nog wat meer megapixels. Het resultaat is een kijkhoek van 'slechts' 67 graden horizontaal en 41 graden verticaal. Flink minder dus dan de 87 graden horizontaal en 44 graden verticaal van de RLC-810A.
Specificaties Reolink RLC-1210A
  • Motion detection/person detection/vehicle detection
  • SD-kaart tot maximaal 256GB
  • Formaat 192 x 66 mm bij 488 gram
Megapixels
Volgens mij is de belangrijkste reden voor het uitbrengen van deze 12 megapixel camera de megapixel race waar veel fabrikanten aan lijken mee te doen. In het kort gezegd: ik zie het nut niet van 12 megapixels. Wat is er mis met 4K / 8MP. Genoeg is toch genoeg? Maar er zijn ook genoeg uitspraken als "je kunt nooit genoeg megapixels hebben". Tja. Tel daar de kleine kijkhoek bij op en dit is een heel specifiek product. Maar als het doel is om nou precies die ene deur of gang te monitoren en met zo hoog mogelijke beeldkwaliteit, dan is deze camera ineens de perfecte oplossing, voor niet teveel geld.

"Overdag. Achtergevel is 15m ver weg"

"Avond"

"Nacht"

Voor mij persoonlijk - en ik denk oprecht van toepassing voor de meeste mensen - blijft mijn advies de Reolink RLC-810A als een top camera voor weinig geld. Ook aangezien de RLC-1210A wat duurder is dan de RLC-810A. Maar deze RLC-1210A kan voor jou WEL degelijk de perfecte oplossing zijn als je eigenlijk een iets kleinere kijkhoek nodig hebt om NIET de tuin van je beide buren te filmen (als die daar over zeuren). Voor tussenwoningen zou aan de achtergevel een 6mm waarschijnlijk prima voldoen; dit komt dan heel aardig in de buurt. De RLC-1210A zou "6K UHD" zijn, maar volgens mij is het 4K 4:3 format bij een resolutie van 4096X3072. Heb je het niet op breedbeeld, dan is dat misschien een extra argument voor jou om deze camera te kiezen.

Reolink RLC-510A (review)

Reolink RLC-810A (review)

Reolink RLC-1210A (deze review)
Zoom
In het geval van zeurende buren of die specifieke deur/gang is een andere optie om te kijken naar een camera met een optische zoom die je optimaal kunt instellen (je buren moeten je dan maar vertrouwen dat je die ook zo ingesteld laat staan... ;) ), zoals bijvoorbeeld de Reolink RLC-811A die binnenkort beschikbaar komt met 5x optische zoom (maar geen pan/tilt heeft) voor een apertuur van 2.7mm tot 13.5mm. Dat soort zoom-camera's zijn over het algemeen wel gelijk een stuk duurder; de Reolink Star RLC-811A zal echter slechts ongeveer 130 euro gaan kosten, vergelijkbaar met deze 1210A, dus is denk ik een reëel optie.
What else?
Natuurlijk zijn er nog wel een paar meer verschillen met de 810A, zoals dat de 1210A met 4 (sterke) IR LEDs is uitgerust ipv de 18 (mini) IR LEDs zoals op de RLC-810A en RLC-510A, maar het eindresultaat 's nachts is nagenoeg hetzelfde - misschien zou je het zwart-wit beeld iets helderder kunnen noemen. De 1210A kan ook net iets langer met low-light condities omgaan voordat de camera van kleur overstapt naar zwart-wit nachtzicht met IR, maar het is zeker geen DarkFighter.

"Low-light"
Synology Surveillance Station
De 1210A heeft 'native' ondersteuning in Synology Surveillance Station (wel even de camera pack updaten) en heeft Google Assistant ondersteuning (Alexa wordt nog aan gewerkt). De 1210A heeft geen RTSP-support, net zoals de meeste Reolink camera's.

"Reolink PoE-familie - 1210A, 510A, 810A"
Lees mijn andere Reolink reviews
Zie mijn reviews van de RLC-510A, RLC-810A en Lumus voor screenshots van de (geweldige!) smartphone- en Windows-desktop app en een beschrijving van alle mogelijkheden. Ik zal ze bij deze review wel bijvoegen, maar zonder verdere uitleg. Ik heb recent ook de Annke C800-serie camera's uitgeprobeerd (review hier) en in vergelijk daarmee is de Reolink software (zowel smartphone app als Windows-desktop) superieur in gebruiksvriendelijkheid.
Voor mij persoonlijk is de kijkhoek van RLC-1210A - in vergelijking met de RLC-810A - doorslaggevend en de megapixel race is aan mij niet besteed. Dit is een camera voor een specifieke toepassing. Tel daar de extra kosten van deze iets duurdere camera bij en ik hou dit op 4 uit 5 sterren. De Reolink RLC-810A vind ik de betere "overall" keuze. Maar als jij wel die specifieke deur of gang moet bewaken, of niet de buren hun tuin wil (mag) filmen, dan is dit voor jou misschien wel de volle 5 sterren. Bij mij gaat deze Reolink RLC-1210A echter terug in de doos.

Heb jij ook een Reolink RLC-1210A?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.