1 review

€ 129,-
Specificaties Bedrade PoE buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Reolink RLC-811A Review

hrigteri 3 december 2021, laatste update op 27 januari 2022, 6.780 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 11 reviews, waarvan 45% gesponsord.

Reolink RLC-811A

De RLC-811A Zoom is het grotere broertje van de RLC-810A die ik eerder heb gereviewd. De Reolink RLC-810A is nog altijd mijn favoriete entry-level PoE beveiligingscamera. De RLC-811A Zoom is grotendeels gebaseerd op dezelfde techniek, maar heeft ook nog 5x optische zoom. Een nieuwe winnaar? Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• 5x optische zoom, max 105 graden kijkhoek
  • ONVIF (ook Synology) en RTSP ondersteuning
  • 3840x2160 (4K, 8 megapixels) bij 25 fps max
  • Google Assistant / smart home integratie
  • Gebruiksvriendelijke apps voor smartphone & desktop
  • H.265 compressie
  • Spotlight, Sirene, Speaker, Microfoon
  • PoE of een gewone 12v adapter

Minpunten

• Terugkijken in de app alleen met SD-kaart in de camera, of Reolink NVR
  • Persoon- en voertuigdetectie AI alleen in app

Kwaliteit Score: 5
In de intro heb ik het over de RLC-810A (review hier) als punt van referentie; en ja de 811A Zoom deelt veel van de techniek, maar misschien moeten we 811A Zoom wel als de liefdesbaby omschrijven tussen de 810A en de Lumus (review hier). De Lumus is een Spotlight camera, wat wil zeggen dat deze bij het detecteren van beweging de schijnwerper aan gaat zetten, zodat je volledig kleur opnames hebt - ook midden in de nacht. Dat is ook een van de belangrijkste kenmerken van de 811A Zoom. En daarnaast natuurlijk dat de 811A Zoom 5x optische zoom heeft.

De Reolink RLC-811 Zoom Spotlight & Color Night Vision 4K Smart PoE Camera.

In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Reolink ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.

Wat zit er in de doos? Eigenlijk geen verrassingen ten opzichte van andere Reolink camera's, of zelfs niet in vergelijk met andere merken PoE beveiligingscamera's.

What's in the box?

Een verschil is er wel: de basis is extra verstevigd en heeft een betere voet dan de andere Reolink bullet camera's zoals de 810A/1210A/510A. Het benodigde imbus sleuteltje wordt ook meegeleverd.

Het verschil is dat een kwaadwillend persoon niet even een slinger kan geven aan het draaiwiel op de basis om daarna gemakkelijk de camera een andere kant op te bewegen, je zal met het imbussleuteltje bezig moeten. Daarnaast is de basis ook steviger, misschien ook wel bittere noodzaak gezien de afmetingen en het gewicht van de 811A.
Groot
Een 'groot' verschil met de zeer kleine Reolink Lumus spotlight, is dat de RLC-811A Zoom fysiek heel groot is. Ook in vergelijk met de RLC-810A is de 811A fors:
- 810A: 192 x 66 x 66 mm bij 485 gram
- 811A: 238 x 80 x 72 mm bij 838 gram

In perspectief lijkt het nog wel mee te vallen: De RLC-810A en RLC-811A Zoom.

"Bright light, bright light" (c) Gizmo.

Up close and personal: it's big and it's bright.
Algemeen
Inmiddels heb ik een stuk of 10 beveiligingscamera's gereviewed, waarvan een deel van Reolink. De zeer gebruiksvriendelijke apps van Reolink voor zowel Android als op Windows desktop zijn al uitgebreid aan bod gekomen en wat je allemaal kunt instellen en hoe het werkt. Ook de Reolink NVR (Network Video Recorder) heb ik al meerdere keren genoemd - en ook hier weer doe ik de belofte dat de review daarvan nog een keer online komt ;) ) en ipv de NVR heb ik het ook al vaak gehad over de mogelijkheden om de Reolink camera's aan je Synology (of QNAP) NAS te koppelen en dan met Surveillance Station 24/7 opnames te maken.

Windows desktop app: makkelijk kiezen welke camera's je wilt volgen (live), of welke opnamen je wilt terugkijken.
Specificaties Reolink RLC-811A
  • 3840x2160 (4K, 8 megapixels) bij 25 frames/sec maximaal
  • PoE; een standaard 12v 1A stroomadapter kan ook
  • 1/2.8" CMOS Sensor, Lens Aperture f = 2,7-13.5 mm Zoom
  • Videoformat H.265 compressie
  • Zichtbereik max 105 graden min 31 horizontaal bij max 55 min 17 verticaal
  • Infrarood nachtzicht 30 meter
  • Spotlight color night view ~20 meter
  • Ingebouwde microfoon en speaker (two-way audio)
  • SD-kaart tot maximaal 256GB
Google Assistant integratie
Even een copy/paste van een eerder geschreven stukje over Google Assistant:
"Nog een leuke gimmick is dat je de camera ook op een Chromecast of Nest Hub kunt weergeven door een Reolink Smart Home account aan te maken en die aan Google Assistant te koppelen. Per camera kun je dan aangeven welke je via de Assistant beschikbaar wilt maken. Werkt verbazingwekkend goed (“OK Google, toon Reolink811”), maar ik zie het meer als gimmick dan echt nuttig. Misschien is er iets te scripten met wanneer een Hue Outdoor sensor iets merkt dat dan de cameraweergave start op de Nest Hub? Het schijnt wel bij de Nest Hello deurbel te kunnen… De Nest Hub toont maximaal 1 camera tegelijk, geen split-screen weergave van meerdere camera’s voor continue weergave of zoiets, misschien dat Google dat ooit nog eens gaat veranderen zodat je Nest Hub scherm een permanente security monitor kan worden."

Smarthome integratie: welke camera’s zijn beschikbaar om via Chromecast te tonen?
Reolink app: intrusion zone
De Reolink app heeft een ‘motion zone’, waarbij je in de app kunt wegstrepen op een stilstaande screenshot waarvan je wilt dat de camera er niet op reageert. Als je camera een stuk openbare weg/stoep filmt kun je dat wegstrepen en zal de camera daar niet op reageren in het geval van beweging. Je kan hier ook de gevoeligheid van de zone instellen tussen 0 en 50; maar bij een waarde onder de 10 moet iemand ongeveer gaan dansen en springen voor de camera voordat er een motion detected event komt. 25 a 31 is voor mijn situatie een mooie waarde gebleken.

Motion Zones: gevoeligheid kan per tijdsinterval ingesteld worden.

Bovenstaande screenshots zijn van de Android ap, maar je kan deze instellingen ook in de Windows desktop app doen; die wijzigingen worden dan ook zichtbaar in de Android app.
Spotlight
Ik kom zo wel weer terug op de vergelijking met 810A en op de Zoom functie, maar eerst nog even die Spotlight functie. De overeenkomst dus met de Reolink Lumus. De Lumus hangt inmiddels zo'n 6 a 7 maanden aan de schutting en ben ik eigenlijk meer en meer gaan waarderen, vooral om die spotlight. De Lumus is eigenlijk een soort van extra licht geworden die reageert op beweging, bij de poort in de schutting en alles voor mijn erker aan de zijkant van het huis. Ik heb de zone en gevoeligheid voor bewegingsdetectie nu zo ingesteld staan dat de Lumus eigenlijk niet meer reageert op beweging op de stoep en ook niet meer triggered op bewegende struiken, maar wel op beweging vlak voor de camera. Dit is ook het geval als er een kat langs loopt - wat voor ons handig is omdat het dan mogelijk mijn eigen kat is, die graag wil dat we de deur openen.
Na wat knutselen en optimaliseren, heb ik de Lumus zo ver dat hij alleen nog reageert zoals het hoort, 0 false positives - zelfs niet bij heftige regen of veel wind.

Nu heeft de Lumus slechts 2 kleinere LEDs. Wel heel fel en zeker genoeg licht om je weg te kunnen vinden door de zijtuin. Maar mocht die een keer ongewenst (false positive) aangaan, dan is dat geen heel groot probleem. De RLC-811A heeft er echter een paar meer en ook groter, zoals hierboven in de foto getoond.

De RLC-811A is dan ook bedoelt om grotere oppervlaktes te kunnen bestrijken dan de Lumus; de infrarood van de 811A moet 30 meter kunnen bestrijken en eigenlijk zouden de spotlight LEDs daar dus niet al te veel voor onder moeten doen.

Overdag.

Nacht, Spotlight LEDs aan en geholpen door de tuinverlichting. Spotlight LEDs op minimum brightness.

Nacht, Spotlight LEDs aan, zonder tuinverlichting. Geheel uitgezoomd. Spotlight LEDs op minimum brightness.

Nacht, Spotlight LEDs aan, zonder tuinverlichting. Geheel ingezoomd. Spotlight LEDs op minimum brightness.

Nacht, Spotlight LEDs aan, zonder tuinverlichting. Geheel uitgezoomd. Spotlight LEDs maximaal aan.

Nacht, Spotlight LEDs aan, zonder tuinverlichting. Geheel ingezoomd. Spotlight LEDs maximaal aan.

De achtergevel is ongeveer 15 meter weg van waar de camera hangt. De Spotlights kunnen echt in standje schijnwerper.

Als de bewegingsdetectie getriggered wordt, dan gaan al die felle LEDs ook aan. Is dat, zoals in mijn geval, hangende aan de schuur achterin de tuin en gericht naar het huis, dan ga je echt wel afgeleid raken terwijl je Netflix aan het bingen bent elke keer dat het licht aan gaat.

Hangt de camera ergens binnen, of tenminste op een plek waar de camera niet zal reageren op harde regen, of door wind sterk bewegende objecten, dan is het helemaal prima en handig. Maar ik heb uiteindelijk de Spotlight functie uitgezet, omdat ik me erg irriteerde aan de te grote hoeveelheid aan false positives op de bewegingsdetectie. Meer daarover... hieronder.
Smart AI Person/Vehicle Alerts
Een van Reolink's verkoopargumenten - al sinds de RLC-810A - is de Smart functionaliteit van de nieuwste series aan PoE camera's met slimme personen en voertuigen detectie. In theorie zou de camera dus onderscheid moeten kunnen maken tussen 'algemene beweging' en beweging door een persoon of voertuig en op basis daarvan krijg je dus wel of geen notificatie op je mobiel met detaillering wat voor beweging gedetecteerd is. Dat werkt op zich wel prima bij optimale weersomstandigheden, maar zie bij harde en felle regen en ook bij sneeuw gaat de camera ineens spoken zien en er rijden dan hele stapels aan voertuigen door mijn (geheel afgesloten) achtertuin, afgewisseld door hordes mensen. Op zichzelf is dat niet zo'n groot probleem om dat uit te filteren op de tijdijn van je beveiligingscamera als je beelden terugzoekt, maar het is WEL heel irritant als de super felle set aan spotlight LEDs op je camera steeds getriggered worden bij elke bewegingsdetectie. Bij een langdurige regenbui worden de spotlight LEDs dan steeds weer getriggered.

Je kan in de app per motion detected event type instellen wanneer je er (push)notificaties van wilt ontvangen en tijdens welke periodes.

Bij mij staat de spotlight functie dus inmiddels uit, in afwachting van een betere software update die dit optimaliseert... als het met software op te lossen is (zie stukje Firmware update hieronder).
Overigens heeft de RLC-811A ook een sirene. Die staat standaard gelukkig uit.... Maar je kan dus zowel Spotlight als Sirene beide aan laten gaan bij detecteren van beweging voor optimaal genot.

Dit probleem met false positives heb ik niet bij de Reolink Lumus. Hoe lager de resolutie, hoe betrouwbaar de motion detection lijkt te zijn. Bij 8 megapixel / 4K resolutie zoals bij de 8-serie (810/811/820) is dit niet altijd even geweldig, zoals genoemd. Overigens had ik het gevoel dat het bij de Reolink RLC-1210A (review hier) beter leek te gaan dan bij de 8-serie, terwijl die een veel hogere solutie heeft (12 megapixels, 6K UHD). Wat ik nog eens in de nabije toekomst verder zou willen onderzoeken is als de camera onder een afdak hangt en de eerste 20 / 30 / 50 / xx cm voor de lens geen regen is, kan de camera dan wel goed scherp stellen en tot de juiste interpretatie van beweging komen - alsin: geen persoon of voertuig, maar gewoon algemene beweging.
Firmware Update
Update 10 december 2021: Er is een firmware update voor alle PoE Reolink camera's met AI Person and Vehicle detection. Gezien dat mijn eindconclusie over deze camera toch wel voor een groot deel negatief beïnvloed wordt door de false-positives, had ik bedacht mijn contactpersoon er nog eens naar te vragen. Het antwoord: had ik wel de nieuwste firmware update geinstalleerd?
-> PoE camera's.
Deze update moet je handmatig installeren, alleen het knopje "Check for Latest Version" aanklikken gaat je niet helpen. Deze firmware update is een enorme verandering! Je kan nu veel meer instellingen doen die lijken op de settings die je ook in de veel duurdere merken camera's vindt zoals wat minimaal het formaat van het object moet zijn en ook los de sensitiviteit van de motion dection voor personen en los voor de detectie van voertuigen.
Ik kom er op terug zodra het eens flink geregend heeft of dit ook daadwerkelijk mijn klachten verhelpt.
Toevoeging januari 2022: de false positives door regen zijn tot bijna 0 teruggebracht. Met wat tweaken moet dat helemaal tot 0 terug te brengen zijn.
Ditzelfde geldt voor de hele 8-reeks aan Reolink camera's, dus ook de 810, 811, 820, etc.
Het makkelijkste is het installeren van deze update via de Windows desktop app.
/einde update.
Zoom
Ik zou nog terugkomen op de Zoom functie. 5x optische zoom. Dat heeft als resultaat dat je haarscherp zo'n 15 a 20 meter kunt inzoomen. De RLC-811 is uitsluitend Zoom, dus geen Pan/Tilt. D.w.z. dat je camera positie fixed is en je alleen kunt inzoomen op datgene wat zich middenin het beeld van de camera bevindt. Als dat een deur / raam is bijvoorbeeld, kan dat prima. Ik denk dat het nut van deze camera dan ook vooral zit in het optimaal kunnen positioneren en daarna inzoomen op dat wat van belang is zonder eerst uitgebreid na te hoeven denken over een optimale field of view. Een alternatief hiervoor is de RLC-1210A, 12 megapixel / 6K UHD, die een vrij beperkte field of view heeft (review en screenshots hier).

Mijn kat was heel welwillend om tijdens haar jacht op een muis te poseren voor de camera:

Nachtshot, zwart-wit infrarood, geheel uitgezoomd (field of view 105 graden)

Nachtshot, zwart-wit infrarood, ongeveer 90% ingezoomd.

Luna zegt hallo.

Normaal zijn camera's met een optische zoom erg kostbaar. De Reolink RLC-811 is naar verhouding echter heel betaalbaar: 133 euro adviesverkoopprijs (december 2021). Ter vergelijk, de RLC-810 kost adviesverkoopprijs 99 euro, maar is regelmatig in de aanbieding rond de 79 euro. De RLC-811 is momenteel extreem moeilijk leverbaar door het wereldwijde chip tekort.

In de Android app kun je nu met de sliders makkelijk en snel naar het gewenste zoom niveau.

Dit is het enige waar de desktop app nog ver achter loopt, in de desktop app heb je alleen een + en - knop en moet je daarna afwachten tot de camera zover is. Dit was eerst ook zo in de Android app, hier heb ik feedback op geleverd in juli en in september zat deze slider al in de Android app. De Windows app zit het nog niet in (december 2021).
Overigens focussed de camera zelf geheel automatisch en in mijn achtertuin is dat zonder uitzondering exact zoals gewenst. Indien nodig kun je nog handmatig de focus bijstellen, maar dat heb ik nog niet nodig gehad.

De + en - in de Windows desktop app. Iets minder handig.
De app
Voor de volledigheid. De camera instellen is super easy. Reolink app downloaden, QR code scannen, wachtwoord instellen en klaar. Als je de Reolink NVR gebruikt, ook even in de NVR inloggen en daar hetzelfde wachtwoord invullen; idem voor camera aan Synology Surveillance Station toevoegen. Er zit een detailpagina in de app waar je het IP adres kunt terugvinden, wat toevoegen aan Synlogy nog verder vergemakkelijkt.

QR code en Go.

Welkom123.

Naam instellen.

Klaar.

De app is een van de meest gebruiksvriendelijke apps voor beveiligingscamera's die ik tot zover gezien heb. Je kan aardig veel instellen, maar het blijft toch goed te begrijpen voor een gewone gebruiker. 50+'ers kunnen er vast ook mee overweg. Voor de meer poweruser zijn er ook nog genoeg instelmogelijkheden.

De helderheid van de Spotlight LEDs kun je van schijnwerper tot nachtkaars aanpassen.

De app in landscape mode, met de functieknoppen zichtbaar. Je ziet hier ook nog het Reolink watermerk, wat altijd het eerste is dat ik uitzet. Verder kun je datum/tijd en de naam van de camera wel of niet tonen en positioneren waar je wilt.

Je kan redelijk wat instellen aan de camera zelf, zelfs sluitertijd zit er semi-verstopt in, maar alles op standaard instellingen laten staan is goed genoeg. Een groot nadeel is wel dat je voor terugkijken van opnames in de app een SD-kaart in de camera moet doen die dan op basis van de beschreven bewegingsdetectie naar de lokale SD-kaart de opnames heeft weggeschreven. 24/7 opnemen naar je SD-kaart is niet verstandig, zoveel schrijfacties sloopt die SD vanzelf. Cloud ondersteuning heeft Reolink nog niet in Europa. Het goede nieuws is dat alle PoE camera's van Reolink - dus ook deze 811A - wel ONVIF ondersteuning hebben, iets wat bij steeds meer budgetcamera’s ontbreekt. Dus je eigen cloud opslag met bijvoorbeeld een Synology NAS kan prima, om toch 24/7 op te kunnen nemen. Alternatief is een (Reolink)NVR aanschaffen om je eigen cloud te maken.
28 dagen
Ter info: de Nederlandse wetgeving schrijft voor dat je maximaal 28 dagen de opnamen mag behouden. En meldt je camera aan bij Camera in Beeld van de Nationale Politie! Krijg je gelijk ook een handige sticker thuisgestuurd. https://www.politie.nl/themas/camera-in-beeld.html. Je bent namelijk ook verplicht om duidelijk kenbaar te maken dat je een beveiligingscamera hebt.
Ik kan nog eindeloos vertellen over de app en instellingen in Synology, etc, maar het maximale aantal screenshots is bereikt. Als je iets specifieks wilt zien of weten, laat even een comment achter en ik zal je vraag of opmerking proberen te beantwoorden.

De bottom line is dat de Reolink RLC-811 Zoom een prima Optische Zoom beveiligingscamera is, vergelijkbaar met de succesvolle RLC-810 en dan daar nog eens de Zoom functie en ook de Spotlight aan toegevoegd.

Als je een business case hebt waar je moeten kunnen zoomen, terwijl de camera de fixed positie behoud, dan is dit een top camera voor relatief weinig geld. De 811A heeft op het gebied van Smart motion detection wel dezelfde uitdagingen als de andere 8-serie camera's en dan wordt die spotlight schijnwerper ineens wel een beetje irritant.

Persoonlijk waardeer ik deze camera vooral vanwege de enorme field of view van 105 graden bij volledig uitgezoomd zijn; wat ik als een verbetering ten opzichte van de RLC-810 zie. Maar de Spotlight laat ik graag uit (en die Sirene helemaal) en dan ook nog de camera permanent geheel uitgezoomd laten... dan is er vast ook een alternatief dat minder groot is en mogelijk nog goedkoper ook.

Daarom hou ik het uiteindelijk op 4 sterren. Je moet goed kijken naar waar je de camera voor in wilt zetten om zeker te weten dat deze camera de juiste oplossing is voor jouw behoefte. Zo ja, dan is de RLC-811A een goed betaalbare camera met optische zoom.

Edit januari 2022: de bovengenoemde nieuwe firmware update is een enorme verbetering. False positives komen weinig meer voor. Met wat tweaks is het waarschijnlijk wel tot nagenoeg 0 terug te brengen. Ik hoog daarom de 'ondersteuning door fabrikant' op naar 5 sterren en ook gebruiksgemak gaat met het verminderen van de false positives naar 5 sterren. Daarmee gaat mijn eindoordeel ook 1 stap omhoog naar het maximum van 5 uit 5.

Heb je geen nut aan de sirene, spotlight, 2-weg audio en zoom, dan kun je de goedkopere Reolink RLC-810A goed overwegen, of de 820A (gelijk aan de 810 in Turret vorm).

Heb jij ook een Reolink RLC-811A?

Mooie review, weer 😉
Wat voor POE injector gebruik jij?
Her en der lees ik dat camera met LED's soms te veel vermogen vragen.
Hoi Hansie, dank voor je comment en compliment :)
Ik vind de opmerking wel bijzonder want dat verbruik zou geen issue mogen zijn. De PoE standaard moet de vermogensbehoefte afdekken en dan zou het allemaal moeten werken zonder verdere issues. De PoE injector moet natuurlijk wel dezelfde standaard hebben als die de camera vraagt:
  • PoE IEEE 802.3af 12.95 W
  • PoE+ IEEE 802.3at 25.5 W
  • PoE++ IEEE 802.3bt (Type 3) 51 W
  • PoE++ IEEE 802.3bt (Type 4) 71.3 W
De Reolink RLC-811A volgt de meest simpele PoE standaard:
- PoE 802.3af (48V active)

Ik had een TP-Link PoE injector maar die is overleden en nog steeds geen nieuwe aangeschaft. Ik heb ook een switch met ook de 802.3af PoE standaard en ook de Reolink NVR die ik heb staan kan aan de PoE behoefte voldoen. Daar heb ik geen enkele issues.
Wat ik eerder vermoed is dat de 12V adapters die ze bij die PoE injectors gebruiken, niet genoeg ampere leveren waardoor de stroom output niet goed genoeg is of niet stabiel genoeg. 1A is minimum, maar misschien is wel 2A noodzakelijk (zoals ook bij bijv een Raspberry Pi, te weinig ampere = waggele Pii)

Maar je kan ook gewoon rechtstreeks een 12v adapter in de Reolink's stoppen:
- DC 12.0V⎓1A, <12W

Als je naar de eerste 2 foto's in de review kijkt zie je 3 stekkertjes aan de camera. Dit is standaard bij alle Reolink PoE camera's:
- reset knopje
- RJ45 netwerkkabel, waar dus ook PoE mogelijk is
- ronde stroomplug voor een 12V adapter
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Las dat de verlichting soms onstabiel werd (dimde). Niet bij deze specifieke cam, maar van andere merken.
Dan bijna zeker dat ze te weinig ampere beschikbaar hebben in de stroomtoevoer.
Probleem zit dan tussen stoel en keyboard :D
Ik bedacht me nog een mogelijke reden. De UTP kabel. Als die van niet al te briljante kwaliteit is, of langer dan xx meter (20+) dan kun je natuurlijk ook verlies hebben in stroomtoevoer. Ik weet zo niet wat de PoE standaard roept over maximale lengte en stroomtoevoer/verlies.
Zit er ook verschil in beeldkwaliteit tussen de RLC-811A en RLC-810A bij nachtzicht met IR ? ( Dus zonder gebruik van de spotlights )
Zie hieronder voor reactie.
Ik zal nog proberen een screenshot van de 810A vanuit hetzelfde perspectief te maken.
Ik heb nog 2 nieuwe Dome camera met zoom lens, dan wil ik de 810, 811, 542WA en 842A tegenover elkaar gaan zetten. Dus kan ik gelijk een betere vergelijking voor je maken.

Heb je eigenlijk een specifiek iets of doel in gedachten?

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 10 januari 2022 20:42]

Doel is goed nachtzicht. Ik heb nu een foscam en dat kan beter..
Ik kan me niet herinneren ooit een foscam gezien te hebben die echt goed was......... ik laat me graag overtuigen met wel een mooi c.q. goed product, maar ik heb zelf ook een Focam indoor camera ooit eens gekocht. Weggegooid geld. Wat een troep. Wel goede app trouwens, alleen de hardware was heel teleurstellend.
Door de autofocus (die erg goed werkt) van de 811, ben ik geneigd te zeggen ja.
Ik heb geloof ik geen foto van de 810 vanuit hetzelfde perspectief als de testopstelling waar de 811 ging.
Deze dichtste bij is 811A versus 810A.

De field of view is anders door de zoom vs fixed length.
Dank voor je reactie. Ik vind nachtzicht met spotlight wel erg mooi helder in kleur. Kun je dat automatisch instellen bij donker? Of kan dat alleen bij detectie? Ik zit te denken aan de 811A met automatisch spotlight bij donker worden. Is dat mogelijk? En zijn die spotlights erg fel maximaal? Of vergelijkbaar met een klein buitenlampje? En de Nachtshot, zwart-wit infrarood, heb je daar ook spotlight bij aan? Want die vind ik ook erg duidelijk.

[Reactie gewijzigd door ewal op 10 januari 2022 22:44]

Je kan in de app instellen wat je wilt dat de camera doet.
Standaard gaat de camera bij donker naar IR modus, dus zwart-wit. De spotlights zijn dan uit. Als er motion detection is, gaan de spotlights aan.
Maar je kan het ook aanpassen dat je de spotlights permanent aan laat gaan zodra het donker wordt.
Ik kan het niet checken nu, maar ik meen me te herinneren dat je het niet op een tijdschema kan doen, dus felheid stel je eenmalig in en die geldt dan permanent.
Ik noem dat, omdat je andere instelling zoals motion detection sensitivity wel deels per dag, per tijdseenheid, kunt instellen.

In de tekst omschrijf ik de spotlights als schijnwerper. Echt. FEL !!
Maar je kan de felheid van de spotlights instellen, van een nachtkaarsje naar die schijnwerper instelling.
Zie het screenshot hierboven met voluit schijnwerper stand ( deze ). De tuin is compleet donker. Spotlights gaan aan en ineens is het bijna daglicht. De achtergevel is op 15 meter afstand.

Het is echt onvergelijkbaar met bijvoorbeeld de Arlo's of de Reolink Lumus ( review hier ). De Lumus is echt een leuk klein camera'tje maar heeft dan dus ook maar 2 kleine LED'jes. Die komen qua verlichting misschien een meter of 3 a 5 en dan houdt het wel op.
Deze 811A wil je niet in die LEDs inkijken. Die zijn gewoon fel.
Het is geen complete flood-light of zo he, maar voor een verlichting op een beveiligingscamera is het top.

Tot slot - en dan heb ik wel genoeg getypt haha -
De IR instellingen van deze camera zijn prima, ze zijn vrij fel ja. Maar het is ook belangrijk dat er GEEN reflecterende oppervlakken dichtbij zijn. Zoals bij die RLC-810A bijvoorbeeld zit de laurierstruik half in de weg, dus de camera wordt verblind door de weerspiegeling op de struik die te dichtbij is.
Een oplossing is om een losse IR booster te kopen en die wat op afstand op te hangen en dan de IR van de beveiligingscamera zelf uit te zetten. Voorkomt ook dat je camera helemaal vol hangt met spinnewebben binnen no-time ;)
Dank voor je antwoorden, super! Ondanks die struik vind ik het nachtzit met de 810a nog steeds duidelijk in vergelijking met mijn foscam. Ik denk dan ook dat mijn keus daar naar uit gaat, eventueel met een ir booster. Kun je me daar ook nog in adviseren of is elke ir booster goed?
Ik heb er gewoon een van Ali gekocht voor 10 euro. Met een waterdichte 12v 2A adapter a 4 euro.
Ir booster heeft 0.5 nodig, maar 2a is altijd handig.
Ik heb die booster nog niet aangesloten overigens, dus weet niet zeker of die sterk genoeg is
Wederom dank voor je antwoorden. Ik wil voor de 810a gaan. Ik wil 24/7 opnemen op mijn synology nas lokaal maar wil de opnames ook op een externe lokatie opslaan met blue iris op een pc bij een kennis. Volgens ipcamshop kan dat niet omdat de cameras in hetzelfde netwerk moet zitten.. Kun je ze niet, net als foscam, via een poort extern benaderen?
Eerlijk geen idee.
Als je kennis ook een NAS heeft (Synology of qnap) zou ik eerder met rsync protocol kijken om jouw data na opname naar je vriend over te pompen. Bijv elk half uur of uur de data overzenden.
Misschien ook handig dan om in je eigen surveillance station de lengte van de opnames tot 15 min te verkorten van de standaard 30 min.

Ik wil zelf mijn beveiligingscamera data alleen hier intern hebben. Dat geldt voor meeste mensen. Dus zo makkelijk zal t niet zijn om stream rechtstreeks op te slaan buiten je eigen netwerk.
Immers, kan iemand anders erbij, dan kan in theorie iedereen er bij.
Wat ik nu heb met mijn foscam is een poort naar buiten open zetten en extern de camera in te stellen net als lokaal. Achterliggende gedachte is dat de opnames bij inbraak waarbij de nas wordt meegenomen de beelden elders staan. Ik ga het maar gewoon proberen
Als de prijs, de zoomfunctie en het iets grotere formaat van de camera niet van belang zijn dan is deze 811-A alsnog de betere keus ten opzichte van de 810-A vanwege de bredere view 105 vs 87 graden of zie ik dan nog iets cruciaals over het hoofd waar juist de 810-A voordelen biedt?
Uitsluitend prijs en fysieke formaat (en gewicht) zijn in voordeel van de 810A. Verder is de 811 beter op letterlijk elk vlak.
De auto-focus is simpelweg briljant.

Mocht je de spotlights niet nodig hebben of niet willen hebben dan zou je qua formaat de RLC-842A nog kunnen overwegen, dat is een Dome versie met volgens mij dezelfde optics en hetzelfde zoom/auto focus systeem. Ik heb die al liggen maar moet nog een review ervan schrijven. Ik zit alleen op de junction box te wachten, want montage van dat ding is de hel.
Wow, een update uit 2023! Hoe is de covid situatie daar? ;)

Hier ook een 811 aan de schuur. Vooral het niet nodig zijn van enige cloud connectie icm met de features en de beeldkwaliteit is een absolute plus!

Het enige nadeel is het gebruik van h265 waardoor deze camera niet te bekijken is (anders dan stills) in bv homeassistant.
Oops :D
Goede comment van de H.265. Ik zal mijn contact bij Reolink eens vragen waarom er geen H.264 support meer is.
Van mijn Reolink contact kreeg ik een link naar Reddit

Ik zie daar niet direct een antwoord, maar misschien kun jij er iets mee.
Zijn antwoord was - naast deze link - dat je een substream moet aanmaken en dan H.264 kunt verkrijgen.
Al is het een reactie van een tijd geleden, wil ik hier toch nog een reactie op achterlaten :).

Ik maak gebruik van een 822a. Aangezien dit ook een h.265 is en ik het niet zou kunnen bekijken heb ik wat onderzoek gedaan m.b.t. h265. Het is mogelijk om het in home assistant te bekijken maar hiervoor zul je de camera (4k) moeten verlagen naar een 2k resolutie. Hierdoor zal het gebruik kunnen maken van een h.264 en kan je de camera ook gebruiken in Home Assistant.
Ben inderdaad de h264 substream route gegaan. Dit werkt icm homeassistant prima. Als je eea dan toch 4k wil bekijken voldoet (de overigens uitstekende) viewer van reolink zelf. Klein ding (mijn mening, iemand anders is er wellicht wel blij mee) is dat de cam de beelden naar een externe partij stuurt zodat je de app ook remote kan gebruiken. Echt uitzetten lijkt niet te kunnen. een regel in de firewall opnemen biedt hier een oplossing.

Nog steeds erg blij met de cam.
@rednax70 Even voor mijn duidelijkheid je heb dan nu een hogere resolutie dan de substream (640*480)? :D
Lager zelfs .. het is 640*360 op de h264Preview_01_sub
Het is dus mogelijk om op de de main stream te zitten door in de Reolink client de resolutie te verlagen van de camera naar bijvoorbeeld een 2K resolutie (lager dan 3840*2160).

Hierdoor neemt de camera ook in een lagere resolutie op maar kan je het wel, in bijvoorbeeld home assistant, in een hogere resolutie dan de substream bekijken. Tot de tijd ooit komt dat er voor 4k (h.265) een veel betere support is :)

Ik zit volgens mij op een 2560*1440 resolutie maar dan doe ik even een aanname aangezien ik op dit moment niet bij de instellingen van de camera kan.

[Reactie gewijzigd door GewoonRoy op 3 november 2022 10:47]

Ik heb 4x 812a gekocht, eigenlijk omdat ik een Lumus zocht die met PoE gevoed kan worden voor in een stik donkere tuin in t buitenland.

Helaas pindakaas blijven de leds van de 812a permanent aan (of de cam ziet niets).
Dan nu toch maar sparen voor een aantal 811a cameras.

NICE, Reolink accepteert na goede uitleg toch een RMA na iets meer dan 30 dagen. Kudo's voor hun begrip en een stukje customer service.

[Reactie gewijzigd door xychix op 4 maart 2022 10:00]

Ik ben bezig met review van Annke NC800, waarschijnlijk wil je die... 0.0005 Lux nodig voor kleur bij nacht. Is Hikvision gebaseerde hardware.
Nadelen zijn prijs (ruim 250 euro per camera) en niet heel gebruiksvriendelijke software. Maar de hardware is awesome.

De 812 heb ik nog niet gehad.
Instellen als IR en dan led aan laten gaan bij het zien van activiteit is niet genoeg?
Zorg dat je de firmware update (handmatig, update zoeken knopje werkt niet betrouwbaar)

Ik heb al eens een verzoek gedaan voor Lumus 2, PoE zou daar een goede toevoeging zijn. De huidige Lumus is een leuk cameratje, helemaal als je die met Reolink NVR combineert.
De 812 heeft geen IR, alleen witte leds rondom.

Dat is precies wat ik had gemist. De 812 ondersteund simpelweg niet dat hij IR ziet en LED's aanzet bij beweging (al dan niet in combinatie met alarm)

En dat is precies wat ik zo geniaal aan de Lumus vindt.

Ik ha nu voor 1x de 811A en nog 2x de Lumus. Ik zoek er wel een buiten AP bij waar de Lumus cams iig. goede zichtlijn naartoe hebben.

De 811A doet dus alles wat de lumus doet alleen PoE en powerleds (en zoom)

[Reactie gewijzigd door xychix op 14 maart 2022 18:35]

Let wel op dat de Lumus geen ONVIF heeft @xychix !
Je kan wel met een Reolink NVR connecten, maar niet met bijv Synology.
Ik sla zelf beelden van de Lumus op mijn Reolink NVR op.
Ik beloof al 6 maanden een review van de Reolink NVR - zal dat nog een keer doen ;)

edit: wat dan overigens wel weer kan is dat je de Lumus op een bepaald channel van de Reolink NVR via ONVIF deelt ;)
ik heb dus de Reolink NVR als doorgeefluik voor mijn Lumus. Op mn Synology bewaar ik alles max 28 dagen (conform wetgving) en in de NVR zit een wat kleinere harddisk dus daar zal de data sneller 'verdwijnen'.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 15 maart 2022 13:20]

ja bekend. Er is een tooltje NeoLink dat van de https://github.com/thirtythreeforty/neolink, deze zet het Baichuan protocol van de Lumus om naar RSTP. Ik heb dit werkend gehad maar niet stabiel genoeg, bovendien had ik t niet nodig.

Ik kijk wel uit naar je NVR review. Met name of mijn beleving in de app anders wordt met een NVR.
Ik krijg nu meerdere camera's in de app te zien en waarschuwingen bij beweging.

Als de WiFi en PoE cam's 24/7 naar de NVR kunnen schrijven en enkel een melding geven op het moment dat ze dat nu ook al doen dan is het wellicht t overwegen waard. Bij bijzonderheden kan ik dan wat terugspoelen om te zien over er verder op de achtergrond al zaken zichtbaar waren of juist hoorbaar.
RLC-511WA en de RLC-811A lijken zusjes van elkaar, de ene met WiFi we 12v DC en de ander met PoE.

Vergelijkbare prijzen ook. Wellicht handig als alternatief als je ergens niet makkelijk PoE naartoe kunt trekken.
5-serie is lagere resolutie en alles net 1 stapje minder.
De W (voor de A) is indicatie van Wi-Fi

Ik ken de 511 zelf niet, maar ik heb wel de 510A gereviewd en ben nu bezig met de 542WA. De beeldkwaliteit in de 5 serie is altijd een stap minder.
Dank. waar staat de A dan voor? want de WA lijkt dus wel 'Led Spot on detectie' te hebben.

Of zit daar niet een logica achter?

[Reactie gewijzigd door xychix op 16 maart 2022 08:48]

Bijna elke camera heeft de A in de productnaam. Ik dacht te weten dat alle PoE camera's een 3 cijferige code met A hadden, maar daar heb ik al een uitzondering op gezien volgens mij.
Hoewel dus dat die wifi versies tegelijk ook (optioneel) met RJ45 draad verbonden kunnen worden.