1 review

Annke C800 I91BM Turret 4K PoE

Specificaties Buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Annke C800 I91BM Turret 4K PoE Review

hrigteri 4 augustus 2021, laatste update op 20 augustus 2021, 3.359 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 24 reviews, waarvan 29% gesponsord.

Annke C800 I91BM Turret 4K PoE

De I91BM Turret en I91BL Bullet zijn onderdeel van de C800-serie van Annke. De hardware is geleend van Hikvision en is niets mis mee. De mobiele app mag wel beter; voor configuratie van de camera ben je nu eigenlijk veroordeeld tot de browser. Lees verder voor meer details en screenshots.

Pluspunten

• Kijkhoek is mega
  • Nachtbeeld in kleur mogelijk
  • Zeer prima hardware
  • Hikvision tools, mogelijk ook firmware
  • App is volledig en correct Nederlands
  • H.265 en H.265+
  • ONVIF & RTSP

Minpunten

• Configuratie & management via browser
  • Veel zelf instellen
  • Matige app voor Android (& iOS)
  • Geen cloud in Europa
  • Geen H.264
  • Geen AI voor detectie personen/voertuigen
  • Geen native ondersteuning als 'Annke' in Synology

Kwaliteit Score: 5
In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Annke ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.
C800-serie uitvoeringen
De C800-serie van Annke bestaat uit meerdere uitvoeringen (Bullet, Turret, Dome) van nagenoeg dezelfde hardware, met kleine verschillen onderling als bijvoorbeeld wel of geen ingebouwde microfoon, wel of geen SD-card slot, etc. De nieuwste toevoegingen aan de C800-serie zijn deze I91BM Turret en de I91BL Bullet en hebben beiden een ingebouwde microfoon, en de SD-card max capaciteit is van 128GB naar 256GB gegaan en H.265+ ondersteuning.

"Annke C800 Bullet (I91BL) en Turret (I91BM)"

Al het onderstaande geldt dan ook voor zowel de Annke I91BL C800 Bullet als ook deze Annke I91BM C800 Turret. In alle gevallen van de C800 gaat het om een 2,8mm lens uitvoering; dus de kijkhoek is fish-eye stijl extreem groot. De 4K 8 megapixel resolutie is dan ook geen overbodige luxe.

In Nederland kun je de Annke camera's vinden op Bol.com en Amazon, maar in beide gevallen koop je via Epine. Je kan niet via Annke.com kopen, ga je naar Annke.nl kom je automatisch weer bij Epine uit. Op zich prima, maar Epine biedt nog vrij weinig producten aan van Annke. Overigens bieden ze dan wel de betere producten van Annke en niet teveel keus houdt het ook overzichtelijk ;) Annke camera's bij Epine.

Van de C800 biedt Epine momenteel (juli 2021) alleen de I91BM Turret. De C800-Zoom en NC400 zijn wel in Bullet stijl te koop, maar zijn aanzienlijk duurder. Ik heb verder niets te maken met Epine, maar ik noem dit zodat jullie weten waar je de camera kunt kopen! Pricewatch lijkt niet naar Epine te linken.
Specificaties
Annke C800 I91BM Turret (via Annke.com)
  • 4K Ultra HD 8MP
  • ONVIF, RTSP, FFMPEG, MJPEG
  • PoE (802.3af) of een 12v 1A adapter
  • Afmetingen: 8,1 cm bij 11 cm bij 11 cm, gewicht 390 gram
  • Kijkhoek: 102 graden
  • Video Resolution max 60Hz@15fps (3840x2160, 2560x1440, 1920x1080, 1280x720)
  • Sub Stream max 60Hz@30fps (640x480, 640x360)

De camera zelf is metaal, de base van deze nieuwe versie I91BM is plastic. De oudere I91BF had ook een metalen base (maar geen audio en geen SD-card slot). De plastic base is echter stevig en voelt solide aan. De base openen kost aardig wat moeite - tip: een 50 cent euromunt doet wonderen! Ga niet met een schroevendraaier of schaar of zo aan de slag, je beschadigd het plastic gegarandeerd.
Annke Vision
Met de Annke Vision app voor Android & iOS installeer/configureer je de camera. De instructie is een QR code te scannen - die is er niet, maar je kan gewoon de barcode scannen en dat werkt. Je kan de barcode alleen niet op de kop of van de zijkant scannen, dus let daar wel even op. Handmatig de boel intypen kan natuurlijk ook nog.

Het opstarten van de camera duurt serieus lang. Bij het toevoegen van de camera aan de app dacht ik eerst dat de camera defect was, of een issue met het netwerk. De app gaf me na 60 seconden een timeout bij mijn poging de camera toe te voegen. Nieuwe poging en... oh, werkt gelukkig toch. Bij een latere test kwam ik tot ruim 90 seconden opstarttijd.

Goed, de camera is toegevoegd aan de app - nu eens kijken wat er in te stellen valt... Niets. Uh? Ok, handleiding dan toch maar eens erbij pakken. Verwijzing naar Annke.com voor software downloads en het IP adres van de camera in een browser intypen. Voelt wat ouderwets aan, dat moest ik 'vroeger' ook altijd bij Dahua en Hikvi... oh wacht. Hikvision en Annke... Daar speelt iets interessants!

"Annke Vision app"

Inmiddels had ik al gezien in de app dat de kijkhoek enorm is. Bij de eerste keer dat de stream in de app zichtbaar werd zag ik niet alleen mijn buren hun hele achtergevel, maar ook de bovenramen van de buren 2 verderop. En het dak van 3 verderop. Ok. Wow.
Hardware en Surveillance Station
Op Annke.com staan wel goede help/howto artikelen. Een van die (Access the Web interface via Browser) verwijst naar o.a. de SADPTool voor Windows die helpt je om het IP adres van de camera te vinden. Bij de installatie zie ik dat dit een Hikvision tool is.

"Hikvision tool om je Annke camera op je netwerk te vinden"

En ja, de Annke C800 serie is gelijk aan een iets ouder Hikvision model. De C800 lijkt de Hikvision DS-2CD2085FWD-I (2,8mm lens). Upgraden met echte Hikvision firmware zou dan ook prima te doen moeten zijn voor de C800 serie en daar zijn anderen ook al in geslaagd (op het IPCamTalk forum zijn er meerdere threads te vinden); enkelen spreken echter over problemen met dan ineens een Super HD resolutie maximaal te kunnen kiezen ipv 4K, ghosting, artifacts en andere problemen. De enige firmware versie zonder issues lijkt te zijn de IPC_G5_EN_STD_5.5.111_201223 firmware. At your own risk... Ik ben bij de originele firmware van Annke zelf gebleven om de review tenminste af te kunnen maken. De enige beperking van de Annke firmware die ik kon vinden lijkt dat de maximale FPS iets omlaag is gezet naar 15FPS, van 20FPS bij de Hikvision versie van deze camera.

"Synology Surveillance Station"

Toevoegen aan Synology Surveillance Station in je NAS is een paar klikken werk; ik stel de camera in als een Hikvision DS-2CD2085FWD-I en in de SADTool zag ik de firmware staan, dus >5.5.51. Klik, klaar, werkt. Instellen als een 'echte' Annke is echter niet mogelijk; generic ONVIF zou het dan moeten worden.

Voor mensen die met iets als Blue Iris of vergelijkbaar werken: de Annke C800 heeft RTSP ondersteuning en is volledig H.265-compliant.

Het Hikvision model is 'powered by Darkfighter' als ik het goed heb, dus dit maakte mijn interesse direct nog wat hoger in de nachtbeelden... Hebben we hier voor ongeveer 100 euro (+/- 80 wanneer in de aanbieding) eigenlijk een volwaardige Hikvision camera met een ander logo?

In een Italiaanse review die ik voorbij zag komen tonen ze de binnenkant vrij uitgebreid en hier worden o.a. een Cortex A17 quad core CPU, Winbond 128MB flash, Nayna 256MB RAM en een MNC 100MBit chip beschreven. Prima hardware. De sensor is een Sony IMX274 1/2.5" Progressive Scan CMOS Image Sensor.
Terug naar de software
De Android app is echt heel erg beperkt. Wel 100% perfect naar het Nederlands vertaald (waar is de optie om de taal in te stellen op Engels?), maar zelfs basisfunctionaliteit kun je niet via de app instellen. Resolutie, infrarood aan/uit, etc - nee, niets van dat alles. Zelfs het IP adres is niet te vinden in de app. Een heel andere ervaring dan camera's die ik recent ook heb mogen testen waarvan zowel Android-app als Windows-desktop app heerlijk werken.

Met de Hikvision SADTool vind ik het IP adres en even later zit ik via de browser ingelogd op de camera. Geen live-view in de browser, eerst een plugin downloaden die admin access vereist en een service wil gaan draaien. De instelbare opties via de webbrowser zijn "alles kan". Je moet helaas ook wel. UPnP staat standaard aan (uitzetten!), backlight staat geheel uit, motion detection staat uit, push notificaties in de app staan uit. Etc. Hikvision camera's zijn meer voor professioneel gebruik (ook qua prijsniveau) en kopers daarvan weten meestal wel wat ze doen en die kunnen de camera's dus ook prima configureren. Het wat meer budgetvriendelijke Annke zou je eigenlijk van verwachten dat de huis-tuin(-keuken) gebruikers worden geholpen met standaard al een vrij optimaal ingestelde camera.

Schijnbaar kun je de camera's ook vanuit een Annke NVR configureren, ik heb echter helaas geen Annke NVR tot mijn beschikking dus ik kan niet zeggen of dit gebruiksvriendelijker is.

Bij Backlight Settings staan alle opties uit, ik zou zelf WDR aanzetten en op 'auto'. Misschien heeft een Tweaker nog een beter advies? Graag jouw mening in de comments ;-) Of een linkje naar de juiste thread op GoT?

Nadat je Motion Detection en push notifications in de app. hebt aangezet kun je de gevoeligheid van de motion detection in de app aanpassen. De intrusion zone ook, maar je ziet een plaatje van een bureau en helaas geen live-view capture waarop je kunt tekenen; ook hiervoor ben je dus op de browser aangewezen. Die bug heb ik inmiddels gemeld en de belofte dat het spoedig wordt opgelost kwam per omgaande terug.

Bij de vrij standaard instellingen voor 4K, variabele bitrate, etc, en met H.265 compressie, ontdek ik na een paar dagen dat de C800 al snel 3GB aan data per 30 minuten op m'n Synology aanmaakt; dus zo'n 145GB per dag. Je mag van de NL wet maximaal 28 dagen de beelden houden, dus 4TB aan data. Fors. De Reolink RLC-810A (met vergelijkbare resolutie, maar hogere FPS en hogere bitrate - wel een veel kleinere kijkhoek) die ik eerder testte zat ik op ongeveer 1,4GB per 30 minuten overdag en in de nacht liep dat terug naar 750MB. De Annke C800 maakt geen verschil tussen dag en nacht qua data gebruik. De C800 H.265+ ondersteuning staat standaard uit, maar laat het uit. Veel minder storage behoefte is fijn, maar beeldkwaliteit holt achteruit bij H.265+ en ik heb een 6TB harddisk beschikbaar voor de bewakingscamera's in mijn Synology NAS, dus ik laat het zo. Maar het is wel iets om rekening mee te houden mocht je 2 van deze camera's willen gaan ophangen.
Dus... die nachtshots
Standaard staat de camera ingesteld op overschakelen naar zwart-wit + IR nachtbeeld en ook als vrij 'sensitive'. Alles is instelbaar, dus ook dit. Minder gevoelig voor weinig licht (dus langer op kleur blijven), IR LEDs minder of meer intensief aan, of IR uit en ook permanent op kleur.
Dat laatste: wow.

Zwart-wit, IR aan (standaard)

Zwart-wit, IR uit

Kleur, tuinverlichting uit (wel lichtvervuiling dankzij de buren)

Kleur, tuinverlichting aan (40%).

Wederom: wow. En dit is nog niet eens de NC400 NightChroma serie (vergelijkbaar met ColorVu van Hikvision).

De tuinverlichting (Philips Hue Impress serie) staat op ongeveer 40% brightness en een beetje blauwig: een zacht schijnsel. De camera ziet het anders. Vooral het kleine beetje (zeer irritante) lichtvervuiling van de goedkope Action lampjes van de schuur van mijn buren lijken complete schijnwerpers, terwijl dat normaal op de camera nauwelijks zichtbaar is.

Het is echter toch best wel donker in mijn tuin:

"Andere beveiligingscamera in 'kleur' (niet Annke)"

Als de Philips Hue motion sensoren beweging van een persoon zien, dan gaat de verlichting naar 100% en bright white. Het lijkt alsof er lichtmasten van een hoofdveld in mijn tuin staan...

"Lichtmasten? 1"

"Lichtmasten? 2"

"Flash 'em"

Maar als je een zaklantaarn in deze mode vol in de camera schijnt, ziet die bijna niets meer. Minder handig.

Ik twijfel dus nog steeds of ik de camera op 24/7 kleur laat of bij low light naar IR + LED over laat springen.
De IR LEDs zijn overigens slechts 2 IR LEDs met EXIR tech die vooral donkere gebieden verlichten. Volgens de sales is dit geweldig; ik ben niet helemaal overtuigd in vergelijking met wat ik heb gezien van de Reolink RLC-810A bij zwart-wit + IR. Een beetje knutselen met de vele settings geeft wel mogelijkheden tot verbetering voor je zwart-wit+IR nachtzicht, maar ook hier moet je wel zelf alles optimaliseren.
Kijkhoek

"102 graden kijkhoek"

Maar... die kijkhoek is wel ronduit briljant. Tenminste, voor mijn situatie. Als je een camera voor een tussenwoning zoekt dan is een 2.8mm lens met zo'n kijkhoek als dit echt overkill en gaan je buren ongetwijfeld (terecht) zeuren als ze zien wat jij allemaal opneemt. Hou daar dus rekening mee. Dan is een camera met een kleinere kijkhoek (lens apertuur van f=4mm of 5mm) een betere keus. Voor mijzelf is dit echter geweldig, vanaf uiterst links tot helemaal rechts in de tuin - alles staat op beeld.
Terug naar de hardware
De ingebouwde microfoon heeft Noise-Cancellation; in dit geval gaat het dan om het optimaal oppikken van menselijke stemmen. De microfoon is opvallend gevoelig voor menselijke stemmen; je hoort zelf als je buiten staat misschien wel helemaal niets maar als je de opnames van de camera terugkijkt dan blijkt die toch ineens ergens stemmen vandaan op te pikken. Best scary, op een goede manier. Nee, het zijn geen geesten, maar gewoon je buren. Geluidskwaliteit is wel wat matig, maar dat is logisch voor een camera als dit; het is geen intercom. De C800-serie heeft geen speaker, dus je kan niet (terug)praten.
Wegdraaien?
Ik heb tot nu toe altijd exclusief Bullet stijl camera's gehad, dus dit is mijn eerste Turret. Wat ik me afvraag, hebben niet-PTZ turrets nooit de mogelijkheid om de orientatie van de camera vast te zetten? De Bullets kun je bij de base zodanig vastdraaien dat de orientatie van de camera moeilijk tot niet verandert kan worden, deze turret is relatief makkelijk weg te draaien door kwaad-willenden. Het is voor mij onbekend of dit normaal is op turret modellen... iemand?

JXH001 Junction Box
Ik heb de I91BM op de JXH001 Junction Box "deep base" gemonteerd. Makkelijk om de snoeren in weg te bergen en ik vind het er ook net wat netter uitzien. Een korte review van de junction box vindt je hier productreview: Annke JXH001 junction box review door hrigteri; maar in het kort: top product en vooral handig in combinatie met een Turret om de kabels mooi weg te kunnen werken.
(n.b.: moet je natuurlijk wel zorgen dat je PoE werkt zodat je niet een 2e kabeltje van een 12v adapter erheen hoeft te laten lopen: voor later)

"JXH001 Junction Box"
Eindconclusie
Tot slot nog weer terug naar de software. Want die beinvloed mijn eindoordeel wel heel fors in negatieve zin. De hardware is gewoon ronduit prima, maar bij de software is echt nog veel ruimte voor verbetering. Je hebt losse tooltjes en plugins voor de browser nodig; configuratie en management vanuit die browser. Het is geen "een geïntegreerd geheel". Er is geen Windows desktop app, maar wel live view via browser (met plug-in). Voor multi-view ben je dus aangewezen op een app als Synology Live View of zoiets. Vergelijk ik dat met andere budget fabrikant waar wel meer 1 geheel geïntegreerde ervaring voor de gebruiker en is het allemaal eigenlijk vanuit die ene app op je mobiel te bedienen en te regelen, heeft dat zeker mijn voorkeur. Bij enkelen is er daarnaast ook een top app voor Windows desktop is. Voor de meeste Tweakers is dit allemaal natuurlijk geen probleem, maar voor de 'average Joe' is dit wel echt iets wat veel beter moet bij Annke. Het houwtje-touwtje gevoel van de software en alle configuratie in de browser moeten doen kan echt niet meer.

EDIT Ik werd erop gewezen dat er wel een Windows desktop app voor Annke is, Guarding Vision. I stand corrected :) Het is niet direct het meest gebruiksvriendelijke stukje software dat er bestaat, maar het is wel heel volledig en maakt bijvoorbeeld ook mogelijk om 24/7 opnames vanaf een Windows-desktop in te stellen, etc. Deze tool is ook weer vooral voor (semi-)professioneel gebruik en niet bepaald huis-tuin-keuken niveau.

"Berichten"

Wat wel heel mooi is aan de app is het "message center", of "berichten", waar je een bericht van een motion detection event krijgt + een screencapture. Dat kan heel bruikbaar zijn; in het screenshot zie je bijvoorbeeld op 2 van de plaatjes een rare kerel lopen (c'est moi) en op 2 anderen een of ander insect - direct duidelijk wat er aan de hand is. Ik weet echter niet waar de screenshots worden opgeslagen, maar ik vermoed maar zo op een Annke server. Die vraag staat nog uit, als ik er antwoord op krijg zal ik de review updaten.

Een (mogelijke) beperking is dat de C800-serie alleen in 2.8mm leverbaar is: dat past niet bij iedere Hollandse achtertuin. En tot slot, iets wat tegenwoordig bijna standaard op elke camera wel aanwezig is maar mist op de Annke C800: het niet aanwezig zijn van enige basis AI om voertuigen of personen te herkennen om de motion detected events te kunnen filteren is ook een (klein) gemis. Een klein gemis, omdat AI op dit soort budget camera's in de praktijk toch nog wel tegenvalt en vaak erg buggy is.

Puur op basis van de wat gebrekkige gebruikerservaring door de software ga ik daarom voor 4 sterren uit 5.

Heb jij ook een Annke C800 I91BM Turret 4K PoE?

Bij de hikvision turrets zit er op de voet een klein schroefje als je die vast draait klemt die hem vast zodat je hem niet kan verdraaien
Zoiets zou ik inderdaad verwachten, maar lijkt te ontbreken op deze Turret. Of ik ben heel erg blind ;) dank @vonkkie.
Ik kan mn comment niet meer editen. Update : nee, deze Turret versie heeft geen schroefje meer om de camera vast te zetten. De oude variant met metalen base (de F) had dat nog wel.
Je kan ook de Annke camera's kopen via aliExpress. Ik heb er zojuist 4 extra gekocht voor mijn Annke dvr systeem. Was 60% goedkoper dan Epine (komen via Hongarije) en ze zijn origineel en werken perfect.
Ik vind het altijd een risico om dit soort producten via Ali te kopen. Dahua camera's zijn allemaal drama, de software is gehacked en de hardware is ook duidelijk minder dan het originele product. Hoe weet je zeker dat het de 'originele' Annke zijn?
Maar voor dat soort prijzen kun je misschien wel een gokje wagen ;)
Wat zijn de instellingen gebruikt in het tabblad video?
En werkt de opname van geluid in Synology Surveillance Station bij jou?
voor geluid kun je betere de standaard algemene ONVIF compatible camera gebruiken, daarmee lijkt de boel beter te werken.

Instellingen in video tabblad, welke bedoel je? in de browser, configuratie van de camera?
die gewoon vrij algemeen. Framerate 12.5, H.265, geen 265+.
Beste instelling die ik heb gevonden is de camera instellen als: DS-2CD2H85FWD-IZS
Zowel beeld als geluid werkt dan
Wel moet ik er bij zeggen dat ik het advies van de firmware update (Vanaf de Annke site) ook heb uitgevoerd.
je zou dan nu ook de AI instellingen moeten kunnen gebruiken voor voertuig- en personen herkenning
Zie de optie wel staan
maar gebruik deze cam alleen met mijn synology nas
Hoi, ik kom er niet uit of het voor deze camera icm synology mogelijk is om permanent een lage resolutie stream op te nemen en bij motion detectie full resolutie. Iemand met ervaring die kan antwoorden?
denk niet dat je dat maar zo kunt doen via Surveillance Station. misschien zou je de camera als 2 camera's kunnen toevoegen, waarbij je de substream als camera 1 hebt, dan de volledige stream als cam 2 en die instellen met motion detection / events opnemen.

maareh , waarom niet gewoon een grotere harddisk plaatsen of een externe USB diskdrive eraan hangen en gewoon full screen opnemen? Misschien een iets lagere bitrate instellen en H.265 encryptie.
Hoi, datis inderdaad het idee, zie hier: https://kb.synology.com/e.../stream_profile?version=8
Zou alleen graag weten of iemand dit in de praktijk succesvol toepast met deze camera, mijn reolink 822 is helaas weer een uitzondering :(
Wat is er mis met je 822A? Dat is een prima camera. Die heeft ook een substream dus zou hetzelfde mee moeten kunnen.
822A en 811A gebruiken dezelfde hardware dacht ik (heb de 822A zelf nog nooit mogen vast houden, dus geen garanties).
Maar als t niet kan met die reolink gaat t waarschijnlijk ook niet lukken met de Annke.

Mijn advies blijft overigens nog steeds een grotere hdd in je Synology proppen. Of nog beter is een Reolink NVR aanschaffen voor 265 euro ( deze )

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 21 april 2022 09:24]

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.