1 review

Niet beschikbaar
Specificaties Buitencamera + app - Bekijk alle specificaties

Vacos Cam IR Review

hrigteri 6 januari 2022, laatste update op 25 januari 2022, 215 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 17 reviews, waarvan 41% gesponsord.

Vacos Cam IR

Vacos Cam IR is de opvolger van de Vacos Cam en is nu met IR uitgerust ipv Spotlight LEDs. Cam IR is een compacte beveiligingscamera voor buiten en geheel draadloos: met accu en wifi. Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• Echt draadloos met accu en wifi
  • Opladen met zonnepaneeltje
  • Google Assistant / smart home integratie
  • Tweeweg audio
  • Magnetische voet of plastic beugel
  • Lokale opslag
  • Cloud abbo mogelijk
  • Meldingen galerij

Minpunten

• Niet compatible met oude app
  • Geen directe download van clips
  • Geen USB-C connector
  • Geen ONVIF / RTSP

Kwaliteit Score: 1
In het kader van full transparency: ik heb deze camera van Vacos ter beschikking gekregen om te reviewen. Echter zonder beperkingen; dus alles wat ik schrijf is echt mijn mening en geen sales-praat.
Specs
Vacos Cam IR - geheel draadloze 1080p WiFi camera met oplaadbare accu:
  • 2MP 1080p (1920 x 1080 )
  • 1/2.9" CMOS Sensor
  • 2.8mm Lens
  • PIR Sensor tot 8 Meter
  • IR LED x2 voor max 10m nachtzicht
  • IP65 ( regen/waterdicht )
  • 16GB eMMC ingebouwde opslag
  • Cloud Storage (7-dagen probeer-abbo gratis)
  • Tweeweg audio
  • H.264
  • 6700 mAh ingebouwde oplaadbare accu
  • Werkt op DC 5V, ondersteunt extern zonnepaneel
  • 2.4 GHz WiFi (geen 5GHz)
  • Micro USB connector

Leuk detail: een blauwe LED gaat aan bij motion detection event. Is weer eens wat anders.
The Good
Voor wie wel een beveiligingscamera buiten aan de gevel wil, maar het absoluut onmogelijk is om bekabeling (stroom en netwerk) te brengen naar de plek waar je de camera op wilt hangen zijn er de 'battery-operated' WiFi beveiligingscamera's. De Vacos Cam IR is een van de nieuwere opties hiervoor.
Voor een professionele of veeleisende gebruiker is dit helaas echt geen serieuze optie, maar voor het wat simpelere thuisgebruik kan het een oplossing zijn. Ik zou wel altijd met klem aanbevelen om een camera met netwerkkabel te gebruiken (wifi signalen kunnen gemakkelijk worden verstoort), maar voor wie dat geen optie is, is de accu-wifi-camera een uitkomst.

De Vacos Cam IR is compact, ziet er leuk uit ondanks de plastic behuizing en het pakket is volledig. Voor het monteren zijn er twee opties meegeleverd. Er is een plastic beugel aanwezig - met traditioneel draaiwiel om de knik-arm vast te zetten nadat deze in de gewenste richting is gezet. Daarnaast is er en een kleine halve bol met magneet waar de camera tegenaan geplaatst kan worden. Het voordeel van de magneet is dat via deze montageoptie het gemakkelijk is de camera van z'n plaats af te halen en op te laden wanneer de accu leeg aan het raken is. Het nadeel hiervan is dat kwaadwillenden ook gemakkelijk de camera van de magneet af kunnen pakken. Misschien vooral voor binnenshuis, of ergens hoger aan de gevel nabij een raam. Let dan wel op het maximum bereik (8m) van de bewegingssensor...
Anekdote: bij mijn unboxing video riep ik dat het een losse, blijkbaar externe, PIR sensor was. How wrong can you be.

Nee, geen PIR sensor.

Ik heb de Vacos Cam IR in combinatie met het Vacos zonnepaneel getest. Volgens Vacos kan de accu zonder tussentijdsopladen enkele maanden mee, maar de exacte claim is inmiddels van hun website verdwenen - op Amazon.com staat er nu "1 tot 6 maanden". Kortom, als je niet elke paar weken op een trap wilt staan om de camera van de gevel te peuteren, op te laden, en weer terug te plaatsen: bespaar niet de paar euro voor het 19 euro kostende zonnepaneeltje, schaf die ook aan. Zelfs deze donkere wintermaanden bleef de accu rond de 100%. Ik had wel direct erop vallend zonlicht.

Vacos Cam IR met Vacos zonnepaneel: doen!
The Bad
De Vacos Cam IR bestond in eerste instantie na het direct beschikbaar komen nog naast de originele Vacos Cam. Ik dacht op dat moment dat de IR een soort budget variant was van de originele. De originele heeft immers een 'kleur' nachtbeeld en (daarvoor) een paar spotlight LEDs die je bij bewegingsdetectie aan kunt laten gaan resulterend in een volledig kleur nachtbeeld. De IR variant is deze spotlight LEDs kwijtgeraakt en moet het met infrarood doen in het donker.
Maar het is geen verbreding van het assortiment, de Vacos Cam IR is de opvolger en vervanger van de originele Cam, die inmiddels ook niet meer gemaakt wordt.
Wat ik een erg slechte zaak vind is dat de Cam IR niet werkt met dezelfde app. Mocht je al een originele cam hebben en willen uitbreiden met de Cam IR, dan zul je 2 losse apps nodig hebben: de "Vacos App" is voor Vacos Cam, de "Vacos Smart App" is voor Vacos Cam IR. Op mijn kritische vragen hierover kwam het antwoord dat de opnames nu versleuteld worden opgeslagen op de locale storage (en in de cloud) en de technische werking zodanig anders was, dat ze het niet konden combineren in een app. Prachtig antwoord en ongetwijfeld deels waar, maar ik denk dat deze simpelweg uit een andere fabriek komt.

Niet deze.

That's the one.
The Ugly
@RobIII schreef eerder een review van de originele Vacos Cam en was daar maar matig positief over. Nadat ik de nieuwe Vacos Cam IR aan de digitale tand heb kunnen voelen kom ik grofweg tot dezelfde conclusies bij deze opvolger.

Wat sowieso nog een belangrijk punt is, een camera met een accu / batterij, is traag. Immers moet de camera zo efficiënt mogelijk met beschikbare energie om gaan om het zo lang mogelijk uit te houden met de accucapaciteit. De camera staat daarom permanent in een soort stand-by en alleen de bewegingsdetectie op de PIR sensor is actief. Zodra er beweging wordt gedetecteerd komt de camera uit z'n slaap en gaat deze opnemen.
Wat hier een grote tekortkoming is ten opzichte van permanent actieve camera's is dat die camera's een soort buffer hebben van 5 a 10 seconden en daardoor met terugwerkende kracht hun opname 5 a 10 seconden in het verleden kunnen starten. De accucamera kan dat niet en loopt dus al zeker een seconde achter de feiten aan voordat de opname begint; dan nog verbinding met wifi maken. Voordat je de notificatie op je telefoon ontvangt ben je meerdere seconden verder. Helaas blijken ook de opnames zelfs soms - niet consequent elke keer, maar wel te vaak - enkele seconden achter te lopen.
Voor mij is dit pas de eerste accu-wifi-camera die ik test, dus ik heb er nog geen uitgebreide ervaring mee of dit voor alle merken en modellen geldt, maar dit zou voor mij een dealbraker zijn voor een accucamera. Nogmaals, als je echt niet anders kan (bij een huurhuis kun je niet maar zo door de gevel gaan boren...), dan is dit "tenminste iets", maar echt een betrouwbare en goede oplossing kan ik het niet noemen.
Bij het testen leek het ook dat de camera niet zo lekker reageert als iemand er recht op af loopt. Van links naar rechts was prima, erbij vandaan werkte ook prima. Maar bij recht van voren naderen was de reactie vaker veel te laat.

Ik ben hierover nog in contact met Vacos, maar de eerste reactie was om de bewegingsdetectie hoger te zetten. Standaard staat deze af-fabriek al op 8 uit 10, je kan wat manipuleren met meer of minder bewegingsdetectie voor iets wat op een mens lijkt, maar bij mijn testen gaf het weinig verbetering. Mijn kat werd wel sneller gedetecteerd als ik de detectie voor mensen omhoog zette. Hmmm...

Let overigens wel op dat je in de app de instelling voor 'alarms interval' op OFF laat. Anders neemt de camera alleen het eerste event op en daarna 2 minuten lang niets meer. Zotte optie.
Connector oplader / zonnepaneel
De connector voor de oplader is ook waar het zonnepaneel op kan worden aangesloten. Helaas geen USB-C connector. Waarschijnlijk om de compatibliteit met de originele Vacos Cam te behouden.
Als je een prutser bent zoals ik en een tip nodig hebt: het rubbertje dat de connector waterdicht maakt kun je achteruit trekken en dan omkeren en weer terug aanduwen. Dan past het rubber rondom de connector gewoon in de uitsparing.

Zo past die niet.

Oh, kijk, dat kan helpen.
Captures en screenshots
Misschien na al die tekst eens tijd voor wat gewone shots van de camera.

Dag. De achtergevel is op ongeveer 15 meter afstand.

Nacht. Infrarood. Met IR uit is het beeld zwart.

Beweging gedetecteerd. De tuinverlichting is ook op vol vermogen aan.

Beweging gedetecteerd. Maar wel een beetje laat. Mijn vriendin heeft het hele tuinpad al afgelegd en is bezig de schuurdeur te openen.

Beweging gedetecteerd. Zo, dat is nog eens on the spot. Op 15 meter afstand en perfect op tijd. Helaas vrij uitzonderlijk.

De berichten met bewegingsmeldingen. Hier overigens mijn kat die op een meter of 8 perfect gespot wordt.

De berichten met bewegingsmeldingen. Aan de late kant.

Vacos Smart app die een bewegingsmelding geeft. Twee stuks. Maar er mist een bewegingsmelding.
(Het andere merk camera hangt direct naast de Vacos, onder ongeveer dezelfde hoek)

Screenshot van de instellingen in de Vacos Smart app.

Vacos ondersteund ook smart home, je kan Google vragen "hey Google laat me VacosIR zien" en - mits je een Google Hub hebt - dan zal Google de camera direct op je hub streamen. Dit is een PR foto, maar ik kan bevestigen dat het werkt.
Toevoeging: ONVIF/RTSP/Synology
@none_einstein kwam met een paar goede vragen.
Ik was inderdaad vergeten om informatie toe te voegen over de mogelijkheid voor het opslaan van videos op je Synology of andere surveillance oplossingen. In het kort: niet mogelijk.

Hoewel Vacos verbonden is aan Annke, wat verbonden is aan Hikvision en er dus technisch wel mogelijkheden zouden moeten zijn, is dit niet softwarematig verwerkt in de Vacos producten. Dus geen ONVIF voor op je Synology/QNAP NAS en al helemaal geen ondersteuning voor BlueIris of dat soort producten. Het is een afgesloten systeem.

Overigens heeft Vacos een community forum waar zowaar ook door Vacos medewerkers gereageerd wordt met echte inhoudelijke reacties: https://community.vacos.com/.
Eindconclusie en laatste puntjes
Al met al is het best een leuke camera. De kijkhoek, de field of view / field of vision is prima bij deze Vacos Cam IR. Voor een 1080p camera heb je een heel breed bereik. De beeldkwaliteit is ook nog best prima. Eerlijk is eerlijk, je hoeft niet perse 12 megapixels te hebben voor een beveiligingscamera. Voor een 2MP / 1080p camera is de beeldkwaliteit nog wel prima. Overdag is het goed, 's nachts wordt het wel minder. Vooral bij schemer of donker en als de tuinverlichting aan is, heeft de camera het erg moeilijk om goed beeld vast te leggen.

De software is en blijft brak. De veranderingen in deze versie van de Smart App zijn niet allemaal even geweldig. Dat je niet langer een clip kunt aanklikken van de SD card (lokale opslag), of in de cloud en simpelweg dan klikken op 'download' vind ik best zot. Je moet een handmatige actie starten en stoppen om als een screencapture een filmpje te maken van de eerder gemaakte opnames. Extreem onhandig. De uitleg van Vacos hierbij is dat nu alles versleuteld wordt opgeslagen, zowel lokaal als in de cloud, dus zomaar downloaden kan niet (meer). Ik twijfel echter of het capturen van het originele beeldmateriaal wel als acceptabel bewijs wordt gezien als het tot zo'n punt zou komen, het is immers niet het daadwerkelijke onbewerkte originele beeldmateriaal.

De meldingengalerij met screenshots van de bewegingsdetectie events is geweldig en zie je zeker niet bij alle merken. Een flink pluspunt voor deze Vacos.

Mijn eindconclusie is dat deze Vacos Cam IR vooral heel gemakkelijk en overal te monteren is doordat je geen stroom of netwerkkabel nodig hebt; maar dat je het eigenlijk geen serieuze en betrouwbare oplossing kunt noemen. Of dit een algemeen probleem is van accu-camera's ga ik binnenkort ontdekken bij een andere accu-camera. Tot die tijd hou ik het op 3 sterren, omdat het nou eenmaal een accu-wifi-camera is, en als zodanig 'redelijk' functioneert. Maar ik twijfel oprecht wel of het gerechtvaardigd is om meer dan 1 ster te geven als de beoordeling is op basis van een algemene beveiligingscamera. Het moet beter en betrouwbaarder.

Heb jij ook een Vacos Cam IR?

Anoniem: 511810
8 januari 2022 14:45
Info die ik mis:
1) moet de cam met de app gebruikt worden of kan ie ook op (bijv) een synology?
2) hoe (goed) werkt de 2 way audio?
3) aangezien er 2 way audio op zit, zit er ook een extern cntact aan (voor bijv. een deurbel?)
@nono_einstein
1) Goed punt, vergeten toe te voegen. Dit is normaal wel iets dat ik altijd meeneem in mijn reviews. Nee, geen ONVIF of RTSP, het is een volledig gesloten systeem helaas. Wat wel raar is, want Vacos lift mee op Hikvision en Annke.

2) Je hoofd in een wc-pot geeft een betere geluidservaring. Het werkt, maar de gemiddelde intercom uit 1995 is beter.

3) Nee. Zie de Product Introduction schematische plaatjes. Dat is alles.
dubbelpost

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 8 januari 2022 15:49]