Advertorial

Door Tweakers Partners

Werken als IT’er bij de overheid: ‘cloud heeft een enorme impact’

06-06-2023 • 08:00

56

Als architect, developer of data engineer bij de Rijksoverheid help je samen met collega's het land dagelijks veilig te houden en goed te laten draaien. Technici die een maatschappelijke bijdrage willen leveren, halen hier hun hart op. Het werk is uitdagend, soms heel verrassend en altijd belangrijk.

Samen met de Rijksoverheid bouwde Tweakers de uitdagende game ‘De Queeste der Lage Landen’. In dit oldskool 8-bit point&click-avontuur test je als speler of je de skills hebt die nodig zijn om Nederland dagelijks veilig te houden en efficiënt te laten draaien. Ben jij in staat om een ddos-aanval af te slaan bij SSC-ICT? Sta jij je mannetje tijdens een pubquiz van het Rijks ICT Gilde (RIG)? Sluit je jezelf voor de quiz aan bij team data, team software of team security?

‘Werken voor de publieke zaak geeft mij energie’

Na een aantal jaren werkzaam te zijn geweest als consultant in het bedrijfsleven, werkt data engineer Laurens Weijs nu twee jaar bij Rijks ICT Gilde (RIG). Hier heeft hij tot nu toe aan vier verschillende opdrachten gewerkt. Het RIG is een organisatie vol ervaren techconsultants die in diverse projecten binnen de Rijksoverheid hun expertise delen. “Consultancy is leuk werk, maar ik miste het werken voor de publieke zaak en het verschil maken. Veel geld verdienen is prima, maar ik haal bij het RIG uiteindelijk veel meer energie uit mijn werk.”

Veel afwisseling en ontwikkeling

“Ik heb diverse projecten vanuit het RIG gedaan”, zegt Laurens. “Ik heb gewerkt voor Mijn Overheid, DigiD en de Raad voor de Kinderbescherming. Vaak begint het bij het ontwikkelen van een datavisie en iedereen mee aan boord krijgen. Met name bij de Raad voor de Kinderbescherming gaat het ook om strategisch advies. Daar ligt het omgaan met data natuurlijk zeer gevoelig. Bij de opdracht waarbij wij bezig zijn met het opbouwen en onderhouden van een datawarehouse maken we gebruik van ODC-Noord (Overheidsdatacenter Noord -red) als cloudprovider. Je kan ODC-Noord eigenlijk vergelijken met Google Cloud of Azure. Het is een cloudprovider, maar er zit wel een restrictie aan: de services die ODC-Noord biedt moeten strikt opensource zijn. Een database als BigQuery komt er dus niet in, maar Postgres wel. Deze services kunnen we - net als bij een publieke cloudprovider - afnemen, opspinnen en afspinnen, of de firewall rules ervan aanpassen. Dat is zeker voor de overheid een grote stap; daar gebeurt veel nog on-premise of er wordt gebruikgemaakt van een tussenvorm van on-premise en cloud.”

Steeds verschillende en cruciale tech- en datavraagstukken binnen de Rijksoverheid maken het werk zinvol en gevarieerd. Laurens: “Het werk biedt veel afwisseling, je spart veel met collega’s en de organisatie stelt je in staat expert in je vakgebied te worden. Zelfontwikkeling wordt actief gepromoot, kennis veelvuldig gedeeld en je mag deelnemen aan conferenties. Denk bijvoorbeeld aan de Hackathon in Groningen of de conferentie May Contain Hackers in Zeewolde. Dat is hartstikke gaaf.”

Het RIG heeft momenteel behoefte aan techconsultants op het gebied van data, software en security/privacy, met een brede scope en aandacht voor de samenleving om bij te dragen aan de IT-vraagstukken voor het Nederland van morgen. Doordat het RIG rijksbreed werkt, leert de organisatie steeds de juiste mensen kennen om kennis mee uit te wisselen en mee samen te werken, en worden technieken en oplossingen slim hergebruikt.

Een van de grootste, meest geavanceerde datacenters van Nederland

Ted van Drunen en Geert Vuijk zijn beiden technisch architect Rijkswerkomgeving bij SSC-ICT. Met zijn ict-diensten zorgt SSC-ICT ervoor dat ruim 50.000 rijkscollega's van zeven ministeries hun werk altijd, overal en veilig kunnen doen. De organisatie ontwikkelt en beheert de ict-infrastructuur van verschillende ministeries en buitenlandse ambassades in één van de grootste en meest geavanceerde datacenters van Nederland, het OverheidsDataCenter (ODC).

Ted werkt twaalf jaar bij SSC-ICT, Geert tien jaar. Om iedereen op de ministeries veilig te laten werken, zorgt men er volgens Ted voor dat geen data verloren kan gaan: “Wij gebruiken diverse security-baselines om te toetsen of onze werkomgeving veilig is. Uitgangspunt is de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO), die voor de hele overheid geldt. Dit vertalen we naar concrete securitymaatregelen op de werkplek. Denk bijvoorbeeld aan hardening van het Windows-besturingssysteem. Uit de doos is Microsoft Windows niet veilig genoeg voor de Rijksoverheid, maar met extra maatregelen voorkomen we digitale inbraken. Ook security monitoring van de werkplek, door het Security Operations Center (SOC), helpt hierbij. Daarnaast laten we regelmatig pentesten uitvoeren om te toetsen of we ons werk goed hebben gedaan.”

Tweakers_RIjksoverheid_DeQueesteDerLageLanden..

Dataverlies is een actueel onderwerp. Denk bijvoorbeeld aan een medewerker die zijn laptop of usb-stick laat liggen in de trein. Hoe zorg je ervoor dat iemand met kwade bedoelingen niet met die opgeslagen data aan de haal gaat? Ted: “Daarvoor maken we gebruik van hardeschijfversleuteling en speciale usb-sticks die extra beveiligd zijn. Daarnaast lees je steeds meer nieuwsberichten over datalekken waarbij bijvoorbeeld een medewerker per ongeluk een mailtje verstuurt naar de verkeerde persoon. Om daarbij dataverlies te voorkomen, maken we gebruik van Data Loss Prevention (DLP).”

Ook voordat de coronacrisis uitbrak, konden medewerkers al volledig veilig thuiswerken met hun laptop. Om bij applicaties te kunnen komen, maakt SSC-ICT gebruik van meerdere technieken, zoals een veilige verbinding naar de datacenters. Daarnaast is er een grote Citrix-omgeving die via een secure access gateway is te benaderen.

De werkplekinfrastructuur als code

De opkomst en doorontwikkeling van de cloud heeft grote impact op de werkzaamheden van SSC-ICT. Door corona kwam de modernisering in een stroomversnelling. Ted: “Iedereen kwam opeens thuis te zitten, maar het werk ging gewoon door. We gingen over op Microsoft 365, inclusief Teams. Dat was even omschakelen. Voordat de coronapandemie uitbrak, werkte iedereen primair vanuit kantoor. Men kon wel vanuit huis werken, maar het aandeel thuiswerkers was maximaal 5 procent. Tijdens de lockdown sloeg dit om naar 95 procent, dus moesten we heel wat zaken aanpassen om dat te faciliteren. Denk hierbij aan bandbreedte voor de veilige toegang naar het netwerk - dus vpn en Citrix, videovergaderen, collaboratie en softwaredistributie. Al deze wijzigingen en nieuwe functionaliteiten zijn zonder grote verstoringen doorgevoerd.”

Geert: “We zijn bezig om een deel van ons werk te automatiseren en efficiënter te maken. We rollen nu met een druk op de knop een complete cloudomgeving uit naar iemands werkplek. Het is een devops-benadering; infrastructuur als code. Uiteindelijk willen we naar een zelfservice-aanpak waarbij mensen zelf kiezen welke apps en toepassingen ze op hun werkplek willen draaien.”

Geert benadrukt de beleidskant van zijn werkzaamheden: “Het gaat hier om ambtenaren die het beleid van de ministeries uitvoeren. Dit heeft betrekking op belangrijke, maatschappelijke thema’s zoals stikstof en asielprocedures. Onze IT wordt gebruikt om dat zo goed mogelijk te regelen. Als je bij de balie van een asielcentrum komt, werken de mensen daar met onze spullen. Dat is best bijzonder.”

‘Met een grote glimlach naar mijn werk’

Het werk bij SSC-ICT biedt veel vrijheid en ruimte voor zelfontwikkeling. Ted: “Je krijgt veel vertrouwen. En of je nu met een baas of een directe collega te maken hebt, je kan altijd gewoon jezelf zijn. Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Ook na twaalf jaar ga ik nog altijd met een grote glimlach naar mijn werk.”

“Het proces van trainingen en het jezelf eigen maken van andere vaardigheden is goed geregeld. Daar wordt voortdurend in geïnvesteerd”, vult Geert aan. “Ambities worden serieus genomen en je kunt – als je dat wilt – doorgroeien naar andere functies. De sfeer tussen de collega’s is open en goed. Iedereen snapt dat we het samen moeten doen, het is teamwork. Tegelijkertijd dragen we een steentje bij aan een groter geheel. Dat is belangrijk en soms ook best spannend.”

Meer weten over werken als IT'er bij het Rijks ICT Gilde, SSC-ICT of andere rijksorganisaties? Speel dan de game ‘De Queeste der Lage Landen’ en ontdek zelf de mogelijkheden. Als je scherp blijft, vind je er wellicht een paar easter eggs. Vind je ze allemaal? Dan maak je zelfs kans op een toffe prijs.
Je kunt ook direct naar de vacatures kijken, op werkenvoornederland.nl.

Dit artikel is geen redactioneel artikel, maar gesponsord en tot stand gekomen dankzij de Rijksoverheid en Tweakers Partners. Dit is de afdeling binnen Tweakers die verantwoordelijk is voor commerciële samenwerkingen, winacties en Tweakers events zoals meet-ups, Developers Summit, Testfest en meer. Kijk hier voor een overzicht van alle acties en events. Mocht je ideeën met ons willen delen over deze vorm van adverteren, dan horen wij dat graag. Hierover kun je met ons in gesprek via [Discussie] Reclame algemeen].

Reacties (56)

56
54
24
1
0
28
Wijzig sortering
Ik zou best willen werken bij de overheid. Maar het salaris is dermate laag dat ik het niet doe.
Ook vind ik dat de eisen voor een functie vaak zo hoog zijn dat ik denk dit matcht echt niet.

Jammer
Dat hangt toch af van de rol die je vervult, zover ik weet is het salaris bij SSC-ICT echt wel marktconform. Vergeet ook niet dat de standaard 36uur is, je met het keuzebudget ook een 13e maand hebt e.d.

Verder is de werkdruk anders dan bij een commercieel bedrijf
(laat ik het zo maar voorzichtig omschrijven.)
Net voor de grap even rondgekeken naar schalen in verschillende functies, maar die salarissen zijn dus absoluut niet marktconform. De overheid heeft behoefte aan professionals en niet aan 12-in-1-dozijn IT'ers met een MS certificaatje hier en daar. Voor genoemde professionals betaal je doorgaans meer dan het getoonde hoogtepunt uit de schalen in de vacatures. Voor de goede orde; het personeel dat de overheid wil aantrekken zit zeker een hele loonschaal boven het aangeboden salaris op de vacaturewebsite.

Daarnaast geef je aan dat de werkdruk anders is dan bij een commercieel bedrijf en ik merk dat dat ook een struikelblok is voor veel van deze professionals. Die willen namelijk niet bij een instantie zitten waar ze zich vervelen, maar die willen ergens werken waar ze constant kunnen blijven innoveren. Die ruimte is er bij overheidsinstanties vaak niet omdat de hogere functies bekleed worden door de oude rotten in het vak die conservatief ingesteld zijn. Vooruitgang is de duivel.
Onzin. Een overheid kan niet frivool gaan experimenteren en implementeren. Desalniettemin is er voor innovatie best ruimte, en gaat men er zelfs soms te snel in, als de wens de vader van de gedachte wordt, zoals bij het algoritme dat de kinderopvangtoeslagenaffaire opleverde.
Kun je toelichten wat er precies onzin is aan mijn verhaal? Nergens heb ik het over 'frivool experimenteren en implementeren'. Ik heb in behoorlijk wat overheidskeukens gekeken en innovatie is amper aan de orde. Om überhaupt te kunnen (lees: mogen) innoveren moet je al een lang bureacratisch traject doorlopen waar de meeste technische professionals helemaal geen zin in hebben (en zich ook helemaal niet bezig mee horen te houden). Ja, politieke en bureaucratische spelletjes heb je overal wel, maar spant bij overheidsinstellingen de kroon omdat er veel meer personeel hoger in de boom zit dat helemaal niet bevoegd zou mogen zijn om dergelijke besluiten te maken.

Het is niet voor niets dat project na project faalt in overheidsland.
Projecten falen door de complexiteit ervan, en eisenpakketten die onrealistisch zijn als er qua opmaak oude databestanden en software gekoesterd blijven worden.

Bij a-technische hogergeplaatsten is het de kunst begrijpbare argumenten aan te dragen. Daarnaast zouden die hogere ambtenaren - dat geef ik grif toe - zich beter kunnen laten adviseren.

Hun manco is vooral dat ze met hun meestal juridische achtergrond mijlenver achterlopen op de ontwikkelingen op ICT-gebied. De vergrijzing en pensionering bieden wat dat betreft kansen.
Bij veel overheids partijen klopt het dat innovatie niet erg hard gaat. Ik werk zelf bij de in het artikel genoemde overheids cloud provider en daar is wel degelijk veel innovatie ! Dus het ligt er net aan bij welke overheids club je zit. En omdat wat wij bouwen makkelijk af te nemen is voor de gehele rijksoverheid (lees aanbestedingen etc.) word voor hun innoveren ook weer makkelijker.
Het is maar wat je marktconform vindt. Bij DICTU betalen ze wel een goed salaris. Bijvoorbeeld iemand die en junior functie vervuld zit in schaal 9 en dat is max 4.374,95 bruto (volgend jaar naar 4440,57).

[Reactie gewijzigd door HSG op 22 juli 2024 17:04]

Dat dus.

Het salaris zou ik nog voor lief hebben, maar de cultuur die ik heb meegemaakt bij de overheid zou voor mij killing zijn.

Ik wil graag door kunnen en niet alles kapot overleggen waarbij een paar onwetende fossielen het besluit nemen.
Verwijderd @geeMc7 juni 2023 14:37
Als aanvulling op het salaris dat tekortschiet, hier nog een showstopper:
Je komt in aanmerking voor deze functie als je:
een masteropleiding hebt afgerond;

Oke, dooeiiiii...Zo zie je maar weer dat ze letterlijk niets snappen van de IT wereld.
En dan krijg je ook nog enkel 'een jaarcontract met uitzicht op vast dienstverband'. :D
Het is erg afhankelijk van waar je nu werkt.
Vergelijken met een willekeurige MKB zal het salaris vast vergelijkbaar zijn.
Als je echter in de succesvolle hoek van de online bedrijven kijkt of als goede zzp-er dan is het om te huilen.
Met ZZPer vergelijken is gewoonweg niet eerlijk, dat is nooit eerlijk rekenen, ongeacht het salaris.

Het is ook zeer afhankelijk van hoe die CAO eruit ziet en of die er überhaupt is, hoe makkelijk men is met uitzonderingen en hoe creatief men is met het toepassen van de salarisschalen vanuit de CAO. En dan natuurlijk, in welke periode ben je binnengerold en wat is je expertise gebied. Als ik de verschillen zag tussen de 'cloud' mensen die net voor de pandemie zijn ingehuurd en zij die zijn ingehuurd ten tijde van de piek van de pandemie, enorme verschillen in salaris!

Ik verwacht dat de komende periode je als (generieke) ITer wat minder top salarissen zal kunnen verwachten...
Ja met ZZP moet je rekening houden met pensioen, verzekeringen etc maar dan hou je nog steeds significant meer over als je 100 bruto euro per uur krijgt.

Bij de goed draaiende online bedrijven (die vaak geen cao hebben) zijn salarissen boven de 100k niet onmogelijk en als je echt goed bent en mazzel hebt met je vakgebied zit je op of over de 200k.
De top van de ambtenaren is schaal 18 en zit daar flink onder en geen enkele IT-er zal in schaal 18 komen.
Met mazzel schaal 12 gok ik en dan zit je rond de 80k max.
Maar die zitten ook veel bij de overheid. Weer weggezet door detachering clubs met flinke overhead. En het mooie is dat je als ZZP-er helemaal niet zelf aan de slag kan bij de overheid, die worden meestal uitgesloten bij een aanvraag. Het moet dus via een vage club en soms nog een specifieke ook.

Het is allemaal zo'n komische cirkel dat je er alleen maar om kan lachen. Ze doen het zichzelf aan (en klagen er niet eens over).
Volgens mij moest de overheid dit beschikbaar stellen (ook aan ZZPers), daar heb ik jaren geleden eens naar gekeken, maar je moest door zoveel hoepels heen springen...
Yep, dat is wat ze vaak doen: treiterbeleid.
Ze moeten openbaar aanbesteden maar zorgen er in de aanbesteding zo voor dat enkel bepaalde clubs in kunnen schrijven. Bijvoorbeeld zoveel gecertificeerde medewerkers eisen (in nood bij uitval). Prima valide reden maar je sluit direct alle kleine spelers uit.
De meeste engineers zitten in de schaal 10/11/12.

De max van schaal 12 is 6227,02 op basis van 36 uur.
Als je 40 uur gaat werken (die mogelijkheid is er trouwens wel hoor, weten veel mensen niet) dan zit je op 6.918. Je krijgt ook een 13e maand en vakantiegeld, dus dan zit je op 96.575,28. Daarnaast krijg je ook 1305,21 pensioeninleg per maand van de werkgever, dus in totaal 15.662,52.

Kortom je totale package is 112.237,8

Soms is schaal 13 ook nog een mogelijkheid, voor de de diegene die heel goed zijn. Project architecten zitten ook in schaal 13 en de gewone architecten vaak in schaal 14-15.

Ik ben wel benieuwd wat jij verwacht qua salaris. Is dat meer dan 100k?. Zijn vast genoeg bedrijven die meer betalen, maar slecht is het zeker niet. Daarnaast zoals in het artikel aangeven, het maatschappelijk belang (meer oog voor de mens) is ook wat waard.

[Reactie gewijzigd door Zenix op 22 juli 2024 17:04]

Wat krijgt een goede developer bij de overheid? Bij ons zit het gros boven de 100k.
Dat zou dan meestal schaal 12 zijn, zoals aangegeven.
Voor de eisen: met korreltje zout nemen. Kom ook uit de overheid en ze zetten er vaak meer in dan nodig.

Salaris: meer vragen voor je expertise? En anders hebben ze pech natuurlijk.
De eisen met een korreltje zout nemen vind ik makkelijk gezegd, ik vind het afschrikken namelijk, dus kiezen mensen voor meer zekerheid en solliciteren op functies met minder eisen of waar expliciet bij staat dat er ruimte is om dat te leren/eigen te maken.

Het grappige is dat het UWV zelf zit te oreren dat werkgevers minder eisen moeten stellen in de vacatures, maar zelf doet het UWV wel hoge eisen stellen aan hun vacatures.
Ja, ben ik het mee eens. Vaak omdat het dan vanuit een aantal richtlijnen geschreven wordt en ''ja nee, dit moet wel allemaal''. Van die vastgeroeste mensen die geen kennis ervan hebben. Je ziet het wel bij veel meer dingen terugkomen. Zo heb ik bijvoorbeeld een prothese en daarvoor moest ik een (soort van?) contract tekenen wat ik er wel en niet mee mag. Nu snap ik de regel van niet opzettelijk vernielen, maar dat ik er geen druk op mag zetten? Hoe moet ik dan in vredesnaam lopen?
Hoezo ging iedereen over op 365 na de corona pandemie. Ik snap dat nooit, hoor dit vaker. Sinds corona hebben we allemaal 365 genomen.

Wij hebben gewoon de VPN services opgeschroefd. Hebben daarvoor dus ook geen extra Accounts hoeven aanschaffen.

Daarnaast bij de gemeente werken moet je een bepaalde kennis hebben of scholing. Dus vergeet een groot deel van de ITers.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 17:04]

Hoezo ging iedereen over op 365 na de corona pandemie. Ik snap dat nooit, hoor dit vaker. Sinds corona hebben we allemaal 365 genomen.
Dat staat er niet... Met de pandemie ging iedereen thuis werken en zij gingen over op Office 365. En zij waren verre van de enige. Ze gingen met bosjes over, maar zeer zeker niet 'iedereen'.

Echter was een hoop daarvan of al voor de pandemie ingepland en kwam het in een stroomversnelling terecht. Of ging men het door omstandigheden gebruiken omdat men al niet de infra had liggen om vanuit huis te kunnen werken. Of de bestaande software kwam zeer negatief in het nieuws omdat het als onveilig werd bestempeld (Zoom)...
Bijna 100% van onze klanten waren een paar jaar voor corona al over op Microsoft 365, toen nog Office 365, allemaal educatie, overheid, zorg, financiele en productie sector.
Dat zegt niet zo heel veel, ik zat sinds 2013 bij MSPs, waarbij we vaak bezig waren nieuwe (en bestaande) klanten te migreren naar O365, na een paar jaar zat je al op 100% van je klanten op O365. Dit was deel van je expertise, dus je nam eigenlijk geen Google Apps klanten aan (alleen maar om ze te migreren), al was het alleen al om al die lokale of hosted Exchange servers weg te werken...

Dat perspectief is dus behoorlijk eenzijdig. Ik weet dat er zat educatie en non-profit organisaties zijn die voor Google Apps zijn gegaan. Zeker voor non-profits was Google daar veel eerder in (en daarmee goedkoper) dan MS, veel van die organisaties zijn er aan gewend geraakt en gaan nog steeds niet over naar O365...

Daarnaast zegt O365 ook niet alles, vaak is dat alleen basic AAD en Exchange Online, in sommige gevallen OneDrive of zelfs SPO. Maar er waren aan het begin van de pandemie heel veel organisaties die wel O365 hadden, maar bv. geen Teams gebruikte... Dan hebben we het nog niet eens over Intune, MDE, etc.
Ik heb denk ik in ruim 10 jaar bij 4 klanten Google Workplace gehad, 1 met Novell + Lotus en de rest allemaal MS. Het was niet alleen AAD en Exchange, maar ook het hele Sharepoint/Onedrive for Business en het hele Office verhaal. Teams is denk ik 1 a 2 jaar voor de pandemie bij de meeste bedrijven groot geworden, al blijft de Teams applicatie een &*#@!$$ pakket.
Ik werk zelf bij een internationaal bedrijf, hiervoor voor de rijksoverheid in Den Haag. Wat mij opvalt is dat bij commercieel Nederlandse bedrijven(ING, Ahold, Bol.com, KLM, ASML) dat de vacatures in het Engels staan of in beide talen wat betekend dat zij actief werven naar niet Nederlands sprekende mensen. De overheid lijkt daarmee enkel te willen gaan voor Nederlandssprekende mensen en daarmee beperken ze zich behoorlijk, want de poule voor ITers is klein voor het werk wat er ligt en we hebben in de randstad veel expats en buitenlandse ITers, waarom werven ze niet meer internationaal? Je beperkt je enorm als overheid als je enkel Nederlanders wilt werven terwijl Nederlanders niet echt trek hebben om te werken bij de overheid.
Ik zelf zit bij DICTU en het bevalt mij uitstekend. Nadeel is wel dat dingen vaak lang duren, stroperig gaan en dat afdelingen niet van elkaar weten wat ze nou echt doen.
Helaas hebben bijna alle (cyber)security vacatures hoge eisen, waardoor een vrij grote groep drop-outs en autodidacten niet aan bod kunnen komen. Met andere woorden er zijn veel te weinig entry-level cybersecurity jobs. Aan de ene kant schreeuwt men dat er een te kort is, en anderzijds creëren werkgevers geen entry-level security jobs. Ik heb zelf geen HBO afgerond en ben al door een aantal werkgevers afgewezen alhoewel ik al 8 jaar werkervaring heb in de IT waarvan 1 jaar in cybersecurity als SOC analist/Incident responder.
Nee, dank je. Als extern consultant tweemaal een poging gedaan bij de Belastingdienst dingen te verbeteren en tweemaal door onkundige "senior" developers weggepest omdat men vooral niet wil veranderen. En management vertrouwt blind op deze developers puur vanwege vele dienstjaren. Een cultuur van angst, pesten, bedreigen en vooral niks vernieuwen en zeker niet verbeteren: want dan vallen de senior developers door de mand en dat willen ze niet. Tot het bot rotte organisatie waar ik nóóit nog een dag zal willen werken! Bij andere overheid is het gelukkig beter voor elkaar, maar niet veel
Ik heb even rondgekeken. Vrijwel alles heeft HBO of een docteraal nodig. Dus ja, ik zou wel willen, maar ik kan het niet.
Ik heb even rondgekeken. Vrijwel alles heeft HBO of een docteraal nodig.
Dan kan je het niet, maar niet omdat er HBO of een docteraal nodig is, maar omdat je niet goed leest.

Er wordt een 'niveau' aangegeven. Er zijn posities waarbij in de eisen wordt aangegeven dat je een afgeronde opleiding X nodig hebt. Maar waar ik keek stond bij:
Goed om te weten: mocht je (nog) niet aan alle functie-eisen voldoen, maar wil je dit wel leren? Reageer, dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is.
Bij andere vacaturen wordt bij de functie-eisen geen specifieke opleiding genoemd, alleen wat je kan en de functie geeft generiek aan op wat voor niveau de functie functioneert.

Vanuit een inhuur perspectief: Er zijn zat mensen die geen afgeronde HBO opleiding hebben, maar wel kunnen functioneren op dat niveau. Er zijn ook mensen die een afgeronde HBO opleiding hebben genoten en je jezelf afvraagt of ze die hebben gekregen bij een pakje boter...
Als MBO'er in de ICT zit ik in schaal 10 bij de Belastingdienst. Dus er zijn zeker wel mogelijkheden. Soms moet je gewoon op een HBO functie solliciteren als je het papiertje niet hebt maar wel de skills en ervaring.
Ik voer regelmatig zelf sollicitatiegesprekken (werkzaam bij de Rijksoverheid). Ik moet zeggen dat ik eigenlijk nooit naar de opleiding kijk maar puur naar het CV. In een gesprek voel je over het algemeen snel genoeg aan of een persoon in het team past qua werk- en denkniveau.
Same here ! Wij kijken vanuit ons team ook alleen naar ervaring en als daar een positief gesprek uit voort vloeit is geen hbo hebben niet een belemmering. Hbo niveau hebben kan ook onder hbo papiertje.

[Reactie gewijzigd door spiree op 22 juli 2024 17:04]

Mijn ervaring is het dat ervaring in het bedrijfsleven wordt uitgelegd als geen overheidservaring.
Zal wel niet in het team passen.
Het enige punt is dat jij al gefilterde CV's krijgt waarbij HR misschien alle niet passende CV's (in hun ogen omdat er een vaardigheid onbreekt) er simpelweg heeft uitgegooid. Ik zeg niet dat dit zo is, maar ken genoeg plekken waar dat gebeurd (en zeker ook bij de overheid).

[Reactie gewijzigd door jongetje op 22 juli 2024 17:04]

Ik werk ook bij de overheid en krijg gelukkig alle CV's die HR binnenkrijgt. Laat HR zich vooral niet bemoeien met de zaken waar ze geen verstand van hebben.

En net als Leon, wij kijken ook breed naar het CV en ook zeker de brief. Want vaak genoeg is er nog een enorme leercurve mogelijk en staat nog niet precies de juiste ervaring op het cv maar is het wel de juiste persoon.
Wij ook inderdaad. Hr stuurt alle cv's die gereageerd hebben netjes door en het team zelf besluit vervolgens welke personen worden uitgenodigd op gesprek.
worden zelf auto verkopers aan genomen :P
Laat je daar door niet tegenhouden.
Ervaring zegt veel meer bij bedrijven.
En sommigen die laten je een "intelligentietest" doen waarin ze ook kunnen zien wat je niveau is.
Zo'n intelligentietest is vreselijk. Ben wel eens 2 keer ergens op gesprek geweest, vervolgens zo'n test gedaan wat veel werk is. Klonk allemaal leuk, maar eind van de rit kreeg ik een bagger salaris aangeboden.
Zonde van de tijd geweest.
En ja, dat kan ook gebeuren. Heb je gelijk in.
Heb ook een aantal keer een bagger salaris aangeboden gekregen. Mijn eis er tegenover gezet. "Nee dat is niet mogelijk" en dan vriendelijk bedankt.

Ze schreeuwen momenteel overal om ITers, die salarissen worden bijna verdubbeld maar vele bedrijven hangen nog in zeer oude denkwijze over IT.
Zoek eens op assessmenttests. Dan kun je je erop voorbereiden.

Terzijde, maar ik ontwaar in die tests veel impliciete vooroordelen en 'ons kent ons'-glazen plafondredeneringen die vaak sollicitatiecodes schenden.
Laat je daardoor niet tegenhouden. Ik heb regelmatig collega's gehad die geen diploma of een MBO-diploma hebben en toch gelijkwaardig of beter werk hebben verricht dan de universitair opgeleiden.

Waar het om gaat is dat je in je brief weet te overtuigen dat jij exact hetzelfde werk aankan en mee kan denken op dat niveau. Ik geloof dat je daarmee echt een kans maakt.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 17:04]

Lijkt wel of ze bang zijn om beslissingen te nemen buiten de 'regeltjes'.
Ik weet niet of bang het juiste woord is. Wat je wel ziet is dat men, zeker bij inhuur via derden, scores gebruikt om verschillen meetbaar te maken om alle schijn van partijdigheid af te dekken. Dat voelt snel als een vink lijst. Echter wij willen als burger ook dat de overheid goed met ons geld omgaat, dus er zijn allerlei processen om dat te waarborgen. In het bedrijfsleven zijn keuzes vaak niet zo goed onderbouwd. (wat goed of slecht kan uitpakken :) )
Echter wij willen als burger ook dat de overheid goed met ons geld omgaat, dus er zijn allerlei processen om dat te waarborgen.
Aan de hand van het track-record van de overheid krijg ik het gevoel dat er teveel naar die processen wordt gekeken zonder het doel en de tijdslijnen te bewaken. Dit kost uiteindelijk enkel geld en levert niets op.
In het bedrijfsleven zijn keuzes vaak niet zo goed onderbouwd. (wat goed of slecht kan uitpakken :) )
Ieder zijn ervaring, maar een bedrijf wat geld probeert te verdienen en niet kwijt te raken is, naar mijn ervaring, een stuk zorgvuldiger met zijn zijn keuzes en bijbehorende onderbouwingen. De overheid mist hierin toch wel de nodige drijfveren denk ik.

In de relatief korte tijd dat ik voor de overheid werkte was het laatste kwartaal nog altijd de “budget opmaken”-periode waarin allerlei slecht onderbouwde acties werden gestart om maar te zorgen dat het jaar erop hetzelfde of meer budget toegewezen werd.
Een overheid die zich niet aan regels houdt is onbetrouwbaar. Maar het kan leiden tot starheid, technocratisch wanbestuur en miskenning van maatschappelijke noden.

Maar dat kun je als ambtenaar allemaal intern aanhangig maken.
Misschien had ik richtlijnen moeten typen, regeltjes staat niet voor niet tussen aanhalingstekens.

Uitnodigen terwijl je toch al weet dat je vinkjes mist, geeft natuurlijk weer een vinkje dat je ook buiten de organisatie hebt gekeken, maar er geen geschikte kandidaten waren. Als kandidaat voelt dat voor mij als tijdverspilling.
Als je keus te over hebt kun je dat doen. Maar bij een sterk krimpend aanbod van werkzoekenden gaat menig werkgever ertoe over voorheen als kneusjes terzijde geschovenen toch uit te nodigen: degenen met een gat in het arbeidsverleden, alternatievelingen, οnvolledig opgeleidenen. Met de juiste motivatie kun je met zo'n nieuwe collega bereiken dat om- en bijscholing en begeleiding iemand toch geschikt maakt.
Als freelancer bij de overheid zit je daar vaak via een derde partij, wellicht dat daar het issue ligt?
Gewoon nieuwsgierigheid, zou er een HR medewerker van de overheid hier nou meelezen en zich achter de oren krabben waarom ze moeilijk aan mensen komen? (Wellicht categorie "open deur", maar toch he...)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.