Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

Tweakers Q&A: stel vragen aan D66-Kamerlid Kees Verhoeven

08-02-2018 • 14:33

64 Linkedin Google+

Op Tweakers publiceren we regelmatig interviews. Soms gaat het om wat kleinere interviews, zoals onlangs met Microsofts principal architect voor Azure Blockchain Engineering, soms om grote namen, zoals de Blizzard-topman Mike Morhaime en de ASML-directeur Peter Wennink. In een enkel geval hebben we jullie input gevraagd, zoals bij het vervolgartikel met Brein-directeur Tim Kuik: Tweakers voelen Brein aan de tand.

Tweakers Q&A

Dit laatste willen we vaker gaan doen. We willen jullie regelmatig de gelegenheid geven om vragen aan te dragen die een redacteur bij een interview kan stellen. De community en de redactie kunnen elkaar zo mooi aanvullen.

Interviewkandidaten

We willen dit doen met prominenten in en rond de techwereld, uit de Benelux of daarbuiten. We zoeken personen uit verschillende richtingen, van games, smarthome en mobile, tot privacy, recht en wetenschap. Bij voorkeur is er een actuele aanleiding, maar dit hoeft niet.

Welke vragen?

De redactie maakt een selectie van jullie vragen en deze zullen dienen als basis voor het interview. De redacteur kan daarnaast aanvullende vragen stellen en doorvragen op de antwoorden die de persoon geeft. De redacteur zal zijn selectie van vragen voorafgaand aan het interview publiceren in het daarvoor bestemde topic, zodat users weten of hun vraag wordt meegenomen.

Kees Verhoeven

De eerste kandidaat is Kees Verhoeven, Kamerlid voor D66, die zich sterk richt op technologie. Hij heeft inlichtingendiensten, ict, privacy en cybersecurity in zijn portefeuille. Met het referendum over de Wiv, de recente ddos-aanvallen en de opkomst van bijvoorbeeld internet-of-things zijn er genoeg redenen om hem uitvoerig aan de tand te voelen.

Onderwerpen

Het staat jullie vrij vragen voor te stellen, maar met het raadgevend referendum over de Wiv 2017 op komst leent vooral dit onderwerp zich natuurlijk goed voor vragen. Denk verder aan techonderwerpen en de rol die de politiek hierbij speelt of zou moeten spelen.

Heb jij vragen voor Kees Verhoeven? Je kunt ze stellen in het topic op Gathering of Tweakers: Stel vragen aan D66-kamerlid Kees Verhoeven. Staat de vraag die je wilde stellen er al? Dan kun je die belonen met het duimpje.

Reacties (64)

Wijzig sortering
Kees Verhoeven:
"Ik heb twee prioriteiten: ondernemerschap en technologie."
even verder op de d66 website:
"Ik heb twee prioriteiten: technologie en Europese samenwerking."
Gelukkig is de heer Verhoeven wel eenduidig over het aantal prioriteiten, wat die precies inhouden is wat vloeibaarder. ;)

Lijkt me overigens wel lastig om D66-er te zijn en ook tegenstander van massasurveillance. Is dat een soort athe´stische priester?
Vroeger was de heer Verhoeven er in ieder geval wel tegenstander van:
https://www.tweedekamer.n...0Oezbeekse%20overheid.pdf

[Reactie gewijzigd door daan! op 8 februari 2018 14:43]

Source Kees Verhoeven: ?
Source D66 site: https://d66.nl/mensen/kees-verhoeven/

[Reactie gewijzigd door Jelv op 8 februari 2018 14:45]

Yes, precies die pagina, bedankt voor de toevoeging! In de kantlijn van die pagina staat het andere citaat.
Ach zie het zo d66 is nu onderdeel van de regering en dus zullen de antwoorden overeenkomen met regeringsbeleid en dat is niet altijd in overeenstemming met wat d66 nu echt zou willen.
Het is niet de schuld van D66 dat ze geen 76 zetels gehaald hebben hÚ.

Samenwerken met CDA, CU en VVD is moeilijker dan een sigaret opsteken bij een spelletjes show.
Maar het is wel een D66 politica die een illegale constructie in de intrekkingswet doorvoert.
De slappe spindoctorreactie hierop wordt natuurlijk "ondernemerschap en Europese samenwerking gaan hand in hand!", en er zal geen journalist zijn die hier doorheen prikt.
Hopelijk komen de journalisten goed beslagen ten ijs en wordt het geen reclamestunt gesponsord door tweakers.
Ben benieuwd hoe de vissers denken over europese samenwerking en ondernemerschap.
*kuch*pulsvisserij*hoest*
Wat doen journalisten goed dan nog tegenwoordig?

Er is geen persvrijheid meer, enigste waar ze het over hebben is wat hun werkgevers en machtige mensen zeggen wat ze moeten zeggen, net als dat we niks meer horen over Turkije, waar alle journalisten die kritisch zijn over Erdoğan allemaal ontslagen zijn en of in de gevangenissen zijn.

https://www.youtube.com/watch?v=tgQzRNSTjIw

https://www.youtube.com/watch?v=26UdqzTXj4k
WAS, maarja D66 oftewel Draaideur66 draait maar door, eerst tegen idd nu zo voor als het maar kan(sleepnet) idem met referendum, eerst voor nu ze in kabinet zitten willen ze er asap vanaf.
Sterker:
Voor het Oekraine referendum: "Wij nemen de uitslag serieus"
briefje van KeesVee
Na het referendum: "De uitslag bevalt ons niet en het niets-zeggende velletje van Rutte nemen we serieus en stemmen tegen de uitslag in."
Voor D66 is democratie leuk, tot het punt dat de nukubu anders denkt dan de politieke elite.
Veel ernstiger is dat de NEE Oekranie stemmers hun gelijk volledig hebben gekregen. Volgens Europese rekenkamer miljarden door het putje, alles nog corrupter dan gedacht.

D66 was alleen maar voor omdat ze altijd stemmen voor een groot groter groots Europa. Waren ook voor Turkse toetreding, Bulgarije en Hongarije. Corruptie en non democratie is voor hen geen probleem in de EU.
Je moet een politicus geen vragen stellen. Dan krijg je voorgekookte antwoorden, die vaak net zo flexibel zijn als een doorgekookte spaghetti-sliert.

Zo kan de D66 voor de verkiezingen sterk tegen de Wiv zijn en na de verkiezingen ineens voor de Wiv. Net als het CDA overigens.

Je kunt als journalist beter onderzoek doen zonder een politicus te benaderen. Zie Lubach. Die prikt eenvoudig door alle luchtkastelen heen.
Kiezersbedrog is van alle tijden. Maar voor D66 wel extreem dit keer. Er is geen partij die haar "liberale" gedachtengoed zo extreem heeft omgevormd tot ultieme burgerhaat dan D66.
Heeft D66 van een bijna gelijk samengesteld kabinet geleerd? Zoals in 2005 werd een (informerend) referendum over de Europese grondwet van een Nee stem (68%) een Ja gemaakt. Hoe kan dit kabinet het vertrouwen winnen als het raadgevend referendum zo wat als eerst op de lijst van actiepunten werd gezet?

En kan D66 ook vertellen wat het gedaan heeft om een eventueel bindend referendum mogelijk te maken bij de formatie? Dit wordt namelijk altijd als argument gebruikt door D66 "we zijn niet voor een raadgevend referendum maar voor een bindend". Waaruit kunnen wij opmaken dat D66 deze wensen ook heeft verdedigd tijdens de formatie van VVD D66 CDA en CU?

Wat is uw opvatting over de uitkomst van het het komende referendum over de Sleepwet (waar het net zoals het Oekra´ne referendum weer akelig stil is in Den Haag?) En accepteert u de uitslag dit keer wel en geeft u daar dit keer wel gehoor aan? (dus niet zoals bij het Oekraine Referendum dat u voor de stemming zei; Wij accepteren de uitslag en gaan daar gehoor aan geven?)

[Reactie gewijzigd door downcom op 8 februari 2018 15:09]

En kan D66 ook vertellen wat het gedaan heeft om een eventueel bindend referendum mogelijk te maken
Er lag een wetsvoorstel van notabene D66 om de grondwet te wijzigen om dit mogelijk te maken, maar dat is teruggetrokken nadat het voor de 2e keer door de kamer zou gaan. Want democratie is leuk maar als de burger iets anders wil dan de D66 partijbonzen (dit gebeurde vlak na het Oekraiene referendum) is het blijkbaar opeens minder leuk.
Ik kan heel goed begrijpen dat de mening van de bevolking erop sommige punten niet toe doet. Maar na dit (derde) referendum al afdoen als 'gaan we niks mee doen' wel heel erg kort door de bocht en totaal niet goed voor het vertrouwen dat wij moeten hebben in onze volksvertegenwoordigers.

De richting die we op zijn gegaan wat betreffende de EU en dus ook een deel van ons zeggenschap bij de de Europese regering neer wordt gelegd moeten wij ons als volk toch kunnen weren tegen bepaalde ideeŰn die schadelijk kunnen zijn voor ons land. Denk hierbij aan het overdragen van toezicht over onze pensioenen? Dit werd door mevrouw Klijnsma in nog geen 48 uur opgesteld, behandeld en letterlijk getekend. Dit terwijl een fatsoenlijk antwoord op een referendum als het Oekra´ne referendum meer dan 250 dagen duurden. Wetende dat de antwoorden alles behalve inhoudelijk waren en meer een debat over meningen was.

Letterlijke woorden Mark Rutten "Hierin verschillen wij in mening dus het heeft geen zin om met u het debat aan te gaan"

(Uiteraard had onze Nee stem niks gedaan met de Oekraine toetreding zelf maar let wel nu staan de volgende zes landen alweer in de rij om deel te nemen aan de EU-circus aldus Mogherini ze moeten nog wat dingen aanpassen maar dan is het mogelijk, de EU gaat zijn doelen ver te boven maar dat is dan mijn mening.) Wetende dat wij als de grootst netto betalers beetje bij beetje steeds minder te vertellen krijgen en dus maar hebben te luisteren. Ik ben van mening dat deze verhouding op langer termijn dusdanig ongezond is dat het iedereen en alles schaad).

Dat je het volk niet altijd gelijk kan geven helemaal mee eens maar men speelt nu geen volksvertegenwoordiger maar is praatpaal van wat er in Brussel gebeurd dat weer grotendeels bepaald wordt door de landen met de grootste stemrechten (Duitsland en Frankrijk)

Daarom een Nederlandse politicus die het recht ontneemt ons zelf te beschermen is per definitie geen democraat en en helemaal geen volksvertegenwoordiger.
Waarom krijgt een prominent D'66'er hier op Tweakers zo'n platform, net voor de gemeenteraadsverkiezingen?

Nee. :(

Waarom geen Kuzu, of Bosma? Of een ander die in de coalitie zit? Keuze genoeg.
Waarom niet Rutte? Waarom niet Thieme?

Ik houd van een Tweakers.net zonder politieke voorkeur.
Ik zie op het moment liever ook enkel politici aan het woord als dat relevant is bij een artikel bijvoorbeeld. Een vooropgezet verkiezingen propaganda praatje van Verhoeven (of wie dan ook) in “antwoord” op vragen, zeker met de wat ongelukkige timing, is niet bepaald wenselijk op deze site op dit moment naar mijn mening, maar goed. Als er vraag naar is... Afijn.

Niet enkel omdat ik het persoonlijk een hypocriete democratie hatende draaikont vind en z’n partijgenoten een beetje eng zijn overigens, ieder z’n politieke voorkeur namelijk, maar vooral vanwege de slechte timing en omdat je rond verkiezingstijd vrijwel nooit zinnige/eerlijke antwoorden krijgt uit politici, vooral niet van diegene die werken voor een coalitiepartij.

Maar goed, misschien komt er bij de politici die aan t woord komen toch nog iets nuttigs uit dat goed is om te weten.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 8 februari 2018 19:06]

Plus als de historie ons mag leren zijn de antwoorden die gaan komen vlak, zonder inhoud en ontwijkend op de kern (of worden de moeilijke vragen simpelweg genegeerd).

Verder erg twijfelachtig dat juist een partij als D66 aan het woord komt.
Er zijn weinig politici die zich op tech richten (waarom eigenlijk?) De PvdA had nog Astrid Oosenbrug, maar verder? De Piratenpartij heeft geen zetel kunnen bemachtigen. Verhoeven is juist nu een interessante kandidaat om vragen aan te stellen, omdat het referendum over de Wet op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten er zit aan te komen. Aan de vragen die communityleden nu al gesteld hebben, is er zo te zien best behoefte om een politicus hierover aan de tand te voelen.
Misschien komen die nog aan de beurt of misschien heeft Verhoeven zelf het inergatief genomen?
Wat kan de overheid doen om te voorkomen dat veel (kinder)levens verpest zullen worden met deepfake videos?
Er zijn al genoeg systemen in werking om persoonsvervalsing, smaad etc tegen te gaan, vroeger met foto's en photoshop nu met bewegende beelden (niks nieuws onder de zon). Wat verwacht je dat ze gaan doen of kunnen doen, nog meer wetten en beperkingen met een regering die meer tegen dan voor de bevolking is, bij deze regering wil ik zo min mogelijk wetten zien slagen.
Ja goed punt. Ik wil vooral graag het probleem besproken hebben, maar ben ook oprecht benieuwd welke systemen er dan zoal zijn.
Verplichte schoolles 'weerbaarheid'? :o
Mijn vragen zijn:

1) hoe willen jullie het vertrouwen winnen van de burgers als het WiV referenda genegeerd zou worden en de hele referenda wet afgeschaft word?

2) Vinden jullie niet dat jullie je eigen achterban (die pro referenda is) totaal verraden door de referendumwet af te schaffen?

3) (mss wat te algemeen) Denken jullie niet dat jullie het ''populisme'' indirect steunen door dingen te beloven maar het tegenovergestelde te doen of kernstandpunten zomaar in de prullenbak gooien waardoor kiezers naar de ''populistische'' partijen gaan die wel beloven om bepaalde kernstandpunten door te zetten? Denkt u niet dat het ''populisme'' ooit in opkomst zou zijn geweest als u partij deed wat u aan de kiezer had beloofd? (want in plaats van altijd maar nepnieuws de schuld te geven zou u zich moeten afvragen waarom mensen op ''populistische'' partijen stemt in plaats van op u partij. En die leuke smoesjes dat jullie het wel zijn ect trappen mensen anno 2018 echt niet meer in)

Zelf ben ik een weggelopen D66 lid die nu lid is van FvD om de reden dat D66 niet genoeg strijd voor een "volledige" democratie en te Eurofiel/politiek correct is geworden. Van Mierlo, in mijn ogen een politiek held zou zich in zijn graf omdraaien als hij deze elitaire, anti (openlijke) democratische, eurofiele en politiek correcte D66 zou zien. Met als Kersje op de taart het afschaffen van D66 belangrijkste wet en feitelijk hun bestaansrecht. Ik moet nu op een ''populistische'' partij stemmen en hopen dat mijn droom op een openlijk democratisch Nederland word verwezenlijkt en er is gewoon nul reden om op D66 te stemmen tenzij je een politiek correcte Eurofiel bent.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 8 februari 2018 19:06]

Amen. Ik heb ooit op D66 gestemd maar alle redenen waarom ik dat ooit gedaan heb - met name directe democratie zoals referenda en minder religie in het publieke leven en aandacht voor privacy - zijn tegenwoordig overboord gekieperd bij D66. De doodscultus van Pia Dijkstra die tegenwordig nogal gezichtsbepalend is bij D66 stoot me af, de censuur initiatieven tegen zogenaamd "nepnieuws" nog meer en het verwerpen van referenda is gewoon verraad aan de uitgangspunten. De WiV is iets waar ik absoluut niet heenwil, en dan staat zo'n Pechthold die wet fanatiek te verdedigen en te verkondigen dat hij zich niet kan voorstellen dat hij er niet komt (weg met het referendum). Nog voordat Rutte 3 rond was, dus de smoes dat hij dat nu eenmaal moet zeggen wegens het regeeraccoord gaat niet op.
Het is al snel populisme (voornamelijk in ogen van de gevestigde partijen) als je een standpunt aandraagt die het volk ook gewoon voelt. D66 was vroeger de populistische partij maar inmiddels gewoon de gevestigde orde en gewoon bezig met zijn eigen belangen.
D'66 ontstond in 1966 toen twee vrienden, Peter Baehr en Erik Visser, veel discussies hadden over de politiek. Beiden waren ontevreden over het functioneren van het politieke systeem van dat moment.
(Vul hier in Baudet en Hiddema) Het zelfde kern principe van FvD, maar hopelijk slaagt FvD wel waar D66 jammerlijk gefaald heeft.
Partijen die niet politiek correct of een gevaar vormen voor de huidige partijen zijn meteen racisten en/of populisten, jammer maar de (politieke) realiteit.
Wat is beter te tappen? Coax, glas, DSL of lucht? En bij ongeldig getapt krijg je als persoon het recht om vergeten te worden?

Hoe is het recht op mondiaal nivea om vergeten te worden en om dit te reguleren? Bedrijven als Google, Microsoft, Apple, Ubuntu en onder ander SamSung, worden deze ook doorgelicht als het om privacy gaat?

Komt er een budget om Nederland, bewuster te laten worden, beter te beveiligen voor bedrijven, scholen en burgers? Postbus 51...

Mogen naasten van mogelijke verdachten gebruikt worden om getapt of gemonitord te worden zonder dat je dit weet?

Is een persoon “verdacht” als deze WhatsApp, Signal of Telegram gebruikt?
“Is een persoon “verdacht” als deze WhatsApp, Signal of Telegram gebruikt?”

Hehe, dat is wel interessant. Als het antwoord daarop “ja” is dan zijn alleen al voor WhatsApp meteen zo’n 12 miljoen mensen verdacht. Kan men naar hartelust proberen te slepen. ;) Maar ik neem aan dat juist om die reden enkel t gebruik van WhatsApp je geen verdachte maakt.
Yep. Dat bedoel ik precies. Maar je weet het niet zeker met de sleepwet in de maak.

[Reactie gewijzigd door DefaultError op 8 februari 2018 22:55]

Leuk! Gezien de huidige ontwikkelen en het feit dat we ons moeten afvragen in hoeverre de politiek juist wel of niet moet ingrijpen, is het goed om politici ook aandacht te geven. Op technologie gebied is dit zeker relevant!
Had in dat geval wel wat breder gemogen dan 1 kamerlid. Nu is het zo eenzijdig als het maar zijn kan, en hiermee krijg je totaal geen beeld hoe de standpunten van overige partijen zijn.

Normaal bericht Tweakers wel over politiek nieuws met betrekking tot tech, maar niet dat specifieke partijen om hun plan gevraagd worden met betrekking tot technologische ontwikkeling.
Lijkt me goed voor een volgende ronde zou ik zeggen.
Ik vind een interview met onze eigen @Kees interessanter :)
Treu, althans ikzelf ben het daar 100% mee eens.
Petje af voor de heer dat hij Tweakers ondanks het hele ddos gebeuren toch draaiende heeft weten te houden, en zelfs nog even lekker met de jonge man die erachter bleek te zitten een praatje heeft kunnen maken, waarmee hij uiteindelijk met zekerheid kon vaststellen de juiste te pakken te hebben.
Echt een top actie/presentatie van hem.
d:)b
Komt er voor de 'sleepwetreferendum' ook een Q&A met een politicus die een tegen de sleepwet is? Ik wil graag beide kanten horen.

Q&A is een goed initiatief, daar kun je als Tweakers vele tech-onderwerpen mee aansnijden.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 8 februari 2018 15:14]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True