Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

ARM heeft drie nieuwe gpu's aangekondigd: de Mali-T820, Mali-T830 en Mali-T860. De snelste variant, de T860, is volgens de chipontwerper tot 45 procent sneller dan de huidige Mali-T628-gpu's. Ook komt ARM met de V550-videodecoder en DP550-displayprocessor.

De Mali-T860 biedt zestien shaders met elk twee alu-eenheden. De gpu, die tot 695MHz is te klokken, kan overweg met 10bit-yuv-kleurruimte en ondersteunt naast OpenGL ES 1.1, 2.0 en 3.1 ook OpenCL 1.1 en 1.2, evenals DirectX 11.1. Volgens ARM is de Mali-T860 tot 45 procent rapper dan zijn voorganger.

In het middensegment is de Mali-T830 te vinden. Deze gpu draait op 650MHz en beschikt over vier shaders met elk twee alu-units. De grafische processor kan optioneel ook met 10bit-yuv-kleurdiepte overweg. ARM biedt ten opzichte van de T860 als extra DirectX 11-ondersteuning op feature level 9_3.

Voor de onderkant van de markt biedt ARM de Mali-T820. Deze draait ook op 650MHz en biedt eveneens vier shaders, maar wel met per shader slechts een alu-eenheid. Volgens ARM is er geen ondersteuning voor DirectX 11.1, maar wel voor DirectX 11 feature level 9_3.

De drie nieuwe gpu-types, alle op basis van een 28nm-ontwerp, kunnen volgens ARM probleemloos gecombineerd worden met Cortex A7-, Cortex A15- en Cortex A17-socs, terwijl ook de modernere Cortex A53- en Cortex A57-ontwerpen met de nieuwe lichting Mali-gpu's uit de voeten zouden kunnen. ARM verwacht dat fabrikanten de eerste T8x0-gpu's vanaf medio volgend jaar gaan toepassen.

Naast de drie nieuwe Mali-gpu's kondigt ARM de Mali-V550 aan, een videodecoder die geschikt is voor h265-codering en -decodering op een enkele core. In een configuratie met acht cores zou de V550 in staat zijn om 4k-video met 120fps te coderen of te decoderen. Verder is er nog de DP550-displayprocessor van ARM. Dit chipontwerp is volgens ARM zeer energie-efficiënt bij beeldverwerkingsklussen, zoals nabewerkingsfuncties of het roteren van beelden. Ook dit ontwerp is geschikt voor uhd-videomateriaal.

Mali-T860

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Interessant, maar ik mis in het artikel de vergelijking met de huidige meest recente Mali GPU cores, namelijk de Mali-T760 en Mali-T720. De Mali-T6xx serie is grotendeels al redelijk oud. De Mali-T760 en T720 worden momenteel in veel nieuwe ontwerpen toegepast (o.a. Exynos 5433/Exynos 7 Octa, en enkele chips die nog niet helemaal op de markt zijn gearriveerd zoals Rockchip RK3288 en verschillende nieuwe chips van MediaTek, en waarschijnlijk heel veel chips die de komende periode en volgend jaar verschijnen).

Wat Mali-T7xx al doet (en waarschijnlijk door Mali-T8xx verder verbeterd wordt) is de samenwerking met verschillende andere ARM IP blokken om efficientie te verhogen. De Mali-V5xx video processor en DP5xx display processor worden al genoemd.

Het gaat om ARM Framebuffer Compression, Smart Composition en Transaction Elimination en andere technieken (hoewel kennelijk alleen Mali-T760 AFBC ondersteund, Mali-T720 niet). Hierbij wordt gebruik gemaakt van slimme hardware data-compressie technieken om het gebruik van geheugenbandbreedte en GPU kracht voor screen refresh te beperken. Dit kan grote voordelen hebben voor performance en stroomgebruik, ook in het lagere segment. Enigzinds vergelijkbare technieken (in de zin van data compressie om geheugenbandbreedte te sparen) worden al door bedrijven als NVIDIA bij high-performance GPUs voor PCs gebruikt.

Maar zoals gezegd, deze nieuwe technieken worden al combinatie met de huidige Mali-T760 gebruikt (ook met de eerste ARM Mali-VPxxx video processors en DPxxx display processor, wat beide nieuwe produkten zijn). Maar kennelijk niet met de Mali-T720 voor het lagere segment, wat volgens ARM' s website meer een veredelde Mali-450 met OpenGL ES 3.x support lijkt te zijn. Daarom valt de verwachten dat het mogelijke positieve effect hiervan al gauw in de praktijk zal blijken bij komende Mali-T760 designs.

Verder is het wat onzinnig om het over een specifieke klokfrequentie te hebben bij IP cores zoals deze GPUs. Mali GPUs zijn op zich geen fysieke chips. De klokfrequentie hangt helemaal van een specifieke chipimplementatie af. Waarschijnlijk komen de genoemde klokfrequenties van een eerste test-chip op 28nm. Bij eerdere cores zoals Mali-400 zag je ook de klokfrequentie sterk verschillen tussen chip implementaties met een toename bij nieuwe fabricage-processen.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 28 oktober 2014 17:02]

In a performance and energy-efficiency comparison using the same configuration and process node:

The Mali-T820 GPU is optimized for entry-level products, achieving up to 40 percent more performance density compared to the Mali-T622 GPU
The Mali-T830 GPU strikes the perfect balance of performance and efficiency, delivering up to 55 percent more performance than the Mali-T622 GPU
The Mali-T860 GPU is for the most demanding consumers who want a great visual experience on their mobile device, providing high performance and 45 percent more energy-efficiency compared to the Mali-T628 GPU
Doe dan de Mali-T700 serie weer presteert ten opzichte van de T600-serie staat wel hier, maar dan wordt weer vergeleken met de 604. Dus vergelijking van T800 tov T700 is lastig te vinden.
Het gaat om ARM Framebuffer Compression en Transaction Elimination en andere technieken. ... ...Enigzinds vergelijkbare technieken (in de zin van data compressie om geheugenbandbreedte te sparen) worden al door bedrijven als NVIDIA bij high-performance GPUs voor PCs gebruikt.
Bij "en andere technieken" --> Is dat niet ook Tile Based Deferred Rendering, dat al sinds 1996 door Imagination Technologies in de PowerVR-serie wordt gebruikt?

[Reactie gewijzigd door kidde op 28 oktober 2014 17:03]

Doe dan de Mali-T700 serie weer presteert ten opzichte van de T600-serie staat wel hier, maar dan wordt weer vergeleken met de 604. Dus vergelijking van T800 tov T700 is lastig te vinden.
Het is inderdaad verwarrend. Het lijkt er op dat Mali-T760 een niet erg goedkope (redelijk veel chipoppervlakte) maar wel redelijk snelle configureerbare GPU core is, die feitelijk tussen Mali-T820/830 en Mali-T860 in zal zitten qua performance. Mali-T760 ondersteunt ARM Framebuffer Compression en Smart Composition, Mali-T720 niet.

Mali-T720 lijkt meer een veredelde Mali-T4xx te zijn met ondersteuning voor OpenGL ES 3.x. Efficientie-verhogende technieken zoals ARM Framebuffer Compression en Smart Composition worden kennelijk nog niet ondersteund (wat volgens mij wel de bedoeling is geweest).
Is dat niet ook Tile Based Deferred Rendering, dat al sinds 1996 door Imagination Technologies in de PowerVR-serie wordt gebruikt?
Alle mobiele GPUs gebruiken al jaren tile-based rendering, dat geldt voor PowerVR, ARM Mali en Qualcomm Adreno. Tile-base rendering staat op zich los van de nieuwe compressietechnieken hoewel die architectuur deze optimalisaties wellicht wel mogelijk maakt. Wel hebben recente GPUs die OpenGL ES 3.x ondersteunen ook vaak ondersteuning voor DirectX 9+ en OpenGL 3.x/4.x voor PCs. Tile-based rendering zal zeker een vereiste blijven, want de geheugenbandbreedte van mobiele apparaten is relatief zeer beperkt vegeleken met PC videokaarten (b.v. 20 GB/s voor de snelste Snapdragon vs. 100 GB/s voor een midrange videokaartje, standaard mobiele SoCs zoals Snapdragon 400 en MediaTek MT6582 hebben hooguit 4 tot 6GB/s).

Het is wel mogelijk dat in er ook m.b.t. APUs (Intel HD, AMD) efficientie verbeteringen worden toegepast m.b.t geheugenbandbreedte die ook bij nieuwe mobiele GPUs worden toegepast, maar ik weet niet in hoeverre b.v. DirectX 9/10+/OpenGL 3x/4.x echt haalbaar is bij die nieuwe mobiele GPU cores qua performance.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 28 oktober 2014 17:16]

De Mali-T860 lijkt als een één eiige tweeling als je naar de spec van Mali-T760 kijkt en vergelijkt. :? ook de diagrammen lijken 1:1 op elkaar

[Reactie gewijzigd door Dragonetti op 28 oktober 2014 23:13]

Ze lijken inderaad nogal veel op elkaar, ook qua specs. Een van de verschillen is dat de Mali-T860 ook 10-bit YUV kleurenweergave intern ondersteund wat de GPU core beter bruikbaar maakt voor TV/set-top box toepassingen. Verder zullen er wel wat efficientie verbetering zijn, vooral voor de laatste procestechnologie. Het kan ook zijn dat bep. bugs of performance bugs (bepaalde interne facetten niet in balans) gefixed worden.
Wat niet verteld wordt, en juist belangrijk bij deze chips dunkt me, wat is het energieverbruik van deze chips?
ARM kondigt geen chips aan, maar een ontwerp.

Het is aan chipmakers om hiervan een chip te maken.

Energieverbruik hangt o.a. af van fabrikant en proces: Wordt de chip gemaakt bij Samsung, GloFo, TSMC of UMC? Wordt deze gemaakt op 28nm bulk of UTBB FD-SOI? En bij TSMC: 28LP of HP of HPL proces?

Energievebruik hangt ook af van kloksnelheid: tot 695mHz wil niet zeggen dat deze ook daadwerkelijk op 695mHz geklokt wordt.

Ook belangrijk is hoe (snel) kernen afgeschakeld kunnen worden, iets wat ARM doorgaans ook niet zal ontwerpen.
Ik ben benieuwt hoe veel sneller de Mali-T860 is dan de Mali-T760 die in de Rockchip RK3288 zit.

Ze hebben even veel cores (16 stuks) en kunnen beide OpenGL® ES 3.1/2.0/1.1, DirectX®11.1 aan.

Ben benieuwt naar reviews en Benchmarks.
Hoe vergelijken deze chips zich tot de Adreno GPU's?
Hier kan je zien wat de huidige nieuwste Mali (760) doet tegen de Adreno (420) en de NVidia K1:
http://www.androidauthori...vs-snapdragon-805-395820/
http://www.androidauthori...nos-5433-snap-805-541582/

De K1 wint het met gemak, de Adreno en Mali wisselen de 2de positie af :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 28 oktober 2014 16:38]

Interessant! Ik wist niet dat ARM zelf ook GPU's produceerde, al helemaal niet dat deze zou goed zouden zijn.
ARM maakt al een hele tijd GPU's, hun grootste probleem is juist dat ze niet zo heel goed zijn (over de Mali 8 valt weinig te zeggen aangezien het nog lang duurt voordat we een echte chip ermee zien). ARM's cpu designs worden door heel veel fabrikanten gebruikt, maar hun gpu designs zitten maar in een heel klein aantal Samsung en Mediatek SoC's, vrijwel iedereen maakt ofwel zijn eigen GPU architectuur (nVidia, Qualcomm, Intel, AMD) ofwel gebruikt de PowerVR gpu van Imagination (Apple, Intel, Samsung en Mediatek). Exacte aantallen achterhalen wordt een lastig werkje, maar gezien de SoC's waar ze in zitten zou het me verbazen als de Mali gpu's een marktaandeel van 10% halen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 oktober 2014 18:07]

Je maakt een zware onderschatting van ARM's marktaandeel met Mali. Als je alleen naar het hoogste segment kijkt kun je gelijk hebben, maar ze hebben recent voor het lagere segment een overweldigend marktaandeel gehad met Mali-400. Qua marktaandeel in units over de laatste 12 maanden zal Mali dus juist een relatief hoog totaal marktaandeel hebben gehad (30%+, misschien nog een stuk meer). Dan komt ook omdat Qualcomm zich tot recent minder met het laagste segment bemoeide.

MediaTek is al een jaar geleden vrijwel volledig overschakeld van PowerVR (SGX544MP in MT6589) naar Mali-400 voor al hun goedkope chips (MT6572, MT6582) en Mali-450 in MT6592, en tablet chips. Die zijn bij elkaar in grote aantallen verkocht (honderden miljoenen).

Ook domineert Mali-400 de goedkope tablet chip market (Rockchip, Allwinner etc) en daar kun je grote Chinese spelers in het allerlaagste smartphone segment zoals Spreadtrum nog bij optellen. HiSilicon (Huawei) produceert ook redelijk wat SoCs met Mali GPUs (hoewel meer performance-georienteerd).

Mali-400, hoewel oorspronkelijk een oud ontwerp, blijkt gewoon heel kosten-effectief en zuinig te zijn zelfs op recente process nodes, voor goedkope chipontwerpen voor het lagere segment. Kleine chipoppervlakte en zuinig, en de klokfrequentie is in de loop van de tijd flink opgeschroefd (met de sweet spot op hoger geklokte Mali-400 MP of MP2). Op lagere scherm resoluties tot 720p werkt dat vrij goed (feitelijk nog beter op budget resoluties als 540p en 480p).

Mali-400 is natuurlijk niet een performance ontwerp maar zolang de markt OpenGL ES 2.0 blijft accepteren werkt het gewoon zeer goed in metrics als performance/Watt en performance/dollar. Wat dat betreft waarschijnlijk een stuk efficienter dan low-end Adreno cores. Waar PowerVR is gebleven voor low-end is helemaal een raadsel (wel hebben ze natuurlijk meer prominentie in het hogere segment met PowerVR Series 6 core bij Apple en anderen).

Ik denk wel dat ARM met Mali momenteel snel marktaandeel verliest in het lagere segment terwijl ze opkomen voor het hogere segment met Mali-T760. MediaTek domineerde de Mali aantallen maar heeft last van dalende verkopen van goedkope smartphones chips door voorraden in China maar vooral ook hun achterstand op het gebied van geintegreerde 4G basebands t.o.v. Qualcomm dat zich nu meer richt op het lagere segment.

Ook heeft MediaTek tot recent moeilijk kunnen leveren vanwege capaciteitstekort bij TSMC, wat weer klanten afgeschrikt zal hebben. Qualcomm lijkt zijn voet beter tussen de deur hebben gekregen bij TSMC om capaciteit op te eisen. Aan de andere kant kan MediaTek vooral voor wat hogere segmenten ARM's markaandeel weer opschroeven in 2015 op basis van nieuwe chips.

Verder lijkt me dat Samsung niet stil zal zitten, ze hebben nu al een paar SoCs met Mali in produktie in redelijke aantallen, Exynos 3470 (Mali-400MP4) (voor Galaxy S5 Mini) en Exynos5433 (Mali-T760) voor Galaxy Note 4, en dit soort produktie zal toemenen.
Je maakt een zware onderschatting van ARM's marktaandeel met Mali.
Als je bedenkt dat Qualcomm dit jaar een marktaandeel van ±66% heeft (wat ik onlangs las), Apple ook een behoorlijke (iets van 15% toch, als je telefoons+tablets bekijkt?), en dan nVidia en Intel er nog bij, plus een het deel van Mediatek en Samsung die PowerVR gpu's hebben, dan kan het aandeel van Mali SoC's toch niet super groot zijn?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 28 oktober 2014 22:07]

Qualcomm heeft een groot aandeel, maar goede informatie over de hele markt is moeilijk vinden, vooral in het allerlaagste segment wordt er slecht geregistreerd (de meeste analisten focussen op Samsung, Apple, Sony en andere bekende merken, wellicht ook de grootste Chinese merken, maar dan hou je nog vele duizende onbekende Chinese fabrikanten over). Ook vanwege patentroyalties ligt het voor fabrikanten voor de hand om niet alles officieel te rapporteren.

Je ziet ook wel dat zit soort cijfers duidelijk kunnen verschillen bij verschillende bronnen. Ga maar eens kijken hoeveel smartphones er in landen als India het afgelopen jaar verkocht zijn, dat waren voor een heel groot deel MediaTek chips met Mali. Hetzelfde geldt voor veel andere "opkomende" landen waar Westerse analisten niet zo'n kijk op hebben.

NVIDIA is qua aantal nog steeds niet groot, Intel heeft wel al wat miljoenen chips voor tablets verkocht maar verder nog niet. Verder is het aandeel PowerVR chips bij MediaTek en Samsung in units in ieder geval laag, vooral de mainstream en goedkope chips (grote aantallen) hebben allemaal Mali. MediaTek heeft wel een paar duurdere chips met PowerVR 6 (MT6595, MT8135V, MT6795) maar dan zijn nog geen grote aantallen, hoewel MT6795 potentieel heeft.

En als je het toch tablets er bij haalt, de goedkope Chinese tablet markt wordt al langere tijd gedomineerd door chips met Mali-400. Het gaat hierbij om zeer grote aantallen van chips van Rockchip (RK3188, RK2926, RK3026, binnenkort ook RK3126), Allwinner, en MediaTek (vooral chips met geintegreerd modem zoals MT8182). Als je ziet dat de totale tablet markt zo'n 200 miljoen is qua volumeaantal, dan mag je er rustig van uitgaan dan daar de helft of zo Mali-400 bij zit (de Chinese whitebox tablet markt verscheept zo'n 30 miljoen per kwartaal).
De helft lijkt me bijzonder optimistisch. Wat ik ervan kan opduikelen van diverse bronnen is dat Rockchip, nVidia en Intel nu rond de 10 miljoen mobile chips verkopen per kwartaal, Allwinner 20, Mediatek en Apple zo'n 60 miljoen, en Qualcomm verkoopt er 225 miljoen. Dan heb je nog wat kleintjes als Huawei, AMD en Samsung maar dat is marginaal - de totale mobile markt is rond de 300 telefoons + 60 miljoen tablets = 370 miljoen, dus dat telt allemaal wel redelijk op.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 oktober 2014 00:28]

De helft lijkt me bijzonder optimistisch. Wat ik ervan kan opduikelen van diverse bronnen is dat Rockchip, nVidia en Intel nu rond de 10 miljoen mobile chips verkopen per kwartaal, Allwinner 20, Mediatek en Apple zo'n 60 miljoen, en Qualcomm verkoopt er 225 miljoen. Dan heb je nog wat kleintjes als Huawei, AMD en Samsung maar dat is marginaal - de totale mobile markt is rond de 300 telefoons + 60 miljoen tablets = 370 miljoen, dus dat telt allemaal wel redelijk op.
Zoals ik zei, 50% marktaandeel voor Mali is voor alleen tablets. Dat is ook met jouw cijfers redelijk plausibel.

Rockchip was recent marktleider (boven 10 miljoen per kwartaal) voor Chinese tablets. Allwinner verkocht tot vorig jaar vrij veel, maar is dit jaar weggevallen (veel minder dan Rockchip).

NVIDIA en Intel hebben tot heel recent geen echt grote aantallen verkocht. NVIDIA moet hun nu hebben van een enkele produktenj als de nieuwe Nexus tablet, dus dat zal zeker over het afgelopen jaar niet 10 miljoen per kwartaal zijn geweest.

Intel begint meer tablets chips te verkopen, hoewel nog moet blijken of zo ook doorzetten met hun "contra-revenue" strategie met Atom SoCs (ze lijken recent zich meer te richten op het gebruik van x86 cores door Chinese chipbedrijven zols Rockchip en Spreadtrum).

Apple is in de orde van grootte van 15 miljoen per kwartaal voor tablets. Samsung kun je niet helemaal uitvlakken, die produceren toch wel miljoenen Exynos chips voor tablets (en recent ook meer voor smartphones).

Als je ervan uitgaat dat de tablet chip markt ruwweg 60 miljoen stuks is per kwartaal (momenteel is er een correctie en wordt het even minder), dan kom je met Rockchip + MediaTek + Allwinner plus kleinere spelers als Amlogic, Spreadtrum en Leadcore een heel eind m.b.t marktaandeel van Mali voor tablets in de richting van 50% (grotendeels in China).

Wat betreft de smartphone markt, die zit volgens mij al wat hoger dan 300 miljoen per kwartaal en over het afgelopen jaar mag je volgens mij MediaTek wel boven de 60 miljoen smartphone SoC per kwartaal zetten, wat grotendeels Mali is (MediaTek verkocht in heel 2013 al 220 miljoen smartphone chipsets). Dus MediaTek alleen levert al meer dan 10% marktaandeel voor Mali voor smartphones, meer in de richting van 20% of meer.

Huawei en Samsung zijn niet zo marginaal meer, Huawei lijkt ambitieus te zijn met hun chipproduktie en marketing van modellen (die dan vaak niet zo succesvol zijn als gehoopt). en Samsung is toch echt bezig om produktie van smartphone chips op te schroeven (b.v. Exynos 3470 voor Galaxy S5 Mini). Dan heb je nog Spreadtrum met ultra-low-end smartphone chips (allemaal Mali) die zelfs door Samsung gebruikt worden (Galaxy Core en dat soort spul).

Al met al kom je met MediaTek, Samsung, Spreadtrum, Huawei en Leadcore volgens mij wel boven 20% of zelfs 30% voor Mali in smartphones.
Al kijk ik naar de benchmarks van hieronder... Hoe dan ook het is jammer dat Qualcomm zijn eigen GPU ontwerp heeft, anders zouden deze ARM ontwerpen veel beter verkopen.
Benchmarks is 1, maar stroomverbruik is een ander. Als ARM een beter ontwerp heeft dan Qualcomm's interne ontwerpafdeling, dan gaan ze ongetwijfeld voor een ARM design, dat doen ze ook met cpu's (Krait in sommige SoC's, ARM's Cortex designs in andere).
Ze maken de ontwerpen, ze produceren geen GPU's zelf ;)

Maar Samsung heeft ze al jaren in hun Exynos lijn zitten (sinds ze van PowerVR afgestapt zijn), en de budgetmerken gebruiken meestal ook die ontwerpen.
Hier kan je zien wat de huidige nieuwste Mali (760) doet tegen de Adreno (420) en de NVidia K1:
http://www.androidauthori...vs-snapdragon-805-395820/
http://www.androidauthori...nos-5433-snap-805-541582/

De K1 wint het met gemak, de Adreno en Mali wisselen de 2de positie af :)
Als ik het goed zie is het inderdaad stuivertje wisselen bij de Adreno en Mali.
De K1 Denver is dan weer sneller dan de A15 variant, als SOC. De GPU is niet afzonderlijk getest.

[Reactie gewijzigd door worldcitizen op 28 oktober 2014 16:47]

De GPU is niet afzonderlijk getest.
Da's lastig in een SoC.
Vergeet niet dat de Exynos 5433 een Mali T760 MP6 heeft. Een 6 core versie. De 16 core versie zou vrij zeker sneller zijn dan de K1 (als iemand dat ooit zou maken).
Hoe raar het ook mag zijn, heeft de 5433 ook minder geheugen bandbreedte als zijn voorgangers.
Op zich lijkt de Mali-T760 het niet slecht te doen.

Veel hangt ook af van b.v. de hoeveelheid L2 cache van de GPU, kloksnelheden, de RAM geheugenbandbreedte en de memory controller op de chip. Dus er kan nog ontwikkelling zitten in MaliT76x performance, ook in combinatie met nieuwe ARM technieken zoals ARM Framebuffer Compression in combinatie met de ARM DPxxx display processor.

Ik geloof dat FutureMark Ice Storm Unlimited, waar de Exynos 5433 met Mali-T760 het goed doet, een OpenGL ES 2.0 benchmark is met relatief kleine textures, terwijl waarschijnlijk GFXBench T-Rex meer texture-geheugen vereist (en ook op andere fronten meer GPU L2 cache en RAM geheugenbandbreedte vereist). Het was al eerder uit b.v. Geekbench resultaten gebleken dat de Snapdragon 805 een hoge geheugenbandbreedte heeft, terwijl die van de Exynos 5433 wat tegenvalt, wellicht is dat de bottleneck.

Los hiervan zal ook vergelijking met OpenGL ES 3.x benchmarks interessant zijn, dat kan grote verschillen opleveren tussen verschillende GPUs (ik geloof dat Mali-T6xx wat problemen had met volledige OpenGL ES 3.x ondersteuning). OpenGL ES 3.x biedt veel nieuwe rendering technieken, meer in de lijn van huidige PC GPUs.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 28 oktober 2014 17:51]

Ik ben vooral benieuwd hoe deze zich meten met de G20A-gpu van de Tegra-K1, de snelste van 't moment op dit vlak.
Tegra-K1 is niet de snelste mobiele GPU op dit moment, de PowerVR GPU in de iPad Air 2 scoort beter op dezelfde resolutie:

http://au.ibtimes.com/art...r-2-a8x-graphics-card.htm
Ligt er een beetje aan welke benchmark het om gaat geloof ik, maar de CPU kernen tellen hier ook bij mee. In de 3DMark bench bijvoorbeeld is de K1 sneller, waarschijnlijk vanwege de snelle A15 cores. Het is wat lastig de CPU van de GPU te scheiden in een SoC. :P
Tegra-K1 is niet de snelste mobiele GPU op dit moment, de PowerVR GPU in de iPad Air 2 scoort beter op dezelfde resolutie:

http://au.ibtimes.com/art...r-2-a8x-graphics-card.htm
Volgens mijn ontlopen ze elkaar niet zoveel, K1 en G6650 gaan beetje nek aan nek, niet echt duidelijke winnaar. Hangt maar net af naar welke benchmark je kijkt en welke game te test. ;)

http://tieba.baidu.com/p/3365199704
De snelste mobiele GPU is volgens mij toch de Nvida GTX 980M :-)
dat lijkt me nog lastig te vergelijken
ARM verwacht dat fabrikanten de eerste T8x0-gpu's vanaf medio volgend jaar gaan toepassen.
Qua feature-set en shader count vergelijkbaar met de Adreno 3xx series (Snapdragon 200)
en die heeft meer shaders als de Mali-T860.

de Mali is geen high-performance chip in het algemeen, ze bieden op dit moment helemaal geen concurrentie voor de Adreno 420 serie (puur qua performance/feature-set)

[Reactie gewijzigd door stewie op 28 oktober 2014 16:57]

Vreemd dat er gerefereerd wordt aan de Mali-T628 als de 'huidige' GPU, terwijl de Mali-T76x als opvolger van de T6xx al een tijdje uit is. De Mali-T764 in de RK3288 SoC, zoals in mijn Pipo P9, doet trouwens ook hardwarematige H265 decoding.
Inderdaad, maar de Mali GPU doet geen video decoding. Normaal gesproken doet een specifieke video-core dat (zoals de nieuwe VPxxx van ARM, maar er zijn al jaren andere video processor cores die door Rockchip en anderen gebruikt worden). Mali GPU cores zijn er vooral voor 3D rendering (en 2D games). Daarom kan afspelen van videos heel zuinig zijn (alleen het videocoretje gaat aan de bak, de rest inclusief CPU kan grotendeels slapen).

De 2D user interface wordt meestal door andere cores aangedreven (display processor, DMA/blit engine etc), dat spaart ook batterij. Bij Android kun je in de Developer Options GPU rendering voor alles aanzetten, dan gaat batterijgebruik flink omhoog denk ik.

Hoe bevalt trouwens die Pipo P9? Ik had de indruk dat de RK3288 snel is maar mede daarom wat onzuinig zou kunnen worden voor toepassing in tablets, met warmte-ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door geometry45nm op 28 oktober 2014 16:36]

Wat mij betreft wel jammer dat hij geen VP9 ondersteuning heeft. VP8 is vrij oud en kan niet meer echt mee. Als tegenhanger voor HVEC/x265 zie ik graag dat een open codec wel beschikbaar blijft voor eenieder die dit graag wil kiezen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True