Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 52 reacties
Submitter: Kiswum

Philips heeft maandag een high-end telefoon gepresenteerd in China. Het toestel, dat draait op de Androidfork Yun OS van Alibaba, beschikt over een Snapdragon 801-soc en een vingerafdruklezer. De telefoon zou omgerekend zo'n 470 euro kosten.

De Chinese site MyDrivers was de eerste die melding maakte van het nieuwe toestel van Philips. De smartphone, de i966, beschikt over een 5,5" quad-hd-scherm met 2560×1440 pixels. Het toestel draait op een Snapdragon 801-soc, die is geklokt op 2,5GHz en een accu met een capaciteit van 3000mAh. Verder is er 3GB ram en 32GB opslag beschikbaar.

De behuizing van de Philips i966 lijkt van metaal, hoewel daar momenteel nog niets concreet over is te zeggen. Voor foto's is een 20,7-megapixelcamera aan de achterkant en een 8-megapixelcamera aan de voorkant aanwezig. Ook is er nog een vingerafdruklezer. De i966 is al te koop voor 3699 Chinese yuan, wat omgerekend zo'n 470 euro is, en zal vanaf 1 november worden geleverd.

Het toestel van het Nederlandse Philips werd maandag gelijktijdig geïntroduceerd met versie 3.0 van de Androidfork Yun OS. Dat mobiele besturingssysteem is van het Chinese Alibaba en werd enkele jaren geleden door het bedrijf op de markt gezet als Aliyun OS. De Philips i966 draait op Yun OS en moet in China met name de concurrentie aangaan met Android-toestellen.

Philips is al langer actief op de Chinese markt. In april kondigde de fabrikant nog een smartphone aan met een accu van 5300mAh. De Nederlandse fabrikant verkoopt zijn smartphones al jarenlang enkel in Azië en brengt ze nooit hier uit.

Philips i966Philips i966Philips i966

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (52)

De Nederlandse fabrikant verkoopt zijn smartphones al jarenlang enkel in AziŽ en brengt ze nooit hier uit.
Praat geen onzin. Ze gebruiken enkel de Philips naam, Philips het Nederlandse bedrijf is helemaal niet actief in mobiele telefoons voor consumenten. Philips is een trademark van Sang Fei Consumer Communications in Shenzhen China: http://www.sangfei.com/en/

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 oktober 2014 20:18]

[...]

Praat geen onzin. Ze gebruiken enkel de Philips naam, Philips het Nederlandse bedrijf is helemaal niet actief in mobiele telefoons voor consumenten. Philips is een trademark van Sang Fei Consumer Communications in Shenzhen China: http://www.sangfei.com/en/
Van hun eige site;
As a joint venture founded by Royal Dutch Philips Electronics Ltd and Shenzhen SED Industry Co., Ltd at the initial stage,......
Oorspronkelijk had het dus wel ťťn en ander te maken met Philips. Inmiddels zullen ze wel betalen voor de naam.
China Electronics Corporation (CEC) is een jointventure mee waar Philips nog 30% in heeft. SED, een dochter van CEC, produceert die apparaten.
Dus we mogen al 2 jaar niet meer over Philips TV's praten, doordat ze door een ander bedrijf worden gemaakt?
Wilt dat ook zeggen dat we bij een lowbudget HP, Acer of Asus niet meer over dat merk mogen praten, maar juist over de daadwerkelijk OEM fabrikant?
Moeten we bij One Plus One er altijd bij zeggen dat ze uit de fabrieken van de Oppo telefoons komen rollen?

Kom op zeg, het is product waarbij Philips samen met de fabrikant ervoor heeft gekozen om deze "samenwerkingsverband" aan te gaan. De een produceert het en de ander kiest wellicht deels voor het design en de mogelijke specificaties.
Dit is eindelijk weer een telefoon waar Philips trots op mag zijn en wat mij betreft mogen alle telefoons van de laatste 2 jaar naar Europa komen, er zitten een aantal prima telefoons bij die hier niet zouden misstaan. Ik snap eigenlijk niet waarom Philips de gok niet waagt.
Zoals Arokh hierboven goed heeft geschreven:
Er moet niet bij staan: Het Nederlandse Philips. Want die heeft hier niets mee te maken. Het is een Chinees bedrijf, die Chinese telefoons maakt voor Chinezen. Heel prima, maar niet Nederlands.
In de rest van je post haal je vervolgens nog allerlei dingen door elkaar. Sang Fei Consumer Communications in Shenzhen China daar is niets Nederlands aan. Net als Philips televisies die door het Taiwanese TP-Vision worden gemaakt. Heeft ook dit niets meer met Philips Nederland te maken.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 oktober 2014 21:20]

Wat vallen mensen toch allemaal over dat "Nederlandse". Philips is een Nederlands bedrijf. Het maakt niet uit welke OEM iets produceert.
Doet er toch niet toe of het uit naam is of als fabrikant? Philips heeft hele site/naam/serie, maar heeft nog nooit 1 van hun modellen 'hier' uitgebracht.

http://www.mobilephones.philips.com/
Er moet niet bij staan: Het Nederlandse Philips. Want die heeft hier niets mee te maken. Het is een Chinees bedrijf, die Chinese telefoons maakt voor Chinezen. Heel prima, maar niet Nederlands.

Ons Philips heeft al en tijd terug de naam verkocht, en omdat niemand het Philips telefoons kocht worden ze ook niet meer aangeboden...
Ik had vroeger ook een philips telefoon. De xenium. Echt een toptoestel met een standby time van 2 weken :)

Het is nog steeds een unique selling point van Philips, als ik de info over de Philips W6618 mag geloven.

Meet the Philips W6618. According to CNMO, the W6618 was released in China yesterday for $273 (1,699 CNY in local currency). Its main selling point is a 5,300 mAh battery (non removable) that can provide a stand-by time of more than two months (1604 hours, or 66 days), and a talk-time of up to 33 hours. The rest of the handset’s features aren’t that great, though, including Android 4.2 Jelly Bean, a 5-inch display with 540 x 960 pixels, dual SIM capabilities, quad-core 1.3GHz MediaTek processor, 1GB of RAM, 4GB of internal memory, and microSD card support. The W6618 is 11.6mm thick, but that’s understandable, given the size of its battery.

bron: link
Mooi dingetje. Blijkbaar klopt de prijs. Is 470 euro niet erg duur voor toestel dat zich op de chinese markt richt?

[Reactie gewijzigd door josejdo op 20 oktober 2014 20:30]

Dat valt wel mee; hij is goedkoper dan de iPhone, die is namelijk pas verkrijgbaar vanaf 5.288 yuan (iPhone 6 Plus: 6.088 yuan).
Prices will start at 5,288 RMB ($860) for the iPhone 6 and at 6,088 RMB ($990) for the iPhone 6 Plus.
Bron: http://bgr.com/2014/09/30/iphone-6-release-date-5/

[Reactie gewijzigd door Pwuts op 21 oktober 2014 04:28]

op zich een heel leuk toestel tot ik las quad-core 1.3GHz MediaTek processor. jammer.
MediaTek = traag en vaak troep geeft duidelijk een hele slechte gebruikers ervaring.

het is jammer want mensen zitten niet meer te wachten op de dunste buigbare telefoon maar op langere accu duren...
quad-core 1.3GHz MediaTek processor
Het toestel draait op een Snapdragon 801-soc
Volgens het artikel draait de telefoon op een Snapdragon 801, dat is dezelfde processor als bijvoorbeeld in de HTC One M8. Alleen de andere telefoon, die met de enorme accu, heeft een Mediatek processor, volgens de reactie van simon2000 waarvan jij misschien dacht dat dat de specificaties van deze aangekondigde telefoon was. Let er dus op dat dit een hele andere telefoon is.

Die andere, met Mediatek soc, is deze: nieuws: Philips presenteert smartphone met gigantische accu voor Chinese markt Linkje staat overigens ook in het artikel

Edit: Ik bedenk me net dus dat je direct op de reactie reageerde, en waarschijnlijk dus begreep dat het om een andere telefoon ging dan de nu aangekondigde, maar ik denk nog dat het handig voor anderen is om te beseffen dat de net aangekondigde Geen mediatek soc heeft.

[Reactie gewijzigd door marcop23 op 20 oktober 2014 21:11]

Onzin. Inderdaad MediaTek wordt vaak gebruikt in goedkopere modellen tablets bij de speelgoedzaken. Ik heb hier echter een pricewatch: Lenovo IdeaTab S6000-F WiFi 16GB Zwart met een quadcore MediaTek MT8125 die perfect werkt.
De Xenon 9@9...ik denk er met weemoed aan terug. Wat een briljante telefoon! Als Philips weer die kwaliteit gaat leveren dan kan de rest hun borst nat maken :D
Ik heb mijn nog ergens liggen. Werkt nog steeds!

Nou moet ik wel zeggen, de laatste modellen van Philips die ze hier uitgebracht hebben waren kwalitatief ronduit droevig. Helaas hebben ze dat met meerdere producten tegenwoordig.

Vroeger kocht ik alles van Philips, tegenwoordig alleen nog maar lampen
Maar niet in het model van het artikel. 3000 mah heb ik ook in mijn LG G3.

En het lijkt me sterk dat zij er zoveel extra uit kunnen persen dat je er veel langer mee kan doen.
De Nederlandse fabrikant verkoopt zijn smartphones al jarenlang enkel in AziŽ en brengt ze nooit hier uit.

Waarom niet?

[Reactie gewijzigd door BryanBarb op 20 oktober 2014 20:08]

Omdat Philips consumentenproducten tak bijna zo goed als Chinees is geworden. Ze kopen bij lokaal OEMs in en plakken er 'Philips' op.
Dat is natuurlijk grote onzin en dat zeg ik als productontwikkelaar bij Philips :) en ik spreek toch echt geen Chinees. Van voor tot achter ontwikkelen wij de producten. Er zijn nog steeds grote ontwikkelafdelingen in Drachten, Eindhoven, Seattle, Cleveland, Singapore, Bothell en meer. De consumentenproducten worden voor 90% in Westerse landen gecreerd. De productie vind wel plaats in landen als Maleisie, Polen en China. We hebben echter ook gewoon nog een fantastisch draaiende fabriek in Drachten staan waar alle scheerapparaten vandaan komen.

De Philips waar jij aan refereert is de verkochte tak van het audiovisuele spul. Philips nu richt zich veel meer op de health-sector voor zieke en gezonde mensen en daar is geen ruimte meer voor de producten waar ontzettend weinig marge op zit vanwege de giga-concurrentie van bedrijven als Samsung, welke vele malen groter zijn dan Philips en veel meer verticaal geÔntegreerd zijn.

Daarnaast zijn er ook lokale initiatieven van Philips vestigingen die een lokale kans zien. Dan is het business-case risico kleiner en kunnen ze ook nog een sneller handelen en lokale suppliers erbij betrekken. Kans is dan wel dat er een OEM product gepakt wordt en lichtelijk aangepast. Voorbeeld is de bovengenoemde telefoon.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 20 oktober 2014 20:56]

Als je bij Philips werkt dan zou je ook moeten weten dat ze de consumertak willen afstoten (incl. scheerapparaten) en het overblijfsel willen splitsen in Philips Lightning en Philips Healthcare.

De Philips van nu heeft weinig meer van doen met de Philips in de huiskamers van vroeger.
Ach, schei uit. Als je iets zegt moet je het wel goed zeggen, want wat je nu zegt is gewoon 100% onzin.

Denk je nou echt dat wij niet op de hoogte zijn van de nieuwste plannen? De consumententak wordt helemaal niet afgestoten en al helemaal niet incl. scheerapparaten. Hij wordt samen met Healthcare gevoegd om veel meer te focussen op producten die gericht zijn op gezondheid en persoonlijke verzorging. Iets waar scheerapparaten perfect in past. Lighting komt veel meer op zichzelf te staan.

Philips heeft inderdaad niks meer van doen met de huiskamer van vroeger. Prima toch? Is dat zo erg? Ze hebben ook niks meer van doen met de WC-brillen die ze vroeger maakten. Als je nu naar het ziekenhuis komt is de kans vij groot dat je met Phiips producten in aanraking komt en dat vind ik eigenlijk ook wel iets om trots op te zijn.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 21 oktober 2014 07:48]

Ja, ik werkte bij Philips (Philips Telecommucatie Industrie, Hilversum, Huizen, Den Haag) en werd in 1985 al afgesplitst (via joint venture, en later verkoop).
Op dit moment is daar in Nederland nauwelijk iets van over, en wat er over is is onderdeel van Alcatel-Lucent.

Dit fenomeen is dus niet nieuw, maar of het goed is betwijfel ik. Het is waarschijnlijk voor de korte termijn goed voor de aandeelhouders, maar op langere termijn is het puinhoop. Ook het Nederlandse personeel is voor het grootste deel eruit gegooid!
Misschien sentimenteel maar als iemand die Fokker & DAF in zijn hoogtijdagen nog heeft meegemaakt is het jammer om te zien dat zoveel Nederlandse bedrijven ter ziele gaan of opgaan in joint ventures.

De Philips producten die ik om me heen zie hier in China, incluis de mobiele telefoons, hebben vrijwel niks te maken met de Philips uit NL.
Alleen de Philips Lighting tak hier in Shenzhen is nog echt Nederlands.
(en daar heb ik ook die info vandaan over het afstoten van de consumententak, itt wat armageddon_2k1 beweerd)
De naam Philips staat hier in China wel goed bekend maar dat is meer "omdat het uit Nederland komt" ... (zo ook bijv melkpoeder van Friso met zijn "Made in Holland")

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 22 oktober 2014 18:56]

Vandaag draait de fabriek in Drachten, maar morgen.. Je moet tegenwoordig oppassen met die uitspraken over Philips, voor je het weet is het afgestoten en over. De onlangs bekendgemaakte splitsing van Philips kwam uit de lucht vallen. Wie weet behalve de top wat de rol van Drachten blijft?

Eigenlijk vind ik het ook prima dat Philips alles afstoot behalve de health-sector. Daardoor kunnen ze producten blijven maken die kwalitief superieur zijn aan andere merken. Als werknemer lijkt het me ook veel leuker om iets te maken waarbij kwaliteit een uitgangspunt is en niet alleen de financiŽle kant. Dan bedienen ze maar een nichemarkt zonder recordwinsten, je kunt wel trots zijn op je bedrijf..
Eens dat alleen de top weet wat de rol van Drachten blijft, maar het staat vast dat ze zeer goed in de toekomst van de bekendgemaakte splitsing passen en zeer zeer winstgevend is.
Dan bedienen ze maar een nichemarkt zonder recordwinsten, je kunt wel trots zijn op je bedrijf..
Een nichemarkt? Healthtech? Dat is een van de groeimarkten vanwege de vergrijzing en digitalisering.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 21 oktober 2014 07:48]

Een nichemarkt? Healthtech? Dat is een van de groeimarkten vanwege de vergrijzing en digitalisering.
Een nichemarkt, en dan denk ik aan de apparatuur voor ziekenhuizen, kan ook een groeimarkt zijn lijkt mij. Als er met een nichemarkt dus wel recordwinsten gemaakt worden is het helemaal mooi natuurlijk :).

En om eerlijk te zijn had ik gehoopt dat je hard zou terugkomen op mijn stelling 'Philips kan beter alles afstoten behalve Healthtech'. Tenzij je voor Healthtech werkt kun je als werknemer toch niet optimistisch zijn daarover. Of misschien wel?
Nee de markt is veel breder. Alles van begin van het leven tot het eind, van gezond tot ongezond :)

Ik kan best terugkomen op jouw stelling, maar ik vind daar niet zo veel van :) Dat jij dat vind is prima, maar het is niet aan de orde.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 21 oktober 2014 12:48]

Aha! Dat is duidelijk. Nu ik het allemaal zo hoor klinkt het wel logisch ;). Maar alsnog jammer dat Philips deze mooie mobiels niet op de Nederlandse markt zet :P
OK, bedankt voor de uitleg. Maar die indruk had ik wel, weer wat geleerd. :)
Ow, nouja. Had als het in Nederland te koop stond wellicht zeker deze mobiel overwogen :)
Omdat Philips in Nederland een V&D naam heeft, mensen willen geen Philips klinkt nl ouderwets of iets anders onzinnigs.

In Nederland zal het daarom waarschijnlijk met een andere naam op de markt staan zoals bv LG.
Ehm, LG staat helemaal los van Philips.
Het is wel zo dat de panelen van LG gebruikt worden in de TV's van Philips.
Vind het nog best een mooi toestel ook!
Van mij mogen ze hem hier ook introduceren!
Ik vraag me echt af waarom ze die niet hier verkopen. Dat zou niet moeilijk moeten zijn voor Philips, mijn zijn bestaande distibutiekanalen in Nederland. Of zou het zijn omdat de markt hier meer verzadigd is?
Ik kan me herinneren dat Philips zich ging richten op lucratieve markten en zich wereldwijd ging differentiŽren. Dat wil dus inderdaad zeggen dat ze in bepaalde gebieden wel apparatuur verkoopt waar ze dat in andere weer niet doet.

Edit:
Zie ook de laatste alinea van gallery: armageddon_2k1 en nieuws: Philips gaat ssd's bouwen voor Aziatische markt

In 2009 ook al aangekondigd, hoewel geŽnt op Healthcare:
nieuws: Philips verkiest Healthcare boven Consumer Lifestyle

Uit het verslag:
Organize around customers and markets thereby improving Net Promoter Score
Continue to re-allocate resources to growth opportunities and emerging markets, including selective M&A

[Reactie gewijzigd door PcDealer op 21 oktober 2014 08:23]

Wat een mooi en krachtig toestel! Het design is naar mijn mening werkelijk prachtig!
Doet me eigenlijk sterk aan een Sony Xperia denken. :9
Sony dan Philips ;)
Nu nog naar Europa halen met Windows er op. Schitterend strak design en leuke specs. Als ze dan nog wat aan marketing doen kan het best wel een groot succes worden.
In eerste instantie dacht ik: oh nee, Philips....
Maar dit ziet er prima uit! Mooie specs, smalle randen en een mooie prijs.
5300mAh? Wel nodig met die hardware maar alsnog groot en dat is goed :)
Nu nog een WP versie...
Hmmm interessant. Ik had niet verwacht dat Philips nog aan productontwikkeling zou doen op de mobiele markt (in het algemeen). Dat ze een nieuwe marktontwikkeling zouden doen in China, dat wist ik niet. Blijkbaar al sinds april, toch wel vet!
Niet alleen sinds april, maar ze zijn al heel wat jaren bezig gebleven. Tevens zijn ze ook op de Russische markt actief. Dat is goed te zien als je de diverse Philips telefoons en de verkoopprijzen gaat opzoeken.

Hier nog 10-talle voorbeelden van telefoons die nooit in Nederland te koop zijn geweest, let vooral op de Android telefoons. http://www.letsgomobile.o...elefoon/philips/telefoon/