Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 89 reacties
Submitter: Priyantha Bleeker

Er zijn meer details over een komende GoPro Hero4 Black verschenen. De camera krijgt onder andere een touchscreen aan de achterkant en de accu-opening is daardoor naar de onderkant verschoven. Verder zijn er nieuwe aanwijzingen dat de camera op 4k met 30fps kan schieten.

De recente informatie die over de GoPro Hero4 uitlekt is gebundeld in een Reddit-thread. De informatie is onder andere afkomstig van productsites en -folders, firmware en foto's. Er lijken twee varianten van de Hero4 te komen: de Black met nieuwe functionaliteit en de Silver die identiek wordt aan de hero3+ Black.

De behuizing van de Hero4 Black lijkt wat grootte betreft identiek aan die van de GoPro Hero 3+, wat de compatibiliteit met accessoires moet behouden. Verschillen zijn er naast de lcd aan de voorkant: daar zijn nu de wifi- en opname-indicatie-leds verwerkt. Verder zit de opening voor het verwisselen van de accu nu aan de onder- in plaats van de achterkant. Die achterkant wordt ingenomen door een touchscreen. Aan de zijkant is een instellingenknop, waar voorheen de wifi-knop zat. Ook de accuduur zou verbeterd zijn, maar de mate daarvan is onbekend.

Verder is vrijwel bevestigd dat de Hero4 Black 4k-beelden op 30fps bevat: dat is te zien op meerdere foto's van het apparaat, op de lcd. Volgens een folder is de framerate verder verdubbeld, wat zouden duiden op het kunnen schieten van 2,7k-video, met een resolutie van 2716x1440 dus, op 60fps in plaats van 30fps. Verder zou de Hero4 Black 12-megapixelfoto's kunnen nemen. Wat betreft bluetooth- en gps-ondersteuning is onduidelijk of de body dit bezit of dat een bacpac dit naar de camera brengt. Ook zijn er aanwijzingen voor ondersteuning voor beeldstabilisatie.

Op 15 oktober lijkt de camera beschikbaar te komen. Een introductie komt wellicht voor die datum.

GoPro Hero4GoPro Hero4GoPro Hero4GoPro Hero4GoPro Hero4GoPro Hero4GoPro Hero4

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (89)

De originele GoPro HD (welke ik zelf nog steeds gebruik) kostte 300§ - 350§ voor het topmodel (er was maar 1 versie toen). Idem voor de HD2 maar sinds de HD3 toch een beetje jammer dat het beste model 450§ kost. En nu lijkt het er op dat het 550§ wordt want zelfs al zijn de prijzen in $, dan is het meestal toch $ = §.

Misschien zijn ze toch een beetje te groot aan het worden waardoor ze hiermee wegkomen. Jammer dat de concurrentie er niet in slaagt om echt te concurreren. GoPro zie je echt overal, voor de andere merken moet je al heel wat verder gaan zoeken. Het blijven wel zeer leuke camera's.

[Reactie gewijzigd door Largamelion op 26 september 2014 12:52]

Ik heb ook nog de Hero en ben er nog steeds tevreden over na 2 jaar en heel wat filmpjes en foto's.
Maar vind de huidige prijzen te gortig voor een action camera.
Het zouden ook Australische dollars kunnen zijn. Dan is de prijs omgerekend 380 euro (mits het inderdaad dezelfde prijs is).

[Reactie gewijzigd door rijkvanwel op 26 september 2014 16:03]

De prijzen in $ zijn altijd exclusief onze astronomisch hoge BTW, en invoerboetes.
Zie Reddit thread, zijn Canadian dollars : 0,707 § per dollar.
Black voor 550 komt op 388 euro daarmee.
Sony heeft heel fatsoenlijke alternatieven. Beetje afhanklijk van je doel zijn die prima bruikbaar.

Gopro is een beetje en soort apple geworden: goed product en daarom steeds duurder. Uiteindelijk is alleen de naam nog maar over.
Ik heb 1 maand geleden de 3+ Silver gekocht voor £199, goedkoper dan in NL en 1 van mijn beste aankopen, was de Hero2 gewend en heb absoluut geen 4K nodig, downscalen etc man ik heb nog 30GB aan video materiaal van vorig jr waar ik nog iets mee moet. Ga echt niet zo op de details letten, geen tijd voor. Moet leuk blijven en de beeldkwaliteit van de 2 was al bijzonder scherp en mooi. De 3+ Silver is absoluut een aanrader!
Ik hoop inderdaad dat er meer ondersteuning komt voor beeld stabilisatie!
Als je Gopro vergelijkt met de actiecamera's van Sony zie je duidelijk dat die dit al wel beheersen.
Ingebouwd scherm is ook echt fantastisch. Afgelopen zomer veel beelden geschoten en dan kijk je ze later terug, kom je erachter dat je voorwerp net buiten beeld valt.
Alleen bij de Sony heb je, als je stabilisatie gebruikt, geen 170 graden beeldhoek meer, maar 120.
Aiiii. Dat duidt op digitale stabilisatie.

Jammer dat zo'n ding geen optische of mechanische stabilisatie heeft. Voegt natuurlijk extra gewicht toe, en het is niet meer "solid state", maar toch. Het is best rugged te maken, zonder al te veel in te leveren.
Hier nog meer foto's van de GoPro Hero4 Black, waarop o.a. het scherm aan de achterkant goed te zien is.
Ben ik de enige die miniatuur touchscreen alleen maar lastig vind? Heb liever echte knoppen op dit formaat.
lijkt mij voor zo'n actie camera ook fijner, gewoon echte knoppen, maar op de laatste foto zie ik staan touchscreen bac, waardoor ik zou denken dat het een los te kopen feature is, net als dat al bij de vorige (hero 3) mogelijk was.

http://shop.gopro.com/EME...uch-bacpac/ALCDB-304.html

[Reactie gewijzigd door PV-NL op 26 september 2014 12:47]

Op een van die tekeningen zie je wel duidelijk dat er een scherm in de Hero zit, met de inkeping voor een bacpac daarnaast.

Als ze de huidige strategie voorzetten wordt de Hero 4 silver qua specs gelijk aan de Hero3+ black en krijgt die geen ingebouwd lcd. Voor dit model zou een touchscreen-bacpac wel logisch zijn :) of het een echt nieuw ding wordt of een rebranded versie van de bestaande is dan nog wel even de vraag...

[Reactie gewijzigd door Rafe op 26 september 2014 13:08]

Ik zie op de plaatjes nogsteeds de knoppen zitten dus volgens mij is het geen vervanging. Ik gebruik deze camera's ook bij het duiken en een touchscreen werkt dan toch echt wel iets minder :)
Inderdaad. Al je aan het snowboarden bent en handschoenen aan hebt, gaat een touchscreen niet werken.
Daarnaast vind ik dat GoPro echt betere stabilisatie moet krijgen. Ook de lenzen mogen beter zodat de kleuren wat mooier zijn. 4K is een leuke gimmick, maar totaal overbodig mijn inziens. Misschien als over een paar jaar alle apparaten 4K ondersteunen (laptops, tv's, telefoons etc)
Nou 4k is wel leuk hoor, je kan downscalen tot 1080p wat een beter(scherper) resultaat geeft dan native 1080p. Of zoom effecten.
Zou dat niet precies zijn wat dit apparaat doet als je op "native" 1080p opneemt? Het blijft dezelfde sensor, alleen wordt de boel al in de hardware gedownscaled. Daarnaast heb je dan de optie om de framerate op te hogen, waarschijnlijk i.v.m. bandbreedte van het geheel 'further down the road'.
Ja klopt, dat zou je denken. Maar je kan op youtube wat videos zien waar ze het testen, en de 4k op 1080p komt daar scherper uit de bus.
Dat heeft veel te maken met dat de gopro een (behoorlijk agressieve) compressie gebruikt bij het opslaan van het video materiaal. Als je in 4K schiet en dan later op de pc het naar 1080p zet dan kan je een veel efficiŽntere compressie gebruiken en krijg je dus een mooiere, scherpere opname.
Zeker icm een waterdichte behuizing. Ik weet niet of het apparaat al van zichzelf waterdicht is, maar in dat geval: een (capacitief) touchscreen werkt niet onder water. En als een behuizing eromheen nog steeds nodig is, dan werkt het touchscreen daarmee ook niet.

Dus idd, niet alleen *liever* fysieke knoppen, maar het zou gewoon *beter* zijn.
Mijn hero 3 heeft al eens zwemles gehad onder mijn drone :P en alleen water in de accu area :+
Zou toch mooier zijn als het ding gewoon IP65 was. Dan kun je ervan op aan dat ook daar geen water komt.
dan ook 1080p op 120 fps? 4K vind IK overrated (tenzij ik wil croppen... maar dat wil ik vaak niet, daar heb ik een andere "actie"-camera voor). Slowmo is wel altijd fijn om te hebben, en 120 fps zou fijn zijn (5x slowmotion op 24p)
Daar lijkt het wel op ja. Er zit vermoedelijk een a9 soc van ambarella in.

4k 30 fps
2.7k 60fps
1080p 120fps
720p 240fps
240 fps :kwijl:

En nou heb ik spijt dat ik nooit ben gaan freerunnen...
daar is het nooit te laat voor hoor ;P er zijn mensen die met mij mee trainen van 35 jaar die zo een backflip leren.
5x slowmotion op 24p
Ja en 120x slomo op 1fps :?
Full HD is 1080p op 60fps (in Europa dan). Dus 120fps is in principe 2x de werkelijke snelheid. Maar je kunt 120fps natuurlijk ook in realtime afspelen voor extra smoothe bewegingen. Heck, ik durf te wedden dat het ding daarom die 120fps optie heeft.
nee... daarvoor is het niet... je verwart fps en refresh rate denk ik. alle speelfilms zijn 24p en vloeiend. 25fps is standaard voor europa en 30nvoor ntsc.
Heeft niets met refresh rate te maken. Dat is niet van toepassing op video. Alleen op hele oude monitors en TV's.

60fps is de standaard voor (true) Full HD. Het KAN op minder, maar dan ben je juist de mooie vloeiende beweging kwijt die HD HD maken.
En hopelijk ook custom white balance op alle nieuwe gopro's.. Want behoorlijk pro amateuristisch dat ik dat niet kan instellen op mijn GoPro silver..
Daarom heb ik die van mij weggedaan, niet te doen met duiken. Maar als de Hero 4 silver een rebrand is van de 3+ Black, zou er een custom white balance op moeten zitten. De Hero 4 Black zal het dan uiteraard ook hebben.
Je kan op amazon van die rood filter klepjes halen die je onderwater open en dicht kan doen. Dat scheelt al een hoop
Huh ik heb daar totaal geen last van gehad met de Hero 2 met onderwater behuizing, daar zat namelijk een rood filter in, lijkt wel alsof je naar National Geographic kijkt!
Beter nog: raw video :P

Maar dat zal wel niet. De doelgroep zal niet snappen wat ze daarmee aan moeten.
Zou leuk zijn als er software zou komen waarmee je makkelijker iets met RAW foto/video's kunt doen, dan wordt die doelgroep vanzelf groter ;)
30FPS is wel wat laag voor een action cam. Zit er ook een feature op 1080p zodat je 120FPS of meer slow motion kunt schieten?
De huidige 3 en 3+ kunnen 1080p op 60fps, 720 op 120 fps
Het is dus goed mogelijk dat de 4 120FPS op 1080p kan schieten. Ik ben wel benieuwd naar de action shots op 4K met de nieuwe cam :). Ook de kwaliteit op 1080p mogen ze best verbeteren. Ze zullen nu vast druk bezig zijn met allerlei sporters tot het maken van een geweldige reclamespot.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 26 september 2014 14:24]

Heeft deze GoPro een mogelijkheid om het apparaat te laten laden via een 12v voeding? Ik krijg volgende week mijn nieuwe motor en het lijkt me geweldig om mijn reizen hiermee vast te leggen.
12v naar usb adapter, laden via usb kabel
Ah, mooi. Dank je. Er zit een usb aansluiting op mijn motor.
Die prijs begint toch serieus hoog te worden voor een amateur die ook eens wat action beelden wil schieten. Alternatieven bestaan al voor 80 euro, inclusief alle toebehoren.
http://www.aliexpress.com...f-extreme/1681520750.html
En nepper dus, met minder kwaliteit en die teert op de mount van een ander. Nu, de gopro zou idd wel iets goedkoper mogen, maar dit is geen gelijkwaardig alternatief.
Een nep camera is voor mij een camera die niet kan opnemen... Deze kan even goed opnemen, en de kwaliteit is gelijkwaardig. Zoek er gerust wat reviews op na.
Of voorbeeldfilmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=LDgMdw6xj-Q
ik zie toch weinig verschil. Wil er geen discussie over voeren, heb het gewoon gepost als tip voor de Nederlanders :-)
Kan de hero 3+ black ook in 4k opnemen? (dat dacht ik namelijk) En was dat ook op 30 fps?
de GoPro Hero 3+ Black kan ook 4K opnemen, maar dan maar met 15 fps
Ooh, op die fiets, bedankt.
Of op een snowboard, surfplank, auto enz, dat is het handige van die GoPro hŤ :+
Precies, zo is't maar net :9
jammer dat ze daarom de aŽrodynamica hebben van een Ikea kast. Wat dat betreft zijn er betere alternatieven.
Ik kan me weinig voorstellen waarbij zo een klein gopro dingetje nou echt aerodynamica problemen kan opleveren?
Onder water heb je er veel meer last van (alhoewel je het dan over de hydrodynamica hebt :P )
Ook op vliegtuigen ed. komen er hele hoge krachten op het apparaat te staan waar je bijvoorbeeld bij de Sony variant een stuk minder last van hebt.
Ja maar om een gopro met een m3 plakkertje aan je vliegtuig vast te maken lijkt me sowieso niet echt handig..
4K kan hij opnemen, echter maar op max 15 fps. 2.7K doet de hero 3+ BE wel op 30 fps :)

specs hero 3+ BE

[Reactie gewijzigd door Kypo op 26 september 2014 12:40]

Ja, maar dat was op max 15 fps
De H3+ BE doet ook 4K, maar aan 15 fps.
De Hero 3+ Black kan inderdaad 4k opnemen, maar dit is slechts op 15 fps. 2.7K kon al wel op 30 fps en 1440p op 48 fps.

[Reactie gewijzigd door the_shadow op 26 september 2014 12:43]

De Hero 3+ black kan 4k opnemen maar enkel met 15 fps. 2.7k kan hij wel met 30 fps.

Edit: zie dat andere ook al geantwoord hebben, had mss best eerst de pagina refreshed :).

[Reactie gewijzigd door Chip5y op 26 september 2014 12:48]

Volgens mij kan hij wel in 4K opnemen, maar dan wel op max 15fps, zo te lezen. :P
Voor de duidelijkheid, de Hero 3+ kan inderdaad ook 4k opnemen, maar niet op 30 fps, slechts op 15 fps.
Laten we met zn alle ff 10 keer t zelfde zeggen!!!!