Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 149 reacties

Samsung werkt volgens een nieuw gerucht aan een 'selfiesmartphone' in zijn Galaxy Grand-lijn. De Galaxy Grand Prime zou een 5-megapixelcamera aan de voorkant hebben. Samsungs duurste toestel, de Galaxy Note 4, heeft 'slechts' een 3,7-megapixelcamera aan de voorkant.

De smartphone, gericht op het maken van zelfportretten, zou een camera aan de voorkant hebben die foto's kan maken in een 4:3-verhouding met een resolutie van 2576x1932 pixels, zo blijkt uit foto's die de Vietnamese site The Gioididong online heeft gezet. De frontcamera kan video's opnemen in full hd.

De Galaxy Grand Prime zal volgens de naamgeving in Samsungs Galaxy Grand-lijn vallen. Die toestellen hebben ongeveer de grootte van telefoons in de Galaxy S-lijn, maar beschikken over minder mooie schermen met een lagere resolutie en hebben minder krachtige processors en minder geheugen dan de duurdere opties.

Deze Grand Prime heeft volgens de Vietnamese site een 5"-scherm met een resolutie van 960x540 pixels en draait op een Qualcomm Snapdragon 400 met vier processorkernen op 1,2GHz. De accu heeft een capaciteit van 2600mAh, zo zegt The Gioididong.

Telefoons en camera's gericht op het maken van selfies zijn in de afgelopen tijd gemeengoed geworden. Huawei legt er veel nadruk op, terwijl ook Nokia, HTC en Sony ermee bezig zijn. Nieuwe camera's van camerafabrikanten zijn veelal ook op het maken van zelfportretten gericht, zoals compactcamera's van Canon en een model van Nikon.

Vermeende Samsung Galaxy Grand PrimeVermeende Samsung Galaxy Grand PrimeVermeende Samsung Galaxy Grand Prime

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (149)

een selfie telefoon? het word met de dag gekker :D
Het word pas echt gekker als Arnoud de bron letterlijk had vertaald: https://twitter.com/arnoudwokke/status/511778098392862720
Waar is deze informatie gebleven in het artikel, Arnoud? :P
Ga eens op vakantie naar AziŽ, zou ik zeggen... loop een uur over straat en je ziet minstens honderd mensen met "selfie sticks" met hun telefoon erin... ik snap 100% dat ze met zo'n telefoon komen. Als nuchtere Nederlander lijkt dit een vreemd product, maar dat is het absoluut niet in een boel landen.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 16 september 2014 11:46]

Heeft Weinig met nuchterheid te maken. Heck, die zgn. 'Hollandse nuchterheid' in zijn algemeenheid is onzin gezien de drama die geschreeuwd wordt zodra er maar iets enigszins ingrijpende gebeurt of iets speelt waar er een ingegeven mening over dŤnken te hebben en moeten geven. Zeker dat laatste staan we internationaal om bekend.

Mensen over de hele wereld hebben sowieso een naief en overmatig positief idee van zichzelf als volk. Maar het 'typische nuchtere' die de Nederlander zo gewoon zou zijn, is de grootst mogelijke kolder. Ik noem als voorbeelden het idee over onze geschiedenis waarin ze zgn. massaal in het verzet gingen tegen de Duitsers (was zeer minimaal) en de Joden wilden beschermen (een enkeling verborg mensen, maar feitelijk werden ze massaal opgegeven en verraden) of hoe gezellig we zgn. waren in IndonesiŽ (gewoon een dominante bezetter), of de drama die je ziet rondom zoiets onzinnigs als zwarte piet (snel verval in racisme en doen alsof het cultuur bepalend is) of de chaos rondom een moord op een bepaald persoon (waaromheen massaal geroepen wordt dat 'we' massaal in de war zijn en de gebeurtenis zgn. illustratief is voor een bepaalde, zeer brede groep). Niet dat dit allemaal raar gedrag is; je ziet het over de hele wereld. Maar het ontkennende idee van ons als nuchtere Nederlander is gewoon onzin.

Hetzelfde geldt voor het idee dat dergelijke generale producten enkel voor een specifieke volkeren zijn. Silverchaoz geeft zelf al het facebook-voorbeeld, maar ook in praktisch opzicht is het gewoon handig, net als de draaibare lcd schermpje op bepaalde fotocamera's.

Eigenlijk is het opvallend dat er zo weinig opties zijn met draaiende camera's zoals de Oppo N1 en de recent aangekondigde N3 en dat ze niet iets hebben waarmee je xenon en led-flits kan variŽren zodat je beiden richtingen op een zo goed mogelijke foto kan maken als de hardware van het toestel te bieden heeft.
Mooie comment.. die nutteloze en arrogante stereotypen moeten we inderdaad liever kwijt dan rijk zijn.
*nuchtere nederlander*

ik zie juist heeeel veeeeel nederlands op facebook constant selfies maken. denk dat we daar helemaal niet zo nuchter in zijn?
Is die 5MP frontcamera dan zo speciaal? Die zit ook in de One Plus One.
Ja dat is vrij speciaal en dan te bedenken dat Apple nog steeds weg komt met een 1.2 megapixel camera, zelfs al heeft ie weinig ruis is 1280◊960 nog steeds erg weinig..

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 16 september 2014 15:40]

De doelgroep heeft geen idee van megapixels (sowieso een marketingkreet) en 1280*960, maar wil gewoon zijn/haar selfie zien op Facebook en Instagram. Zonder ruis en in redelijke kwaliteit. Dat gaat uitstekend met die specs. Specs dienen een doel en zijn geen doel op zich....

[Reactie gewijzigd door reeboot op 16 september 2014 20:11]

Daar zit nou net het probleem in redelijke kwaliteit, de iPhone 5 geeft inderdaad een redelijk plaatje maar bij andere telefoons (o.a. HTC m8, S4, Lumia 930) is het echt om te huilen.
Da's toch geen probleem? Want juist daarop wordt de keus van de consument bepaald.
De 730 werd ook gepresenteerd als selfiefoon. Het is weer een hip woord en dat verkoopt onder de jeugd (denken ze).
Ik hoorde het woord een aantal weken geleden voor het eerst. Niet via Nokia of Samsung, maar het kwam zowaar uit de mond van mijn zusje. Haar criteria voor een nieuwe telefoon lagen voornamelijk bij de 'selfie-camera' en apps zoals snapchat.

Ik was erg verbaasd, maar er is blijkbaar echt een markt voor onder 'jongeren' (ik schat 12 - 17 jaar).

[Reactie gewijzigd door T-!-M op 16 september 2014 17:14]

Een aantal wat? Dagen, weken, minuten? :P
Een spiegeltje dat foto's van je maakt en deze met de rest van de wereld deelt...

Een 10 jaar geleden hadden we dat waarschijnlijk massaal als "onwenselijk" gezien, nu is het een van de meest populaire aspecten van comminucatie gadgets.

Leuk hoor dat meer fabrikanten er de nadruk op gaan leggen... Meer toestellen die voor mij (en andere hier) onnodig duurder worden gemaakt. En in 2016? 10Mpix front cams, 7" schermen en ingebouwde selfiestick? Nee laat maar zitten joh.
Hoezo, word al zins eerste fototoestel portretten gedeeld en tentoongesteld, en daarvoor al eeuwen geschilderd, sommige wilt graag zichzelf tonen, prima als ze dat leuk vinden, men kiest er zelf voor. Het zou onwenselijk zijn als het stiekem zou gebeuren, en het is juist wenselijk als men er zelf voor kiest. ;)
Die muziek is er uiteraard om het meer aan te smeren.
Werkt allemaal samen in big corp.

Selfies...ik zal er wel te oud voor zijn, maar ik kan me niet voorstellen waarom ik er een zou maken.
City views, landschappen, etc, prachtig, maar mijzelf fotograferen?
No way. :P
Zever. Ontwikkeling van zo'n toestellen neemt veel tijd in beslag. Dus maken omdat anderen het hebben is niet echt hier van toepassing
Nou dat zal ook wel meevallen, het is gewoon het oude trucje weer eens herhalen maar dan net weer wat anders uitwerken met iets andere hardware.
Die zijn d'r al langer hoor, zijn blijkbaar genoeg mensen die zoiets kopen.
Samsung had ze 7 jaar geleden ook al.

http://www.phonespot.nl/i...SAMSUNG%20%20D900%201.jpg

3.0 MPixel Met spiegeltje voor selfies.

Veel Chinese telefoons komen ook al met 5 MPixel front camera's
Ze noemen het een selfiestelefoon, maar ik zie het meer-en-meer als een "we kijken mee in je huis"-telefoon.
Je zou 'em bijna, net als op de laptop gaan afplakken.
Ik snap die Selfie-hype dus echt niet, wat is er zo leuk aan het maken van foto's van jezelf?
Af en toe is het leuk, ik heb het zelf iets van 2 keer gedaan.

Maar ik ken ook mensen die dagelijks meerdere maken, en dat vind ik weer een ziek verschijnsel.
Zal ik het anders zeggen, zou jij het normaal vinden als iemand iedere dag minimaal 5 Š 10 selfies neemt?
Normaal.. wat is normaal? Het is wellicht anders dan 'de rest', maar om het een 'ziek verschijnsel' te noemen gaat gelijk wel best ver. Sterker nog, ze doen er niemand kwaad mee, en blijkbaar heb je totaal geen idee wat de echte zieke verschijnselen in deze wereld zijn.

Ben wel benieuwd waar al die afkeer vandaan komt, is het echt nodig om je zo druk te maken over iets onschuldigs?
een goede voorcamers is heel fijn, ik heb alleen hekel aan die Selfie term terwijl het al eeuwen gewoon een voorcamera of frontcam heet.
Dat is op zich nog niet het probleem. Op Facebook zal je ook een foto van jezelf maken als profielfoto. Het gaat mij meer om de massa die voor elk moment van de dag of elke gebeurtenis een foto maken waar ze zelf ook op moeten staan.
Onmiddellijke, moeiteloze bevrediging van je eigen narcisme. Wat wil je nog meer?

Stel je eens voor dat je niet elke willekeurige, banale activiteit die je in je leventje onderneemt zou kunnen delen met de hele wereld. Dan is je leven toch zinloos?
Sowieso is het wel handig bij video conference. Staat toch een stuk netter. Zowel zakelijk als privť. Je kan het ook als gewone innovatie zien. Onlogisch is het niet dat die camera's steeds beter worden.
Het is een logisch gevolg van Facebook, Twitter en dergelijke zelf verheerlijking. Vooral de nieuwe generatie wordt er nu groot mee en weet niet beter dan dat ze allemaal heel belangrijk zijn. Met selfies kan je dat alleen nog maar meer benadrukken.

Ik blijf wel lekker ouderwets foto's van anderen maken en mensen niet lastig vallen met mijn huidige status ;) Zal wel een bittere 30plusser zijn en ik krijg tegenwoordig zelfs al klachten dat ik niks like :? :X
Ik hoop dan dat de term "selfiesmartphone" zelf verzonnen is door iemand? Lijkt me dat de niet selfie makers onder ons dit gewoon kunnen zien als een vooruitgang op de frontface camera. Behoorlijk sullig om voor zo'n hype een apart model te maken.
Voor westerse markten maken ze letterlijk een "speciaal" apart toestel voor, de meeste asia phones (zoals Huawei) hebben al een goede frontface camera.
Ik snap het innovatieve idee dan weer wel achter de fabrikanten van de smartphones, maar het blijft in eerste instantie een onzinnig iets klinken
Waarom is dat sullig? De hype creŽert een behoefte die je kunt aanwakkeren met specifiek daarop gerichte marketing, zodat die mensen dit toestel en masse kopen omdat hij zo goed voldoet aan wat ze denken nodig te hebben. Als de hype voorbij is zijn de toestellen allang verkocht en kunnen ze gewoon een nieuw model uitbrengen dat aan de volgende hype beantwoordt.
Zoals ik hierboven al aangaf, ik snap het innovatieve idee erachter wel, maar het hele concept "selfie" is gewoon sullig op zich.
Je wordt al een beetje oud.. :z
Haha, mijn OnePlus One heeft gewoon al een 5MP front camera :+
He dat is waar! Ik bezit zelf ook de Oneplus, ook al was de betere frontcamera niet de reden van aanschaffen :P
Vandaag heb ik geleerd hoe hoger de MP hoe beter de camera. Bedankt!
Ik snap je reactie niet helemaal. Ik heb het nergens over het aantal MP gehad?
Je zegt zelf dat een betere frontcamera in de OPO zit. En dat is gebaseerd op het aantal MP.
Waarom is dat gebaseerd op het aantal MP. Jij bent de enige die dit nu concludeert. Voor een betere camera denk ik toch altijd eerder aan de lens etc.
Mede gebaseerd moet het zijn. Met een goede lens maar lage MP zijn je foto's ook slechter. Het moet in balans zijn, that's all.
En een wide angle view? Anders mag je het geen selfie phone noemen.
Daar zijn zware eisen voor /s
Ik ben zelf totaal niet van de selfie-hype, maar ik kan me voorstellen dat als je een fantsoenlijke selfie wilt maken, je vaak toch een flitser nodig hebt. Waarom zijn er nog geen telefoons met front flitser?
Als ik in de kroeg sta, en ik zie mensen een selfie maken (vaak met z'n tweeŽn of drieŽn), zie ik dat ze toch gewoon de camera op de achterkant gebruiken doordat er een flitser nodig is.

[Reactie gewijzigd door LoeWn op 16 september 2014 11:36]

Er is er wel 1 van Sony met front flitser.

Alleen voor Aziatische markt dan.
Een selfie met flitser is ook niet top aangezien het al snel overbelicht wordt en alles buiten bereik donker op de foto komt te staan. De camera's in telefoons zijn helaas van zichzelf vaak niet erg goed met weinig licht.
Laatst had je bij de Xenos of Makro. De selfie stok te koop. Soort statief die je met je hand kunt vasthouden zodat je selfies kunt maken van wat meer afstand. Toen heb ik toch even zwaar gezucht, mn hand in mn gezicht geslagen en gevraagd wanneer de pijn stopt.
Ik deel je pijn, ik heb mensen dat zelfs in de stad zien gebruiken...

Diepe zucht, mond dicht die open viel (van verbazing hoe debiel dat uitzag) en weer verder lopen.
En zo zijn er ook dingen die jij doet waar ik bij denk wtf.. Maar er zal wel iets leuks aan zijn omdat er genoeg mensen het doen
Haha ik moest lachen, + veel
Op menig festival zie je mensen niet anders doen met hun Go Pro :p. Lange stok eraan.. en de boel filmen / fotograferen.
"Toen heb ik toch even zwaar gezucht, mn hand in mn gezicht geslagen en gevraagd wanneer de pijn stopt."

Datzelfde heb ik als jij een sigaret op zou steken. Laat iedereen lekker doen waar hij zin in heeft, leeft en laat leven :)
nope. alleen bij dit en nordic walking. en mn meeste vrienden ook
Ah ja waarom niet. Ze zijn de koning van het zoveel mogelijk uitbrengen van variaties op hetzelfde thema (Galaxy), dus kan die er ook wel bij.
Precies!
En dit gaat sowieso niet werken. Volgens mij is het doel van een selfie niet de scherpte, maar juist de wazigheid van een foto. Men wilt helemaal niet de onperfectheden laten zien. Waarom gebruikt iedereen zo een vintage look. Hoe scherper je frontcamera wordt, hoe minder ze daarmee gaan spelen.

Maarja, zolang Samsung weer jaarlijks 200 verschillende mobieltjes kan uitbrengen, zijn ze tevreden.
Komt nog bij dat een foto van dichtbij ook nog eens vertekend werkt. Je krijgt er een relatief grotere neus op dan je in werkelijkheid hebt. Alles dichterbij de camera is in verhouding iets groter.
Bllleeeeghhh....Stop die betere frontcamera gewoon in je high-end model en laat alsjeblief het woord selfiesmartphone achterwege. Je zult zien. Ze gaan bezuinigen op andere componenten, dus straks heb je een telefoon waarmee je mooiere selfies kunt maken, maar die verder ruk is.
Markt differentiatie.

En goed voor consument die een goede frontcam wil hebben maar niet de hoofdprijs voor een high end toestel wil betalen.
Over het algemeen betalen ze met het oog van de andere hardware wel een te hoog premium voor alleen die betere frontcam.
"laat alsjeblief het woord selfiesmartphone achterwege"

Omdat?
Huawei heeft de p6 en p7 met een super selfie camera :9 dus beetje achterhaald
Dat weten selfie-fanaten toch niet. Die denken dat een selfiephone echt iets is dat ze nodig gaan hebben.
De nieuwe Samsung selfiesmartphone speciaal gemaakt voor mensen tussen de 8 en de 14.

Please tweakers, stop met die 'selfie' term, of is dit tegenwoordig telekids.nl?
Selfie is al gewoon zo goed als een normaal woord, zelfs krant/nieuws gebruikt het tegenwoordig.
En omdat het in de krant staat maakt het opeens een normaal woord?

"Webtermen ‘selfie’ en ‘phablet’ opgenomen in Dikke Van Dale"

Webtermen zegt genoeg, mag wel in de "Dikke (onzin) Van Dale" staan maar dat maakt het nog steeds geen normaal woord.

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 16 september 2014 11:48]

ik vind het zelf ook belachelijk, maar de maatschappij vind het nou eenmaal aantrekkelijk om te gebruiken. Waarom maakt het een normaal woord? Als iedereen het in hun dagelijkse jargon begint te gebruiken, beschouw je het nou eenmaal zo. Dat is ook zo met engelse woorden in de NL taal.
Het verschil zit 'm wel in het vervangen van Nederlandse woorden door Engelse woorden. Want dat is gewoon achterlijk. Dingen als "issue" en "performance", wat was er mis met het Nederlands?

Maar goed, even terug naar het onderwerp:
"Selfiesmartphone", ik heb het idee dat we als mensheid achteruit gaan als ik dit soort dingen lees.
Ik vond dat al toen bepaalde winkelketens oplaadpunten aanboden puur omdat je op je phone moet zijn in een kledingwinkel.

Selfies zijn ook razend populair en worden steeds gekker.

[Reactie gewijzigd door MelvinV2 op 16 september 2014 12:01]

Oplaadpunten in winkelketens? Het is vast handig, maar een beetje gek is het wel ja.
Kijken wie er jonger dan mij is en eens de deur uit kan gaan, naar een bestemming zonder telefoon :P
Waarom? Mensen willen overal op internet kunnen, en accu's gaan nu eenmaal niet echt lang mee. Waarom zou het gek zijn?
Offtopic:
Ik had laatst een housewarming in een wijk in Purmerend waar ik nog nooit was geweest. Tijdens de busrit was mijn batterij leeg en ik had het adres dat hij had doorgegeven in een email niet onthouden omdat ik dacht deze wel even op mijn telefoon op te zoeken als ik uit de bus zou stappen. Gelukkig kon ik na een kwartier gewacht te hebben nog 1 minuut mijn email controleren en het adres achterhalen maar het zoeken naar zijn huis heeft nog zeker een uur geduurd zonder kaart. Buurtbewoners konden me ook niet verder helpen helaas. Het meest frustrerende was dat ik wist dat het minder dan 5 minuten lopen zou moeten zijn vanaf de bushalte.

de strekking van mijn verhaal: Leven zonder mobiel is geen probleem als je ervan uitgaat dat je er geen zult hebben. Situaties die je niet hebt voorbereid omdat je denkt er een te zullen hebben terwijl dit niet zo is, zijn dat wel. :+
Yes.. even iets opzoeken op internet of iets afspreken is best handig als je dat overal kunt doen. Smartphones gaan niet echt lang mee dus vandaar de oplaadpunten.
"wat was er mis met het Nederlands?"

Veel mensen gebruiken gewoon liever engelse woorden dan nederlandse, niet alleen omdat het vrijwel altijd beter klinkt maar ook omdat je het nu eenmaal vaak tegenkomt op internet. Engels is een dominante taal, zelfde als Frans dat was een eeuw of twee geleden. Toen had je waarschijnlijk ook al mannetjes die zaten te mopperen op al die vreemde buitenlandse woorden :D

En mensheid achteruitgaan door een selfiesmartphone? Mensen zijn altijd al ijdel geweest. :z
Engels klinkt beter? Dat is echt grote onzin. Ik heb altijd het idee dat een persoon het Nederlands vocabulaire niet onder de knie heeft en terug naar school moet. Engels is inderdaad een dominante taal op internet en uiteraard zijn er veel Engelse dingen waarvoor wij geen naam hadden en de Engelse naam over hebben genomen. Zelfde met France dingen. Maar woorden vervangen is je reinste onzin. Wij zijn hier allemaal Nederlands dus dat Engels mag weg blijven.

Mensen zijn inderdaad wel ijdel maar het loopt uit de hand met die "selfies". We kregen ook al "stemfies". Nu gaan ze dat ook nog in de hand spelen. Economisch gezien natuurlijk slim, maar ik denk dat ik weer veel mensen niet meer blijf volgen als er nog meer "selfies" op facebook komen.

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 19 september 2014 14:32]

Zelfportretslimmetelefoon. Mooi woord voor scrabble.

Tsjah, marketing. Duidelijk gericht op de (kleine) jeugd.
Wat is een normaal woord? Als het veel gebruikt wordt lijkt me het een normaal woord ja, de tijd dat instanties of woordenboeken bepalen wat een normaal woord is ligt gelukkig achter ons.

Wat is er trouwens mis met die termen?
Gewoon een algemene term lijkt me?
Waarom? Is er iets mis met die term? Of heb je liever 'zelfportretfoto'? :D

En 8-14 is vrij generaliserend, zat oudere mensen die ook zo nu en dan een selfie schieten. Snap ook niet wat er mis mee zou zijn? Je schijnt er nogal een hekel aan te hebben..
Jammer dat je hiervoor een -1 krijgt. Ik heb je weer omhoog gemod.
Ik vind het jammer dat professionele nieuwssite bij elke telefoon tegenwoordig weer moeten vermelden hoeveel megapixels de "selfiecam" heeft. Please, het is gewoon een front-cam. Als ik ga skypen, ben ik geen selfies aan het maken.
En waarom zouden de nieuws sites dat doen? Juistem dat is wat het gros wil wetten. En tuurlijk is het gewoon een goede frontcamera. Maar selfiecam is gewoon een andere word voor fromtcamera. En de reden dat hij -1 krijgt is omdat zijn reactie minder inhoud toont de gemedelde reactie die in 8-14 jarige geeft. Selfies zijn niet alleen voor kinderen tussen de 8-14 jaar
Front-cam? Please, het is gewoon selfiecam. Wat maakt het uit hoe het heet?