Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 68 reacties

Nikon heeft in aanloop naar de Photokina de D750 aangekondigd, een full-frame dslr die zich richt op de professionele gebruiker. Ook komt Nikon met de Coolpix S6900, een compactcamera met een kantelbaar lcd-scherm en een ontspanknop op de voorkant voor het maken van selfies.

De D750 heeft een nieuwe full-frame cmos-sensor met capaciteit van 24,3 megapixel, samen met de Expeed 4-beeldprocessor. De dslr kan 6,5 beelden per seconde schieten in burst mode en beschikt over een 51 punts autofocus-sensor. Bij het schieten van video's zijn resoluties tot 1080p met maximaal 60 beelden per seconde mogelijk. Nikon claimt dat de nieuwe cmos-sensor een betere beeldkwaliteit oplevert met minder ruis. Het iso-bereik ligt tussen 100 en 12.800, uitbreidbaar tot equivalent 50-51.200. Verder is er een geïntegreerde time-lapse-modus en er zijn zeven effectmodi beschikbaar: nachtzicht, kleurenschets, miniatuureffect, selectieve kleur, silhouet, high-key en low-key.

Nikon heeft de D750 voorzien van een 3,2"-lcd-scherm met 1.229.000 beeldpunten die over een hoek van 90° omhoog en 75° omlaag kantelbaar is. De camera bevat een geïntegreerde wifi-module, twee sd-kaartsleuven en een hdmi-uitgang. Volgens Nikon biedt de Li-ion-accu een capaciteit die voldoende is voor het maken van 1230 foto’s of maximaal 55 minuten video. De Nikon D750 is leverbaar vanaf 23 september met een adviesprijs van de body van 2199 euro.

Nikon D750Nikon D750Nikon D750Nikon D750

Naast de D750 heeft Nikon vlak voor de Photokina ook de Coolpix S6900 aangekondigd. Deze compactcamera heeft een 3"-touchscreen dat geheel naar voren geklapt kan worden. De S6900 is volgens de fabrikant dan ook vooral bedoeld voor het maken van selfies. een trend waar meer fabrikanten en ook smartphonebedrijven zich mee proberen te onderscheiden. Nikon heeft aan de voorzijde van de camera ook een ontspanknop geplaatst, maar het maken van een foto is ook mogelijk via een handgebaar. Een camerstandaard is in de behuizing geïntegreerd en er zijn een aantal beeldeffecten beschikbaar om een geschoten selfie te 'verfraaien', bijvoorbeeld door de achtergrond te vervagen.

Nikon heeft de Coolpix S6900 voorzien van een 16-megapixelsensor en een Expeed C2-beeldprocessor. De 25-300mm groothoeklens heeft een 12x optische zoom, terwijl de lichtgevoeligheid wordt gespecificeerd op iso 125-6400. Videobeelden zijn te schieten tot 1080p/60i-resoluties. Verder is wifi en nfc geïntegreerd. De camera komt beschikbaar in de kleuren zwart en wit, en ligt vanaf 16 oktober in de winkels met een adviesprijs van 249 euro.

Nikon Coolpix S6900Nikon Coolpix S6900Nikon Coolpix S6900Nikon Coolpix S6900Nikon Coolpix S6900Nikon Coolpix S6900

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (68)

Ik vind de D750 geen echte opvolger van de D700 omdat er teveel concessies gemaakt zijn.
Zo mis ik de knoppen lay-out van de D700/D810, de ronde zoeker, minder fps en een 1/8000 sluiter
...o.k. 1/8000 zal dan wel niet veel gebruikt worden maar zoiets doe je bij een D3300 of D5300 niet bij een camera van 2200 euro.
Niettemin is het ongetwijfeld voor velen een interessante camera want qua specificatie en prijsstelling is het niet slecht.
Het toestel is een prima alternatief voor de 5D mark III en de A99.

[Reactie gewijzigd door 1990BW op 12 september 2014 12:39]

Mischien een leuke upgrade eindelijk voor mijn D700, mits de shutter-speed 1/8000e aankan; meestal zijn de dslrs met SD kaarten toch iets meer gericht op de pro-sumer waarbij 1/4000e gemeengoed is. En ja - dit heb IK met MIJN schiet stijl wel nodig. (want ik zie de comments al voorbij gaan waar heb je dat weer voor nodig)

Dat je zo laag kan gaan als ISO 50 werd eens tijd bij het Nikon kamp. Ben ik erg blij om.
En 1080p/60fps is mooi extratje; ook al ga ik denk ik video maar hoogstens 2/3 keer per jaar gebruiken. Verder schijnt hij volgens Nikon rumours ook over weather sealing; desondanks dat hij een uitklapbaar schermpje heeft; mooi meegenomen. Goed dat dat niet aan de integriteit afsnoept.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 12 september 2014 11:16]

Wat is jouw stijl dan? Het komt maar zelden voor dat ik tegen de snelheidslimieten van mijn shutter aan loop. Schiet je graag portretten op 1.2 in de volle zon of zo? Misschien eens een paar euro investeren in een ND filter.

En hetzelfde geld voor ISO 50. Waarom zou je dat willen. De Dx00 modellen van Nikon (ook jouw D700) zijn hoge ISO meesters. Het verschil tussen 50 en 400 zie je echt niet.
Na een tijdje in Azie te hebben gezeten ben ik nu into insecten, hummingbirds etc.
Dan is het mooi als je de vleugels ook kan bevriezen - en ja ik heb ook veel portretten gewoon in het daglicht geschoten met m'n 50/1.2 AIS (favo lens van alles wat ik heb trouwens) - dan zit je vaak nieteens op 1/8000e - maar wel zeker weten boven de 1/4000e

Sterker nog, 1/8000e is nieteens zo'n overbodige luxe op een zonnige klaarlichte dag met zelfs een F/2.8 lens. Laten we de sunny 16 regel erbij pakken. Even een voorbeeld.

f/8 @ ISO 100 = 1/400
f/4 @ ISO 100 = 1/1600
f/2.8 @ ISO 100 = 1/3200

Maar een D700 heeft een base iso van ? Juist. 200, dan zit je bij F/2.8 al boven de 1/4000e

Filters. Ik gebruik geen filters, ik heb die nooit nodig gehad. Ik heb een circular polarizer maar zelfs die gebruik ik 2x per jaar en alleen in het buitenland, en alleen als ik zeker weet dat ik een heel weekend landscapes ga shooten.

Ik gebruik geen ND Filters; of any filters at all omdat ik dit nooit heb hoeven doen. (1/8000e) En franctly, ben ik ook niet van plan om dat te doen zolang de dSLR technologie dat toestaat. Nu heb ik een ISO mogelijkheid van 50 op de D750 - dus mischien kan ik wel leven met 1/4000e omdat ik 4x mindere base ISO heb dan de D700. Ik ben ook niet van plan om te beginnen met ND filters want als ik het goed wil doen heb ik er zeker 2x nodig per lens, en mijn top 3 favoriete lenzen hebben elk een afwijkende filter thread. Dus 2x3 filters. Variabele ND filters zijn slecht in kwaliteit en zal ik nooit aan beginnen.

En wat ISO 50 betreft; heeft totaal niks voor mij te maken met low-noise.

Maar een minimale ISO zoals 50 is ten eerste handig voor als je je flits kracht niet dermate laag kan instellen voor je behoeften ; je niet meer concessies kan doen met aperture en dus met ISO moet spelen.

Ten tweede; is ISO 50 zeer zeker handig om voorbij de 1/4000e limitatie te komen wide-open met F/1.8 en lagere lenzen in het daglicht. Dus mischien kan ik alsnog overstappen op de D750 met dit in mijn achterhoofd voor algemene zaken, maar voor insecten schiet ik met 1/4000e net tekort.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 12 september 2014 11:55]

De D750 heeft een base ISO van 100, geen 200. Dus dan heb je toch weer genoeg aan 1/4000e.

Je hebt geen 2x3 filters nodig, maar gewoon 2 filters in de grootste maat en 2 adapterringen voor de kleinere maten.

ISO 50 gaat ten koste van dynamisch bereik omdat het geen 'native' gevoeligheid is. Je behaalt een betere kwaliteit met ISO 100 en een 1-stop ND-filter.

[Reactie gewijzigd door RSpanjaard op 12 september 2014 13:24]

Jullie hebben beiden gelijk .

Een filter is extra glas. Extra glas, extra reflecties, waar de ontwerper van het objectief dat je gebruikt geen rekening mee heeft gehouden in zijn ontwerp.

Voor de één zal ISO 50 en voor de ander zal ISO100 met een 1 stop ND filter beter zijn.
Daar heeft de ontwerper van het objectief wel degelijk rekening mee gehouden. Waarom denk je dat de voorkant van het voorste lenselement een reflectieverlagende coating heeft? Als je dat combineert met een goede kwaliteit filter, moet je flink je best doen om extra reflecties in beeld te krijgen.
Je hebt gelijk, de ontwerper heeft er rekening mee gehouden dat er een filter kan worden gebruikt, maar het past niet in het ideaalbeeld.
Dat is een theoretisch ideaalbeeld waar je in de praktijk (en in de foto's) niks van terugziet. Of toch wel: in de praktijk zal je zien dat het aantal gelukte foto's daalt als je aan een of ander onzinnig ideaalbeeld vasthoudt. :)
Je hebt net een open deur ingetrapt!

Neem een betaalbare camera, met een redelijke lens erop, en geef deze mee aan iemand met oog voor mooie composities.

Deze persoon komt met betere foto's terug dan iemand die met de beste camera en lens zomaar wat plaatjes schiet, maar waarvan de compositie prut is.
Dat is het punt helemaal niet. Ik vergelijk twee goede fotografen, waarvan de een wel bereid is een filter te gebruiken, terwijl de ander de kans op een mooie foto laat gaan omdat het gebruik van een filter niet in zijn ideaalbeeld past. Dat laatste is gewoon dom, want met een goed objectief en goed filter zie je helemaal niks van dat filter.
Het verschil tussen iso 100 en 400 zit in dynamic range, voor consumenten idd niet heel relevant misschien.
Landschapsfotografen willen graag een lange sluitertijd kunnen gebruiken, en dan zijn kleine iso waarden handig (scheelt een nd filter met alle kwaliteitsinvloeden)
Helaas voor jou dan... Sluitertijden van 30 tot 1/4000 sec.
Jammer. Mischien dan maar kijken naar een 2e handse D800. Vooral nu de D810's op de markt komen.
Helaas volgens de Nikon pagina gaat hij maar tot 1/4000e.
Mooie DSLR de D750, maar wat met een pro met die 7 effect modi? Beetje nutteloze functie in een +2 k¤ camera. Of in iedergeval nutteloos om dat in een nieuwsbericht te zetten, zou het snappen als dat over de nieuwe S6900 werd verteld, die potentiele kopers gebruiken zulke dingen.
Wat een gezeik over of een camera "pro" is of niet :P
Dit valt sowiezo ook niet in de professionele klasse van Nikon, die koop je niet voor ¤2K.

Je ziet overigens steeds meer consumenten met een full frame DSLR lopen. Laatst nog een boel van gezien op de Rotterdamse Havendagen. Gewoon ook bejaarde koppels.
Kennelijk is daar dus vraag naar. Nikon heeft dit ook ingezien: consumenten die het geld hebben voor een top-of-the-range DSLR-beeldtechniek. Vandaar dus de D6x0, de D8x0 en nu deze D750.
Dus gezien het oog op de 'gewone' consument zijn die effect modi en ook de Scene en Auto functies helemaal op hun plaats.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 12 september 2014 11:30]

De vraag naar DSLR's neemt volgens CIPA anders aardig af.
Sinds 2012 is de vraag naar spiegelreflex camera's met meer dan 65% afgenomen van
700.000 stuks per maand (Europa) naar net iets meer dan 200.000 (Europa) stuks per maand.

Tegelijkertijd is het mirrorless segement waarin Panasonic, Olympus, Fuji en Sony zich in bevinden langzaam aan het groeien.

http://www.mirrorlessrumo...falling-even-in-us-and-eu

Spiegelreflex heeft momenteel nog de overhand wanneer het gaat om cameraverkopen.
Volgend jaar al kunnen de cijfers heel anders liggen.

http://www.personal-view....4-data-patient-is-shaking

Canon en Nikon zijn twee slapen reuzen waar er momenteel al behoorlijk aan de tenen geknabbeld worden.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 12 september 2014 12:18]

Ik zou juist vrezen voor m'n leven als ik in de compactjes-range zat. Dan word je van onderen door mobieltjes aangevallen, en van boven door de steeds verder uitbreidende verwisselbare-lens-brigade. Spiegelreflex zit inderdaad ook in een riskante sector, maar totdat men met capabele full-frame mirrorless komt (die op de huidige lenzen passen!) is er weinig aan de hand. Fotografen hebben vaak duizenden euros geinvesteerd in lenzen, en bodies zijn er toch om de paar jaar wel.

Cameras als deze leveren nog redelijke kwaliteit op ISO 6400, ik wacht rustig af tot compactjes dat ook doen.

Let wel dat DSLRs niet bedoeld zijn voor Sjon Bierkrat, hoewel ik genoeg amateurs met een 5D3 of D800 zie lopen... Zo lang het een halo heeft blijven mensen het kopen, ongeacht de exacte specs. Professionals zullen meer op mogelijkheden letten, en ook dan is er weinig alternatief.
Foto professionals kiezen ook steeds vaker voor het huren van foto-gear, naast de basis setup. Ook wel logisch, als je ziet hoe snel het opeens gaat met het dSLR's segment. Daarnaast worden deze onderhouden en verzekerd door het verhuurbedrijf. Canon die met hun geniale 4K dSLR straks uitkomt, en Nikon die bom na bom laat vallen met de D8xx serie, D4 en de D4s.
Hoewel dSLR's hun waarde vaak houden, blijft het jammer om er op te verliezen doordat men steeds vaker van body/lens wilt wisselen, omdat de nicht of neef anders de job van je klant overneemt met hun plastic dSLR + lens kit.
Tot compactjes dat ook doen zal je nog een tijdje moeten wachten. Het gaat uiteindelijk om de sensorgrote en aantal pixels. Sony is nu met a7 andere kant opgegaan. maat 12 mp maar wel nog weinig ruis bij hoge iso.

Klopt wat je zegt over mirrorless. en je huidige lenzen. Lenzen gaan technisch veel langer mee en een nieuwe body daar moeten je lenzen ook op kunnen.
De Sony A7 heeft 24 megapixels. Maar daarnaast heb je de A7S met 12 en de A7R met 36 megapixels.

Drie camera's, die zo ongeveer de afmetingen gemeen hebben, allemaal een full frame sensor, maar verder zeer verschillend.

De Sony MILC's hebben een E-mount lensmount. Met adapters zet je daar A-mount (Minolta en Sony D-SLR) of Nikon of Canon lenzen op. Met AF indien gewenst.
Mirrorless is geen compactcamera, maar dat helemaal terzijde.
Ik denk dat je jezelf eens moet inlezen wat mirrorless betekent in plaats van het idee hebben dat ik dan automatisch spreek over compactcamera's.

Sterker nog de markt van compactcamera's bestaat zelfs bijna niet meer door de opkomst van smartphones.
Mijn D300 viel anders wel altijd in het Pro segment en die was echt geen 2000 euro bij aanschaf.
Correctie, de D200(niet meer)/D300/D300s vielen in de semi-pro (groep 2) categorie. Dat zie je ook als je de Nikon Professionel Service lidmaatschap voorwaarden er op naslaat.

Echter de D3, D3S, D3X, D4, D4S, D800, D800E, D810 vallen professionele categorie (groep 1).
De D700, D600, D610, Df, D300, D300S, D7100 vallen in de semi-professionele categorie (groep 2).
De D750 word geplaatst tussen de D610 en D810, maar vraag me af of daar nu echt een grote markt voor is, want het enige voordeel dat ik zo zie is dat hij 1080p@60 ipv 30, en dat is natuurlijk voor wie ook film een goede reden om deze over een D610 te kiezen.

Uiteraard ben ik benieuwend hoe de censor zich houd tegenover die van de D610.

DPreview is iig zeer te spreken over de camera, persoonlijk denk ik meer keuze in het FF formaat is iig niet slecht.
Het enige verschil tussen D610 en D750 dat je zo ziet is de video framerate? Of bedoel je het enige voordeel voor jou?

Want ik zie nog wel een paar meer voordelen, waaronder het AF systeem, het lichtmeting/scene recognition systeem, het scherm, diafragmabediening tijdens video, de wifi ondersteuning, de hogere framerate (en als het goed is ook wat grotere buffer)...
diafragmabediening tijdens video
Dat kon de D800 drie jaar geleden al (en Canon's DSLRs al sinds 2008).

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 12 september 2014 21:49]

Want ik zie nog wel een paar meer voordelen, waaronder het AF systeem, het lichtmeting/scene recognition systeem, het scherm,
Dat is een ''nieuw en verbeterd'' argument, zelfs de oude Matrix meting van mijn oude F-801s was al behoorlijk goed, de verbeteringen die er nu zijn echt minimaal, hoeveel de fabrikanten dergelijke verbeteringen ook opkloppen.
diafragmabediening tijdens video
Zo als ik zij, er zijn verbeteringen voor video.
de wifi ondersteuning
Zeer handig, maar imho niet een killer functie.
de hogere framerate (en als het goed is ook wat grotere buffer)...
Ja er is een kleine groep die hier echt wat aan heeft, maar wederom imho niet een killer functie.

Ik zeg niet dat de D750 zijn prijs niet waard is, maar imho hebben de extra's maar beperkte meerwaarde over de D610, zou zelf en de meeste prosumer kopers van een FF Nikon body, gewoon de D610 aan raden, het is meer camera dan de meeste nodig hebben.
Daar kan ik wel bij inkomen ja. Ik vond alleen je specifieke voorbeeld van het "enige voordeel" wat opvallend.
Ik ben al jaren op zoek naar een full frame met flits EN kantelbare scherm. Vervolgens dacht ik hehe eindelijk een kantelbaar scherm, totdat ik zie hoe beperkt dat kantelbare scherm is |:( Tjongejonge waarom kun je dat scherm niet naar jezelf toedraaien? Waarom doen fabrikanten zo moelijk?, waarom gebruiken ze niet datzelfde kantelbare mogelijkheden die ook in alle andere niet full frame dslr zitten. Echt een gemiste kans, nu val ik terug bij de Canon 70D. :/
Tjongejonge waarom kun je dat scherm niet naar jezelf toedraaien?
Je wil per se selfies maken met een full frame DSLR? :? Voor groepsfoto's lijkt het mij nutteloos omdat het schermpje dan te ver weg staat.

Kun je niet al een tijd de live view feed van bepaalde DSLRs en/of mirrorless cameras via een Android device bekijken? Edit: Ja dus: https://www.youtube.com/watch?v=lnxvFYza6Y4

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 12 september 2014 21:58]

Een dslr is meer dan alleen foto's denk aan videopresentaties, reviews, webcam. Daarnaast inderdaad ook "Selfes" op afstanden van 3-5 meter met als achtergrond je kunstwerk, expositie, bedrijfspand etc. Om nou voor elke foto een tweede persoon erbij te betrekken is niet altijd mogelijk. Groepsfoto in vorm van gekleurde balken die aftellen, dove mensen horen die piep niet. Smalle ruimte waarmee je de camera plat tegen de meer kan plaatsen enz.

Je kunt natuurlijk je mobiele telefoon als liveview gebruiken, maar je telefoon blokkeert je gezicht of je ziet de bovenkant van je hoofd. Je hebt minder mogelijkheden om te "poseren".
Je hoeft je telefoon natuurlijk niet in je hand te houden. Je kunt veel camera's ook via USB met een laptop bedienen (heb zo ook ooit zelfportretten gemaakt) of alleen de live view feed bekijken of met een extern schermpje. Er zijn ook beugeltjes om smartphones aan de camera of statief vast te maken. Genoeg mogelijkheden iig, en ik denk dat reviewers daar ook gebruik van maken.

Verder verbaast het mij niet dat het scherm op de D750 niet opzij kan draaien en niet verder dan 90 graden naar boven en kan kantelen; de zoeker zit in de weg als hij 180 graden naar boven zou moeten kantelen en om opzij te kunnen draaien zouden de knoppen aan de linkerkant van het scherm ergens anders geplaatst moeten worden.

Wat betreft die piep bij zelfportretten: volgens mij hebben 99% van alle camera's wel een lampje wat langzaam knippert bij het aftellen van de zelfontspanner en snel gaat knipperen vlak voor de opname.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 13 september 2014 11:25]

Ik snap niet waarom je het leuk vind om onnodig extra accessoires te gebruiken. Een verbinding maken met een telefoon kost extra energie (wifi/bluetooth). De extra accessoires kost ook geld. En je moet ze ook meenemen, dus extra bagage.

Een laptop bedienen op 3-5 meter afstand? Je staat buiten hoe doe je dat? Waar laat je je laptop staan?

Dat rode lampje bestaat al een tijdje niet meer het is vervangen door een ander lampje die de lichtmeting doet. Dat ding heeft een groot bereik en brand in je ogen en het is niet accuraat

de knoppen kunnen ook op het scherm gezet worden.

Kort samengevat, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
[nestfout]

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 13 september 2014 16:29]

Ik vind het niet leuk om extra accessoires te moeten gebruiken, maar ik ben ook niet verbaasd dat het scherm bij de D750 niet in alle richtingen te draaien is. Als het echt belangrijk is dat je jezelf kunt zien (bijv. voor mensen die regelmatig reviews op youtube posten), dan is het ook geen probleem om accessoires te gebruiken. Als het ad-hoc moet gebeuren, dan kan het misschien nog met een smartphone.

Met de laptop had ik in gedachten dat nog iets kunt ZIEN van wat er op de foto komt, wat met een 3" display op 3-5 meter afstand niet mogelijk is. Verder zou je gewoon een draadloze afstandsbediening (ja weer extra accessoires) kunnen gebruiken om af te drukken.

Wat betreft dat lampje: ik weet niet waar je het over hebt, maar dit zal nog steeds op de meeste toestellen zitten en doet zeker niet de lichtmeting. Lichtmeting wordt bij DSLRs vanaf het matglas gedaan en bij mirrorless camera's vanaf de sensor.
Wel opvallend dat Nikon bij de D750 zo'n kantelscherm gebruikt wat alleen van boven naar beneden kan draaien. Mijn D5300 heeft een volledig roterend scherm wat veel meer toevoegt. Maar het zou kunnen dat ze de knoppen links van het scherm en de grip intact wilden laten en hier daarom voor gekozen hebben.
Bij de D5x00 serie heeft Nikon er voor moeten kiezen om de knoppenclusters wezenlijk anders in te richten dan bij iedere andere SLR, om zodoende dat draaiende scherm mogelijk te maken. Voor die toestellen is dat ook minder erg, omdat de meeste gebruikers maar één SLR hebben.

Bij een camera als de D750 kan dat niet zomaar; in de doelgroep (professionals en 'gevorderde amateurs') zijn veel mensen met meerdere camera-bodies, vaak niet hetzelfde model, en het is dan behoorlijk belangrijk om de user interface een beetje consistent te houden zodat de verschillende toestellen min of meer blindelings zijn te bedienen.

Niet dat Nikon nooit iets verandert - er zijn geen twee Nikon DSLR's met dezelfde knoppenindeling dus opletten moet altijd een beetje (sinds ik ben overgestapt van een D80 naar een D7000 zit ik regelmatig in het menu als ik een foto wil terugkijken 8)7 )
wat ik lees is het lowpass filter er niet uitgehaald (zoals als bij de d810 en d7100). ben benieuwd waarom niet. Zal het met de pixelgrote te maken hebben? Leuke kamera, niet echt veel nieuws onder de zon.

Het lijkt of ze nikon de negatieve klank van de d600 (stof op de sensor probleem). willen doen laten vergeten. Die associatie hangt niet op de d750 merknaam.

Er lijkt me wel markt geweest te zijn voor een fullsized highspeed dslr. (+8fps met xqd of cf)
De ook aangekondigde af-s 20 1.8 lijkt me leuk ( wel al long over due). De flitser sb-500 met led video lamp lijkt me echt tof idee.
De D600 en D610 hebben ook gewoon een sensor met AA filter. En tenslotte schieten we al meer dan 5 jaar met DX camera's met 10MP en meer zonder problemen, wat vergelijkbaar is met 24MP op FX.

AA filter verwijderen is pas iets waar nikon mee begonnen is bij >16MP op DX en 36MP op FX. 24MP op FX zit daar ruim onder, waardoor dat dus blijkbaar niet nodig / mogelijk is.
Je vergelijking met een fx van 24 MP en een dx gaat scheef, dit moet 16,67 MP zijn ipv de 10 die je noemt. Maar je pakt het punt niet. Je stelde dat dat het dus blijkbaar niet nodig is omdat het niet wordt gebruikt. Hier gaat juist mijn opmerking over, het lijkt wel mode (marketing) dat de aa filters worden gedumpt en bij dit model niet. Creëert een specifieke (<) pixel grote moiré ? Wat is de determinant om daarvoor (wel/geen) te kiezen.
Uhh, nee. Een 24,3MP FX camera, heeft een DX mode van ruwweg 11MP en de 36MP D8x0 heeft een 16MP DX mode.

De cropfactor is 1,5, maar dat is een factor met betrekking tot de lengte/breedte/diagonaal van de sensor. Terwijl het aantal pixels afhangt van de oppervlakte. En met een cropfactor van 1,5 heb je dus 1,5*1,5=2,25 keer zoveel oppervlakte. 24,3MP / 2,25 = 10,8MP.

AA filters zijn geïntroduceerd omdat de resolutie van DSLRs resulteerde in moiré. Pas met de laatste sensoren met pixeldichtheden van >16MP op DX en 36MP op FX is die moiré dusdanig beperkt dat het mogelijk is om de filters te verwijderen zonder al te vervelende bijwerkingen.
Met een 'auto' knop en de verschillende 'effectmodi' vind ik het wat vreemd dat Nikon beweerd de D750 camera op professionele gebruikers te richten. Dat zijn meer features die ik verwacht in een consumentencamera.
Op de site van Nikon staat hij ook gewoon in de consumenten sectie.
Ja en?, het is gewoon een prosumer camera,die gewoon beide markten vertegenwoordigt, de camera is geschikt voor beide doelgroepen, en ik denk dat hij prima past in de koffer van beide doelgroepen.

Dat Nikon hem in de consumenten sectie plaatst, zegt niks over geschiktheid voor pro's.
Ik zeg toch ook nergens dat hij ongeschikt is voor pro's? De persoon waar ik op reageer geeft aan dat hij de bewering dat Nikon deze camera op professionals richt niet snapt.

Daarop geef ik enkel aan dat het in mijn ogen ook niet zo is dat Nikon de camera op pro's richt. Ik heb de redactie ook al gevraagd waar ze die opmerking op baseren.

Als ik het Nederlandse persbericht lees, dan mikken ze inderdaad op een breed publiek. Toegangelijk genoeg voor gevorderde amateurs, maar tegelijk volop professionele features.
De grens tussen pro en consumenten camera's wordt ook steeds vager. Consumenten geven meer geld uit en kopen dus ook betere camera's.

Een full frame zou je normaal in de pro markt verwachten maar kan natuurlijk ook als consument.

Het verschil zit hem vaak ook in de lenzen. Voor lenzen, goede kwaliteit moet je toch ook rekenen op minimaal 1000 of meer euro.
De grens tussen pro en consumenten camera's wordt ook steeds vager. Consumenten geven meer geld uit en kopen dus ook betere camera's.
Nee die word niet steeds vager, die is altijd vaag geweest, mijn vriend een pro fotograaf gebruikte 3 F-801s in zijn studio met verschillende lenzen, was voor hem net zo goed als een F4
Een full frame zou je normaal in de pro markt verwachten maar kan natuurlijk ook als consument.

Het verschil zit hem vaak ook in de lenzen. Voor lenzen, goede kwaliteit moet je toch ook rekenen op minimaal 1000 of meer euro.
Voor groot deel van de consumers is de keuze voor een FF body van wegen het nog hebben van nog prima werkende oudere lenzen uit de analoge tijd.

Zelf heb ik een D800 gekozen, puur omdat ik voor [abbr="15K is de huidige nieuw/verzekeringsvervangings waarde de meeste lenzen heb ik tweedehands voor veel minder gekocht]15K aan lenzen heb[/abbr], en het zonde is om ze weg te doen voor goedkope DX lenzen.
Hij zit een beetje op de grens van consumer-professional. Maar volgens Nikon valt hij onder de NPS service, oftewel vanuit Nikon gezien ben je met de D750 als enige camera een professional die op evenementen dan ook recht heeft op vervangende apparatuur. Met de D610 en D7000 is dat niet zo (tenzij het hij je tweede body is, naast een D4S, D810, D750).

Die effecten zijn toegevoegd om een bredere, creatieve doelgroep aan te spreken. Net als het kantelbare scherm. Maar ik begrijp je twijfel daarover.
Heb je een bron van die NPS ondersteuning? Hij staat namelijk nog niet genoemd in de lijst met apparatuur: http://www.iamheretohelp.nl/downloads/NPS_Systeem_NL.pdf

En gezien hij op de nikon site in de consumenten categorie is geplaatst, gok ik zo dat het een groep 2 camera zal worden, net als de D610 en dus alleen in aanmerking komt voor NPS als je hem naast een groep 1 camera gebruikt.
De bron is Nikon zelf. Dat zeiden ze specifiek tijdens de aankondiging van de D750 (waar ik bij was).
Het is dan ook een 'dikke' D610 en zeker geen 'budget' D810.

Evengoed een zeer goede featureset voor een nette prijs. Ik verwacht hem binnen enkele maanden voor minder dan ¤2000 op de markt.
Nee hij zit toch echt wel tussen de D610en de D810 in qua functies en dergelijke, van buiten ziet hij er meer uit als een D610, van binnen ziet hij er meer als een D810 uit, volgens DPreview.
Het kost helemaal niets om dit soort effecten toe te voegen. Dus waarom niet? Maakt de camera interesanter voor bepaalde gebruikers, en de rest kan het gewoon negeren.
Hmmm. Weet niet precies waar ik die D750 moet plaatsen. Het is de logische opvolger van de D700 maar was de 800 dat ook al niet? Deze moet een plaatsje zien te veroveren in het toch al vrij kleine gat tussen de D610 en de D800, wat volgens mij best lastig is.

Daarnaast snap ik niet wat een camera die zich richt op professionals moet met 7 effect modi. Pros willen juist alles zelf instellen en in RAW schieten om alles daarna op de PC na te bewerken. Ook een kantelbaar scherm is niet echt een pro feature.

Geintegreerde WiFi is natuurlijk wel heerlijk en zou ik ook graag op mijn volgende camera hebben. Zou toch briljant zijn dat je camera zelf zijn foto's op je NAS zet zodra je weer in buurt van je huis bent.
Ik vond persoonelijk de D800 meer een D3X opvolger.

Kantelbaar scherm ... ik zou niet gelijk zeggen dat dit niet gewenst is op een pro body.
Best handig voor studio shots met afwijkende stijl, en zeer zeker macro shots - ik heb me vaak in rare hoeken gewurmt (plat op de grond liggen op mijn buik) om een shot te krijgen; dat hoeft hier niet meer.

Ik weet dat je een andere hoekzoeker kan kopen en monteren ; maar die kosten doorgaans 200 euro tweedehands dus dat ging mij te ver; dan maar op de grond een paar keer :)

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 12 september 2014 11:19]

Hmmm. Weet niet precies waar ik die D750 moet plaatsen. Het is de logische opvolger van de D700 maar was de 800 dat ook al niet? Deze moet een plaatsje zien te veroveren in het toch al vrij kleine gat tussen de D610 en de D800, wat volgens mij best lastig is.
Tussen de D610 en D810 is ruimte genoeg (in elk geval qua prijs) en qua features past deze camera daar prima tussen volgens mij. Je moet ook niet al te veel in die strikte lijnen van opvolging denken.
Daarnaast snap ik niet wat een camera die zich richt op professionals moet met 7 effect modi. Pros willen juist alles zelf instellen en in RAW schieten om alles daarna op de PC na te bewerken. Ook een kantelbaar scherm is niet echt een pro feature.
Hij wordt ook niet specifiek op pro's gericht (staat in consumenten sectie op nikon site).
Geintegreerde WiFi is natuurlijk wel heerlijk en zou ik ook graag op mijn volgende camera hebben. Zou toch briljant zijn dat je camera zelf zijn foto's op je NAS zet zodra je weer in buurt van je huis bent.
Helaas, de huidige wifi feature is puur voor koppeling met smartphone. Voor uploaden naar een NAS heb je alsnog de extra connectivity accessoires nodig.

[Reactie gewijzigd door Orion84 op 12 september 2014 12:10]

Dan zullen ze daarmee Canon EOS 7Mk2 verslaan als die géén fullframe is. Dat zeggen de geruchten dat sie APS-C is.
Fullframe an sich is niet per sé een voordeel hè. Er zijn verschillende takken van fotografie waar een APS-C camera prima voor voldoet, of zelfs een voordeel heeft door hogere pixeldichtheid (gecombineerd met het juiste glas dus meer detail). En doorgaans zal een APS-C sensor en bijbehorende zoeker etc. een stuk compacter en goedkoper zijn, waardoor de camera compacter en goedkoper kan zijn of voor hetzelfde geld op andere vlakken betere / extra features kan bieden.

Kijk alleen al maar naar het aantal mensen met een Nikon D300(s) die al jaren om een opvolger roepen. De D7x00 serie van Nikon komt in de buurt, maar een klasse body zoals canon met de 7D en diens waarschijnlijke opvolger neerzet ontbreekt.
Fullframe an sich is niet per sé een voordeel hè. Er zijn verschillende takken van fotografie waar een APS-C camera prima voor voldoet, of zelfs een voordeel heeft door hogere pixeldichtheid (gecombineerd met het juiste glas dus meer detail). En doorgaans zal een APS-C sensor en bijbehorende zoeker etc. een stuk compacter en goedkoper zijn, waardoor de camera compacter en goedkoper kan zijn of voor hetzelfde geld op andere vlakken betere / extra features kan bieden.
Vorig jaar heb ik de EOS 7 ingeruild voor een EOS 6 en kreeg er een (iets) lichtere en compactere fullframe voor terug. Het lompere zit hem vooral in het spiegelhuis. Kijk maar naar de Sony A7r en A7s hoe compact die zijn.

En die grotete pixeldichtheid leidt eerder tot onscherpte als je je diafragma teveel knijpt. Er is immers een optische wet die voorschrijft dat je diafragma nooit groter kan zijn dan (pixelgrootte in microns)*1.4. Dan zijn de diffractieringen even groot als een pixel. Bij een EOS 6 is dat 6.3*1.4 = f/9, en bij een EOS 7 is dat 4.4*1.4 = f/6, wat ook nog prima te doen is, maar beperkt je wel in het 'afknijpen' om meer scherptediepte te krijgen.
Daarom halen smartphone camera's zelfs bij volle opening (meestal f/2) niet eens de opgegeven megapixels omdat de diffractieringen al veel groter zijn dan de pixels, waardoor het beeld bij volle resolutie (als je een 100% crop maakt wat e meesten niet doen) onscherp wordt.

Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Diffraction

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 14 september 2014 13:05]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True