Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Submitter: Teijgetje

Dell Alienware werkt aan een desktopsysteem met unieke zeshoekige behuizing, die niet alleen de aandacht moet trekken maar onder andere enkele verbeteringen op gebied van airflow moet brengen. De nieuwe Area 51-computer komt in oktober uit.

Alienware brengt wel vaker desktops en laptops met opvallende behuizing uit, maar met de Area 51 gaat de dochteronderneming van Dell nog een stap verder dan gebruikelijk. De behuizing heeft zes kanten en loopt aan de bovenkant aan beide zijden schuin toe. Volgens Alienware is een van de voordelen hiervan dat het systeem tegen een wand gezet kan worden, zonder dat dit de afvoer van warmte belemmerd. Volgens de fabrikant biedt het ontwerp ook eenvoudiger toegang tot de onderdelen.

Een van de onderdelen is een Core i7-hexacore of -octocore van de vrijdag uitgebrachte Haswell-E-generatie van Intel, die standaard overgeklokt en vloeibaar gekoeld wordt. De processor wordt gecombineerd met Intels X99-chipset en vierkanaals ddr4 2133MHz-geheugen. De behuizing kan verder maximaal vier grafische kaarten en vijf opslagmedia bevatten, terwijl een psu met een maximale output van 1,5kW voor voldoende prik moet zorgen.

De prijzen van de verschillende configuraties heeft Dell Alienware nog niet bekendgemaakt, maar de Area 51 moet in oktober verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

Beetje jammer: voor games heb je namelijk geen Haswell-E processor nodig, maar aan een i5 heb je al genoeg.
Alienware pc's zijn niet ontworpen om "genoeg" te hebben, maar om veel mee dan ruim voldoende te hebben. Het zijn high-end pc's.
De systemen die ze nu verkopen zijn alleen kwa cpu kracht 'meer dan genoeg', maar zeker niet op gpu gebied. Een enorm snelle i7 cpu met een R9 270 (non-X) gpu. En dat voor een veel te hoge prijs (1499 USD).

1500 USD voor een PC met i7 socket 2011 cpu en R9 270 gpu. Is toch compleet uit balans en je kan er de nieuwe games niet eens mee op ultra spelen. Wat heb je dan aan die socket 2011 cpu als er een slechte gpu in zit?
Sorry, maar die systemen slaan gewoon nergens op.

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 1 september 2014 10:35]

$1,899.00 voor een dual R9 270 setup
Belachelijk duur!
Het is belachelijk duur omdat het alienware is. alienware is (over)priced computers met de service dat alles voorgeïnstalleerd is. Maar je betaald vooral voor die service en de naam.
Dit is goed voor de bling bling gamers die niet weten hoe zo'n pc nou echt in elkaar zit.
Ja, maar dit is wel heel erg over de top.
Voor dat geld koop je er 2 met dezelfde setup, zit dan alleen in een gewone case en er staat geen alienware op.
ja hallo, gaat dat niet op voor alle designmerken? het bekende appeltje kan ik ook gemakkelijk goedkoper zelf samenstellen hoor... het gaat over het totaalpakket, het design, de software en vooral wat de KLANT wil geven, wat ie wilt, en wat ie verwacht... Er is wel degelijk een markt voor. :-)
Arthur heeft wel een punt. Alienware pc's zijn voornamelijk gericht op gaming. En laat dat nou net 1 van de toepassingen zijn waar je echt helemaal niets aan HyperThreading hebt. Weggegooid geld dus.
Kortom, je krijgt niet meer met een i7 dan met een i5. Alienware is toch voornamelijk gericht op design en specs voor de specs.
HyperThreading heb je nu nog niets aan maar voor het komende jaar staan er games gepland die wel gebruik maken van extra cores/threads.

Wel ben ik het met je eens dat een Haswell E wat overdreven is met een gewone Haswell refresh i7-4790(K) kun je ook prima uit de voeten, dat scheelt toch al weer 100 tot 200 EUR wat geinvesteerd kon worden in een betere GPU. Er had wat mij betreft dan ook veel meer in de GPU gestopt mogen worden zoals hierboven al meerdere malen staat vermeld.

De enige situatie waar je een Haswell E 5930K of 5960X nodig hebt is bij Quad SLI/Crossfire omdat deze 2 processors de enige 2 op de markt zijn met 40 PCI lanes wat ervoor zorgt dat de CPU in dit geval niet de bottleneck is in het systeem. De Haswell E 5820K heeft er "maar" 28 en zal dus sneller een bottleneck vormen.

[Reactie gewijzigd door ReDnAx1991 op 1 september 2014 11:34]

Welke games zijn dit dan? Kan je een link geven voor meer informatie en om deze stelling te onderbouwen?
Crysis 3, Battlefield 3/4, Deus EX, Farcry 3, Hitman Absolution, Tomb Raider

http://www.techbuyersguru.com/CPUgaming.php

http://alienbabeltech.com...-hyperthreading-in-gaming

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 1 september 2014 12:44]

Dat games meer cores/threads gaan gebruiken wordt de afgelopen jaren steeds weer gezegd, toch gebeurt er vrij weinig...
Een achtcore 16 thread i7 is, voor alleen gamen, weggegooid geld, leuk voor de specs, voor gamen is het compleet overbodig op welke resolutie dan ook...
Ik dacht dat mijn i7-4820k ook 40 lanes had?
Indien je meerder videokaarten hebt en eventueel met een hogere resolutie speelt ervaar je dat de CPU op dit moment soms nog wel eens de Bottleneck kan zijn. Wellicht is dit per spel verschillend, maar een I5 is voor standaard gamen wellicht voldoende, maar als je alles op Ultra wilt spelen met een hogere resolutie dan kan dit een Bottleneck zijn.
Nee, je zit ernaast. Sterker nog, voor gaming is een X99 setup helemaal niet gunstig. De Haswell-E procs zijn over het algemeen lager geklokt om binnen TDP budget te blijven, hoe meer cores er zijn des te lager worden ze geklokt.

Zo kan het gebeuren (en dat is op stock al gebenched en bewezen) dat een i7 quadcore of een i5 met een hogere clock juist béter presteert in games dan een 6- of 8-core Haswell-E. Het is hier puur de hoger geclockte proc die voor meer FPS zorgt. Boven de 4 cores schaalt het in games namelijk allemaal niet zo best. Zélfs in die paar uitzonderingen is het nut van meer dan 4 cores voor gaming beperkt, of nihil, en bij hogere resoluties en zwaardere load komt dat vooral op het conto van de GPU. En dan nog, al had je meer aan die extra cores, op het moment dat je beide CPU's gaat overklokken wint wederom de quadcore om die simpele reden dat je er hogere clocks uit kan persen.

Dus tenzij je inderdaad gewoon geld teveel hebt is Haswell-E voor gaming een grote miskoop, tenzij je die PCI-E lanes nodig hebt. Voor de CPU zelf hoef je het niet te doen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:13]

Je zult best gelijk hebben. Maar dan is dit enkel wanneer je dus de CPU overclockt anders behaal je dus niet hogere prestatie. Overclock is dan geen gelijkwaardige vergelijking.
De stock clocks van een i5 en i7 liggen (veel) hoger dan de Haswell-E cpu's. Dus ook zonder overklok gaat dit op. Als we de hoogst geklokte i5 en de 8-core Haswell E pakken is er zelfs een verschil van een whoppin' 900Mhz! Daar moet je dus stevig voor gaan overklokken om op gelijk niveau te komen.

We hebben het hier ook bijna exclusief over K-processors dus overklokken is eerder regel dan uitzondering.

Een i7 5960X draait stock op 3/3,5 Ghz
Een i7 4790K draait stock op 4/4,4 Ghz

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:12]

Stock clocks vergelijken is geen uitkomst om te controleren welke sneller zijn. Ik denk dat dit ook per spel/applicatie etc verschilt.
Wel als het Intel/Intel is op dezelfde architectuur natuurlijk. Dit zijn in essentie vrijwel identieke CPU's alleen met meer cores en een andere geheugencontroller voor DDR4... Elke Haswell heeft dezelfde single-thread prestaties op dezelfde clockrate.

Benchmarks wijzen dit ook uit.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:22]

Dan zal dat wel zo zijn :)
Neehoor. Een i5 is prima in staat om alle games op ultra te kunnen spelen als je een goede gpu hebt, ook op hoge resolutie.

En dan nog: wat heb je aan een i7 4820K met een R9 270? Doe mij dan maar een 'voor jullie langzame' i5 quadcore met een B85 mobo en R9 280X of zelfs R9 290. Daar ga je namelijk veel beter op kunnen gamen en is nog goedkoper ook.

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 1 september 2014 10:47]

Zoals ik al eerder vermelde; Indien je meerder videokaarten heb en op een hogere resolutie speel dan de standaard 1920X1080 en jij wilt bijvoorbeeld Battlefield 4 op Ultra spelen, dan kan je van mij uitgaan dat een i5 CPU de Bottleneck is. Indien je het houdt bij 1 scherm bij een resolutie van 1920X1080 en ook gewoon gebruik maak van 1 videokaart dan is het geen probleem.
Dus toch niet. Een i5 4690K doet het even goed als een i7 5960X (oke, 2fps minder) in 4 SLI op max 1080p met 2x een GTX770's. En zelfs beter dan een i7 4790K of elke andere cpu ook. Het is namelijk de 2 na snelste cpu in die benchmark van BF4.
Zie hier: http://www.anandtech.com/bench/CPU/1073

En op een hogere 1440P resolutie zal de i5 het even goed doen. Het zijn namelijk de gpu's die de fps bepalen, en op hoge resolutie ga je ook geen cpu bottleneck merken.

Dit bewijst dus dat je voor gaming, ook op hoge resoluties en in SLI geen i7 X cpu nodig hebt en dat een i5 even goed volstaat. En dus ook dat Alienware's compleet uit balans zijn en veel te duur zijn.

[Reactie gewijzigd door Arthur-M. op 1 september 2014 11:07]

Dus toch niet. Een i5 4690K doet het even goed als een i7 5960X (oke, 2fps minder) in 4 SLI op max 1080p met 2x een GTX770's. En zelfs beter dan een i7 4790K of elke andere cpu ook. Het is namelijk de 2 na snelste cpu in die benchmark van BF4.
Zie hier: http://www.anandtech.com/bench/CPU/1073
Die test is niet relevant, de Haswell-E is juist geschikt voor meer dan twee kaarten in SLI, daar zou er verschil op moeten treden.
Nauwelijks. http://www.anandtech.com/...ming-cpu-september-2013/6
Allesinds zijn geld niet echt waard en in sommige spellen zelf minder goed dan een i5 of 'normale' i7.

Zelf met 3 hd 7970's in metro 2033 staat de i7 4770K aan kop. (maar allemaal zeer weinig fps verschil)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 1 september 2014 12:36]

Wederom een irrelevante test, er staan geen Haswell-E's in.
We hebben het hier over een vergelijking tussen de Haswell i5 en de Haswell-E i7's, die bieden meer PCIe-lanes, de i7 4770K niet...
Kijk nog eens.. ;)
i7-4960X, i7-3930K, i7-3960X enz staan erin..

Die PCIe lanes doen trouwens niets, een PCIe 2.0 x16 en PCIe 3.0 x8 wordt zelf nog niet helemaal gebruikt, daar zijn ook al tests naar gedaan, maar heb ik de link niet bij de hand voor.
Het is alsof je verwacht dat een HDD sneller gaat zijn op een SATA600 ipv SATA300..

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 1 september 2014 12:52]

Zou een 290x de PCI 2.0 8x niet saturaten dan? Ik denk het wel?

3.0 x8 zal nog wel kunnen...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:15]

De PCIe 2.0 x8 misschien wel, maar al die mainstream/high end Z97 borden hebben ondertussen ook al PCI 3.0 x8 / x8 :p

En aangezien je eigenlijk ofwel PCI 3.0 x8 / x8 krijgt of PCI 3.0 x16 / PCI 2.0 x4 dan is dat eigenlijk niet direct een probleem.
Zelfs met enkel gebruik van PCIe x8 heb je voor 4 kaarten dus 24 lanes nodig. Dan schiet het niet op met de 16 lanes die Haswell bied en moet je je "behelpen" met een 4-4-4-4 setup, als dit al ondersteunt wordt door het moederbord. Feitelijk is Haswell goed voor maximaal twee GPU's in een 8-8 config. Met Haswell-E is een 8-8-8-8 te doen op zelfs het simpelste model.
Ik zou heel graag je CPU load willen zien in een eyefinity opstellen/resolutie met 2 GPU's.
Dat gaat niet werken.
eyefinity = AMD/Radeon
SLI = nVidia techniek (anders was het crossfire)
Hij kan dus niet met zijn kaarten eyefinity gebruiken.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 1 september 2014 11:24]

Nee daar heb je gelijk in. Heb zelf eigenlijk geen ervaring met Nvidia.
Met Nvidia noemen ze het 'Surround' en het werkt exact hetzelfde als Eyefinity, behalve dat je voor Surround bij NVidia per se een SLI setup moet hebben, een enkele NVidia kaart wil niet meerdere schermen in een Eyefinity achtige setup plaatsen...
Maar met 5760x1080 zie ik op mijn CPU vrij weinig gebeuren in GTA IV, wat nou niet echt de meest efficiente game is, en deze i7's draaien rondjes om mijn 1090T, dus ik zie nog steeds het punt van de achtcore/zescore i7's hier niet :)

@hieronder: Heb BF4 en Watchdogs helaas niet, hoor inderdaad wel dat BF4 wat meer op de cpu hangt, maar met mijn 1090T zie ik werkelijk geen verschil tussen 1920x1080 of 5760x1080, ik kan me niet voorstellen dat BF4 of Watchdogs daar een groot genoeg verschil in maakt.

[Reactie gewijzigd door RGAT op 1 september 2014 12:04]

Zou je dit ook kunnen testen met Battlefield 4 multiplayer (32/64 spelers server). Of met Watchdogs.
Als HT het enige verschil is en als dat nu niet wordt ondersteund door games. Dan ga je ook geen verschil zien in fps tussen de twee cpu's die je voorstelt omdat HT geen factor is.

Daarnaast kan je beter je geld besteden aan een zeker fps winst nu, dan hopen dat toekomstige games mogelijk gebruik gaan maken van HT.
Met 2 GPUs maakt het nog niet zoveel uit. Met meer dan 2 wel.
16 lanes is meet dan genoeg voor 2x SLI. Minder voor 3x/4x.

Aan de andere kant, als je GPUs gebruikt met een internal bridge (2GPUs in 1 kaart ala 690/Titan Z) dan kan je weer wel Quad SLI op een non-Haswell E CPU.

Zou ik hem wel even een schop onder z'n kont geven end overklokken tot minimaal 4.5Ghz.
Was inderdaad de bedoeling dat het met meerdere kaarten zou zijn, waardoor je dan wel baat heb bij een i7 of in ieder geval deze nieuwe generatie. Ik ben van mening dat dit ook het beste geschikt is voor High end Gaming. Uiteraard voor de gemiddelde gebruiker is deze nieuwe generatie een overkill. Maar met een blik naar de toekomst uiteraard geen overbodige luxe.
O ja en over 3 jaar zou die i5 dan nog steeds volstaan? Of zou die Alienware dan nog steeds perfect zijn.
Heb nooit beweerd dat de Alienware perfect is. Ben van mening dat je om de zoveel tijd je hardware moet upgraden om bij te blijven, aangezien de Games en dergelijke ook steeds zwaarder worden.
Ik denk het wel, games leunen tegenwoordig niet meer zo zwaarop de CPU, maar op de GPU.
Met mijn laatste upgrade van mijn videokaart speel ik nog steeds alles lekker weg
Unlikely. Ook die Alienware is onderhevig aan slijtage. Nú dit systeem kopen met het idee dat je over 3 jaar die CPU weleens nodig zou kunnen hebben zou ik niet zo slim vinden. Dan kun je beter nu een fractie besteden aan een i5 en over drie jaar weer een i5 kopen, die tegen die tijd deze Haswell-E's voorbij loopt. En dan heb je onderaan de streep nog steeds minder geld in je PC hoeven steken, en 2x een nieuw systeem ipv 1x :)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:19]

Het nieuwe Haswell E platform beschikt over meer PCI-e lanes (28 of 40) waardoor grafische kaarten in 3 of 4 way SLI of Crossfire op vol vermogen kunnen draaien.
Dat maakt de niet al te dure 6 core (i7 5820) erg interessant. Hij heeft namelijk 2 cores meer dan de 50 euro goedkopere i7 quad core en kan meerdere grafische kaarten op vol vermogen draaien.
Als je vier grafische kaarten in je PC prikt is Haswell-E geen overbodige luxe.
Er zijn drie(3) in totaal!

Ik vind zelf de behuizing lelijk ,maar het zijn zeker mooie systemen, maar die standaardconfiguratie is wel echt debiel duur, volgens mij betaal je dan alleen voor de naam en voor de kast.
Ik vraag mij alleen wel af of het waterkoelingsdeel wel onderhoudsvriendelijk is, want de meeste tweakers bouwen voor die xxxx dollar toch liever een zelfde pc alleen dan in een andere kast. De doelgroep was de gamer met geld die simpel iets leuks wilde uitzoeken en bereid was daar geld voor neer te leggen.
Nu word het een beetje dell stijl, veel meer vragen, opties als de neten toevoegen en de kwaliteid en prijs/prestatieverhoudingen gaan ver omhoog.
Ze gaan dus van een kleine doelgroep die echt te weinig weet om zelf een Ultra Gaming PC te bouwen en veel geld hebben, naar een nog meer zelf bouw-geschikt publiek, die ook over het algemeen beter in staat is zelf een systeem te bedenken en evt te bouwen. En het dus veel goedkoper kan gaan doen.

En hier een paar Hd foto's van de systeem:
http://i.kinja-img.com/ga.../fkmmjltl5gchet2q0qo8.jpg
http://i.kinja-img.com/ga.../jj4ghb8ffj8natadmfwa.jpg
http://i.kinja-img.com/ga.../f7kv4bo3l6pahmwot8as.jpg

En een video van de systeempje is hier te vinden:
http://www.cnet.com/products/alienware-area-51-2014/

Voor die prijs had ik wel paar gesleevde voeding kabels verwacht en een betere kabel management!
-Edit- Video link

[Reactie gewijzigd door Essox Lucius op 1 september 2014 12:56]

Voor die prijs zou je ook wel kaarten met iets anders dan enkel referentiekoeling verwachten. Allemaal nogal wtf als je al deze mitsen en maren bij elkaar optelt en tegenover de prijs neerzet. Er zullen vast een aantal mensen in de val lopen, die dus veel te veel geld neerleggen voor een systeem dat sowieso op voorhand slecht is samengesteld.

Het design is dan tot daar aan toen, over smaak valt niet te twisten. Maar qua specs lijkt het wel een maandagmorgensysteem... gewoon een paar referentiekaarten, een dikke cpu, een mager moederbord en dan de prijs noemen: van 7000 euro voor slechts 5000 euro (bij het duurste systeem). Gewoon omdat het kan! hahaha :F

Overigens nog wel een leuk feitje is het volgende:
Area 51 is de naam van de US luchtmachtbasis waar de vermeende UFO's en aliens zouden zijn verborgen. Dat is natuurlijk wel toepasselijk voor de naam Alienware.
Moet zeggen dat ik de behuizing erg mooi vind, maar de 1,5 KW toch wel schrikbarend :o

'De behuizing kan verder maximaal vier grafische kaarten'

Ik lees elders maximaal 3 of maak ik nu een fout?
http://www.forbes.com/sit...-with-new-area-51-design/

[Reactie gewijzigd door Jasper11 op 1 september 2014 10:33]

Dat is ook de maximale output van de power supply, en dus niet constant als de set dat uberhaubt al kan trekken onder full load...

Ik heb een 1KW voeding maar met een laptop ernaast en 3 schermen en 2 geluidssetjes (allemaal op 1 stekkerblok met daarachter een watt-meter) trek ik ook maar 450W/h, dus leuk dat mijn voeding 1KW kan leveren in het geval dat ik het nodig heb, maar 99% van de tijd doet ie dat niet...
Maar je hebt dan ook geen 4 highend GPU's en een octacore E processor.
Denk dat als je wat enthousiast met die GPU's aan de gang gaat (een setje Titans ofzo) dat die 1Kw wel snel in de buurt komt.
Je voeding wordt wel inefficienter als je maar 30-40% van z'n maximale vermogen gebruikt.
Dat is mij bekend, ga echter niet steeds van voeding wisselen omdat mijn hardware veranderd. Dat kost namelijk veel meer geld dan ik kan besparen zo nu en dan (gezien ik vrij vaak van hardware wissel).

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 september 2014 11:11]

Oei.. Niet helemaal waar mannen, het rendement verlies valt heel erg mee, lees maar eens..
http://en.wikipedia.org/wiki/80_Plus
Klopt: http://www.nxstek.com/Nex...et_Power_Supply_1000W.htm

En daar komt nog is bij dat je dat dus enkel hebt als je weinig verbruikt en dus ook weinig te winnen valt :)
Drie full-lenght double-wide grafische kaarten óf een quad GPU configuratie. Zie link artikel.
Haswell-E met overklok gaat zonder moeite richting de 200w.

Een high-end GPU gaat in z'n eentje ook richting de 250-350w.

Dan kom je er wel :)
Mooi ding, maar natuurlijk veels te duur, Zou wel mooi op je bureau staan, net als de Apple Mac Pro!
Had hem al gezien bij "The future of PC Gaming" panel van de PAX stream (wat overigens 1 grote reclame was voor Intel). Wat een afzichtelijjk apparaat! Het verbaast mij eerlijk gezegd dat er uberhaupt mensen zijn die het mooi vinden :? Maar goed, zoveel mensen, zoveel smaken :)
Wat ik jammer vind dat het alleen een gekantelde PC is met een apart vormgeving. Maar niet wat er in zit echt opnieuw gerangschikt is. Stel voor het PCB was er echt op aangepast en het geheel dan kleiner.
Ik vind het persoonlijk een spuuglelijk ding (en dell kenende,van de goedkoopste materialen mogelijk)
En ik denk dat de condig op de meeste plaatjes (tri-sli nogwattes en haswell E) rond de 5000 euro zou kosten (en dual r270 setup is al bijna 2000)
Zal wel een duur beest worden. Ben wel van mening dat zelfbouw altijd lucratiever zal blijven, of ze moeten echt met eigen componenten komen ala Apple. Het gaat hier enkel om een bijzondere behuizing, menig modder heeft dit idee/concept al uitgevoerd.
Ik heb de centen niet ervoor ( over ), maar zeer zeker de bouwkwaliteit niet in huis om het zelf te doen.
Genoeg lui zo'n ding al alleen maar kopen om de AlienWare reputatie, dat kan je niet zelf maken helaas, net als mensen puur Apple kopen om de naam ( en secundair om de kwaliteiten )
De kwaliteit is niet beter dan dezelfde hardware in dezelfde prijs klasse. Een hoop Apple producten hebben overigens kuren bij gebruik onder load (Imacs die aan 1 kant van de behuizing warmer worden vanwege de plaatsing van de hardware wat de brightness beinvloed van het scherm aan die kant, throttling issues en sowieso lagere prestaties vanwege laptop hardware in een desktop pc).

Men koopt in veel gevallen wel degelijk Apple hardware van het merk en vormt er een visie bij die jij nu beschrijft. Dat het per definitie beter dan een ander merk zou zijn wat zeker niet altijd het geval is.
Iedereen koopt een product om het product en de kwaliteit ervan. Daarnaast is bewezen dat merkbinding een van de primaire koopmotieven is, en daar is Apple heel goed in. De producten zijn echter niet béter. Dat zeggen alleen degenen die gebonden zijn aan het merk Apple.

Vervolgens weet Apple dit met hoge marges goed uit te buiten. En dat heeft weer tot effect dat wanneer je een price/performance berekening maakt, Apple er juist weer bijzonder slecht vanaf komt en concurrenten voor veel lagere bedragen dezelfde hardware verkopen. Ze doen er alleen een goedkoper jasje omheen, let wel, dat jasje bestaat voor 90% uit marketing. De laatste tijd beweegt Apple een beetje met prijs, zie de Iphone -C versies en ook de prijsverlagingen op Macbooks. Ze moeten wel, want de concurrentie brengt nu óók laptops uit in een slank jasje. Ze zijn daar de USP kwijtgeraakt.

Als Apple écht het beste was, dan was het monopolist. Dat is echter niet zo: Apple heeft een zeer bescheiden marktaandeel; een direct effect van hoge marges op producten die helemaal niet boven aan de voedselketen staan. Voor Apple zelf is dat geen probleem, voor de consument resulteert het in producten die onnodig hoog geprijsd zijn. Apple bedient daarmee een specifiek gedeelte van de markt en laat de rest (prijsvechters en breder georienteerde bedrijven zoals Samsung en LG) links liggen.

Alienware doet in essentie hetzelfde: standaard OEM spul met een duur jasje eromheen, en heel selectief een beetje custom werk zodat het 'uniek' is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 1 september 2014 14:30]

Dit is pertinent gewoon niet waar, en niet alleen voor Apple.

Deze jongeman legt het even uit voor Beats by Dre, en dat geldt 1:1 ook voor Apple, maar ook Alienware:

https://www.youtube.com/watch?v=ZsxQxS0AdBY

[Reactie gewijzigd door JeRyZ op 1 september 2014 12:15]

Ik vindt dit model echt mooi, het is een hele verbetering vergeleken met al die blokkendozen van nu.
Maar echt,.. 1500 Watt ?? (Niet meer van deze tijd lijkt me..)
Dus als moeders de vrouw de stofzuiger aan doet, vliegen de stoppen eruit... Kan nog gezellig worden...
Waar staat dat ie 1500 watt verbruikt?..
Er staat dat de output een max van 1500watt heeft, je kan er zelf voor kiezen om er 1500 watt aan hardware achter te hangen, als je dat niet van deze tijd vind hang je er dus een simpele cpu met onboard graphics achter, anders passen er twee of drie high-end videokaarten en de dikste cpu achter...

@hieronder: Goed dat je de comment hiervoor en de mijne hebt gelezen, lees aub ook de rest, dan weet je dat ik een punt maak over stroomverbruik :p

[Reactie gewijzigd door RGAT op 1 september 2014 22:57]

Wel knap dat je er een CPU in stopt met onboard graphics. Tover jij die er op of hoe precies? LGA2011 CPU's zijn standaard zonder IGP!!! :P

Dus dat hele feestje gaat niet door, tenzij je de CPU op eigen initiatief vervangt voor een Xeon... slechts een enkeling daarvan zal wel een IGP hebben. Lijkt me nu niet bepaald een pré als je een kant-en-klaar systeem koopt waar die optie standaard niet te kiezen is. :X
Ik leg vaak aparte groepen aan voor PC`s, alleen voor de computer(s).
Je notebook vangt een plotselinge power-out nog wel op door de batterij, een PC is meteen deaud, met verlies aan data ten gevolg.

En 1500 Watt onder full load, dwz bv gamen onder maximum instellingen met meerdere schermen met de hele kast vol (alle slots bezet, max config).
Leuk als je vrouw daar met de stofzuiger tussendoor komt (even opstaan, benen omhoog... :P )
Maar dan nog heb je ruim 2100 Watt over, per groep, voor een stofzuiger.
Je kan dus zelfs nog probleemloos wat lampjes erbij aan doen.... ;)

Zelfs Brussel denkt mee....... :9~

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 september 2014 12:44]

Voor dat we alleen maar over stofzuigers en moeders praten.. ( zoo offtopic..) Onze zuiger heeft een opgemomen vermogen van 2200W + 1500 w voor deze pc (in vol ornaat) = een opgenomen vermogen 3700Watt, en dat is echt teveel als je uitgaat van een maximale belasting van 80 a 90% van een groep. (Beetje wet van Ohm 3700/220=16,8A, maximale belasting voor een lichtgroep, voor je, door thermische effecten, problemen kunt verwachten 16*220*80%= 2816W. (Ik weet het formule is niet volledig, tis een indicatie..)
Dat jij aparte groepen aanlegt voor een pc.. Dat vind ik zowiezo wat over de top.
Tja, wat is over de top?
Een stofzuiger van 2200 Watt? (Mijn Festool 33liter nat/droog-industriezuiger is maar 1200 Watt, een topper)
Een vaatwasser op een eigen groep?
Een oven op een eigen groep?
Bijna alle zwaardere witgoedapparaten vereisen tegenwoordig een eigen groep.
NEN 1010 dus over the top?

Waarom dus je pc geen eigen schone (schone randaarde) groep, helemaal bij een nieuwe installatie?
Zo kan je ook over blikseminslagbeveiliging denken, tot het je gebeurt. ;)

Een 16 A groep kan je probleemloos continu met maximaal 3680Watt belasten (door de bank genomen ca.3600W), we rekenen tegenwoordig met 230V(tot zelfs 240V) mits je gewoon een NEN 1010 gecertificeerd systeem hebt met 1,5 mm² bedrading. Heb je een trage smeltzekering dan zou die er best nog in kunnen blijven op 3700Watt.( Ja, zou niet moeten kunnen ;) )
Heb je 2,5 mm² bedrading dan kan je het maximaal continu met 20A belasten.
Plaats je snelle automaten ipv smeltveiligheden dan kan je het (2,5mm² is standaard) dus zelfs iets zwaarder belasten/zwaardere veiligheden plaatsen dan 16A (20A = ca.4400 Watt bij 220V). (Mag dacht ik in België wel gewoon, in Nederland alleen onder strikte voorwaarden van NEN1010)
Let wel op dat gewone stopkontakten maar 16 A kunnen hebben, wil je die 20A uit één stopcontact halen dan heb je Perilex nodig.

Ga je verlengsnoertjes aan elkaar knopen dan zou ik uitgaan van nog minder dan die 80 % die jij voorstelt.
Gelukkig heeft Brussel die zware stofzuigers dus vandaag verboden. ;)
Problem solved.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 1 september 2014 14:08]

Anderzijds ook wel luxe. Moeder de vrouw laten stofzuigen, terwijl jij daar al 4 uur lang zit te gamen op max. load. Misschien toch ook eens de pc even uitzetten en zelf alle rommel onder je bureau zuigen. Probleem opgelost. ;)

Maar ja, buiten al dit geneuzel van de stofzuiger kan je je afvragen hoe vaag het voorkomt dat de pc op 1500W load werkt. Mocht het echt allemaal problematisch zijn is een groepje aanleggen toch ook de moeite niet? Dan kan je er tenminste nog wat meer aanknopen zonder meteen 3x de schakelaar weer aan te moeten zetten. haha
mag ik zeggen dat ik een gods lelijk ding vind?

prima dat ze ouf of the box denken en niet iedereen hoeft het mooi te vinden maar dit slaat echt alles....
De behuizing ziet er nogal apart uit. Vind het persoonlijk erg lelijk. Wel een grappig design maar erg lelijk.