Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

Het Amerikaanse eBay overweegt de verkoop van zijn dochterbedrijf PayPal, meldt een Amerikaanse techsite. Eerder riep een investeerder eBay al op om de betaaldienst af te stoten, maar daar gaf eBay toen geen gehoor aan.

eBayEerder zei eBay-ceo John Donahoe nog dat PayPal een integraal onderdeel van eBay vormt, maar volgens de Amerikaanse techsite The Information wordt een verkoop toch overwogen. Dat zou eBay hebben aangegeven in gesprekken met potentiële nieuwe PayPal-ceo's. De huidige PayPal-ceo kondigde in juni aan naar Facebook te zullen vertrekken.

Durfinvesteerder Carl Icahn riep eBay eerder al op om PayPal van de hand te doen; uiteindelijk zette Icahn zijn pogingen om dat voor elkaar te krijgen niet door. Volgens sommige investeerders kan PayPal als onafhankelijk bedrijf meer groeien, omdat de tool dan aantrekkelijker zou worden voor concurrenten van eBay. EBay kocht PayPal in 2002 voor 1,5 miljard dollar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

In 2011 werd de waarde van paypal al op 30 Miljard geschat. Is niet verkeerd om in 9 jaar tijd je bedrijf 20x in waarde laten stijgen. Nu 3 jaar verder zal het 40 Miljard zijn??

''The marketplaces business, eBay's biggest, is growing at a slower rate than both PayPal and eBay rival Amazon.com Inc. PayPal, estimated to be worth as much as $40 billion on its own, helps bolster eBay's share price.

And it is key to future growth opportunities. PayPal is considered a leader in U.S. mobile payments, which Forrester Research projects will triple in volume to $90 billion by 2017.''

40 Miljard dus en gaat nog wel even door groeien.

http://www.reuters.com/ar...ahn-idUSBREA0N00G20140124

[Reactie gewijzigd door Jasper11 op 22 augustus 2014 09:22]

Je hebt altijd investeerders die nooit tevreden zijn. Dit is een rendement van "slechts" 39,5%/jaar. En je kan het pas incasseren als ze PayPal verkopen.

Daarnaast is de waarde van Paypal voornamelijk "fairy dust". Als mensen morgen overstappen op een concurrent dan verdampt die 30 miljard. Er zijn vrijwel geen assets of patenten die je los kan verkopen.
Zo was Hyves of Myspace bijvoorbeeld ook ooit een hoop waard.
Nee, paypal is niet slechts een rage of een tijdelijk hip iets. Paypal is gewoon een groot bedrijf wat vrijwel als enige aanbieder zo ongeveer wereldwijd actief is. Zeggen dat het fairy dust is omdat mensen morgen overstappen op een concurrent is vergelijkbaar met zeggen dat Visa niks waard is, want stel je voor dat mensen morgen ineens allemaal een Mastercard nemen.
Paypal is geen geweldig bedrijf en het heeft vaak problemen (zo heeft het in 2014 nog steeds geen 2-factor authorization in Nederland bijvorobeeld), de API is vaak een ramp (hoewel ze dat wat aan het verbeteren zijn), maar er is niet zomaar een concurrent voor.
Paypal heeft een enorm marktaandeel qua betalingen op het internet. Dat verdampt niet zomaar en mensen stappen ook niet zomaar over op een ander alternatief, want een ander vergelijkbaar alternatief komt er gewoon niet zo snel.
want een ander vergelijkbaar alternatief komt er gewoon niet zo snel.
Nee, en daarom wordt er gelukkig ook al jarenlang aan gewerkt. Combineer SEPA /IBAN met iDeal en je hebt MyBank.

PayPal rekent 3,4% + 0,35 , natuurlijk een belachelijke marge. iDeal vraagt ca 0,65 (iDeal Lite). Voor bedragen boven 8,80 is iDeal dus goedkoper.

E-Commerce Europe wil dus zo snel mogelijk van ze af, en heeft gevraagd om een "Europese iDeal", die er dus vanaf 2014 komt.

[Reactie gewijzigd door kidde op 22 augustus 2014 13:25]

Een Europese iDeal voorziet gezien de naam niet in internationale transacties, Paypal wel.
Met Paypal kan kan ik zeer gemakkelijk en veilig inkopen buiten Europa (wat geschat >20% scheelt kwa inkopen van onderdelen).
En klanten van buiten Europa kunnen zeer gemakkelijk producten van mij afnemen.

Dat gezeur van dat het zo duur is, is in mijn ogen deels onterecht:
Ik verwerk de kosten in mijn transacties (via zowel webshop als op eBay); als ik een alternatief betaalmiddel zou hanteren zou ik waarschijnlijk veel minder omzetten.

Dan komen er natuurlijk mensen die zeuren over dat ik anderen 'geld afpers' en zo (al vaker gehoord), maar IMHO is er geen wereldwijd betaalsysteem wat zo gemakkelijk is.
Daar betalen ik en anderen graag wat voor, al mag het percentage wel wat lager zijn.

Als er een alternatief is dat wereldwijd zo gemakkelijk gebruikt kan worden, ben ik vr.
Mogelijk dat eBay inderdaad transacties per IBAN gemakkelijker gaat maken. Maar voor wereldwijde verkoop is dat nog geen volledig alternatief.

[Reactie gewijzigd door bverstee op 22 augustus 2014 12:42]

Na de verplichting van EU banken om gratis betalingsverkeer mogelijk te maken binnen de EU* zou dit een logische volgende stap zijn.
Had hier nog niet van gehoord, dank voor de tip.

* met dank aan de Heer F. Bolkestein. _/-\o_
Beslist niet met dank aan de tientallen spookrekeningen die ik van de ABN-AMRO nog heb gehad over mijn verplicht kostenloze betalingen naar ebay.de verkopers. :(

BOT:
Paypal kan bij mij rekenen op zo weinig mogelijk tegoed op mijn paypal rekening omdat ik ze nooit helemaal heb vertrouwd. Wellicht word dat na verkoop beter :?
Er zijn zat concurrenten, zowel cryptocurrency als gecentraliseerde platforms. Ze krijgen alleen gewoon geen voet aan de grond door het netwerk-effect. Die vergelijking met Hyves en MySpace was dus prima.
Er zijn zat concurrenten, zowel cryptocurrency als gecentraliseerde platforms.
Cryptocurrency, sure. Maar welke gecentraliseerde platforms heb jij het over dan? Visa of Mastercard zeker? Noem eens een paar?

Tot zover heb ik enkel Paypal vrij universeel gezien, in ieder geval veel meer dan Bitcoin en andere cryptocurrencies, voor de rest is het meestal slechts Mastercard of Visa - wat niet universeel is. Alternatieven voor Paypal ken ik niet.
Dus slimme zet om het nu te verkopen! :+

Van mij mag dat bedrijf eigenlijk ook wel instorten. Heb ooit geprobeerd een paypal account aan te maken voor vrienden die een webshop hadden gemaakt (tweedehands ondergoed :+ ) en die werd geweigerd.

Gelukkig zijn er zat andere opties :Y)

[Reactie gewijzigd door Jasper11 op 22 augustus 2014 09:43]

Ik snap al die negatieve opmerkingen over PayPal niet zo goed. Ik gebruik PayPal al jaren met groot plezier. Gekoppeld aan mijn creditcard kan ik op verschillende sites super snel / makkelijk betalen en heb er nooit gezeik mee. Ook geen extra kosten ofzo. Of mis ik dan het punt compleet?
Zolang het goed gaat is het allemaal geen probleem, maar zodra PayPal ook maar het geringste vermoeden heeft van illegale praktijken is er geen land meer mee te bezeilen.
Mijn account werd een keer afgesloten. Je krijgt er dan nauwelijks achtergrond informatie over. Via de mail krijg je alleen standaardantwoorden. Utiendelijk via ouderwetse post kreeg ik een brief dat ik op mijn site illegale artikelen zou aanbieden en dat daarom mijn account geblokkeerd was.
Ik heb hen laten weten dat ik helemaal geen site heb en al helemaal geen artikelen via internet verkoop. Ik moest toen een kopie van een legitimatiebewijs en bankafschriften doorsturen. Dat heb ik gedaan en kreeg vervolgens een besluit van PayPal: mijn account ging niet meer open en kon niet meer bij mijn tegoeden. Ze bleven erbij dat ik illegale artikelen verkocht via mijn site. Je krijgt dan ook geen enkele achtergrondinformatie waarop ze dat baseren zodat jij eventueel het misverstand uit de weg kan ruimen.
Op die manier hebben ze gigantisch veel geld verdiend doordat mensen geen enkele ingang hebben tot Paypal en het er maar bij laten zitten. Op fora vind je talloze reacties van mensen die eenzelfde situatie hebben meegemaakt (waarvan er ongetwijfeld wel een deel wl terecht zijn geblokkeerd), maar voor mij geen PayPal meer.
Dit is exact de reden waarom Paypal vermeden moet worden. Tuurlijk heb je kopersbescherming, maar rechtvaardigt dat het machtsmisbruik van Paypal? Bovenstaand verhaal plus de andere talloze gevallen waarbij Paypal accounts bevriest obv willekeur of politieke spelletjes tonen aan van niet.

[Reactie gewijzigd door fandango op 23 augustus 2014 13:36]

De kritiek op PayPal heeft niet zozeer betrekking op het betaalgemak van de dienst, maar meer op het feit dat PayPal meermaals betalingen/donaties naar mensen en organisaties heeft geblokkeerd.
Voor handelaren is het wel een duur platform (bvb geld naar je rekening storten), niet zozeer direct voor de eindgebruikers. Net zoals betalen met cc ook geld kost aan de handelaren (transactiekosten, je moet aantal weken wachten op het geld etc...), maar niets kost aan de eindgebruiker.

En ja, ik deel ook je mening dat het een heel goed en gemakkelijk platform is, welke ik al jaren gebruikt als het beschikbaar is.
Het probleem is dat PayPal prima werkt, totdat het dat niet meer doet. Veel mensen hebben al te maken gehad met accounts die plotseling bevroren werden, geld dat zonder goede reden een halfjaar vastgehouden werd, enzovoorts enzovoorts.

Het is heel makkelijk om te roepen dat "dat mij niet gaat overkomen, ik ben hartstikke eerlijk, dus voor mij werkt het prima, dan moet je maar geen vreemde dingen doen" - totdat je zelf de pineut bent, en je je afvraagt waarom je account in vredesnaam geblokkeerd is.
"Volgens sommige investeerders kan PayPal als onafhankelijk bedrijf meer groeien, omdat de tool dan aantrekkelijker zou worden voor concurrenten van eBay."

Dat begrijp ik niet helemaal. PayPal moet dus verkocht worden om te groeien, zodat de concurrentie er ook/beter gebruik van kan maken. Maar waarom zou je dan het hele bedrijf verkopen, en niet het product? Ik snap niet waarom het voor concurrenten aantrekkelijker zou worden als PayPal van eigenaar wisselt, als er verder helemaal niks bekend is over de evolutie van het product.

Ik weet er waarschijnlijk weer niks van, maar het klinkt als teveel werk om een ander verdienmodel op te zetten, dus weg ermee. Als concurrent zou ik er niet zo happig op zijn dit te kopen, als eBay er zelf schijnbaar niet genoeg brood of teveel moeite in ziet.
Ik denk dat de redenering is dat bijvoorbeeld Amazon geen Paypal wil ondersteunen omdat het dan deels afhankelijk wordt van eBay, een (min of meer) directe concurrent. Amazon heeft daar geen zin in, want dan vloeit er geld van Amazon naar eBay en kan eBay deels bepalen hoe de Amazon-betaalworkflow werkt.

Als Paypal op eigen benen staat of eigendom is van een niet-concurrent valt dat bezwaar weg en kan Amazon het ook gaan gebruiken. Dat is voor Paypal weer voordelig, want dan groeit hun afzetmarkt.
Als je het bericht boven je had gelezen, had je een antwoord op je vraag. Dat inzicht aan Paypal wordt juist niet meer relevant omdat de concurrent, Ebay, niet meer bij die informatie kan n geen winst meer maakt van Paypal.
Een concurrent van ebay zal niet snel genegen zijn dat bedrijf te steunen door paypal aan te bieden.
Als paypal zelfstandig is dan vervalt dat nadeel.
Hmm ja zo zou ik zelf niet redeneren, maar ik begrijp het wel.

Ik zou zelf niet zo'n probleem hebben om een dienst van de concurrentie af te nemen als me dat zelf ook groei oplevert. Maar dit zijn natuurlijk wat andere ordergroottes, naast het feit dat we het hier over Amerika hebben wat een totaal andere markt is.
Het gevaar is wel zeer groot; je concurrent gaat er niet enkel op voorruit door extra omzet (en winst), maar heeft tevens ook belangrijke informatie over je klanten, hun gegevens, wanneer ze wat kopen, hoeveel ze gemiddeld spenderen etc... Dit is zeer belangrijke info, en ik kan begrijpen dat concurrenten dit niet zomaar gaan weggeven aan Paypal.
Dat begrijp ik niet helemaal. PayPal moet dus verkocht worden om te groeien, zodat de concurrentie er ook/beter gebruik van kan maken. Maar waarom zou je dan het hele bedrijf verkopen, en niet het product? Ik snap niet waarom het voor concurrenten aantrekkelijker zou worden als PayPal van eigenaar wisselt, als er verder helemaal niks bekend is over de evolutie van het product.
Als concurrent van eBay ga je niet eBay spekken door PayPal als dienst af te nemen. Door PayPal onafhankelijk te maken wordt deze drempel weggenomen, zodat iedereen (eBay en concurrenten) op 'gelijk' vlak gebruik kunnen maken van de diensten van PayPal.
Alibaba wil zijn eigen Paypal achtige dienst uitbreiden naar het buitenland. Binnenkort gaan ze naar de beurs en met dat geld zijn ze een potentieel koper van Paypal. Als de Amerikaanse overheid dat toelaat.
Als Alibaba Paypal koopt is dat de grootste grap op dat gebied. Paypal heeft in het verleden samengewerkt met Alibaba in China, maar die samenwerking verliep niet vlekkeloos. Alibaba verbrak het contract met Ebay en kwam zelf met Alipay. (en Paypal China is sindsdien onhandig en duur, kosten voor het opnemen van geld en transactie kosten zijn veel hoger dan bijv. NL)

Overigens is Alipay al te gebruiken in het buitenland, alleen is het in de EU en USA niet zo bekend. Zuid / Zuid Oost Azie gebruikt het al oa. voor aanschaf van goederen op Aliexpress.

By the way, Alipay is zelfstandig, geen onderdeel van Alibaba meer.

[Reactie gewijzigd door Kenzi op 22 augustus 2014 11:34]

Bedankt voor de extra informatie.

Volgens hun eigenwebsite en volgens de website van Alibaba zijn ze nog onderdeel van Alibaba
http://www.alibabagroup.com/en/about/businesses
http://blogs.wsj.com/digi...alipay-in-alibabas-words/

met de info die naar buiten komt betreffende Alibaba (ivm met de aankomende IPO) blijkt Alipay al in 2011 op eigen benen te staan.
Zolang PayPal niet in handen komt van Facebook is het goed voor mij! :+

OT:
IK vind PayPal wel handig om niet steeds mijn CC te moeten bovenhalen en het bijhorende kastje om heel die cijfercode in te rammen.
Dat niet alles Ok is met PayPal kan ik geloven, hoewel ik nog niet echt problemen heb gehad. Enkel n ding nl: al je een nieuwe CC invoert, wordt er 1,5 euro aangerekend die je nadien (na het bevestigen van de controlemail) teruggestort krijgt. Maar dit heb ik al twee maal mogen betalen, maar heb volgens mij nog nooit die 1,5 euro teruggestort gekregen.
Het probleem is ook dat het zo'n klein bedrag is dat je het snel vergeet of erover kijkt op je afrekening.

@dragonlords1:
TNX voor de info, wist ik niet... _/-\o_

[Reactie gewijzigd door SkyCloud op 22 augustus 2014 11:48]

Die kleine storting wordt bijgeschreven op je paypal account.
Hopelijk gaat dit door en gaat amazon ook paypal ondersteunen.
Ik hoop dat ze een stille dood sterven. Ze misbruiken hun positie regelmatig, zonder enige goede reden: http://cointelegraph.com/...tores-proton-mail-account
Ik heb mijn account opgezegd en heb het nog geen seconde gemist.
Ik denk zeker niet dat PayPal een stille dood zal sterven.

PayPal is aangekocht in 2002 voor 1,5 Miljard US dollar en men schat de waarde nu op 40 Miljard US dollar en de omzet blijft stijgen: http://www.forbes.com/sit...0-billion-away-from-ebay/

Edit: typo en juiste valuta

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 22 augustus 2014 13:42]

Misschien handig om de juiste grootheden te blijven hanteren. 40 biljoen wordt dus gewoon 40 miljard.
Bedankt en aangepast
Mee eens. Ze willen wel je geld hebben, maar wee o wee je ze eens wilt contacten — zeker bij een geschil — dan zijn ze nergens te vinden, verscholen achter een Luxemburgs adres. Ook het feit dat ze regelmatig accounts (180 dagen) blokkeren, is voor mij al een reden om er geen gebruik van te maken (om nog maar te zwijgen over politiek gemotiveerde blokkades zoals destijds Wikileaks en bijvoorbeeld VPN aanbieders). Helaas zijn nog wel heer en meester op het gebied van cc afhandelingen, waardoor ik er via die weg (eenmalige basis) nog wel eens gebruik van moet maken.
Maar wat me nog wel het meest verbaasd is dat er nog geen andere partij is opgestaan om eenzelfde dienst aan te bieden. Zeker gezien de slechte naam die PayPal heeft lijkt me zo'n businessmodel wel levensvatbaar.
Edit: Stripe heb ik recent eens gebruikt (voor een simpele online payment) en die hebben eindelijk eens iets wat a) goed werkt, b) snel is en c) er goed uitziet. Vooral aan dat laatste schort het nog wel eens in die markt :-). Nu maar hopen dat ze een beetje aan tractie winnen tov PayPal.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 22 augustus 2014 12:26]

Die zijn er wel degelijk. Click and buy is een grote speler op deze markt daar deze alle betalingen voor Apple die via automatische incasso lopen regelt.

Overigens is de geschilcommissie wel degelijk erg goed geregeld. Ik bestel iedere dag onderdelen op ebay en betaal dus regelmatig via Paypal. Ik heb nog nooit echte problemen gehad. Behalve dat mijn eigen account geblokkeerd is. Dit kwam echter omdat ik 17 was toen ik het account opende.
Nu noem je er een: Click and Buy. Die zijn qua voorwaarden en support ng erger dan PayPal. Mislukte incasso? Hop, 15,- extra kosten. En dat terwijl je het vaak gebruikt voor kleine betalingen van een paar Euro. Zie ook deze pagina. Zoals gezegd, er is nog steeds geen echt goed (Europees?) alternatief waar je als klant wel rechten hebt ipv slechts plichten, en waar je service krijgt ipv een dwangsom bij het minste.
Nou als de boel los gekoppeld wordt dan ligt er een mooie kans om een EU van PayPal op te richten :) Want je kunt naar mijn weten geen E-Bay account meer maken zonder dat je PayPal hebt en als er een EU variant zou zijn moeten ze die wel gaan ondersteunen. Alleen omdat ze hun hoofdkantoor in Luxemburg (op papier ?) hebben is het nog geen EU bedrijf lijkt me.
Er valt genoeg commentaar te leveren op paypal. Maar de eerst regels uit het artikel waar je naar linkt:

"We can say with little argument that PayPal is the largest single payment platform in history. The company reported nearly 150 million active accounts in the first quarter of 2014 and while that is small when compared to Facebook's more than 1.2 billion, the impressive figure still dwarfs other payment or money transfer platforms."

Genoeg mensen die er wel dankbaar gebruik van maken, waaronder ik.
"Alibaba payment arm says it handled $148 bln in transactions in 2013"

Enigste wat PayPal even naar Reuters hoeft te mailen is iets in de zin van:

"Paypal payment arm says it handled $200 bln in transactions in 2013"

en dan zijn ze plots weer het grootste betaalplatform. Tussen 'zeggen' en 'feiten' zitten natuurlijk enorm veel grote verschillen. Uitspraken van Alibaba heb ik al jaren met een korreltje genomen, het grootste deel van de bij Alibaba handelende lui maken nog altijd het liefst 'en veelvuldig' gebruik van WesternUnion.

Dat AliPay bericht is dus meer 'Wij van WC eend, adviseren WC eend'.
de bij Alibaba handelende lui
Alibaba.com =/= Alibaba group.

alibaba.com is een B2B platform. De Alibaba Group omvat veel meer. Alipay is daar een onderdeel van. En gezien het feit dat oa. Taobao, Tmall, Aliexpress, Alibaba, Steam, de Chinese overheid, etc gebruik maken van Alipay durf ik te wedden dan Alipay groter is dan Paypal.
Kan jij je huur betalen met Paypal? Gaat prima in China. Gas en electriciteit betalen? Alipay kan. Ook steeds meer westerse bedrijven bieden Alipay aan.
Opzich kan je best aan je huurbaas vragen "Kan ik je het ook e-mail met PayPal?", en dan een ja krijgen.

In Azie zie je wel vaker verregaande adoptie van een bepaald systeem. Meestal gaan ze ook net zo hard weer onderuit, dus maak je maar niet teveel zorgen.
Alibaba WAS tien jaar geleden een B2B only platform, dat is het allang niet meer.

Hun consumenten tak heet Aliexpress en is bijvoorbeeld de hofleverancier van Dealextreme. Prima ervaringen mee ook overigens.
En ze hebben geen two factor authentication buiten de USA. Vind ik zeer onveilig.
Dit. Honderd maal dit.
Uiteindelijk vertrouw je Paypal je geld toe, en met enkel je wachtwoord kunnen kwaadwillenden gewoon je geld pikken. Met two-factor auth zou dat al een pak moeilijker zijn.
Inderdaad, sinds de komst van crypto currency zijn dit soort betaalsites ouderwets duur geworden. En heb je als klant ook nog meer zeggenschap wat ze met je geld doen.
(Niet dat crypto currency nu nog perfect is maar dat trekt mettertijd wel bij.)
crypto currency, je bedoeld digitaal geld, vandaag dit waard morgen 30% minder, overmorgen 15% meer. Als bedrijf wil je daar niet echt in betaald worden.
Crypto currency is een vorm van digitaal geld.

Hoewel 30% schommelingen bij de gekendere crypto currencies (Bitcoin, Litecoin) binnen een periode van 24u al lang niet meer gezien is, klopt het inderdaad wel dat er nog vrij grote schommelingen plaatsvinden.

Toch weerhield dit enkele grote bedrijven niet (vooral Amerikaanse) om toch Bitcoin te accepteren. Bovendien zijn er bedrijven die het risico op zich nemen, zoals BitPay, zodat deze derde partij de Bitcoins ontvangt en de verkopende partij hun dollars of euros krijgen (dus onafhakelijk van de waarde van Bitcoin op moment van aankoop).
Zulke schommelingen van 30% komen wel degelijk nog voor:

Op 10.02.2014 bij BTC-e, een plotselinge koersval van $620 naar $102, oftewel 80%.

https://bitcointalk.org/index.php?topic=458248.0;all

Vorige week nog, wederom op BTC-e (maar andere exchanges hebben vergelijkbare problemen), een drop van $485 naar <$300, oftewel 38% drop.
wat is lang? volgens mij waren die dalingen en stijgingen de afgelopen jaren nog te zien

om vertrouwen op te wekken bij bedrijven zal dit toch echt meerdere jaren stabiel moeten blijven
Bedrijven lopen dit risico helemaal niet. Ze gebruiken payment processors als bitpay en krijgen direct uitbetaald in dollars of euro's

Snap wel dat ze van Paypal afwillen. Met de opkomst van bitcoin duurt het niet meer lang voordat paypal met zijn verouderd model en absurde prijzen zal sterven.

[Reactie gewijzigd door Mirved op 22 augustus 2014 16:39]

Klopt paypal is een stuk duurder dan ideal.
In de USA maar ook Uk gebruikt me veel credit card om te betalen. Dat kun je natuurlijk ook aanbieden in je shop. Beetje goed onderhandelen en je zit op 2,2%. 2,2% is nog een aardig bedrag zeker in vergelijking met ideal.

Paypal zal er in sommige landen vroeg of laat niet omheen kunnen om tarieven te verlagen. Dat zullen ze echter pas doen als ze zien dat een andere betaalmethode echt succesvol aan het worden is. Tot die tijd trekken ze de maximale winst.
De reden dat ze duurder zijn heeft met o.a. garanties te maken.
Als je product niet komt en je hebt betaald met ideal, dan heb je pech.
Bij PayPal krijg je het geld terug.
Of gestolen credit cards enz.

Verder is PayPal handig als je wereldwijd zaken wil doen en veel mogelijke betaalmethode wil bieden. Dat kost ook geld om te onderhouden.
Zo lang je je geld dezelfde dag nog omzet naar gewoon geld, en altijd de huidige koers aanhoudt zie ik het probleem niet.
Ik merk inderdaad ook dat veel partijen geen Paypal aanbieden, vermoed dat de eigenaar hier inderadad een rol in spelen.
Amazon, Alibaba/Aliexpress, en zo nog meer
Ik merk dat zowat alle sites nog wel paypal aanbieden. Het is niet omdat je er 2 opnoemt dat dat representatief is.
Amazon is de grootste webshop die er is en Alibaba schijny net zo groot te zijn als Amazon en Ebay bij elkaar.
Niet de minste twee, de grootste zijn juist de meest belangrijke. Als 80% van de winkels het heeft maar die maar 20% van het totaalbeeld zijn zijn ze eigenlijk niet zo relevant.
Alibaba is een groep van oa. webshops. Niet te vergelijken met Amazon.
Alibaba is een tegenhanger van eBay.
En dat het niet vergelijkbaar is is niet helemaal waaer, bij Amazon bieden ook andere iets aan maar amazon heeft ook nog (nog) eigen producten.

Maar dat maakt voor het verhaal niet uit, het is voor de klant niet van belang wie de verkoper is gaat er om dat ze de grootste verkopende portaal is.
Alibaba.com (het verkoopkanaal) is B2B, dat is toch wel anders dan Ebay (B2C / C2C).

Ebay is te vergelijken met Aliexpress en Taobao (onderdeel van de Alibaba Group)

Taobao deed vorig jaar op 1 dag meer omzet dan Amazon, Ebay etc bij elkaar. Laat staan als je alle Alibaba onderdelen bijelkaar telt.
(Alibaba.com, Aliexpress, Taobao, Tmall, 11Main ea.)
Niet representatief misschien, maar amazon is een gigant van jewelste. In nederland niet zo, maar zeker in de UK/US wel..
De eigenaar zal zeker een rol spelen, maar de voorwaarden van PP zijn ook lichtelijk moorddadig voor de koper, die gemiddeld 5% van de prijs kwijt is aan PP zelf. Een beetje redelijke bank kan dat voor minder doen, ware het niet dat alle grote banken met elkaar overhoop liggen over het te gebruiken systeem. Een los PayPal kan helpen, maar het zou ook wel eens een mooie prooi kunnen zijn voor een bank, die daarna de tarieven voor concurrenten opschroeft. Ik heb het liever in handen van Amazon, dat groot genoeg is om overnamepogingen niet interessant te maken.
De koper betaald geen 5% deze betaald helemaal niets zelfs en in de afgelopen jaren is dit niet anders geweest. De (zakelijke) "verkoper" betaald 3.4% + 0,35ct per transactie.

Nu lijkt dit veel, maar als je ziet wat fysieke banken per transactie en afschrift vragen en dan vervolgens ook nog aan maandelijks terugkerende kosten dan valt een PayPal rekening nog enorm mee.
Echter rekenen zeer veel webshops dit doodleuk door, waardoor de klant vaak alsnog 3.4% + 0.35 (of meer) kwijt is.

Met iDeal is het al mogelijk om voor <0.50 een transactie af te handelen, met als enige bijkomende kosten de overschrijving van de payment provider naar je eigen bankrekening, maar ook dat ligt in de orde van tientallen centen. Als je zo alles via je payment provider laat lopen heb je op je eigen rekening zeer lage kosten, in tegenstelling tot PayPal.
Maar met iDeal kan ik als koper niet m'n geld terugkrijgen als de deal fout gaat. Het is gewoon overgemaakt en het is weg....

Zodra iDeal een mogelijkheid aanbied om geld gemakkelijk terug te storten ga ik het ook internationaal gebruiken. Ik koop nogal eens wat dingen internationaal, en ik vind de zekerheden die PayPal biedt daarvoor wel aantrekkelijk.
Voor de shop is het juist een voordeel dat de klant zijn geld niet zomaar kan terugdraaien tov. Creditcard en Paypal. Heb je keurig volgens beschrijving geleverd en de klant haalt zijn geld terug, dan lijkt mij dat best een probleem.

Anderzijds: andersom is dit in het nadeel van de klant. In het verleden wel eens een dispuut gehad met Paypal die Nederlandse post verzendbewijzen (aangetekende verzending met ontvangstbevestiging) niet accepteerde toen de verkoper beweerde mijn retourzending niet ontvangen te hebben. Dan is het geen club waar je als consument zaken mee wil hoeven doen, want je komt er simpelweg niet door.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 23 augustus 2014 23:12]

Een iDeal implementatie is een stuk goedkoper hoor. Creditcard en PayPal zijn zakelijk gezien gewoon duur. Als je maar 20% marge hebt op producten blijft daar niet veel van over.

Ik snap daarom ook niet waarom er bedrijven zijn die ooit hebben gedacht, ja laten we paypal aanbieden. Want volgens mij mag je die kosten ook niet meer doorberekenen.. Wat absurd is overigens, maar da's een ander verhaal.
Paypal heeft verschillende tarieven voor verschillende landen. En daarbij zijn er ook verschillende tarieven voor particuliere en zakelijke verkoper. En die tarieven kunnen aardig oplopen.
Tja Paypal is jammer genoeg niet overal geaccepteerd.

Vooral heel bij veel Chinese webshops, ze hebben teveel nare ervaringen van claims dat producten niet zijn geleverd, producten niet goed zijn, via Paypal word dan druk op de ketel gezet en of het geld terug betaald en deze sores willen ze liever niet.

Er zijn nog wel meer bedrijven waarvan ik het handig zou vinden als je daar met Paypal kon betalen denk aan vele Chinese bedrijven als de ALIBABA GROEP bekent van Alibaba en Aliexpress.

Nu kan ik daar alleen met de dure creditkaart betalen.

Zo zijn er nog veel meer bedrijven wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door LEX63 op 24 augustus 2014 17:17]

Alhoewel Paypal makkelijk is zijn de kosten voor het systeem bijzonder hoog. Vele klanten betalen liever met een ander betaal systeem omdat daar geen extra kosten aan vast zitten
Er zijn maar weinig verkopers die de kosten doorberekenen aan de klant. Zo gaan de kosten van de winstmarge van de verkoper af. Met name op eBay ben je als verkoper al heel snel een groot percentage van de winst kwijt aan kosten, zeker voor kleine bedragen.

Persoonlijk vind ik Paypal een enorm slecht systeem: zo is de website bijvoorbeeld enorm traag, en zitten veel te veel features veel te ver weggestopt. Ebay zelf is trouwens ook enorm traag. Vergelijk het aantal page views maar eens met Marktplaats: bij eBay stopt het rond de 10, terwijl er bij Marktplaats al snel 1000 views zijn. Ebay is simpelweg te traag om even snel rond te bladeren, betalen met Paypal lukt amper binnen 2 minuten.
Ik heb die ervaring helemaal niet. Paypal werd supersnel en over ebay heb ik ook niet te klagen. Ik snap niet wat er traag zou zijn aan paypal. Je moet inloggen en de betaling bevestigen, dat zijn pagina's met amper afbeeldingen en laden bij mij altijd supersnel.
Wat voornamelijk erg traag is is als je het geld wat je hebt ontvangen na je verkoop terug wilt hebben naar je b.v. gewone betaalrekening. Dat kan tot 5 dagen in beslag nemen. Dat is toch wel erg lang en ja dat heb ik al eens meegemaakt.

De website is soms idd erg traag en door de tab bladen toch niet goed overzichtelijk ben ik mee eens...

[Reactie gewijzigd door bonus op 22 augustus 2014 21:10]

Afgezien van het feit dat MarktOplichtingsplaats eigendom is van ebay, zie je juist dat bij MP de gemiddelde pageviews vaak niet verder komen dan 50 terwijl bij ebay.de de teller op gemiddeld honderden tot duizenden staat.

Ebay.nl = 100% mislukt waardoor ebay Marktplaats maar heeft overgenomen.
Resultaat: MP is en blijft een 100% onveilig platform zonder feedback over goederen.

Verder verwacht ik niet dat Paypal sneller of langzamer zal zijn wanneer het bij MP of ebay word gebruikt.

[Reactie gewijzigd door trm0001 op 22 augustus 2014 12:59]

Realiseer je wel dat betalingspagina's e.d. (niet alleen bij PayPal) vaak kunstmatig vertraagd worden, om het er zo voor de gebruiker uit te laten zien alsof er op de achtergrond iets druk bezig is. Dat wekt vertrouwen.

Het is belachelijk, maar zo zit het helaas wel in elkaar.
Bron? Dit klinkt namelijk echt als een aluhoedje / broodje aap verhaal...
Dit is het meest belachelijke verhaal dat ik tot op heden gehoord heb... In al de jaren dat ik als eind gebruiker Paypal actief gebruik ( wat een pak is ), kan ik de vertragingen op 10 vingers tellen.

Als web ontwikkelaar kan ik je gerust zeggen, dat vaak als er een vertraging is, is het vaak bij dezelfde diensten, wanneer het contact gelegd moet worden tussen de website waar je juist je aankoop deed, en paypal dat de gegevens moet ontvangen van de betalingen. Het is hier, waar ook vaak de meeste zaken mislopen. En vaak is dat omdat de webservers gewoon overbelast zijn, of ze hebben slechte routing, of ...

Eenmaal je op de paypal site bent, is er zo goed als nooit een vertraging te zien. Waar je dat zot idee vandaan haalt, dat men de boel met opzet zou vertragen???

Als ze dat zo graag zouden vertragen, waarom is de betalingsmethode juist versimpeld ( = versnelt ) in vergelijking met jaren geleden.

Als IT'er dat nu al 20+ jaar in deze business zit, en met verschillende betalingssystemen gewerkt heeft, heeft er nog nooit iemand tegen mij gezegd: "zorg dat de boel trager gaat, dat wekt meer vertrouwen". Eerder het omgekeerde is waar: "zorg dat je zo snel mogelijk de mensen laat betalen, zodat ze niet van idee kunnen veranderen".

Het is juist als er problemen zijn met de servers, dat we het meeste klachten krijgen, en dat ook de verkoop omzet naar beneden duikt, want mensen hebben NIET het geduld om te blijven wachten. Mensen zijn impuls koop beestjes. Als het niet snel genoeg gaat, dan gaan ze vlug bij de concurrent gaan kopen.

Er zijn een aantal simpele regels dat je moet volgen als je goederen of diensten verkoopt op het web, en de klant met opzet vertragen is er geen van. *lol*

Moest ik ooit bevestiging krijgen dat een dienst met opzeg de boel zou vertragen, kan je verzekeren dat de bazen waarvoor ik gewerkt heb, enorm snel zouden zijn met het buiten smijten van zo een dienst.
Alhoewel Paypal makkelijk is zijn de kosten voor het systeem bijzonder hoog. Vele klanten betalen liever met een ander betaal systeem omdat daar geen extra kosten aan vast zitten
Natuurlijk niet, de extra kosten zijn voor de verkoper, het zal de kopers een zorg zijn.