Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 21 reacties
Bron: MacOS Rumors

Ik lees bij MacOS Rumors dat de eerste demo prototypes van de G4e inmiddels bij Motorola van de band rollen. Ten opzichte van de huidige G4 heeft de G4e een diepere pipeline waardoor hogere kloksnelheden mogelijk zijn. Om hierdoor ontstaan snelheidsverlies ruimshoots te compenseren zijn er twee extra integer units en een extra Altivec unit toegevoegd. Verder is er 256KB full-speed L2 cache met een 256-bit brede bus (vergelijkbaar met de Coppermine en Thunderbird) en de mogelijkheid om maximaal 4MB L3 cache aan te leggen. De processors draaien in eerste instantie op kloksnelheden van 650 tot 800MHz en worden vervaardigd op een 0,15micron procédé:

Motorola sources are now reporting that the first fully functional G4e prototypes to be demonstrated outside the company have recently rolled off the production line. Running at 600-700MHz, these processors sport more than double the performance of current G4s with a number of very attractive features:
  • Deeper pipelines, allowing for higher clock rates (up to 1.2GHz)
  • Initial clock rates ~650MHz-800MHz, with 1GHz projected at approximately five months after release.
  • 256K on-chip Level 2 cache running at full processor speed on a 256-bit data bus, offering performance well in excess of current 1MB backside L2 caches.
  • Backside Level 3 caches up to 4MB, running at half processor speed
  • 64- and 128-bit MaxBus support
  • Optimized for multiprocessing with direct processor-to-processor communications capabilities and full-speed cache sharing across CPUs
  • Smaller, cooler, faster: .15 and later .13/.10 micron wiring processes
  • Two additional Integer units, one additional Altivec unit.

Third party developers (waaronder Apple) zullen waarschijnlijk tot juni moeten wachten voordat zij met de G4e aan de slag kunnen. G4e PowerMacs komen op z'n vroegst deze zomer op de markt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (21)

Wie kan mij 's uitleggen wat exact bedoeld wordt met
</div><div class=b4>een diepere pipeline waardoor hogere kloksnelheden mogelijk zijn.</div><div class=b1>
Hmmm, ik weet niet of dit de goede plek is ervoor maargoed...
Diepere pipeline betekend dat elke opdracht in meer stukjes gehakt wordt... Aangezien 1 stukje van de pipeline per kloktik wordt uitgevoerd betekent dit dus dat de processor per stapje minder hoeft te doen bij een diepere pipeline. Dus kunnen de kloksnelheden veel hoger... Dit is ook een van de redenen waarom de Athlon zo lekker klokt...
Maar nadeel van diepere pipeline is dus dat er meer stapjes zijn uit te voeren dus de performance per kloktik gaat omlaag...

Beantwoord dit je vraag een beetje?
</div><div class=b4>Diepere pipeline betekend dat elke opdracht in meer stukjes gehakt wordt...</div><div class=b1>
Ja, dat wist ik...

</div><div class=b4>Dus kunnen de kloksnelheden veel hoger... </div><div class=b1>
Maar de logica hierachter ontgaat me geheel.
Onno,

Stel, je wilt twee 32-bits getallen met elkaar vermenigvuldigen. Als je dat in 1 keer wilt doen, dan zou dat je (bijvoorbeeld) 100 nanoseconden kosten. Dan loopt de vermenigvuldiger dus op 1/100ns = 10MHz. Door nu 1 pipelinestage toe te voegen, kun je dit opsplitsen in 2x50 nanoseconden, en kun je je klok verhogen naar 20MHz. Nadeel is wel dat je vermenigvuldiging nu 2 kloktikken vergt in plaats van 1. Maar je kunt wel elke kloktik een nieuwe vermenigvuldiging starten. Vergelijk het met auto's bouwen aan de lopende band. Als een persoon een hele auto moeten bouwen, dan duurt dit, zeg, een dag. Met 1 persoon kun je dus een auto per dag bouwen. Nu voeg je er nog 1 toe, en je laat de een de voorkant bouwen, en de ander de achterkant. Dan duurt het bouwen van een auto nog steeds een dag, maar je kunt er wel twee per dag afleveren. Nadeel hiervan is: als Billieboy langs komt, en die wil perse snel een auto, dan duurt het een dag, ook al kun je er twee per dag bouwen.

In een processor is het ook zo. Als je je vermenigvuldiging in 10 kloktikken doet, en je hebt het resultaat direct erna nodig, dan moet je toch wachten. Dus een diepere pipeline vehoogt de kloksnelheid, maar je kunt de boel ophouden als je snel erna het resultaat nodig hebt.

btw, ik meen dat de Pentium een pipeline heeft van 17 stages diep. Bij de P2/P3/K7 is het nog dieper. Uitleggen hoe je dan toch performance haalt, gaat iets te ver voor hier op het forum.
dabit,

jouw redenatie is boeiend, maar hij verklaart niet waarom je met een diepere pipeline op een hogere frequentie kunt werken.
Als ik gewoon 2 clocks zou doen over een vermenigvuldiging, of 2*1 clock met een diepere pipeline, is dat heel leuk. Dan kan ik nl. twee keer zoveel vermenigvuldigingen per seconde uitvoeren. Maar de frequentie wordt daar niet hoger door. En ik zie ook nergens een verklaring waarom de frequentie dan hoger zou kunnen.
17 stages is wel erg veel. Pentium IV heeft een 20 stage pipeline, Athlon 11, Pentium III 7 (niet excact, maar rond die trend).

Een ander nadeel van diepere pipelines is de hogere latancy bij een misprediction. Soms moet namelijk het antwoord van 1 berekening worden meegenomen in de volgende. De processor "gokt" dan het antwoord en gaat alvast aan de slag. Gokt hij goed is het perfect, gokt hij fout dan moet de berekening opnieuw, en duurt het dus 7 of 11 kloktikken voordat dat kan gebeuren.

Een ander nadeel is ook de organisatie van de processor. Doordat hij met veel dingen tegelijk bezig is, moet er ook veel tijd worden besteed aan de volgorde van de opdrachten, welke kunnen gedaan worden, welke moeten eruit, welke horen bij elkaar, welke zijn van elkaar afhankelijk en in welke volgorde. Het moeilijkste van een enorm snelle processor is het zo efficient mogelijk gebruiken, dus continue elk plekje van de pipeline in gebruik hebben, en zo min mogelijk fout gokken (kan ook door iets anders te doen terwijl op het antwoord van een berekening wordt gewacht).
dabit,

Ik vond je verhaal erg interessant maar toch heb ik ook nog een vraagje.

Als je de gang van zaken kan vergelijken met htet fabriceren van een auto, zoals jij deed, waarom zou het dan voordeel hebben de taken te splitsen. Als beide werknemers ieder zelfstandig elke dag een auto maken leveren ze ook 2 auto's per dag. Evenveel als in jouw voorbeeld.
(Ervan uitgaande dat het voordeel van minder kennis per werknemer noodzakelijk kennis bij lopende band niet opgaat voor een CPU.)
Apoc,

Dit is natuurlijk erg simpel uitgelegd, maargoed, laten we even bij de auto's blijven. (eigenlijk niet het beste voorbeeld)

Waarom zou je niet twee auto's tegelijk maken? Omdat dat meer ruimte kost. Als iedereen een hele auto bouwt, dan moet er ruimte zijn voor twee hele auto's. Als iedereen een stukje doet en doorschuift, dan heb je minder ruimte nodig, omdat alleen de laatste een hele auto heeft.

Natuurlijk klopt dit niet helemaal, maar het idee is duidelijk hoop ik. Het toevoegen van twee keer zoveel pipeline stages kost misschien 5-10% meer ruimte. Op die manier kun je dus efficienter omgaan met de ruimte op de chip, en meer functionaliteit toevoegen, of de chip kleiner (= goedkoper) maken.

Uiteraard doen de chipfabrikanten beide. Ze delen de chip op in vele blokjes, die elk weer flink gepipelined zijn. Om nog maar niet te spreken van alle andere truukjes die gebruikt worden.
O jeetje, als ze dit weer gaan hypen en veelbelovend marketen, zijn er weer zoveel verloren zieltjes die voor de tot mislukken gedoemde apple-tjes kiezen !

(Niet bedoeld als flamebait overigens)
....en ze dan later in een tv spot kapot knallen. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True