Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Koffieketen Starbucks gaat de mogelijkheid aanbieden om telefoons draadloos op te laden. Daartoe wordt de PMA-standaard gebruikt. Aanvankelijk zijn alleen Starbucks-vestigingen in San Francisco voorzien, maar steden in Europa moeten volgend jaar volgen.

StarbucksStarbucks maakt gebruik van Powermat-oplaadpunten van Duracell, die zullen worden ingebouwd in tafels. De uitrol begint voor zover bekend direct, maar andere steden dan San Francisco volgen pas later. Dan zijn ook Starbucks-vestigingen in Europa aan de beurt, al is niet bekend in welke steden dat zal zijn.

De Powermat-oplaadpunten maken gebruik van de PMA-standaard. Dat is een concurrent van Qi, op dit moment de standaard voor draadloos opladen die het meest wordt ondersteund. Onder meer de Nexus 4 en 5, de LG G3 en Lumia-telefoons hebben enkel ondersteuning voor Qi, en zullen dus ook niet kunnen worden opgeladen in de Starbucks-vestigingen. Voor sommige telefoons, waaronder de Galaxy S3 en de iPhone 5S, kan een hoesje worden aangeschaft dat de telefoon geschikt maakt voor draadloos opladen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

"De uitrol begint voor zover bekend direct, maar andere steden dan San Francisco volgen pas later. Dan zijn ook Starbucks-vestigingen in Europa aan de beurt, al is niet bekend in welke steden dat zal zijn."

Voorlopig is het alleen beschikbaar in Boston en San Jose en nog niet in San Francisco.
http://poweruphere.com/where-can-i-recharge/starbucks/

Doe mij maar Qi, overigens.

[Reactie gewijzigd door S0epkip op 12 juni 2014 09:05]

Vreemd dat zij de PMA standaard gebruiken terwijl de Qi standaard meer gebruikt wordt. Wellicht zwaar gesponsord door de bedrijven achter PMA?
PMA heeft meer toekomst verwacht ik zelf ook. Waar je met Qi maar een toestel tegelijk op kunt laden kan er met PMA meerdere toestellen opgeladen worden. Dat is maar een van de voordelen...

Sorry ik was in de waar met WiPower.
Je hebt drie allianties voor draadloos opladen. WPC (Qi), PMA (Powermat) en A4WP (Rezence/WiPower). Waar de technologie van WPC en PMA gebruik maakt van magnetische inductie, maakt de A4WP gebruik van magnetische resonantie. Magnetische resonantie heeft drie grote voordelen t.o.v. magnetische inductie:
  • Het kan meerdere toestellen tegelijk op laden
  • Je hoeft niet direct contact te maken met de oplaadpunt, het laad je toestel ook op op een afstand van max. 15 cm (dus echt draadloos)
  • Het is efficienter (minder energie verlies)
Meer hierover.

Goed, het beantwoord niet je vraag waarom je de ene inductie technologie boven de andere zou moeten kiezen. Daarvoor qoute ik even de reactie van Power Kiss (een van de eerste bedrijven dat zich met draadloos opladen bezig ging houden en zich eerst meer op Qi richtte) waarom ze ook de PMA standaard zijn gaan ondersteunen:
"The PMA system has a unique layer of 'Telco Grade' intelligence that allows venues to monitor the health, usage and policies of all their charging spots. Secondly, we believe the PMA now enjoys the momentum and the necessary investment from major industry players to bring wireless power to life for consumers. This makes PMA a natural choice for PowerKiss. Finally, PMA offers a trusted and truly open framework that everyone can feel comfortable adopting."

[Reactie gewijzigd door Amito op 12 juni 2014 09:20]

PMA heeft meer toekomst verwacht ik zelf ook. Waar je met Qi maar een toestel tegelijk op kunt laden kan er met PMA meerdere toestellen opgeladen worden. Dat is maar een van de voordelen...
Dat klopt niet.
Zowel PMA als Qi kunnen meerder devices laden.

Het voordeel voor commerciële partijen is dat over PMA reclame meegestuurd kan worden.
A key advantage of the PMA standard over Qi addition of data transmission at charging stations for marketing purposes.
Wat ik een nadeel vind.
Ik begrijp jouw mening, maar een bedrijf ( zoals Starbucks ) is geen filantropische stichting, die willen betaald worden voor hun diensten.

WiFi is een service, die ook vergezeld gaat van informatie-vergaring, en levert het bedrijf dus indirect weer een percentage marktaandeel op.
Dus een oplaadservice aanbieden waar je ( als bedrijf ) kan kiezen voor wel of geen informatievergaring, zal ten alle tijden naar de opbrengst gekeken worden.

Levert het extra klanten op - Ja, als je bij Starbucks kan opladen, vs de buurman, dan komt de klant eerder = profit ( aangezien 99% in ieder geval één consumptie neemt )
Starbucks is idd geen filantropische instelling, maar de dienst die ze leveren is koffie verkopen. Daar krijgen ze dan ook dik voor betaald (en flink fiscaal voordeel, maar dat even terzijde).

Wifi is een service die Starbucks biedt aan de klanten die er koffie kopen.

Het is een buitengewoon enge ontwikkeling dat er dataoverdracht plaatsvindt tussen de telefoon en het oplaadpunt. Wie weet wat er op die manier allemaal naar je telefoon of tablet wordt getoeterd en erger nog: eraf wordt gehaald.
Dat zegt Megalodon86 juist niet. Die wijst Qi aan met degene met de meeste toekomst. En dat is ook zo, ware dat een paar VS bedrijven ineens PMA gaan gebruiken. Zonder technische reden. Als ze nou Qi waren gaan gebruiken dan hadden we nog iets van een standaard. De volgende zal beide aankunnen.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 juni 2014 09:07]

Magnetische resonantie heeft drie grote voordelen t.o.v. magnetische inductie:
  • Het kan meerdere toestellen tegelijk op laden
  • Je hoeft niet direct contact te maken met de oplaadpunt, het laad je toestel ook op op een afstand van max. 15 cm (dus echt draadloos)
  • Het is efficienter (minder energie verlies)
Meer hierover.
maximaal 15 cm??? dat zie ik bepaald geen grote voordeel. het heeft wel kleine pluspuntje... het is echt draadloos.
Dat houdt in dat je je tefoon kan oppakken en gebruiken terwijl die oplaadt ipv op tafel laten liggen, misschien dat je de telefoon wel iets anders moet vastpakken. Dat is toch een groot voordeel.
AT&T onder andere. En die is in de VS een grote 'leverancier' van smartphones.
Lekker eigen standaarden doordrukken terwijl AT&T gewoon Qi had kunnen kiezen.
AT&T is een Provider, met contracten.
Geen telefoon leverancier, AT&T stapt net zo makkelijk over naar de overkant, als daar meer winsten gegenereerd worden.
Verizon doet nagenoeg hetzelfde, zijn net zoals hier providers, met een eigen netwerk.

Alleen is de regionale aanwezigheid van de aanbieders in de VS iets anders geregeld, dan in NL, waar 98% dekking nog niet genoeg is.
AT&T is een leverancier van netwerken en de middelen om die te gebruiken.
In de VS zien de fabrikanten niet de gebruikers als klanten, maar de Telecom bedrijven zoals AT&T. Heel anders als dat het hier in Europa is. Maak een deal, zie onder andere de bedrijven die in de raad zitten, hint Duracell. Of zie de quote in de post van 'xleeuwx'. En je weet dat AT&T stuurt en niet de fabrikanten zoals Microsoft/Nokia, Samsung, HTC enz.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 juni 2014 19:35]

Wat heeft AT&T voor belang bij een oplaadstandaard? Voordat je mensen en bedrijven ergens van beschuldigt moet je eerst kijken wat ze er beter van zouden worden. Als dat niet is te bedenken dan zullen de beschuldigingen niet kloppen. Niemand doet iets zonder reden.
Dit lijkt me toch een héél duidelijk belang:
"The PMA board of directors includes representatives from AT&T..."
Zoals @Carrein hierboven al quote:
The PMA board of directors includes representatives from AT&T, Duracell, Starbucks, Powermat Technologies, Federal Communications Commission (FCC), and Energy Star.
oftewel Startbucks is betrokken bij de technologie, en dus is het wel makkelijk waarom ze voor PMA hebben gekozen ;)
Sterk vermoede dat de iPhone 6 ook PMA gaat krijgen. Ze gaan het niet zomaar uitrollen als er nog weinig toestellen zijn met PMA.
Sterk vermoeden dat op niets gebaseerd is :). Een snelle wikipedia search levert het volgende op:
The PMA board of directors includes representatives from AT&T, Duracell, Starbucks, Powermat Technologies, Federal Communications Commission (FCC), and Energy Star.
In the United States, support for the PMA and Qi standards are split between the major cellphone networks, with PMA supported by AT&T and Qi supported by Verizon. This has led to a developing format war, as both sides seek to gain market share. Some major phone equipment vendors, such as Qualcomm, have joined both standards.
While the Qi standard is more popular outside the United States, support from companies such as Starbucks and AT&T has left the US with a large and growing PMA charging network in coffee shops and supermarkets. AT&T has acknowledged the problem, and has said that all its phones supporting the PMA standard will have charging cases released at additional cost at or soon after the launch date. A key advantage of the PMA standard over Qi addition of data transmission at charging stations for marketing purposes. Qi and PMA both require careful placement over the charging coils, and multi coil solutions are now available making precise placement less of an issue.

[Reactie gewijzigd door Carrein op 12 juni 2014 09:15]

A key advantage of the PMA standard over Qi addition of data transmission at charging stations for marketing purposes.
Ach ja... weer dat adverteren en profileren van mensen...
Dacht je met draadloos laden ook eindelijk af te zijn van juice jacking, introduceert PMA weer een mogelijke attack vector...
http://krebsonsecurity.com/2011/08/beware-of-juice-jacking/
Om deze redenen hoop ik dat Qi deze format war wint.
Sterk vermoeden dat op niets gebaseerd is :). Een snelle wikipedia search levert het volgende op:
Ik kan er over gelezen hebben maar ik zie nergens iets staan wat het vermoeden ontkracht.
Zou tijd worden. Maar dat werd ook al bij de vorige modellen gezegd. En die heeft een probleem door de behuizing. Dus als ze willen moet de behuizing aangepast worden.
Dat werd niet gezegd, dat werd verzonnen door mensen die geruchten verspreiden omdat ze niks anders te doen hebben.
Leuk en aardig al die draadloze opladers.
Maar hoe zit het met de veiligheid van mensen met pacemakers?
Zo ver ik weet kunnen pacemakers gevoelig en eventueel van slag raken.
Het gebruik hiervan in openbare ruimtes zou dus voor deze mensen gevaarlijk kunnen zijn.
Dat zit wel goed. Magnetische resonantie werkt enkel wanneer zender en ontvanger op exact dezelfde frequentie zijn ingesteld. Elektrische inductie is al op een paar centimeter afstand te zwak om enig effect te genereren.
Ik neem aan dat een gemiddeld mens niet op een oplader gaat liggen, laat staan mensen met pacemakers.
Duh, voor iedere telefoon is wel een hoesje te krijgen met PMA.
Die ene 2 moeten juist een hoesje gebruiken. Snap niet waarom ze genoemd worden.
Net als die ene geen NFC heeft.

PMA is iets typisch VS/AT&T achtig. Overal Qi en dan gaan bepaalde grote amerikaanse bedrijven PMA gebruiken |:(
Zo wordt draadloos laden natuurlijk nooit een standaard feauture. En draadloos laden = ideaal.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 12 juni 2014 09:04]

Draadloos laden = inefficiënt

Qi = 1 device = 6 van die matjes in huid nodig

PMA = multi device = 2 matjes (ik zag ze nu tot 3 op de gelinkte site.) http://www.duracellpowermat.com/powermat/three-devices.html
Is al weerlegt. Met cijfers. En dan moet je niet die van Duracell nemen ;)
Merk het in de praktijk ook. In 80-90% van de tijd dat met draad gaat, gaat met draadloos laden. Als je het genot geproefd hebt, snap je vanwege het gemak niet, dat er nog smartphones zijn die het niet hebben.
Er geen groter genot denkbaar dan een hoop stroom verspillen als het niet nodig is :)
Ideëel zoals je dat zegt, alleen moet ik je teleurstellen.

De energiecentrales van de grote jongens in NL draaien NU al op verhoogde capaciteit, die opgewekte "stroom" gaat NU al het net op, alleen maar omdat er vanavond ineens 14 miljoen voetballiefhebbers in NL zijn.
Er wordt een buffer gemaakt, die (waarschijnlijk) niet eens nodig is

Ik bewonder en begrijp de inzet van veel mensen wel, die willen besparen, maar het is de druppel op de gloeiende plaat.
heel veel energie wordt al verspild bij het opwekken, meer dan de helft verdwijnt in de export, of gewoon in het niets ...
'Energie verdwijnt in het niets'. Ooit gehoord van de wet van behoud van energie? Energie kan niet verdwijnen, hoogstens omgezet worden in andere energievormen.

Aangezien het net geen opslagcapaciteit heeft, is het een illusie om te denken dat er nu al extra stroom zou geproduceerd worden. Je lijkt trouwens te vergeten dat NL zeer veel gasturbines heeft, die in een paar minuten hun output verhogen en verlagen.

Energie wordt niet 'verspild' bij het opwekken. Er is gewoon zoiets als omzettingsefficiëntie: warmte, een lage energievorm, kan maar met een kleine 60% rendement worden omgezet in elektriciteit, een hoge energievorm. Die 'verspilling' blijft gewoon achter als warmte en wordt meestal voor andere dingen benut.

En een druppel op een gloeiende plaat? Dat is een compleet foute mentaliteit. De kleine verliesposten zijn het makkelijkst aan te pakken (hoeveel comfort verlies je door een kabeltje in te steken?) en vertegenwoordigen en schelen toch al een flinke slok op een borrel.
De buffer wordt wel gemaakt ja, maar die gaat naar zo genoemde opslagstations, zoals een waterdepot wat nu wordt volgepompt en zodra het stroom nodig is wordt de dam opengezet en komt de energie weer terug.

Leuk artikeltje:

http://gigaom.com/2011/04...now-about-energy-storage/
In 80-90% van de tijd dat met draad gaat, gaat met draadloos laden.
hè wat? wat wil je zeggen?

daarnaast, laders met draad worden nog uit het stopcontact gehaald als ze niet gebruikt worden. Draadloos laders niet omdat er een plaat aan hangt. Die gebruikt ook gewoon stroom als er geen telefoon op licht.

-edit-
Ik zeg niet dat draadloos laden niet ideaal is en niet de toekomst is. het moet nog veel verder uit ontwikkeld worden. ik zou het ideaal vinden als ik op werk kom en alleen mijn laptop op het bureau hoef te leggen en verder niks in te prikken. en mijn telefoon niet eens uit mijn zak hoeven te halen, die zit toch merendeels van de tijd onder de tafel.

[Reactie gewijzigd door King4589 op 12 juni 2014 09:49]

Ik zie zelf echter ook meer toekomst in PMA aangezien het verschillende voordelen heeft, bijvoorbeeld meerdere toestellen tegelijkertijd opladen.
Dus. Verwaarloosbaar vergeleken met Qi welke al veel meer doorgevoerd is.
Ware het niet dat bepaalde bobo's PMA doorvoeren, anders waren we PMA al vergeten.
Laat staan dat het toekomst is. Dat wordt de volgende standaard die beide aankan. Zie eerder nieuwstopic op FP.
Ik blijf het pas echt een voordeel vinden als het minder plaatsgebonden is. Je hebt bijna meer vrijheid met een kabel. Het daadwerkelijke verbinden is wel sneller. Alleen neerleggen. Maar elke keer als je je telefoon oppakt stopt ie weer met opladen.
***edit***
Je kan je telefoon niet omdraaien (bv voor het afschermen van je beeldscherm: licht, privacy)
Er zit uiteindelijk ook een kabel aan je "dockingstation" dus zal het voorlopig geen voordeel hebben (voor de meesten)...
***edit2***
Ook al ben ik negatief, ik vind dit zeker een goede ontwikkeling hoor!

[Reactie gewijzigd door StWesleyT op 12 juni 2014 09:58]

Dit dus. Ik begrijp heel dat draadloos opladen gedoe niet. Het werkt pas als je de telefoon heel de tijd laat liggen. En dan werkt het nog trager dan aan de kabel.

's Avonds nog wat surfen in bed als je batterij op 2% staat zit er niet meer in.

Vreemde feature.
Als je het nooit gebruikt heb snap je ook niet hoe handig het is. Ik heb thuis een paar van die wireless charging pads voor mijn Nokia Lumia 920, op mijn bureau en nachtkastje, en het is gewoon supermakkelijk dat je je toestel neerlegt en deze direct gaat opladen. Het klinkt alsof het niet veel voorstelt, maar je bent verlost van het geklooi met snoer en micro-USB pluggen, zeker in het donker in je slaapkamer bijv.
Het opladen gaat overigens vrijwel net zo snel als met een kabel.
uhh.. maar het voordeel is dat je gewoon 2 keuzes hebt, je kunt dan namelijk nog altijd als het nodig is de kabel gebruiken. Ik vind het zelf in iedergeval met mn Nexus 5 een verademing om em niet aan een kabel vast te hoeven leggen om te laden (waarbij dan ook nog eens een grotere kans op beschadiging van de connector kan optreden, want immers hoe vaker je de connector gebruikt hoe sneller die versleten is)..
Ik zie de voordelen niet van draadloos laden. In de openbare ruimte je telefoon op een bewuste plek leggen is een vrijbrief om je telefoon te laten jatten, helemaal als er veel telefoons op die manier blijven liggen. De handeling valt niet eens op.

Verder is het punt wat je aanhaalt ook gewoon onmogelijk te omzeilen. Telefoon aan de lader = onbruikbaar. Ja je kan als een debiel op je telefoon op tafel gaan zitten tikken, maar dat werkt niet lekker.

Krijg toch sterk het vermoeden dat het enige échte nut van draadloos laden het feit is dat er 'een nieuwe feature' voor de smartphone rat-race moet zijn. Het gadgetgehalte is hoog, het praktisch nut (net als vele andere 'features') is minimaal tot niet aanwezig, en het ziet er vooral heel modern uit. We zijn er net aan gewend dat je voor 90% van de telefoons met hetzelfde stekkertje kan opladen - de ironie is compleet wanneer er gezegd wordt dat je dan maar even 'een ander hoesje' moet kopen. Dan is het hele voordeel van draadloos laden, namelijk het niet mee hoeven hebben van extra attributen, toch écht verdwenen.

Leuk! Maar vrij nutteloze, kansloze geld- en tijdverspilling.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 juni 2014 10:13]

Ik ben het grotendeels met jou eens (zie mijn eerste bericht). Maar ik "voel" de voordelen van het principe draadloos opladen wEl. Niet in deze vorm. Maar in ECHT draadloos opladen.

Stel je voor je kan met je elektrische auto gewoon langs een tankstation rijden, en na een paar minuten is ie weer opgeladen (zonder uit te stappen). Of misschien kunnen die opladers wel gewoon in de weg ingebouwd worden (liefst de rechterbaan alstublieft). Zo ook met telefoons, als deze bij normaal gebruik automatisch opgeladen worden (in je broekzak, of handtas voor sommigen) zou ideaal zijn. Voor we zover zijn zal nog een tijd duren... Of niet
Ach ik zie de meeste mensen ook gewoon hun telefoon op de bar/tafel leggen in een cafe, als die bar/tafel em dan ook meteen kan opladen is dat toch handig.
Dat is ook nét zo dom en onwenselijk. Helemaal wanneer je weleens met NFC betaalt, wat ook de toekomst is. Dan leg je feitelijk gewoon je pinpas open en bloot op tafel in een openbare ruimte - een pinpas van 200-700 euro welteverstaan.

Heb ik nooit begrepen, mensen denken gewoon niet na.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 13 juni 2014 09:50]

tja, en daarom vind ik NFC sowieso eigenlijk te achterlijk voor woorden.. Maar ik ben met je eens hoor, mensen zijn niet echt slim, ik moet mensen ook vaak genoeg wijzen dat ze niet zomaar hun portemonee op de tafel/bar moeten leggen in een druk cafe en dan kijken ze je dom aan, achja, ik kan dan ook niet wakker liggen als ze dan aan het einde van de avond komen janken dat hun telefoon gejat is..
Zou een zender die zowel Qi als PMA zend niet mogelijk zijn? Dan kun je je als early adaptor geen buil vallen.
Daar wordt aan gewerkt. Was pas nog een nieuwstopic over op de FP.
Het is early adopter, niet early adaptor. Heel groot verschil. :*)
Lekker hygienisch schoonmaken die pads met opstaande randen... Krijgt het personeel een tandenborstel om er omheen te poetsen?

http://globalassets.starb...f477eb0ef2d7fea49f4cf.jpg
Wellicht zullen ze het in de tafels verwerken?
Is al mogelijk: Youtube: Wireless Charging LG G3 on nightstand

Welliswaar erg provisorisch in een 5 euro kostende Ikea tafeltje, maar daarom niet minder leuk: Afbeelding van onderkant

[Reactie gewijzigd door Ginz op 12 juni 2014 12:54]

Ik zie direct mogelijkheden voor diefstal op grote schaal. Handig als telefoons voor je klaarliggen op tafel om te stelen :+
Precies... daarom wil ik WiPower/Rezence in plaats van Qi en PMA.
100% draadloos en contactloos en je hoeft ook niet binnen 15 cm opladen...
Sidenote: Alleen de US Verizon variant van de LG G2 ondersteunt Qi. De internationale variant doet dat niet spijtig genoeg :(