Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 19 reacties
Bron: iXBT-Hardware

De mannen van iXBT-Hardware hebben besloten om hun preview van de nVidia NV11 en NV15 nogmaals online te parkeren (zie ook dit bericht van 13 januari). In de tussentijd hebben ze de inhoud wat kunnen verversen met wat nieuwe info. Zo zal de NV15 vergeleken met de GeForce 256 over een compleet nieuwe graphics core beschikken die op ongeveer 160-200MHz zal draaien. Zoals al bekend kunnen de vier rendering pipelines van de NV15 twee textures tegelijk verwerken wat in een multi-texturing omgeving zoals Quake III Arena minimaal dezelfde fillrate oplevert als de 3dfx Voodoo5 6000 (664Mpix/s):

The core clock frequency of both, NV15 and NV11, will be equal to 160-200MHz. It is the nominal frequency. We would like to remind you that the nominal core frequency of GeForce 256 is 120MHz, and the chip proved easily overclockable up to 130-135MHz, while some pieces overclocked even to 160MHz! In this respect, we suppose that NV15 and NV11 will allow overclocking to 250MHz. NV11 mobile version will be also able of working at lower frequencies. The clock frequency reduction will lead to general performance drop. However, in case of mobile computers low power consumption and minimum heat dissipation are much more important.

The key innovation in NV15 and NV11 is that each pixel rendering pipeline can now boast not a single texturing block as we saw in GeForce 256, but two of them. This provides the so called "free" multitexturing, when two textures are applied over one pixel and the general peak fillrate doesn't drop. Moreover, it appears possible to arrange hardware anisotropic filtering based on 16 texture samples. This should undoubtedly have a highly positive effect on 3D graphics quality even compared to GeForce 256.

[...] The graphics cards manufacturers are going to receive the first NV15 and NV11 chips in March-April. The official announcement is planned for end of March and probably we will also see the first real graphics cards based on the new GPUs, and the mass sales will start in the second quarter. The manufacturing of GeForce 256 chips is very likely to cease as soon as the mass manufacturing of NV15 and NV11 gets started. And if we take into account, that there will hardly be any DDR SGRAM chips shortage, then we can expect most NV15 and NV11 cards to be equipped exactly with the memory of this type.
Videokaarten fillrate tabel
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (19)

hij is wel zo snel als de voodoo 5-6000 omdat die een fill-rate heeft van 1,5 gigapixels maar als je 2 texels op een pixel propt (wordt constant gedaan in q3 voor die metaal effecten en lightmap) wordt de fillrate 750 mega pixels en die nv-15 kan multitexturing dan zonder performance hit doen zodat ie gewoon een fill-rate heeft zo rond de 750 mpixels, singele en multi texturing :)
nog een kleine aanvulling op mijn vorige post:

in q3 moet de nv15 zegmaar eenzelfde fillrate hebben als de voodoo 5-6000 (bijna overal wordt multi-texturing gebruikt) wat de voodoo 5-6000 in 2 passes moet doen en de nv-1 kan dat in 1 => dubbel zo snel

maar in ut volgens mij ik weet niet zeker wordt niet zoveel multi-texturing gebruikt dus wordt de voodoo 5-6000 weer een stukke sneller dan de nv-15
=Alpha=Psycho, NV15 is (volgens speculaties dan, want al die NV15 specs zijn nog steeds niet officieel) in spellen die geen multitexturing gebruiken (dat zijn er nog maar heel weinig) even snel als v5-5k, ja, maar in spellen die multitexturing ondersteunen (bijna elk spel tegenwoordig, ook q3 dus) ligt de fillrate v.d. nv15 (op 160mhz) bijna net zo hoog als die van de v5-6k.

"De voodoo 5-6000 kan 1.5 Gigapixel op je beeld plakken, Robin"

Ook niet helemaal waar, mycroft, in quake3, waar multitexturing wordt gebruikt, halveert de fillrate van de v5-6k. Waardoor het de fillrate van Robin wel klopt.

"maar in ut volgens mij ik weet niet zeker wordt niet zoveel multi-texturing gebruikt dus wordt de voodoo 5-6000 weer een stukke sneller dan de nv-15"

'Een beetje' multitexturing bestaat niet, het is OF wel OF niet. Dus als je multitexturing gebruikt wordt er per pixel altijd 2 TMU's gebruikt. (kost elke pixel dus minsten 2texels van de fillrate)Ook al is er maar 1 nodig. Een combinatie van single- en multitexturing is niet mogelijk.

Gillish
Morgoth: UT en Unreal hebben soms 9 passes voor een 3D face, dit houdt dus in dat 9 textures op elkaar geplakt worden voor 1 poly. (gebeurt niet vaak overigens). Hoe meer textures je tegelijk kunt renderen, hoe sneller de beeldopbouw is. Kun je 8 textures per pixel samennemen, dan hoef je bij 9 passes single texturing dus maar 2 passes te gebruiken bij 8 textures per pixel. De meeste polys in UT hebben echter een lightmap en een material texture, en soms een effecttexture. dus hooguit 3 of 4. met een TNT* kaart ben je dus 2 passes kwijt (2 textures per keer), met een geforce, savage2000 en NV15 dus maar 1 (4 textures per keer)
die fillrate komt dan ongeveer gelijk te staan met de Voodoo5-5000 en 5500 toch?

foutje..
Nee.. Eigenlijk is die 4 keer zo snel per GPU.. Omdat 3dfx 4 van die suffe chips op 1 kaart gebakken heeft.
De voodoo 5-6000 kan 1.5 Gigapixel op je beeld plakken, Robin
gebruikt UT multitexturing?
Als ik moest kiezen tussen 3dfx en nVIDIA, dan wist ik het wel...
Niet eens op performance, maar betrouwbaarheid/stabiliteit, refresh van drivers, enz.
nVIDIA dus!
nVidia rulez the pace!
3Dfx eat your hart out! :)
Toch wel een lekker kaartje die NV15 en ben ook errug benieuwd wanneer die komt, wanneer dus, jongens(<font color=DF040F>* Phreakisjes)?</font>

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True