Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 190 reacties

Een oud-iPhonegebruikster sleept Apple voor de rechter, omdat berichten niet meer bij haar aankomen nu ze is overgestapt naar Android. De oorzaak zou berichtendienst iMessage zijn, maar Apple geeft geen commentaar.

Apple logoPersbureau Bloomberg meldt vrijdagavond dat de vrouw Apple donderdag voor de rechter heeft gesleept. De Amerikaanse Adrienne Moore doet dit naar eigen zeggen omdat berichten van andere iPhonegebruikers niet meer bij haar aankomen nu ze een Androidsmartphone heeft. Ze wisselde haar iPhone 4 om voor een Samsung Galaxy S5.

De problemen zouden zijn ontstaan door iMessage. Via die berichtendienst versturen iPhonegebruikers onderling berichten als hun nummer is gekoppeld aan een Apple-account. Zodra iemand echter naar een Androidtoestel overstapt, blijft het nummer bij Apple opgeslagen als iMessage-apparaat. Dit betekent dat iPhones altijd naar dat nummer een iMessage sturen, ook als de eigenaar is overgestapt naar een ander platform.

Moore liep naar eigen zeggen 'talloze' berichten mis. Volgens de Amerikaanse weigert Apple om het probleem openbaar te maken en zou iMessage haar daarnaast belemmeren om over te stappen naar aan een toestel met een ander besturingssysteem. Ze vindt bovendien dat Apple de iMessageberichten moet doorsturen naar haar nieuwe toestel. Het probleem bestaat al een tijd en zou meerdere oud-gebruikers tot last zijn, weet Gizmodo.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (190)

De instelling met SMS is voor als als de iMessage verzender ZELF geen internet toegang heeft zodat het bericht alsnog verstuurd kan worden, niet voor de ontvanger.

Ik heb geen problemen hier mee.

Ik denk dat het simpel is:
Je geeft aan je contacten door dat je geen iMessage meer hebt en dat ze SMS moeten sturen.
Haar probleem niet van Apple
De mensen die haar een bericht hebben gestuurd kunnen zien dat het bericht niet aankomt. Ik heb het laatst ook gezien toen ik een berichtje naar iemand wou sturen die geen iMessage meer had. Dus hadden deze mensen kunnen kiezen om het via een andere manier (zelfs sms is mogelijk( te versturen). Als deze dame berichten gemist heeft, zullen ze wel niet zo belangrijk zijn geweest.
Dat is onzin om dit aan te nemen.
Je bekijkt het als tweaker, maar de meeste mensen die een iPhone gebruiken hebben echt geen idee wat die status symbolen betekenen.
Laat staan dat ze zich bewust zijn dat ze iMessage ooit hebben geactiveerd.

De meeste gebruikers willen gewoon een berichtje sturen, en gaan niet later nog eens kijken of het SMS'je aangekomen is.
En ze zijn zich verder niet bewust van de achterliggende techniek.
Er staat meteen al duidelijk bij (in tekst, geen symbolen, in de taal die je ingesteld hebt) dat het bericht niet kan worden verzonden.
Hoe simpel moet iemand zijn om dat niet te begrijpen?

[Reactie gewijzigd door gjmi op 17 mei 2014 15:26]

ik heb hierover al vaak genoeg klachten gelezen. Helaas is dit een probleem in iOS. Elke iPhone houdt namelijk zelf een cache bij van alle nummers waar hij een iMessage bericht naar kan versturen. De iPhone zal in eerste instantie bij Apple proberen op te halen of het mobiele nummer aangemeld is voor iMessage, indien het nummer aangemeld is zal er vanaf dat moment niet meer gecontroleerd worden door een iPhone of het nummer nog steeds een iMessage nummer is.
Het is mogelijk om je 06 nummer te verwijderen uit de lijst van Apple. maar dit heeft dus geen enkel effect, elke iPhone zal dus nog steeds een iMessage proberen te versturen.
In het artikel wordt niet duidelijk dat de gebruikers van een iPhone wel degelijk een melding krijgen dat de iMessage niet kan worden verzonden. Deze melding krijg je bij een 1-op-1 gesprek. Het enige probleem is dat dezelfde melding in een groepsgesprek van iMessage niet getoond zal worden, maar dit probleem heeft whatsapp bijvoorbeeld ook!
Hopelijk kan Apple met deze rechtszaak gedwongen worden dit probleem op te lossen.
Het is ook te voorkomen door je telefoon te resetten/wissen voordat je het verkoopt/weggeeft/recycled/ weggooit.

Iets dat heel makkelijk te doen is:
Instellingen->Algemeen->Stel opnieuw in->Wis alle inhoud en instellingen.

Iets wat ook makkelijk op apple help pagina's te vinden is.
Maar daar denken sommige gebruikers jammer genoeg niet aan voordat ze een telefoon wegdoen.
Het probleem zit hem erin dat toepassingen nog steeds gebaseerd mogen zijn op gesloten, of zelfs gepatendeerde protocollen. Het is van de gekke dat Apple gebruikers niet met Android gebruikers kunnen communiceren, tenminste niet via hun favoriete programma. Voor zover iMessage dat is, of dat niemand een betere iMessage kan/mag maken.
Er is geen enkele belemmering om die protocollen openbaar te maken behalve dat het gebruikers moeilijker gemaakt wordt om van platform te verandrren.
Als de bureacraten in Brussel ooit nog eens iets zinvols willen doen moeten ze beginnen met het afdwingen van open standaarden. (Wat voor de goede orde niet hetzelfde is als open source)

[Reactie gewijzigd door akooijman op 17 mei 2014 11:49]

Veel succes :+. Heb hier zelf ook last van gehad. Toch een stukje misbruik maken van je macht dan hé Apple!
Dit is gewoon op te lossen door je iDevice te verwijderen uit je apple-id...


http://www.appletips.nl/i...je-apple-support-profile/
Het probleem (wat Tweakers.net ook niet duidelijker maakt) is dat die 'oplossingen' niet altijd werken. Lees het Gizmodo artikel even met alle replies er onder:
http://gizmodo.com/when-a...sage-purgatory-1575937398

Het lijkt er dus op dat deze dame een van de ongelukkige gebruikers is die in de sms-imessage limbo terecht is gekomen...

Edit:
@Jefrey: Ook die oplossing werkt niet bij iedereen. Of het daadwerkelijk waar is laten we even in het midden, want wat de ene poster roept op het internet is niet meer of minder waar dan wat de andere poster roept.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 17 mei 2014 17:17]

Ondanks dat veel mensen het schrijven is het natuurlijk niet per se waar. Er staat iig in het artikel een centraal statement dat niet klopt: het is geen probleem dat met je iPhone te maken heeft. Je kunt iMessage en FaceTime tegenwoordig aan al je devices (inclusief iMac, Mac Mini etc.) koppelen. Het is goed mogelijk dat deze mensen niet door hebben dat ze nog apparaten officieel gekoppeld hebben terwijl ze die niet meer hebben of gebruiken. Apple zal dan denken dat ze je nog steeds iMessages kunnen sturen.

[Toevoeging: volgens Apple kun je al je devices hardhandig ontkoppelen door je Apple ID wachtwoord te resetten. Bron (onderaan)]

[Reactie gewijzigd door Jefrey Lijffijt op 17 mei 2014 15:28]

Niet echt. Ze heeft gewoon nooit iMessage uit gezet, dus wat de servers van Apple betreft bestaat haar iMessage-account nog. Haar nieuwe telefoon heeft geen iMessage dus die heeft daar verder ook geen verandering in gebracht.

Het enige wat ze moet doen om 't te fixen is d'r SIM-kaart in een iOS-device stoppen en iMessage even aan zetten (om het nummer te registreren op dat device) en vervolgens weer uit.
Volgens mij zit hier de bug. Ten eerste moet je iMessage aan en uit zetten op elk toestel met iOS en je weet zelf niet of je mobiel nummer nu wel of niet meer aan iMessage is gelinkt. Eigenlijk zou er online op een website een status moeten zijn waar je de link tussen je mobiel nummer en al je iOS devices zou moeten kunnen zien.
Ten tweede is het ook mogelijk voor wie dan ook om een sms nummer te linken aan iMessage, zelfs al ben je niet de eigenaar van het nummer. En dus is het zeker waar dat je dit in sommige gevallen zelf op kunt lossen door iMessage aan en uit te zetten op een iOS device met je sim kaart. Echter op internet staat het vol met verhalen van mensen die zelfs nadat Apple support hun vertelde dat ze het nummer uit het register van de iMessage server hadden gehaald het probleem toch nog bestond. Er is dus zeker sprake van een bug die Apple moet fixen. Ik heb zelf ook een klant die onlangs naar android is overgestapt, en wat we we ook proberen .... volgens Apple is haar nummer niet meer geregistreerd aan iMessage maar alle iPhones van haar vrienden denken van wel. De enige oplossing is dat ze iedereen gaat opbellen om te vragen of ze haar uit contacts willen verwijderen en weer terug willen toevoegen. En zelfs dat is soms niet genoeg, je moet soms eerst ook alle teksberichten verwijderen voor dat het toestel niet meer denk dat dat bepaalde mobiel nummer een iMessage nummer is.
Ik kan me best voorstellen dat het kwaad bloed bij mensen zet als het overkoepelende probleem toch echt door Apple moeten worden opgelost. Dit is niet gewoon een kwestie van alles uitproberen tot het eindelijk opgelost is. Nee, er zijn mensen die gewoon geen sms'jes van andere iPhone gebruikers kunnen ontvangen na over te stappen naar een ander merk mobiel, en wat ze ook proberen ... het probleem kan niet worden opgelost. Dat is zeker een reden om Apple aan te klagen. Dit probleem bestaat al meerdere jaren.

[Reactie gewijzigd door Kain_niaK op 17 mei 2014 09:50]

Yup, er wordt veel gereageerd op dit artikel alsof het haar schuld is, maar het is al een tijd bekend dat het uitzetten van iMessage het probleem niet oplost. Dit is dus grote fout aan Apple's kant.

De telefoons van je vrienden/kennissen cachen als het ware dat jij iMessage hebt en gaan daar gewoon van uit wanneer ze een berichtje versturen.

Ik snap best dat dit een soort aanzet is om dit probleem op te lossen in 1 van de volgende versies van iOS.
Dat is niet helemaal waar... maar pin me er niet op vast :p
Je kan bij de instellingen van de instellingen aangeven op welke manier je bereikbaar wilt zijn bij iMessage.
\Instellingen\Berichten\Sturen en Ontvangen\
Daar kan je aangeven op welke manier je berichten wilt ontvangen en verzenden. Je kan kiezen tussen je telefoonnummer, mailadressen...

...als je daar dus aangeeft berichten te willen verzenden alleen via een mailadres, zal je telefoonnummer niet gekoppeld zijn aan iMessage.

Moet er wel ff bij zeggen dat ook ik dit zo standaard heb gelaten. Dus bereikbaar op het telefoonummer en mailadres(3stuks) en nieuwe gesprekken start via alleen het telefoonnummer...
Facetime werkt via hetzelfde principe. En ik geloof zelfs dat bij het instellen van je iOS (de eerste keer) gevraagd word op welke manier je bereikbaar wilt zijn... ;)
Klopt maar de bug is dus dat de apple servers niet alle andere iOS toestellen vertelt dat het nummer wat zij in hun contacten hebben staat geen iMessage nummer is. En ook al is er misschien geen koppeling meer ... die toestellen blijven iMessages sturen tenzij ze iMessag volledig uit zetten. Maar je kunt natuurlijk niet eisen van iedereen met een iPhone die je een sms stuurt dat die allemaal iMessage uitzetten. En wanneer zo'n iPhone gebruiker jou toch een smsje probeert te sturen over iMessage dan gaat het ergens goed fout bij de apple servers. Soms hebben die door dat het bericht toch als sms verstuurd moet worden en dan gebeurt dat ... en soms niet. En als het al werkt ... de smsjes komen veel en veel later aan dan als een toestel het meteen als sms verstuurd doos iMessage eerst uit te schakelen. Ik heb zelf ook al teksberichten van mijn baas gemist. Ik zet mijn data en wifi soms uit om kosten en batterij te besparen. Vaak denken andere iPhone's dat ze mij tekstberichten als iMessage moeten sturen. Die ontvang ik dus of wel nooit ... of wel pas wanneer ik mijn 3G of wifi terug aan zet. En dat moet apple dus gewoon anders gaan implementeren.
Ik zit net te kijken op mijn iPad, maar daar kan ik idd niet zien hoe iMessage is gekoppeld. Ik kan het aan of uit zetten en dat is het.
Kan daar niet mijn telnr weghalen die ik vroeger op mijn iPhone gebruikte (ik krijg regelmatig berichten op de iPad die eigenlijk op mijn windows phone hadden moeten aankomen)
Allemaal wel leuk en wel om de simkaart "even in een iOS device te stoppen", maar je moet wel een iOS device hebben. Bovendien moet je maar net weten dat je het iMessage hebt ingeschakeld.

Ik wist niet eens van het bestaan van het iMessage totdat ik dit nieuwsbericht las, en inderdaad, ook bij mij blijkt het iMessage aan te staan. Vandaar dat de provider dus helemaal geen logging kon zien en steevast volhield dat er uberhaupt nooit een SMS bericht werd verstuurd en dat het aan de verzendende partij ligt.

Apple had mij op z'n minst kunnen informeren, dat een andere App het iMessage afhandelt en dat dat blijkbaar niet via de SMSC gaat. Bijvoorbeeld door bij elk bericht "The iMessage" erbij te zetten. Nu kan ik plotseling wel SMS berichten ontvangen. Dank je, Tweakers :)

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 17 mei 2014 09:02]

Dat hebben ze ook gedaan, want het staat netjes in de manual dat de berichten app, iMessage bevat en je hebt het ook nog moeten activeren.
Als je de manual had gelezen dan had je ook geweten dat je aan de kleur van het bericht kan zien of het via iMessage of via SMS is verstuurd. ( blauw en groen)
De medewerker in de Apple winkel heeft mij destijds verteld dat het toestel zo makkelijk is in gebruik, dat ik de manual nooit meer nodig heb. Derhalve heb ik de manual dus ook meteen weggegooid.

Overigens kan ik mij niet herinneren dat ik het iMessage uberhaupt heb ingeschakeld. En voor zo'n kleurcode heb je toch echt een manual nodig. De medewerker verzekerde mij dat ik de manual echt niet nodig zou hebben. Echt gebruiksvriendelijk vind ik zo'n kleurcode overigens niet. Een tekst is beter om aan te geven dat het een bericht via het iMessage betreft. Dan is die manual inderdaad niet nodig.

Nu ik overigens bekend ben geworden met het iMessage, ben ik er eens op gaan Bingen. Je kunt iMessage uitschakelen zonder iPhone: https://supportprofile.apple.com/MySupportProfile.do
Echter hier staan dan weer enkele tientallen iPhones tussen waardoor ik niet weet welke iPhone de juiste is, maar het is in ieder geval een (ingewikkelde) mogelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 18 mei 2014 01:13]

Dan ligt de fout nog steeds bij Apple dus vanwege het feit dat het zo slecht in elkaar zit! iMessage moet bijhouden of je recent nog online bent geweest op iMessage en anders vanzelf uitschakelen. Of in geval van fabrieksinstellingen alles van iMessage ook verwijderen.

De mainstream gebruiker krijgt een melding wil je gebruik maken van iMessenger waar dan ja op word geklikt en begrijpt verder niet hoe het werkt en gaat. Al helemaal niet hoe ze het moeten uitschakelen en dat ze het moeten uitschakelen als ze overstappen.

Apple zou zich moeten schamen! En jou argument klopt dus ook niet want het is niet haar schuld dat Apple werkt met iMessenger(een systeem wat de SMS functie uitzet in geval het gaat om een (oud)iPhone gebruiker). Ik heb ook een iPhone gehad, het is dat ik Whatsapp altijd maar anders zou ik ook niet weten of ik berichten heb genegeerd. Zou best kunnen dat ik al 50 berichten heb waar ik niks van af weet.

Apple zou iMessenger niet moeten koppelen aan hun sms app of moeten bijhouden of mensen online zijn geweest en na bepaalde tijd (bijvoorbeeld 1 maand) de iMessage functie uit zetten.

Dus gewoon Apple's fout niemand anders kan hier de schuld van krijgen. Bij de concurrentie heb je geen onzin problemen als je overstapt. Bij Apple alleen maar wat voor hun juist een reden is om Apple gebruikers te dwingen om hun apparaten te gebruiken.

In NL valt dit probleem nog mee aangezien we whatsapp hebben. In Amerika smst iedereen nog en in geval van iPhones iMessage. Daar heb je namelijk overal op een abonnement free texting, dus kan ik goed begrijpen dat ze eerder een aanklacht zouden indienen tegen Apple als jou sms berichten worden geblokkeerd door een bug!

[Reactie gewijzigd door Nimac91 op 17 mei 2014 00:39]

Niet alleen dat, ik zou ook mijn nr moeten kunnen deregistreren terwijl ik wel op emailadres bekend en online blijf
Het lullige is natuurlijk wel dat het technologisch prima mogelijk is om dit soort dingen automatisch te regelen - maar dat Apple liever heeft dat mensen maar door dat soort hoepels springen.

Apple ziet het, zoals het er naar uit ziet, alsof jij gaat verhuizen. Dan stuur je ook allemaal vershuiskaartjes e.d. rond, zodat mensen niet meer naar je oude adres post gaan sturen, en zet je een verhuisservice op zodat post die daar toch nog beland automatisch wordt doorgestuurd naar je nieuwe adres.
Bij Apple moet je dus eerst je iMessage boel uit zetten - maakt Apple niet uit hoe, desnoods bel je Apple Support - anders blijft iMessage aan de kant van andere mensen gewoon berichten sturen naar 'jouw' iMessage.

Technologisch is dat voor het onderwerp een verouderde werkwijze, en kan ook technologisch opgelost worden. Binnen een t.net commentaar is het moeilijk te verwoorden, maar met een flowchart is het zo gepiept. Gaat in ieder geval om een combinatie van events (bericht aangekomen of niet), contactlijsten, en de Apple Servers.
Het lullige is natuurlijk wel dat het technologisch prima mogelijk is om dit soort dingen automatisch te regelen - maar dat Apple liever heeft dat mensen maar door dat soort hoepels springen.
Hoe dan? Met een time out van een maand? Dan is het nog steeds niet opgelost, dan kunnen mensen hun nummer alsnog een maand niet gebruiken
Bij deze dan dus maar een flowchartje:
http://i.imgur.com/lTUjiGF.png

Let wel dat hier dingen als "markeer als verzonden", de achtergrond van de Apple Server kant (als er geen verbinding mee gelegd kan worden dan altijd vragen of het maar als SMS verstuurd moet worden, etc.), en handmatige instellingen (een vinkje bij het contact, bijvoorbeeld) achterwege zijn gelaten - bedenk die er zelf maar bij ;)

Komt er in ieder geval op neer dat noch van de kant van de verzender noch van de kant van de ontvanger er vooraf actie vereist is om het probleem op te lossen.

Edit naar aanleiding van gizmodo berichtje: Overigens gaat die flowchart natuurlijk niet werken als Apple het blijkbaar niet voorelkaar krijgt om acuuraat het wel/niet ontvangen van een iMessage te registreren, want dan heeft is het netwerk achter die splitsingen nutteloos.

[Reactie gewijzigd door Kamiquasi op 17 mei 2014 00:35]

Ik begrijp ook niet waarom Apple het niet zo doet. Als iemand met een iPhone een brakke verbinding heeft heb je hetzelfde gezeur. Ik snap niet dat hij niet uit zichzelf overgaat op sms. Hoe moeilijk kan het zijn?
Hij gaat gewoon over van iMessage naar SMS als de iPhone geen internetverbinding heeft maar dat zit dus in iOS ingebouwd en niet in Android. Op een Android wordt er dus geen signaal gestuurd naar Apple dat ze moeten overschakelen naar SMS. Vandaar dat je iMessage zelf moet uitschakelen als je een andere telefoon koopt.

[Reactie gewijzigd door monojack op 17 mei 2014 11:36]

Is het niet logischer dat de iMessage-server checkt of je online bent?
Hoe kan je iPhone een signaal sturen om over te schakelen als je je verbinding al kwijt bent?
Dan had deze vieux ook helemaal geen probleem gehad...
Nou ja.. 'vanzelf over' is wellicht onwenselijk. iMessage is geëncrypt (in hoeverre je dat wil vertrouwen is een tweede), SMS niet - dat is ook mede de reden dat ik het in de flowchart als een vraag aan de gebruiker heb gezet (andere redenen zijn SMS quotas, kosten voor verzenden/ontvangen van SMS).
Ik begrijp ook niet waarom Apple het niet zo doet. Als iemand met een iPhone een brakke verbinding heeft heb je hetzelfde gezeur. Ik snap niet dat hij niet uit zichzelf overgaat op sms. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat doet hij bij mij ook sinds introductie.
Ik begrijp ook niet waarom Apple het niet zo doet. Als iemand met een iPhone een brakke verbinding heeft heb je hetzelfde gezeur. Ik snap niet dat hij niet uit zichzelf overgaat op sms. Hoe moeilijk kan het zijn?
Dat is gewoon ook zo, het hele artikel is gewoon fout.

Als ik data uit zet, krijg ik gewoon alles via SMS. Apple stuurt enkel via iMessage als er connectie is met de iPhone.
Enige nadeel aan je flowchart is wel dat je een probleem hebt als de ontvanger of zender een iPod Touch, iPad of MacBook maar géén iPhone heeft.

Stel je voor jij en ik communiceren via berichten. Ik heb een iPod Touch en jij hebt een iPhone.
In iMessage gaat dit super simpel, ik stuur een bericht naar jouw telefoonnummer en jij naar mijn e-mailadres.

Nu koop jij een Android telefoon en ik wil jou vanaf mijn iPod een bericht sturen.
Mijn bericht zou nooit aankomen, zelfs niet volgens jouw flowchart. Gezien mijn iPod niet kan sms-en.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 17 mei 2014 00:21]

Maar in de huidige situatie komt het bericht dan toch ook niet aan? Dan is dit dus gewoon irrelevant.
Het verschil zit 'm erin dat in de ene situatie het bericht totaal niet aankomt, en in de andere situatie wel aankomt op 'een' apparaat... alleen niet noodzakelijkerwijs een apparaat dat de beoogde ontvanger op dat moment ook tot diens beschikking heeft. Bijvoorbeeld dus een iPad die thuis aan de lader ligt en doodleuk de iMessages ligt te ontvangen terwijl jij in de bios zit met je iPhone op flight mode / uit stand.
Yep, zie ook: andere reactie

Echter is het dan technisch niet het geval dat het bericht niet aangekomen is - maar op een ander apparaat. Dat probleem heb je nu eenmaal, ook met bijv. Yahoo! Messenger. Vandaar ook dat het ook handmatig in te stellen moet zijn (missend in flowchart, zoals gezegd) zodat als jij van de ontvanger te horen krijgt "Stik - berichtje wel ontvangen, maar op m'n iPad, lol!", jij gewoon kan antwoorden met "da's lullig - zet ik even iMessage uit voor je, krijg je voortaan gewoon een SMSje".

Mocht de ontvanger een combinatie van allebei willen, dan kan het nog altijd wel geautomatiseerd worden, maar dan wordt het wel een complexerie materie (bijv. 'als (iDing == iPad && iDing.nietsdoendtijd >= 300) { zeg apple servers ff dat iMessages hier maar niet naartoe moeten') waarbij in ieder geval de marge van fouten wel verkleind kan worden, maar niet geheel weg is.
Normaal wordt het bericht achteraf als text bericht gestuurd als er na een bepaalde tijd geen respons is. Duurt maar enkele minuten.
Wat een BS dat dit de verantwoordelijkheid van de gebruiker moet zijn. Als ik een iPhone verlies en vervolgens een Android koop moet ik niet ergens een iPhone moeten opzoeken en een nanosim moeten aanvragen om SMS te kunnen krijgen van iPhone users!

Dik gelijk dat ze apple hiervoor aanklaagt!
Dik gelijk dat ze apple hiervoor aanklaagt!
Of je belt de helpdesk even, heb ik gedaan, drie minuten en zeer vriendelijk geholpen.

Mijn god wat een hoop nonsense reacties weer.
Het zou toch kunnen dat Apple er gewoon niet genoeg over na heeft gedacht wat er gebeurt als mensen een Android toestel nemen. Het lijkt mij inderdaad ook iets wat perfect op te lossen is met een simpele website waar mensen met hun Apple ID in kunnen loggen en hun nummer uit de iMessage database kunnen halen.

Overigens vind ik de oplossing door even een iPhone te lenen een goede work-around voor mensen die haast hebben met het uitzetten. Ik denk zelfs dat ze je daar in een Apple store nog wel mee zouden willen helpen; in ieder geval totdat de 'bug' opgelost is. Meteen iemand aanklagen lijkt me in ieder geval wat overdreven.
In het artikel staat dat Apple weigert toe te geven dat er een probleem is.
En dat het makkelijk op te lossen is en zij hier echt wel eerder al klachten over hebben gehad is JUIST reden om ze aan te klagen. Machtsmisbruik^3.

En dat tweede is echt een non-oplossing als je niet toevallig meerdere sim-kaarten rond hebt liggen waaronder toevalling een nanosim. Bovendien lijkt me het alsnog sterk dat de mensen daar dat willen en mogen doen aangezien Apple niet eens wil toegeven dat het probleem bestaat...
Apple geeft wel degelijk toe dat het probleem bestaat, anders hadden ze deze support pagina niet: http://support.apple.com/kb/ts5185
Handiger zou zijn dat je inlogt met je oude Apple ID op de Apple site en daar deze instelling uit kon zetten, scheelt de Apple Helpdesk aardig wat onnodige calls.
-knip-

Foutieve info.

[Reactie gewijzigd door xnpu op 17 mei 2014 05:56]

Beetje makkelijk. Zat mensen hebben niet meer de beschikking over hun oude toestel en kunnen niet zomaar elders een toestel regelen. Belachelijk dat dit nodig is.
En als je geen iOS device op dat moment hebt? Ik vind dat je zoiets via een online beheersysteem bij apple moet kunnen instellen in een browser vanuit elk platform.

Ik geef hier de vrouw gelijk. Apple moet een fatsoenlijk opt-out en stopzettings systeem voor op zetten.
En wat als mijn iphone stuk gaat en een android koop. Ben ik dan verplicht om naar de applestore te gaan om het uit te zetten? Waarom kan ik ze niet gewoon bellen/mailen? Dat is dus een van de redenen dat ik weg blijf van apple
echt belachelijk dat het zo moet hebben ze geen http www of zo of maken ze extra die bug kassa
Helaas klopt het niet helemaal wat je zegt (dat ze waarschijnlijk iMessage niet heeft uitgezet); ben namelijk vorig jaar van een iPhone 4 naar een Galaxy S4 gegaan, ruimschoots van te voren iMessage uitgezet (probleem met iMessage is al jaren bekend), vervolgens dit gecontroleerd en mijn toestel in de overgangstijd meermaals gesynchroniseerd met iTunes en iCloud account en ook accounts verwijderd uit toestel.

Vervolgens mijn Sim in mijn nieuwe toestel gestopt en in gebruik genomen, iPhone 4 helemaal hersteld in iTunes/leeg getrokken en vervolgens verkocht. Ik krijg nu nog altijd van iOS gebruikers te horen, dat mijn telefoonnummer nog altijd als iMessage wordt weergegeven en berichten komen logischerwijze niet aan. Ontkoppelen lijkt logisch maar het werkt gewoonweg niet, slecht in mijn ogen!

Ik moet wel zeggen dat ik nog niet aan je tip had gedacht ( Sim in iOS-device stoppen en iMessage even aan zetten en weer uit)
Nou ja, "het enige wat ze moet doen"... De kans dat ze een Android-toestel heeft met een nano-SIM is ontzettend klein, dus zo makkelijk is dat niet. En haar nummer is nu verbonden aan haar nieuwe SIM-kaart.
Zowel de iPhone 4 als Galaxy S5 werken op een micro simkaart. Dit kan dus één op één overgezet worden.
Iphone 4 heeft nog geen nano, dat is pas vanaf de iphone 5. Dus makkelijk, ja.
Ze had een iPhone 4, en nu een galaxy s5. Beiden gebruiken een micro sim, dus dat had ze prima kunnen doen.. En er zijn genoeg websites die uitleggen hoe dit werkt en wat ze had moeten doen. Als ze op haar nieuwe telefoon geen whatsapp installeert snapt iedereen dat ze dan geen whatsapp berichten meer krijgt. Kwestie van logisch nadenken dus.
Ik vind wel dat de gebruiker daar op enige manier dan op de hoogte moet zijn gesteld.
Waarom moet tegenwoordig iedereen overal voor gewaarschuwd worden? Waar is de tijd gebleven dat mensen gewoon nog eigen verantwoordelijkheid hadden. Als mensen gewoon zelf hun hersens gebruiken, in dit geval deze mevrouw dan had ze kunnen ontdekken dat ze iMessage gewoon uit had kunnen zetten.
Als mensen gewoon zelf hun hersens gebruiken, in dit geval deze mevrouw dan had ze kunnen ontdekken dat ze iMessage gewoon uit had kunnen zetten.
Zo gemakkelijk en duidelijk vind ik dit niet. Ten eerste moet je iOS device nog in bezit hebben. Zoniet dan mag je al bellen naar Apple om je telefoon nummer te deregisteren [bron]

Ten tweede vind ik het niet zo logisch dat je telefoonnummer automatisch gekoppeld word aan je telefoon zonder notafictie dat nodig is voor iMessage. Als je hem zelf koppelt geef ik je helemaal gelijk. Maar wanneer het aanmelden automatisch gaat, moet het afmelden dit ook zijn IMHO.
Precies. Ik heb dit ook gehad toen mijn iPhone 4 destijds 3 weken bij de reparateur lag en ik tijdelijk een goedkoop ander toestel gebruikte. Omdat mijn iPhone kapot was, kon ik iMessage ook niet van te voren uitschakelen. Als je toestel gejat is heb je hetzelfde probleem. Uiteindelijk via de klantenservice van Apple gelukt (was nog een hele procedure) maar het duurde wel een paar dagen voor dat volledig gepropageerd was (blijkbaar cachen toestellen dat).

Dat moet beter kunnen. Die instelling zou je gewoon supergemakkelijk op iCloud moeten kunnen toggelen.
Je kunt iMessage ook per SMS uitzetten (in de VS tenminste). Ook kun je op je Apple account in loggen op de website en je telefoonnummer verwijderen uit je account.

Een simpele Google op "disable imessage" heeft deze pagina op nummer 1, die alle opties op een rijtje zet: http://support.apple.com/kb/ts5185
precies, en je kunt meerdere emailadressen toevoegen en (de)activeren om zo hier (alleen) bereikbaar op te zijn.
Ff inloggen bij apple met je apple ID en je nummer verwijderen.

Fluitje van een cent. En als je er als (erge) leek dan nog niet uit komt is het misschien beter om helemaal geen smartphone te nemen.
Of je loopt een winkel binnen waar een apple sales hoek is en je vraagt een medewerker je even te helpen.

EDIT:
Of je gebruikt een search engine:
Unlink a phone number
To remove a phone number from an Apple ID, sign out of FaceTime and Messages on your iPhone:

Settings > Messages > Send & Receive. Tap your Apple ID, then tap Sign Out.
Settings > FaceTime. Tap your Apple ID, then tap Sign Out.
This should remove your phone number from other devices using the same Apple ID with FaceTime and Messages. If the phone number is still available on other devices after you sign out of FaceTime and iMessage on the iPhone, you may need to sign out of iMessage and FaceTime on all your devices, then sign in to FaceTime and Messages again on devices you want to use.

Note: If you no longer have access to the iPhone that is using the number you want to remove, reset your Apple ID password.

[Reactie gewijzigd door lv0 op 17 mei 2014 12:51]

Performing these tasks won't deregister iMessage
Je enige optie is de klantenservice van Apple.
ik geef haar veel kans van slagen. ben ook benieuwd wat de EU hieraan gaat doen. ze maken veel ophef als windows diensten koppelt, maar andere bedrijven kunnen het dus zomaar doen.

hoe zit dit trouwens bij je vingerafdruk. kun je dat nog wel zelf wissen uit het apparaat ? straks blijkt dat die ook nog ergens in een apple database rondzwerven na een overstap naar google of ms.
Die gegevens over de vingerafdrukken zijn opgeslagen op de telefoon zelf, niet in een database. Zo is het uitgelegd door Apple althans, maar ze maken zich er wel druk over privacy.

in tegenstelling tot bij galaxy s 5, waar het gewoon een openlijk te benaderen sensor is.
Dan moet je natuurlijk wel eerst doorhebben dat iMessage hier de oorzaak is. Voor veruit de meeste zal de eerste reactie zijn "die Android telefoon ontvangt m'n SMSjes niet!".
Dus een gebruiker moet onthouden dat ze ooit ergens in een ver verleden iMessage heeft aangezet op haar telefoon? Ik zou het niet onthouden. En wie weet kon ze het niet uitzetten omdat ze haar telefoon liet stuiteren bijvoorbeeld.

Het probleem is uiteraard dat al die messages een silent fail geven nu, dus ook geen enkele mogelijkheid voor haar om te weten dat er iets fout gaat totdat ze mischien een keer een vriend tegen het lijf loopt die vraagt waar ze was want ze reageert niet meer op de smsjes.
Helemaal geen silent fail, de berichten worden gewoon nog steeds afgeleverd, deze mevrouw gebruikt de dienst echter niet meer. Is net zoiets als Whatsapp gebruiken en overschakelen naar een telefoon waar dit niet geïnstalleerd staat. Als men je nog steeds whatsappjes stuurt, zal je dit ook niet ontvangen op je whatsapp-loze device.

Dat jij niet kan onthouden dat je een dienst wel of niet gebruikt, is toch niet Apple's probleem lijkt me. Je hebt tenslotte zelf aangegeven dat je de dienst wilt gebruiken, dan moet je ook aangeven als je het niet meer wilt gebruiken.
Nee, whatsapp vervangt je SMS niet volledig, en als jij denkt dat je een SMS stuurt naar iemand waarvan je weet dat die een telefoon heeft, dan verwacht je dat die aankomen, maar omdat iMessage is ingeschakeld komen ze niet aan, en degene die ze zou moeten ontvangen krijgt daar nooit bericht van. En daar word je niet van op de hoogte gesteld als je het aanzet.

En kun je echt van iemand verwachten dat die dat onthoud als die persoon denkt gewoon te sms'en maar het word op de achtergrond afgevangen vanwege een keuze die ze gemaakt hebben toen ze net een nieuwe telefoon hadden en euforisch het toestel instelde (als ze het uberhaubt al zelf had ingesteld)? Apple had gewoon moeten detecteren dat haar nummer geen iMessages meer aankan en de berichten als normale SMS verzonden hadden moeten worden. Al was het maar door een SMS'je te sturen na een week met 'er zijn xxx nieuwe berichten in je iMessage inbox'

En uiteraard kreeg ze nog wel gewoon een boel berichten van mensen zonder iMessage, dus het valt ook niet snel op dat je iets minder berichten krijgt. Als ze gewoon geen berichten meer zou krijgen dan was het wel opgevallen, maar nu worden er een paar berichten van de grote hoop niet maar afgeleverd.

Blijkbaar staat het op mijn iPhone ook aan, en ik kan niet herinneren dat ik dat ooit aangezet heb. Grote kans dat in mijn geval het een default setting is geweest van de IT afdeling (bedrijfstelefoon) of dat het gewoon uberhaubt default aanstaat. Ik zou tegen exact hetzelfde aanlopen als ik een nieuwe telefoon zou krijgen.
Beetje onzin om te stellen dat iemand niet kan onthouden dat de blauwe berichtjes iMessage zijn en de groene berichten SMS. Het staat nochtans boven elk bericht dat je krijgt.

iMessage is geen default setting. Je moet het activeren. Wie informeert er zich nu niet over de verschillen tussen telefoons? Je moet echt al heel dom zijn om van iPhone naar Android te switchen en niet te beseffen dat je veel features niet meer kan gebruiken.
Als je je ooit ergens voor een dienst aanmeld waar je (veel) gebruik van maakt, dan moet je dat ergens opschijven; en erbij waar aan/afmelden, wachtwoord desnoods kopie voorwaarden etc - als je dan ooit ' vreemde' rekeningen gaat krijgen weet je waar je moet zijn
Ik vind een erg slechte reactie, zelf android gebruiker denk ik?
Bij het instellen van je Iphone krijg je de vraag of je Apple's Imessage dienst wil gebruiken te ja of te nee. Dus hier is niets "Automatisch" aan.
Je bent niet verplicht om iMessage te gebruiken en iMessage wordt niet automatisch ingesteld. Mijn vriendin heeft een iPhone 5S en heeft iMessage niet ingesteld en ik met een iPhone 4 kan haar geen iMessage sturen.
Jij vraagt je af waarom er advocaten zijn? Immers, iedereen dient de wet te kennen !!

Wat voor de ene eindgebruiker een eitje is (printer installeren vanaf merk, type en juiste windows (32 of 64 bit) drivers/software downloaden is voor een ander toch echt een brug (of 3...) te ver.

Wie met de ict mee-opgroeide zeg 40+ die snappen het wel.
Nieuwe gebruikers moeten echt heel veel leren, de korte geschiedenis, de mogelijkheden, de GUI's per OS en zelfs per software (ms office bijv.)
veranderen. Windows idem, de tiles variant word door desktop gebruikers met muis en keyboard verguisd.

Ik ken jongeren die best veel kunnen en weten, de boel eigenlijk besodemieteren met muis/keyboard scripts op van die webbased games waar je je ander rsi klikt voor gebouwen en eenheden hun werk in te stellen etc. Voordeel, 24/7 opdrachten geven en oogsten, helemaal automagisch..

Maar die niet weten wat pop of imap precies doet en niet doet...

Deze mevrouw dacht, terecht, email is toch email? Als mijn post van het vorige adres doorgestuurd kan worden, snail mail doel ik op, dan moet anno 2014 dat met mail helemaal kunnen. En dat kAn ook als men die handigheid er in bouwt.

Echter, ook anno 2014, er zijn veel 'digibete' rechters die heel andere (idiote-) uitspraken doen nu, dan rechters over 20 jaar die er voor/mee opgeleid zijn.

In het verkeer zie je het ook, degenen die de boel vastzetten met hun gedrag, en degenen met inzicht die even iemand van links voorlaten waardoor de boel nIEt vastloopt.

Dit is, anno 2014 een heel breed
(wereldbevolking, 'ict niveau' en dan nog specifiek mail in dit geval)
publiek, rond een vrij eenkennig stukje tech.
Ben benieuwd wat de rechter uitspreekt en of tweakers dat t.z.t. ook zal melden, kunnen ze google alerts voor gebruiken en maakt voor ons de totaal beleving plus kwaliteit gevoel ook up to date :-)

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 17 mei 2014 09:04]

Het gaat niet over email het gaat over berichten vergelijkbaar met sms. Als ik verhuis moet ik de post ook laten weten dat ik verhuis want anders komt mijn post gewoon op het oude adres terecht en niet op het nieuwe en vervolgens maak je ook een adresverandering bekend bij je vriendenkring. Dus als jij haar advocaat was denk ik dat je toch best een andere kaart uitspeelt.

Haar probleem is gewoon dat ze geen iMessages meer toe kreeg op haar Android telefoon omdat Android geen iMessages heeft. Alle diensten blijven gewoon werken zoals bij elke andere telefoon. Enkel de berichten die ze wisselde met andere iPhone gebruikers via het iMessage systeem kwamen niet toe.

[Reactie gewijzigd door monojack op 17 mei 2014 11:30]

Over het algemeen worden Apples ook aangeraden als toestel zonder gezeik en makkelijk in het gebruik. Door verkopers en Apple wordt het verkocht als niks-meer-aan-doen toestel. Daarom vind ik ook dat je wel mag verwachten dat je nergens naar om hoef te kijken. Apple doet het zelf.
Dat is onzin, je bent zelf nog verantwoordelijk voor instellingen, lezen van manual etc.
Nergens wordt er geadverteerd met "niks meer aan doen", men adverteert met gebruiksgemak.
Maar dat het automatisch betekent dat je nergens naar om hoeft te kijken is flauwekul.

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 17 mei 2014 12:25]

Met hun 'it just works'-slogan impliceren ze dit toch een beetje vind ik, en dat is volgens mij ook precies hoe de gemiddelde consument het zal interpreteren.

Hoewel ik vind dat de vrouw haar boekje wel wat te buiten gaat (mensen begrijpen niet altijd de technologische implicaties van applicaties die ze gebruiken), zou ik het persoonlijk ook wel leuk vinden mocht apple ook een iMessage app introduceren voor andere besturingssystemen, of op zijn minst een web-app waar je je iMessage-berichtjes op kan lezen.
Hoe moet Apple nou weten of je nog iMessage wilt gebruiken of niet? Als ik 2 toestellen heb (android en iphone), en ik steek me sim in mijn Android, moet dan iMessage spontaan er mee ophouden? Dat betekent dus dat het op me Mac ook ineens niet meer aankomt? Dat is ook niet wenselijk, naast dat het onmogelijk is voor Apple om te weten wat je nu wilt.

Als je gewoon aangeeft dat je het niet meer wilt ... En anders lijkt het mij een taak voor de verkoper om deze mevrouw hiervan op de hoogte te stellen als ze overstapt.
En zo is het ook. Het is door op Android over te stappen dat ze problemen heeft. Was ze bij haar iPhone gebleven had ze nu geen problemen. :)
Bullshit...
Wat als haar telefoon valt en defect is? Verplicht een nieuwe iPhone kopen om "even" iMessage uit te zetten?

Als je iMessage gebruikt en die dienst ziet dat je niet meer online bent (tijdelijk/voorgoed) moet van dat bericht afgebleven worden door die server en verzonden worden als sms, zo simpel is dat!

[edit]
Ik had eerst verder moeten lezen, blijkbaar ben ik niet de enige die zo denkt...
Jammer genoeg zitten hier duidelijk te veel Apple-fans die dan maar -1 uitdelen als het hun niet zint...

[Reactie gewijzigd door Fire69 op 17 mei 2014 16:03]

Ik vind wel dat de gebruiker daar op enige manier dan op de hoogte moet zijn gesteld.
Voor het leegmaken en als nieuw instellen van een iDevice geeft Apple uitgebreid instructies op hun support pagina:

http://support.apple.com/kb/HT4137?viewlocale=nl_NL

Zie stap 4 als onderdeel van het proces: Schakel iMessage uit (inclusief de schermafbeeldingen hoe je dit moet doen). Ik denk niet dat mevrouw recht van spreken heeft. Bovendien is dit inderdaad ook nog achteraf te herstellen (maar dat kost inderdaad iets meer moeite).
wat als je iPhone kapot is? dan heb je pech
ik kende nog iemand die klaagde dat ze geen sms'en meer kreeg toen ze naar adroid overstapte, en ze wist maar niet waarom, uiteindelijk is ze terug naar iPhone gegaan hierdoor
er moet gewoon een manier bijkomen om dit uit te zetten zonder iPhone, dan is het probleem niet zo groot
mensen support laten bellen om het uit te kunnen zetten is nu niet bepaald een goede oplossing

misschien een suggestie aan apple om een optie toe te voegen om het uit te zetten via hun website, of via een sms-bericht
Dat is niet waar wat als haar telefoon defect zal zijn?

Ik denk dat Apple een vrij eenvoudige oplossing kan bieden is door een optie in iCloud toe te voegen om iMessage in of uit te schakelen.

Daarbij is Apple ook bewust van het probleem
http://support.apple.com/...locale=en_US&locale=en_US

Echter slaat het werkelijk nergens op hiervoor gelijk een rechtszaak wordt gemaakt ipv even support te bellen.

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 17 mei 2014 12:06]

Wat heeft macht hier mee te maken? Moet Apple kunnen ruiken dat zij is overgestapt?

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 16 mei 2014 23:02]

Ze zorgen er voor dat je geen sms kan ontvangen op je android telefoon als je een iphone gebruikt hebt. Als je bijv geen sim in je iphone meer hebt zouden ze je gewoon uit het systeem kunnen halen. Dan kunnen ze het weer aanzetten wanneer de sim erin zit. Zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Dat is niet waar. Je kunt nog steeds perfect SMS'jes ontvangen, alleen andere iPhone gebruikers zullen je iMessage berichten sturen omdat de servers van Apple denken dat er nog steeds iPhone aan gekoppeld is.
Als je bijv geen sim in je iphone meer hebt zouden ze je gewoon uit het systeem kunnen halen.
Dat is leuk, maar wat als er iemand de simkaart uit de telefoon haalt terwijl hij uit staat, of er geen internet is? Telefoon wordt daarna nooit meer gebruikt, ligt in een kastje oid, of wordt doorverkocht en wordt daarvoor schoon gemaakt.

Zo makkelijk is het, helaas, nog niet.

Het is veel makkelijker om gewoon je account even te ontkoppelen: http://www.appletips.nl/i...je-apple-support-profile/

[Reactie gewijzigd door t1mmy op 16 mei 2014 23:36]

Dan moet je iPhone daar wel bij staan. De mijne staat daar niet in en je kunt hem ook lastig toevoegen als die kapot is of verkocht is omdat je dan niet bij de nodige gegevens kan. En zonder geregistreerd device kun je geen support aanvragen
Leuk, maar hoe moet Apple weten wanneer er geen sim meer in zit, en hoe moet Apple weten dat er geen sim meer in zit omdat de persoon is overgestapt. Het is ingewikkelder dan je denkt.

Volgens mij kan je gewoon je Apple-ID verwijderen of iets in die richting, wellicht niet "simpel" genoeg voor mevrouw, maar ze moet begrijpen dat ondanks het hele NSA gedoe Apple niet kan zien dat zij is overgestapt.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 16 mei 2014 23:09]

Apple hoeft niks te weten, gewoon een simpele optie maken om het zelf te kunnen, klaar. Blijkbaar is die er niet? (Ik ben geen Apple user dus ik heb geen idee of die er wel is of niet)
Apple moet wel degelijk wat weten, je voegt namelijk je nummer samen met je ID, Apple moet het dus op één of andere manier wel degelijk weten, maar Apple kan niet zo maar 1-2-3 weten dat wanneer iemand een sim verwijderd dat het betekend dat de persoon is overgestapt of niet.

Als je iMessage uitzet, of je telefoon uit je Apple-ID lijst verwijderd moet het (als het goed is) gewoon werken. Mensen zijn gewend dat alles voor hun gedaan word en dat alles automatish gaat.

(mocht dit dan toch inderdaad niet werken dan heeft mevrouw prima gelijk om Apple hier voor aan te klagen, maar ik vraag mij af of zij dit wel eens geprobeerd heeft)
Nou het nog nogal simpel als iemand er voor zorgt dat het niet meer werkt mogen zij het ook weer oplossen. En zie hier genoeg berichten van mensen die niet wisten of het aanstond en dat het de reden was. Dus is het normaal dat apple het regelt voor je. Denk dat het niet tot een rechtzaak zal komen als dat alleen het probleem is
Je zet zelf iMessage aan, dan is het toch ook niet zo moeilijk om het uit te zetten?
En als je telefoon er mee stopt? En men vergeet niet de gevolgen 2/3 jaar?
sorry hoor, maar dit is heel makkelijk op te lossen, gewoon je 06 nr loskoppelen van je Apple ID..
Voor zover ik weet, wordt het bericht verzonden als een SMS-bericht zodra de de poging van het verzenden van een iMessage mislukt. Dit was in ieder geval bij mij zo in iOS 6.
Wellicht is dit veranderd in iOS 7 of het is gewoon een bug?
Tjah, dat is wat ik al jaren verwacht, ook in iOS6. Mijn vrouw heeft een iPhone zonder mobiel internet: heeft ze niet nodig want thuis en werk WiFi is voldoende. Het effect: zodra ze verbinding heeft met WiFi stromen de iMessage berichten binnen. Zelf ben ik er, net als jij, altijd van uit gegaan dat als afleveren via iMessage niet lukt, er een retry wordt gedaan via SMS. In de praktijk werkt dat dus niet. Als ik weet dat mijn vrouw ergens onderweg is, stuur ik het bericht maar als tekstbericht (ingedrukt houden).

Hieronder lees ik een bericht van jathecero: de keuze SMS / iMessage zou worden gemaakt op basis van het op internet aangesloten zijn van de verzendende partij. Nou fijn, ik heb wel mobiel internet.

Ik vind inderdaad wel dat Apple hier een steek laat vallen: er staat bij de instellingen :Stuur als sms als iMessage niet beschikbaar is". Maar er staat niets bij of dit de verzender dan wel de ontvanger betreft. Op deze manier is iMessage voor mij stomweg een minder zeker communicatiemiddel dan plain old SMS.
Ik gebruik het op die manier regelmatig en herken die issues niet. Wat je echter niet moet vergeten dat het omzetten van SMS alleen werkt op een smartphone. (je moet ook netjes het telefoon nummer gekoppeld hebben) Hij kijkt eerst of de gebruiker via iMessage bereikbaar is, zo niet dan stuurt hij een SMS.
Echter kan je een iMessage ook versturen vanaf een iPad en Desktop en in dat geval zal het nooit als SMS verzonden worden en dan kan je het effect krijgen welke jij aangeeft.
Tevens zal het geen SMS worden als het ook op een ander apparaat is afgeleverd.

Het is dus bij design.
Da's een goed punt: ander apparaat - net even nagevraagd en verdomd, ze ontvangt de berichten ook op haar iPad. En dat ding neemt ze niet mee. Heel plausibel dat er dan niet wordt geschakeld naar SMS. We gaan iMessage uitschakelen op de iPad.
Wanneer poging tot verzenden niet lukt wordt het inderdaad een SMS-bericht (als je bijvoorbeeld met de metro een tunnel in duikt). Echter bij het ontvangen van een iMessage wordt er (nog) niet gekeken of hij aan kan komen.
Daarbij kan je dat ook nog uitzetten, oftewel als de iMessage niet verzonden kan worden word er ook geen sms als fallback gebruikt.
Dit probleem blijkt heel vaak op te treden bij switchende gebruikers...
Ik zie het wel vaker op Androidsites dat mensen soms geforceerd terug moeten naar iOS vanwege dit probleem.
Dit probleem treedt niet alleen op bij switchende gebruikers. Ook wanneer een iPhone gebruiker in het buitenland zit en dataroaming heeft uitgeschakeld krijgt deze persoon geen berichten omdat deze allemaal richting iMessage worden gequeue-ed. Overigens zijn hier enkele work arround voor beschikbaar (probleem rondom data roaming), te weten:
  • Instellingen -> Berichten -> iMessage uitschakelen
  • Instellingen -> Berichten -> Stuur als sms activeren
  • Geen iPhone aanschaffen
Voor de dame in kwestie had ze het beste haar account kunnen:
  • verwijderen of
  • iMessage uitschakelen (voor migratie naar Android)
Overigens blijft het inderdaad een onvolkomenheid aan de kant van iOS/Apple, echter betwijfel ik dit dat het een 'bug' is, denk eerder aan een 'feature' omdat Apple dat nu eenmaal zo ontworpen heeft.
Het schijnt dat iMessage uitschakelen vaak ook niet werkt en dat is nou juist de bug..
Nog een bron:
http://www.businessinside...r-texts-to-android-2014-5
I previously had an iPhone 5 and purchased a Galaxy S5 a few days after the release. I was wary of previous complaints about the issue so I made sure to turn off iMessage and log out of all my Apple accounts before making the switch. After switching I talked with a bunch of friends with iPhones who would try and message me. They told me one day it would go through as a text and the next it would send as iMessage, which of course I couldn't receive. Group messages I was a part of were even worse, as some messages would come through to me and others wouldn't.
waar is onze privacy waar is onze keuze Apple waar een rechtbank meer
Al dit Apple-specifiek geflame toch... Het open source protocol van TextSecure/WhisperPush doet nagenoeg hetzelfde - SMSjes van TextSecure-enabled telefoons naar elkaar via internet sturen en niet via klassieke SMS (en dan ook nog eens versleuteld). Ook hier moet men zich aanmelden, bijvoorbeeld met de app, of met CyanogenMod (welke WhisperPush heeft geïmplementeerd). Deze implementatie van CyanogenMod laat de telefoon communiceren met CyanogenMod servers en niet met de WhisperPush service. Als iemand zijn telefoon vervangt of een andere ROM installeert, zullen berichten van andere WhisperPush/TextSecure telefoons niet aankomen op het nieuwe toestel (of ROM). Dit is exact wat er ook bij Apple gebeurt. Bij CyanogenMod kun je niet afmelden, omdat je data van de telefoon nodig hebt, en dat kan alleen via de app zelf. De enige oplossing is CM weer installeren om het te deactiveren - ook een probleem waar Apple mee zit.

Waarschijnlijk is het een fundamenteel probleem in hoe dit allemaal werkt, twee totale andere partijen dezelfde problemen tegengekomen. Geen "schuld" aan Apple dus, behalve dat ze toch een manier moeten vinden om dit (makkelijk) mogelijk te maken, zonder dat mensen zich kunnen voordoen als eigenaar van het telefoonnummer.
Waarschijnlijk is het een fundamenteel probleem in hoe dit allemaal werkt, twee totale andere partijen dezelfde problemen tegengekomen.
Yahoo! Messenger heeft er anders geen problemen mee. Als de andere partij Yahoo! Messenger niet heeft draaien, en het telefoonnnummer wel bekend is en gebruikt mag worden, krijg jij als versturende partij gewoon een optie om je bericht als SMS te versturen. Dit krijg je zelfs al te zien nog voordat je een bericht probeert te verzenden.

Dat Apple en CyanogenMod-mensen doodleuk aannemen dat als iemand apparaaat X heeft, dat die dan ook daarop de berichten kan ontvangen (ook als die buiten bereik / uit / kapotstuk / verkocht is), is een probleem in hun denkwijze, en niet een fundamenteel probleem van de technologie.
De oplossing is dat de server van de dienst die de berichten moet pushen ingrijpt als dat niet meteen kan en dan de zendende app inlicht zodat iemand het via sms kan proberen. Nu verzwijgen de pushservers dat berichten niet afgeleverd worden. Daar zit het grootste probleem.
Only in America! Ben benieuwd hoeveel technische kennis deze gebruiker nu daadwerkelijk zelf heeft of is dit puur een manier om Apple voor het gerecht te slepen? Apple heeft niet de minste advocaten in dienst, dus ben benieuwd wat hier uit komt.
Ik heb toevallig enkele dagen geleden een artikel gelezen over eenzelfde probleem (hier te lezen: http://gizmodo.com/when-a...sage-purgatory-1575937398) en het blijkt dus dat het een echte bug is met iMessage. Bij sommige mensen werken de standaard oplossingen dus wel, maar bij anderen echt niet, ook niet na lange gesprekken met Apple.
...en het blijkt dus dat het een echte bug is met iMessage.
Da's een nadeel van Closed Source. Als het Open Source was, konden we zelf kijken waar de bug zit.

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 17 mei 2014 06:13]

Zoals je leest, is het een valide punt, ook voor mensen die roamen in het buitenland. Heb het al een aantal malen van vrienden/kennissen en collega's gehoord. Het is te omzeilen, maar gemakkelijk is anders.

Apple moet hiervoor gewoon een 'opt-out' feature inbouwen. Inloggen met je Apple ID en mogelijkheid tot uitschakelen van deze koppeling. Lijkt me technisch prima haalbaar.
Die vrienden en collegas kunnen instellen dat een bericht per sms wordt verzonden ipv iMessage als een bericht niet wordt afgeleverd. Ik zet de service overigens uit voor ik op vakantie ga. Ik zie het probleem dus niet echt. Verder vind ik iMessage veel beter dan Whatsapp, (buiten het feit dat niet iedereen iMessage heeft) omdat de berichten ook op mijn Mac binnenkomen, en op een hele fijne (subtiele) manier.
Buiten het feit dat 70% van de mensen geen i-apparaat heeft bedoel je. Het maakt niet uit welk merk of OS je voorkeur heeft. Het is oliedom om een integrale berichtenservice te gebruiken die niet cross platform beschikbaar is. Wat dat betreft moeten sommige mensen een harde les leren zoals deze mevrouw. Het blijkt te vaak dat consumenten bescherming nodig hebben tegen grote corporaties door een gebrek aan eigen inzicht. Helaas maar waar.
Waarom is dat oliedom?
iMessage heeft zo zijn grote voordelen (werkt op alle Apple apparaten) daarnaast hoef je als gebruiker niet na te denken of een gebruiker wel of niet iMessage gebruikt, dat is iets wat de applicatie zelf voor je regelt en vervolgens een SMS stuurt.
Het is juist slim om het te gebruiken want door de seamless integratie kan je als gebruiker geld besparen maar gewoon 1 app gebruiken.
In de ideale situatie klopt dat natuurlijk. Echter al meerdere mensen hier hebben aangegeven dat contactpersonen door roaming of tijdelijk geen internet daardoor onbereikbaar zijn. Eigenlijk zou zo'n app moeten checken of de ontvanger wel online is en anders meteen een sms moeten sturen.

Geef mij maar een normale online berichtenservice. Ik check zelf wel hoe ik iemand het beste kan bereiken.
Nee ik bedoel buiten het feit dat niet iedereen iMessage heeft (wat komt doordat ze geen iOS device of OSX hebben of de functie uit hebben staan). Je kan het ook alleen koppelen aan je e-mail adres zonder je telefoonnummer daarvoor te gebruiken.

Het mooie van iMessage is dat het verwerkt zit in de sms app, als je een SMS stuurt dan is dat automatisch een iMessage bericht (tenzij je dat uitschakelt, wat dus gewoon kan).

Je zegt het zelf, consumenten hebben bescherming nodig door een gebrek aan eigen inzicht. Niemand hoeft expert te zijn op het gebied van een product want je kan gewoon de handleiding lezen (waar dus in staat dat je iMessage moet uitschakelen voor verkoop van je iOS device). Dat slechts 1% die handleiding leest, dat is hun probleem of dat zou hun probleem moeten zijn. De situatie is namelijk dat autofabrikanten bijvoorbeeld rekening moeten houden met het feit dat Amerikanen hun gordel niet om doen.
Alleen werkt dat "anders via SMS" niet altijd, zeker niet als je aan het roamen bent. Het ergste is dat het afwisselend wel en niet werkt, dus je weet nooit zeker of het wel of niet aankomt.
Wow, dat is best ernstig als het waar is!
Het is waar, en het is zwaar irritant voor gebruikers die van iOS naar elders zijn overgestapt. Kunnen andere iOS gebruikers opeens niet meer SMSen.
En het opzeggen/beëindigen van je Apple-ID is ook geen oplossing in deze?

Want dan worden je gegevens uit de database van Apple "gewist" (in hoevere dat ook echt gebeurd) en zou het probleem niet meer mogen bestaan.

[Reactie gewijzigd door mistervis007 op 16 mei 2014 22:56]

zou geen optie hoeven zijn..
stel je hebt nog wel andere apple apparaten in gebruik, met hetzelfde account.
ben je dat ook kwijt.

gewoon schandalig als het echt zo is..
Je kan per ID meerdere apparaten hebben en deze apart uit je ID lijst verwijderen wanneer jij bijv je telefoon verkoopt e.d.
-knip-

Foutieve info.

[Reactie gewijzigd door xnpu op 17 mei 2014 05:56]