Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Apple belooft om een oude bug in iMessage aan te pakken. Door de bug versturen iPhones sms-berichten altijd als een iMessage als de ontvanger zijn nummer ooit op iMessage heeft geregistreerd, ook als de ontvanger inmiddels is overgestapt op een ander type telefoon.

Apple logoDoor de bug kwam een onbekend aantal sms-berichten niet aan bij mensen voor wie ze bedoeld waren. Volgens ReCode speelt het probleem al sinds de introductie van iMessage in iOS 5, in oktober 2011. Een Amerikaanse vrouw klaagde Apple vorige week nog aan vanwege de bug. Ze liep naar eigen zeggen talloze berichten mis nadat zij was overgestapt op Android.

Apple heeft het probleem woensdag in een verklaring tegenover ReCode officieel erkend en zegt te werken aan een oplossing. Het bedrijf zou onlangs een verandering hebben aangebracht in de iMessage-servers en momenteel werken aan een extra oplossing in een komende software-update. Wat er precies is aangepast, is niet duidelijk.

Voordat er een definitieve oplossing voor de bug is, kunnen gebruikers die last hebben van het probleem iMessage via instellingen uitzetten en vervolgens het telefoonnummer uit alle Apple-apparaten verwijderen. Deze oplossing werkt echter niet altijd naar behoren. Wanneer de oplossing voor de bug er is, is niet bekend.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Gelukkig! Dit speelde inderdaad al enige tijd. Heb zelf aardig wat klachten hierover gehad. En elke keer werd ons door Apple beloofd dat dit zsm opgelost zou worden.

Zou het dan zo lastig zijn qua oplossing? Of heeft het nou echt onnodig lang de tijd gekost? Iemand hier wat meer info over?

Kan me wel voorstellen dat mensen er last van hebben, maar om nou gelijk maar een rechtzaak te beginnen? Welkom in Amerika denk ik dan maar.
Het ging die mevrouw waarschijnlijk niet om een sms waarin haar man haar vraagt een pak halfvolle melk mee te nemen.

Wanneer jij zakelijk al 10 jaar hetzelfde nummer hebt (staat op internet, briefpapier etc...) en er 500+ contacten in je telefoon staan, dan kan dat nummer zo'n beetje het aller belangrijkste communicatiemiddel binnen jouw bedrijf zijn en daarmee het voortbestaan van je bedrijf vertegenwoordigen.

Het is in zijn geheel niet ondenkbaar dat 1 sms je de das om doet.

Dat Apple gewoon jouw telefoonnummer kaapt, want dat is het, is op zijn zachts gezegd erg irritant en alles behalve onschuldig.
Het probleem lijkt me te zitten in hoe dit word afgehandeld. Wanneer je iemand toevoegd aan je contactenlijst kan er gemakkelijk even gepolld worden of dit een Apple gebruiker is. Maar je kunt moeilijk iedere dag/iedere x uur gaan pollen of diegene nog steeds een Apple gebruiker is. En zelfs als dat kan, hoe weet je dan dat iemand geen iPhone meer gebruikt? Wanneer ik overstap van Apple naar Android dan weet eigenlijk niemand dat echt. Voor hetzelfde geld blijf ik mijn iPhone nog gebruiken zonder simkaart.

Ik vraag me af je wel iMessages kunt versturen wanneer iemand als 'niet apple gebruiker' in een telefoon staat en daarna wťl een iPhone koopt. Wellicht dat Apple een database heeft met iPhone gebruikers en dat wanneer iemand zijn simkaart in een iPhone steekt dit naar alle gebruikers gepushed word die dat nummer in zijn telefoon heeft staan, lijkt me eerlijk gezegd niet mogelijk want wat moet Apple met mijn contacten als ik bijv. geen iCloud gebruik.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 22 mei 2014 16:57]

Dat is het punt. De polling kan wel gewoon goed gaan. Als je in GSX een imei nummer inklopt (checking tool van Apple), dan zie je precies wat voor I-phone het is.

Dus koppel Imessage aan de imei, poll eens per week oid of de imei nog klopt, en tadaa, problemen opgelost :)
Daar zit je er een beetje naast volgens mij. Hoe weet ik wat iemand zijn IMEI is? Ik heb alleen het telefoonnummer, kun jij dan adhv een telefoonnummer het IMEI opvragen?
Ook een goed punt. Laat ik het anders zeggen.

Een Apple ID heeft een bepaald imei gekoppeld. Wat je kan doen in GSX, is een check doen of deze imei nog actief is. Dus je polled de imei's, hierdoor krijg je 2 uitslagen:

1.) Hey, de imei is nog actief aan deze user id. Dus Imessage zal nog werken! (of het toestel is doorverkocht, maar goed)
2.) Hey, de imei reageert niet! imei is dus gewijzigd.

Vanaf dat moment krijgen de mensen die verzenden naar de imei (met die apple ID) Dus of een foutmelding, of het gaat goed.
Een Amerikaanse vrouw klaagde Apple vorige week nog aan vanwege de bug.
Only in America ;(
Niet zomaar een 'bug'. Ik zou het eerder een zeer slordige fout noemen ;). Ik weet niet of jij ervaring hebt met een iPhone, maar de iMessage zit geÔntegreerd in de SMS app. Als je een SMS wilt versturen, dan checkt jou iPhone eerst of de ontvanger ook een iPhone heeft. Zo niet, dan blijft het gewoon een SMS. Je kunt zelf niet handmatig instellen of je een SMS of een iMessage wilt versturen. Je kunt alleen iMessage volledig uitzetten, of je kunt instellen dat je iPhone een SMS verstuurt indien iMessage van de ontvanger niet beschikbaar is. Alleen werkt deze laatste optie niet bij iedereen...

Een selectief klein groepje mensen die de overstap hebben gemaakt van iPhone naar een ander merk, ontvangt namelijk geen SMS meer van mensen die wel een iPhone hebben. Dat komt omdat de iPhone van de andere gebruiker nog steeds 'denkt' dat degene met het andere merk telefoon, een iPhone heeft. En daarom zal de iPhone van de andere gebruiker nog steeds iMessages blijven versturen. Het andere merk telefoon kan daar helemaal niets mee. En omdat de iPhone van de andere gebruiker nog steeds denkt dat de ontvanger een iPhone heeft, zal het bericht dus ook niet worden omgezet naar een SMS. Een SMS ontvangen kan dus ook niet, tenzij de iPhone-gebruiker iMessage helemaal uitzet. Maar zelfs dat schijnt niet bij iedereen te werken...

Ik zou het ook vrij vervelend vinden als ik de overstap van iPhone naar bijvoorbeeld Android zou maken, en vervolgens geen enkele SMS meer ontvang omdat een iPhone van iemand anders denkt dat ik nog steeds een iPhone heb. Enige 'harde' oplossing tot nu toe voor mensen met dit probleem is een abonnement met een compleet ander telefoonnummer.
Het telefoonnummer wordt in dit geval gekoppeld aan je registratie van je device. Je kan deze bug ongedaan maken door je iPhone te verwijderen op: https://supportprofile.apple.com/ of via ITunes --> account --> itunes in the cloud --> device manager
Dat werkt bij de meeste mensen inderdaad, en ook bij mij, maar dus niet bij iedereen. Alleen dat heeft Tweakers opnieuw niet in dit artikel vermeld, net zoals in een eerder artikel over dit probleem:

Cergorach in 'nieuws: Oud-iPhonegebruikster klaagt Apple aan om berichten die niet aankomen'
Sms als fallback versturen is als jouw data verbinding wegvalt, niet de ontvanger. Zo ver ik weet althans.

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 22 mei 2014 17:11]

Ik denk dat dit wel iets meer is dan een aanklacht voor gewoon een bug.

Je kan dus nadat je een iPhone en iMessage hebt gehad geen sms-berichten meer ontvangen van iPhone gebruikers met je nieuwe telefoon.

Ik vind het nog al wat dat zo'n standaard functie je word ontnomen omdat je een iPhone hebt gehad.

Wie weet wat voor (belangrijke) berichten je misloopt.

[Reactie gewijzigd door Mr_Marien87 op 22 mei 2014 17:02]

het probleem is juist dat er een bug zit in het uitzetten waardoor ebruikers vast zitten aan iOS. Er valt heel wat te miepen dus, zelfs in Nederland zou dit nog een intrassante rechtzaak zijn
In dat geval niet. Maar daar gaat het hier niet om. Apple heeft bewust een bug drie jaar genegeerd omdat het hun beter uit kwam. Dan hebben wij concumenten heel wat te miepen
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Een sms versturen is een basis functionaliteit, dit zou altijd moeten werken. Ik denk niet dat de meeste mensen automatisch aannemen dat als je iMessage aanzet, je het later weer uit moet zetten als je overstapt naar een andere telefoon.

sms zou atlijd moeten werken, ongeacht merk. Stel je voor dat dit met bellen ook zou zijn. "Sorry je hebt iCall niet uitgezet, dus je kan geen gesprekken van iphone gebruikers meer ontvangen"
Want? Als zoiets al 3 jaar speelt.. Kan me er wel wat bij voorstellen.
Schijnbaar moet Apple aangeklaagd worden voordat ze iets aan bug doen die al heel lang bestaat tot ergenis van mensen die overstappen naar Android en Windows Phone.
Slimme mensen hebben het nu eenmaal zwaar in deze wereld :)
Ja, inderdaad jammer dat je een bedrijf om zulk soort dingen zomaar kan aanklagen... Een bug zou toch nooit strafbaar mogen zijn..? Apple had er zelf misschien ook meer gehoor aan moeten geven, maar een rechtszaak vind ik dan wel weer een stap te ver.
Ze hebben de bug 3 jaar laten zitten, en bijna elk persoon die overstapt van iPhone naar iets anders heeft er last van. De rechtzaak is zeker terecht.
Ik vind het een beetje vaag dit een bug te noemen.

Rechtzaak is belachelijk, want mevrouw heeft er zelf voor gekozen iMessage te gebruiken, dat is hetzelfde als verhuizen maar niet je nieuwe adress aan bepaalde bedrijven geven, dan komt het natuurlijk aan op het oude.
Dat klopt niet, want vaak werkte dat doorgeven van het het nieuwe adres niet.
Het kon zijn dat het uitzetten van iMessage soms niet lekker ging, prima. Maar mensen miepen hier over terwijl zij niet eens iMessage hebben uitgezet, vind je het dan gek dat sommige berichten dan niet aankomen?
Okť als ze het niet hebben uitgezet is het een twijfelgevalletje.
Maar in het geval dat het uitzetten niet lekker gaat, ligt dat natuurlijk volledig aan Apple (en ik hoop dat ze dat nu dus gaan oplossen).
Ben ik het met je eens :)
Mensen zijn zich er vaak niet van bewust dat ze iMessage gebruiken. Niet elke gebruiker is een tweaker net als wij. En SMS is het laatste waar je aan denkt als je een nieuwe telefoon neemt.
Als je zelf iMessage aanzet, ben je er toch zeker wel bewust van lijkt me?
Er wordt getoond of je iMessage wil gebruiken. De meeste gebruikers drukt overal op 'Ja' en gaat verder met hun leven. Verder heeft het grootste deel daarvan ook geen idee wat iMessage.
Afmelden heeft bij lange na niet altijd het beoogde effect:
[...]and eventually succeeded in getting my phone number removed from my Apple ID.
Great! But not, because it didn't change anything. I'm still not receiving text messages from anyone with an iPhone.
Bron
Dus zelfs al heb je je appleID en telefoonnummer gescheiden/je afgemeld, dan nog komen berichten niet aan.
Dan nog vind ik het een bijzonder slecht software ontwerp. Ik moet zeggen dat ik geen ervaring of kennis heb in het in elkaar zetten van welke app dan ook, maar als ik met een iphone een bericht naar iemand met een iphone stuur, gaat dit in principe (indien aangezet) via imessage.
Zit de ontvanger in een gebied zonder data ontvangst, zal op een gegeven moment het bericht als SMS verstuurd worden, zodat het toch aankomt.

Waarom werkt dit principe dan niet als de ontvanger in plaats van geen data ontvangst, geen imessage ontvangst heeft? Het bericht komt nooit aan, dan zou je zeggen dat na een tijdje het bericht als SMS verzonden moet worden.

Nogmaals, misschien zie ik het fout, maar ik vind het eerder enorm dom van apple dan van de gebruikers (en het feit dat apple nu eindelijk er iets aan gaat doen, na dik 3 jaar, in plaats van vertellen wat jij mij duidelijk wil maken, doet vermoeden dat ook apple wel inziet dat het niet helemaal loopt zoals het moet lopen).
Het zou niet verkeerd zijn als bedrijven verplicht werden bekende bugs zo snel als mogelijk te fixen. En dan met name dit type bugs die een vorm van een vendor-lock-in zijn en beveiligingsrisco's.
Wat denk je dat Apple nu doet? Alle bekende bugs expres laten zitten? Er zijn altijd nog genoeg bugs op te lossen. Maar ik ben het met je eens dat een dergelijke vendor-lock-in bug misschien wel wat meer aandacht verdient.

Mensen die bijvoorbeeld op windows phone of Android zijn overgestapt zullen waarschijnlijk eerst hun telefoon de schuld geven, en de meeste zullen er niet achter komen dat het aan hun oude iPhone ligt.
Om een bug, misschien niet nee.
Om nalatigheid (wat je na 3 jaar wel zeker kan zeggen), dan zeker wel.
toch netjes dat men 3 jaar na dato de oplossing voor de bug gaat uitvoeren. :P Ik ben wel benieuwd wat dan de uitspraak zal zijn in de rechtzaak die nu loopt.
Net wat je zegt, vooral omdat ze nu aangeven er iets aan te gaan doen. Zo zegt Apple eigenlijk dat het een foutje is..
Foutje? Sorry hoor, maar een bug los je op als erover wordt geklaagd. Drie jaar en twee nieuwe versienummers van je OS is niet een bug of een foutje, maar (mijn inziens) een doelbewust treiteren van mensen die naar een concurent overstappen.
Ik vindt het eigenlijk best typisch dat er een stap naar de rechter voor nodig is, voordat Apple zelfs maar wilde toegeven dat er een bug bestaat...
Dat is vooral wat jij denkt, waarschijnlijk hou je niet van Apple en ga je er van uit dat ze evil dingen proberen te doen zoals mensen benadelen als ze uit het ecosysteem stappen.

Volgens mij vergeet je dan voor het gemak dat dat hele slechte reclame zou zijn, en gezien ze er ook nog niks mee kunnen winnen lijkt me het onwaarschijnlijk dat dit doelbewust gedaan wordt.

Dan is het zelfs nog waarschijnlijker dat Facebook doelbewust het verlaten van het ecosysteem moeilijk maakt door je account niet makkelijk verwijderbaar te maken, of dat Google dat doet om dat je zelfs als je geen Google Account hebt je nog getracked, geprofiled en bestookt wordt met meldingen.

Het probleem is echter dat geen van deze dingen logisch zijn. Ten eerste proberen mensen dan een bedrijf te personifiŽren om ze dan gevoelens toe te kunnen schrijven zoals haat en wraak, maar dat is juist het punt van een bedrijf: die hebben geen gevoelens. Die hebben een doel, meestal geld verdienen, en bijna alles wat niet helpt met dat doel zal dan ook niet binnen de bedrijfsactiviteiten vallen.
Dan is het zelfs nog waarschijnlijker dat Facebook doelbewust het verlaten van het ecosysteem moeilijk maakt door je account niet makkelijk verwijderbaar te maken, of dat Google dat doet om dat je zelfs als je geen Google Account hebt je nog getracked, geprofiled en bestookt wordt met meldingen.

Het probleem is echter dat geen van deze dingen logisch zijn.
Ik vind alle drie deze dingen juist bijzonder logisch.
Ten eerste proberen mensen dan een bedrijf te personifiŽren om ze dan gevoelens toe te kunnen schrijven zoals haat en wraak, maar dat is juist het punt van een bedrijf: die hebben geen gevoelens. Die hebben een doel, meestal geld verdienen, en bijna alles wat niet helpt met dat doel zal dan ook niet binnen de bedrijfsactiviteiten vallen.
Was dit maar waar! Herinner je je de "thermo-nuclear war" van de heer Jobs nog? De cultuur bij Apple was/is behoorlijk vijandig soms.

Dan is er nog de eindeloze "piraterijbestrijding" van de Americaanse mediabedrijven, ook al zeggen alle wetenschappers dat dit niet helpt en dat het enige wat je kunt doen is betere diensten aanbieden; maar ze gaan maar door. Een reden is dat hun advocaten en lobbyisten ze opstoken, en die verdienen natuurlijk het meeste aan die emotionele maar zinloze campagnes. Etc.
Ja, maar er is natuurlijk een sterk verschil tussen al die bedrijven en activiteiten. Apple profileert zich als zijne een bedrijf dat UX verkoopt, terwijl de anderen dat niet echt doen.

Facebook en Google verdienen vooral aan advertenties, en hebben er baat bij zo veel mogelijk te weten en binnen te houden. Als je bij Apple iets gekocht hebt is 'de buit' bij wijze van spreken al binnen.
Ik heb an sich niets tegen Apple. Ik bash over het algemeen alle tech-bedrijven op basis van hun eigen incompetenties ;)

Of het hele slechte reclame is? Voor wie? Uit het oogpunt van de gebruiker is het probleem toch vooral dat op hun nieuwe telefoon die fantastische tool van de ouwe niet werkt? Is dat (nogmaals, vanuit de gewone gebruiker) de schuld van de nieuwe of de ouwe telefoon? Wat weet Jan User nou van serverkoppelingen met een apple-related protocol dat niet werkt op non-Apple apparatuur?

In ieder geval heeft bovenstaan niets van doen met Google of Facebook... of alles, want iedereen is gebaat bij vaste klanten ;)
Nogmaals, wat mij het meest bevreemd is dat Apple pas (echt) het bestaan van dit euvel toegeeft nadat er dus iemand naar de rechter is gestapt...
En laten we nou even heel eerlijk zijn... hoe zou jou reactie zijn (of de algehele consensus) als dit niet een Apple-, maar een MS-euvel was??
Onderdeel van de UX die Apple zou verkopen is de zogeheten 'vendor lock-in'. Na de verkoop van 1 device is de buit waar je over spreekt nog niet binnen; het is daarna toch wel verrekte handig voor deze klant om meer Apple devices te kopen (denk aan koop een iPhone + stream video naar je TV met een Apple TV).

Daar zit dan ook een belangrijk verdien model bij Apple; 9 van de 10 mensen die Apple producten kopen, hebben meer dan 1 product van Apple in huis.
Vendor lock-in verkopen alle vendors, is een beetje een moot punt denk je niet?
Nee hoor, dat doen niet alle vendors. Zeker niet in de mate die Apple doet. Dat is hun visie. De lock-in is hun (aantrekkings)kracht.
Dit is dan ook wel de ultieme vendor lock-in: als je bij ons weggaat, krijg je van onze klanten ook geen sms-berichten meer :X Ik vind het bijna tenenkrommend dat dat lakse gedrag hierboven nog verdedigd wordt ook. Ik wed dat als Google zoiets had gedaan met Hangouts/Talk en 3 jaar (!) deze irritante bug in leven had gelaten, de reacties heel anders waren geweest.

Maar goed, het Amerikaanse rechtssysteem heeft goed gewerkt in dit geval. Apple zal zelf ook wel hebben ingezien dat het een verloren zaak was. Jammer alleen dat het nodig is.
Dat heet klantenbinding ;)
Volgens ReCode speelt het probleem al sinds de introductie van iMessage in iOS 5, in oktober 2011. Een Amerikaanse vrouw klaagde Apple vorige week nog aan vanwege de bug.
Foutje? Een vervelende (volgens mij) eenvoudige bug drie jaar laten liggen lijkt mij een gemiste kans...
Zeker als er pas actie wordt ondernomen nadat iemand dreigt met stappen.
Daarom ben ik een voorstander van open-source: dan ben je niet afhankelijk van de nukken van de fabrikant.
Nee, dan ben je afhankelijk vsn de nukken van een enkele ontwikkelaar :) Hoevaak ik al geen bug reports heb zien langskomen op open source projecten die om de meest onzinnige redenen niet worden gefixt...
Dan fork je het en bouw je je eigen versie met je bugfix. Afhankelijk van de licentie kan je het dan ook gewoon zelf gaan uitgeven.
Zeg dat maar tegen m'n vader 8)7
Kan ik voortaan alle changes in mijn eigen fork gaan mergen. Dat is geen oplossing, dat is een probleem erbij!
Dit is geen foutje, dit is Apple lock-in by design.

De mensen die dit systeem ontwerpen hebben dit natuurlijk ook wel door, en talloze collegas zullen deze vraag destijds gesteld hebben.

[Reactie gewijzigd door Barryke op 23 mei 2014 11:05]

toch netjes dat men 3 jaar na dato de oplossing voor de bug gaat uitvoeren. :P Ik ben wel benieuwd wat dan de uitspraak zal zijn in de rechtzaak die nu loopt.
Een patch voor een bug als deze is dan eerder 3 jaar te laat. De functionaliteit die iMessage biedt bestaat al drie jaar en nu pas komt er een oplossing voor? :? Voor iets, wat er dus van begin af aan in gezeten heeft. ;)
Het gebeurt toch regelmatig dat er een bug naar voren komt die nog onbekend was en toch al heel lang aanwezig was (Heartbleed, anyone?).

Apple heeft ook al aangegeven niet van het bestaan van deze bug te weten, en hij is nog steeds actief, dus je reactie met "3 jaar na dato" is een beetje vreemd en doet impliceren dat Apple van deze bug wist/ deze er in heeft laten zitten…

edit:
blijkbaar was men wel degelijk op de hoogte van deze bug, zoals verwezen hieronder, dus inderdaad vreemd van Apple dat dit dan nog niet is opgelost

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 22 mei 2014 17:14]

Er is drie jaar geleden al over geklaagd. Aplle wist het dus al drie jaar, maar doet pas wat als een rechtzaak komt en wereld wijde media aandacht. Niet heel netjes.
Ik heb nog nooit eerder van deze bug gehoord, en Apple is over het algemeen vrij netjes met het oplossen van bugs (al helemaal als deze de user experience beÔnvloeden) dus heb je hier een bron van?
Lees de comments maar eens op deze artikels over dit onderwerp. De datums die genoemd worden gaan tot bijna drie jaar terug:
http://www.businessinside...r-texts-to-android-2014-5
http://gizmodo.com/when-a...sage-purgatory-1575937398

En in het vorige T.net artikel is er genoeg over gezegd in de reacties:
nieuws: Oud-iPhonegebruikster klaagt Apple aan om berichten die niet aankomen
Dat jij er niets over gehoord hebt, wil niet zeggen dat het niet voorkwam.
Willekeurig voorbeeld:
TechCrunch reports an iMessage bug causing problems for iOS users trying to send SMS messages to ex-iPhone users who have switched to another platform, such as Android.

What happens is, the iPhone attempts to send the SMS to the ex-iPhone user as an iMessage -- just like it always did before the recipient switched devices. But since Android doesn't support iMessage, the text ultimately fails.
http://www.imore.com/imessage-bug-time-easy-fix
(Thursday, Jan 5, 2012, dus al dik twee jaar geleden)

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 22 mei 2014 17:06]

Zie bovenstaande reacties. Is bij het vorige nieuwsbricht hierover ook al heel vaak aangehaald.
Oh wacht, als daejji er niet van gehoord heeft, dan bestaat het niet ;)

Korte zoektocht op google levert al snel taloze links op, waarvan ik en anderen er al een paar gegeven hebben.
Je zou eens moeten Googlen wat voor een brandwonden die vrouw had. Die zaak was meer dan terecht.
Dat van die brandwonden is inderdaad erg. Maar alsof zij als ze eem bekertje helemaal gaat zoeken naar het "pas op heet" tekentje of zinnetje. En niet zelf al begreep dat koffie heet is.
Toch wel een rare bug... Ik snap dat het geen doen is om elke keer te verifiŽren dat een bericht daadwerkelijk naar een iPhone verstuurd moet worden, maar ze zouden toch kunnen checken of het bericht binnen een bepaalde tijd aankomt en anders alsnog als SMS doorsturen?

[Reactie gewijzigd door biteMark op 22 mei 2014 16:38]

Mijns inziens had Apple gewoon niet zomaar de link SMS/iMessage moeten leggen. Heb zelf geen iPhone, maar is het niet zo dat je berichten bij geen/slecht internet (ivm bijvoorbeeld een evenement) dan dus ook niet aankomen? Daarvoor gebruik ik op dat soort momenten gewoon heerlijk de oldskool SMS :) Je zou gewoon netjes moeten kunnen kiezen of je een iMessage stuurt of een SMS.
Om beide vragen te beantwoorden: Aan de client-kant, dus op het verzendende toestel, wordt bepaald of iMessage gebruikt kan worden. Als er op het moment van versturen geen internetverbinding mogelijk is, dan wordt het bericht als een gewone sms verstuurd.

Het is dus niet mogelijk om later te bepalen of het alsnog als SMS moet worden verstuurd. Dan zou Apple dat bericht namelijk moeten versturen (het staat immers al op de iMessage server en het contact met het verzendende toestel is misschien wel verbroken) en dan ontbreken dus de gegevens over de afzender.

Eigenlijk is iMessage best wel geniaal bedacht, want het werkt altijd. Als het mogelijk is om data te gebruiken en de ontvanger heeft ook iMessage, dan kost het je dus geen sms, zonder dat je erover hoeft na te denken. Overigens kun je iMessage gewoon uitschakelen in de instellingen.

Maar Apple kan natuurlijk niet weten of je je simkaart overplaatst in een Android toestel. Daarbij kan het voorkomen dat je iMessage op meerdere apparaten hebt geactiveerd. Dus je moet je toestel/06 nummer gewoon afmelden bij iMessage als je daar geen gebruik meer van wilt maken. Dat staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing en als je op dit probleem zoekt dan heb je meteen bij de eerste paar hits al de oplossing. Zelfs als je de iPhone niet meer in je bezit hebt kun je het makkelijk oplossen door je iCloud wachtwoord te veranderen.

Dus dat Apple dit oplost is fijn voor die paar mensen die niet opletten, maar eigenlijk was er al een oplossing. Mensen zouden eerst es wat onderzoek moeten doen i.p.v. meteen een rechtszaak beginnen.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 22 mei 2014 16:58]

Tsja, afmelden zou moeten helpen, echter:
[...]and eventually succeeded in getting my phone number removed from my Apple ID.
Great! But not, because it didn't change anything. I'm still not receiving text messages from anyone with an iPhone.
Bron
Dus zelfs al heb je je appleID en telefoonnummer gescheiden/je afgemeld, dan nog komen berichten niet aan.
Je hebt gelijk maar:
Alleen werkt dat afmelden niet 100% betrouwbaar.
Dat is probleem 1.
Probleem 2 is als je helemaal van Apple af stapt en je AppleId/iCloud wachtwoord bent vergeten het niet meer voor elkaar krijgt je af te melden. (Als dat al 100% zou werken, zie punt 1)
Punt 3: Het afmelden via de website zit zo klote goed verborgen dat een normale user dat never nooit niet weet te vinden. (Op de telefoon is het ook niet echt duidelijk trouwens.)
Punt 4: 99.9999% van de mensen heeft geen idee dat het ergens gekoppeld is en heeft dus ook geen idee dat het los moeten worden gekoppeld als je van iMessage af stapt.
Punt 5: 99 % van de mensen heeft geen benul dat iMessage en SMS 2 verschillende dingen zijn. De meeste iPhone gebruikende normale mensen (geen Tweakers) denken gewoon dat iMessage de SMS applicatie van de iPhone is.

Dat alles neemt niet weg dat deze problemen er al ruim 3 jaar zijn en dat Apple nu, schoorvoetend, na een rechtzaak die het nieuws heeft gehaald, toe geeft dat er toch een bugje in zit.
Ze hebben 3 jaar lang glashard ontkend dat er een probleem was en nu is er opeens wel een "bugje".
Zo ken ik er nog wel een paar...
Dus je moet je toestel/06 nummer gewoon afmelden bij iMessage als je daar geen gebruik meer van wilt maken. Dat staat ook gewoon in de gebruiksaanwijzing en als je op dit probleem zoekt dan heb je meteen bij de eerste paar hits al de oplossing. Zelfs als je de iPhone niet meer in je bezit hebt kun je het makkelijk oplossen door je iCloud wachtwoord te veranderen.
Helaas is Apple het niet met je eens.
Als u deze taken uitvoert, wordt de registratie bij iMessage niet ongedaan gemaakt:

Het wachtwoord van uw Apple ID wijzigen
Je kan zelf als iPhone gebruiker aangeven dat je geen gebruik wil maken van iMessage. Als je dat doet, dan worden berichten van anderen ook verstuurd als SMSjes ipv iMessages en kan je zelf ook geen iMessages meer versturen.

Apple zou wel een time-out kunnen instellen voor iMessages. Als het bericht dan niet binnen een bepaalde tijd is bevestigd als afgeleverd, dat het dan als SMS word verstuurd. Je loopt dan alleen het risico op dubbele berichten (1 keer als onbevestigde iMessage en 1 keer als SMS), maar dat is nog altijd beter dan helemaal niet :)
Klopt, alleen door deze bug worden de berichten wel geflagd als 'delivered', dus zelfs met een time-out systeem was deze bug nog steeds niet geplet

[Reactie gewijzigd door Daantjeeuh op 22 mei 2014 16:59]

Ja voor deze bug is het wel te laat, maar in de toekomst zou je er veel (potentiŽle) bugs mee kunnen voorkomen ťn je kan het probleem voorkomen dat berichten niet worden verstuurd of ontvangen ivm slecht bereik of verblijf in het buitenland.
Je kunt ook kiezen of je een SMS wil versturen of een SMS. Het probleem is hier dat mensen hun iMessage aan het telefoonnummer hebben gekoppeld, en dat andere iMessage-gebruikers hen niet kunnen bereiken met deze bug. Op het moment dat de versturende partij iMessage uitzet, zal de SMS wel aankomen.

Ik heb mijn iMessage aan de Apple ID e-mail hangen ipv het telefoonnummer, maar ieder z'n ding.
Die dingen gaan allemaal. Je kan in je iPhone instellen dat het automatisch als SMS stuurt als iMessage na een tijd nog altijd niet gelukt is. Je kan als je ziet dat een bericht niet vertrekt, voordat het vertrokken is er op "duwen" en dan krijg je de optie "send as text message", je kan iMessage disablen als afzender (Misschien zijn er nog mogelijkheden).

Het fundamentele probleem is dat je als ontvanger niets kan doen en dat de workarounds ook niet altijd blijken te werken (zelfs niet "bel Apple en ze fixen het voor je").

Ik blijf het wel raar vinden dat het niet werkt, want mijn vrouw heeft ook een iPhone en als mijn iMessage niet aankomt, switcht hij netjes naar SMS (het duurt wel een paar minuten maar het komt uiteindelijk wel aan), ik zie niet goed waarom dat naar niet-iPhones ook niet zou moeten werken...
Er is op zich niets fouts aan het koppelen van protocol X aan SMS. Maar doe het dan netjes...
Mijn vrouw stuurt mij (vanaf haar iPhone) via Viber een bericht. Na een minuut of wat staat dat bericht (indien ongelezen) ook in Hangouts (wat ik , op mijn android telefoon) gebruik in plaats van de standaard SMS-app. Die laatste krijgt overigens (ook) die berichten binnen.

De boel alleen over je eigen protocol versturen, omdat een gebruiker ooit heeft aangegeven dat prettig te vinden is tot daar aan toe. Maar zorg dan voor compatibiliteit.
Ik meen toch dat dat kon. Dat als je iMessage bericht niet aankwam/verstuurd kon worden, het automatisch omgezet werd naar een SMS bericht. Zo heb ik gesprekkin in mijn iPhone staan waarbij de ballonnetjes dan weer groen(SMS), en dan weer blauw(iMessage) zijn.
Hele tijd terug een draadje op Reddit hierover door zitten lezen.
Meeste Amerikanen die dit niet opgelost krijgen gaan weer heel snel terug naar een iphone.
Apple heeft dus nooit echt de behoefte gehad om de "bug" te fixen.
Ach kom, dat is naar mijn mening onzin. Denk je echt dat dit veel gebruikers zal tegenhouden om over te stappen? in veel gevallen kon het worden opgelost door Apple te bellen of gewoon netjes je iPhone voor de overstap deactiveren, echter in sommige gevallen werkte het deactiveren niet goed.
Het met opzet een dergelijk bug laten zitten zou eerder een negatief effect kunnen hebben, per saldo levert het een bedrijf echt niks op.

Je kan je afvragen wanneer er een bepaalde bug intern wordt geŽscaleerd. Je zou misschien nu kunnen stellen dat het nu bij het management onder ogen is gekomen en dat die intern flink op de trommel hebben geslagen.
Lijkt mij eerder een intern probleem om een bug de juiste prioriteit te geven.
Jij mag dat best onzin vinden.
Ik kan mij dat echter best voorstellen. Whatsapp begint sinds kort pas populair te worden in de US, dus waren/zijn ze al die tijd gedwongen om sms te gebruiken door gebrek aan alternatieven.
Daarnaast zijn er genoeg artikelen online te vinden van mensen die door medewerkers van een Sprint, AT&T, Verizon of door Apple zelf wordt verteld dat ze het gewoon niet op kunnen lossen, die zaten bij de gelukkigen waar deactiveren gewoon niet werkt.
Het is een bug die al jaren bekend is bij Apple, het is niet iets van vorige week door de rechtzaak die is aangespannen.
Nu er een rechtzaak is aangespannen en de media erboven op zijn gedoken gaan ze plots zoeken naar een fix.
Of het moet wel heel erg toevallig zijn dat de bug intern werd geescaleerd op hetzelfde moment dat de media begonnen er bovenop dook.
Wat bereik je er mee om een dergelijke bug er met opzet in te laten? Denk je echt dat veel klanten dan maar terug gaan naar een iPhone? Op zo' n manier verlies je juist een laatste kans om iemand terug te winnen.
Het kan best zijn dat een helpdesk zegt dat het niet opgelost kan worden. Is een vrij normale reactie als je geen duidelijk antwoord van Apple of de verantwoordelijke afdeling krijgt.

Het is niet toevallig dat ze er nu exact bovenop duiken, dat probeer ik nu juist te zeggen.
Door de media lijkt het erop dat het in hogere gelederen is gekomen en dat van daaruit naar onderen is geŽscaleerd. Normaal bemoeit het hoger management echt niet met een bug, maar wat als het via het nieuws bij je komt en je merkt dat niemand de bug serieus heeft behandeld?

Beiden zijn een mogelijkheid, ik vindt eellike gezegd consume the pesten met een dergelijke bug ver gezocht, dan zijn er betere manieren
Ik zie eerder een intern communicatie probleem

[Reactie gewijzigd door OkselFris op 23 mei 2014 19:13]

Kijkend naar dit probleem als software engineer is er iets fout gegaan bij het Software design. Hier had sowieso aan gedacht moeten worden toen iMessage in zijn design fase zat, ik vraag me af welke ontwikkel methode Apple gebruikt voor de ontwikkeling van haar software, dit zijn dingen waarvan je bij een groot eigenlijk verwacht dat het gewoon goed zit. Maar als het al sinds 2011 speelt dan lijkt het bijna of er wat dingen niet helemaal lekker lopen qua communicatie tussen afdelingen.

edit:
Wat ik mij af vraag of apple test driven development toe past.

[Reactie gewijzigd door blackmilo op 22 mei 2014 16:53]

Pas als er zwaar onweer komt - reageert Apple. Jammer, maar ze zijn wel niet de enige(n) met dit standpunt. Leren mee leven - en onthou deze wijsheid - geen enkel merk is't waard dat u er een fan van is.
Ik kan me wel vinden in je wijsheid. We hebben het hier over een apparaatje, niets meer, niets minder. En als je zo afhankelijk opstelt van een dienst van een ander vraag je ook om problemen...
Tot op zekere hoogte mag je bepaalde eisen / verwachtingen hebben bij een dergelijk apparaat wat pretendeert 'overal een oplossing' voor te hebben en zo veel geld kost.

Als je 700+ euro's voor een telefoon neerlegt (in het midden gelaten of dat wel of niet met een abbo gefinancieerd wordt), ga je niet graag die dure telefoon opzij leggen onder de noemer 'ik ben hier niet afhankelijk van'.

Neemt niet weg dat het altijd wel handiger is om e.e.e. uitwisselbaar te houden. Dus, met relatie tot het nieuwsbericht, gebruik bijvoorbeeld Whatsapp (etc.) in plaats van iMessage en soort gelijke vendor diensten. Whatsapp zorgt dat je platform onafhankelijk berichten uit kunt wisselen (e-mail, anyone? :+ ). Dan ben je in ieder geval niet meer 'afhankelijk' van 1 toestel of vendor.
Probleem is dat mensen alles verwachten omdat het ding 700 eypo gekost heeft. Mede door de schreeuwerige marketing wordt dit gevoel versterkt (dank aan Jobs met zijn arrogante statements)
Verstandig is om zelf na te blijven denken.
Je kunt prima zonder al die opties wat natuurlijk niet wegneemt dat ze handig zijn. Maar beslist niet meer dan dat.

Ben je er afhankelijk van dan doe je jezelf te kort en beperk je je flexibiliteit...
DAT WERD TIJD APPLE!!!!

Ik krijg nog altijd geen sms berichten binnen van iPhone gebruikers, Of iPhone gebruikers die denken dat ik iMessage heb en me berichten via iMessage sturen ipv whatsapp. Ik heb geen iOS apparaat meer en dit is niet aan mij om te fixen maar aan Apple! Ik heb alles al geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Ik hoop dat die Amerikaanse vrouw de rechtzaak wint! En voor eens Apple inziet dat ze niet alles kunnen negeren!
Of mensen welke hun data hebben uitgeschakeld, ontvangen na wifi connectie pas hun berichten terwijl je reageer op een smsje
Beetje traag dat ze na 3 jaar pas een bug die vrij belangrijk is fixen.
Maar ja, beter laat dan nooit! Mensen blijven toch wel die rotte appels kopen. ;)

Vraag me wel af hoe die rechtzaak afloopt.
Laat ze eerst maar de software bug aanpakken met het bellen, de ander hoort jou niet maar hun jou wel.

Heb geprobeerd ;

Nieuwe mic , nieuwe kabels, fabrieksinstellibgen (4x) , instellingen , via hacken andere software..


Niks hielp , ik haal me vanmiddag een android toestel op alleen maar omdat ik niet kan bellen sinds ios 7.0.6 en apple nu nog steeds te lui is geweest voor update om dit te maken :(


Verder zeer tevreden over iphone :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True