Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 147 reacties
Submitter: WhatsappHack

Apple heeft zonder er ruchtbaarheid aan te geven een dienst online gezet om telefoonnummers uit het iMessage-systeem te halen. Het ontkoppelen moet problemen met het niet ontvangen van berichten na een overstap op bijvoorbeeld een Android-smartphone voorkomen.

De-register iMessageHet verschijnen van de deregistratiedienst voor iMessage werd opgemerkt door gebruikers van Reddit. "Mogelijk moet je iMessage afsluiten als je nu een niet-Apple-telefoon gebruikt en geen sms- of tekstberichten kunt ontvangen die verstuurd zijn via een iPhone", meldt Apple. De tool ontkoppelt een telefoonnummer van het iMessage-systeem. Apple stuurt vervolgens een bevestigings-sms, die de gebruiker bij de dienst moet invullen om de ontkoppeling af te ronden.

De tool moet problemen oplossen die gebruikers ondervonden als ze overstapten van een iPhone naar een toestel met ander OS. Apple liet berichten die contacten naar die gebruikers stuurden vaak nog via iMessage verlopen, waardoor die berichten niet aankwamen. Gebruikers begonnen in mei van dit jaar zelfs een zogenoemde class action-rechtszaak tegen Apple om schade op de fabrikant te verhalen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (147)

Jammer dat de 'fix' nodig is maar wel een nette oplossing imho.
Deze link iig ook gelijk naar een paar vrienden linken die overstappen binnenkort =)
Nee, naar mijn mening alle behalve een nette 'fix'. Het feit dat je deze moeite moet nemen is echt bizar. Je bent net overgestapt van type mobiel en dan moet je dit soort dingen nog gaan omzetten. Voor de gemiddelde tweaker geen probleem en een kleine moeite, maar voor het gros is dit echt niet acceptabel.
Deze fix is niet standaard nodig; alleen als het mis gaat, iets wat men in deze discussie even vergeet.

Als je problemen ondervindt kun je gewoon naar de Apple support pagina/heldesk/whatever.
Dan kom je op deze pagina:
http://support.apple.com/nl-nl/TS5185

Hier wordt uitgelegd wat je zelf kunt doen, de pagina waar het om gaat staat er niet bij. Je wordt geadviseerd om gratis contact op te nemen met support die je indien nodig wellicht naar deze pagina sturen.
Stap eens over van Android of Windows Mobile naar iets anders. Dat gaat ook niet zonder dat je zelf zaken moet regelen!
Je doet je naam wel eer aan :+

Maar zonder gekkigheid, ben ik deels met je eens. Al moet ik wel zeggen dat tegenwoordig de "overstap" wizzards best wel de lading dekken. \

Apple doet nu alsof het de fout van de 'overloper' is terwijl eigenlijk hun systeem gewoon niet klopt.
Apple is een gewoon bedrijf, net zoals alle andere bedrijven. Apple maakt het overstappen van iets anders naar Apple erg gemakkelijk. Het overstappen "de andere kant op" was in de ogen van Apple het probleem van "de andere kant".

Dat klopt grotendeels, echter, de koppeling van het telefoonnummer aan een iMessage account kan niet door "de andere kant" ongedaan worden gemaakt. En dat is wel nodig, want anders ben je als ex-iPhone gebruiker niet meer bereikbaar voor je iPhone vrienden.
Nette oplossing? Ze kunnen toch gewoon een nr ontkoppelen als deze langer dan laten we zeggen 1 week niet meer online is geweest. Dat je dit zelf moet doen en maar toevallig moet weten vind ik niet bepaald netjes. Apple zag imessage natuurlijk als een mooie vendor lockin zoals ooit ping dat was voor blackberry. Ze maken je het iig niet bepaald makkelijk om eens wat anders te proberen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 10 november 2014 08:19]

iedereen die er last van heeft gaat wel op internet zoeken. Bovendien loopt er al een class action. Je kunt niet verwachten dat welk bedrijf dan ook automatisch alles ontkoppeld tegenwoordig, daarvoor maken we van te veel diensten gebruik. Dat zou ook nog eens betekenen dat bedrijf actief meekijken waar jij je simkaart in steekt. Ook geen fijn idee.

Blijf er bij dat het aanbieden op de support pagina, die ook bekend is bij telecom providers lijkt mij, voorlopig de netste oplossing is om aan klanten aan te bieden.
Ik denk dat jij verkeerd denkt. De meeste mensen zullen denken wat een kut ding is die nieuwe telefoon van mij, ik ontvang gewoon soms geen berichten. De volgende keer koop ik gewoon weer een iPhone. Ik denk dat de meeste mensen geen idee zullen hebben dat dit kan komen omdat hun nr eventueel nog gekoppeld staat aan imessage.
Dan is hier een taak weggelegd voor (telecom) winkels, Tweakers, Nerds etc om de mensen om ons heen van goed advies en informatie te voorzien. Immers, niet iedereen leest Tweakers ;)
Ik vindt dit geen oplossing. De gebruiker wil toch een sms ontvangen? Dan moet deze gewoon worden afgeleverd. Dat Apple een ander protocol wenst te gebruiken is typisch. Zoals ro8in zegt!
Het is de verzender die een bericht via iMessage verzend ;) De ontvanger had daar tot nu toe geen invloed op. De telefoon van de verzender herkent dat een bepaald nummer 'iMessage enabled' is en schakelt dan automatisch over op iMessage (want goedkoper). Met deze tool is het nu mogelijk om je nummer uit deze 'iMessage enabled' database te halen.

Het is niet zo dat Apple SMS berichten onderschept en verandert in iMessage berichten..dat kan niet eens..

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 10 november 2014 09:08]

Apple moet bij het verzenden gewoon checken of de ontvanger online is (aangezien het via een Apple-server gaat kan dat geen enkel probleem zijn).
Niet online? Verstuur via SMS. Da's direct ook nog handig als de ontvanger zijn data-verbinding heeft uitgezet (bvb. omdat zijn data bijna op is, of omdat zijn batterij bijna leeg is), dan krijgt hij toch nog je berichtje, zelfs als hij toch nog een iPhone gebruikt.
Je vergeet dat elk Apple device iMessages kan ontvangen en sturen. Verder is 'gewoon checken' lastig tenzij je van alles bij gaat houden van gebruikers.
Even geen bereik is trouwens ook lastig. Wat wil dat er gebeurt als je onder een tunnel rijdt en even geen bereik hebt, moet je dan een SMS sturen? Of als je even in een meeting zit. Dat betekenen weer kosten voor de zender die je juist wil mijden.
Of je bent op vakantie; wil je kosten omdat iemand je sms'jes stuurt (want roaming) of wil je dat het binnen komt als je bij een wifi punt bent.
Zo zijn er vast nog een boel andere zaken waar men rekening mee moet houden, oa vanwege privacy etc.

Edit: en het gaat in de meeste gevallen ook gewoon goed, ook bij iPhone <-> iPhone verkeer.

[Reactie gewijzigd door curumir op 10 november 2014 13:03]

Of je bent op vakantie; wil je kosten omdat iemand je sms'jes stuurt (want roaming) of wil je dat het binnen komt als je bij een wifi punt bent.
Ik weet niet welke provider jij hebt maar SMS'jes ontvangen in het buitenland is over het algemeen gratis, dus da's geen argument. Bovendien mikt Apple er met de vergaande integratie tussen iMessage en SMS op dat zowel de verzender als de ontvanger niet duidelijk hebben welke ze gebruiken en worden ze dus min of meer gelijk aan elkaar gesteld. Vanuit die redenering lijkt het mij dus helemaal geen slecht idee als iMessage alleen gebruikt wordt indien de andere partij offline is. Dan weet je zeker dat het nooit fout gaat en hoeveel iPhone gebruikers zetten hun telefoon nog uit tegenwoordig?
Ik weet niet welke provider jij hebt maar SMS'jes ontvangen in het buitenland is over het algemeen gratis, dus da's geen argument.
Over het algemeen? Dus niet altijd? Bij onze Nederlandse providers mogelijk gratis, is dat in elk land bij iedere provider? Nogal over een kam scheren.
Bovendien mikt Apple er met de vergaande integratie tussen iMessage en SMS op dat zowel de verzender als de ontvanger niet duidelijk hebben welke ze gebruiken en worden ze dus min of meer gelijk aan elkaar gesteld.
Blijkt dat je er niets vanaf weet, want dit is onzin. Voor zowel ontvanger als verzender worden iMessages en SMS in aparte kleuren (blauw en groen) weergegeven. Het is dus juist heel duidelijk wat een SMS is, en wat niet.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 10 november 2014 12:01]

He ja, ontvangen kost geen geld. My bad. Neemt niet weg dat het voor degene die verstuurd wel geld kost. Dus da's nog steeds een argument.

In de interface zie o.a. qua kleur welke het is. Ook staat er elke keer bij wat het is als je wisselt (text message of iMessage).

Ik zet m'n telefoon niet snel uit, maar airplane mode gebruik ik sowieso in het vliegtuig en gebruikte ik als ik echt stil wilde zijn.
Nee dit werkt niet, tevens de reden waarom je het handmatig uit dit systeem moet halen: als je een mb/imac/ipad hebt kun je nog steeds imessage versturen/ontvangen, het probleem zit hem hier dus alleen in geval van een iphone (zonder andere devices).
Wat ik begrijp uit vorig berichten is dat Apple kan zien of een bericht wordt ontvangen (ander kleur, net als zeg maar whatsapp). Wellicht is dan de simpelste oplossing om de verzender na een bepaalde tijd een allert te sturen dat het bericht niet is ontvangen en vragen of het bericht alsnog als SMS moet worden verstuurd.

Lijkt mij technisch niet al te lastig en ook gebruiksvriendelijk.

Als je een IM als bijv. Telegram of Whatsapp gebruikt heb je in principe hetzelfde probleem. In tegenstelling tot Apple is het probleem daar transparant doordat niet de SMS-functie in zijn geheel wordt gebypassed (is dat een woord?) voor gebruikers die ooit eens een bericht via Whatsapp hebben verzonden.
Nee maar het is wel zo geintregeerd dat je het niet merk, en daarnaats hoe moet de verzender dan weten dat de ontvanger geen iphone meer heeft?
Je ziet het heel duidelijk want san zijn de tekst balonnetje blauw iov groen. Daarnaast komt er dan geen afgeleverd te staan. Als je dat dus niet ziet gaat er ook ren belletje rinkelen?
Dat van die kleuren moet je dan ook maar weten en kunnen zien.
Sterker nog, als een iMessage niet aankomt heb je altijd de mogelijkheid om als SMS te versturen.
Dat is inderdaad hťt probleem en dat valt niet goed te praten.
Maar het zou ook totaal niet moeilijk zijn voor Apple om het zo te implementeren dat als je een week niet online bent geweest met je iphone dat je dan automatisch niet meer iMessage enabled bent. Zodra je wel weer online bent springt dat vanzelf terug. Het zou echt geen rocket science zijn om dat te implementeren...

Maar nee, het is veel beter voor Apple om te proberen nťt het minimale te doen waarmee ze hopelijk (voor hun) niet rechtzaken verliezen of door marktwaakhonden op de vingers getikt worden. Want als ze hier mee weg komen, dan hebben ze toch lekker dat mensen minder makkelijk van iOS naar Android overstappen.

Als Microsoft dit zou doen dan durf ik er wat onder te verwedden dat jullie ze keihard aan de schandpaal zouden nagelen, maar Apple kan voor velen gewoon niks fout doen.
Het is toch mooi dat sommige Tweakers zulke genieŽn zijn dat ze zonder te weten wat de exacte problematiek is zeker weten dat iets 'totaal niet moeilijk' is. Het is dan ook bekend dat Apple (en Google en Microsoft for that matter) echte prutsers in dienst hebben. /s

Verder is het voor Apple helemaal niet zo min mogelijk hun best te doen. Je (en meer mensen in deze thread) vergeet voor het gemak dat degene wiens berichten verdwijnen per definitie een iPhone hebben en ook niet blij zullen zijn dat die berichten verdwijnen. Het hele gebeuren is dus niet positief voor het imago en gebruiksgemak van een iPhone.
Waar zeg ik dat Apple prutsers in dienst heeft? Wat ik zeg is dat Apple het niet wŪl, dat is heel wat anders.
En vertel mij dan maar eens waarom het dan zo moeilijk zou zijn?

Wat betreft dat ze een iphone hebben... als je je iphone nog gebruikt dan krijg je de berichten gewoon binnen. Alleen als je overschakelt op een andere telefoon, dan werkt het ineens niet. En velen zullen dan concluderen "prut android/blackberry/windows, ik ga weer terug naar een iphone dat werkt tenminste".

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 november 2014 10:27]

Jouw redenatie is dat Apple het niet wil omdat het makkelijk is. Ik geen dan ook aan dat ik niet denk dat ze het expres doen omdat er ook iPhone gebruikers last van hebben. Misschien moet jij aangeven waarom je nog steeds vindt dat het beter is voor Apple om de boel in het honderd te laten lopen...

En voor de duidelijkheid; het gebeurt lang niet altijd, het kan optreden als er iets mis gaat.

[Reactie gewijzigd door curumir op 10 november 2014 10:48]

Misschien weet ik dan niet genoeg van het probleem, dat zou kunnen. Hoe hebben iphone gebruikers er dan last van?
Als je bedoelt dat de verzendende partij last er van heeft dat de berichten niet meer aankomen bij de ontvangende partij, dan denk ik dat de meeste mensen nog steeds denken "joh waarom ben je dan ook overgestapt op zo'n pruts android? pak gewoon je iphone weer man dat werkt tenminste!"
Het kiezen tussen iMessage en SMS moet een iPhone continue maken. Laatst was m'n vriendin in het buitenland, dus geen Internet. Lijkt me een soortgelijke problematiek; wanneer SMS en wanneer iMessage. Wellicht zelfs lastiger omdat ze soms wel en soms niet kan iMessagen. Het goed werken van zo'n algoritme lijkt me dus echt in het voordeel van Apple.

Je hebt gelijk dat iemand dat ook kŠn denken, maar hiervoor zijn geen garanties. Zou je dat als multinational riskeren terwijl je echt weinig profijt hebt? Iemand die net is overgestapt en geld heeft besteed aan een nieuwe Android phone zal niet snel genegen zijn om nog eens een sloot geld aan een iPhone te besteden.
Apple moet gewoon van SMS afblijven. SMS = SMS, en geen iMesssage, WhatsApp of Telegram, of wat dan ook. Als iemand besluit om een SMS te willen versturen, dan moet dat gewoon ook een SMS zijn, en niet ineens iets anders wat mogelijk niet werkt omdat de ander geen iPhone meer heeft.
Of iMessage-apps uitbrengen voor ander OS'en, maar verder heb je gelijk. Dat is een afweging tussen last vs profijt, blijkbaar vind Apple de nadelen kleiner dan de voordelen.
Het gebruik van iMessage is overigens optioneel.
Lezen is een kunst. M'n bericht ging erover dat Apple geen reden heeft om dit te frustreren omdat het ook in iPhone <-> iPhone communicatie gebruikt wordt, en in die situatie is het lastigER (relatief, dat betekenen die twee letters op het einde).

Aangezien dit over het algemeen goed gaat, gaan de makkelijke situaties gewoon goed, dus ook met overstappen.

Echter, er kŠn een probleem optreden waarin het niet vanzelf gaat. En dŠt is een lastig probleem, blijkbaar. Het is ze blijkbaar niet gelukt om die bug volledig automatisch op te losse waardoor deze pagina nodig is.

M'n argument is juist dat het kiezen tussen SMS en iMessage ook plaatsvindt bij Apple - Apple interacties waardoor Apple dus niet gebaat is bij jouw samenzweringsstrategiegedachte.
en in die situatie is het lastigER (relatief, dat betekenen die twee letters op het einde).
Alleen is het niet lastigER. Je moet die beslissing namelijk altijd maken, ook als het goed dreigt te gaan (internet aanwezig).
Wat is lastiger: eenmalig een switch als iemand van iPhone naar bv Android gaat of een continue switch tussen wel-niet, afhankelijk van roaming aan/uit etc.
Ik voel me vereerd dat je voor mij na bijna 2 jaar je 2e reactie creŽert :)
en nog -1 ook, het kan niet op.
Leuk maar daar zitten ook weer haken en ogen aan om dit voor iedereen goed te implementeren. Denk b.v. als iemand 2 weken op vakantie gaat in het buitenland en geen internet heeft of wilt? Dan zal het daarna steeds weer geactiveerd moeten worden. Het hele iMessage gebeuren is ook verbonden met Facetime (ze maken gebruik van dezelfde afleveradressen).
Het is niet Apple die ervoor kiest een ander protocol te gebruiken. Het is Apple die een ander protocol aanbied. De versturende partij van het bericht kan zien of hij een iMessage of SMS verstuurt. En kan daar zelfs in kiezen.
Onzin, ik heb nooit actief aangegeven, in ieder geval niet bewust, dat als ik SMS gebruik dat het door mijn toestel wordt omgetoverd naar een imessage.

Inmiddels heb ik er wel last van gehad, ook als anderen overstapten dat mijn berichten niet aankwamen.

Ik heb een iphone maar ik vindt het niet erg netjes van apple om er zo mee om te gaan. Lijkt op een soort vendor lock-in waar ze liever niets aan doen
Tijdens instellen van je telefoon heb je opgegeven dat je iMessage wil gebruiken.
Zeker heb je dat wel, de eerste keer dat je je telefoon startte kwam er een pop-up met de vraag of je iMessage wil activeren.
Maar wie begrijpt nu dat het dit probleem kan veroorzaken?
Maar waar zoeken dan? Ik heb al jarenlang SMS problemen en plotseling zie ik dit artikel. Sinds een paar minuten kan iedereen mij weer SMS berichten sturen.

Bij de provider liepen al enkele tickets omtrent de SMS problematiek, maar die konden telkens geen oplossing vinden. Logisch, want in hun logbestanden is niets te vinden.

Dank u, Tweakers! :)

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 10 november 2014 09:08]

Dus iedereen die jouw SMSte had jarenlang een iPhone, wist niet dat ze eigenlijk iMessages stuurden en wisten na jaren niet dat je geen iPhone meer had? Het is ze ook nooit opgevallen dat er nooit 'delivered' en 'read' bij die iMessages is verschenen? En in die paar minuten heb je van al die mensen ook al SMSjes gehad zodat je zeker weet dat je probleem is opgelost?

Om eerlijk te zijn verwacht ik om deze reden dat je problemen niet zijn opgelost, maar ik zal je helpen hopen :).
Waar zeg ik dat iedereen een iPhone heeft? Alleen dat ik jarenlang SMS problemen had, en dat nu iedereen mij weer kan SMS'en. Direct na het deactiveren heb ik het door de "probleempersonen" laten testen en die kunnen mij weer SMS'en.

Bovendien is het pas sinds de blauwe vogels dat een grote groep gebruikers bekend is met de delivered/read berichten.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 10 november 2014 11:09]

De mensen die jou dus berichtten moeten dus per definitie iMessage gebruikers zijn en jij moet op een bepaald punt dus je telefoonnr aan iMessage gekoppeld hebben gehad (waarschijnlijk omdat je ook een iPhone heb gehad). Anders heeft het niks met dit probleem te maken.
Als ik nu de balans opmaak, dan zijn het inderdaad de iPhone gebruikers die mij geen SMS/iMessage berichten konden sturen. Ja, ik heb in het verleden iOS gehad.

Echter als SMS niet werkt, dan leg je als gebruiker niet automatisch de link iOS/non-iOS. De provider kan er ook niets mee omdat er in hun logbestanden logischerwijs niets staat.
Als het probleem zo wijd verbreid zo zijn als sommigen (jij niet) doen voorkomen, zou het bij providers toch echt bekend kunnen zijn.

Ik vind het nog steeds bijzonder dat dit jaren lang bij meerdere gebruikers heeft kunnen gebeuren. Heb je nog een ander apparaat met iMessage? Wellicht dat daar alle berichten dan op staan?
Waar we het hier over hebben is het probleem dat een iMessage niet aankomt. De verwarring is dat dit op een iPhone zodanig geÔntegreerd is dat het niet altijd duidelijk is. Iemand met een iPhone denkt jou een SMS te sturen, maar eigenlijk is het een iMessage. Deze komt natuurlijk nooit aan omdat je geen iMessage meer hebt.
Dus per definitie zouden alle gevallen die hierdoor geholpen zijn, mensen moeten zijn met een iPhone die al jaren niet doorhadden dat ze eigenlijk iMessages stuurden.
De juiste vraag stellen is soms lastig idd :( het moet maar net ergens gedocumenteerd staan :')
Nette oplossing? Ze kunnen toch gewoon een nr ontkoppelen als deze langer dan laten we zeggen 1 week niet meer online is geweest.
Dus als je op vakantie bent geweest, dan heb je geen iMessage meer? Dat is niet handig! Beter is het om hierover duidelijk te communiceren, en bv de iMessage koppeling te verwijderen als onderdeel van het leegmaken van een iPhone, bv als je hem verkoopt. Dat scheelt veel problemen.
Apple zag imessage natuurlijk als een mooie vendor lockin zoals ooit ping dat was voor blackberry.
iMessage stuurt bij voorkeur een (goedkoop( iMessage bericht, als de ontvanger ook een Apple apparaat heeft, in plaats van een (duur) SMS bericht. Niks vendor lock-in, je kunt altijd terug naar SMS, maar met iMessage kun je bv ook gratis foto's sturen, iets wat je niet met MMS wilt doen, dat is belachelijk duur. Google doet overigens exact hetzelfde met Hangouts.
Ze maken je het iig niet bepaald makkelijk om eens wat anders te proberen.
Hoezo? Koop een Android telefoon, stuur via Hangouts een SMS naar je Android en Apple vrienden, en je krijgt respectievelijk een Hangouts en een SMS bericht terug. Tenzij je Apple vriend iMessage forceert.
Dus als je op vakantie bent geweest, dan heb je geen iMessage meer?
Het is toch juist handig als je op vakantie een SMS ontvangt ipv een iMessage bericht? Er zijn er maar weinig die in het buitenland een verbinding hebben, dus als Apple traceert dat de iPhone niet langer in gebruik is, zou het Apple sieren dat ze de iMessage koppeling met het nummer automatisch ongedaan maken. Ook als hij is verkocht en door iemand anders met een ander account is geactiveerd kan die koppeling meteen permanent weg. Sterker nog, een week niet online is nog steeds veel, laat het maximaal een uur zijn. Het automatische is juist wat Apple vaak goed doet en dat kunnen ze hier ook prima doen. De meeste mensen zijn toch meteen online als ze wakker zijn. Door het meer als een chat dienst in te richten maak je het makkelijk en hou je iedereen tevreden.

Nu offline -> geen iMessage;
Nu online -> iMessage

[Reactie gewijzigd door griphin op 10 november 2014 10:43]

Ja, dat is inderdaad heel gemakkelijk! En dat zouden ze ook best wel kunnen doen, ware het niet dat het alternatief, SMS, duur is. En een MMS is zelfs erg duur. Dus als Apple jouw voorstel gaat invoeren, dan heb je waarschijnlijk veel klagende mensen. Over de tarieven, of over bv dat het versturen van foto's niet mogelijk is als iemand z'n telefoon even een uur uit heeft staan.

Jouw voorstel is een technisch mooi en doordacht voorstel, maar zal niet iedereen even goed bevallen.

Het weer splitsen van iMessage in een Apple berichtendienst en SMS zal waarschijnlijk niet gebeuren, want Google voegt beiden ook samen met Hangouts. Misschien is het aanbieden van iMessage op niet-iOS telefoons wel de beste oplossing die Apple kan bieden. Een stukje klantenbinding over de grenzen heen.
Het valt niet te zeggen waarom iemand bijvoorbeeld 1 week offline is. Een reparatie van een iPhone duurt al snel 2 weken en dan lenen mensen vaak een willekeurig toestel.
Maar dat willekeurige toestel ontvangt dan de iMessage berichten ook niet, dus dan is er niets aan de hand. Mocht de iPhone weer terug online komen dan kunnen ze altijd iMessage gewoon weer activeren, geen vuiltje aan de lucht.
Op zich is er niks mis mee. Alleen speelt dit probleem volgens mij al erg lang. De oplossing werkt, maar komt veel te laat.
"Ze maken je het iig niet bepaald makkelijk om eens wat anders te proberen."

Misschien moet je duidelijk maken dat de lock-in van iMessage een bug is die lang niet iedereen treft. Ik heb mijn SIM in m'n OnePlus One gestoken zonder enige problemen, de iPhone heb ik er nog naast, zonder SIM.

Also, na 1 week ontkoppelen? Beetje drastisch. Als ik m'n iPhone dus kapot heb of op vakantie verder niet naar het ding omkijk, krijg ik geen iMessages meer? Niet praktisch.
Ik vermoed dat ze dit nu waarschijnlijk doen,
maar je kan ook iMessages die naar je gsm nr gestuurd zijn ontvangen op je iPad of OS X toestel.
Dus als deze toestellen blijven online komen, en de berichten daar blijven binnenkomen is het eigenlijk niet duidelijk of deze nu wel of niet via SMS nog moeten afgeleverd worden,

Als je ipad ergens in een schuif ligt en volledig opgeladen is kan deze gerust 2 maanden blijven iMessages ontvangen zonder dat jij je ergens van bewust bent...
Nee, dat werkt niet. Want dan kan je gedurende die week berichten missen. Apple kan niet op afstand ruiken wat voor toestel je gebruikt.
Een niet technisch persoon houd hier nooit geen rekening mee natuurlijk. Dat moet echt door iemand zijn verteld. Dat is het nadeel.
Ik vraag me af of een niet technisch persoon (of wel, want maakt in dit geval niet uit) uberhaupt weet dat het verstandig is dit te doen als hij/zij switched naar een ander mobiel OS. Het is dat ik tweakers volg.

Ik vraag me overigens af of heel toevallig het niet aankomen van de two-factor berichten een aantal weken geleden hier toevallig mee te maken heeft. Het zou als SMS moeten worden afgeleverd, maar wellicht dat deze in het iMessage deel vast zat. Geen idee, hoe dat precies werkt. Schoot me ineens te binnen.

Maar goed, er is nu iig iets wat gebruikt kan worden mocht na switchen problemen ontstaan.
Het SMS probleem van de tweestapsverificatie zal hier los van staan, aangezien dat daadwerkelijk als SMS wordt verzonden. Een bericht zal enkel via iMessage worden verstuurd wanneer de verzender iMessage aan heeft staan en deze dienst opmerkt dat de andere persoon ook iMessage heeft geactiveerd. Wanneer een bericht wordt verstuurd vanaf een SMS server zelf zal die situatie totaal niet van toepassing zijn.
Absoluut, daarom ben ik blij dat ik het hier lees en vrienden, familie en op merk kan vertellen zodra / als mensen overstappen.
Deze 'fix' heeft wel erg lang op zich laten wachten en dat na dik 6 maanden oorverdovende stilte vanuit Cupertino (die overigens nog steeds geen enkele publieke ruchtbaarheid aan dit probleem heeft gegeven).

Blijkbaar stond dit irritante probleem niet erg hoog op de prio lijst aldaar.

<sarcasm>Het is natuurlijk ook onvoorstelbaar dat iemand het Apple Ecosysteem verlaat.</sarcasm>
Het is natuurlijk ook onvoorstelbaar dat iemand het Apple Ecosysteem verlaat.
Gezien de cijfers over teveredenheid en opnieuw een iDevice kopen, inderdaad: Het gebeurt weinig.
Het gaat niet om de cijfers; het gaat om de 'arrogantie' vanuit (in dit geval) Cupertino. In dit geval wederom maandenlange complete radiostilte en afschuiverij richting de consument die overstapt op een ander merk, om maar de indruk te blijven wekken dat je een vlekkeloze dienstverlening hebt.

Dat vind ik als consument onacceptabel. Ik begrijp dan ook niet dat Apple fanaten zo blindelings de boel lopen te verdedigen.

Het is heel simpel : Als iets niet werkt zoals het hoort te werken, dan moet je als bedrijf je verantwoordelijkheid hiervoor nemen, het benoemen en het oplossen. Niet gehuld in nevelen te werk gaan.
Er Ūs geen radiostilte. Het staat prominent op de support pagina, waar het thuishoort. Het is namelijk niet iets wat altijd optreedt, maar iets dan kŠn optreden als er iets mis gaat:

- Apple.nl
- Support
- Klik op het iPhone plaatje
- Kies 'Telefoon, berichten en facetime'

Een van de eerste links is:
- Berichten ontvangen op een telefoon van een andere fabrikant lukt niet

Wat is daar nu werkelijk het probleem mee..?
Het probleem is : het staat NU op de Support pagina, ja. Deze bug heeft echter al een redelijk lange levensduur zoals je ook kunt lezen uit het artikel.

Zie ook : http://adampash.com/imessage-purgatory/

In Mei is er nog een class-action lawsuit gestart... dat is dus al 6 maanden geleden en daarvoor bestond het probleem ook al.

Ooit iets (concreets) gehoord vanuit Apple over dit probleem? Neen.
Oh, je hebt het bijgehouden wanneer deze pagina is verschenen? Let wel, de pagina waar ik naar refereer heeft helemaal niks te maken met de pagina waar tweakers het nu over heeft. Het is een algemene hulp-pagina voor dit probleem.

Vind jij dat Apple een bugfix groots moet aankondigen? De pagina waar dit tweakers-artikel over gaat staat nog niet eens in het support systeem. Hoe weet jij dat zelfs die niet al langer bestaat..?
edit: Sterker nog, als iemand op reddit deze pagina niet had 'gevonden', had tweakers hier niet over gerapporteerd maar was de support-KB gewoon goed geweest.

En ja, dit probleem bestaat al veel te lang, maar het wordt (zoals gewoonlijk) weer opgeblazen. Zo ook dit tweakers stuk;
De tool moet problemen oplossen die gebruikers ondervonden als ze overstapten van een iPhone naar een toestel met ander OS.
"Die sommige gebruiker ondervonden" zou de discussie een stuk helderder maken. Of voor mijn part meerdere, in ieder geval lang niet iedereen.

Maar jij hebt er lang last van gehad, aangezien je dat "als consument onacceptabel" vindt?

[Reactie gewijzigd door curumir op 10 november 2014 16:06]

Het iMessage probleem is al lang en breed uitgemeten op de diverse fora, dat ga ik hier niet nogmaals doen.

Fix is overigens rond 9 november geplaatst volgens diverse internetpagina's, daarop zal de Support KB ook aangepast zijn. Helaas is Apple daar niet erg transparant over.

Begrijp me niet verkeerd; goed dat ze nu een fix hebben, echter deze had er echter veel eerder moeten zijn. Het heeft duidelijk geen serieuze prio gehad om de oorzaak van deze bug te vinden. Pas nadat een Class Action Lawsuit is gestart, zijn de raderen bij Apple langzaamaan gaan draaien.

Zie ook mijn link (mei 2014!), waar de klant eigenlijk met een kluitje het riet in wordt gestuurd :
my tech support person told me that I was breaking up, and that she needed to call me back.

I hung up; she called me back, then explained:

- This is a problem a lot of people are facing.
- The engineering team is working on it but is apparently clueless as to how to fix it.
- There are no reliable solutions right now — for some people the standard fixes work immediately; many others are in my boat.
Redelijk groot probleem geweest dus. Ook leuk dat je als Apple Support medewerker je klant eigenlijk niet kan helpen, lijkt me zeer irritant dit meerdere malen te moeten uitleggen.

Zelf gebruik ik geen iMessage op mijn iPad overigens, thank you for asking.

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 10 november 2014 20:06]

Dan te bedenken dat dit hele onderwerp begonnen is met 1 Amerikaanse dame die Apple ervoor aangeklaagd had :p
Ik ben zelf een trouwe gebruiker van iMessage, maar wat ik persoonlijk heel irritant vind is dat wanneer je een bericht naar iemand stuurt die wel imessage heeft, maar even geen internet heeft op dat moment, het bericht niet automatisch als sms gestuurd wordt dan. Meestal krijgt hij het berichtje dan binnen op zijn iPad of Mac, maar niet op zn iPhone.

Het zou dus opzich wel fijn zijn als je iPhone zou kunnen ´detecteren´ of de iPhone van de tegenpartij wel een werkende internetverbinding heeft en mits dit niet zo is, het bericht als sms verstuurt.

OT
Nette oplossing van Apple, ze hadden het ook niet kunnen doen..
Volgens mij is daar een instelling voor. Onder Instellingen, Berichten, "Stuur als sms". Welke een SMS stuurt wanneer er geen iMessage verbinding is.
Klopt, dit heb ik standaard aan staan.
je kunt de optie "send as text message" geven als ie geen als "delivered" geeft.
Waarom Staat die optie standaard uit. Erg ongebruiksvriendelijk.
Nou ze moesten dit wel doen. Het verkloot gewoon de Sms functie voor ontzettend veel mensen, ongevraagd.
Je kan dat zelf doen. Als er geen delivered komt kan je het bericht gewoon als SMS versturen.
Het was dit, of een imessage dienst maken voor alle andere mobiele OS systemen...

Aangezien Apple niet wil dat hun messaging buiten hun ecosysteem gaat moeten ze wel ontkoppelen.

Beetje knullig en ondoordacht om het systeem zo te maken dat je altijd een apple moet blijven hebben omdat apple ervan uitgaat dat je als je een keer apple hebt nooit meer iets anders wilt.
Typisch voorbeeld van kokervisie inmijn ogen.
Klassiek voorbeeld van Vendor Lock-in. Plain and simple.
Bullshit. Je kon iMessage altijd al uitzetten. Nu kan dat ook nadat je de telefoon niet meer hebt. Ik switch constant tussen iPhone en Android en het geeft geen enkel probleem.
Zie : http://www.cnet.com/how-to/how-to-fix-apples-imessage-bug/

"I am constantly switching between platforms and devices, and I had no issues when I made the jump from an iPhone to an Android device. Others, however, have claimed that it could take up to 45 days for Apple's servers to reorganize the switch."

Er ZAT wel degelijk een bug in het platform, wat ook diverse mensen hebben ondervonden. Dat deze NU gefixed is doet daar niets aan af.

Het is dus geen 'Bullshit', maar een daadwerkelijk probleem (geweest) met de dienstverlening uit Cupertino.
Beetje knullig en ondoordacht om het systeem zo te maken dat je altijd een apple moet blijven hebben
Behalve dat dat niet waar is. Je kon altijd al eenvoudig stoppen met het gebruik van deze dienst. Je moet de dienst alleen uitzetten. Dat is alles. En dat kan nu dus ook achteraf, als je de telefoon niet meer hebt.
Blijkbaar denken heel veel mensen daar niet aan voor ze hun Apple device verkochten.
Inderdaad. Dus goed dat Apple daar wat aan doet.
Ontkoppelen gebeurt automatisch, meestal. Het kan echter fout gaan en dan is het erg vervelend. Hier zijn support pagina's voor.

Verder is het erg jammer dat Apple iMessage niet open stelt voor andere mobieltjes. Het is een van de veiligere message-systemen volgens de EFF:
https://www.eff.org/press...are-truly-safe-and-secure
Six of these tools scored all seven stars, including ChatSecure, CryptoCat, Signal/Redphone, Silent Phone, Silent Text, and TextSecure. Apple's iMessage and FaceTime products stood out as the best of the mass-market options, although neither currently provides complete protection against sophisticated, targeted forms of surveillance. Many options—including Google, Facebook, and Apple's email products, Yahoo's web and mobile chat, Secret, and WhatsApp—lack the end-to-end encryption that is necessary to protect against disclosure by the service provider. Several major messaging platforms, like QQ, Mxit, and the desktop version of Yahoo Messenger, have no encryption at all.
Voor de complete scorecard, zie:
https://www.eff.org/secure-messaging-scorecard
Toch wel erg toevallig dat het allemaal zo lang duurt........ iedereen die overstapt naar een ander systeem dan iOS heeft er last...... en als ze dan terug overstappen dan werkt alles weer :)

Zeg het maar als ik een azijnpisser/complotdenker ben maar dit komt Apple toch best wel goed uit lijkt me. De meeste mensen die dit probleem hebben zullen niet weten hoe het komt en/of denken dat het aan hun nieuwe telefoon/provider licht! Het is dat het langzamerhand bekender is geworden dat het niet aankomen van de SMS berichten door Apple komt (o.a. door nu.nl en tweakers) maar tot die tijd was het gewoon perfecte anti-reclame voor concurrenten van Apple! Nu de voordelen niet meer opwegen tegen de nadelen i.v.m. bekendheid van het probleem is er opeens een website waar je je kan uitschrijven....

Daarnaast blijft het natuurlijk heel bijzonder dat je er eerst zelf achter moet komen wat het probleem is en het vervolgens ook zelf moet repareren. bovenal dat het 's werelds "beste" programmeurs 6 maanden duurt om een webformulier te maken dat een nummer uit een db kan verwijderen.
Iedereen die deze conclusie trekt vergeet voor het gemak dat alle berichten die verdwijnen per definitie komen van een andere iPhone/Apple gebruiker. Er is dus altijd een Apple-klant bij betrokken. Hoezo zou Apple daar voordeel aan ondervinden?
Nogmaals (het is in dit topic al een paar keer genoemd): de optie om iMessage uit te zetten was altijd al aanwezig op de iPhone zelf. Het enige dat nu is toegevoegd is de optie om het uit te zetten als je niet meer in het bezit bent van de iPhone.
Er wordt soms gesteld dat Apple willens en wetens een vendor-lock in had. Dit is om de volgende redenen niet waar:
  • iMessage kon je altijd uitzetten op het toestel zelf. Als je dus wilde overstappen, kon je het uitzetten en dan overstappen.
  • Als je dit vergeten bent, dan komt je iMessage simpelweg niet aan en wordt het bericht alsnog als sms gestuurd. Dit heb ik zelf ervaren en meerdere mensen met mij.
  • Als last resort (mocht het echt niet werken) kun je op elk willekeurig iOS apparaat tijdelijk met je apple id inloggen en iMessage uitzetten of je telefoonnummer verwijderen. Niet de makkelijkste optie, maar de optie is en was er wel.
Imho valt Apple dus niets te verwijten anders dan wellicht slechte communicatie. Maar de class-action en claims van "schade" raken kant noch wal.
Klopt, maar je weet toch hoe het gaat hier? Zet Apple in de titel en de gefrustreerden komen uit hun holen..... (ik heb nooit begrepen waarom anti-Apple mensen zo emotioneel kunnen reageren op een bedrijf en producten; als je het om je vriendin gaat die vreemd gaat, snap ik zulke reactie nog wel, maar voor een bedrijf waar je niets mee te maken hoeft te hebben?)
iMessage kon je altijd uitzetten op het toestel zelf. Als je dus wilde overstappen, kon je het uitzetten en dan overstappen.
Probleem was ook dat dit bij een aantal mensen dus niet werkte, omdat deze wijziging niet door het systeem gepropageerd werd.

Eigenlijk waren het dus 2 problemen :

1 Klant vergeet iMessage uit te zetten voordat deze overstapt op een ander merk toestel
2 Klant zet iMessage netjes uit; deze wijziging propageerde niet goed in het systeem

Optie 1 zal het meest voorkomen, maar helaas waren er ook een aantal mensen die last hadden van optie 2.

Lijkt me verdomd irritant dit als Apple Support medewerker te moeten oplossen als er geen fix voorhanden is.

Gelukkig gebruikt 95% van de mensen in NL WhatsApp, dus het probleem is hier vele malen kleiner dan in een land als VS of Canada, waar texting nog normaal is (veel slechtere data dekking dan in NL).

[Reactie gewijzigd door EquiNox op 10 november 2014 20:15]

Vorige week nog een iphone ios gebruiker overgezet naar een Lumia Windows phone.
Als dit er vorige week was geweest, dan had dat flink wat gemopper gescheeld. Mooi dat het er nu wel is.
Je kon iMessage toen ook al uitzetten op het toestel zelf. Als er al wat misgegaan is, dan is dat dat men blijkbaar niet wist dat die optie op de toestellen zelf altijd al aanwezig is geweest.
De iphone was al weg gegeven omdat het oude beestje niet meer vooruit te branden was.
Gewoon knullig dit. En ze was er zelf echt niet achter gekomen.
Toch vreemd. Is het Apple-ID niet gewijzigd op het apparaat? Zelf switch ik regelmatig tussen iPhone en Android en als de iPhone uit staat, komt de iMessage niet aan en wordt het bericht als SMS gestuurd.
Ze heeft nu een Windows phone en het is inmiddels geregeld. Wel zo dat alles van apple weg is en ze helemaal naar Microsoft services over gestapt is. Werkt ook wel zo fijn natuurlijk.
Apple kennende wordt de tool niet op alle browsers en niet vanaf alle devies ondersteund.
Probeer de iCloud site maar eens te starten vanaf een iPhone. Als ik mijn iPhone verlies wil ik graag op eender welke andere telefoon of tablet naar iCloud kunnen gaan om mijn telefoon te blokkeren of lokaliseren. Zonder een app te hoeven downloaden.

[Reactie gewijzigd door Dancing_Animal op 10 november 2014 17:42]

De tool is een website en doet het prima in Firefox bijvoorbeeld.
icloud.com is dat ook en doet het niet vanaf, let op, Satari op een ios device.
Ipv Apple toe te juigen vind ik het schandalig dat het zo lang geduurd heeft. Dit had gelijk met de dienst geÔntroduceerd moeten worden, niet achteraf. Een hoop mensen die de switch maakten dachten dat de fout bij hun nieuwe telefoon lag om vervolgens weer terug naar IPhone te gaan.
+2 voor een pure speculatie over de motieven van Apple, nice Tweakers
Ik speculeer niets. Ik constateer enkel
"Een hoop mensen die de switch maakten dachten dat de fout bij hun nieuwe telefoon lag om vervolgens weer terug naar IPhone te gaan."
Dit is pure speculatie man, hou toch op. Of jij moet persoonlijk 100den mensen kennen die je dit verteld hebben. ;)
Ik vind het bestwel irritant dat er bedrijven zijn die zelf per default iets aanzetten, automatisch. En dan ga ik iets anders doen en dan moet ik allerlei dingen handmatig uitzetten.

Als je zo brutaal bent je eigen dienst op te dringen, wees dan ook zo brutaal deze weer af te dringen.

Of stel me in ieder geval van tevoren op de hoogte?

Edit: Ik zie dat je het wel zelf aan moest zetten, maar blijkbaar wordt er niet gezegd dat je het ook weer uit moet zetten.

Overigens kwam ik wel deze tegen: nieuws: OnofficiŽle app brengt iMessage naar Android

[Reactie gewijzigd door Thystan op 10 november 2014 09:44]

Tijdens het instellen van je telefoon vraagt hij of je iMessage wilt gebruiken ;) Als je niet leest en gewoon op OK klikt staat het idd aan. Maar je kan ook opgeven om 'm niet aan te zetten.
Precies waarom er zoveel toolbars in IE stonden. Omgekeerde wereld en voor noobs staat het dus standaard aan. About F*^&%g time trouwens dat apple eindelijk de iboodschap overstap geregeld heeft. LIjken wel of ze express de tijd genomen hebben...
Dit zal misschien het resultaat zijn van die class action suite, maar volgens mij is het helemaal niet nodig.
Ik ben toevallig een week geleden overgestapt (van iPhone 5s naar Moto X) en mijn vrouw heeft nog wel een iPhone. Als ze een berichtje via de berichten app stuurde probeerde hij het eerst als iMessage, dat lukte niet en dan stuurde hij hem automatisch alsnog als gewoon smsje. Dit gebeurde de eerste dag(en?), nu werkt het gewoon zoals het hoort (direct een 'groen' smsje).
Net even geprobeerd mijn telefoonnummer te ontkoppelen (nieuwsgierig of hij nog in het iMessage database zat) en daar gaf hij al aan dat mijn nummer niet (meer?) in het database staat en dus niet ontkoppelt kan/hoeft te worden.

Je kan dus je vrienden en familie zo laten overstappen, dat gaat vanzelf goed ;)
Het is ook weer een typisch Apple verhaal.

Dit werkte in veel gevallen goed, zeker als je netjes je iCloud account uit zette voordat je je iPhone weg deed. Echter, in een (groot?) aantal gevallen gaat er toch iets mis (bug noemt men dat) waardoor iMessage berichten verdwenen (geen SMSjes, alhoewel het verschil lastig te zien is als je het niet weet). Daar is deze fix voor.

Het is trouwens ook onbekend hoe lang deze pagina er al is omdat het geen aangekondigde pagina is. Als je problemen hebt met iMessage kom je bij deze pagina:
http://support.apple.com/en-us/HT6397
of
http://support.apple.com/nl-nl/TS5185

Daar wordt niet verwezen naar deze pagina, maar naar gratis support met Apple. Waarschijnlijk zijn er dan een aantal stappen die genomen kunnen worden, waaronder (waarschijnlijk) deze pagina.