Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 174 reacties

Google wil telefoonfabrikanten volgens geruchten gaan betalen om telefoons te leveren zonder al te veel bloatware en met een consistente gebruikerservaring. Het zogenoemde Silver-programma zou de Nexus-lijn van telefoons moeten vervangen.

Android-logoHet gerucht dat Google wil stoppen met de Nexus-lijn doet al langer de ronde en volgens betaalsite The Information worden de Nexus-apparaten vervangen door Silver-devices. Google zou telefoonfabrikanten betalen om hun telefoons vrij te houden van bloatware of gebruikers de mogelijkheid te bieden meegeleverde niet-Google-apps te verwijderen.

Ook zouden telefoonfabrikanten moeten beloven om snel updates voor Android aan te bieden aan gebruikers en ook moet er een consistente gebruikerservaring worden geboden. Of dat betekent dat fabrikanten helemaal geen eigen skin over Android heen mogen leggen, is onduidelijk. Op dit moment zijn de Nexus-toestellen die onder de Google-vlag worden uitgebracht en de oorspronkelijke Android-interface bieden een uitzondering: de meeste fabrikanten hebben een eigen user-interface voor Android ontwikkeld.

Onder meer LG en Motorola zouden interesse hebben, waarbij de eerste Silver-telefoons al volgend jaar zouden kunnen komen. Samsung, HTC en Sony zouden iets minder makkelijk te overtuigen zijn. Eerder brachten Samsung en HTC wel Nexus-apparaten uit, en net als Sony brachten ze ook Google Play-edities van hun telefoons uit, zonder bloatware en eigen interface.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (174)

1 2 3 ... 6
In andere woorden. Google gaat fabrikanten betalen zodat ze zich minder qua software kunnen onderscheiden. Ook gaat Google een definitie opgeven wat volgens hun bloatware is. Google levert bijvoorbeeld standaard Google Play. Als de fabrikant zijn eigen store wilt aanbieden aan zijn klanten, want het zijn wel de klanten van de telefoonmaker en niet van Google, zou Google dat onder het mom van bloatware kunnen blokkeren. Het gaat allemaal steeds meer lijken op het model van Apple als je het mij vraagt. Een bedrijf die bepaalt wat de gebruikers wel en niet mogen. Natuurlijk kunnen tweakers met custom roms alles zelf veranderen. Maar voor de normale consument is dit niet te doen.

Ook kun je er uit afleiden dat Google meer geld verliest of winst mist door de diversity binnen het Android platform dan als ze de fabrikanten gaan betalen om dit te voorkomen.

Als consument kan ik mij daar niks bij voorstellen en maakt mij alleen nog maar argwanender tegenover Google. Omdat het niet transparant is hoe, hoeveel, aan welke gegevens en aan wie Google zijn geld verdient over mijn rug. Wat is mijn digitale prijs zodat ik de afweging kan maken of dat ik met geld betaal voor diensten of met mijn gegevens? Nu is dat niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Macshack op 30 april 2014 10:20]

Je hebt het nieuwsbericht verkeerd begrepen. De kern van de zaak is dat Google een premium lijn van telefoons wil uitbrengen onder de naam Silver. Om tot deze silver lijn te behoren wordt er van de fabrikanten verwacht dat ze aan bepaalde eisen voldoen, waaronder een pure android beleving zonder bloatware. Hiervoor zal Google financieel steun beiden.

Google verbiedt helemaal niet dat fabrikanten eigen skins op telefoons zetten, enkel voor de Silver lijn zal dit gelden. Zet nu maar je aluhoedje af.

[Reactie gewijzigd door aval0ne op 30 april 2014 11:23]

...betekent dit niet gewoon dat de bang for the buck van de Nexuslijn verdwijnt :/ ?
Eigenlijk de wereld op z'n kop. Google zou gewoon een Android-device met teveel bloatware op grond van "een niet optimale gebruikerservaring" geen certificering mogen geven. Teveel bloatware ? Jammer, dan geen Play Store :Y)

Er staat me bij dat Google dit wel zelf veroorzaakt heeft. Ik kan het artikel niet meer vinden, is een paar jaar geleden, maar volgens mij was Google destijds teleurgesteld in fabrikanten omdat die te weinig eigen aanpassingen aan Android toevoegden.
Eigenlijk de wereld op z'n kop. Google zou gewoon een Android-device met teveel bloatware op grond van "een niet optimale gebruikerservaring" geen certificering mogen geven. Teveel bloatware ? Jammer, dan geen Play Store :Y)
Dat doen ze toch? Indien ze bloatware installeren kunnen ze niet tot de silver lijn behoren.
Tja daarmee kunnen ze juist ook fabrikanten (vooral Samsung) de verkeerde richting op duwen wat mogelijk in Google's eigen nadeel werkt...
Ik vind andersom eerder logischer. Laat de bedrijven maar betalen om extra software aan die van Google te mogen toevoegen.. Eigen skin snap ik nog wel maar al die extra applicaties die vrijwel nooit gebruikt worden mogen wel wegblijven.
Dat is een stuk lastiger af te dwingen terwijl het precies op hetzelfde neerkomt, als je troep mee wilt leveren gaat het je meer kosten dan dat je dat niet doet...

Of de ene nou wat extra moet betalen of de andere wat meer terug krijgt maakt toch geen zak uit :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 11:53]

Is op zich wel logisch ja maar ik snap werkelijk niet waarom de rollen dan omgedraaid worden. Vrijwel niemand zit te wachten op extra applicaties of bloatware die vaak niet te verwijderen zijn (mits je root heb) en dan gaat Google betalen om die applicaties achterwege te laten. Ik vind het (ookal is het een gerucht) nogal merkwaardig...
Belonen werkt beter dan straffen!

Of mensen er op zitten te wachten is niet relevant, de massa koopt het, dat is belangrijk voor bedrijven...
Ik vind het maar merkwaardig maar goed :P
Mooi, maar soms vind ik de eigen skin juist wel mooi, bijvoorbeeld bij htc en sony. Is die dan nog te installeren op een of andere manieer?
Die van HTC is nog wel te doen. Maar die van Samsung gooi ik er altijd meteen af. Daar gebruik ik altijd Apex.

Maar het is niet alleen de skin ook veel extra software die je gewoon niet wilt of nooit gebruikt.
Ik ben in 9/10 gevallen gewoon voor het leveren van de telefoon met stock android. Alleen bij de Note zijn sommige apps voor de pen wel prettig.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 30 april 2014 09:07]

Ik ken er eigenlijk niet zoveel van; als ik de Samsung bloatware van mijn Galaxy Note 2 verwijder en de pure android gebruik, kan ik mijn S-pen dan nog gebruiken? en S Note?
Bloatware is bijvoorbeeld ook Samsung Hub, Samsung Apps, S Voice enz. De ondersteuning voor je S Pen is geregeld met drivers. Je moet uiteraard wel de programma's hebben die daarmee overweg kunnen (zoals het meegeleverde S Note), maar ik zou het erg fijn vinden als Samsung gewoon zorgt dat de hardware goed werkt door goede drivers, en je qua software vrij staat in je keuze. Wat mij betreft kunnen de meeste van de meegeleverde programma's prima via Google Play of Samsung Apps aangeboden worden.

Ik denk dat het probleem van zo'n aanpak voor Samsung (en andere fabrikanten) is dat de telefoon dan out of the box minder lijkt te kunnen. Voor tweakers is het geen probleem om meerdere programma's te downloaden en te kijken welke ze het beste vinden, maar de meeste mensen zullen gewoon gebruiken wat er op het moment van aankoop op de telefoon staat en pas zoeken naar alternatieven als ze echt iets missen.
Dat is geen skin, enkel een launcher, Touchwizz & Sense en de andere skins gaan echt veel dieper dan enkel de 'desktop' een kleurtje/stijl geven...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 09:07]

Juist! En die skin moet je eventueel kunnen downloaden of uitzetten. Alle rommel die samsung op de laatste paar galaxy's heeft gezet is niet meer fatsoenlijk te verwijderen. Enkel Uitzetten. grootste gedeelte van de apps die samsung erbij gooit zitten meer in de weg dan dat ze bruikbaar zijn.

daarnaast zijn er verschillende bugs die te wijten zijn aan de rom die samsung erop gooit (bv het stotterende muziek probleem bij de S3 4G).
Nagenoeg alle bloatware van Samsung is te verwijderen. Bij elke ROM update gooi ik (afhankelijk van m'n bui) tussen de 600 en 800 MB aan zooi weg. Inclusief alle Samsung ringtones, videootjes en helpfiles. Gevolg: een soepel draaiende telefoon met meer vrij werkgeheugen, sneller bootend en zuiniger qua stroomverbruik.
Maar dan heb je het niet over Touchwiz, de UI. Om die te verwijderen moet een andere ROM geflashed worden. Het zou fijn zijn als er een keuze gegeven zou worden tijdens het opstarten de eerste keer. De meeste mensen zullen gewoon voor de rom van de fabrikant kiezen, maar ik ken toch genoeg mensen die op hun smartphones in de eerste week al aan het flashen gaan om er bijvoorbeeld Cyanogenmod op zetten.
maar ik ken toch genoeg mensen die op hun smartphones in de eerste week al aan het flashen gaan om er bijvoorbeeld Cyanogenmod op zetten.
Dus die mensen hebben al geen probleem? Immers lossen ze het op in een handomdraai :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 09:49]

Die mensen kunnen nu wel in de problemen komen met hun garantie als er iets mis gaat met de telefoon.

Dus voor mij liever een optie van de fabrikant als het even kan.
Dan zal de verkoper moeten aantonen dat het defect is veroorzaakt door het flashen. Je houdt gewoon garantie.
Ik wens je veel succes met die statement.
Ervaringen uit het verleden leren toch anders dan wat jij hier beweert.
Wie er gelijk heeft laat ik hierbij zelfs in het midden...
Als een verkoper me niet wil helpen als ik in mijn recht sta heeft hij gewoon een juridisch probleem. nieuws: Garantie telefoons mag niet vervallen bij root of jailbreak
Een custom rom is geen root/jailbreak. Een custom rom is vervangen van de standaard software omgeving. Eigenlijk komt dit het zelfde neer als "ROM" van board solderen, nieuwe er op solderen zoals het vroeger ging.

Het enige verschil is dat je nu geen soldeerbout nodig hebt maar het electronisch kan doen.

Als fabrikant kan je gewoon zeggen, ja, in die custom ROM zit bepaalde functionaliteit niet of verkeerd waardoor product niet werkt. Dan kan men jammeren wat men wil, maar fabrikant zal in zijn/haar recht staan.
Maar de verkoper niet, die moet jou garantie verlenen en niet de fabrikant.
Als verkoper wordt het dan helemaal eenvoudig, dan zou ik kunnen eisen dat het device in originele staat is met de ROM zoals uitgeleverd, versies daargelaten.

Op zich een risico voor de eindgebruiker, want wat als telefoon dood is. En er wordt weer leven in gebracht, dan is het aan jou om te bewijzen dat de oorzaak niet aan de custom ROM lag immers de verkoper en fabrikant kunnen zeggen "Oorzaak, custom ROM" en dan krijg je een rekening. Heel simpel.
Dat moet wel worden aangetoond. Zoals het geval met de kapotte connector is het gewoon een oneerlijke regel.
Probleem is, dat fabrikanten en winkels geld willen/moeten verdienen. Als het fysiek aantoonbaar is dat er schade is door slechte fabricage, dan is het geen probleem, zoals bijvoorbeeld de powerconnector van de accu bij een type 1 Nexus 7. Maar wanneer je over firmware praat is het een heel ander verhaal.
Dit wordt (tegenwoordig) gewoon goed bekeken. Tenminste, in mijn geval 2 x een andere, custom rom op een samsung en deze werden gewoon hersteld.
Afaik void je de garantie al door hem te rooten en er bijv een andere bootloader+recovery op te zetten. Iets wat toch wel nodig is als je een andere ROM op je telefoontje wilt.

EDIT: toch niet 8)7

[Reactie gewijzigd door jaapzb op 30 april 2014 16:00]

Mij zou het al helpen moest je je eigen kleurencombo's kunnen gebruiken. Kunnen uitzetten is dan nog een fijne extra erbovenop. Vooral de kleuren bij TW storen mij enorm (lelijk!) en dit is heel wat makkelijker voor elkaar te krijgen dan het volledig kunnen uitschakelen van de skin (omdat die toch in heel wat dingen zit, vraag mij zelfs af of het wel doenbaar is om die uitschakelbaar te maken en toch hetzelfde effect te behouden als het ingeschakeld is, bv de settings lijkt het wat lastig om te gaan doen, tenzij je met uitschakelen en inschakelen verschillende apk's gaat gebruiken -transparant voor de gebruiker natuurlijk- maar dat zorgt dan weer voor net wat meer "bloat").

De skin van Sony heb ik dan weer minder problemen mee, ziet er beter uit en is niet zo'n lelijk kleur ook. Geen ervaring met HTC.

[Reactie gewijzigd door Nha op 30 april 2014 09:44]

Natuurlijk met root en de command line shell is alles wel te verwijderen. De Alleen de doorsnee gebruiker wil je helemaal geen root geven.
Het probleem is dat Android de mogelijkheid biedt om programma's mee te leveren die je niet kunt deïnstalleren zonder root. Windows (voor PC) heeft dit probleem niet; je kunt een nieuwe PC altijd schoon krijgen.

Is Google bang dat we hun eigen apps eraf gooien?
Denk het wel, Ik heb een nexus 5 en kan de volgende ellende er neit af gooien.
E-mail
nieuws en weer
play books
play games
play kiosk
play movies
play music
En vast nog wel meer.
Waarom niet een kaal os met alleen de playstore?
Omdat Google graag zijn eigen meuk wil pushen, dat is ook precies de reden dat ze bedrijven gaan betalen om geen alternatieven te leveren.
Nou nee op die dingen kan Google de kosten van het ontwikkelen van Android terug verdienen.
Of werk jij soms gratis voor je baas?
Ik dacht dat Google de kosten terugverdiende door een profiel van elke gebruiker op te stellen en dit aan adverteerders door te verkopen.
Eehhh profiel Door verkopen?
Dat Is nieuw voor mij.
Ik weet wel dat Google een profiel maakt zodat ze relevante reclame kunnen voor schotelen.
En met movie kiosk Music willen ze juist minder afhankelijk van te woorden waardoor het weer beter is voor ons.
Jouw data is Google's asset of anders gezegd jij bent Google's product. Alle data die jij opbouwd wordt geanonimiseerd(ontdaan van persoonlijke gegevens) en op de grote hoop gegooid om verkocht te worden. Google kan via Adsense dus een specifieke doelgroep gericht beinvloeden met reclame en dat is enorm waardevol voor bedrijven. Dat is waar Google geld mee verdient en ook de reden waarom zij hun producten willen pushen en daarvoor bereid zijn om te betalen. Google is dus geen liefdadigheidsproject zoals misschien enkele denken. Zij maken heel bewust goede en open producten om je je zoveel mogelijk te verleiden om die te gebruiken, immers jij bent hun asset.
Begrijp me goed, er is niks mis met het businessmodel van Google maar het is wel goed om je er van bewust te zijn wat ze doen :)
"op de grote hoop gegooid om verkocht te worden."
hier zit je fout en weetje waarom?
jou gegevens woorden niet verkocht.
kijk bedrijf a wil reclame voor een nieuwe product google bedrijf b kan je daarbij helpen.
bedrijf a betaald bedrijf b om reclame te maken.
bedrijf b heeft allemaal profile die daar geintreseerd zijn en krijgen de reclame voor geschoteld.
woorden er hier profielen verkocht? antwoord is nee
maar dat kan alleen als je de reclame bureau en profile hebt.
dus daarom het onzin van dat je de product bent kan je gewoon de prullenbak in sturen want anders ben je dat ook voor tv reclames...
Je moet eens voor de gein dit artikel lezen dan denk ik dat je er heel anders over gaat nadenken:
SAN FRANCISCO — Google will begin showing ads on Wednesday to people based on their previous online activities in a form of advertising known as behavioral targeting, which has been embraced by most of its competitors but has drawn criticism from privacy advocates and some members of Congress.
Bron: http://www.nytimes.com/20...ternet/11google.html?_r=0

En de sappige quote:
Google said that it planned to segment users along 20 categories and nearly 600 subcategories, and would not create categories for certain “sensitive” interests, including race, religion, sexual orientation or certain types of financial or health concerns. It does not plan to associate the cookie of users with search data or with information from other Google services, like Gmail
Grote hoop niet waar, zeg het nog eens :)

[Reactie gewijzigd door Miki op 30 april 2014 14:36]

i give up _/-\o_
dat woord dus go go duck gebruiken? :P
btw artikel is uit 2009 denk je niet dat er wat verandert is?

[Reactie gewijzigd door raro007 op 30 april 2014 15:04]

Nee, van mij hoef je helemaal niets anders te gebruiken en kun je gerust Google blijven gebruiken. Het enige wat ik heb geprobeerd te bereiken is dat we "iets" bewuster en kritischer naar Google moeten kijken. Ik heb namelijk het gevoel omdat Google zoveel goeds doet dat men hier op Tnet een beetje teveel met een roze bril over Google oordeelt :)
Zelfs op mijn telefoon met CyanogenMod krijg ik die rommel als ik het basis framework voor de play store en Gmail installeer.

Maar wat dat betreft zou Google idd wel eens de hand in eigen boezem mogen steken...
Windows (voor PC) heeft dit probleem niet; je kunt een nieuwe PC altijd schoon krijgen.
Ik kreeg bij 8.0 of 8.1 skydrive anders niet van het systeem af, er bleef altijd wat achter. Kon het wel soort van disablen, net als bij Android kan :)
SkyDrive OneDrive is ook een onderdeel van win8 en geen bloatware van een derde fabrikant a la HP/Dell/etc... Vergelijking gaat dan ook niet op.
De vergelijking gaat wel op wat betreft google apps op een google OS. Mijn excuses.

In het algemeen weer niet voor bloatware van derden, zoals HTC/Samsung/Sony/etc.

[Reactie gewijzigd door rene_fb op 30 april 2014 11:43]

Wat zeuren we dan over Samsung apps op een Samsung telefoon, dat is dus onderdeel van de Samsung ervaring of je het nou leuk vindt op niet...

Anyway ik reageer op iemand die zeurt over Google apps op een OS van Google, de vergelijking is dus hetzelfde als een MS app op een MS OS :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 11:49]

Wat dat betreft heb je wel gelijk. Lezen kan inderdaad soms moeilijk zijn. :X
Het is toch dieptriest dat je bij aankoop van een nieuwe telefoon eerst een gig moet verwijderen om je telefoon weer soepel te laten lopen?

Jij als iemand met interesse voor telefoons weet hoe dit moet, alleen voor 99% van de gebruikers is dit niet het geval. Ik heb zelf al meerdere samsungs in mijn hand gehad die na een jaar niet meer vooruit zijn te branden. Hoe meer je installeert hoe trager het word.
Het is toch dieptriest dat je bij aankoop van een nieuwe telefoon eerst een gig moet verwijderen om je telefoon weer soepel te laten lopen?
Ik heb niks verwijderd :) En hij is nog supersoepel :)
Hoe meer je installeert hoe trager het word.
Dat is niet Samsung dat is een OS in het algemeen, Android, iOS, Windows het wordt allemaal trager met meer apps...
Je kunt het wel triest noemen maar het is ook het enige waarmee Android leveranciers zich kunnen onderscheiden van elkaar. De launcher, de (on)handige extra functies, gimmicks, enz. zijn allemaal bedoeld om je over de streep te trekken.
Daarnaast krijgen deze leveranciers ook geld voor het plaatsen van apps van derden in hun firmware. Hierbij moet je denken aan trialware maar ook volledige versies van een app.

Op een Nexus toestel van Google boeit het niet zoveel omdat Google verdient aan jouw data. De verkoopprijs zal ze letterlijk een worst wezen(nou ja break even zal waarschijnlijk al ok zijn) omdat ze een veelvoud krijgen voor alle vergaarde data.
De kostprijs van alle onderdelen plus montage van een moderne smartphone ligt rond de ¤150–180, dus Google kan wel degelijk prima winstmarges behalen op Nexus-toestellen...
Er zijn natuurlijk wel meer kosten, zoals ontwikkeling, reclame, enz., maar die vallen gedeeld door het aantal verkochten toestellen erg mee, als je er miljoenen van verkoopt.
https://technology.ihs.co...-virtual-teardown-reveals
Ik snap dat iedereen zich zo fixeerd op de kale kostprijs wat een smartphone kost maar er komt toch echt meer bij kijken.
  • Om een toestel te kunnen maken heb je R&D nodig. Hoe klein ook, de nodige samples moeten worden gebouwd en getest worden, alvorens deze in productie genomen kunnen worden.
  • De toestellen moeten nadat ze zijn gefabriceerd ook verscheept worden en ergens centraal worden opgeslagen.
  • Ecommerce rondom het te verkopen product moet worden opgezet. Ondanks dat Google de kosten drukt door geen gebruik te maken van retailkanalen heb je wel een speciale website met bestelmodule en betalingssysteem op te tuigen en te onderhouden.
  • Support en garantie op de toestellen moet je ook verzorgen. Niet alleen een beschikbaar emailsdres maar ook contracten afsluiten met reparatie centra.
  • Updates bouwen en uitrollen.
Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn maar alleen die kale kostprijs is niet het gehele verhaal. Hoe lager het bedrag hoe groter de kans is dat je op een van bovenstaande zaken een besparing ziet. Het is niet voor niks dat de meest goedkoopste Android toestellen het vaak moeten doen zonder updates of een enkele om wat bugs te fixen.
Ik noem die kosten toch? Maar in de praktijk zie je dat die heel erg meevallen per telefoon als je miljoenen telefoons verkoopt. Zo ingewikkeld is een nieuwe versie van de Iphone etc. ook weer niet, het zijn allemaal gestandardiseerde onderdelen en zo. Kleine Chinese fabrikanten kunnen immers ook redelijke telefoons maken voor zeer lage prijzen, en die verkopen veel minder exemplaren.
Euh... Vergeet je de software niet? Wat denk je dat een update naar een nieuwe Android versie kost per model?
HTC Sense is echt prima, maar bevat weer wel een hoop niet-verwijderbare third party apps.

Overigens ben ik door de Nexus 5 wel enigszins afgeknapt op 'kale' Android. Wat een hoop Google meuk, zoals de niet-verwijderbare Google zoekbalk op ieder homescreen. Ook mis ik handige features van HTC Sense (Car app bijv.). In dat licht baart deze zin mij dus zorgen:

"of gebruikers de mogelijkheid te bieden meegeleverde niet-Google-apps te verwijderen."

Wel-Google-apps zijn dus niet te verwijderen...
De google apps nemen ITT de zwik apps van Samsung etc. Lang niet zoveel ruimte in.
De zoekbalk kun je een andere launcher voor installeren, dat kan zonder root.
Een simpele oplossing zou kunnen zijn dat de betreffende fabrikanten hun launchers, apps e.d. via de playstore aanbieden. Zoals b.v nu HTC al gedeeltelijk met enkele apps doet. Ook google zelf doet het steeds meer , b.v. met de camera app en de eigen "now" launcher....
Ja maar dat werkt dus niet als je app afhankelijk is van een bepaald framework, dat framework zit in het OS gebouwd en is dus niet los te halen. Je hebt dus nog steeds dezelfde blaotware (als je er niet op zit te wachten), alleen zie je het niet...
Het framework zelf is niet de bloatware in mijn ogen.... Alle toegevoegde rommel aan apps en opties wel. Als je die later kan toevoegen door ze simpelweg te downloaden uit de playstore dan zie ik hier geen probleem in. Zolang die zooi mij maar niet opgedrongen word. Kijk naar Samsung , die hebben er een dagtaak van gemaakt om alle apps van google zelf ook te ontwikkelen en ze dan standaard (dubbel dus als ware) op elk toestel te zetten. Je kan ze nu "uitzetten" maar niet verwijderen.(zonder root) Als ik ze er standaard helemaal niet op heb staan maar wel de mogelijkheid heb ze te downloaden dan zie ik dit als een prima oplossing. (En zal in dit geval Samsung snel zat er achter komen dat er geen bar weinig interesse in is) ;)
Bovendien is dat framework afhankelijk maken iets wat fabrikanten zelf doen. Dit hoeft niet natuurlijk. Alle google apps werken ook op alle Android toestellen en niet alleen op b.v. een Nexus.

[Reactie gewijzigd door Gohan040 op 30 april 2014 09:23]

Bovendien is dat framework afhankelijk maken iets wat fabrikanten zelf doen. Dit hoeft niet natuurlijk. Alle google apps werken ook op alle Android toestellen en niet alleen op b.v. een Nexus.
Zonder Google Play Services werken Google Apps helemaal niet, want dat is het framework voor die apps...

Misschien kan Samsung wel dezelfde manier aanbieden, maar niet als een optioneel iets want dat deel moet in de system map staan...

Anyway enige wat je dus beetje kan besparen is wat ruimte gezien het disablen neerkomt op een app er af gooien, alleen is het niet fysiek weg. Dus waarom zou Samsung dat doen als ze het je ook kunnen opdringen (wat vrij logisch is voor een bedrijf)...

Ik begrijp dat het voor sommige ongewenst is/kan zijn, maar het is ook niet zo dat het een markt is waar je geen keus hebt ofso voor wat anders te kiezen. Stem met je geld, dat is de enige stem die je hebt :)

Voor mij is het net zo veel werk om alles te disablen als alles wat ik van Samsung wil te installeren, maarja ik heb dan ook een Note waar toch wel handige software van Samsung zelf opzit gelukkig :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2014 09:48]

Juist bevalt de Samsung niet koop een ander toestel die je bevalt zoals de nexus toestellen.
Daarbij voor sommige mensen is het bloat ware en andere mensen weer niet.
Je kan niet een miljard mensen te vrede houden.
Nou mijn ervaring met de touchwize is best wel goed ik ben misschien geen azijn pisser waardoor die lag mij niet zo irriteert en sd kaart om de opslag te vergroten.

Editie:veel mensen zullen die functie misschien niet gebruiken maar ze zullen ook niet zeuren of je die kan verwijderen.

[Reactie gewijzigd door raro007 op 30 april 2014 13:53]

Is überhaupt wat bedenkenswaardig dat weinige fabrikanten hun apps/homescreens/etc. goed genoeg achten dat mensen die zelf willen aanschaffen uit de Play Store.
Ik vind sommige 'bloatware' ook wel handig, standaard Android werk ook niet altijd optimaal. Bijvoorbeeld touchwiz van Samsung, het heeft veel handige features maar hij ziet er lelijk uit, werkt traag en heeft ook veel onzinnige features die alleen maar in de weg zitten, wat echt het uiterste qua bloatware is. Maar stock Android is wel heel fijn (heb ik op mijn Nexus 4) maar dat is dan weer het andere uiterste. Ik zou hier iets tussenin willen zien, standaard Android met een paar kleine handige aanpassingen. Quickmemo van LG lijkt me bijvoorbeeld reuze handig, maar als dat erop staat zal google dit voordeel niet geven.
Gaat het niet meer om bijvoorbeeld de "gratis' games die je een half level kan spelen om vervolgens een melding te krijgen dat je t moet kopen, terwijl het niet te deinstalleren is?

Mijn Sony Ericsson stond vol met dat soort meuk. Het is 1 van de redenen waarom ik nu een Windows Phone heb. Er staat standaard geen meuk op geinstalleerd. Lekker schoon OS.
Mooi, maar soms vind ik de eigen skin juist wel mooi, bijvoorbeeld bij htc en sony. Is die dan nog te installeren op een of andere manieer?
Waar staat dat Google dat wil verbieden? Het gaat enkel om telefoons die tot de Silver lijn gaan behoren!
Erop hacken...
Ik denk het wel, dat het gewoon kan. Waarom niet als je het toch graag wilt.
Wel sneu dat Google het zo wel voor elkaar zou krijgen terwijl de meeste reviews skins van de fabrikanten niet fijn vinden en de standaard ui van Google wel...
Dit is toch wel een mooie ontwikkeling. Als consumenten straks meer de keuze hebben om de stock Android versie of met bloatware te draaien op hun eigen toestel, wordt sneller duidelijk welke meer gewaardeerd wordt door consumenten.

Gevoelsmatig zou ik het bijvoorbeeld fijn vinden als ik zelf mag kiezen of ik de laatste versie van Android makkelijk op m'n smartphone heb.
Ik ben juist ook tevreden met de Sony skin. Stuk beter dan de stock naar mijn idee. En met die bloat ware valt het ook wel mee. De meeste programma's zijn juist erg handig, zoals de muziekspeler, de fantastische camera app en het fotoalbum. Enkel Social Life gebruik ik niet, maar dat komt alleen omdat ik sociale media ook niet gebruik dus dan is het sowieso nutteloos. Doe mij dit maar ipv die zogenaamde Silver ervaring.

[Reactie gewijzigd door i7x op 30 april 2014 16:07]

Lijkt me heerlijk :) vind de stock android echt genieten op de nexus 5.
Ja en toch mis ik dan weer dingen die je -voor zover ik weet- bij modified Android's zoals Samsung en HTC weer wel kunt; quicksettings aanpassen/toevoegen en een goeie auto-brightness slider.

Heb daar zelf wel weer oplossingen voor gevonden zoals Xposed Framework + Gravitybox (echt geweldig trouwens). Link

[Reactie gewijzigd door injectx op 30 april 2014 09:33]

Je zegt het zelf al, het valt op te lossen met mods (zoals de xposed mods). Dus dit is geen probleem (zolang er zulke mods kunnen gemaakt worden). Dan is een kale Android waar je zelf kunt toevoegen wat je wilt/nodig hebt toch een betere keuze imo.

Zelf gebruik ik custom roms dus heb er niet zoveel last van, en volgens mij hebben meeste xposed mods geen root nodig dus valt er heel wat zelf op te lossen door de gebruiker op een vrij makkelijke en simpele manier (die wel wat tijd kan roven als je door alle settings van zo'n meerdere mods gaat neuzen).
[...] en volgens mij hebben meeste xposed mods geen root nodig [...]
Maar, let wel, voor het installeren van Xposed heb je wél root nodig :)
Dacht dat ze het ondertussen niet meer nodig hadden, maar je hebt gelijk.
Inderdaad de toggles om even snel je wifi aan/uit te zetten is het enige wat ik mis tov mijn vorige Samsung. Het zit er wel in, maar vereist weer een tweede klik. Dat is toch minder handig dan slide down > wifi aan.
Tip: Slide down met twee vingers :)
Dat weet ik inderdaad, maar zie het maar is voor elkaar te krijgen op je telefoon met een hand. Leuke optie voor een tablet, maar niet voor een telefoon.
Mee eens. Mocht je ooit Gravitybox willen proberen; er is een optie om een bepaald gedeelte van de statusbar in te stellen voor quicksettings. Zo kun je quicksettings bijvoorbeeld openen door omlaag te swipen over je wifi/batterij icoon/klok.
Inderdaad, ik vind standaard Android heel fijn maar ik mis sommige opties wel. Zoals de quicksettings die jij al zei. Stock Android is goed, en vaak beter dan de versies van sommige fabrikanten, maar het is niet heilig.
Heeft de Nexus 5 niet de google now launcher?
Nee, de Nexus 5 is gewoon stock. De Now launcher is optioneel
Ja volgens mij heeft ie de google now launcher (goole now heb ik uit staan, scheelt een dag aan batterij).

Voor quick settings gebruik ik de app Powertoggles
Ik heb mijn Nexus 7 moeten rooten om van Google bloatware af te komen...
Het zijn hun eigen apps, maar het gros daarvan wil ik helemaal niet. Zoals Google Now, books etc.
Geef mij maar een totaal kale Android met de apps in de store.
Zouden ze wellicht zelf kunnen beginnen met verwijderen van "Hangouts" uit mijn telefoon? Daar wil ik Google dan wel weer voor betalen. De meest hardnekkige bloatware op mijn telefoon komt van Google zelf.
Maar de meeste dingen van google kan je wel uitschakelijken bijv. google play music maar de mp3 speler van samsung dus niet.
De meeste zijn uit te schakelen? Leuk, maar hoe zit het met verwijderen? De 'bloat' blijft gewoon aanwezig zolang apps onnodig geïnstalleerd staan. Google komt zelf op de proppoen met bijvoorbeeld Hangouts, Keep, Maps, Play Books, Play Games, Play Kiosk, Play Movies, Play Kiosk, CloudPrinter, QuickOffice en Google+. Deze worden volledig automatisch voor je geïnstalleerd, zijn na installatie niet meer te verwijderen en nemen makkelijk 100+ MB aan opslagruimte in beslag.
Ik vind de vermindering van opslagruimte hierdoor minder erg dan een hoop van deze apps op de achtergrond, ook als ik ze niet gebruik, de batterij duur verkorten. Ik heb dus liever dat ze alle apps die niet van belang zijn om het OS draaiende te houden zou kunnen uitschakelen.
De meest hardnekkige bloatware op mijn telefoon komt van Google zelf.
Daar heb je een punt. Ik heb zelf een oud toestel recentelijk voorzien van KitKat (4.4.2). Bij de op Cyanogenmod 11 gebaseerde ROM zit enorm veel Google (closed-source) software, zelfs als je de optionele applicaties (Hangouts, etc.) uitschakelt tijdens de installatie.

Heb even gemeten. Er wordt minstens 20 MB aan ongevraagde Google zooi meegeleverd waar goedwerkende AOSP tegenhangers voor bestaan (Calendar, Camera, Messaging, etc.).

Het Silver programma van Google kan natuurlijk wat verder gaan. Laat 'approved' telefoons (die geleverd mogen worden met Google applicaties) de gebruiker een keuze geven:
• Alles standaard (bloatware van Google en fabrikant)
• Google only (alleen bloatware van Google), een Nexus-achtige softwareset
• AOSP

Met deze keuze hoeft een eindgebruiker natuurlijk niet geconfronteerd te worden. Het zou wel handig zijn voor power users en ontwikkelaars om dit te verwerken in de instellingen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 april 2014 10:11]

De kunst is hier om een balans te vinden tussen nuttige apps en bloatware. Ik vind Hangouts ook niet fijn en gebruikte Talk bijvoorbeeld al niet, maar nu het ook SMS doet is het wel de enige SMS client op Nexus toestellen (tot je zelf wat anders installeert). Als Google zoiets weghaalt beperk je de gebruikers omdat ze één van de core features van een telefoon niet meer kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor Agenda Camera en (G)Mail, maar over het nut van bijvoorbeeld Google Play Books/Music/Kiosk/Games valt te twisten.
Ik vind het dan persoonlijk wel handig dat Chrome en Maps er standaard op staan, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen liever andere programma's gebruiken.
Als Google zoiets weghaalt beperk je de gebruikers omdat ze één van de core features van een telefoon niet meer kunnen gebruiken. Hetzelfde geldt voor Agenda Camera en (G)Mail, maar over het nut van bijvoorbeeld Google Play Books/Music/Kiosk/Games valt te twisten.
Een keuze impliceert niet dat iets wordt weggehaald. Al zou je AOSP kiezen, dan krijg je de open-source 'Messaging' app. Al zou je één van de andere keuzes nemen, dan krijg je Hangouts. Sowieso zal je daardoor altijd kunnen SMS'en. In KitKat (en oudere Android versies, maar in KitKat wordt er meer nadruk op gelegd) worden SMS/MMS berichten gestandaardiseerd opgeslagen. Migreren van berichten bij overschakelen is daarom niet nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 30 april 2014 11:15]

hoewel ik van hangouts geen last heb op mijn nexus 5 (gebruik het soms zelfs :P) vind ik inderdaad ook dat Google zelf er ook nogal wat bloatware bijlevert (bij een kale android).
wat ik (persoonlijk) niet zou hoeven: Earth, play books, photos, play newsstand, play music, play movies & TV en een of andere nutteloze HP printer driver.
En er zou waarschijnlijk nog wel meer uit kunnen.
Ik weet niet precies of ik dit goed of slecht moet vinden.

Op zich is het positief dat fabrikanten moeten beloven snel updates uit te brengen (is dit dan contractueel vastgelegd en voor hoelang/hoeveel versies?) maar het verdwijnen van de Nexus lijn vind ik toch wel jammer

[Reactie gewijzigd door Artimunor op 30 april 2014 09:04]

Wat is hier anders aan dan de Google Play Editions van bepaalde toestellen? Ik zou het verlies van de Nexus lijn overigens ook bijzonder jammer vinden. Een kale ROM kan je zonder al te veel moeite zelf ook flashen, het ideale van de Nexus lijn is met name de prijs / kwaliteit verhouding en de snellere updates die het toestel krijgt.

Verder vind ik het ergens vreemd dat fabrikanten betaald zouden krijgen om hun eigen skin niet te gebruiken. Dan zet je dus eerst rotzooi op je product, de ontwikkeling van die rotzooi kost geld, en vervolgens krijg je geld om die rotzooi niet meer te gebruiken, waardoor je dus ook nog eens minder uit hoeft te geven aan je productontwikkeling. Ik reken er dan ook niet op dat fabrikanten deze besparing doorberekenen aan de consument, en dat de toestelprijs dus voor de meeste toestellen onnodig hoog blijft.
Het zogenoemde Silver-programma zou de Nexus-lijn van telefoons moeten vervangen.


Ik hoop dat ik volgend jaar toch gewoon de opvolger van de Nexus 5 kan kopen! Ik wil geen ander toestel meer!
Van een andere bron lees ik dat ze met het Silver Programma ook echt premium handsets willen eisen.
Wat Android nu wel mist, naar mijn idee.
De naam "Silver" suggereert dat er ruimte is voor een "Gold".
Dit staat natuurlijk los van een eis aan handsets.
Definieer Premium.... moeten er meer kraaltjes en tierelantijntjes aan toestellen? Of moet het bijvoorbeeld een metalen body hebben zoals de HTC One? Het is vooral een kwestie van smaak; de glazen body van de Sony Xperia Z of de plastic body van de Samsung Galaxy S-serie zijn niet per definitie slechter, minder duur, minder sjiek of fragieler.

Qua hardware brengt elke fabrikant tegenwoordig ook een toptoestel uit. Ik zie Samsung hun eigen designtaal nog niet overboord gooien bij de Galaxy S6 om een 'premium' Galaxy Silver edition uit te mogen brengen. Het lijkt me heel onverstandig om je top verkopende toestel te devalueren door hem naast een premium Google versie te zetten. Dan lijkt het er op dat hun eigen toptoestel toch niet zo top is.
Ik vind het maar jammer dat Google zich er zo mee bemoeit. De huidige situatie waarin OEMs hun eigen (zware) aanpassingen maken en er ook een aantal GPE en Nexus-toestellen als alternatief beschikbaar zijn is hartstikke fijn. Zo is er voor ieder wat wils. Als OEMs in de toekomst door de bemoeienis van google verplicht worden hun aanpassingen af te slanken zou dat gewoon een verschraling van het aanbod zijn.
Je leest het bericht niet goed. Niemand wordt verplicht te doen wat Google zegt. Google gaat enkel en alleen fabrikanten betalen om telefoons te leveren zonder bloatware.
Ze eisen enkel dat aanpassingen niet meer kunnen als ze tot de silver lijn willen behoren! Verder verbieden ze helemaal niets.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True