Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 223 reacties

Winkelketen Free Record Shop is opnieuw failliet verklaard. De winkelketen sluit alle winkels in Nederland. Vorig jaar maakte de Free Record Shop na een faillissement nog een doorstart, maar die doorstart is mislukt.

Free Record ShopDe Free Record Shop sluit alle winkels in Nederland. Dat bevestigt een medewerker van de oude curator van de Free Record Shop na berichtgeving van het ANP. "Vorig jaar hebben we een doorstart gemaakt, maar die is mislukt en is nu ook failliet verklaard", zegt hij.

Volgens de nieuwe curator van het bedrijf is de markt voor 'fysieke entertainmentproducten opnieuw sterk gekrompen' en zijn de vooruitzichten somber. Dat zei hij tegenover het ANP. Eerder zei de winkelketen te blijven geloven in de verkoop van fysieke producten.

Vorig jaar werd Free Record Shop failliet verklaard. Het bedrijf bleef echter bestaan in afgeslankte vorm, waarbij een deel van de winkels werd gesloten. Ook richtte de winkelketen zich niet meer op nieuwe films, cd's en boeken, maar op oudere ramsj-producten.

Na de doorstart bestond de Free Record Shop nog uit 36 winkels. Het nieuwe faillissement kost 90 mensen hun baan. Het is onduidelijk of ook de Belgische winkels verdwijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (223)

1 2 3 ... 7
Was al wel duidelijk. De Free Record Shop in mijn woonplaats bleef maar leeg.. En maar uitverkoop houden...
Dat zijn nou precies die ramsj-producten. Continu uitverkoop. Lijkt mij geen gezond bestaan voor een winkelketen.

Wat dat betreft is het natuurlijk niet heel raar dat de FRS failliet is. Ze bleven vasthouden aan hun oude concept en weigerde te kijken naar wat de consument nu daadwerkelijk wil.
Ik durf te wedden dat als ze bijvoorbeeld weer waren gaan handelen in grammofoonplaten, dat ze nog hadden bestaan. Een platenzaak uit mijn woonplaats is onlangs naar een veel groter pand op een duurdere locatie verhuisd, omdat hij zo succesvol was met zijn grammofoonplaten. Voorheen verkocht hij CD's en DVD's, dat doet hij er nu nog slechts bij.
Naast grammofoonplaten zijn er op digitaal gebied natuurlijk nog veel meer dingen denkbaar waar de FRS gewoon in had kunnen meegaan.
Ik kwam er "vroegah" vaak maar dan keek ik bij de games en tv series.. Maar de laatste paar weken/maanden waren er bijna geen games en tv series te vinden.. Aanbod bleef maar dalen.. Dan is het ook niet raar dat ze weer failliet gaan..
Grammofoonplaten :')? Nee, daar kun je niet een hele keten op laten draaien. Vinyl is slechts bij een beperkte groep mensen in trek en die hebben nu al een winkel daarvoor.
Wat dat betreft is het natuurlijk niet heel raar dat de FRS failliet is. Ze bleven vasthouden aan hun oude concept en weigerde te kijken naar wat de consument nu daadwerkelijk wil.
De consument wil downloaden of streamen. FRS heeft in het verleden wel wat geprobeerd maar de download- en streamingboot heeft het rijkelijk gemist. Inmiddels is het concept van de platenwinkel op het eind van zijn levenscyclus gekomen. Als FRS zich niet op een heel andere categorie producten wil richten kan het beter ophouden te bestaan.

Vinyl is een niche. Er zullen ongetwijfeld succesvolle grammafoonplatenwinkels zijn maar je moet dat niet in elke stad op een A-locatie proberen.
Ik dacht dat ze nog steeds bezig waren met de uitverkoop. Laatste keer dat ik er was stonden er slechts enkele tafeltjes en rekken met spul. Er was niet eens meer een normale balie om af te rekenen, maar dat was dus een normale winkel.
Free Record Shop de naam vond ik altijd al misleidend.
Daarbij komt ook nog eens als je die winkel binnen liep, zag je producten die veel te hoog gepreisd waren dan concurrenten, beetje te vergelijken met ECI boekenclub dat ook jaren lang haar klanten misleidde maar dan op een andere manier. Na hun doorstart merkte je al snel dat de Free Record Shop al haar 2e hands en oude voorraad artikelen in de verkoop gooide om zo toch nog wat opbrengst binnen te halen.
Helaas heeft dat laatste niets opgeleverd!.
Ik treur er niet om, de free was alleen maar leuk om ff door heen te lopen en af en toe een cd'tje te beluisteren. Dat laaste doe ik online zo ben ik niet afhankelijk van een dergelijke winkel.
Dat is iets uit den oudheid:
Om zich in deze organisatie in te kopen, moest men lid zijn van de ‘Nederlandse Vereniging van Grammofoon Detailhandelaren’(N.V.G.D.). Een lid was verplicht alle geluidsdragers tegen een vastgestelde verkoopprijs te verkopen.
De Free record shop deed daar dus niet aan mee, vandaar de naam.
Het ironische aan de naam vind ik nog steeds dat waar Hans vroeger in zijn zaakje in Schiedam voor vocht, hij zelf daarna in het groot doorgevoerd heeft. De winkels mochten niet hun eigen prijzen vaststellen en Robert van Ro-Disc had ook altijd wel leuke verhalen over de NVPI en Free Record Shop.
Ro-disc was een wereldtent waar je bijna alle import dvd en collectorsitems kon kopen voor een aardige prijskaartje ;) zeker met de tijd van de guldens :). Hoevaak ik daar dvds en collectors gekocht hebt was ieder geval stukken meer dan bij FRS. Ik vond het wel jammer dat Ro-Disc wegging. Zelf nu haal ik me br en collectors via amazon.com en amazon.co.uk. bij de MM haal ik zelden meer een br. Die maken het met de meeste dingen ook te bont. Maar FRS was altijd de duurste. Ik vind het wel sneu voor het personeel en dat ze zsm een andere baan vinden.
In je eigen bedrijf mag je uiteraard wel de prijzen centraal vaststellen. Je kunt niet in je eentje een kartel zijn :)
met Free word "vrij" bedoeld, niet gratis ;)
Vrije platen zaak dus, komt van de tijd dat er nog een verenging van platenverkopers was die bepaalde wat de leden in de winkels mochten verkopen (dus niet naar de smaak van iedereen).
Als verzet hiertegen werd dus de FRS opgericht die vrij was in de keuze wat ze verkochten.

Ontopic:
Kan er niet om rouwen, bedrijf wat geweigerd heeft zijn concept aan te passen toen het begon minder te gaan, en nu de gevolgen ervaart. Hopelijk vinden de werknemers snel een nieuwe werkgever.
ramsj-producten

Wat producten?

Geen idee of die in Gouda nog open was gebleven, maar lijkt me dat anno 2014 je toch nooit meer als video/film/muziek winkel kan blijven bestaan, als je spotify/xbox music/unlimited/netflix als grote concurrenten hebt? (en natuurlijk grote websites als Bol.com/amazon).
Wikipedia 'zegt':
"Het van oorsprong Jiddische woord ramsj heeft als algemene betekenis: ongeregeld goed of rommel."

En ja, niet heel verrassend (inderdaad, wie wil er vandaag de dag nog fysieke media, misschien net een paar 1000 mensen in heel de benelux, daar kan je geen winkelketen op draaien) maar wel jammer, had graag gezien dat ze zich gestort hadden op de streaming markt (een nederlands streaming platform spreekt me veel meer aan dan netflix ofzo) of desnoods op de smartphone markt (staat dan wel redelijk los van wat ze deden, maar hey, geld)
wie wil er vandaag de dag nog fysieke media
Euh... mensen die nog waarde hechten aan het fysiek bezitten van films en series die ze goed vinden en die ze willen bewaren om ze eens in de zoveel tijd nog eens te kunnen bekijken zÚnder daarbij afhankelijk te moeten zijn van online services die met hun strikte maatregelen er zonder pardon op ieder door hen gekozen moment voor kunnen zorgen dat "jouw" content niet meer toegankelijk is.
Een echte verzamelaar wil films, series en ook muziek in een complete box, met boekje, songteksten, aanvullende info, mooie verpakking zodat het mooi staat op de plank in je TV kast/meubel en zo af en toe ook eens een special edition met beeldje of weet ik veel wat voor extra's.
Daarnaast zijn er wel de portable media players/hard discs die ik persoonlijk ook gebruik, maar dan alleen voor content die ik er meestal tijdelijk op zet om mee te nemen naar vrienden of bijvoorbeeld op vakantie. Streamen kan ik ook nog via de smart-functie van mijn Bluray speler/hard disc recorder. Digitaal is makkelijk en snel, maar even los van het feit dat je een film nooit echt bezit, is het risico op een eindige online service vele duizenden malen groter dan een filmmaatschappij die na verloop van tijd bij jou thuis de door jou gekochte Bluray's in beslag komt nemen...
En als voorbeeld hoef je alleen maar naar online gaming op PC of console te kijken:
vind de publisher of developer het genoeg, wordt het te duur voor ze, of komt er een nieuwe console, dan gaat de stekker uit de server en jij blijft achter met een waardeloze game waar je wel voor betaald hebt. Is die game offline ook nog te spelen (of zet een groep fanatieke hobbyisten een private server op), dan heb je er tenminste nog wat aan, en daarom is bij veel mensen retro gamen zo populair, natuurlijk ook vanwege andere redenen, maar ook omdat je toen al die idiote online verplichtingen nog niet had en gewoon kon gamen waar en wanneer je wilde zonder je druk te hoeven maken over je verbinding of, in het geval van premium services, dat je online abo nog wel geldig is.
En wat Netflix betreft: het aanbod in Nederland is gewoon zielig te noemen ten opzichte van Amerika. Bijna allemaal oude series op een enkele uitzondering na. Geen wonder dat mensen gewoon blijven downloaden of streamen omdat deze legale dienst het maar voor een kleine groep interessant maakt.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 23 april 2014 02:40]

Nogmaals, dat beleving van muziek afhankelijk is van het medium vind ik onzin. Waarom ben ik geen 'echte verzamelaar' omdat ik de voorkeur geef aan mp3's op m'n harddisk? Wat zegt dat uit over m'n liefde voor m'n collectie en m'n dagelijks plezier aan luisteren. Nul komma niks dat verzeker ik je.
Met muziek ben ik het wel grotendeels eens, aangezien ik zelf ook al lang geleden overgestapt ben op mp3 spelers en ook mijn smart phone vol staat met muziek, maar ik sprak in het algemeen betreffende de verzamelaar die de boel gewoon compleet wil hebben inclusief doosje, boekje en eventueel een limited edition box. Voor mij geldt het met name voor films en boeken. Dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, maar in mijn familie en vriendenkring zijn veruit de meeste mensen het hier (blijkbaar) vreemd genoeg mee eens. En nee, dat zijn lang niet allemaal oudere mensen. Het is ook mede daarom dat ik het heel erg eens ben met het commentaar dat christopher72 hierover geeft:
http://tweakers.net/nieuw...eaction=6896172#r_6896172
Vooral zijn punt over verjaardagen slaat wat mij betreft de spijker op zijn kop:
Het gaat mij niet om hoeveel iemand geeft qua bedrag, maar ik vind het veel toffer als een familie lid of vriend de moeite neemt om erachter te komen wat mij interesseert en dan vervolgens dat boek of die film gaat kopen en ik een fysiek geschenk krijg in plaats van een bon of een email met een link voor een digitale download.
Dat is wel heel selectief "ge-quote" he? ;)
Zoals ik in dezelfde zin al zei, natuurlijk zijn er nog mensen die hier van houden, feit is wel dat dit echt nog maar een paar duizend mensen in de hele benelux zullen zijn.

Ik ken genoeg 'echte verzamelaars' (m'n zwager heeft bijv letterlijk rond de 8000 blu-rays en bijna dubbel aantal dvd's) en die gaan ook allemaal over naar streaming diensten, verzamelen is leuk, maar het neemt ook plek in, verzamelen in je netflix account (of wat dan ook) neemt (simpel gezien) geen ruimte in. De gemiddelde gebruiker kiest altijd voor gemak boven functionaliteit. Dat gaat hier ook op, veel mensen hebben liever een digitale database van je films waarbij je elke film meteen kan starten, dan dat ze de toegevoegde waarde hebben van een boekje, of het offline kunnen kijken.

Ik snap trouwens niet helemaal de link die je legt tussen het faillissement van free record shop, het kopen van fysieke media, en het offline halen van game servers?

En ben het met je eens dat Netflix niet echt geschikt is voor "de gemiddelde Nederlandse tv kijker", vandaar ook dat ik best wat zou hebben gezien in een nederlands/benelux streaming platform van free record shop.

En als laatste, een goed bedoelde tip; als je lange reacties typt, kun je deze een behoorlijk stuk leesbaarder maken door het op te splitsen in paragrafen, hier en daar een lege regel dus. :)
Bedankt voor de tip, normaal doe ik dat wel, maar het was laat en ik wilde nog even snel mijn ei kwijt voor ik naar bed ging, maar uiteindelijk werd het toch nog een heel verhaal. Je weet wellicht hoe dat gaat als je eenmaal op je praatstoel zit... ;)

Ik ben het niet helemaal eens met je schatting van het aantal mensen die nog fysiek verzamelen, zeker niet als je de hele Benelux rekent. Ik heb zelf ook geen exacte cijfers, maar ik denk dat een paar duizend toch echt te weinig is.
Misschien is het ook niet zo zwart-wit want als je alleen al kijkt naar hoeveel lege cd's en dvd's er nog verkocht worden, dan is er wellicht ook nog een grijs gebied van verzamelaars die wŤl downloaden, maar het vervolgens toch op schijfjes branden. Waar gaan al die lege dvd's anders heen?

Het voorbeeld van games haalde ik erbij omdat lang niet iedereen films of muziek download, maar online streamt of zelfs bewaart, en als dat via legale services gaat zoals cloud service providers en dergelijke, dan ben je met je complete online verzameling totaal afhankelijk van de nukken van diezelfde provider, en dat geldt voor alle media, dus ook voor games.
En daarmee ook het punt, dat ik bij deze nogmaals wil maken, dat je nÚg minder aanspraak hebt op de door jou gekochte media. Fysieke media is en blijft in jouw bezit totdat je het wegdoet of het vergaan is.

Misschien was het niet de meest perfecte vergelijking, maar ergens hoopte ik dat de gemiddelde tweaker (van wie ik toch een bepaald niveau verwacht) wel ongeveer de strekking van mijn verhaal zou kunnen volgen.

[Reactie gewijzigd door TheRealThanos op 23 april 2014 16:30]

Ik vind het eigenlijk wel jammer dat steeds meer mensen zich focussen op de digitale media ipv fysieke media. Volkomen logisch hoor, maar ik vind het persoonlijk leuk om blurays te verzamelen. Ik zou het jammer vinden als het gaat verdwijnen.

Daarnaast woon ik in het buitengebied waar het internet om van te huilen is. Ik kan helaas niet streamen en downloaden duurt ook uren :'( . Ik download downloade :+ genoeg series en films, maar dat deed ik meestal vanaf een andere locatie (werk) waar streamen dus geen zin heeft. Maar dit staat los van het feit dat ik blurays koop, dat had ik sowieso gedaan als filmfan zijnde. Ik zie een film meestal in de bios of ik download hem en als het mij bevalt voeg ik deze toe aan mijn collectie.
Wikipedia weet wat voor producten. Had je natuurlijk ook zelf in wikipedia of een search engine kunnen typen.

Ik denk trouwens dat het daar door misschien ook geen succes geworden is. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ze dat waren gaan verkopen. Ik zou dan ook de FRS zijn ingelopen met de verwachting daar een nieuwe blu-ray te gaan halen.
Ik kwam af en toe nog wel op het station bij de FRS om een game voor mijn Vita/3DS te halen zodat ik in de trein wat te doen had, maar die was er dus niet meer na vorig jaar.

En mensen die opzoek waren naar ramsj waren natuurlijk ook niet de FRS binnen gelopen.
@sygys
Ik weet niet of je bij de FRS bedoelde, maar bij de Media Markt bijvoorbeeld kun je ze gewoon halen. Verder bij volgens mij alle game winkels (game mania enzo). Op het internet ook gewoon overal (bol.com b.v.). FRS gok ik na het eerste faillissement niet meer.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 22 april 2014 16:39]

Vita games worden die nog verkocht? Ik kom ze nergens meer tegen
Vita games worden die nog verkocht? Ik kom ze nergens meer tegen
Ik kom ze bij mijn lokale Bart Smit nog gewoon tegen. Het is jammer dat er hier zo weinig titels uitkomen, in Japan heb je rijen en rijen aan games. (Honderden verschillende titels). Helaas worden die enkeltalig uitgebracht, want er zitten juweeltjes tussen, en mijn Japans is momenteel nog niet op dat niveau.

De laatste die ik hier heb gekocht was killzone.
Die hier in Gouda is nog open.
Hoewel de winkel vorige maand niet meer dan een tigtal items had liggen, zag het er afgelopen week toch weer redelijk vol uit.

De FRS heeft hier toch niet zo heel veel concurentie en ik denk echt dat we de FRS zullen missen hier.

Liever een FRS met budget titels dan nůg zo'n telecom zaak hier op de Kleiweg.
Ik ben toevallig afgelopen zaterdag nog in Gouda geweest en er toen nog langs gelopen, hij was open.

Na vandaag denk ik niet meer...

[Jeugd sentiment]
Vuikie denkt terug aan de tijd dat ie bij FRS in Almelo een abbonement had op zijn favorite serie die hij netjes elke 2 weken op VHS-band ophaalde
[/Jeugd sentiment]

[Reactie gewijzigd door Vuikie op 22 april 2014 18:03]

Jammer voor de medewerkers maar was te verwachten natuurlijk. Ik vrees dat de ontwikkelingen in de boekenmarkt die in de muziekindustrie gaan volgen. Ik verwacht daarom hetzelfde scenario voor de doorstart van diverse Polaris boekenwinkels in de nabije toekomst.
Niet alleen de Polaris. Ook de AKO, Bruna (zelfde bedrijf) en zaken zoals de Primera hebben het erg moeilijk.
Tijdschriften hoef je niet meer te kopen, websites zijn sneller en gratis. Simpel voorbeeldje, de Margriet kost 3,40, maar alles dat er in staat kan je op de website vinden. Dus ze concurreren zichzelf weg. Kranten? Online is meer te vinden, en dat is wel bijgewerkt en heeft eventueel nog multimedia er bij. Dat kost de AKO en dergelijke veel klanten die wellicht ook nog een aansteker, snoep of wat te drinken zouden kopen.
Ik zie ze allemaal omvallen, het personeelsbeleid is al aangepast. Niemand aannemen, behalve als 0-uren contract en onder de twintig jaar oud.
Helemaal mee eens. Er valt niet op te concureren tegen het digitale media-aanbod. Bekijk voor de grap eens een fimpje over het productie-proces van een krant. Je waant je in 1880. Enorm kapitaal-en arbeids-intensief. En enorm belastend voor het milieu. In discussies met vrienden is mijn stelling steeds dat fysieke media allemaal gaan verdwijnen. Niet iedereen is het daarmee eens. Maar als je puur kijkt uit het oogpunt van kosten zie je dat er geen toekomst meer voor is. Voor die paar mensen die nog een fysiek aanbod willen hebben is het straks gewoon niet meer betaalbaar.
Eigenlijk is het niet zo ingewikkeld, alles wat digitaal kan gaat digitaal. Alles wat digitaal is kan "gratis" worden aangeboden.

Kijk heel goed wat Apple, Google en start-ups doen. Als je business model gebaseerd is op iets wat andere omzetten van analoog naar digitaal EN beter doen dan is het opletten!
Eens! Ik kom uit Rotterdam en vind Donner (zo noemen de meesten hier het nog, Selexyz zegt veel minder en Polare is al helemaal onbekend) wel een fijne winkel. Alleen is online tegenwoordig zo gemakkelijk en qua prijs concurrerend, dat ik besloten om er geen euro in te steken. De lokatie gaat ook veranderen van AAA naar B. Ik blijf er wel komen, zeker voor NL-boeken met de vaste boekenprijs omdat ik het de fysieke winkel gun, maar het is denk ik een kwestie van tijd voor ze definitief omvallen.

Offtopic: Kocht laatst een paar Engelstalige reisgidsen bij een een kleine boekhandel (Snoek) en keek later nog eens op internet. Had ik gewoon meer dan 10 euro teveel betaald! Sja... daar houdt de liefde voor de fysieke winkel toch wel op.
Ik snap het ook niet: wat voegt free-record shop nou toe aan het traject van content-producer naar klant? Jammer voor deze "middle-man", maar inderdaad te verwachten.
Niet heel erg gek ook. De FRS was altijd al een kale onaangename winkel waar je iets moest kopen en oprotten, maar na de doorstart was het nog veel erger. Wat zag die bende er armoedig en triest uit. Er is geen enkel moment geweest dat ik dacht van: hey laat ik eens voor koopjes gaan kijken. En met mij vele mensen blijkt. Zelfs op de gebruikelijke drukke tijden zoals koopavond of zaterdagmiddag liep er geen hond in die zaak.
Helemaal mee eens, voorheen vond ik de aankleding gewoon wat kil, ging er wel eens kijken, maar zoals veel bestel ik online wat ik daadwerkelijk wil aan games, qua muziek moest ik toch al naar wat gespecialiseerere zaken. Maar toen het hier in Gouda een outlet werd was het echt een trieste boel...de achterste helft van de planken in de winkel was helemaal leeg en er stonden net iets meer dan 2 "vijf euro bakken" aan meuk...op een van de duurste locaties in het centrum...en ze houden het niet vol? heel gek...
Ik dacht eerst letterlijk toen ik langs liep "Hmm, ze zullen er nog wel even gratis in mogen zitten om te kijken of ze nog wat meuk kunnen verkopen om de schuldeisers wellicht een beetje tegemoed te kunnen komen ofzo", iets anders kon ik me niet voorstellen dat het nog een serieuze poging was een winkel(keten) te kunnen...echt de wibra en euroshop zijn nog beter geregeld en uitnodigender....
En de prijs voor prutsend management van 2014 gaat naaaar...?
Mee eens. Ik moet zeggen dat ik het ontzettend zonde vond dat destijds Van Leest is geofferd voor FRS en Gamemania. Van Leest vond ik namelijk wel een erg prettige keten me een veel vriendelijker imago, meer keuze en regelmatig leuke acties (ik heb nog twee hele mooie zeefdrukken aan de muur hangen die ik ooit bij ze heb opgespaard). Ik denk dat Van Leest een veel betere kans had gehad om te overleven. Niet alleen omdat het veel fijnere winkels waren maar ook omdat FRS feitelijk een allang achterhaald winkelconcept was (de laatste 20 jaar is er nauwelijks iets aan gewijzigd).
"Het is onduidelijk of ook de Belgische winkels verdwijnen."

Er zijn al talloze FRS winkels hier in BelgiŽ dicht voor enkele maanden wegens failliesement.
Ik dacht dat FRS al failliet was in BelgiŽ en geen doorstart heeft kunnen maken (investeerder was AFAIK gaan lopen)
Ze zijn failiet en overgenomen, alleen heeft de investeerder (die er eind vorig jaar nog voor zorgde dat ze tot aan de eindejaarsperiode open konden blijven) na nieuwjaar alle winkels gesloten onder verdachte omstandigheden. Of het tot een overname is gekomen weet ik niet, maar de investeerder beweerde wel dat zij wel degelijk de boel hadden overgekocht.
Ik hoorde van een lokale FRS medewerker dat ze zouden onderhandelen inzake huur en vooral met de entertainmentindustrie om nieuwe voorraden te kunnen krijgen.

Het probleem was klaarblijkelijk dat veel leveranciers niet meer aan FRS wilden leveren en ze enkel nog oude stock hadden om te verkopen.

Een week later waren ze opeens dicht en hoorde ik dat de inhoud van alle Belgische winkels tegen dumpprijzen in Nederland werden verkocht.

http://entertainmentbusin...rijzen-nederland-verkocht

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 april 2014 17:01]

Ze willen wel leveren, maar niet meer in consignatie. Dat wil zeggen dat in plaats van te betalen voor de verkochte goederen verwachten leveranciers dat je betaald voor zij aan u leveren.

En met de pandeigenaren wilde men een lagere prijs bekomen, al snap ik daar de logica niet van. Natuurlijk is het leuk dat je al tientallen jaren hetzelfde pand huurd, maar dat geeft je echt nog niet het recht op een getrouwheidskorting, die pandeigenaren zouden wel gek zijn als ze onder de prijs gaan verhuren wanneer een andere winkel/keten mogelijk meer wil betalen.
:? Dat is in minder dan 1 jaar ? Hoe kan je dan iets doorstarten en in zo'n korte periode "mislukken" ?
Goed, het kan tegenvallen die eerste periode , maar binnen 1 jaar weer failliet is wel erg vreemd....
Geen enkele partij wil nog geld steken in zo'n toko (leveranciers zullen de kredieten ook wel gecancelled hebben). Dus als het geld op is, is het geld op.
Idd Procure die de tent had overgenomen heeft ook 0.0 geinvesteerd in het bedrijf maar wel de directeurs lonen gekregen/geeist. Tja dan gaat het snel bergaf.
Na de doorstart bestond de Free Record Shop nog uit 36 winkels. Het nieuwe faillissement kost 90 mensen hun baan.
Met 90 man 36 winkels draaiende houden? (aangezien het om een compleet faillissement gaat ga ik er niet vanuit dat maar 50% van de werknemers op straat komt te staan ofzo...)

Dat is een lekkere bezetting geweest dan. Die hebben behoorlijk wat uren moeten draaien in de week. En dan alsnog dit resultaat. Zonde voor die mensen.
Zullen de 0-uren contracten wel niet bij zijn geteld. Zou 2 man per winkel zijn...
Liep ook weleens langs een FRS en zag dan altijd hooguit ťťn wat treurige typetje met een nog treuriger assortiment. Dus 90 op 36 zou best kunnen wat mij betreft.
In een artikel (vreemd genoeg gedateerd donderdag 17 april) wordt Hans van Breukhoven geciteerd, die zegt te weten waarom het mis is gegaan. Hij meldt in een interview met Quote "Faillissement FRS schuld interim-CEO Herman Hovestad". Een CEO en een CFO met beide een aanzienlijk maandsalaris en slecht uitgevoerde plannen. Zie de entertainment business site.


Gelukkig was Game Mania bij het vorige faillissement al zelfstandig verder gegaan en zijn onze spaarpunten daar niet verloren gegaan.


Edit: Quote quote toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door mrtnvnl op 22 april 2014 16:36]

Nou is Game Mania net als FRS gewoon overpriced.
Bij de nieuwe games vind ik het nog meevallen (die volgen wel een beetje de lijn van andere Nederlandse ketens) maar qua tweedehands games ben ik het wel met je eens. Die zijn vaak net zo duur en soms duurder dan nieuwe games.
Bij ons in de stad was de FRS nog steeds open, maar het aanbod was ruim gehalveerd en wat er nog overbleef waren oude documentaires en b-films. Geen verrassing dus...
Inderdaad geen verrassing. Van horen zeggen heb ik vernomen dat de overname enkel heeft plaatsgevonden vanwege de locaties in steden die de FRS winkels hadden.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True