Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Google heeft de Hangouts-app voor Android vernieuwd. Voortaan staan sms-berichten en Hangouts in hetzelfde gesprek bij chatcommunicatie, terwijl Google ook heeft gesleuteld aan de weergave van de contactenlijst.

Met het opnemen van sms-berichten in de conversatielijst trekt Google de integratie van sms-verkeer in Hangouts verder door. De vernieuwde Hangouts, die versienummer 2.1 draagt, is nog niet in de Play Store te vinden. Gebruikers krijgen de app in de komende weken.

De app toont conversaties met een persoon die via sms en Hangouts verlopen voortaan in hetzelfde venster. Bovendien belooft Google dat het eenvoudig is om te schakelen tussen het versturen van een sms of een normaal Hangouts-chatbericht.

Hangouts heeft in versie 2.1 ook een vernieuwde contactenlijst. Vooraan zijn er twee secties: een sectie waarin personen staan die Hangouts gebruiken en een 'normale' contactenlijst met telefoonnummer. Volgens Google is deze weergave gemakkelijker in het gebruik, ook voor het versturen van sms-berichten.

Een andere vernieuwing is de toevoeging van een Hangouts-widget. Deze kan een Android-gebruiker op het homescreen plaatsen en geeft toegang tot recente Hangouts-sessies. Verder belooft Google dat de app in deze release stabieler is en dat de videokwaliteit bij webcam-sessies is verbeterd.

Google Hangouts 2.1

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Hoe zou dit gaan bij een groepsgesprek als een van de ontvangers alleen SMS gebruikt (dus uberhaupt geen smartphone). Als die in de groep zit waarbij de rest allemaal via het internet de berichten ontvangen, krijgt die persoon dan alles binnen als SMS? Dan zou ik medelijden met die persoon hebben ;)
Bij een groepsgesprek kun je niet wisselen en kun je enkel via Hangouts berichten versturen.
Welkome wijziging! Nogal vervelend dat als je een keer een SMS stuurt naar iemand die je ook op Hangouts spreekt, je terug moet naar de lijst met berichten!
Google Hangouts is hier te downloaden voor android

Elk platform heeft natuurlijk zijn eigen notificatie overzicht waarin alle communicatie binnenkomt in een overzicht. Zowel IOS WP als Android hebben dit. Alleen is filtering van wat relevant is daarin moeilijk. En moet je elke keer als je berichten beantwoord. De aparte app openen voor het volledig lezen van het bericht of het beantwoorden.
Wat Hangouts dus doet met het combineren van meerdere berichten van verschillende bronnen is een stapje de goede weg op. Daardoor kun je in 1 app, alles lezen en beantwoorden, ongeacht ‘berichtstroom’. Jammer is wel, dat het filteren nog niet zo ontwikkeld is. En dat het ook alleen maar SMS & Hangout berichten zijn.

Waar Google een beetje naartoe gaat, met meerdere contentstromen in 1 overzicht met directe beantwoording zonder te wisselen van app. Is de blackberry hub, en ja blackberry is niet het populairste platform. Maar in de Hub heb je wel AL je communicatie, in 1 overzicht. Kun je selecties maken over wat relevant is, en ook direct beantwoorden zonder openen van een speciale app. Het is zoals tweakers zegt, de beste oplossing, voor communicators die meerdere berichtenstromen binnenkrijgen.

[Reactie gewijzigd door kastjes op 22 april 2014 11:10]

Maar dat is nog de 'oude' versie van Hangouts. 2.0.nogiets Nieuwe functionaliteit is er pas vanaf Hangout 2.1 Die vind je onder andere hier. Geen idee wanneer die overal in de Play Store komt.

Verder best een logische ontwikkeling. Het 'berichten sturen' is natuurlijk het centrale iets van Hangouts, de keuze tussen sms of een hangouts bericht (of desnoods nog wat anders) is dan maar iets secundairs. Daar zou je als gebruiker nog niet eens over hoeven na te denken.
en ja blackberry is niet het populairste platform. Maar in de Hub heb je wel AL je communicatie, in 1 overzicht. Kun je selecties maken over wat relevant is, en ook direct beantwoorden zonder openen van een speciale app. Het is zoals tweakers zegt, de beste oplossing, voor communicators die meerdere berichtenstromen binnenkrijgen.
Het jammer dat mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Ben erg blij met mijn BB Z10 met BB OS10 met z'n BB Hub. Hoor veel mensen die dit ook op Android (en iOS) zouden willen, maar angstvallig vasthouden aan Android omdat ze 'denken' dat BB OS10 geen apps heeft. Gewoon Android apps te gebrioken, vai een downloadwinkel of als APK (net zoals je met .EXE bestanden/programma's op Windows doet)
Op dit moment kan je bovenop de naam klikken en dan naar je SMS conversatie of Hangout conversatie switchen. Persoonlijk vond ik dat al wel vrij makkelijk gaan, alleen moet je altijd goed opletten of je nu aan het smsen bent of aan het chatten.

/edit, ik heb zojuist denk ik deze nieuwe versie via de App store gekregen. Heb dus nu linksonderin een icoontje voor SMS of hanghouts die ik kan togglen.

[Reactie gewijzigd door swtimmer op 22 april 2014 10:45]

Het kan nog handiger.
Gewoon alles in 1 overzicht.
Email, sms, facebook berichten etc.
En dan ook nog selectieopties op wat relevant is.
En direct berichten beantwoorden zonder van app, naar app naar app te gaan.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 22 april 2014 10:41]

Dat was volgens mij het originele idee achter Google Wave. Is hem niet geworden helaas.
Heeft WP dat niet?
Niet volledig. Whatsapp en Telegram doen daar bv. niet aan mee. Google probeert hiermee natuurlijk nog meer mensen Hangouts door de strot te duwen.

[Reactie gewijzigd door valpa op 22 april 2014 11:08]

Verklaar 'door de strot te duwen'?
Je moet SMS'en zelf aanzetten in Hangouts, dat staat niet standaard aan.
Verklaar 'door de strot te duwen'?
Je moet SMS'en zelf aanzetten in Hangouts, dat staat niet standaard aan.
Je hebt gelijk. Er is nu helemaal geen sprake van door de strot duwen.
Er komt juist een extra optie bij de google-app.

Suggereren dat als google functie A nu intergreerd in hun app, dat in de toekomst optie A-uit android wordt gehaald, en standaard wordt ingekapseld door de google-ware. Is een argument van het hellend vlak. Een argument van een argument van het hellend vlak op deze manier toegepast is een drogreden, dus een vals argument.

Ware het niet, dat dit argument gefundeerd kan worden, met historische onderbouwing. Het gebeurd op het google platform namenlijk frequent, dat native opties, worden ingekapseld of vervangen door google apps, waardoor de open-source functie verdwijnt door een G-app.

Dit is gebeurd met
De android browser - In de meeste android versies krijg je nu chrome.
De android email app- Die vaak vervangen door de Gmail-app

Dus de angst , dat de sms-app misschien ingekapseld wordt, of zal verdwijnen waardoor je op android nog meer afhankelijk wordt van een google dienst. Is geen ongegronde en past in het huidige strategische gedrag van de zoekgigant.

Aan de andere kant, mocht het zo zijn, dat de app verdwijnt, is het wel zo dat je dan ongetwijfeld makkelijk een alternatief kunt installeren via de google markt.
Je hebt helemaal gelijk, maar volgens mij kan je Hangouts zelfs gebruiken zonder (ingelogde) Google account.
Je kan dus gewoon SMS'en zonder Google+ of een Google account te hebben.
Dat het een ander naampje krijgt, lijkt mij irrelevant.
Hangouts brengt een-op-een- en groepsgesprekken tot leven met foto's, emoticons en gratis videogesprekken. Leg contact met vrienden via je computer, Android- of Apple-apparaat. Mede mogelijk gemaakt door Google+.
Het is gewoon geintergreerd met google-services, en zonder dat je die services toegang geeft tot al je informatie op je telefoon werkt het smsen bij mij ook niet.

Naast dat het niet werkt zonder google account, vraagt hij ook bijzonder veel persoonlijke rechten af te staan, die machtigingen zullen individueel best allemaal nut zullen hebben. Maar alsgeheel heeft de app een best grote privacy impact.
Uw accounts
accounts op het apparaat vinden
accounts toevoegen of verwijderen
accounts op het apparaat gebruiken
Google-serviceconfiguratie lezen
Uw locatie
geschatte locatie (netwerkgebaseerd)
precieze locatie (GPS- en netwerkgebaseerd)
Uw berichten
uw tekstberichten (sms of mms) bewerken
tekstberichten (sms) ontvangen
chatberichten lezen
uw tekstberichten (sms of mms) lezen
Berichten uitwisselen en synchronisatiemeldingen van de Google-servers ontvangen.
SMS-berichten verzenden
tekstberichten (mms) ontvangen
Netwerkcommunicatie
wifi-verbindingen weergeven
netwerkverbindingen weergeven
Near Field Communication regelen
gegevens van internet ontvangen
volledige netwerktoegang
netwerkverbinding wijzigen
Telefoonoproepen
telefoonnummers rechtstreeks bellen
telefoonstatus en -identiteit lezen
Opslag
de inhoud van uw USB-opslag aanpassen of verwijderen
Bluetooth
koppelen met Bluetooth-apparaten
Camera
foto's en video's maken
Microfoon
audio opnemen
Uw sociale informatie
uw contacten lezen
uw contacten aanpassen
Systeemhulpprogramma's
testtoegang tot beveiligde opslag
sticky broadcast verzenden
uitvoeren bij opstarten
Dus hangouts is ten opzichte van de sms'app meer dan een ander naampje.
ik gebruik de hangouts app al een hele tijd om mijn smsjes te versturen ... je bespaart namelijk geld als hangouts merkt dat de andere ook een g+ account heeft én online is zodat je gewoon IM kan sturen ipv een betalend smsje....
het enige da'k nog mis is dat de sms ook inter-gsm gesynct kunnen orden, zodat je de sms ook op je andere toestellen kan lezen.. bv op de tablet wanneer de gsm nog op de keukentafel ligt terwijl je tweakers leest . voor standaard sms bestaan zo'n tools, voor hangouts helaas niett
Verklaar 'door de strot te duwen'?
Je moet SMS'en zelf aanzetten in Hangouts, dat staat niet standaard aan.
Dat ik steeds lastig gevallen wordt om hangouts te installeren terwijl ik het niet gebruik.
Dat klopt niet?
De Play Store wil enkel de apps op je apparaat updaten, dan heb je toevallig de oude Talk applicatie nog, Hangouts vervangt die en op nieuwere apparaten staat Hangouts standaard geinstalleerd.
Misschien dat talk ooit op de officiële ROM stond, maar draai ondertussen een custom cyanomod en daar staat deze niet op. (net nog eens gecontroleerd)
Toch blijft hij vragen om hangout te installeren.
ook op m'n tablet zonder 3G kaart wordt dit gevraagd.
en daar heb ik zelf geen enkel chat app op staan.
Dat is écht heel vreemd dan, aangezien die (dus als het goed is) enkel Hangouts wilt updaten voor die oude Talk app..
Lijkt me eerder een bug dat dat bij jou gebeurt dan dat het hoort.
Als mensen jou vrijblijvend vragen of er suiker bij je koffie mag, snauw je die dan ook af dat ze jou geen suiker door de strot moeten duwen.

Is er een naam voor die aandoening? Of zeg je dit alleen als het om Google gaat?
Bij Google weet je dat het nu een keuze is en over twee Android-versies standaard.
Maakt toch niet uit?
1. Er zal altijd een AOSP Messaging app blijven bestaan, dus behalve bij GPe en Nexus toestellen zal je altijd óók een berichtenapp hebben.
2. Hangouts is gewoon te gebruiken zonder in te loggen, voor enkel SMS
Erg fijne functionaliteit. Bij Windows Phone hebben is dit ook samengevoegd en heb je bijvoorbeeld Facebook chat en je SMS verkeer gegroepeerd.
Ik vind deze functionaliteit juist vervelend. Dit had Blackberry een tijdje terug ook. toen had ik al mijn e-mail adressen van mijn telefoon verwijderd en deze waren toen ook verdwenen uit mijn msn contact lijst.
Dit heeft BB OS10 nog steeds, maar is gewoon een feature.
Sychronisatie van M$ contactenlijsten / accoutn(s) uitschakelen in je Contactpersonen app. Als je dit niet meer wil.
de functionaliteit an-sich misschien wel echter heb ik hangouts er net afgegooid omdat het te lang moet laden als je alleen maar een SMS wilt versturen...

ik hoop dat dit in deze versie (aanzienlijk) verbeterd is, zolang ik daar geen confirmatie van zie ga ik het niet installeren, ook al vind ik de app zelf best fijn moet deze lightweight laden (ik kill altijd alle apps in de achtergrond als ik deze niet gebruik, vanwege de batterij en omdat het kan)
Wel jammer van de bug die steeds een fout telefoon nummer toont (is dit jouw nr.)
(en als je niet oplet zit het er in voor je 't weet)
NB: ik vermoed dat het te maken heeft dat ik bij een virtuele operator zit (Mobile Vikings)
sim-kaart die softwarematig wordt overschreven ivm behoud van jouw nummer.
(en phone "ziet" het originele nummer als t echte ?)
Ik had dit probleem ook bij mijn vorig (ander merk-phone) en, mijn vrouw heeft het zelfde probleem met haar SIM, dus geen uniek geval vrees ik.
Is niet specifiek een bug van Google Hangouts, ik heb dit ook gemerkt bij de Android instellingen (About my phone > status > my phone number).

[Reactie gewijzigd door bvanaerde op 22 april 2014 10:58]

Je hebt gelijk, er zijn ook andere apps die hier moeite mee hebben
(is dus idd niet hangouts in sé, maar eerder het OS dat het correcte nr niet van de SIM oppikt.)
Wel irritant probleempje :-(
Dit is inderdaad een algemeen gegeven, en komt bij Android naar voor omdat deze op sommige plekken het door de SIM kaart gerapporteerd nummer gebruikt. En Mobile Vikings (ik heb dit ook) overschrijft dit nummer niet, waardoor je het nummer ziet wat je had gekregen mocht je geen nummer overdracht gekozen hebben.

Afhankelijk van de telefoon die je hebt kan je dit soms overschrijven, hoewel het afhangt van welke telefoon je juist hebt. Als je ergens nog een dumb-phone hebt liggen kan je daarin eens proberen om je telefoonnummer op de SIM kaart aan te passen. Ik had nog ergens een oude Nokia liggen waarmee dit prima ging.
Niet handig, veel berichtjes heb ik ondertussen en niets vermoedend als mms verstuurd.... AAUUW
Dat is minder. Staat als het goed is wel duidelijk in de balk waarin je berichten typt dat het iig via SMS gaat. En volgens mij heb ik ook ooit een melding gehad als ik een plaatje wilde MMS-en.

Zie hier: http://cdn.androidpolice..../04/nexusae0_phone-04.png

[Reactie gewijzigd door AniMatrix op 22 april 2014 10:30]

En wat als ik dit niet wil? Kan ik ook gewoon nog de oude sms app blijven gebruiken? :?
Ik heb namelijk helemaal geen interesse in hangouts en Google+ etc, maar google duwt het wel erg door je strot.
Laatst een Gmail account aan moeten maken voor iemand, heb je dus meteen een G+ profiel. Kun je wel weer weghalen, maar ik vroeg er niet om.
Prima als ze de optie bieden natuurlijk, maar het moet wel een optie blijven en niet een verplichting.
Je kan gewoon elke SMS app gebruiken welke jij wil.. Sterker nog, in ieder geval tot nu, moet je in hangouts aangeven of je SMS in die app wil of niet.
Ik hoop dat het echt erg makkelijk is om te switchen tussen sms en hangouts. Met deze versie moet ik nog wel eens moeite doen om een smsje te sturen naar iemand die ook hangouts heeft.
Linksonder in de conversatie staat altijd het pictogram om dat te doen, heel makkelijk dus.
Download voor wie em nog niet via playstore kan downloaden.
Nu nog dual sim functionaliteit in het sms gedeelte want nu kun je alleen versturen vanaf de eerste simkaart in Hangouts.

[Reactie gewijzigd door Marzman op 22 april 2014 13:31]

thanx, dan laat ik de sms functie nog even zitten
Komt nog bij dat Hangouts de landcode wegstript als je gaat SMSen. Erg onhandig in het buitenland.
Dat is bij mij niet het geval. Bij start van een leeg SMS-bericht zie ik: "Send to +32 ...".
Ik was tijdens Pasen in het buitenland waarbij ik met (de 'oude' ) hangouts een sms wilde versturen. De persoon in kwestie heeft in mijn contactenlijst alleen maar een 0031 nummer. Hangouts stripte dit gewoon weg waardoor het een standaard 06 nummer werd.
De enige oplossing was het copy/pasten van het hele nummer.

:( Sterker nog. Als ik het nu probeer vertelt Hangouts me dat de persoon in kwestie zich niet op Hangouts bevind en vraagt me of ik hem hiervoor wil uitnodigen via SMS. Als ik dat annuleer (want ik ga niet spammen), dan verdwijnt alles weer en kan ik überhaupt geen SMS versturen.

https://code.google.com/p...20Owner%20Summary%20Stars

[Reactie gewijzigd door oef! op 22 april 2014 14:28]