Telenet stopt in september met ondersteuning van sd digiboxen en digicorder

Telenet heeft aangekondigd dat vanaf 2 september vier typen digiboxen en een digicorder-model die uitsluitend tv-zenders in sd-kwaliteit kunnen tonen niet langer bruikbaar zijn. Klanten met een dergelijke settopbox dienen een hd-digibox of -digicorder aan te schaffen.

De digibox DB-AD100, DB-AD101, DB-AD110 en DB-AD120, evenals de digicorder DC-AD1000 zijn volgens Telenet vanaf september niet langer bruikbaar op zijn kabelnetwerk. Volgens de kabelaar wordt de firmware van de settopboxen niet langer ondersteund door de fabrikanten. Bovendien kunnen de genoemde digiboxen en digicorders geen hd-zenders tonen, terwijl volgens Telenet hd inmiddels de standaard is: steeds meer tv-zenders hebben een hd-kanaal en in de toekomst zouden zender mogelijk uitsluitend in hd uitzenden.

Telenet stelt dat klanten die nog een oude sd-settopbox bezitten contact met het bedrijf op kunnen nemen om een nieuwe hd-digibox of -digicorder aan te schaffen. De kabelaar belooft een overstapaanbod te doen als de klant contact opneemt of langs een Telenet-winkelpunt te gaan. Opnames op een sd-digicorder kunnen overigens niet worden overgezet naar een hd-variant.
Digibox DB-AD100

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

02-04-2014 • 17:25

61

Reacties (61)

61
59
28
5
2
27
Wijzig sortering
Beste Telenet,

wanneer krijgen (kopen) we eens een digibox met de mogelijkheid tot meenemen van onze zuurbetaalde media? Als ik een interessante reportage zie en ik wens daarvan een stuk te tonen in mijn lessen dan heb ik die mogelijkheid niet, hoewel het legaal is volgens onze wetgeving op gebruik in onderwijs.

Met mijn analoge tv / distributiekabel kan ik opnames maken en overzetten op een schijfje via mijn dvd recorder. Blijkbaar hadden we vroeger dus meer vrijheid dan nu?

Zullen de nieuwe digiboxen van betere kwaliteit zijn of zullen ze opnieuw laggen / stroomvreten en na enkele honderden uren stuk gaan zoals de voorbije jaren. Zullen we opnieuw al onze opnames kwijt zijn als we een nieuw toestel moeten hebben of verhuizen?

Graag investeren in hard- en software van hoge kwaliteit in plaats van dure tv spotjes over king, kong en rio. |:(
Anoniem: 445164 @mrb852 april 2014 17:41
Inderdaad, elke 1,5 jaar een HD-recorder defect en alle opnames kwijt. Telenet kan/wil ze niet overzetten. Rotzooi.
Bij Belgacom worden opnames (niet allemaal maar toch wel veel) na 30 dagen automatisch verwijderd dus veel beters is er niet.
Bij Belgacom worden enkel nPVR opnames na 30 dagen verwijderd. Die functie zit niet eens op de digicorder van Telenet.
Bij TN heb je die nood ook niet omdat je meerdere zenders kan opnemen op je eigen decoder. Belgacom moest dit wel aanbieden omdat sommige mensen amper genoeg bandbreedte hebben om maar één SD zender te bekijken.
Dan heb je of pech, of je doet iets verkeerd: wij hebben al meer dan 3 jaar dezelfde digicoreder, en die is er dan nog gekomen omdat de vorige geen HD had (die ook nooit een mankement vertoond heeft).
Er zijn manieren deze op pc te krijgen.
Volgens de site van Telenet:

http://klantenservice.tel...ten-naar-een-dvd-recorder

Maar dat is ronduit idioot. Van digitaal (in de digibox) naar analoog terug naar digitaal (in de DVD recorder). Welke kwaliteit heb je dan nog ... (Nog afgezien van het feit dat ik er een dvd recorder bij moet kopen)

Waarom is hdmi toch altijd zo encrypted op consumer niveau? Geef ons gewoon waarvoor we (teveel) betalen.

[Reactie gewijzigd door mrb85 op 23 juli 2024 10:29]

Dat is te omzeilen
Hoe? Of beter hoe diep moet ik graven om dit voor mekaar te krijgen?
capture kaart eraan hangen en afspelen/recorden maar.
Qua vrijheid, je slaat de nagel op de kop !

Enkel via TV vlaanderen kan je nog eigen opnames maken. Je bepaalt zelf je decoder met bijv ftp access.

Een ander alternatief in de veronderstelling dat je internet hebt in het onderwijs : bhaalu.be
maar misschien druist dit in met hun "familiale huissfeer" juridische regels ? en ook geen oneindige storage...

Je kan toch ook nog een "tv met een kaartje" CI+ module bestellen bij telenet ? En dan hopelijk een gesupporteerde decoder waar je aan de digitale content kunt ?


Wie wil er nog rap een AD1000 overnemen (staat hier stof te vergaren :-)

[Reactie gewijzigd door bertHobbes op 23 juli 2024 10:29]

die CI+ module kan recorden ook blokkeren, dus dat zal ook niet echt werken ...
Dit is echter niet volledig geblokkeerd, het is mogelijk, mits de TV het ondersteund, een externe hardeschijf aan te sluiten aan je TV en hierop opnames te maken via een CI+ kaart.

Dit is wel beveiligd zodat het niet zomaar op een computer overgezet kan worden, maar een andere gelijkaardige TV zou mijn inzien wel moeten werken geloof ik?
Niet helemaal. Je kan alleen de kanalen opnemen die je ook via yelo kan bekijken, dus. Vtm ed kan je sowieso niet opnemen. Je kan wat je wel hebt opgenomen ook niet doorspoelen. Hier zijn ook nog wat uitzonderingen op. Telenet ondersteunt het opnemen via die ci+-module officieel ook niet. De info hierboven heb ik van iemand die voor telenet werkt, je vindt dit nergens terug in folders of de website. De ci+module moet je volgens telenet vooral zien als opvolger van de digibox en niet als vervanger van de digicorder.
Die CI+ module werkt nochtans schitterend op mijn 'goedkope' Samsung ES5500. Opnemen (ook in standby), doorspoelen opgenomen content, timeshifting; en dit op alle geabonneerde kanalen. Neemt niet weg dat Telenet in de toekomst bepaalde functies in-en uit kan schakelen, vooral over het doorspoelen van reclame zitten ze nu te tobben.

Ivm het opnemen van content op een hdd, vermoed ik dat elke toestel een unieke codering toepast, zodat content niet uitwisselbaar is.

Voor de niet veeleisende tvkijker (1 enkele tuner op de module) is dit een ideale vervanger en je bespaart maandelijks 8€ abonnementsgeld (excl. de 70€ aanschaf).
Dank voor de info! Dat maakt het weer veel interessanter. Miss moet ik toch maar een kabel leggen.
Je kan toch je digibox meenemen en aansluiten op een tv op school? Of beter nog: vraag aan je baas dat hij tenminste 1 digicorder aankoopt. Op die manier moet je ook geen privé spullen gebruiken op je werk.
Neen, een digicorder kan niet meegenomen worden, tenzij je in je klas een actieve kabelaansluiting hebt, wat zo goed als onbestaande is ...

Eentje aankopen op school? Ben je niets mee als er geen distributie ligt in elke klas waar je les geeft. Geef ons gewoon een USB poort zodat we het journaal / film / reportage / ... Kunnen transporteren doorheen onze klassen / lessen. Dit is legaal voor onderwijsdoeleinden.

Ooit hadden we hoop om onze eigen bestanden te kunnen kopiëren. Waar ben je gebleven beste man? :'(

nieuws: Hacker krijgt cardsharing-software draaiende op Telenet-settopbox
In theorie ja, bij Telenet, nee
De digibox weigert dienst als hij geen verbinding heeft (lees het ding start niet op). Is zo ingesteld door Telenet.
In theorie ja, bij Telenet, nee
De digibox weigert dienst als hij geen verbinding heeft (lees het ding start niet op). Is zo ingesteld door Telenet.
Dat is niet waar. Je kan een digicorder zo meenemen ergens anders naartoe en naar je opnames kijken.

Voor het bekijken van de opnames heb je geen actieve kabel aansluiting nodig, enkel een TV, HDMI of Scart kabel en stroom.

Je krijgt inderdaad wel een foutmelding dat er geen signaal doorkomt, maar die melding kan je zo wegdrukken. Via het menu kan je dan gewoon aan je opnames en deze afspelen. Opnames worden op de hardeschijf opgeslagen, deze wordt niet geblokkeerd en is niet afhankelijk van een kabel signaal.

Waar je wel rekening mee moet houden als je een digicorder meeneemt, is dat hij op de correcte resolutie moet staan voordat je het menu kan openen. Als hij thuis bijvoorbeeld met HDMI is aangesloten, en op de andere locatie met Scart, dan moet je eerst de resolutie omlaag zetten.

[Reactie gewijzigd door Ubahnub op 23 juli 2024 10:29]

Moest Telenet je vrijheid geven dan zat je nu niet opgezadeld met hun verplichte zuurbetaalde digiboxen.
Vroeger trok ik de analoge tv binnen via een tv kaart en dan in combinatie met een media software pakket (kan niet meer op de naam komen)

Man man, wat werkte dat goed. Pauzeren? geen probleem. TV gids? geen probleem. Opnames plannen vanuit de tv gids? geen probleem. Doen met je digitale opnames wat je zelf wilt? geen probleem

En ik spreek van de tijd voor en begin van digitale boxen. En het beste van al? Het haperte nooit, nee het werkte enorm snel. Zelfs teletext ging instant, dus niet wachten tot het cijfertje oploopt tot waar jij het wilt, nee 888 en bam, meteen zat je op de juiste pagina. Ook logisch aangezien die computer veel meer aankon. Daarnaast kon ik het geluid via een soundblaster opmixen naar 7.1 surround.

Het enige wat nu beter is aan die digiboxen is de beeldkwaliteit, voor de rest ben ik er alleen maar achteruit op gegaan. Men zou hun verplicht digibox beleid kunnen schrappen maar dat willen ze uiteraard niet (dan kan je zelf een digibox naar keuze nemen of gewoon de digitale tuner van de tv zelf gebruiken). Nee nu ben jij verplicht hun rommel te kopen en zij houden volledige controle over wat wel en niet kan. En digitale opnames uit hun digibox halen behoort niet tot opties die Telenet graag ziet. En natuurlijk kunnen ze opnames overzetten als je digibox kapot gaat, echter dit is extra werk en als je het bij een doet moet je het overal doen dus nee. Met een beetje geluk bestel je de verloren aflevering wel via net gemist voor veel te veel geld.
Bij Telenet kan je al geruime tijd via je digitale tuner van je tv kijken. Je moet enkel bij hen een CI kaartje kopen.
Correctie: je kan via de digitale tuner van je TV kijken mits een CI+ kaartje. Let op de +. Dat staat voor PLUS beperkingen.

Niks vrijheid, niks doen wat je wil. Telenet beslist wel wat jij mag en kan. Nee dank je.
Echter krijg je wel aardig wat vrijheid en als het aan Telenet zou liggen, zou je veel meer mogen doen.

Houd er hier rekening mee dat Telenet gebonden is aan de contracten die zij heeft met de omroepen. Vooral MEDIALAAN, overkoepelende organisatie van VTM/2BE etc... is heel erg conservatief over wat er wel en niet mag met hun uitzendingen.

Ook de andere omroepen zijn er niet zo happig voor dat alles zomaar opgenomen kan worden en verspreid kan worden via de computer of op andere manieren, omdat ze bang zijn zo reclame inkomsten te verliezen.

Telenet zelf is niet de grote boosdoener hier, de kortzichtigheid van de omroepen in Belgie speelt hier een veel grotere rol op de beperkingen.

Tevens kan je wel opnames maken via je CI+ kaart, als je TV-toestel dit ondersteund en je een geschikte externe hardeschijf hiervoor hebt. Maar deze opnames zijn inderdaad beveiligd, zodat ze alleen op de TV afgespeeld kunnen worden.
Dat kan niet. Telenet ondersteunt heel beperkt ci+ ontvangers en geeb waarmee opgenomen kan worden. Alle kanalen zijn gecodeerd.
Anoniem: 561095 2 april 2014 17:33
Fabrikanten ondersteunen geen software meer voor de SD Digibox en de SD Digibox
Zou dat echt waar zijn? En stel dat het echt zo is: als Telenet gewoon wat geld er in stopt, zullen de fabrikanten echt wel support (blijven) leveren.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 561095 op 23 juli 2024 10:29]

Ik ben vorige week nog naar ADB geweest, die o.a. de HD Digicorders beheert. Ik kan je verzekeren dat ze heel wat beters te doen hebben dan legacy dingen te ondersteunen. :)
Valt er dan nog zoveel te ondersteunen ? We hebben thuis een HD en een SD box en die SD box werkt eigenlijk uitstekend voor wat het moet doen. Ik zou niet weten wat voor nieuwe software daar direct voor nodig zou zijn.

Telenet ontwikkeld toch zelf het gros van de software op die digiboxen ? Is het eigenlijk niet zo dat die nieuwe boxen zaken zoals MPEG4 ondersteunen (oude Digibox is mpeg2 dacht ik ?) en dat alles overschakelen naar MPEG4 ruimte vrij maakt ?

Misschien willen ze zich wapenen tegen de komst van Netflix (die nieuw CEO heeft zich dat al een paar keer laten ontvallen in interviews) en consoorten die toch wel een bedreiging vormen. Als iedereen zo'n interactieve box heeft thuis staan, is het misschien makkelijker om hun (alternatieve) producten te pushen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 23 juli 2024 10:29]

Ja, Telenet ontwikkelt zelf de gebruikersinterface. De rest van de box is aangekocht. En dan zie ik een aantal zaken:
* de fabrikant ondersteunt die oude box niet meer, en zelf die ondersteuning betalen of overnemen kan behoorlijk duur zijn.
* die gebruikersinterface zullen ze graag zo mooi en gebruiksvriendelijk mogelijk maken - maar het is heel goed mogelijk dat de oude digibox niet krachtig genoeg is om de recentste interface te draaien. Dus ook die oude interface blijven ondersteunen, wat ook weer een hoop geld kost.
* de oude digibox gebruikte mpeg2, de HD modellen mpeg4. Sommige zenders staan dus nu 3 keer op de kabel: analoog, mpeg2 en mpeg4. Daarin knippen maakt een hoop bandbreedte vrij voor nieuwe diensten of meer zenders.
* en over hoeveel oude digiboxen spreken we eigenlijk?

Al die argumenten samen zou het best kunnen dat het voor Telenet zelfs goedkoper zou zijn om al die oude digiboxen gratis te vervangen, dan om die oude boxen te blijven ondersteunen. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze die omruiling ook echt gratis zullen doen :)
Die zenders staan er niet tegelijk in MPEG2 en in MPEG4 (H.264) op, omdat de nieuwere boxen zowel MPEG2 als H.264 aankunnen.
De zenders die in HD uitgezonden worden zitten er dus één keer in MPEG2 op (SD zender, bijv. VTM) en één keer in H.264 (HD zender, bijv. VTM HD).
Vermits H.264 voor dezelfde beeldkwaliteit minder ruimte inneemt, komt er wat ruimte vrij als de SD boxen verdwijnen.
De SD zenders kunnen dan ook in H.264 uitgezonden worden, of eigenlijk geschrapt als er een HD variant bestaat.
De HD digiboxen kunnen het HD beeld immers ook schalen naar een SD beeld voor wie via SCART kijkt (vooral beeldbuis TV's).
Dan kun je dus bijv. VTM schrappen en enkel nog VTM HD op de kabel behouden.
Dat spaart dan nog eens wat ruimte uit.
Je kan de reden al zo uit het artikel halen:
"Bovendien kunnen de genoemde digiboxen en digicorders geen hd-zenders tonen, terwijl volgens Telenet hd inmiddels de standaard is"

Nu zitten ze de voornaamste kanalen dubbel uit te zenden, een keer in HD en een keer gewoon. Als die oude digiboxen buiten zijn kunnen die gewone kanalen de schop op en krijg je enkel nog HD. Dan kan men dus gewoon de helft van die kanalen schrappen wat hun goedkoper uitkomt.

Bovendien is altijd simpeler/goedkoper om een heel beperkt aantal type's te ondersteunen. Eigenlijk net hetzelfde bij een groot bedrijf, daar wil je ook dat iedereen zoveel mogelijk hetzelfde type heeft omdat het anders een ramp word om alles te testen en te ondersteunen. Zeker als je iets out of the box wil doen, bijvoorbeeld: schakel de wifi uit als er een lan verbinding is (dat Microsoft daar nog altijd geen GPO voor heeft, ik versta het nog altijd niet)
Het is meer dat ze veel, veel meer andere units hebben dan zuiver die van Telenet. Misschien ligt het wel aan Telenet, dat die een betere producent moet zoeken, maar dat ligt hier niet onder discussie afaik. :P

Ik ben het wel half met je eens dat Telenet waarschijnlijk geen moeite heeft gedaan om dat tegen te gaan omdat ze de nieuwe dingen willen doorduwen.
ach, zelfs humax heeft amper tot geen updates op nog redelijk recente hd-boxen...
Tja, als het werkt, waarom updaten?
Don't fix it if it ain't broke.
Tja, en daar ligt het probleem, genoeg aan die humax boxen werkt niet....
Het is sowieso troep, wat is nu een digibox zonder videorecorder? :+

Maar ff serieus, hoe lang zijn CRT's ondertussen van de markt? Als bedrijf moet je een keer 'door'.
Het gaat echt niet alleen over CRT's. Ik zou de mensen niet willen tellen die een HD-televisie in hun woonkamer hebben staan, maar een goedkoop, kleiner LCD scherm dat geen HD aan kan in slaapkamer of keuken. En daarvoor was de oude digibox prima geschikt.
Ik heb een Digibox (wel een HD) in de keuken staan aan een kleine TV (voor het weinig dat we daar kijken hebben we heus geen Digicorder nodig). Trouwens op een Digibox kan je de opnames bekijken die je op je Digicorder hebt staan als beide in een netwerk hangen !
desondanks dat het bericht ondertussen al is aangepast, wil telenet dat niet doen.
waarom geld steken in oude klantenhardware terwijl ze hen een nieuwe decoder kunnen verkopen ? de huurtoestellen kon je al een tijdje omruilen, dus die zullen er al wel voor het merendeel uit zijn
Allemaal leuk, dat HD. Het is niet omdat er miljoenen HD tv's verkocht zijn, dat iedereen er zeker één heeft. Nog steeds zijn er vele gezinnen die een gewone beeldbuis tv hebben staan. Daar ben je met HD niets mee. Moeten die mensen dan zomaar die tv weggooien ?
De HD Digibox/recorder heeft nog altijd een SCART aansluiting.
is geen argument om de klant terug te laten betalen voor een nieuwe decoder !

Wat zijn de telenet voorwaarden eigenlijk qua minimale support periode wanneer je zelf een SD digicorder hebt gekocht ?
Heb ik dat ergens vermeld dan? Mijn reactie was enkel bedoeld om aan te tonen dat de HD digibox/recorder ook met oude TV toestellen compatibel is.
Zelf ben ik ook niet echt tevreden met de gang van zaken (heb zelf nog een SD Digicorder in gebruik)
Mag voor telenet geen argument zijn......

Niet persoonlijk bedoeld :-)
Geweldig is dat - hoeveel eindgebruikers gaan daar blij mee zijn?
En waarom opent Telenet die toegang niet - idem voor BGC - waarom kan ik niet m'n eigen linux-bakje daar aan koppelen? Zo lang dat niet kan - blijven jullie lekker buiten - ik kan best zonder die waardeloze pulp - zelfs al betalen jullie me hiervoor - dan nog moet ik't al lang niet meer hebben!
Ik heb gewoon een oude pc gekopelt aan mijn tv en via yelo heb ik een gratis tv aansluiting extra gekregen
Moesten ze dan gewoon stoppen met het uitzenden van de kanalen in SD die ook in HD worden uitgezonden maken ze weer een hoop bandbreedte bij voor nieuwe kanalen in HD, dus dat kan nog een leuke evolutie worden.
Ik kreeg mijn sd-digicorder 6 jaar geleden van Telenet. Zal hen eens laten weten dat ik eenzelfde voorstel verwacht voor de HD-versie of dat ze alvast één klant kwijt zijn. Het ding doet nog steeds zijn werk en staat barstensvol met opnames voor de wederhelft.

In hun mededeling staat er niets over de noodzakelijke modem? Ik gebruik nog steeds een docsis2 modem. Veronderstel dat ik die ook niet moet upgraden, behalve als je verandert van internet-pakket?
De opnames kunnen nog steeds bekeken worden, ook als de box gedeactiveerd wordt. Tevens wordt/blijft de box jouw eigendom, hoeft niet binnengebracht te worden.
Telenet stelt dat klanten die nog een oude sd-settopbox bezitten contact met het bedrijf op kunnen nemen om een nieuwe hd-digibox of -digicorder aan te schaffen.
Ik vind het toch wel straf dat je opnieuw een digibox/digicorder moet kopen. Naast het feit dat klanten voor dat materiaal reeds de hoofdprijs hebben betaald, is de kans nog eens behoorlijk groot dat dat binnen niet al te lange termijn opnieuw gebeurd. De laatste generatie digicorders kan je namelijk niet kopen, maar ben je verplicht te huren. Degene die je wél kan kopen zijn refurbished modellen van de vorige generatie.

Dat durven ze zelfs bij Telenet's grootste concurrent, Belgacom, niet doen, alle decoders van de eerste en de tweede generatie worden sinds 1 september 2012 gratis vervangen.
Het is tegenwoordig perfect mogelijk om de laatste nieuwe HD Digicorders te kopen.
Telenet is dat niet die belgishe coax mafia die coax veranderde in fiber ?
dit is terug gewoon telenet hun wijze om ons uit te persen.
Ik heb vroeger een digicorder gekocht.
Er is geen enkele reden om die toestellen af te schaffen.
Het is zowiezo al brol, hun interface trekt ook op niets, hun programmagids is totaal niet up to date en soms leeg.
Als het is omdat ze SD en HD kanalen moeten dubbel uitzenden?
simpel : delete die kanalen van Israel , al die franse (zelfs betaalkanalen, vreten bandbreedte weg) en overbodige zenders.

Het is gewoon weer een methode om poen te pakken. Nieuwe HD recorders verkopen of 8€/maand extra huren.
Ben curieus hoeveel werkende SD-boxen er nu nog werken, zal wel veel zijn.

Het wordt tijd dat de politiek hem hier in moeit.
Telenet heeft een monopolie, en daardoor moeten ze bepaalde dingen aanbieden (en niet verplichten) aan hun klanten.
Het is een provider, en zouden moeten verplicht worden dat de hardware zelf te kiezen is (zoals in Nederland dacht'k.)
Telenet moet signalen doorzenden en da's al.

Wat wordt het volgende? een Telenet - TV verplicht?
Of moeten we als klanten telenet ondergoed beginnen te dragen - verplicht te huren?
Geld verdienen lijkt me ook de enige reden.

Ik heb zelf een SD-digicorder gekocht voor +/-80 euro zo'n 6 jaar geleden. Dat ding werkt goed genoeg voor mij. Een vriend van me heeft een nieuwe HD-digicorder en die blijkt dus even traag en lomp in bediening als mijn 6 jaar oude toestel, enkel de beelden zijn in HD. Ik heb trouwens slechts een HD-Ready TV.

De nieuwe zou ik moeten huren voor 8 euro per maand... dus na 1 jaar, 96 euro, heb ik al meer betaald dan de aankoopprijs van het oude toestel. Waarom niet de toestellen laten aankopen zoals vroeger... veel te voordelig voor de klant.
HD Digicorders zijn wel te koop, aan 249 euro met 2 jaar garantie.
Ik wacht een beter voorstel af dan tot het einde van het jaar huren aan 4 euro per maand.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.