Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Microsoft heeft de sensor, voeding en hub voor Kinect for Windows v2 getoond. De hardware lijkt op die van de Xbox One-versie. Het bedrijf zegt dat de introductie naderbij komt en dat binnenkort meer details over het platform bekendgemaakt worden.

De sensor van Kinect for Windows v2 lijkt identiek aan die van de Xbox One. Aan de bovenzijde staat alleen niet de tekst 'Xbox' maar 'Kinect' en het Xbox-logo aan de rechterzijde heeft volgens Microsoft plaats moeten maken voor een kleinere en simpeler power-indicator.

De hub bevat aansluitingen voor de sensor, usb 3.0 en de voeding. De voeding zelf is ongeveer even groot als de hub en opereert op een spanning van 100–240 volt, afhankelijk van de regio. Microsoft gaf halverwege vorig jaar al een beperkte groep ontwikkelaars toegang tot zijn Kinect for Windows v2-platform, waarbij ze een sdk en de vroege versie van de hardware kregen. Ontwikkelaars hebben sindsdien al enkele eerste resultaten laten zien van hun werk met het platform, zoals het project van Apache Labs, waarbij in beeld gezichten van gebruikers verwisseld kunnen worden.

De nieuwe Kinect heeft ten opzichte van de vorige versie betere spraak- en bewegings-herkenning en ook kan video met 1920x1080 pixels op 30fps opgenomen worden. Het platform zal onder andere voor Skype gebruikt kunnen worden. Microsoft belooft binnenkort meer details bekend te maken. Voorheen waren er berichten dat Kinect for Windows v2 in de zomer uitgebracht zal worden.

Kinect for Windows v2Kinect for Windows v2

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

De prijs voor de sensor is 249$ overigens.
Oh, dan loop ik wel naar de TV toe om van kanaal te verwisselen... Of pak mijn afstandbediening.
Leuk, maar zonder goed werkende software blijft het toch een gimmick. Voor de eerste Kinect zijn heel wat projectjes ontwikkeld, maar afgezien van de hardware en een SDK heeft Microsoft (na initiŽle actieve tegenwerking...) weinig gedaan om bewegingsherkenning voor de desktop te promoten. Wat dat betreft lijken ze weinig geleerd te hebben van de wijze waarop touch in Windows 7 was opgenomen. Jammer, want bewegingsherkenning is op middellange afstand potentieel interessanter dan touch - ik zit in ieder geval liever niet steeds met gestrekte arm achter mijn bureau.

[Reactie gewijzigd door whetstone op 28 maart 2014 07:46]

Eens. Meer dan een heel dure Skype camera is het momenteel nog niet volgens mij.
De huidige, minder precieze, Kinect wordt nu al gebruikt in commerciŽle omgevingen.
Zo is er een winkelketen waar je kan zien hoe een pak bij jou gaat staan zonder hem aan te trekken. Dat scheelt weer met het zoeken van de juiste pasvorm voor bijvoorbeeld een broek.
Ook wordt het in ziekenhuizen toegepast zodat chirurgen tijden een operatie zonder iets aan te hoeven raken (en dus steriliseren) foto's etc kunnen opvragen.

Er is momenteel geen killer toepassing voor thuisgebruik, dat ben ik met je eens. Maar het doel van deze kit en de bijbehorende SDK is om iedereen de mogelijkheid te bieden deze te ontwikkelen. Tuurlijk doen ze dat niet om puur filantropische motieven maar ik ben blij dat ze het doen. Door te stellen dat het momenteel niet meer dan een Skype camera is doe je ze volgens mij geen recht
Ik krijg anders het idee dat ze het serieuzer aanpakken deze keer. Voorral ook omdat ze hem nu dus officieel gaan supporten vanaf het begin met SDK en ook al diverse testversies heeft lopen bij externe partijen.

We zullen zien, denk dat de vraag voor de nieuwe Kinect wel groot zal zijn als je kijkt hoeveel beter de hardware is geworden. Vooral het feit dat licht weinig meer uitmaakt voor herkenning gezichten en dat het veel sneller werkt lijken me voor veel developers welkome veranderingen.
Moesten ze dat dan promoten? Ik heb hier op Tweakers meer dan eens van die projecten gelezen die een Kinect gebruikte. Zowel voor medische toepassingen en robots.

Misschien dat ze het nu wat meer gaan promoten voor ook meer consumenten zaken, maar zoals Bart beweert, een fancy Skype camera is het zeker niet.
Dat is zeker een onderwaardering van de potentie die langzaamaan bekender worden.

De eerste Kinect was een gimmick van de Xbox, een spelconsole. Echter bleek dat je er meer mee kunt. Het bleef daarbij in eerste instantie bij een groepje 'nerds' die er allerlei zaken mee deed dat niet was toegestaan. Met de huidige Kinect kunnen bedrijven gewoon legaal aan de slag om software te ontwikkelen.

En de markt is voor spellen misschien relatief klein, maar met name in de medische sector kan deze kleine investering een wereld van verschil maken.
Dat 'moet' niet, uiteraard - het is hun product, ze kunnen ermee doen wat ze willen. Ik zie echt enerzijds dat Microsoft zwaar inzet op touch, maar anderzijds dat dat op de desktop totaal niet aanslaat. Bewegingsherkenning is potentieel een levensvatbaar alternatief. Nu heeft het de ('Modern UI') interface en de sensor, maar niet de 'missing link' tussen de twee voor de desktop.

Bij de eerste Kinect zag je dat GUI-bediening een van de eerste toepassingen was die werd ontwikkeld door derden (wellicht ook vanwege Minority Report-achtige idealen) en de laatste keer dat ik naar Kinect apps keek, was er de nodige keus. Ook bij de Leap Motion zie je daar heel wat voorbeelden van. Er is duidelijk vraag naar cq. belangstelling voor bewegingsbediening, maar Microsoft lijkt er vooralsnog weinig gevoel bij te hebben.

Al die specialistische toepassingen zijn leuk, maar als consument die reageert op een (primair) consumentensite is een consumententoepassing iets waarin ik geÔnteresseerd ben. Ik kan me voorstellen dat hier meer mensen zijn die niet louter werken op tablets en laptops. C'est tout.
Kijk nou een stel dansende nerds :+
Geweldig!
Nieuwe rage, de tegenhangers van Gabbers :9
Integreren in 3d applicaties en te gebruiken als motion capture doel einde. Succes verzekerd.
Vooral in combinatie met Windows 8 zou dit wel eens interessant kunnen worden. Mits de ondersteuning vanuit Microsoft beter is als bij Windows 7. Ben ook wel benieuwd naar de prijs, vond de eerste kinect toch net iets te duur.

Wat ik vooral mooi vond aan de Kinect was het aantal tweaks/hacks die er ineens onstonden. Ook al zijn veel van deze projecten zelden afgemaakt of commercieel toegepast, toch mooi om te zien wat mensen allemaal konden verzinnen met de kinect. Ben benieuwd!
Ik wil m graag hebben. Heb op de v1 een paar leuke klanten. Een chirurg en een tandarts...erg gaaf!
Google voor de grap eens op Kinect projects for PC (b.v. http://www.kinecthacks.com/). Dan gaan mensen volgens mij meer begrijpen hoe vet dit is voor een PC gebruiker. Je kunt hier zo ontzettend veel mee en nee het is geen dure webcam. Het is een 3D camera die dus ook diepte kan zien. Doe er zelf niks mee maar vind de dingen die ik erover heb gelezen bijzonder interessant.
Ben benieuwd wat hiermee mogelijk is m.b.t. motion capturing voor bijvoorbeeld indie developers. Iemand hier al ervaring mee / voorbeelden van gezien met bijv. kinect v1?

/edit: link hier boven van arjentjuh op de eerste post :'(

https://www.youtube.com/w...er_embedded&v=USy_Jzi7HkQ

[Reactie gewijzigd door DrParanoid op 28 maart 2014 09:13]

Ofwel gewoon de xbox one versie maar dan ipv de proprietary connector een USB3 connector inclusief vrijgegeven drivers voor windows, want waar denk je dat developers mee hebben zitten ontwikkelen tijdens hun xbox-one development.. Ik vindt het te gek voor woorden dat ze niet gewoon de xboxone versie ook gewoon USB3 hadden gedaan, het ding was toch al niet los te koop (wat dus ook een probleem kan worden als je xboxone versie kapot gaat na de garantie, of door iets dat niet onder de garantie valt)..
Heb zelf de eerste versie (360) gekocht toen die eens in de aanbieding was voor 88 euro (zag dat de xbox360 versie nu zo'n 149 euro ineens is bij de MM), maar helaas maar weinig mee gedaan, grootste probleem was dat je behoorlijk wat ruimte nodig had om em fatsoenlijk te laten werken..
Er is wel degelijk een verschil in de sensor van de Xbox360 Kinect en die voor de PC. Die voor de PC:
[...] As some have observed, the Kinect for Xbox 360 sensor was already technically capable of seeing down 50 centimeters – but with the caveat “as long as the light is right”.

That caveat turned out to be a pretty big caveat. The Kinect for Windows team spent many months developing a way to overcome this so the sensor would properly detect close up objects in more general lighting conditions. This resulted not only in the need for new firmware, but changes to the way the devices are tested on the manufacturing line. In addition to allowing the sensor to see objects as close as 40 centimeters, these changes make the sensor less sensitive to more distant objects: when the sensor is in near mode, it has full accuracy and precision for objects 2 meters away, with graceful degradation out to 3 meters.
[...]
Het is goed mogelijk dat ze hier ook een dergelijk klein, maar belangrijke, wijziging hebben doorgevoerd om het beter geschikt te maken voor korte afstanden.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 28 maart 2014 10:14]

Heerlijk om dit soort technologie zich te zien ontwikkelen! :) Nog verre van perfect, maar de mogelijkheden die eraan gaan komen!

Volgens mij zijn de developers nogal melig van het te lang binnen zitten :+
Als je dat niet ziet, dan denk ik niet dat Tweakers de juiste site voor je is, sorry :z
Ik zie niks nieuws niks bijzonders niks iets wat nog niet kon

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True