Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Er zijn renders verschenen van de Oppo Find 7, een high-endsmartphone die volgens de fabrikant op 19 maart wordt gepresenteerd. Er komen dan twee versies uit die verschillen in schermresolutie. Het gaat daarbij om 1920x1080 en 2560x1440 pixels.

De afbeeldingen zijn online gezet door designwebsite Reddot 21, maar inmiddels weer verwijderd. Daardoor lijkt het erop dat de renders echt zijn, maar nog niet online mochten verschijnen. Android Community maakte een kopie van de plaatjes. Het gaat volgens Reddot 21 om een 'seamless' design, wat inhoudt dat er geen naden tussen het glas op de voorkant en de behuizing zitten. De zijkanten zijn daarbij gemaakt van metaal, terwijl de achterkant waarschijnlijk van glas is.

Naast afbeeldingen zette Reddot 21 ook de specificaties van de Find 7 online. Daaruit werd duidelijk dat er een 13-megapixelcamera aan boord is en geen 50-megapixelcamera zoals eerdere geruchten meldden. Verder claimt Reddot 21 dat er een Snapdragon 800-soc van Qualcomm is ingebouwd, terwijl eerder nog over de snellere Snapdragon 805 werd gesproken. Mogelijk kan Qualcomm de 805-versie niet op tijd leveren, iets waar vermoedelijk andere fabrikanten, zoals Samsung met zijn Galaxy S5, ook last van hebben. Verder is ondersteuning voor 4g aanwezig in de Oppo Find 7.

Oppo zelf maakte in een bericht op Twitter al bekend dat er twee versies uitkomen van de Find 7. Eén ervan beschikt over een resolutie van 2560x1440 pixels, terwijl de andere het met 1920x1080 pixels moet doen. Op 19 maart onthult Oppo officieel zijn nieuwe vlaggenschip-model, die de Find 5 moet opvolgen. Waarschijnlijk komt het nieuwe toestel ook in Nederland uit, al zal Oppo zich vermoedelijk aanvankelijk richten op zijn thuismarkt China.

Oppo Find 7

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

Even iets wat ik over de SoC, Qualcomm en de recente onrust kwijt moet :)

Qualcomm heeft recent de roadmap moeten aanpassen door twee gebeurtenissen: 1) De vertraging van TSMC's 20nm process node en 2) de plotselinge marktvraag naar 64-bit SoC's. Hierdoor zijn een paar dingen gebeurd, namelijk dat de 805 is uitgesteld en de opvolger ineens op ARMv8 (lees: 64-bit) moest. Er zijn toen twee misvattingen ontstaan, namelijk 1) te enthousiaste mensen op fora/blogs/nieuwsites die dachten dat in Januari de 805 al beschikbaar zou zijn, en daadwerkelijke uitstel van deze SoC van Q2 2014 naar Q3 2014 (door vertraging van TSMC's 20nm).

Ergens in oktober kwam Qualcomm er dus achter dat er flink wat dingen op de schop moesten. De Snapdragon 805 werd vertraagd, ARMv8 (lees: 64-bit) SoC's moesten binnen een jaar op de markt zijn én ze moesten iets bedenken voor de tijd tussen augustus 2013 (release Snapdragon 800) en dezelfde maand in 2014. Dus ze gingen moeilijk hard aan het werk, om o.a. binnen 4 maanden een zo sterk mogelijke SoC te maken voor MWC en de rest van de eerste helft van 2014. Aangezien binnen 4 maanden een nieuwe SoC uit de grond stampen praktisch onmogelijk is, deden ze het enige wat nog kon: De huidige SoC zo veel mogelijk oppoetsen. Het is ze gelukt om aan de grootste vraag te voldoen: De camera hardware. Dit is ook daadwerkelijk het enige wat echt nieuw is in de 801, een ~45% snellere ISP (Image Signal Processor). Dit is omdat de 800 eigenlijk net niet 4K Ultra HD aankon, hoewel Samsung's Note 3 dit wel geprobeerd heeft. Resultaat: 800 haalt net 24/25fps, 801 haalt steady 30fps. Ook hebben ze de 801 flink overgeclockt en wat kleine verbeteringen aangebracht aan sommige ingebouwde ASIC's (deze hebben de taak om specifieke taken energie-efficiënt uit te voeren, zoals het bijhouden van locatie of het afspelen van muziek. Apple's M7 is ook zo'n ASIC.).

Oh en over hoge resoluties (<2560x1440) en pixel-dichtheden (<400 PPI) heeft AnandTech een zeer sterk artikel geschreven met de voor- en nadelen daarvan. Trek je eigen conclusies :)
Een ander artikel over PPI en retina-schermen(iets beter uitgelegd İMO) :
http://www.cultofmac.com/...tina-isnt-enough-feature/

On-topic: Het design vind ik echt prachtig, ik begrijp niet waar mensen om klagen het straalt gewoon quality&premium uit.

[Reactie gewijzigd door Wulican op 8 maart 2014 12:33]

Ik heb een iPad 3 (264 dpi), een Xperia P (275 dpi) en sinds kort een Galaxy S4 (441dpi). Ik kan niet zeggen dat ik op ieder scherm met verlangen heb naar meer pixels. De genoemde artikelen zijn in mijn beeld dan ook theoretisch geneuzel die ver van de praktijk af staan..
Ik heb de note n7000 en als ik deze vergelijk met de htc one of de nexus 5 zie ik wel degelijk een verschil.
Van mij mogen ze de grenzen opzoeken. Zonder grenzen opzoeken ontwikkel je niks. Op een gegeven moment bepaalt de consument wel wat ze belangrijker vinden. Hetzelfde geldt voor de camera.
Meer pixels is volgens sommigen niet beter. De lumia 1020 verslaat daarmee wel alle camere telefoons en de htc one camera met 4mp wordt als ronduit zwak bestempeld.
Als jullie over een tijdje nog meer willen weten moeten jullie eens het Youtube kanaal van MKBHD in de gaten houden, hij is Oppo fan en maakt er heel veel video's over.
Heel mooi design maar lijkt wel erg op de Find 5. Ik heb de Find 5 en vind het een erg goed apparaat, snap niet wat iedereen heeft te zeuren over de software want bij mij werkt alles gewoon, sterker nog, ik vind de software zelfs zeer goed omdat er geen troep op staat zoals bij een hele boel andere telefoons maar wel enkele noodzakelijke apps zoals een file browser (met FTP en DLNA server), flashlight en offline calender (dus NIET gesynched met Google!). Ook heeft de Find 5 er geen last van dat het toestel trager wordt, ik heb nog nooit een factory reset gedaan en ik gebruik ook geen apps om gegeugen te clearen ofzo, hij doet het gewoon nog altijd even snel als toen hij nieuw was. Ik moet er wel bij vermelden dat ik nauwelijks third party software gebruik.

Vind de upgrade naar een Find 7 niet groot genoeg om weer 500+ euro uit te geven, als ik echter op dit moment een nieuwe telefoon nodig had dan zou deze Find 7 wel eerste kandidaat zijn.

[Reactie gewijzigd door Panzy op 8 maart 2014 12:39]

Ik heb nog steeds een zure smaak in mijn mond van de Find 5, wat een rampenbak was dat met betrekking tot software. De hardware en design daarentegen waren om van te kwijlen. Hopelijk kan Oppo nu wel een ROM bakken, dan krijgen ze van mij een tweede kans. Want dat design is toch wel gewoon prachtig.
Wie weet is er voor deze wel standaard Cyanogenmod beschikbaar, zoals op de N1, wat ik eigenlijk toch wel hoop :) . Ik was ook best wel onder de indruk van hun Color OS op de N1.

Het enige wat ik me vooral afvraag is of beide versies een even grote batterij zullen hebben, ondanks de verschillende resoluties. Het is natuurlijk maar de vraag hoe groot het effect van die paar extra pixels op de batterijduur is. Hetzelfde geldt natuurlijk voor games, waar bij mijn weten exact dezelfde GPU het extra rekenwerk moet uitvoeren voor de extra pixels. Als er dan ook nog eens een prijsverschil is (ik veronderstel van wel), lijkt het mij misschien eerder de moeite om voor de Full HD versie te gaan.

Edit: Ik stel me dan ook meteen de vraag waarom de bekende namen zoals Samsung en Sony het dit jaar nog altijd op Full HD schermen houden voor hun flagships.

[Reactie gewijzigd door Xploda op 8 maart 2014 11:59]

Ik vond Color OS voor geen meter werken op de Find 5. Te veel bugs, te langzaam, lelijk design, enorm veel bugs met nieuwe updates, OTA werkte niet. CM vind ik grappig, maar niet echt geweldig. MIUI is wat mij betreft wat Android moet zijn :) Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Denk zelf dat de FHD versie inderdaad beter verkoopt. Zeker met de stand van de techniek is een FHD versie gewoon fijner, denk ik.
heb nu zelf al een tijdje een find 5 en de software is al aardig wat verbeterd. Zit gewoon goed hoor ;)
Het zal best, maar Oppo zal een heel mooi product op de markt moeten zetten om mij als klant terug te krijgen ;)
Ik ook, maar ben wel met dbhuis eens dat de software redelijk bagger was.
find 5 was de eerste high end smartphone van Oppo. Oppo maakt niet zo heel lang smartphones. HTC, Samsung, LG etc maakten met software in het begin ook veel fouten. Geef ze nog even de tijd. Ik las dat de je de batterij kon vervangen.
Laten we hopen dat dat waar is want je kan je levensduur van je smartphone daarmee gewoon verlengen.
Ik wil ze best een kans geven, maar als zij heel veel beloven en vrijwel niets nakomen dan vind ik dat erg lastig om te doen.

Wacht, hoe is dit een troll? Oppo maakte op hun forum gewoon heel veel beloftes waarvan ze misschien de helft nagekomen zijn. Dan is het toch niet zo raar dat ik ze niet echt meer vertrouw?

Ze hadden gewoon duidelijk niet de vereisde ervaring om een ROM te bakken. Dat hadden ze van tevoren gewoon moeten weten.

[Reactie gewijzigd door mincedmeat op 8 maart 2014 17:03]

Nou gelukkig zitten we op tweakers en kunnen we bij elke tel de accu vervangen toch?

De leek zal het niet kunnen inderdaad, hun "begrijpen" alleen het afneembaar kapje.

Maar een tweaker kan bij elke telefoon wel de ingebouwde accu vervangen, met of zonder YouTube.
Dus gelukkig is dat voor ons geen obstakel om een tel niet te nemen.
Persoonlijk nooit last gehad van de software op de Find 5.
En gebruik het toestel nog steeds dagelijks voor mijn werk.
Maar mocht je de software zat zijn dan is het toestsel ook vrij makkelijk te updaten met allerlei stock versies van Android.
De hardware van de Find 5 is in ieder geval meer dan toerijkend.
De Find 7 zal hier uiteraard zeker niet aan onder doen.
Voor chinese phones, is dit best een mooi apparaat. De specs zijn niet alleen high-end hij gaat ook nog langer dan 6maanden mee.
Maar ik zou m toch niet durven kopen

Maar ik heb ervaren dat android, met de jaren steeds langzamer en logger wordt. Niet alleen wordt het os soms slecht geïmplementeerd door de hardware fabrikant. Ook Services die in de achtergrond draaien om informatie uit apps door te spelen aan andere diensten van een zoekgigant.

Tot slotte ben ik wel blij, dat Oppo bij dit toestel ook aanbied om niet de nieuwste hoge resultie te kiezen. Met de zelfde hardware is een lagere resolutie op het scherm net snappier.
Enige oplossing voor een snelle android die er is. Is CyanogenMod,met de juiste drivers, lekker kaal, hardcore en zonder meuk.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 8 maart 2014 12:03]

Dat was inderdaad wel zo met Android, maar ik merk dat dat nu niet zo meer is. Het was op specifieke telefoons ook veel erger dan op andere vanwege het gebrek aan ondersteuning voor TRIM. CM is echt niet het enige dat snel is hoor, dan moet je gewoon eens wat meer onderzoek doen ;) Heb zelf de Xiaomi Mi2s, die is gewoon retesnel. Ook een zeer aantrekkelijke prijs.
Ik heb een nexus5(lg) en nexus7(asus).
Die worden door tweakers gezien als 'kaal' met hun stock software. Maar vergeleken alternatieve os'en met mindere hardware voelt het niet zo snel, en als je wat dieper in het geheugengebruik kijkt, zie je bij 4.4 allerlei closed-source software die niets toevoegen aan mijn gebruikerservaring maar toch moeten draaien.

Bij mn 1.5 jaar oude nexus7 is het het meest erg. Prima hardware, volgens android kenners een licht os, maar ik kijk 4/5 seconden naar een zwart scherm bij het opstarten van iets. En reageren op navigatie input(back) duurt soms zo lang dat ik t per ongelijk dubbel invoer. Voor mij werkt t niet zo soepel.
De Nexus 7 was dan ook een van de tablets die last hadden van het gebrek aan ondersteuning voor TRIM. Dat hij langzaam is valt dus wel te verklaren.

Als jouw Nexus 5 langzaam is doe je toch echt iets fout, die dingen zijn heel snel. Gebruik eens ART in plaats van Dalvik.
Het trim geheugen werd met de update naar Android 4.4 toch onder steunt?
Meende dat het toen niet meer handmatig gedaan hoefde te worden,
Wat voor heen alleen kon als je m rootte...
Volgens mij waren er ook een aantal telefoons die dat hardwarematig niet konden, of niet? Maar Android ondersteunt het in elk geval wel sinds 4.4 ja.

Anyway, denk dat goede kwaliteit geheugen en garbage collection zeer belangrijk zijn, zeker voor het snel openen van apps.
Ik heb er totaal geen last van, misschien eens tijd om eens een factory reset te doen?
Er valt veel te zeggen over de ROM, maar naar mijn menig blijft ie een pak beter dan zowat alles wat Samsung al met Android gedaan heeft... :/
Hoe dan ook, het uiterlijk van het OS vond ik niet mooi. Daarom heb ik er direct OmniRom op gedraaid. Prachtbeest voor z'n prijs!
Ja, maar dat is Touchwiz, dat is sowieso troep ;) Ik vind de Find 5 echt niet meer zo aantrekkelijk met zijn prijs. Dat was zo toen hij uitkwam, maar nu is de hardware gewoon verouderd en hij is toch nog steeds 350 Euro.
Het kan aan mij liggen hoor, maar er staat in de tekst dat de achterkant gemaakt is van glas, maar het lijkt niet echt op glas in de foto's. :?
Wat vinden jullie?

[Reactie gewijzigd door robinvdg op 8 maart 2014 13:28]

Het lijkt gewoon qua design op de Oppo Find 5. Die had ook gewoon een plastic achterkant, metalen randen en een naadloos lcd. Vooral omdat de achterkant lichtelijk gekromd is zal het wel niet van glas gemaakt zijn.
Mijn S advance had anders ook licht gekromd glas aan de voorkant. Dat kan heel goed.
Maar toch denk ik dat ze de materiaal keuze van de Oppa Find 5 erin houden.
Dat vond ik op zich ook een mooie telefoon. Hoge kwaliteit plastic, stalen bezel en mooie afwerking. Zo mogen telefoons best van plastic zijn.
Dat glas van de advance is naar mijn weten 100% plat hoor, het lijkt alleen zo doordat de zijkant krom is...
bij mijn was het anders echt krom, ik heb hem gedemonteerd na zijn overlijden. Daarbij zijn er zat glazen dingen die krom zijn, trek je servieskast maar eens open. Ik zeg niet dat die achterkant van glas is, maar dat het het geen glas kan zijn omdat het een kromme achterkant is, klopt niet.
Daaruit werd duidelijk dat er een 13-megapixelcamera aan boord is en geen 50-megapixelcamera zoals eerdere geruchten meldden.
You don't say!

50MP op zo'n kleine sensor bestaat helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 9 maart 2014 12:02]

40MP bestaat al, waarom geen 50MP? Of het ook nut zou hebben is een tweede natuurlijk.
De Nokia zeker? Dat is geen écht 40MP.
Vreemd, er zijn wederom (zaterdag) toch weer foto's gelekt van de Oppo Find 7 die duiden op een 50MP camera.

Klik

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 10 maart 2014 09:43]

Smaken verschillen, ik vind hem wel mooi en strak.

Lijkt me mooi om straks de verkoopcijfers te zien, voor welke resolutie gaat men? Ik zou de lagere nemen.
Denk dat het gros de FHD versie neemt. Ik bedoel, 1080p over 720p is nog echt een mooi verschil ( ook al niet schokkend) maar 1440p over 1080p levert waarschijnlijk in de praktijk alleen maar minder performance en slechte batterijduur op. Maar hee, iemand moet de eerste stap zetten :)
Misschien krijgt de 1440p ook wel een grotere accu, dus over de performance valt op dit moment niet veel te zeggen. Bovendien zal het prijsverschil tussen deze modellen ook meespelen. Voor 50-100 euro extra zijn mensen wel bereid om voor een toestel te gaan die wat meer futureproof is. Over een jaar is 1440p immers standaard.

Overigens lees ik nergens in dit artikel wat de schermdiagonaal wordt. Bij groter dan 5 inch lijkt me 1440p qua PPI zeker van meerwaarde.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 9 maart 2014 09:38]

Grotere accu zegt niets over performance ;) Ik neem aan dat je accuduur bedoelt. Ik zou juist niet betalen voor 1440p: kost veel meer batterij en performance, terwijl volgend jaar waarschijnlijk ( eindelijk) FHD content een beetje ingeburgerd is. Veel mensen halen namelijk nog een budgettoestel, en voor die meestal lage resoluties word dan ook nog veel ontwikkeld.

Wat diagonaal betreft heb je gelijk, maar als je meer dan 5' hebt ga je toch meer richting de phablets en minder in die van de telefoons. Overigens niets mis met phablets, voor de mensen die ze nuttig vinden :)
Weet ik, maar ook qua soc zijn er mogelijkheden. Deze kan hoger geklokt worden bij de 1440p versie. Verder was iedereen een paar jaar terug ook kritisch toen de eerste Full HD toestellen kwamen, maar nu zie je dat 720p steeds meer aan terrein verliest. En de Oppo Find 7 is bedoeld als high-end toestel, dus daar hoort het neusje van de zalm qua hardware in te zitten.
Dat is wel weer waar, en Oppo lijkt ook altijd te streven naar de beste mogelijke hardware. Ik vind FHD toch eigenlijk wel heel mooi ;) Geen enorme upgrade over 720p, maar toch mooier.
[sarcasme]
Tja jouw Nokia 3310 is ook niet meer van deze tijd en is inmiddels ook als lelijk te beschouwen.
[/sarcasme]

[on-topic]
Fantastisch ontwerp van Oppo, erg strak en vooral die verwerking van de LED notificatie onderaan ziet er prachtig uit.
[/on-topic]