Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Submitter: Robbiedobbie

Valve heeft de Family Sharing-functie bij zijn Steam-platform voor iedere gebruiker beschikbaar gemaakt. Daarmee kunnen alle Steam-gebruikers aangeschafte games delen met anderen. Het is niet mogelijk om dezelfde game op twee systemen tegelijk te spelen.

Steam Family SharingFamily Sharing werd in september vorig jaar aangekondigd en was als beta beschikbaar, maar de dienst is nu voor iedereen te gebruiken, zegt Valve. Spelers kunnen nu hun gehele spelbibliotheek delen, waardoor verschillende gamers hetzelfde spel kunnen spelen. Maximaal tien computers kunnen toegang krijgen tot één spelbibliotheek en achievements en savegames worden aan accounts gekoppeld en opgeslagen bij de Steam Cloud. De accounthouder moet de speler waarmee hij zijn bibliotheek deelt als tweede authenticatiestap identificeren.

Een game kan echter niet op twee systemen tegelijk gespeeld worden en ook zijn niet alle spellen te gebruiken voor Family Sharing. Als één van de aangewezen spelers is ingelogd, krijgt de accounthouder voorrang: de gastspeler krijgt een waarschuwing dat hij nog vijf minuten heeft om uit te loggen. Hij krijgt dan het aanbod om de game aan te schaffen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Er kan maar 1 iemand tegelijkertijd van de bibliotheek gebruik maken. Dus als jij spel X uit de bibliotheek en de eigenaar wil spel Y spelen uit dezelfde bibliotheek, word jij eruit geknikkerd!
Als ik het goed begrijp is er eigenlijk niks verandert, hier 2 systemen in huis en we loggen in onder dezelfde account, op de ene pc stel je gewoon in dat je offline wilt spelen en op de ander kog je gewoon in en kan je online spelen of mis ik iets? Enige voordeel dat ik zie dat je elk je eigen savegames hebt onder je eigen account, daarnaast is niet echt duidelijk welke spellen ondersteunt worden, dus eigenlijk maar een Halve oplossing... :)
Ja, wij doen precies hetzelfde. Het is voor ons dus ook geen oplossing. Ik hoopte dat je gewoon echt je bibliotheek kon delen. De ene "checked" spel 1 uit, de andere spel 2...
Dat gaat er uiteraard niet zo snel komen, die modus is vragen om grote "vriendengroepen" in polen / china (waar de games goedkoop zijn) waarna je je voor betaling van x bedrag per dag kan aansluiten bij een vriendengroep.

Alhoewel het een interessant concept op zichzelf zou zijn is het volledig in strijd met wat Steam / de uitgevers willen.
Leuke toevoeging maar je moet wel oppassen dat die vrienden niet even leuk een wallhack, aimbot of ander hack gebruiken want dan ben jij je spel kwijt omdat diegenen die het spel bezit wordt gebanned.

edit: zie laatste alinea faq: http://store.steampowered.com/sharing/?l=dutch

[Reactie gewijzigd door gstoffers op 1 maart 2014 10:26]

Bedankt voor je info. Ik hoop dat ze dat gaan aanpassen en zien dat gebruiker "X" (eigenaar) niet op dat moment het spel heeft gespeeld, maar dat gebruiker "Y" een VAC ban krijgt. Zou toch mogelijk moeten zijn denk je, omdat Steam ID's gebruikt.

En wat te bedenken dat mensen ook hun gedownloade spellen van een ander simpel de EXE's en DLL's kunnen vervangen. En dus van een legale spel , illegaal maken en het dus niet aanschaffen.

Je moet echt vertrouwen in de mensen hebben. Kan zo zijn dat een groep 12 jarige kinderen even 'hacks'/cheats onder elkaar uitdelen. En weg is je account.

[Reactie gewijzigd door XRayXI op 1 maart 2014 16:03]

Mogelijk ja, wenselijk nee. Dan gaan er mensen throwaway accounts gebruiken om te hacken.
Nou dit zal iedereen wel weer fantastisch vinden en Valve de hemel in prijzen. Microsoft wilde met de Xbox One hetzelfde gaan doen en dat werd door de conservatieve console gamers weer lekker de grond in geboord. Nu zitten we met die console weer op de ouderwetse manier van distributie.
Er is een goede reden voor de verschillende ontvangst van dit concept binnen Steam, versus de soortgelijke oplossing op de nieuwe consoles (Sony was in eerste instantie ook zoiets van plan).

Het verschil zit 'm erin dat console-games nu nog vrij door te verkopen zijn. Er zit nog geen DRM-achtige constructie in, voor zover je de games koopt op schijf in de winkel. Dat is een groot goed voor console-gamers, want het stelt ze in staat tweedehands games te kopen en verkopen. Console-gamers willen dit niet opgeven, zelfs niet als je er een aantal handige sharing-functies voor terug krijgt. Op de PC was doorverkopen echter eigenlijk al verleden tijd, omdat (ook zonder Steam) bijna elke PC-game een bepaalde vorm van online activatie / DRM had en heeft. We zitten op de PC dus al grotendeels met games die we met geen mogelijkheid kunnen doorverkopen; die stap is al gezet en dán is iets als Family Sharing wél welkom.

Console-gamers hebben zich dus uitgesproken tegen de beperkingen die op de PC al gemeengoed zijn. Ik was en ben persoonlijk ook tegen de specifieke invulling die Microsoft voorstelde voor de Xbox One.

Voor consumenten zou de beste oplossing zijn dat alles digitaal aan te schaffen is, maar alsnog ook weer door te verkopen en uit te lenen. Dat zie ik echter niet snel gebeuren, gezien de houding van uitgevers tegenover de tweedehands markt. De console-gamers willen dus de vrijheden behouden die ze nu nog hebben, en ik kan daar helemaal inkomen. Het always-online-aspect komt daar nog eens bij, maar het kernpunt is het doorverkopen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 1 maart 2014 12:35]

Microsoft had juist de mogelijkheid aangekondigd voor het uitlenen van je games aan anderen en het doorverkopen van digitale games. Juist dus de twee punten die je noemt waren onderdeel van de Xbox One.
Zoals ik het heb begrepen, kon je alleen met zware beperkingen je games delen. Zo zou het een regel worden dat je games alleen zou kunnen delen met mensen die al minimaal 30 dagen in je vriendenlijst staan. Zo wilde MS het verhandelen beperken tot vrienden en familie, waardoor je games dus niet zomaar zou kunnen verkopen aan wie je maar wilt. Microsoft zou geen afdoende alternatief hebben geboden voor wat console-gamers nu nog wel kunnen doen: spellen op Marktplaats zetten als je er klaar mee bent.

Console-games zijn gemiddeld ook nog 's duurder dan PC-games, en dus zou ik niet graag genoegen nemen met een console waarop ik de games moeilijk kan doorverkopen. Bij Steam is dat iets minder aan de orde, omdat je voor een groot deel van de catalogus toch al niet meer betaalt dan - pak 'm beet - ¤ 25.

Eigenlijk zou 't niet meer dan normaal zijn dat we alle games op alle systemen gewoon zouden kunnen doorverkopen natuurlijk, zonder enige beperking. Net zoals je je auto of je magnetron mag doorverkopen. Maar de uitgevers hebben ons al zo ver in de tang dat dat niet snel meer zal gebeuren helaas.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 maart 2014 12:17]

Eindelijk, iemand die het ook ziet! De geruchten dat Steam dit zou krijgen kwam rond dezelfde tijd als de aankondiging bij de Xbox One.

Vreemd dat het toen héél slecht opgepakt werd door de console gamers, maar dat dit totaal geen kritiek kreeg.

Microsoft had een mooi systeem met de digitale distributie, jammer dat het allemaal niet door gaat.
MS had dit heel simpel op kunnen lossen... Retail gekocht? Geen maffe always online DRM. Online kopen? Dan wel, maar je krijgt ook allerlei voordelen.
Ze hebben het echt alleen maar aan zichzelf te danken. Eerst niet goed uitleggen wat de voordelen van dit nieuwe systeem zouden zijn voor de spelers ipv voor de content owners, en vervolgens als kneejerk reactie het hele systeem maar het raam uit flikkeren. Nee, ik ben het op zich met je eens dat de shitstorm die MS over zich heen kreeg niet geheel terecht was, maar de verantwoordelijke marketeers bij MS hebben het gewoon ook echt goed verkloot.
Zo vreemd is dit helemaal niet. De console gamers willen hun retail games (en dus herverkoop) niet loslaten. Vandaar een grote uitbarsting, want dat kon je vergeten bij het systeem van XBone.

PC gamers met Steam hebben dat al lang achter zich, daar is geen herverkoop, dat is allemaal gelinked aan de account.

Voor Steam is dit een feature die simpelweg maar aanbied dan het nu aanbied. Voor de Xbone was het een feature die mogelijkheden wegnam om je een gedeelte er van digitaal terug te geven, maar niet alles.
"Microsoft had een mooi systeem met de digitale distributie, jammer dat het allemaal niet door gaat. "

Microsoft maakte dan weer misbruik van de situatie door daar gelijk een always on Kinnect en een always on internetverbinding bij te prakken.
Toen het publiek DAT geen goed idee vond toen mocht het delen van spelletjes ook opeens niet meer.
Je mag dan aannemen dat dat prachtige digitale distributiesysteem er vooral was voor microsoft en niet voor de klanten. De aangeboden 'sharing' faciliteiten waren dan een soort troostprijs voor de slachtoffers van de intensieve veehouderij van microsoft.
Nu het intensieve veehouden van de baan is is ook de troostprijs niet meer van toepassing.
Microsoft kan niet meer extra verdienen aan jouw persoon en dus mag je je spelletjes niet delen.

Niet dat microsoft slechter is dan de rest, zo denken alle bedrijven die diensten aan veel mensen leveren over hun klanten.
Als je als klant een extra krijgt op je dienst (waar je niet extra voor betaalt) dan mag je aannemen dat het bedrijf daar alsnog aan gaat verdienen, waarschijnlijk ten koste van jou.
De PS4 heeft het al sinds het begin. Als ik via mijn PSN account een spel download. Dan is deze game gewoon te spelen door andere PSN accounts op mijn PS4. De savegame wordt per account opgeslagen, waardoor niemand op savegame van anderen zit te spelen! Werkt perfect!
Ja dat kan met de Xbox One ook, klein verschil hier is dat het niet op dezelfde PC hoeft maar iemand anders zijn PC ook kan.
Valve en Steam worden altijd hier op Tweakers de hemel in geprezen. Gelukkig zijn er ook mensen die daar doorheen prikken. Kijk wat Microsoft verkeerd heeft gedaan is een 24 uurs policy introduceren gecombineerd met een gehandicapte retail verkoopkanaal strategie Console games kunnen uitgeleend en doorverkocht worden en kunnen zonder problemen over 20 jaar gewoon nog gespeeld worden. Ze behouden een gedeelte van hun waarde (of worden juist meer waard). Microsoft wilde dit systeem de nek om draaien door het "PC" systeem te gaan gebruiken waarbij retail games geactiveerd dienen te worden middels een activatiecode. Dat pikken console gamers niet..en terecht. Maar Microsoft had het veel slimmer moeten spelen. Ze hadden namelijk beide systemen kunnen gebruiken. Wil een game kopen via retail..geen probleem....de game is dan van jou en je kunt hem eventueel doorverkopen of ruilen...maar je moet wel de Blu-ray disc in je console doen wil je de game kunnen spelen en de retail games kun je niet delen via de Xbox live variant van het family sharing. Koop je een game digitaal dan is deze aan je account gebonden, kun je hem overal spelen (als je inlogt met je XBOX live account), kun je deze delen via de Xbox live variant van het family sharing maar dan kun je de game niet doorverkopen.

[Reactie gewijzigd door 88T op 2 maart 2014 18:19]

Mooie feature! Als een maat van je dan een game hebt die jij even wilt spelen/uitproberen kan je dus hiermee het gewoon even spelen :)
Mwa, het is meer bedoeld voor een gezins pc, waar meerdere mensen een steam account op hebben staan.
Want je moet wel echt inloggen en het spel downloaden om het beschikbaar te maken op die pc. Dat is dus niet echt handig om het onder kennisen te verspreiden...
Dat lijkt me verre van een belemmering het hele idee hier is dat je een game die iemand in je omgeving al heeft en daar enthousiast over is gewoon kan uitproberen. Uiteraard met de intentie dat je die game vervolgens zelf ook koopt om bijvoorbeeld samen online te kunnen spelen.

Dit is een zeer goede stap van Valve en ik hoop dat andere platformen snel zullen volgen. Dit zijn juist de initiatieven die nodig zijn om meer legale alternatieven om de markt te zetten die een consument niet altijd direct forceren om zaken zoals games in dit geval volledig te moeten aanschaffen om het uit te proberen. Zeker gezien de algemene kwaliteit van games over de jaren steeds slechter word (uiteraard zijn er zeer goede uitschieters) word dit steeds belangrijker. Het blijft een bitter gevoel om 50 Euro aan een game uit te geven en er binnen een halve dag op uit zijn gekeken.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 2 maart 2014 18:27]

"Dit is een zeer goede stap van Valve en ik hoop dat andere platformen snel zullen volgen."

Ik dacht dat andere platformen (lees: sony en microsoft) betere 'sharing' diensten in hun nieuwe consoles leveren.
Een spel moet je toch altijd downloaden/installeren? Of je het nu koopt op Steam, download via torrents of gebruikt via Family Sharing. Op deze manier kun je een spel gratis uitproberen zonder dat je er slechter van hoeft te slapen en/of lastig moet doen met cracks die maar half werken.
Prima idee van Valve, ik heb zelf een flinke Library opgebouwd en die wil ik best delen met wat vrienden.
Daar heb je idd een punt.
Maar het feit blijft wel dat je maar met één persoon tegelijk een library kunt aanspreken... Als jij dus op de pc van 9 vrienden inlogt en deze pc's toegang geeft, dan is de kans waarschijnlijk best wel groot dat er meerdere mensen met een kleine library op die van jouw zitten als jij gaat gamen (want jij weet dat op dat moment misschien niet).
Dan kan family-sharing waarschijnlijk voor meer frustratie zorgen dan de bedoeling is.

Je hoeft trouwens niet altijd meer een game te installeren ;)
Een van de andere steam beta's is de "in home streaming" een soort remote desktop, maar dan puur voor games.
Ik zit in die beta en ik kan zeggen dat het best potentie heeft, maar nog niet echt af is.
Zo is de beeldkwaliteit nog niet echt top te noemen en lijken er redelijk wat hardware componenten van invloed te zijn op de stabiliteit.
Ik heb 80 games op steam. Als ik de mensen die ik ken toegang geef dan merk ik er waarschijnlijk niets van. Dat ik heel af en toe een melding krijg van oh die en die speelt nu al dit en dat spel... Speel ik toch ff wat anders. Geen moeite mee om sociaal voor de family te zijn.
Deze vlieger gaat helaas niet op. Het sharen gaat per library, er kan maar één persoon gebruik maken van de library als geheel. Op het moment dat een familielid een game speelt kun jij niet meer gamen, of beter gezegd, als jij dan gaat gamen moet je familie stoppen.
Onzin, wat is dan het verschil met overal met dezelfde account inloggen wat al jaren kan
Helaas geen onzin... staat er echt.
Kan ik specifieke games delen of moet ik mijn hele bibliotheek delen?

Bibliotheken worden in zijn geheel gedeeld en uitgeleend.

(...)

Kunnen twee gebruikers een bibliotheek delen en tegelijkertijd spelen?

Nee, een gedeelde bibliotheek kan maar door één gebruiker tegelijk worden gebruikt.
Het verschil is dat je anderen geen toegang hoeft te geven tot je account met daarop evt. geld in je wallet en dat iedereen eigen achievements en savegames krijgt.
Ah in de link van Valve staat dat, wordt in dit artikel niet echt duidelijk aangezien ze het over een game hebben die niet tegelijk gespeeld kan worden.
Simpelweg, dat je een spel kunt 'lenen' aan iemand anders op een ander account. Als ik mijn familielid, DayZ zou willen laten spelen, dan hoeft hij niet zelf DayZ te kopen, maar kan hij dit spel vanuit mijn library spelen. Echter zodra ik inlog en zelf een spel uit mijn Steam library wil spelen, dan stopt het spelen voor mijn familielid of vriend.
Is het niet zo dat je één spel aan kan wijzen om uit te lenen aan een aangewezen gebruiker?
Zodat hij of zij dié game kan spelen, die jij misschien toch nooit speelt, zodat jij lekker iets anders kan spelen?
Wow, het is nog waar ook ... dat maakt deze feature bijna waardeloos. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom Valve het mocht doen van de publishers. Maar nou zijn discs op consoles zijn nog steeds de ultieme manier om games te delen in een gezin ...

"Can two users share a library and both play at the same time?

No, a shared library may only be accessed by one user at a time."

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 1 maart 2014 12:32]

Logisch toch. Anders koopt een heel dorp wat spellen en kan iedereen het maar spelen, dan zet het totaal niet meer aan tot zelf kopen.
Vroeger kon ik mijn legale spel op mijn desktop spelen en mijn vrouw op mijn laptop een ander legaal spel. Nu kan dat niet meer omdat beide spellen in mijn library staan. Lang leve vooruitgang... family sharing moet dus nog een stap maken. Idem voor vrienden.
Of je laat je vrienden hun steam in offline mode starten. Kan iedereen tegelijk spelen.

Werkt dus alleen voor single player spellen
Het werkt überhaupt niet, want je moet online zijn voor family sharing.
Dan hebben ze het nu aangepast? Heb het sinds public niet weer getest maar de afgelopen weken werkte het perfect in offline mode .

Edit: zie net dat het in een van de laatste beta's er inderdaad uit gehaald is. Jammer 8)7

[Reactie gewijzigd door Brackpc op 2 maart 2014 09:16]

Je had het zelf al gezien dus, maar ja, volgens de FAQ moet je online zijn. Ik zat niet in de beta dus ik weet niet beter (eerlijk gezegd vind ik het wel logisch).
of ze moeten een van hun eigen spellen spelen. Dat is het nadeel voor hen om gratis jouw game te mogen spelen
"De accounthouder moet de speler waarmee hij zijn bibliotheek deelt als tweede authenticatiestap identificeren"

Wil je je vrienden als tweede authenticatiestap identificeren?
ja want je vrienden gaan echt je steam jatten? :P
we hebben het hier niet over computernerd kennissen maar over daadwerkelijke vrienden.
als ze hem dan toch jatten geef je ze gewoon een beuk xD.
Wat trouwens wel stom is:

Ik en maat hebben beide bioshock infinite.
hij heeft ook de season pass ik niet.
ik kan alleen die DLC's spelen als ik op zijn account ga en niet via de family share.
onhandig!
En hoe deel je games nou? Ik heb de client geupdated en de optie aangezet in de voorkeuren van Steam, de computer gemachtigd én een gebruiker toegevoegd, maar zie nergens hoe ik nou een game deel of een ander persoon vraag voor een game?
Geen idee, maak een topic op het stean forum.
Johan, we proberen juist te zoeken naar een educatief antwoord hier en dat is jouw antwoord absoluut niet. Maar dank voor de doorverwijzing :) Mocht er nu iemand zijn die het wel zou weten, dan kunt u reageren op de reageer button!

Meanwhile wachten wij op een antwoord van Steam Community!
Er word in het artikel geen woord gerept over het spelen van verschillende titels, enkel dezelfde titel niet tegelijk staat er in. Hoe zit het met 'broertje speelt uit mijn bibliotheek spel x en ik wil spel y spelen'?

Antwoord:
Kunnen twee gebruikers een bibliotheek delen en tegelijkertijd spelen?
Nee, een gedeelde bibliotheek kan maar door één gebruiker tegelijk worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 1 maart 2014 09:56]

En ook niet de gehele library, bij veel mensen.
Je kan als developer vragen om je game niet met family sharing uit te brengen. O.a. Bohemia heeft dat pas geleden gedaan.
Als account houder offline gaat spelen, kan de ander gebruik maken van de bibliotheek neem ik aan. Natuurlijk wel onhandig als je multiplayer ofzo wil spelen. Maar het kan dus wel?

Ik krijg het niet werkend trouwens? Ik wil dit met mijn neef instellen, moet ik naar zijn huis toe? Of kunnen we dit gewoon op afstand instellen?