Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 232 reacties

Microsoft zou van plan zijn om gratis Windows 8.1-updates te verstrekken voor gebruikers van Windows 7. Deze speciale Windows 8.1 With Bing-versie zou het aantal gebruikers van het OS moeten vergroten. Het is nog onduidelijk wat de verschillen met de 'gewone' Windows 8.1 zijn.

Volgens The Verge gaat Microsoft experimenteren met gratis versies van Windows 8.1. Het is ook mogelijk dat gebruikers een klein bedrag moeten betalen, al zijn geen precieze prijzen genoemd. Deze speciale Windows 8.1 With Bing-variant zou beschikbaar komen voor Windows 7-gebruikers: zij kunnen op deze manier gratis of goedkoop upgraden naar Windows 8.1.

ZDNet sprak eerder al over het bestaan van een speciale Bing-versie van Windows 8.1. Volgens de site zouden er kleine verschillen zijn met de gewone versie maar verdere details worden niet genoemd. Het is ook nog niet bekend waarom de merknaam Bing wordt genoemd: in de huidige versie van Windows 8.1 worden Bing-diensten al meegeleverd.

Eerder kwamen al geluiden naar buiten dat Microsoft de licentieprijzen voor fabrikanten van goedkope pc's heeft verlaagd. Dat zou het bedrijf hebben gedaan omdat het Windows 8-besturingssysteem nog niet aanslaat bij het grote publiek. Ook zou het Windows Phone-besturingssysteem goedkoper zijn gemaakt. Mogelijk zouden zelfs gratis versies van het mobiele OS worden overwogen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (232)

Dat zal de EU leuk vinden, want deze Windows is alleen gratis als alle andere Microsoft diensten geïntegreerd zijn. Dus weer terug naar de koppelverkoop van eind jaren 90.

Daarnaast betaal ik persoonlijk liever voor een 'anonieme' Windows dan een waar ik het product ben, en mijn OS gebruik gebruikt wordt als input voor commercie (en businessmodel).

Dus ik hoop dat de EU tegen deze schijnbaar vriendelijke move van Microsoft een stokje steekt, en consumenten niet laat trappen in zogenaamd 'gratis' Windows with Bing.
Is niet echt koppelverkoop als je het gratis krijgt he.
[edit]
Het ging hierbij om het stukje ' Dat zal de EU leuk vinden, want deze Windows is alleen gratis als alle andere Microsoft diensten geïntegreerd zijn. Dus weer terug naar de koppelverkoop van eind jaren 90".
Bij koppelverkoop moet je iets kopen anders kan het geen koppelverkoop zijn lijkt me

[Reactie gewijzigd door Read op 28 februari 2014 18:09]

Is niet echt koppelverkoop als je het gratis krijgt he.
IE was ook gratis bij Windows in de jaren 90. En toch vond de EU, Netscape en andere browser makers dat terecht niet leuk.
Een besturings- systeem is toch iets anders als een browser lijkt mij, je draait in wezen de boel om nu krijg je bij bing een gratis besturings- systeem en bing koop je niet die krijg je ook gratis toen moest je windows kopen dus moest je iets kopen om iets gratis erbij te krijgen.
Dus je koopt niets je krijgt alles gratis (kwa geld).

[Reactie gewijzigd door Read op 28 februari 2014 20:36]

En nu zijn alle browsers gratis en hoor je er niemand meer over.

Microsoft zou eigenlijk overal moeten klagen omdat de concurrenten gratis allerlei zooi weggeven bij hun software. Is, volgens de EU immers ook gewoon koppelverkoop, en niet mee te concurreren.
Je hebt voor een licentie van Windows 7 moeten betalen, dus indirect betaal je ook voor Windows 8.1

Immers als je nog op XP zit en naar Windows 8 wilt, dan moet je hem kopen. Als je eerst update naar Windows 7 en dan naar Windows 8, dan nog moet je eerst betalen voor Windows 7 en dus weer indirect voor Windows 8...
Gratis is dood en aanbieding en korting liggen ernaast.

Gratis kost je altijd iets zonder dat je het door heb.
En korting/aanbieding is omdat het product eruit gaat of omdat het in eerste instantie al veel te duur was bij die winkel.
Kijk maar naar goedkopere winkels die hebben nooit aaanbiedingen omdat ze niet standaard te duur zijn.
tsja wat wil je he . je kan zeuren dat windows 8 te duur is of je kan zeuren dat windows gratis is . ms moet toch geld verdienen . is het niet rechtsom dan links om.
heel simpel he.
Zou de EU dan ook niet moeten optreden tegen Android, aangezien die toestellen (tablets/telefoons) zowat niet werken zonder een gekoppeld Google Account. Daarbij heeft Google toch 80% van de mobiele telefoon/tablet markt in handen, zolang niemand daar een probleem van maakt denk ik dat Microsoft zich geen zorgen hoeft te maken...
De EU zal hier niets van hoeven te vinden. Het is en blijft je eigen keuze om hier gebruik van te maken. Het is niet zo dat je allerlei Microsoft meuk door je strot geduwd krijgt wanneer je een neiuwe PC koopt. Je krijgt een speciale versie van Windows 8 (hoe speciaal moet nog blijken) wanneer je je oude Windows 7 PC gratis upgrade. Microsoft zou heel goed kunnen bepleiten dat elk voordeel dat ze krijgen door het (vermoedelijk) standaard leveren van eigen diensten opgeheven wordt door gederfde inkomsten van mensen die nu geen betaalde upgrade doen.

De verplichting voor het browserkeuzescherm is onlangs afgelopen en niet vernieuwd. Het is nu een stuk makkelijker om eigen versies van programma's te installeren en iedereen weet inmiddels wel dat die er zijn.

En diegenen die alleen maar met Internet Explorer surfen omdat ze echt niet weten dat er alternatieven zijn of niet weten hoe ze die moeten installeren vergeten heus wel bij de één of andere update van een programma (bv de flash plug-in!) een vinkje weg te halen of juist te plaatsen, waardoor ongemerkt Chrome als standaardbrowser geïnstalleerd wordt!
Met dat soort #$@% gedrag begint Google aardige malware trekjes te vertonen. geen wonder dat het marktaandeel van Chrome omhoog schiet, wanneer het je op deze manier opgedronegn wordt@ (Sorrie, ik weet dat het off-topic is, maar ik moest deze frustratie even kwijt.)
"De verplichting voor het browserkeuzescherm is onlangs afgelopen en niet vernieuwd."
Zou eens tijd worden. Ik heb me er sinds het begin kapot aan geërgerd, en het was niet te blokkeren; zelfs al schakelde je de update expliciet uit in de lijst, werd het op één of andere slinkse manier toch geïnstalleerd. De E.U. beschermt de consument.... eh wat?
Dan mag Google ChromeOs ook niet "verkopen" met de Google services,en Apple iOS en OsX niet met de iCloud producten..
Ik heb de EU nog niet horen klagen over Android en Googles misbruik van zijn macht, dus waarom zouden ze hier over klagen. Daarbij, koppelverkoop geld alleen als je ook iets verkoopt, dat doet Microsoft in bovenstaand geval niet.
Met zo'n initiatieven kan je, volgens mij, het best piraterij verminderen!
Met zo'n initiatieven kan je, volgens mij, het best piraterij verminderen!
Ja, net als privacy, want dat is waar je ongetwijfeld mee gaat betalen.
Net als bij alle Google diensten. Google biedt de Android en ChromeOS platformen gratis aan omdat het zijn geld verdiend aan de persoonsdata en gerichte advertenties. Microsoft vreest dat steeds meer mensen overstappen naar de - steeds beter wordende - gratis Google's producten en wil voor deze groep mensen een concurrerend alternatief neerzetten: gratis in ruil voor je data.

Persoonlijk betaal ik liever voor een goed softwareplatform of product in euro's dan in privacy.

[Reactie gewijzigd door lvmeijer op 28 februari 2014 21:26]

Eigenlijk niet, er wordt verwacht dat je simpelweg zo nu en dan advertenties te zien krijg in Windows, meer niet.
En die advertenties worden volledig willekeurig getoond, zonder dat er ook maar iets aan targeting en profiling wordt gedaan? Ik vertrouw het gewoon niet. Net als de andere risico-diensten vandaag de dag is het onduidelijk in welke mate ze je volgen, en nog minder welke gegevens ze weer uit deze meta-gegevens kunnen extraheren, en nóg minder hoe open ze daarover zijn.
Ik heb een gezond respect voor kansrekening en statistiek zodat ik van mening ben dat je ze beter maar gewoon géén data geeft.
Ja, tenminste, als je dat wilt, dat staat nu al bij je PC Intellingen app (of online, ik heb het ergens gezien) om dit te controleren voor apps die gebruik maken van Microsofts advertentie platform.
Inderdaad! Mensen met een gepirate versie van Windows 7 een gratis legale versie van Windows 8.1 (met Bing niet te vergeten) te geven.
Een gepirate versie zal je waarschijnlijk niet 1,2,3 kunnen upgraden naar de Windows 8.1 versie met Bing. In ieder geval niet legaal. Je krijgt nooit zomaar een legale key...
Toch wel. De vorige ronde toen Windows 8 voor een schijntje als upgrade te krijgen was heb ik geüpgraded en geen problemen gehad. :)
Maar toen heb je een legale Windows 8 key gebruikt. Ik bedoel dat als je een illegale Windows 7 hebt en je wilt gebruik maken van de gratis upgrade, dan zal je je Windows 7 key moeten overleggen (Wat waarschijnlijk automatisch gecheckt wordt als je gaat upgraden). Die Windows 7 key wordt dan hoogst waarschijnlijk ook gezien al illegaal en zal je niet gratis kunnen upgraden...
We zullen het zien!
De mensen die aan piraterij doen zullen waarschijnlijk niet willen downgraden naar een waarschijnlijk mindere versie van windows 8.1. Ze hechten weinig waarde aan het legitieme gedeelte en zullen alleen de 'net niet' gebruikservaring zien.

Ik ben wel benieuwd of oem's hier ook gebruik van kunnen gaan maken en zo de budget pc's nog wat in prijs kunnen drukken.
wat een generalisatie weer, alsof alle piraten alleen maar kijken naar functionaliteit en niet naar of iets legaal is of niet, ik weet bijv dat ik windows alleen maar wil omdat er nog steeds ebpaalde games etc zijn die gewoon niet goed onder wine draaien, en er ook niet altijd heel veel goed-speelbare / leuke alternatieven voor zijn, in het dagelijks leven vind ik ubuntu echter een veel prettiger os om mee te werken en is libre office voor mij echt de betere van MS office, en ja ik gebruik macro-achtige dingen, maar dan wel in python en niet in vb, dat ze niet werken onder ms office moge duidelijk zijn, ms office is wat dit betreft, en in mijn situatie dus het inferieure product..

ik heb de keuze bewust gemaakt om niet die ms macromeuk te proberen, juist omdat het nooit 100% zal samenwerken, en bovendien iedereen kan LibreOffice gratis downloaden dus is er helemaal geen compatibiliteits probleem, iets dat je met MS office wel hebt...

als je dan zoals ik, windows alleen in een enkele vm of op een secundaire partitie wilt, dan is het al gauw te duur, ik was dus behoorlijk geirriteerd dat de versie die ik via school gekocht heb, ineens niet meer werkt en geblokkeerd is wegens piraterij. betekend enkel maar dat ik hem dus niet meer kan en zal gebruiken. windows 8.1 is dan zijn geld ECHT NIET waard.
Ik weet het nog niet zo met deze actie. Het gaat hier om gratis update (of met kleine bijdrage) naar Windows 8.1. Moet je dus eerst een legale Win 7 hebben. Met al de huidige kritiek rond 8(.1), wie gaat zijn Win7 zomaar opgeven?

Lijkt mij eerder gewoon om het aandeel omhoog te krijgen.
Verder ben je dan verplicht Bing te gebruiken? Dat was immers het eerste dat eraf vloog van mijn Win8.1 tablet :)
Met zo'n initiatieven kan je, volgens mij, het best piraterij verminderen!
Als Albert Heijn alles gratis maakt, dan zouden ze diefstal in hun winkels flink verminderen! :)
Met zo'n initiatieven kan je, volgens mij, het best piraterij verminderen!
Misschien, maar Microsoft is niet opgericht met als doel om piraterij te bestrijden. Het doel is winst maken. Gratis cola weggeven is ook leuke reclame voor een supermarkt, maar ook een supermarkt bestaat niet om reclame te maken, maar om winst te maken. Uiteindelijk moet er dus ergens geld aan verdient worden.

Misschien zit er wel reclame in het opstartscherm, of moet je semi-verplicht met Bing zoeken, of geef je toestemming om een profiel van je te laten maken voor verkoop aan online adverteerders.
Alleen als je Bing weer kan verwijderen.

Maar ik denk niet dat dit hier (Europa) er populair gaat worden. Wij zijn Google gek, en gebruiken Bing alleen als het niet anders kan. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. ;)
Bing zit in de normale versie ook en ik heb nog nooit iemand erover horen klagen. Net als de Bing diensten, je verwijderd de livetitels en je hoeft ze (bijna) nooit meer te zien. Ik ben benieuwd hoe dat ze Bing verder willen integreren, dat lijkt mij moeilijk worden.
Ik heb geen Windows 8.x, maar wel WP7.8. En daar is de zoekknop niet eens handig, maar puur irritant, je raakt hem per ongeluk.
En niet uit het OS te slopen.

Maar goed, op mijn tablet (N7) heb ik allerlei Googlediensten die ik onder geen voorwaarde wil gebruiken. Dat maakt het weer gelijk.
in windows 8 zit er geen zoekknop. Als je gaat typen in je startscherm zie je eerst de lokale resultaten. Pas als je op enter drukt ga je met bing op het www zoeken. eigenlijk hetzelfde als in w7
Je kunt hem gewoon uit zetten hoor de Bing knop op WP 7.8
Hoe? Dat is iets dat ik al meer dan twee jaar wil...
www.google.nl zal nog steeds werken in de browser hoor. Zelfs als dat Internet Explorer is. :)

Ze zullen waarschijnlijk allerlei Bing-diensten als tile voorinstalleren in de Modern UI.
Dan koop je toch de niet-Bing versie. Snap je probleem niet.
En die was bij de start van Windows 8 al bijna gratis.
Nu betaal je indirect aan Google. En aan Microsoft als je Android gebruikt ;)

En we zijn helemaal niet Google gek. Het eerder de uitzondering die 'gek' is. Die 'gek' die niet verder kijkt dan zijn/haar neus lang is. Het gross gebruikt het omdat dat zo zo gerold is.
Ik zie juist menig een bij Google diensten weglopen. Mede door de koppeling met andere produkten zoals Google +. En van Chrome naar IE of Firefox overstapt.
Verder wordt Bing al op menig plaats gebruikt waar men denkt dat men 'googelt'. Al dan niet omdat in het OS geregeld is dat Bing/Maps of iets anders de standaard app voor een functie geworden is.

En in plaats van op Bing af te geven, zou je Bing juist een serieuse kans moeten geven. Het is op dit moment in Europa het enige goede alternatief.

Ik ben, naast menig ander die ik ken, op Bing overgestapt. Ik zelf bewust. Vele anderen onbewust. En het bevalt me heel goed. En van anderen hoor ik niks en zie ik dat ze nog altijd Bing Search en Outlook.com gebruiken. Vooral het ontbreken van opdringerig gedrag van Google om maar hun services (Google+, Chrome enz) te gaan gebruiken is erg fijn. Ook merk ik dat de interfaces van Bing/Outlook.com e.a. weer lekker clean zijn, Zoals Google Search en gmail vroeger waren.

[Reactie gewijzigd door Sake op 28 februari 2014 19:51]

speciale Windows 8.1 With Bing-versie
Inderdaad, de ironie :+
Bing is een prima zoekmachine, echt niet minder dan Google search. Ik ben jaren geleden overgestapt toen Google veel last van content farms had. Microsoft vertrouw ik wat privacy beftreft meer dan Google en Microsoft is niet afhankelijk van het spammen van advertenties voor z'n inkomsten zoals bij Google wel het geval is.

Imho, is het erg vreemd dat Google volledig is van spam voor z'n inkomsten. Als je echt goede producten hebt, vind je voldoende klanten die daar voor willen betalen(met geld en niet met privacy). Dat dit bij Google niet het geval is, is een teken aan de wand.
Denk niet dat je Bing kan verwijderen, zo dom is MS ook niet.

vind het zelf wel ok om een gratis product te leveren met ads zolang er een betaalde vorm is zonder die ads.
Het is waarschijnlijk een app die je al dan niet kunt gebruiken, zoals je Android telefoon standaard vol zit met Google dingen.
Fout, android net Google services is niet gratis. Fabrikanten moeten gewoon licentie kosten betalen.

Tevens is het niet raar dat je voor een Windows licentie moet betalen. Als je op je smartphone met android dan 10 jaar support zou krijgen, zou het toestel ook stuk duurder zijn.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 februari 2014 21:57]

Er is hier geen sprake van verkoop, ze geven het gratis weg. Denk niet dat de EC hier iets over gaat zeggen, maar dat is maar een gevoel.
Snap het standpunt (en spelling) van trancicted niet helemaal..

Ik denk eerder dat dit soort acties afwachten is tot de EU weer gaat klagen omdat microsoft de concurrentie te weinig kansen geeft.
Kijk; het is niet zo dat het voor mij onmogelijk zou zijn om gratis aan Windows 8(.1) te komen. Je kunt er ieder prijskaartje op plakken of het (zoals in dit geval) gratis verstrekken, maar zelfs dan wil ik het nog niet hebben.

De enige manier waarop Microsoft mij zo ver krijgt om Windows 8 te gebruiken is door mij iedere maand een leuk bedrag over te maken. Dan wil ik er misschien nog wel eens over denken.
Als mensen niet overtuigd zijn van een product zullen ze het niet kopen. Als ze het gratis en legaal kunnen krijgen is de kans groot dat ze toch upgraden, en dat is het hele punt.
Vraagje: Heb jij überhaupt wel W8(.1) gebruikt, en jezelf ook de tijd gegeven om eraan te wennen? Want ja, het is wat anders dan W7, maar als je eraan gewend bent werkt het heerlijk.
Juist, Microsoft is niet alleen Windows. Het zit, zoals we aan deze 'Windows 8.1 With Bing' versie kunnen zien vol met apps en slimme trucs om gebruikers naar andere MS producten en services te lokken. Verder is Win8 inderdaad beter maar als gebruikers Win7 al prima vinden, waarom zouden ze dan 100 euro betalen om naar iets over te stappen wat ook prima is? Bij Win7 hadden ze dit soort marketing niet nodig omdat Vista voor velen gewoon niet goed was, zeker in het begin.
Als je met deze post eigenlijk wil zeggen dat je het jammer vindt dat Microsoft ook (meer) geld wil gaan verdienen met het verkopen van reclame via datamining van persoonlijke gegevens en surfgedrag en dergelijke (doen ze al een tijdje, al is het nooit een primaire inkomstendron geweest), dan geef ik je daarin helemaal gelijk. Als "Microsoft-fanboy" vind ik dat ook erg jammer.

Helaas hebben we dat echter, volgens mij, aan Google te danken die door het "gratis weggeven" van de producten waar Microsoft traditioneel zijn brood mee verdient het voor Microsoft erg moeilijk maakt om niet met Google te gaan concureren op de markt waar Google traditioneel weer zijn brood mee verdient; Datamining en gepersonaliseerde advertenties.

Als ik de nieuwe CEO van Microsoft was geweest had ik juist voor de omgekeerde richting gekozen door vooral Privacy hoog in het vaandel te gooien en het dataminen in zijn geheel aan Google over te laten.

[Reactie gewijzigd door Yalden op 28 februari 2014 22:00]

Windows 8 zit vol met apps en andere 'Google/Android-achtige' dingen. Zelfs de miljoenen 'piraten'-gebruikers van Windows worden potentiele klanten. Mede door die datamining. Geen wonder dat Microsoft iedereen op Win 8 wil hebben.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 28 februari 2014 22:02]

"Windows 8 zit vol met apps en andere 'Google/Android-achtige' dingen."

Bij privacy instellingen onder pc-instellingen zijn de rechten in te stellen van apps binnen Windows 8.

Standaard hebben deze toegang tot alles (webcam, microfoon, locatie etc.) dit kun je uitzetten, dat scheelt al iets.

Wat ik er verder uit begrijp is dat de gratis versie van Windows 8 dus gebruikers gaat tracken om zo inkomsten te gaan genereren.

Vind ik een prima oplossing, zolang de mensen nog maar een keuze krijgen en ook een betaalde versie er blijft zonder tracking.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 1 maart 2014 10:49]

Wat ik er verder uit begrijp is dat de gratis versie van Windows 8 dus gebruikers gaat tracken om zo inkomsten te gaan genereren.
Waar begrijp je dat uit? Reacties van tweakers die maar wat gokken of is er een bron die ik gemist heb?
Dat zijn volgens mij toch twee verschillende dingen (en verschillende inkomstenbronnen), de appstore en het dataminen, al zijn er inderdaad wel apps waar behoorlijk wat data uit te minen is.

Misschien heb je inderdaad wel gelijk, maar persoonlijk geloof ik nog steeds dat de voornaamste reden dat Microsoft mensen op WIndows 8 wil hebben en vasthoudt aan de "metro"-interface of die zelfs pusht is dat ze a. de inhaalslag op de touch-devices als grote prioriteit zizen, en b, dat ze in die inhaalslag heel veel warden hechten aan dezelfde interface/user experience "across all devices" (console, tablet, mobile en desktop).
Natuurlijk, dat is ook een reden. Hoe meer Windows 8 PC gebruikers, hoe meer die ook op tablets en smartphones Windows 8 willen hebben, en vice versa. Dat het om wennen aan de touch-interface gaat betwijfel ik. We hebben als consument bijzonder weinig keus op dat gebied. Dat wordt ons hoe dan ook wel door de strot gedrukt (als dat niet al gebeurd is). Dus ik denk niet dat Microsoft zich daar zorgen over maakt.

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 28 februari 2014 22:16]

Het valt te verwachten wanneer concurrent Google ook alles in staat stelt om gebruikers te volgen. Gebruikersinformatie is goud geld waard tegenwoordig!

[Reactie gewijzigd door Blackice09 op 28 februari 2014 21:49]

Of jij er wat aan hebt is afhankelijk van wat je doet met je PC.

Als je een desktop toren hebt zonder enige vorm van touch ondersteuning is een groot deel van Windows 8.x zijn user interface features niet van toepassing, en qua interface wellicht zelfs contra-productief. Maar wat Tweakers consequent vergeten is dat deze doelgroep steeds kleiner wordt, en heel hard - écht heel hard - aan het dalen is. Windows 8.x in enkel die context bekijken doet het OS geen recht.

Hele generaties jongeren groeien nu op zonder ooit een desktop PC gebruikt te hebben en wellicht nooit zullen gebruiken. En binnen 10 jaar heeft elke laptop en elke losse monitor ook touch. Dus dan wordt het opeens wel aantrekkelijk.

Werk jij echter nog vooral met oude desktop applicaties op oudere stijl hardware, denk ik dat op Windows 7 blijven zitten echter uitstekend is. Support blijft ook nog enkele jaren. Maar als ik nu een nieuwe laptop zou kopen zou ik bijvoorbeeld, er geen zonder touch kopen. Muis & Touch is gewoon fijner dan muis-alleen IMHO.

Maar zonder nieuwe hardware zijn er wel enige voordelen van de 8.x architectuur.
Zo even uit mijn hoofd, maar ik vergeet er vast velen:
- ondersteuning voor Bitlocker met SSD's met hardware encryptie.
- merkbaar sneller opstarten vanwege de automatische kernel-hibernatie
- invoering app chambers en daarmee potentieel veiliger surfen (IE10 en IE11 op Windows 8 maken er reeds gebruik van, op Windows 7 kunnen ze dat niet).
- optionele diepe integratie met de Microsoft cloud, inclusief syncen van voorkeuren en settings met al je andere Microsoft compatible apparatuur. Bij Google wordt het structureel als voordeel aangehaald, dus lijkt me enkel eerlijk dat dat hier ook als voordeel staat :)
- aanzienlijk verbeterde task manager
- toegang tot alle Windows Store style apps

Of dat voordelen zijn hangt van je voorkeuren af. Voor mij zijn een aantal van deze zaken ook volstrekt irrelevant, maar een ander andere zijn voor mij reden geweest te upgraden.
In feite heb ik geen desktop meer nodig. Tot dat besef ben ik vanavond gekomen. Windows 8 biedt veel te veel toeters en bellen, maar in feite doet Windows 7 dat ook.

Voor de dingen die ik doe heb ik geen desktop nodig, laat staan een complex systeem als Windows. Iedere keer opstarten, drivers en software handmatig bijwerken, ontelbare reeksen met Windows Updates door ploeteren ... eigenlijk ben ik er wel een beetje klaar mee.

Denk dat ik binnenkort ook maar een tablet ga halen ...
Je wordt -1 gemod, maar eigenlijk ben ik het wel met je eens. Voor mij om over te stappen op Windows 8.1 heeft niets met de prijs te maken. Ik wil gewoon niet overstappen omdat ik erg tevreden ben over windows 7, en niet ben overtuigd van 8.1.

Daarbuiten verwacht ik wel dat het aantal 8.1 gebruikers toe zal nemen wanneer de prijs erg laag / gratis is, omdat voor een hoop mensen de aantrekkelijkheid wel zal toenemen.
Door het gratis weg te geven, zegt Microsoft zelf in weze al dat het product niet is geworden wat ze ervan verwacht hadden. Of het is een hele slimme marketingstactiek. De praktijk zal het uitwijzen...
Dus dit is ook zo bij OS X Mavericks? Linux is gratis, OS X is theoretisch gratis, misschien is dit een slimme zet van MS.

Feit blijft dat veel mensen bang zijn voor veranderingen, met name het start menu. Jammer want het werkt heerlijk! zou er een start menu komen dan zou ik het persoonlijk zelfs uit zetten.

Naast het start menu is er vrij weinig veranderd, is dat een dealbreaker kan je eventueel nog een tooltje installeren zodat je alsnog je fijne start menu hebt.
OSX en haar ondersteuning zit al lang en breed verrekend in de prijs die je voor je Imac / Macbook betaalt. Je hebt weliswaar de ilusie dat het gratis is, maar dat is het helemaal niet. Het is gewoon een handige prijsconstructie.
Deels heb je gelijk, maar vergeet niet dat je Windows license ook verrekend zit in de prijs van de laptop of kant-en-klare PC die Jan Consument koopt. Echter, de upgrade van Windows kostte tot dusverre altijd geld, waar Apple tegenwoordig geen geld meer vraagt voor OS upgrades.

Wat met de opkomst van met name mobiele app-stores is ontstaan, is een situatie waarbij 'we' verwachten dat het OS (noem het 'de firmware') 'gewoon' gratis van upgrades wordt voorzien. 'We' zijn echter wél bereid om voor apps te betalen, zo blijkt uit het succes van de mobiele app-stores.

De beweging die je nu al ziet, en die de komende jaren nog verder zal doorzetten, is ook een beweging naar gratis operating systems (Apple doet het al met OSX en iOS, Google doet het al met Android en ChromeOS, Microsoft experimenteert er nu mee) en een verdere focus op het bieden van services en een applicatie-ecosysteem.

Dat OS is 'maar een OS'. Wat 'we' willen is:
- eenvoudige integratie en synchronisatie. Onze PC, laptop, tablet, telefoon en set-top box moeten samenwerken en synchroniseren. Als ik in de trein besluit een film te kopen wil ik die 's avonds direct op mijn TV kunnen bekijken. Als ik een document maak op mijn tablet, wil ik op mijn laptop verder kunnen werken. Een foto die ik met mijn telefoon maak, wil ik op mijn PC kunnen bewerken.
- eenvoudig een nieuw of vervangend apparaat toevoegen aan 'ons' ecosysteem. Geen hele dag bezig zijn met je nieuwe laptop of tablet installeren; gewoon inloggen met een account en het ding stelt zichzelf in.
- eenvoudige toegang tot goede applicaties. Een centrale plek waar 'we' software kunnen vinden, waarvan we weten dat het geen troep (slechte kwaliteit of voorzien van malware) is, installatie met een enkele klik. Geen gedoe met licenses kopen en serials plakken, credit cards, DRM, blabla. Gewoon op 'install' klikken, en als het geld kost wordt het afgeboekt van de credit-card of bankrekening. Geen gedoe.

Etcetera. Mensen willen eenvoud. En met het faciliteren van die eenvoud is geld te verdienen. Dat weet Apple als geen ander. Google weet het. Microsoft realiseert zich dat ook, maar heeft door haar geschiedenis nog wat moeite om te veranderen.
Dat zegt hij toch ook, "theoretisch".. Dat het in de hardware kosten is meegenomen veranderd niets aan het gevoel dat je een gratis OS krijgt. Overigens, als je een PC met windows koopt betaal je daar ook voor en dus indirect ook voor dit soort MS truken.
Dus dit is ook zo bij OS X Mavericks? OS X is theoretisch gratis
nee, erger zelfs: je kan/mag het niet kopen en installeren op andere hardware
Hackintosh? Het kan zeker wel ;)
Maar mag niet ;)
Apple deed dat omdat zij vinden dat er niet genoeg veranderd is in Mavericks om geld voor te vragen.
nou door het gratis weg te geven wil het niet zeggen dat ms denkt dat het windows 8 gefaald heeft of zoals jij zegt dat het niet geworden is wat ze verwacht hadden . het kan ook zo zijn dat ms in tegenstelling tot bijv de muziek industrie wel met de tijd meegaat en hun verdien model aanpassen aan de tijd natuurlijk. gratis weggeven van een os is een manier om de markt te vergroten ook. .en dat windows 8 minder verkoopt dan windows 7 wil ook niet zeggen dat het slechter is we zitten gewoon in een andere tijd dan een aantal jaar terug dus je kan het niet vergelijken ook. maar de praktijk zal het idd uitwijzen en ik denk dat het best wel meevalt allemaal in het voordeel van ms.
Daarnaast heeft ms nog een appstore.
dat bedoel ik onder andere met een ander verdien model. :)
Inderdaad is Win7 ook een goed besturingssysteem. Het is dan ook gewoon slim, want Windows 8.1 moet je zien en meemaken om het ook te willen. Het effect is dat mensen het bij elkaar gaan aanraden. Het is namelijk in bijna alle opzichten beter dan Win7.
Ééns.

Windows 7 is een modern no nonsense product.

Windows 8.1 bevat een imo prettigere desktop environment en dus ervaring dan windows 7, maar heeft veel kanttekeningen door de touch integratie.

Als ik mag kiezen tussen 7 en 8.1 kies ik toch 8.1, omdat de desktop environment dusdanig prettig werkt, dat ik de (overigens imo onnodige) kanttekeningen maar voor lief neem.

Maar ik ben wel van mening dat Windows 7 te goed en windows 8.1 te slecht is om 100 euro bij te leggen, of om een met Bing troep volgestopte versie van 8.1 te nemen.

[Reactie gewijzigd door IngamerX op 28 februari 2014 21:40]

heh ?

Ben ik totaal mee oneens maar dat is dan ook mij mening.
Mijn ouders zitten opgescheept met W8.1 en huiver er elke keer van als ik het moet gebruiken.
idem met office 2013 nog zo'n draak van een omgeving.

Beide vind ik spijtig, want onder die Gruwelijke UI zit wel een heel nette motor.

maar ik wil ook geen hello-kitty-veyron.
De Veyron zou ik nog kunnen overspuiten, helaas lukt dat niet met W8.1.
de markt is niet meer dezelfde als 10 jaar geleden
MS zal echt moeten proberen om Android te counteren indien ze de dominantie van Windows willen behouden
door Windows 8 goedkoper aan te bieden, kunnen ze mogelijks meer tabletbouwers en/of smartphonebouwers overtuigen

jongeren die nu opgroeien met een Android tablet/smartphone, gaan later een chromebook veel sneller opnemen dan Windows-generatie (als ik het zo even mag noemen)
Er wordt niets gratis weggegeven. Hoewel een gebruiker van windows 7 de mogelijkheid zou krijgen zonder extra kosten over te stappen, moet worden opgemerkt dat voor het gebruik van die eerdere versie van windows al gewoon betaald was, en dat de mogelijkheid deze te gebruiken verdwijnt bij het overstappen, terwijl windows 7 nog steeds functioneel en veilig is.
Of het is een hele slimme marketingstactiek. De praktijk zal het uitwijzen...
Kun je mij uitleggen wat het slimme daaraan is? Ik bedoel, motiveer eens waar jij aan denkt.
Iets wat gratis is trekt nu eenmaal mensen sneller over de streep om het toch eens te gaan proberen, ongeacht om welk product of dienst het gaat. Dus dat is wat ik bedoelde met slimme marketingstactiek. En des te meer mensen het gaan gebruiken des te groter wordt je naamsbekendheid.
Doordat je allerlei acties uithaalt (en het daarmee goedkoper wordt) vind ik inderdaad een bevestiging dat het product niet is wat het geworden is.
Mavericks en Linix is ook gratis. En dat is geen zwakte bod. Maar goed, Linux heeft geen winst oogmerk en Apple heeft de hardware. Microsoft moet zijn winst halen op software gebeid.
Twee maanden geleden zou ik het met je eens zijn geweest. Van mijn werk kreeg ik een nieuwe laptop met 8. Later werd dat 8.1.
Ik typ deze op mijn windows 7 laptop. Na wat aanpassingsissues zoals het startmenu, ben ik er nu helemaal aan gewend. Sterker nog, ik ga niet meer terug. Het bevalt me gewoon te goed.
Ik heb hem meegeleverd gekregen op m'n nieuwe laptop van nu een paar maandjes oud. Iedereen klaagt, en klaagt, maar wat ik merk is een hoop verbeteringen. Qua snelheid, qua vormgeving, en qua opstarttijd. Uiterlijk gezienis het in principe windows 7, maar dan wat anders ingericht. Mijn windows 8.1 start op binnen 15 seconden met een 5600rpm harde schijf. Dat vind ik toch een hele prestatie.

Mensen zijn echt te bang voor verandering. Deels begrijpelijk, omdat dit de natuur van de mens is, maar ren niet mee met de kudde die niet tegen verandering kan. Doe wild, probeer eens wat nieuws. (Ik ben zwaar pro eerst illegaal proberen, tevreden, dan kopen.) Vind je het niks, kun je nog altijd terugstappen op windows 7.
Windows 8.1 lijkt verdacht veel op windows 7 hoor. Het is alleen wat efficienter, wat nieuwer. Is wat verder uitgewerkt. Games en programma's worden in eerste instantie ontworpen met het oog om het zo goed mogelijk op de nieuwste windows te laten draaien. Waarschijnlijk ook, omdat microsoft de developers steeds meer zoveel mogelijk tegemoet zal komen. En datzelfde geldt voor de gebruikers. Het start menu is nog niet zo erg. De versnelde opstart tijden, bevallen me eigenlijk wel. Het voelt allemaal ook wat vlotter aan. Volgens mij is het gewoon vooruitgang.
Hm toevallig gister met Windows 8 gespeeld (zonder touch screen) deze stond standaard op de oude bekende desktop weergave. Wat is daar mis mee? Oogde hetzelfde als Windows 7 maar dan mooier....

Het was even uitzoeken hoe ik in de metro omgeving kwam, Enja dat ziet er helemaal leuk uit natuurlijk, de oude desktop omgeving is helemaal nergens voor nodig..

Als deze gratis uitkomt vraag ik me af wat de nadelen zijn, zijn die beperkt dan installeer ik die hoor, en volgens mij zal ik bizar weinig in de ouderwetse desktop omgeving te vinden zijn..
Het is anders en veel mensen hebben daar moeite mee
Ze blijven liever in hun comfort zone
Ja klopt, ik ben sinds Windows 3.1 al gebruiker van Windows, en toen 95 uitkwam vond ik het helemaal tegek, net als met Windows 98 (2000 overgeslagen) en xp en Vista en Windows 7. Elke keer ben ik enthousiast geweest, nu ook met Windows 8 nadat ik er gister mee gespeeld heb.

De media laat helaas teveel afkeer zien jegens Windows 8 waardoor ik begon te twijfelen, maar het werkt gewoonweg goed en leuk.
Zemmertje, dan gebruik je het toch niet. Ga je dit soort reacties ook plaatsen bij een nieuwsitem over een bepaald soort dildo?

Windows 8.1 werkt prima voor waar het voor gemaakt is. En goedkoper is altijd welkom.
Jij hebt dan wel kritiek op bovenstaande persoon, maar je bent zelf ook zeer kortzichtig door het geheel slechts van één kant te belichten. U zegt namelijk dat de slechte verkopen van Windows 8(.1) vooral te wijten zijn aan de geheel nieuw ontworpen interface door Microsoft. Deze uitspraak is gebaseerd op? - jawel, - uw eigen mening en ervaring. Er is geen enkel gefundeerd onderzoek waaruit dat blijkt. Geen feitelijke constatering dus. Sterker nog veruit het grootste deel van de Windows 8 licenties worden verkocht door de verkoop van nieuwe apparaten waarop Windows al staat voorgeïnstalleerd. Ga maar eens naar een willekeurige elektronicazaak, 3x raden op welke versie van het besturingssysteem +/- 95% van alle Windows apparaten draait, uuuhm inderdaad versie 8 of 8.1.

De tegenvallende verkoopaantallen van het aantal licenties is vooral te danken aan de daling van het aantal traditionele pc's, Microsoft heeft dit allang voorzien en richt zich met haar nieuwe besturingssysteem ook op voor Microsoft relatief nieuwe markten zoals tablets en smartphones (Windows Phone). Kijkend naar Microsoft's nieuwe visie, waaraan sommigen nog moeten wennen, en de recordwinsten die het bedrijf het afgelopen jaar heeft geboekt kan ik niet anders dan concluderen dat het nog niet zo'n kortzichtige dikkoppen zijn daar in Redmond.

;)
Ik kan het nu helaas even niet vinden, maar ik las laatst een interessant artikel, ik geloof een interview met Joe Belfiore. Daarin werd gesteld dat Microsoft met Windows een soort tick-tock ritme volgt, net als Intel met om-en-om nieuwe functies/verkleining van het vorige model, nieuwe functies/verkleining... Bij Microsoft met Windows is het dan tick/tock met vernieuwende functionaliteit/fijnafstemming, vernieuwende functionaliteit en vervolgens weer fijnafstemming.

Het interessante hieraan was dat ze zich bij Microsoft er geheel van bewust zijn dat elke keer dat ze met vernieuwende functionaliteit komen dat stuit op flink wat weerstand bij de/sommige gebuikers. Bij Windows 8 de nieuwe touch-functionaliteit/Interface, bij Vista waren het nieuwe security features en ik ben even kwijt wat het precies was bij Windows ME. Hun commentaar daarop was in de trant van "vernieuwing stuit nou eenmaal op weerstand, maar als je wil vernieuwen zal je daar mee om moeten kunnen gaan".
Ik heb dit al vaker tegen je gezegd, maar toen Windows 95 uitkwam was er een flinke groep mensen die niet met de startknop konden leven... Veelgehoorde kritiek was dat je op de startknop moest klikken om Windows uit te schakelen wat volgens die mensen het meest onlogische was dat je je maar voor kon stellen...

Dit was ook een voorbeeld in dat Microsoft tik/tok ritme waar ik het net over had...

Inmiddels is de hele wereld hier zo aan gewend dat bij de introductie van Windows 8 een van de voornaamste kritiekpunten was dat die in 1995 zo gehate Startknop nu weer verdween...

We gaan naar een touch-wereld toe, daar is geen ontsnappen aan... En de volgende stap zal wel zoiets zijn als de interface in die science fiction film waarvan ik even niet op de naam kan komen, maar zeg maar touch-in-de-vrije-ruimte...

Daarvoor zijn ingrijpende wijzigingen nodig die inderdaad de eerste paar jaar op weerstand zullen stuiten... Dat heet vooruitgang...
Ik zeg niet dat Windows 8(.1) per definitie een slecht OS is...
Jawel, dat zeg je wel, dat zeg je al twee jaar en dat heb je inmiddels ook al wel twee duizend keer gezegd... Niet jokken Titan!
...alleen dat het voor het gros van de sommige mensen amper wat toevoegt wat lastig wennen is, en dat die mensen blijkbaar nog geen touch devices hebben

[Reactie gewijzigd door Yalden op 28 februari 2014 22:22]

Je bedoelt "Minority Report" waarschijnlijk
yep, klopt, die bedoelde ik, dankjewel
Maar goed, ik denk dat ik eigenlijk wel klaar ben met Windows, dus ook met Windows 7. Zoals ik net al tegen mede-tweaker "vali" zei...
Dat zat ik net te lezen... En me af te vragen... En geloof me, ik bedoel dat nu echt niet lullig of zo, maar ik vraag me dat echt af... Ok, jij wil geen Windows meer... Prima, jouw goed recht en ik wens je oprecht heel veel plezier in je Windows-vrije omgeving... Maar wat is het nou dat jou al een paar jaar motiveert om dat in zo'n beetje elk nieuwsbericht dat over Windows gaat te blijven herhalen? Als je zo'n afkeer hebt van Windows, wat trekt je dan elke keer opnieuw naar zo'n beetje elk nieuwsbericht over dat door jou zo verafschuwde Windows? En nogmaals, ik bedoel dit nu echt niet lullig maar ik probeer het gewoon te begrijpen...

-edit-

Draai het nou eens om... OK, jij hebt dus veel plezier van je Linux machines... Dat gun ik je van harte... Hoe zou jij het nou vinden als bij elk nieuwsitem dat iets met Linux te maken heeft ik zou komen vertellen hoe klote ik Linux vind... Daar zou jij dan op een gegeven moment toch ook flink de balen van krijgen?

[Reactie gewijzigd door Yalden op 28 februari 2014 23:29]

terwijl ze na al die tijd toch door zouden moeten hebben dat ik de boel zit te stangen...
Dus je loopt al die tijd gewoon te trollen?
Fanatiek Linux-gebruikers zijn over het algemeen grote nerds. Die laten zich niet het kaas van het brood vreten door gebruikers van Microsoft-producten. Het verschil is echter dat je een Linux-nerd niet zo makkelijk op de kast krijgt, in tegenstelling tot Windows 8 gebruikers. Wat ik ook zeg; er zijn altijd een paar mensen die er op reageren terwijl ze na al die tijd toch door zouden moeten hebben dat ik de boel zit te stangen.
Wie zegt dat men dat niet door heeft ? Tevens is het nogal naïef om te denken dat alle Microsoft gebruikers geen ervaring hebben met elke andere OS.

Dat men reageert op jou reacties gaat meer om het feit dat ze of er niet mee eens zijn, je proberen iets bij te leren of gewoon lekker aan het trollen zijn.
Laptop is hetzelfde verhaal; waarom 45 seconden wachten op Windows 7 terwijl Ubuntu slechts 20 seconden nodig heeft en ik alle onnodige poespas uit het systeem kan verwijderen omdat ik toch enkel Writer en Calc nodig heb ? Geen gesodemieter met virusscanners en andere meuk die het systeem vertragen.
Zegt al genoeg over je kennis. Ik zal geen moeite hebben om jou desktop te infecteren :)

[Reactie gewijzigd door vali op 1 maart 2014 02:31]

"Wat mij waarschijnlijk stoort is dat heel veel mensen als een groep naïeve kuddedieren achter dergelijke mega-corporaties aanrennen en hun producten kopen zonder even er bij stil te staan wat ze nou helemaal aan het doen zijn."

Dat is precies wat je zelf continu doet met Google. Je stoort je dus aan jezelf, dat verklaart misschien je frustatie die je ervaart tijdens het typen van alle monotone reacties in nieuwsitems over Windows 8.

Misschien dat het helpt een ander in zijn waarde te laten, en niet gelijk iedereen die anders is dan jij af te schilderen als "naïve kuddedieren" of andere ongein. Op die manier kun je zelf ook heel andere reacties verwachten.
Puur even een 'reminder' post voor later.
Verschil is dat hij het gebruikt. Er dus ervaring mee heeft, ervaring kan delen, andere mensen kan helpen, andere mensen hem kunnen helpen.

Jij kent het niet, gebruikt het niet, wil het niet en kan het niet. Je hebt niks nuttigs te melden. En dat blijkt wel ook wel aan :

"De enige manier waarop Microsoft mij zo ver krijgt om Windows 8 te gebruiken is door mij iedere maand een leuk bedrag over te maken. Dan wil ik er misschien nog wel eens over denken."

Dat had je ook wel achterwege kunnen laten. Het voegt niks toe, leidt alleen maar tot onzin discussies en ruzies in de eerste reacties en je spuit het toch al bij elk onderwerp over Windows 8, dus iedereen kan het onderhand wel dromen.
Wat ik niet begrijp dat je iedere Windows 8 posted je frustratie kwijt wilt hoe vreselijk Windows 8.1 wel niet is. Ondertussen weten we dit wel. Beetje tweaker kan het in 1 min tijd naar zijn hand zetten en heeft hiermee een Windows 7, maar dan stuk beter en sneller.

Om weer on topic te raken, ik vind het een top dat Microsoft dit gaat realiseren. Niet iedereen houdt het einde van de maand geld over om eventjes een licentie te kopen en hiermee kunnen ze het alsnog upgraden.

In april komt de nieuwe update voor Windows 8.1 eraan en hiermee hebben ze weer wat tweaks toegepast om bepaalde desktop gebruikers te gemoed te komen. Misschien iets voor jou om naar uit te kijken?

[Reactie gewijzigd door vali op 28 februari 2014 21:51]

Nee, het is niks om naar uit te kijken. Tenminste niet voor mij. Om eerlijk te zijn heb ik het gevoel dat Windows z'n beste tijd wel heeft gehad. De markt verandert en desktops worden steeds minder relevant. De mobiele markt wordt sinds lange tijd gedomineerd door Android en iOS, terwijl Microsoft daar nu pas voet (nou ja; "voetje") aan de grond krijgt.

Ik merk het zelf ook steeds meer; mijn desktop is eigenlijk veel te krachtig voor de dingen die ik er mee doe. En dan heb ik nota bene slechts een simpele ZBox AD02 met E-350 APU. Eigenlijk is Windows ook veel te complex; zelfs Windows 7 biedt veel meer functionaliteit dan ik eigenlijk nodig heb. Windows 8 gaat daar nog een stap verder.

Wat ik waarschijnlijk ga doen is die AD02 met OpenELEC installeren zodat ik die als mediacenter kan gebruiken. Hangt sowieso al aan mijn TV. Met een SSD is dat apparaat binnen 5 seconden opgestart; mijn mediabestanden staan verdeeld over twee D-Link NASsen.

Hoewel ik tot relatief kort heb gezegd dat tablets niet aan mij besteed zijn, denk ik toch dat ik er niet onderuit ga komen. Ik heb weliswaar een vlotte laptop met 8GB, Crucial M4 SSD en Ubuntu, maar die is ook al bijna 4 jaar oud. Ben er sterk over aan het denken om een leuke Android-tablet te halen. Spaart plaats en energie en is veel sneller gebruiksklaar. Die laptop gebruik ik dan wel als ik een keer een briefje moet typen of een werkblad in Calc moet bewerken. YouTube filmpjes kan ik sowieso vanaf mijn telefoon naar mijn TV streamen of simpelweg Sony's SMART-platform gebruiken.

Waar het op neer komt is dat desktopsystemen voor mij amper nog relevantie hebben. Dat realiseer ik mij nu pas. Windows 8.1 wil ik niet, maar als ik heel eerlijk ben heb ik Windows 7 ook niet meer nodig. Ik gebruik het nog omdat ik het gewend ben, maar er zijn ondertussen betere alternatieven.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 februari 2014 22:25]

Je hebt gelijk, de markt verandert en dat is juist de reden waarom Microsoft Windows heeft verandert. Mensen nemen steeds minder een desktop en kopen een laptop of een tablet.

Dat jij nu aangeeft dat Microsoft niks vind is je goed recht, maar om nou elke zo negatief hier boven over het OS te zijn vind ik zeer overdreven en erg kinderachtig over komen.

Daarnaast ben ik er niet mee eens dat Microsoft zijn beste tijd heeft gehad, sinds Windows 8 hebben ze eindelijk een OS dat op elk device kan draaien en geeft daarbij dezelfde gebruikers ervaring. Hoe vreselijk jij ook Microsoft ook vind, tot nu toe heeft geen enkel concurrent dat voor elkaar gekregen.

Om maar een voorbeeld te noemen, waarom zou je een mediacenter kopen of Smart platform gebruiken, als je Miracast kan gebruiken? Zit standaard in Windows 8.1 en android (verschilt per apparaat natuurlijk... ) ingebakken en voor 40 euro stream je gehele scherm naar je tv.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 februari 2014 22:39]

Ik zei niet dat Microsoft haar beste tijd heeft gehad, maar Windows. En met Windows bedoel ik het besturingssysteem voor desktops :P

Windows 8(.1) is volgens mij een prima OS voor tablets, hoewel Android bij mij de voorkeur geniet. Mijn Zotac AD02 fungeert dadelijk als mediacenter omdat ik het fijn vind om films en muziek direct vanaf mijn NAS te streamen. Met een smartphone of tablet lijkt me dat te lastig. Bovendien moet ik die dan te pas en te onpas aan de lader hangen.

Hoe ziet het er hier straks uit ?

Zotac ZBox AD02 met OpenELEC Linux -> Mediacenter
HP Pavilion DV6-2120ED met Ubuntu Linux -> Office
D-Link DNS325-L Shadow NAS (x2) -> Opslag
Android Smartphone -> Mobiel
Android Tablet -> E-mail, social media, surfen
Sony Playstation 3 -> Games

Dus ja ... eigenlijk is er helemaal geen plek meer voor Windows of andere Microsoft-gerelateerde producten. Om heel eerlijk te zijn is dat ook best wel bevrijdend na al die jaren...

Toch een beetje het gevoel dat Microsoft erg lang op haar lauweren heeft gerust en nu alsnog probeert om een inhaalslag te maken. Wel kwamen zij al voor Apple met een tablet-PC, alleen was de markt er op dat moment nog niet klaar voor. Anders had het er vandaag de dag heel anders uitgezien.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 28 februari 2014 23:00]

Als je serieus het gevoel ervaart dat het bevrijdend is om van een bepaald soort OS af te stappen, kan ik enigszins nog begrijpen waarom je zo afgeeft op de producten van Microsoft.

Beetje tweaker kan zonder moeite op elk OS zijn draai vinden en weet ook wat elk sterk en zwak punt van ieder zijn. Krijg het gevoel dat vele maar met een natte vinger in de lucht hun posten zitten te maken.

edit:
Het is inderdaad erg fijn dat er nu een bedrijf aan de macht is die data hunger is, leeft van data van de mensen en daarnaast zeer slechte software ondersteuning biedt. Zeker in het jaar dat alles om privacy gaat is dit inderdaad een bedrijf waar zonder problemen alles aan toe vertrouwd.

Ik zie liever een middenweg, waar er niet zo'n overdreven groot verschil is in markt aandeel.

[Reactie gewijzigd door vali op 28 februari 2014 23:35]

Ok, hiermee wordt mijn vraag een beetje beantwoord...

Ik wil je graag wat van mijn ervaring met computers vertellen...

Toen ik op de lagere school zat kwam ik een keer bij een vriendje thuis. ZIjn vader had een computer met een schermpje met 1 lijn LED display en je kon daar kaartjes insteken... Wat je er verder precies meer mee kon dan een rekenmachientje begreep ik niet.

Op de middelbare school, heel erg lang geleden, kregen we informatica. Er was een lokaal met een aantal machines waarop Basic draaide.. wat ik daar geleerd heb was zoiets als;
10 print Yalden
20 goto 10
waarmee het scherm gevuld werd met Yalden Yalden Yalden Yalden, enz... Leuk, maar het praktische nut zag ik er niet van in...

Een jaar of 8 later deed ik een geluidstechnische opleiding. Daar hadden ze Macs waar Pro-Tools op draaide... Ik moest steeds andere mensen vragen om Pro-Tools voor me op te starten en binnen Pro-Tools kon ik dan redelijk uit de voeten... Maar verder begreep ik er helemaal niets van...

Weer een paar jaar later kocht ik van mijn buurjongen een 286 met een monochroom scherm waar ik Wolfenstein op kon spelen. Wolfenstein vond ik wel grappig en dat zelf opstarten lukte me ook wel... net, met wat moeite...

En toen kocht ik bij Dynabyte een Pentium 100 met Windows 95 en het was alsof er een wereld voor me openging. Ineens begreep ik wat er met computers mogelijk was... Binnen een paar maanden had ik de Pentium 100 van Dynabyte gesloopt en vervolgens mijn eerste computer zelf in elkaar gezet, een Pentium 233MMX...

Weer een paar jaar later kreeg ik redelijk betaald om bij bedrijfjes IT dingetjes te doen...

Nu nog steeds moet je mij niet vragen om iets op een Mac of Linux machine te doen want daar begrijp ik geen zak van... Maar ik verdien een redelijke boterham in de IT wereld en draai voor mijn baas een omzet van een miljoen of drie tot vijf per kwartaal.

Ik heb dus vind ik erg veel te danken aan Microsoft en Windows. Ik vind mezelf geen fanboy maar ik realiseer me wel wat ik aan Bill Gates te danken heb. En ik vind dat iedereen recht heeft op zijn mening, maar als mensen in mijn ogen ongenuanceert en ongefundeert Microsoft en Windows af lopen te zeiken, ja, nou , daar kan ik dus niet zo goed tegen.... Vandaar... Misschien begrijpen we elkaar nu iets beter...
Wel een slimme manier om ervoor te zorgen dat er veel mensen gaan overstappen, ook al denk ik dat de aantal vrij klein zal blijven. Voor devolpers is het zelfs zo goed als verplicht, want anders zou je programma's zoals Visual Studio 2013 Ultimate en Bender. En zonder deze software word het wel heel moeilijk om nog dingen zoals software te maken.
Visual studio 2013 en Blend werken ook gewoon op Windows 7
Behalve als je Windows Phone 8 apps wil maken, dat kan alleen onder Windows 8.
En laat nu elke pc die uitkomt voorzien zijn van Windows 8...
Microsoft wil koste wat kost hun positie op de OS markt behouden, concurrentie van andere ecosystemen Android/Linux (met Steam kan nu game argument van tafel) en Apple (iPad/iPhone/MacOS) word steeds groter.

Verder heeft Windows 8(.1) niet gebracht wat ervan gehoopt word op zowel mobiele als OS markt, Microsoft heeft veel Windows only producten die natuurlijk ook minder gekocht worden (en waar het echte geld te verdienen is) als het aandeel Windows kleiner is.

Kijk maar hoe ze optreden tegen thuispiraterij, ze juichen het nog net niet toe (want hoe meer mensen Windows gebruiken, hoe meer mensen Microsoft producten willen gebruiken)

De stap om het OS (nog) goedkoper/gratis te maken is daarom alleen maar logisch
MacOS is nog steeds in de marge. Net als Linux/Ubuntu enz. iOS apparaten worden alweer in verhouding met de markt minder verkocht. De enige echte dreiging is Android.

[Reactie gewijzigd door Sake op 28 februari 2014 20:04]

Ja, en het leuke is, het percentage marktaandeel wat er bij iOS af gaat, komt er bij Windows Phone bij.
Vind Windows 8.1 beter dan verwacht, maar zie het nut niet om mijn Windows 7 computers te gaan "upgraden". Hardware en software is gemaakt voor Windows 7. If it ain't broken, don't fix it.
Helemaal mee eens. Van Windows 8 naar 8.1 overstappen is ook onnodig als je niet echt een goede reden hebt. Ik moet wel zeggen dat het me opvalt dat het bij sinds de Windows 8.1 update wel langzamer gaat bij het opstarten.
heb ik ook. ook maakt onedrive integratie alles weer een stuk trager. microsoft heeft mazzel dat gaming en linux nog suckt.
Bing is 1 van de eerste dingen die ik uit windows sloop na instalatiee en anderen willen het er ook graag uit heben omdat vooral het search gedeelte gewoon slect is.
dus ik zie dit geen suc6 worden.

Als ze dit sooort edities uit willen brengen breng dan een games for windows live versie uit waarbijje een cloud voor je game data krijgt en eventueel eenmaandbedrag achtige systeem waarbij je x punten krijgt waarvoor je dan online games kan spelen.

Bijvoorbeeld 10 punten per maand voor 12,50.
Waarbij bijvoorbeeld COD modern warfare 3 1 punt voor die maand kost en een game als battlefield 4 4 punten.

Zo kan je voor een acceptabel vast bedrag als gamer iedere maand zelf kiezen welke games je online wil spelen zonder iedere game te hoeven kopen en kan een deel van de inkomsten gebaseerd op gebruik van het spel die maand naar de juiste ontwikkelaars.
Zo zijn ontwikkelaars gemotiveerder om games goed te maken omdat gebruikers het namelijk links kunnen laten liggen als het spel niet goed is en het zo in kunnen ruilen voor een ander spel.

Zo verdiend microsoft aan een doelgroep die over het algemeen illegaal windows gebruikt en verdienen ontwikkelaars geld aan hun product voor de online gameplay als een soort van monthly fee en krijgen gamers meer waar voor hun geld omdat ontwikkelaars EINDELIJK geprikkeld worden door dat waar ze het meest van houden GELD.
Misschien leuk als experimentje op een oude laptop. Maar verder blijf ik liever bij Windows 7 en zelfs Chrome OS.
Ik ben benieuwd wat voor een extra bing functies erin komen dan.

Ik weet niet hoe het met jullie zit maar de laatste tijd doe ik in plaats van eerst naar ie11 -> google -> zoeken, gewoon op start drukken en dan wat typen en meteen zoeken via bing. Werkt perfect naar mijn mening, je kan zelfs start en dan google typen maar dat is een beetje dubbelop :)
Ik heb hier wel interesse in, al ben ik benieuwd wat de verschillen tussen de Bing en de normale versie zullen zijn.
Ik heb een Win8 Beta en RC als virtuele PC gedraaid en vond het toen al prettig werken. Ik gebruik nu nog Win7 op mijn PC en laptop en beide zijn nog niet aan vervanging toe, dus op die manier zou ik nog niet overstappen op Win8. En om nu veel geld te gaan betalen om een goed werkende Win7 te upgraden zie ik ook het nut niet van in.
Ik heb sinds een paar maanden een Surface RT tablet en daar ben ik Win8 echt op gaan waarderen.
Hoe het exacte gebruik van de Modern UI op de PC voor mij uit zal gaan vallen weet ik nog niet zo, maar al bij de beta en RC zat het me niet in de weg (zoals bij anderen hier blijkbaar wel het geval is).
Heb wel interesse, maar ik moet wel eerst weten wat die verschillen dan zijn. Ja ik heb windows 7 en windows 8 lijkt me nu niet echt daverend, maar ik sta open voor wat nieuws.

[Reactie gewijzigd door Johan tb op 28 februari 2014 19:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True