Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 130 reacties

De Belastingdienst start een proef met een app voor tablets, waarmee gebruikers hun aangifte in kunnen zien. De app is alleen voor een eenvoudige vooraf ingevulde aangifte en komt vanaf 1 maart slechts beperkt beschikbaar.

Belastingdienst logoDe Mijn aangifte-app komt 1 maart beschikbaar maar is slechts 200.000 keer te downloaden. Ook de functionaliteit is beperkt. De software is alleen te gebruiken om met tablets een eenvoudige aangifte te doen, die vooraf volledig is ingevuld en waarin niets gewijzigd of aangevuld hoeft te worden.

De app zou dan ook gezien moeten worden als een app voor de controle van vooraf ingevulde aangiftes. Als gebruikers zien dat er gegevens gewijzigd of aangevuld moeten worden, moeten ze de informatie alsnog via het reguliere Aangifteprograma 2013 aanpassen. De aangifte-app komt beschikbaar voor iOS en Android, maar niet voor andere platformen. Na de proef gaat de Belastingdienst het succes van de app evalueren.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (130)

Mijn Aangifte-app nog niet in App Store van Apple
01-03-2014
De Mijn Aangifte-app is nog niet beschikbaar in de App Store van Apple.

U kunt wachten tot deze beschikbaar komt of u kunt meteen aangifte doen met het aangifteprogramma. Ga hiervoor naar www.belastingdienst.nl/aangifte.
Hij staat in de Amerikaanse App Store, blijkbaar heeft er iemand niet goed opgelet bij het insturen.

https://itunes.apple.com/...d825464161?l=nl&ls=1&mt=8

Zal maandag denk ik wel gecorrigeerd worden.

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 1 maart 2014 10:59]

Haha foutje bedankt. :z

Lekker knullig , maarja...shit happens.
Het is gefixt nu, klik op de bovenstaande link om hem te downloaden.
Tenzij je een eigen huis hebt, dan kun je er niets mee: http://www.flickr.com/photos/robertwebbe/12874511543/

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 2 maart 2014 10:52]

De belastingdienst is een politiek gestuurde orgaan , alles wordt gestuurd vanuit de 2e kamer. Elke 4 jaar (of eerder) wordt er sowieso een bezem door de kast gehaald en moet alles weer anders omdat de 2e kamer weer nieuwe partijen (of dezelfde met nieuwe ideeën) heeft. Hierdoor zijn er elke jaar weer nieuwe targets en speerpunten waar de belastingdienst moet voldoen. Digitalisering is er daar 1 van en is dus vanuit de 2e kamer (dan wel niet ministerie) besloten dat dit moet gebeuren( via app bouwen , mijn toeslagen ed). Om nog maar te zwijgen over alle bezuinigingen waaraan de belastingdienst moet voldoen(personeel eruit) . Dit alles maakt het niet makkelijker om voor miljoenen natuurlijke en rechtspersonen diverse soorten belastingen juist te heffen en de daarbij komende digitale instrumenten te bouwen. Deze systemen moet dusdanig gebouwd worden dat het voor de burger makkelijker wordt om zijn belastingzaken te regelen en er minder handjes aan te pas komen(personeel).

[Reactie gewijzigd door JayJay op 28 februari 2014 15:29]

En diezelfde politiek bedenkt weer vlak voor het einde van het jaar nieuwe regelingen en wijzigingen voor bestaande regelingen, die dan nog even snel in weinig tijd in de systemen ingebouwd moeten worden.
Zo wordt er in de versie van de voorlopige aangifte 2014 (voor o.a. het vervroegd krijgen van je hypotheekrente-aftrek) die rond de jaarwisseling is vrijgegeven ergens een verkeerd percentage gebruikt, omdat de politiek op het laatste moment (te laat om dat nog in het programma te wijzigen) besloot om dat percentage te veranderen. de afwijking die dit veroorzaakt is niet groot, maar het geeft wel heel duidelijk aan welke 'fouten' de Belastingdienst maakt als gevolg van wispelturige politiek. Maar natuurlijk staat er in de Telegraaf de kop: "De Belastingdienst gebruikt verkeerd percentage in eigen programma"
Deze app heb je dus niks aan.
Je moet de gegevens altijd bewerken naar de laatste stand, en die heb jij alleen.
met deze app bespaard de belastingdienst geld, want als je terug krijgt, dan geeft de berekening die standaard door de belastingdienst wordt uitgevoerd altijd te weinig terug.
Ik zoek het altijd tot de laatste euro nauwkeurig uit, hoe te verdelen tussen mij en mijn vrouw.
Dat vinden ze niet leuk, want dan krijg je een briefje dat ze geen voorlopige aanslag sturen, waarin ik altijd lees "we zijn aan het kijken of je geen klein foutje hebt gemaakt waar we je op kunnen pakken en beboeten".
Helaas voor de belasting, het klopt altijd en de definitieve aanslag volgt dan vaak een week of 4 later.

Dus het advies luidt, altijd alles nakijken en goed verdelen, zodat je het meeste terug krijgt!
De laatste gegevens zijn de gegevens van 31 december 2013. Wanneer je werkgever en je bank de gegevens gewoon op tijd aanlevert zij die gegevens voor jou en de Belastingdienst exact hetzelfde. Wanneer je zaken te verdelen hebt met je partner is het inderdaad verstandig om zelf de juiste verdeling te controleren.

Wanneer je eerst een bericht krijgt dat je geen voorlopige aanslag krijgt en een paar weken later een definitieve aangifte, betekent dat niet dat je niet vertrouwd wordt en er gezocht wordt naar een fout. In tegendeel, dat betekent juist dat ze er van uit gaan dat je aangifte klopt en dat je nadat alle voorlopige aanslagen verwerkt en verstuurd zijn meteen aan de beurt bent wanneer de definitieve aanslagen verwerkt en verstuurd worden. Wanneer je aangifte uitgekozen wordt om nader bekeken te worden gaat daar veel meer tijd over heen dan een paar weken.

Dat je zelf de juiste verdeling met je partner moet kiezen is omdat er een standaardverdeling gebruikt wordt die in de meeste gevallen het voordeligst is (maar in jouw geval dus niet). Het blijft een aangiftehulp en geen aangifteadvies. Dat advies zouden ze natuurlijk wel kunnen geven, maar dan komen ze in het vaarwater van commerciële belangen als uitgeverijen van aangiftealmenakken en belastingadvieskantoren die een zeer dik belegde boterham verdienen aan de jaarlijkse aangifte en een heel sterke lobby hebben bij de politiek.
Hmm... niet helemaal correct wat je zegt. Je bankgegevens van 1 januari zijn bijvoorbeeld van balang voor de aangifte en voor de benodigde WOZ-waarde pak je de waarde d.d. 1-1-2012. De laatste gegevens zijn dus absoluut niet juist als deze zomaar worden aangeleverd door verschillende instanties.

Verder valt het reuze mee wat men verdient aan het indienen van simpele ib aangiften. Het forfaitair bedrag voor het indienen van een ib aangifte is maar 65 euro incl btw en wordt volgens mij vrijwel overal aangehouden door belastingkantoren. Men verdiend juist aan het verzorgen van administraties en advieseren inzake belastingconstructies. Een ib aangifte kan iedereen wel invullen als je de juiste gegevens goed bewaard en begrijpend kan lezen.

Ik wil daarom juist hebben dat de belastingdienst voor mij invult wat voor mij het meest voordelig is. Waarom zou dat niet mogen? Ik heb liever dat ze de aangiften voor iedereen optimaal invullen.
Hmm... niet helemaal correct wat je zegt. Je bankgegevens van 1 januari zijn bijvoorbeeld van balang voor de aangifte en voor de benodigde WOZ-waarde pak je de waarde d.d. 1-1-2012. De laatste gegevens zijn dus absoluut niet juist als deze zomaar worden aangeleverd door verschillende instanties.
Ik bedoel de gegevens zoals ze op 31-12-2013 bekend zijn, of dat nou het banksaldo op 1-1-2013 of de WOZ waarde in 2012 is maakt niet uit. Roches deed voorkomen dat hij recentere en dus betere gegevens heeft dan de Belastingdienst en dat klopt niet. (Dat de bankgegevens van 1-1 genoeg zijn en niet meer het gemiddelde van de gegevens van 1-1 en 31-12 nodig is, zoals een paar jaar geleden nog wel het geval zou zijn geweest, is omdat banken aangaven moeite te hebben om de gegevens van 31-12 op tijd aan te leveren. Een 'mooi' voorbeeld van gewijzigde wetgeving om het banken makkelijker te maken.)
Verder valt het reuze mee wat men verdient aan het indienen van simpele ib aangiften. Het forfaitair bedrag voor het indienen van een ib aangifte is maar 65 euro incl btw en wordt volgens mij vrijwel overal aangehouden door belastingkantoren. Men verdiend juist aan het verzorgen van administraties en advieseren inzake belastingconstructies. Een ib aangifte kan iedereen wel invullen als je de juiste gegevens goed bewaard en begrijpend kan lezen.
Die ¤ 65 is ook weer puur voor invulhulp, met misschien een beetje kijken naar de juiste verdeling tussen partners. Maar in dat geval zijn het wel meteen twee aangiften, voor ¤ 130. Niet gek voor een klusje dat misschien maar een kwartiertje duurt! Daarboven op komen extra kosten voor advies, wanneer het ingewikkeld wordt en zaken uitgezocht moeten worden. Jaarlijks wordt ongeveer 20% van alle aangiften door betaalde experts (voornamelijk balastingadviseurs en administratiekantoren) ingevuld (bron: http://www.consumentenbon...eer-in-trek-bij-aangifte/). dat alleen al is goed voor zo'n ¤ 130 miljoen, nog los van de advieskosten.
Aangiftes invullen is geen interessant klusje dat belastingadviseurs graag doen, maar voor veel kleine kantoortjes is het de kurk waarop ze blijven drijven. Het verzorgen van administraties en adviseren in constructies is interessanter en genereert inderdaad meer omzet, maar het is ook veel arbeidsintensiever. Wanneer de Belastingdienst het niet alleen nog simpeler maakt om een aangifte in te vullen maar voor veel situaties ook automatisch de meest gunstige verdeling tussen partners berekent en op andere fronten actief op fiscaal gunstige mogelijkheden wijst, raken de advies- en administratiekantoren mogelijk veel klanten kwijt, en daarmee een deel van een zeer makkelijk verdiende omzet.
Van mij en ongetwijfeld een hoop anderen mag het, maar de politiek beslist anders. En de politiek is daar redelijk eensgezind over. 'Socialistisch' links en 'populistisch' rechts zijn bang dat het snel té makkelijk lijkt, waardoor hun achterban zelf de aangifte gaat doen en door onwetendheid fiscale voordelen misloopt en 'zakelijk' rechts is bang voor omzetverlies voor de advies- en administratiekantoren. 'Elitair' links zit in een spagaat omdat ze vinden dat iedereen zo voordelig mogelijk zelf zijn eigen aangifte zou moeten kunnen doen, maar ze het wel makkelijk vinden om het zelf te laten doen en 'elitair' rechts snapt het hele probleem niet omdat ze vinden dat je zulke zaken aan experts over moet laten. (De groepen heb ik met opzet tussen aanhalingstekens gezet om een heel grove verdeling aan te kunnen geven. Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar ik denk dat met een slag om de arm de verdeling redelijk dekkend is.)
WP vist wederom achter het net. Begrijpelijk, maar toch...
Helemaal niet begrijpelijk. Iedereen moet ongeacht het platform zijn/haar belastingaangifte kunnen doen, of aan dit soort experimenten moeten kunnen deelnemen. Het is niet de taak van de Belastingdienst om het zichzelf op dit vlak makkelijk te maken. Ze hebben niks geleerd ten opzichte van tien jaar geleden.

Edit: Tuurlijk begrijp ik dat dit een experiment is, maar ik voorzie problemen door nu al bepaalde platformen links te laten liggen. Als straks de uiteindelijke versie wordt uitgerold, zul je zien dat eerst Android/iOS-gebruikers hiervan gebruik kunnen maken en dat gebruikers van andere platformen maar moeten wachten totdat aanpassingen voor 'hun' platform zijn doorgevoerd. Net zoals tot tien jaar geleden Linux- en Macgebruikers links werden gelaten. De Belastingdienst moet gewoon voor iedereen op exact dezelfde wijze bereikbaar zijn. Als dat niet direct kan met een app, dan voel ik meer voor Zep Man's oplossing.

[Reactie gewijzigd door Wodanford op 28 februari 2014 13:42]

Ik kan al jaren lang software voor Linux/Mac downloaden bij de belastingdienst hoor. Dus dat doen ze al beter dan menig ander bedrijf.
Heb jij daar ooit een fatsoenlijke aangifte mee kunnen doen? De widgets zijn bar en boos, de foutmeldingen zijn niet van de lucht en de helft van de tijd lukt het me uberhaubt niet om het programma op te starten. Op een doodgewone Ubuntu installatie. Ik weet niet hoe/wat de Belastingdienst precies test, maar duidelijk niet op Ubuntu 12.04.

De Mac-versie werkt wel prima, overigens.
Helemaal niet begrijpelijk. Iedereen moet ongeacht het platform zijn/haar belastingaangifte kunnen doen, of aan dit soort experimenten moeten kunnen deelnemen.
Oplossing: een goede (mobiele) site waarop je dit kan doen en eens ophouden met het programmeren van client-side software. Hetzelfde overigens voor hun desktopsoftware.
tsjah je zit met eigen identiteit en UX van een platform, je hebt genoeg cross-platform tools voor mobile development maar dan maak je een enkele design die helemaal niets te maken heeft met het platform waar het op draait en dan zie je dat gebruikers daar niet mee overweg kunnen... he ?! Waarom zit er nu een back button als ik er al eentje onderaan hebt staan ? Of juist waarom is er geen terug commando linksboven ?
Om niet te spreken over het feit dat native development toch meer perfomante apps blijft voortbrengen tov server-gebaseerde oplossingen... En niet te vergeten dat je zonder internetverbinding dan niets meer kan, ook niet lokaal opslaan ofzo....
Nee, het hele server-gebeuren zie ik nog niet als een goede oplossing, maakt wel weer het werk van de NSA ietjse makkelijker ;)
NSA heeft je belastingaangifte niet nodig, ze hebben al je bankgegevens en transacties namelijk al. Aangezien al ons betalingsverkeer en interbankaire betalingen via Amerikaanse bedrijven loopt.
Ehh, schaalbaarheid? 8)7
Ehh, schaalbaarheid? 8)7
Ten eerste zijn websites heel goed te schalen, zoals Markieman aangeeft. Ten tweede: is uitgebreide schaling voor de belastingdienst wel nodig? Dankzij statistieken over voorgaande jaren weet je ongeveer hoeveel aangiftes er digitaal verwerkt worden in een bepaalde tijdsperiode. Hierop kan je prima een serverpark inrichten.

Het is niet meer van deze tijd dat voor incidentele gegevensinvoer en verwerking een applicatie gebruikt moet worden. Gebruik de geaccepteerde webtechnieken zonder onzin als browserplugins (geen Flash, geen Java, etc.) en je hebt met relatief weinig moeite ondersteuning voor veel platformen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 februari 2014 13:47]

Schaalbaarheid lijkt me juist een groot probleem.
Dan zul je zien dat plotseling 's avonds 31 maart nog 2.000.000 mensen hun aangifte willen gaan indienen.
Je hebt bij de belastingdienst dan juist een hele erge piekbelasting.
Natuurlijk kun je een serverpark inrichten die dit aankan, lijkt me echter verspilling van belastinggeld.
De meeste cloudhosting diensten bieden hier gewoon oplossingen voor, dan kun je voor een bepaald bedrag tijdelijke schalen naar een groter serverpark.
Persoonlijke en financiele gegevens op een cloudserver? Lijkt me niet. Juridisch mag dat helemaal niet.

@djiwie, toch niet. Beleid van de Belastingdienst.

[Reactie gewijzigd door adsa op 28 februari 2014 16:09]

Dat mag wel, zolang je maar aan de regelgeving op het gebied van bescherming persoonsgegevens voldoet. (Dus niet verwerken buiten NL/buiten EU, goed beveiligd, etc.)
Kijk, en daar ga je al. Aangezien de cloudservices vanuit Nederland of zelfs de EU beperkt zijn zit je dan aan bedrijven uit de VS vast. En daardoor ligt het dus automatisch bij de NSA.

Cloudhosting is hiervoor gewoon géén oplossing. Gewoon online nummertjes trekken. Ticketmaster weet hier over het algemeen ook goed mee om te gaan bij het verkopen van populaire evenementen, dus dat moet hier ook gewoon kunnen.

In het uiterste geval zouden ze een 'cloudhosting' bedrijf kunnen inzetten om de load op te vangen en de cliënten mondjesmaat door te verwijzen naar de echte aangiftesite, die wel gewoon op servers in Nederland gehost wordt.
Daar heb oplossingen voor zoals het Azure platform. Non-argument dus. Het is inderdaad niet meer van deze tijd. Bovendien heeft een aangifte maar weinig bandbreedte nodig. Een paar kb per aangifte zou voldoende moeten zijn.

Dus ja, een goede mobiele/normale website is een veel betere oplossing en meer van deze tijd. Dit is geldverspilling.
Het is lastig om bij een bedrijf dat zo groot is even een nieuw platform naar binnen te kruien. Het is een enorm groot proces. Je hebt wellicht duizenden koppelingen die dan moeten worden aangepast en getest. Als je bij zo'n bedrijf werkt dan weet je pas hoe massaal maar vooral risicovol die processen zijn.
Waarom dan een app schrijven in plaats van een deftige website? Dat laatste lijkt mij makkelijker te verwezenlijken dan een app.

Wij in België doen ook al jaren via internet onze aangifte, het lijkt me raar dat dit in Nederland anders is. Waarom dan voor mobiele apparaten ineens moeilijk doen. Gewoon de layout aanpassen voor mobiele apparaten, niet?

Het feit dat je het nu al op het web kan bewijst toch dat een app overbodig is en dat de capaciteit aanwezig, misschien dat het wat uitgebreid moet worden. Maar ik verschiet er van hoe goed het werkt, aangezien het door de overheid ontwikkeld is.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 28 februari 2014 17:09]

Je hebt veel minder capaciteit nodig. Hoewel ik me wel kan voorstellen dat je met HTML5 iets soort gelijks kan bereiken.
Je hebt veel minder capaciteit nodig.
Dat is dan ook het enige voordeel. Maar als je die website niet te ingewikkeld maakt. Geen afbeeldingen. Simpele lay-out. Gewoon zakelijk. Dan moet dit toch zeker haalbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 28 februari 2014 17:38]

Als je toch gaat investeren in de toekomst, doe het dan gelijk goed. Stel 1000000 mensen doen tegelijk aangifte en dat zou 1 MB bandbreedte innemen, dan zou je grofweg 1 TB aan data moeten versturen. Deze cijfers zijn fictief. Zo een aangifte kost veel minder bandbreedte dan wat ik net noem, dus capaciteit kan het probleem niet zijn. Servers hebben ze nu toch al om de digitale aangiftes te ontvangen.

je hebt gelijk over die koppelingen, maar die moeten ze nu ook maken. Dus waarom niet gelijk in html5 doen?
Daarom is het zaak dat er aan gewerkt wordt. Desnoods doet men er een jaartje langer over, als er dan een goed, degelijk product staat is iedereen tevreden.

Roepen dat iets veel werk is, en het dus maar uitstellen help bij geen enkel groot project..
Er wordt daar ook aan gewerkt. Een paar jaar al zelfs. Het is nog niet klaar. Veel mensen hier maken allerlei veronderstellingen en roepen dat het simpel zou zijn. Verre van dat. Je praat hier over 7 tot 8 miljoen klanten. Dat gaat dan over wellicht 100 miljoen berichten per jaar wat heen en weer gaat. Al die berichten moeten bij het juiste proces binnenkomen. Dat is best fors.

Het is niet alleen window dressing maar ook de achterkant van het proces moet worden ingericht.

Dit of volgend jaar zul je je aangifte binnen eigen portaal kunnen doen.
Dan zul je zien dat plotseling 's avonds 31 maart nog 2.000.000 mensen hun aangifte willen gaan indienen.
En dat risico is er nu niet?
Helemaal mee eens, in Amerika zie je dit tot fysieke wachtrijen bij Belastingkantoren leiden. Potentieel hebben wij op 31 maart ongeveer zelfs 10 miljoen belastingplichtigen die tegelijk hun aangifte doen. En als je daarvoor het hele jaar door geschaald bent op die piekbelasting kost het ons veel belastinggeld.... En je wilt toch niet dat we even bij Amazon inkopen? Of beter nog Facebook, weet je meteen dat onze privacy te grabbel ligt |:( .
Websites zijn prima te schalen hoor.

Met "Mijn Toeslagen" lukt het ze immers ook.
nu nog de verwerking ervan. heb vorig jaar mijn herziene, herziene herziene, herziene, herziene definitieve aanslag gekregen voor 2008. waarin ik nu weer 60 euro terug kreeg. vorige keer 80 betalen, de keer daarvoor 128 krijgen etc. etc. wat een tering bende is het bij de belasting dienst. Dat ze maar meer tijd steken in het fatsoenlijk en in 1 keer afhandelen van aanslagen in plaats van jaren aan een stuk herziene van een herziene van een herziene definitieve aanslag te versturen waarbij iedere keer maar weer de vraag is of ik moet bij betalen of terug krijg.

Als je de afdeling toeslagen belt wordt de verbinding verbroken omdat de lijnen over belast zijn... gek he!

Oh ja de eerste keer dat de voorlopige aanslag van 2008 kreeg moest ik 8.000 euro betalen en of ik dit even binnen 30 dagen wilde doen.

hou op hou op want ik wordt er helemaal niet goed van

[Reactie gewijzigd door sygys op 28 februari 2014 14:27]

Maar potentieel tot 10 miljoen eind maart is op veel grotere schaal dan bij toeslagen.
Helemaal mee eens.

Ik vind het onbegrijpelijk dat ze van mijn belastingcenten dit soort onzinnige projecten financieren. Een website was (a) beter, en (b) stukken goedkoper geweest.

[Offtopic: En terwijl ze zelf lekker zitten te klussen, zit de belastingdienst de zzp'ers het leven zuur te maken met hun belachelijke manier van toekennen van VAR verklaringen.]
Wel begrijpelijk. Het is een proef en niet eens volledig te gebruiken. Ze willen voor deze proef een groot gebied aanspreken. Dus ja, helaas vallen WP telefoons daar nog niet onder.
Precies. iOS is zelfs onbegrijpelijk. Met Android kan je de test goed doen. Waarom investeren in twee platformen waar je makkelijker de grootste kan pakken.
Ik denk dat er nog steeds meer iPads dan Android tablets in Nederland zijn toch?

Alsof iPads ineens zijn afgeschreven. De air kreeg afgelopen jaar nog vaak de beste beoordelingen en bedrijven en burgers praten nog steeds over iPads.
Ik ken vrij weinig mensen met een ipad. En ik ben nog wel kunstenaar/grafisch ontwerper, waar het een stuk meer gemeengoed is dan bij jan-en-alleman.

Nee, de meeste mensen kopen gewoon een android tabletje voor 100-200 euro. Wellicht dat er meer ipads dan samsung tablets of asus tablets verkocht zijn, dat geloof ik best (dus merk-specifiek). Maar ik zou toch maar rekening houden met véééééél meer anroids dan ios devices, ook in tablet-land.
Maar om dan ios af te schrijven, beetje kort door de bocht.

De ipad zal de komende 4 jaar nog niet buiten de schijnwerpers vallen.

Het is een heel goed product met daarachter ook een goed ecosysteem. Dat is ook een van de redenen waarom het ook voor ios is ontwikkeld.

WP kan ook maar als maar een paar procent er gebruik van maakt...
Dus jij vindt dan ook dat iemand zijn aangifte nog op een amiga 500 moet kunnen doen, want tja, er zijn ook nog steeds gebruikers die zo'n computer gebruiken.. Of een mobiel OS wat alleen maar beschikbaar is bij 1 fabrikant (zoals bv blackberry of 1 of ander fugiemogie bedrijf)..
Ik vindt dan ook dat de Sony PS-vita dan ondersteund moet worden en de nintendo 3DS..
Waar leg je de grens met wat je wel/niet ondersteund.. zeker bij een experiment.. Vindt het al heel wat dat ze ook android doen, want meestal is het eerst alleen iOS...
Om eerlijk te zeggen vindt ik het sowieso al belachelijk dat ze hier ons zuurbetaalde belastinggeld aan verspillen, zeker omdat de systemen die er achter zitten om de hele boel uberhaupt te draaien al niet geweldig draaien, dus IMHO eerst maar daar eens het geld aan besteden als aan dit soort onzin voor mobiele apparaten...
Ja want een Amiga is van deze tijd? Er wordt boven ons gesproken over een mobiele site die op elk platform werkt. Dat kan gewoon! Dan werkt het zelfs op je PSP ja.
Zoals bij de meeste instanties zijn er meerdere afdelingen.
Één afdeling is bezig met de verwerking van aanvragen, andere afdelingen met zaken om mensen aangifte te laten doen. Als er een ton wordt uitgetrokken voor een app en het testen er van. en mensen doen hun aangifte en ze besparen 4 ton door dat ze niemand achter de broek aan hoeven te zitten. Vind ik geen verspilling.
Als de burger aangifte wil doen via smartphone of app, dan doen ze dat. De belastingdienst, is een dienst voor de burger.
Iedereen die wel eens een sim heeft gespeelt weet het belang van belastingen.
En zorgen dat mensen belasting betalen is lastig. Ze proberen het makkelijker te maken, niet leuker. En een app kan makkelijk zijn.
Daarom een experiment.
Er komen meer experimenten, de burger wil dat.
Ik vind het wel logisch. Want ik zie de tijd snel komen dat niet iedereen een pc (of mac) heeft maar alleen een tablet

Aangifte laten doen kost al snel 50 euro. Voor iets wat 2 minuten werk is is 75% van de gevallen.
Je moet de tijd nemen voor een aangifte, ik vind het dan ook niet geschikt om dit op een telefoon te doen. Een Ipad of andere tablet kan nog mits de app goed werkt en je geen ingewikkelde aangifte situatie hebt. Anders gewoon een pc/mac gebruiken. Mensen die trouwens klagen over lastige aangiftes moeten er maar eens rustig voor gaan zitten. Er staat altijd een prima uitleg bij, de ingewikkelde situaties zijn toch niet van toepassing (aanmerkelijk belang).
> Iedereen moet ongeacht het platform zijn/haar belastingaangifte kunnen doen, of aan dit soort experimenten moeten kunnen deelnemen.

Is er in Nederland dan geen website om dit te doen? Zo niet is dat idioot en meot dat toprioriteit krijgen over native apps. Maar eisen dat elk platform een antive app krijgt, is eena chtelrijke eis want het is simpleweg onhaalbaar.

In jouw ogen is Windows Phone namelijk een belangrijk platform. Maar BB10 gebruikers vinden dat van hun OS. En Ubuntu touch gebruikers vinden dat natuurlijk ook van Ubuntu touch. Binnenkort komt Nokia met hun Android fork: Die gebruiekrs zullen natuurlijk ook vinden dat (zeker gezien de 'kleine moeite' van eht porten) die fork ook ondersteuning moet krijgen. Moet ik doorgaan?

Jouw uitgangspunt, 'iedereen moet het kunnen ongeacht hun platform' is simpleweg onhaalbaar met native apps, en daarom moet er een webapp zijn waarmee je hetzelfde kunt, als die er al niet is. Dat is de overheid imo verplicht aan zijn burgers, want het is de enige manier om niemand uit te sluiten.

Maar als het over native apps gaat: de realiteit is dat enkel iOS en Android er echt toe doen. Al de rest zit versplinterd over 5% die neit door Apple en Google wordt ingenomen, en die platformen zijn dus gewoon een pain in the ass om te onderhouden. IMO is het dan ook verspilling van publieke middelen om daar moeite in te steken.
Is er in Nederland dan geen website om dit te doen?
Nog niet. Vorig jaar heeft een deel van de belastingdienstabtenaren bij wijze van proef via een website aangifte kunnen doen. De eerste resultaten waren veelbelovend, maar er waren nog wat kinderziektes. Onlangs is besloten dat deze website dit jaar nog niet ingezet gaat worden.

Gelukkig krijgen ze de tijd om een goed resultaat neer te zetten en worden ze niet (door de politiek) gedwongen een systeem in te zetten met mogelijke problemen. Er zijn in het verleden genoeg voorbeelden geweest waarbij overhaast inzetten van nieuwe systemen (of nieuwe wet- en regelgeving in bestaande systemen) tot grote problemen leidde. 1% foutmarge levert al snel voor 100.000 personen problemen op en oplossen daarvan kost veel geld en mankracht (waardoor andere dingen weer blijven liggen).
Helemaal niet begrijpelijk. Iedereen moet ongeacht het platform zijn/haar belastingaangifte kunnen doen...
En jij gaat zitten priegelen op je mobieltje om je belasting aangifte te kunnen doen? :?
Tuurlijk begrijp ik dat dit een experiment is, maar ik voorzie problemen door nu al bepaalde platformen links te laten liggen.
Dus omdat er getest wordt op specifieke problemen kan het niets anders bij voorbaat al fout gaan? :? Wat is dat nou voor vreemde redenering? Bij een experiment of test is het toch juist logisch dat je eerst concentreert op de meer gebruikelijke (mobiele) besturingssystemen? Gebeurd met games al jaren en begint ook nu pas aardig uit het slob te raken.
De Belastingdienst moet gewoon voor iedereen op exact dezelfde wijze bereikbaar zijn. Als dat niet direct kan met een app, dan voel ik meer voor Zep Man's oplossing.
Gezien de klachten van onlangs lijkt het me daarbij ook niet verstandig voor de belastingdienst om zich de bedelven onder werk.
En jij gaat zitten priegelen op je mobieltje om je belasting aangifte te kunnen doen? :?
Voor het grootste deel van de aangiftes, zeker die al vooringevuld zijn, kan dat prima. De meeste mensen hebben niet van die exotische belastingaangiftes. Controleren en akkoorden zal de belangrijkste use case zijn.
Bij een experiment is het juist typisch dat niet iedereen daar aan kan deelnemen. Als straks blijkt dat er geen behoefte aan is is er tenminste niet te veel geld verspild.
Zonder de app kan je ook belastingaangifte doen hoor ;) deze app is alleen ter controle
Dan kan je wel voor allerlei kleine platforms het ook gaan maken.
Windows Phone heeft gewoon bar weinig marktaandeel, zeker in Nederland.
Als je dan voor WP kiest, weet je dat dit gaat gebeuren..
Onzin. Windows Phone is een stuk groter dan nr4 en verder. Windows Phone IS de meest logische derde keuze. En nee, dat wet je niet. Menig app is er zelfs eerder voor Windows Phone. Zoals de mooie Regenmeter Windows Phone en windows RT/8 app van NL bodem.
Ja, ze moeten ook een bada app maken en een Java app en een pocketpc app en firefoxos app. En ook een postduif app voor mensen zonder brievenbus.

Je kan analoog je aangifte doen, op Windows linux en osx. Je kan blijkbaar je vooraf door bd ingevulde aangifte controleren en goedkeuren op ios en Android. Hoeveel ‰ van de Nederlanders denk jij dat niets hoeven te wijzigen en met een app gaan opsturen?

10 jaar geleden was je verplicht analoog aangifte te doen als je geen Windows licentie had. Dat is gewijzigd, iedereen met PC kan aangifte doen. Wanneer je geen PC hebt ben je aangewezen op analoog of mag je hopen dat de belastingdienst hem juist heeft ingevuld wanneer je een smartphone hebt. Hoe groot is de groep mensen zonder PC en met Windows phone.

Gokje? Op een hand te tellen.

Maar ze zouden de ontwikkelingskosten inderdaad beter in een webapp kunnen stoppen zodat alle smartphones en desktops toegang hebben.
Helemaal niet begrijpelijk. Iedereen moet ongeacht het platform zijn/haar belastingaangifte kunnen doen
Het is niet de belastingdienst hun fout dat jij een windows tablet gekocht hebt. Of een ander niet-ondersteund apparaat. Kiezen voor iets niet-mainstream is een bewuste keuze, dat geldt voor Windows Phone, Blackberry, Tizen, OSX, Linux, en alle andere. En bij die keuze moet je de consquenties ook niet op anderen afschuiven. Die draag je zelf.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 2 maart 2014 00:04]

Komt omdat hier in NL het marktaandeel van WP8 simpelweg laag ligt, vanwege veel factoren (weinig marktontwikkeling, weinig marktgroei, weinig platformverloop, beperkte omzet en winstopties, weinig oog voor digitale ontwikkelingen, weinig innovatie, gebrek aan concurrentie en groei bij de grote telco's, weinig tot geen ontwikkeling in de midrange markt, etc.) en het marktaandeel van Android natuurlijk hoog is en niemand die schijnt te weten wat het iOS marktaandeel is.

Daarbij richten veel bedrijven, waaronder (blijkbaar) de belastingdienst, zich op wereldwijde cijfers vanwege een gebrek aan betrouwbare Nederlandse cijfers en daar is WP8 ook niet groot te noemen, wantja, er zijn simpelweg ook veel markten waar WP8 niet zo actief is. Dat het hier in Europa rond de 10-15% zit zien ze veelal niet echt. En als ze niet op wereldwijde cijfers richten denken ze dat het hier de USA is en baseren ze hun keuzes op de Amerikaanse cijfers. Het blijft toch een vreemd landje dit.

Als je naar Europese cijfers kijkt... Ja, dan is het plaatje wel anders, gezien de grote groei en het 10 tot 15% marktaandeel, maar gek genoeg weten velen die cijfers goed te negeren.

Ach, de verwachtingen van de vele analisten is dat WP8 iOS binnen een paar jaar ingehaald heeft in bijna alle grote markten behalve de USA, dus wie weet gaat er nog wat veranderen.
Als je naar Europese cijfers kijkt... Ja, dan is het plaatje wel anders, gezien de grote groei en het 10 tot 15% marktaandeel, maar gek genoeg weten velen die cijfers goed te negeren.
Maar marktaandeel is niet gelijk aan de installed base, en die is nou juist van belang. Puur vanwege het feit dat Windows 8 en Windows-tablets er nog niet zo lang zijn, zijn er minder mensen die zo'n ding hebben. Ik gok daarom dat in 2016 er wel een Windows-app al zijn, als dit experiment slaagt.
Ach, de verwachtingen van de vele analisten is dat WP8 iOS binnen een paar jaar ingehaald heeft in bijna alle grote markten behalve de USA, dus wie weet gaat er nog wat veranderen.
Ik ben benieuwd op welke analisten jij doelt, want dan moet er echt een enorme ommekeer in de huidige trend plaats vinden.

[Reactie gewijzigd door TMC op 28 februari 2014 13:38]

Source: Apple. Need I say "one more thing".
Je bedoelt de verkoopcijfers van hun eigen producten die zij bij de kwartaalresultaten bekend maken? Die kloppen heus wel hoor.
Doe nou eens niet zo naief. Als je iets quote doe het dan van een algemene bron. Ik ga de cijfers van Microsoft toch ook niet quoten 8)7
Waarom niet? Beursgenoteerde bedrijven gaan echt de aandeelhouders niet voorliegen hoor. Doe je aluhoedje eens af.

Er is niemand die beter weet hoe goed producten verkopen dan de fabrikanten zelf.

[Reactie gewijzigd door TMC op 2 maart 2014 13:42]

Ach ze zijn er net mee begonnen. Ze hebben nu nog relatief veel tijd moeten steken in de modules voor het binnenhalen van de gegevens en het berekenen van de aangifte. Wanneer blijkt dat die goed werken komt er tijd vrij om voor die modules op alle gangbare platformen een goede interface te maken.
Ik vind dit zonde van de investering, had dan dat geld geinvesteerd in een web site om je aangifte te raadplegen en eventueel wel direct in te vullen.
Ben ik het helemaal mee eens. Als de app alleen maar voor controle is pak je laptop er bij. Dit geld kunnen ze beter in andere dingen inversteren.
De app is een eerste versie met beperkte functionaliteit. Bovendien is het nog een proef !

Het is de bedoeling dat in de toekomst de functionaliteit groter zal worden zodat je uiteindelijk ook gewoon je aangifte ermee kan doen.

De software van de belastingdienst staat in een "glazen huis". Logisch dus dat ze voorzichtig zijn en klein beginnen.
Inderdaad, gewoon een responsive HTML5 app die op alle platformen/browsers goed draait.

En kom dan niet aanzetten met dat de performance van een HTML5 app met name op mobiele apparaten slechter is, je gebruikt het maar een paar keer per jaar, dan wil de de app ook niet een heel jaar op je apparaat hebben staan.
Juist, daar ben ik het dus ook helemaal mee eens, zeker omdat de meeste mobieltjes ook gewoon die sites kunnen zien (en dan heb ik het dus niet over een aparte mobile-site)..
Dus heb je een goede website (zonder fratsen) dan heb je in principe alle devices die bv "html5" aan kunnen te pakken, en dat zijn dus bijna alle devices (desktops/mobiles)..
Neem van mij aan dat dat ook wel gedaan is. Helaas de deadline niet gehaald, volgend jaar meer geluk :)
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten! Je kunt best een app maken die via een API informatie verstuurd naar een website. Dan is een app een geoptimaliseerde versie voor de smartphone.

Je kunt daarnaast ook een web frontend bouwen die tegen diezelfde API praat.
Word het niet eens tijd dat ze gewoon een webpagina maken?
Zakelijk is dat ook al lang. Alleen bewaar ik liever zelf de app en gegevens zodat ik ze later weer kan raadplegen als er problemen zijn.
Bij aangifte via de zakelijke website maak ik altijd een PDF-export van de aangifte die ik zelf bewaar. Werkt prima voor latere referentie.
Als gebruikers zien dat er gegevens gewijzigd of aangevuld moeten worden, moeten ze de informatie alsnog via het reguliere Aangifteprograma 2013 aanpassen
Dat kan nou net een brug te ver zijn. Zodat mensen de incomplete onjuiste aangifte toch maar als correct en waarheidsgetrouw ingevuld beschouwen en deze ondertekenen. Ben benieuwd of de Belastingdienst dat gaat onderzoeken.
Dat is je eigen verantwoordelijkheid. Bij de aangifte via het programma kan je dit ook zo doorklikken..
Dat risico is er sowieso met een vooringevulde aangifte, ook als je het normale programma gebruikt. 10% van de vooringevulde aangiftes schijnt fouten te bevatten. Maar hoeveel procent van de aangiftes die mensen helemaal zelf invullen bevat fouten? Dat kan zo maar hoger dan 10% zijn.
Idd als ze eens beginnen met het ontwikkelen van een goede website voor desktops/mobile/tablets

Lijkt mij een niet al te moeilijk iets. Als je nu naar de homepage kijkt van de BD.nl website heeft het al 4 kolommen welke je makkelijk in een 960 gridsystem kan opnemen.

[ontopic]
Dat ze nu een app hebben ontwikkeld om ook je aangifte (online) in te kunnen zien is een goede vooruitgang. Alleen jammer dat het dan bijgesteld kan worden die gegevens. Wat aan de ene kant begrijpelijk is want ik zie mensen nog niet op hun telefoon hun belasting invullen. Dan kan je het nog beter met papier doen. Op een tablet is het eventueel nog haalbaar maar nog steeds niet heel praktisch.
Zodat we naderhand weer kunnen klagen dat ze alles wat je tijdens het invullen doet en probeert opslaan....
een webbased oplossing is ook in ontwikkeling, ik heb begrepen dat het nog niet stabiel genoeg is om deze periode het publiek te maken. Waarschijnlijk volgend jaar.
Vorig jaar is er al intern mee getest.
In ben niet altijd een voorstander van responsive design als het gaat om apps. Maar in dit geval lijkt het mij handiger als de belasting dienst een product (website) introduceerde die op verschillende platformen beschikbaar is en afhankelijk van het doelapparaat schaalt.

Wellicht dat er striktere regels gelden (security) en men alsnog een native oplossing nodig had. Ik weet dat de de huidige versie lokaal geïnstalleerd moet worden.
Uit de link:
Dit jaar stelt de Belastingdienst voor het eerst een aangifte applicatie beschikbaar voor de tablet: de Mijn aangifte-app.
Dus niet voor alle mobiele apparaten. Het idee blijft mooi, ik vraag mij alleen af in hoeverre het inderdaad nog zinvol is om te investeren in een app. Een betere website om op die manier de aangifte te doen lijkt mij veel nuttiger ipv dat lelijke losse programma dat ze nu gebruiken of een app. Het zal alleen nog wel 15 jaar duren voordat ze die website af hebben, toeslagen.nl heeft 8 jaar geduurd om in de lucht te krijgen..

[Reactie gewijzigd door engessa op 28 februari 2014 13:20]

Ze zijn al met de website bezig. deze heeft vorig jaar al proefgedraaid voor de aangifte van een aantal belastingdienstambtenaren. Dit jaar zijn ze nog intern aan het testen en aanpassen.
Misschien dat het volgend jaar gelanceerd kan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True