Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Samsung heeft twee nieuwe Exynos-processors aangekondigd. Het gaat om de Exynos 5422-octacore, een kleine update op de 5420 die onder andere zijn weg naar de Galaxy S5 heeft gevonden. Daarnaast brengt Samsung de Exynos 5 Hexa uit, die al in de Note 3 Neo zit.

De Exynos 5422 is vrijwel identiek aan de bestaande Exynos 5420. De kloksnelheden van de big.Little-octacore zijn verhoogd en Heterogeneous Multi-Processing voor het combineren van alle actieve core-combinaties is ingeschakeld. Zo lopen de vier Cortex A15-cores op maximaal 2,1GHz in plaats van 1,8GHz bij de 5420. De vier A7-cores draaien nu op 1,5GHz in plaats van 1,2GHz. Samsung gaat de Exynos 5422 voor de Galaxy S5 gebruiken maar dat zal slechts voor enkele markten zijn: in het grootste deel van de wereld zal de smartphone de Snapdragon 801 bevatten.

Daarnaast brengt Samsung de Exynos 5 Hexa uit, die over twee op 1,7GHz draaiende Cortex A15-cores, gecombineerd met vier A7-cores op 1,3GHz beschikt. Opnieuw is Heterogeneous Multi-Processing geactiveerd. Verdere details zijn nog niet bekendgemaakt, al leidt Ars Technica enkele vermoedelijke specificaties af van eerdere berichten. De hexacore komt in de Galaxy Note 3 Neo.

Exynos 5-familie
SoC 5250 5260 5410 5420 5422
Actieve Cores 2 6 4 4 (?) 8
Cpu-configuratie 2 x Cortex A15 2 x Cortex A15 + 4 x Cortex A7 4 x Cortex A15 + 4 x Cortex A7 4 x Cortex A15 + 4 x Cortex A7 4 x Cortex A15 + 4 x Cortex A7
A15 Max. Ghz 1,7 GHz 1,7GHz 1,6GHz 1,8GHz 2,1GHz
A7 Max. Ghz - 1,3GHz 1,2GHz 1,3GHz 1,5GHz
Gpu ARM Mali-T604 MP4 ARM Mali-T624 Imagination PowerVR SGX544MP3 ARM Mali-T628 MP6 ARM Mali-T628 MP6
Geheugen-interface 2 x 32-bit lpddr3-1600 2 x 32-bit lpddr3-1600 (?) 2 x 32-bit lpddr3-1600 2 x 32-bit lpddr3-1866 2 x 32-bit lpddr3-1866
Procedé 32nm HK+MG

28nm HK+MG

28nm HK+MG 28nm HK+MG 28nm HK+MG 

Samsung Exynos 5260

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Die hexa core heeft in het artikel maar 4 cores?

Nu snap ik het nog niet...

Laat maar:

In de brons staat het:
The new Exynos 5 Hexa processor is powered by six CPU cores; two 1.7GHz ARM® Cortex®-A15 cores and four 1.3GHz ARM® Cortex®-A7 cores.

[Reactie gewijzigd door -BaJo- op 26 februari 2014 08:50]

Het is wel wat vreemd dat Samsung een toestel uitbrengt met verschillende hardware onder dezelfde naam.
Dat wordt voor de consument ook niet makkelijker, ook al worden ze in verschillende delen van de wereld uitgebracht. Zet er dan een lettertje achter dat aangeeft dat het een bepaalde versie is, een andere processor vind ik wel een noemenswaardig verschil.
dat gebeurt ook:

GT-I9500 (Chipset - Exynos 5 Octa 5410 CPU]
GT-I9505 (quad core Snapdragon 600, LTE)
GT-I9506 (quad core Snapdragon 800, LTE-A)
Ik krijg vaak de indruk dat de vernoeming van producten in de elektronicawereld vaak niet met de consument in het achterhoofd gebeurt. Na een aantal jaar in de retail te hebben gewerkt lijkt het soms zelfs wel het tegenovergestelde. Nummers die worden toegevoegd om het vergelijken moeilijker te maken, bepaalde afwijkingen in het nummer die slaan op een net andere chipset, etc. etc.
If you can't convince them, confuse them. Dat zullen ze vast gedacht hebben bij Samsung. Dan kunnen ze weer zeggen hoeveel (verschillende modellen) Samsung Galaxy verkocht zijn. Wat verprutsen ze toch Android. Ze misbruiken het, zoals het niet bedoeld is.

Edit: staat dit ergens dubbel?

[Reactie gewijzigd door androids op 26 februari 2014 09:12]

Dit staat ergens dubbel en slaat beide keren totaal nergens op :P

Als je Huwai hebt die in China aan telefoon uitbrengt en je hebt Samsung die in Korea n telefoon uitbrengt.
Dat is wat er nu precies gebeurd alleen door Samsung zelf, het ene land krijgt versie X en het andere land versie Y. Niemand behalve Tweakers weet dat want niemand boeit het
Niet helemaal.

Er wordt terdege bepaalde toestellen alleen door grote partijen verkocht. Een befaamde is de metro-groep. Onder andere Makro, Saturn en media-markt maken daar onderdeel van uit.
Krijg je de laagste-prijs garantie maar je kunt er geen beroep op doen want ze zijn de enigste partij die de toestels leveren. Voor Samsung is het waarschijnlijk een win-win situatie.
Hoewel ik het helemaal met je eens bent. Ik snap zelf niet waarom ze met processors adverteren.
Het is niet alsof je ff naar de winkel loopt om een Exynos processor te kopen. De meeste mensen willen alleen weten bijv 64 bit, dual/quad core en Ghz (om zichzelf voor de gek te houden :P ). En de mensen die deze informatie wel nuttig vinden zijn niet het doelwit van de advertenties en hebben geen verdere uitleg nodig :P (want dat zoeken ze zelf wel op bij een onafhankelijke bron).

Edit: Nevermind tis nog vroeg. Dacht dat je reactie ging over de processors, toen ik goed las ging het over de telefoons 8)7

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 26 februari 2014 08:57]

Je hebt met je processorpunt natuurlijk wel helemaal gelijk. Tweakers zullen natuurlijk de serienummers uitzoeken tot in den treure.
Het typenummer is gewoon anders, als je je er niet in verdiept en dat dus niet eens weet kan het je ook niet schelen lijkt me...

edit: offtopic? Hoezo? Als je je ergens niet in verdiept is dat toch overduidelijk een teken dat het je niet boeit?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 februari 2014 09:21]

Onzin. Zo kunnen verzekeraars en reisbureaus nog meer kleine (én kleinere) lettertjes toevoegen. En kan de hele wereld aan de gang. In de hoop hun klanten te misleiden bij 'n momentje dat ze niet opletten. Als je je niet verdiept, kan het je niet schelen, kan je dan zeggen.
Kijk is een willekeurige reclame en in 50% van de gevallen zit er kleine niet te lezen tekst (te kort in beeld of te onscherp/klein) die je min of meer vertelt dat die reclame 1 groot leugen is :D En dan ga jij me vertellen dat die kleine lettertje niet zijn om te misleiden? kleine letters zijn JUIST daarvoor!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 februari 2014 09:28]

Het is wel wat vreemd dat Samsung een toestel uitbrengt met verschillende hardware onder dezelfde naam.
Dat wordt voor de consument ook niet makkelijker, ook al worden ze in verschillende delen van de wereld uitgebracht. Zet er dan een lettertje achter dat aangeeft dat het een bepaalde versie is, een andere processor vind ik wel een noemenswaardig verschil.
Die typenummers zeggen de doorsnee consument niets, dus waarom zou Samsung met een andere naam dan S5 adverteren? In de betreffende landen is er toch geen keuze voor een andere soc.

Verder is het wel logisch dat Samsung dit doet, er zal onvoldoende capaciteit zijn voor een Snapdragon 801 in alle toestellen en het maakt ze minder afhankelijke van toeleveranciers.
Ik denk dat de gemiddelde consument (en dat is lijkt mij de grote meerderheid van de consumenten, dé groep waar fabrikanten als Samsung zich primair op richten) daar helemaal niets van meekrijgt: die wil gewoon - bijvoorbeeld - een Galaxy S5, en krijgt vervolgens gewoon eentje van de plank: of daar dan een Snapdragon of Exynos processor inzit is bepaald door het land waarin je je bevindt, en zal de gemiddelde consument waarschijnlijk ook verder een rotzorg zijn, mocht hij/zij überhaupt al op de hoogte zijn van het bestaan van verschillende varianten van het toestel in kwestie.
Tweakers houden zich bovengemiddeld met dit soort zaken bezig, 'gewone' consumenten niet.

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 27 februari 2014 14:53]

If you can't convince them, confuse them. Dat zullen ze vast gedacht hebben bij Samsung. Dan kunnen ze weer zeggen hoeveel (verschillende modellen) Samsung Galaxy verkocht zijn. Wat verprutsen ze toch Android. Ze misbruiken het, zoals het niet bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door androids op 26 februari 2014 09:08]

Waarom? Zijn de mensen minder tevreden wanneer ze een andere SOC in hun toestel hebben zitten?
denk dat het maar aan leveringen en verwachte afname per regio ligt ;)
Misschien dat daar ook nog eens garantie, support en service afspraken bovenop komen per verschillende hardware-leverancier nogmaals per regio... Dus misschien wouden ze de Snapdragon maar zijn er gewoon niet genoeg en kunnen ze het gat opvullen met de eigen Exynos maar dat zorgt dan voor logisctische complexiteiten dan kun je het vereenvoudigen door specifieke markten uit te rusten met het ene model en andere markten met het andere model...
Dat is trouwens niets nieuws, zijn ze al mee begonnen met de Galaxy SIII !!!
Wie verwarren ze dan? Hier komt model A en in Zuid Korea komt model B, echt superverwarrend, enige wat verwarrend is is dat het nieuws is waardoor wij tweakers toevallig van dat 2de model af weten, 99% van de consumenten weet dat dus NIET...
Volgens mij zit er een kras op je plaat Androids ;)
Nu vraag ik me af waarom? Is een quadcore dan nog niet snel genoeg voor een smartphone? En zou er niet meer te winnen zijn in optimalisatie van de software, Android bijvoorbeeld?
Android heeft gewoon meer sources en rekenkracht nodig. Mag je vergelijken met Windows :p
Ja dat snap ik, en ervaar ik ook (tevreden note 3 bezitter). Maar dan dus nog, zouden ze zich niet beter daarop richten? Of iig touchwiz smoother maken..
ik zou wel eens een stukje achtergrond willen lezen (op tweakers) of dat aantal cores wel iets toevoegt in een telefoon. Ik neem aan dat applicaties daarvoor herschreven dienen te worden en vraag me af of dat ook daadwerkelijk gebeurt.

edit: zoeken is ook een vak. http://news.cnet.com/8301...nes-smartphones-unlocked/

[Reactie gewijzigd door Noisia op 26 februari 2014 09:43]

Dat valt op zich ook wel weer mee, Samsung probeert de CPU's gewoon steeds sneller te maken en verder te innoveren.
Zie het wel zitten om straks Gamecube games te kunnen emuleren op een telefoon. Nu is er al een expirementele port van Dolphin, dus over een paar jaar zie ik het zo op full speed gebeuren.
Maar deze cpu is geen stap is de goede richting voor Gamecube emulatie. Je hebt meer snelheid nodig per core en zoveel cores gaat hij niet gebruiken. Het is al zeldzaam als je een app meer dan 2 cores ziet gebruiken en dan heb je bij een quad core nog wel een reden om die 2 extra cores te hebben voor achtergrond processen maar ik heb geen idee wat je met 6 cores zou moeten.
Het is een stuk makkelijker om het aantal cores te verdubbelen dan om een 2x zo snelle core te ontwikkelen. Aangezien Samsung geen eigen cpu cores ontwikkelt zijn ze sowieso afhankelijk van wat ARM ontwerpt, en daar zitten tot nu toe geen heel snelle cores tussen. Apple en Intel hebben dat bijvoorbeeld wel, en kunnen dus dualcores maken die toch erg snel zijn.
Het wordt tijd dat de Desktop PC's worden vervangen door Smartphones :Y) Ze zijn steeds sneller en zuiniger maar jammer dat ze niet echt de aandacht aan de vermogen van accu besteed.
Heb er geen verstand van maar ARM is niet echt toepasbaar in PC's

En een tablet voor gebruikers en een PC voor ontwikkelaars.
Natuurlijk is ARM wel toepasbaar voor PC's. Alleen zal je dan een compatible OS moeten draaien, zoals Android of Ubuntu.

Desktop CPU's geven echter betere performance, voor een veel hoger stroomverbruik.
Ooit eens Ubuntu op de ps3 geïnstalleerd, gebruik vanaf 8.04 al Ubuntu op PC's sindsdien sporadisch windows.
Het werkte goed, jammer dat alle hardware niet beschikbaar was op de ps3.
ARM is zelfs afkomstig van desktop PC's.

Maar op het moment zijn er niet echt geschikte ARM cpu cores om een desktop chip mee te maken. De snelse ARM cores van nu zijn vergelijkbaar (qua performance en verbruik) met Intel's Silvermont en AMD's Jaguar. Die zijn bruikbaar in low-end PC's (tablets, netbooks) maar de performance die je normaal gesproken verwacht in een desktop PC is nog niet te doen met ARM chips. Dat heeft op zich niets met de ARM instructieset te maken, als iemand voldoende R&D budget voor uittrekt kan hij gewoon een snelle ARM core ontwikkelen, net zoals IBM bv snelle Power cores heeft, Oracle snelle SPARC cores, etc.

Het tweede punt was voorheen een OS met voldoende applicaties, maar dat is geen onoverkomelijk probleem meer nu Microsoft (Windows RT), Apple (iOS/OS X), Google (Android, ChromeOS) en Ubuntu allemaal ARM ondersteunen.
Ik zou wel een technische "indepth review" willen lezen over de diverse SoC's en hoentaken verdeeld worden, wat de belasting per core is en wat de power drain is is de diverse scenario's.
Ooit zal dit hele core verhaal wel wegebben net als de inlijn 6 cylinder of v12.
De massa die je meeneemt werkt alleen maar in je nadeel.

Vandaar die lompe telefoons en 1 van de redenen dat ik nog een Galaxy s1 heb.
Veel hiervan is bedrijfsgeheim :) Intel of Apple zullen niet zo graag veel inzage geven hoe de stroomconsumptie precies is verdeeld tussen geheugencontroller, integer units, branch predictor, etc.

Power drain is ook niet altijd even makkelijk te benchen. Moderne chips doen heel erg aan power gating, de "race to idle". Een chip gooit een paar milliseconden zijn cpu core naar volle snelheid (met flink stroomverbruik) en schiet daarna voor wat langere tijd weer terug naar idle (met vrijwel nul verbruik). In het geval dat een taak verschoven wordt naar co-processors (de gpu, image processing unit, video decoder), is het verbruik weer anders. Niet voor niets gaan chipfabrikanten allemaal over naar het gebruik van SDP ("scenario design power") waarbij over een langere periode een gemiddeld verbruik wordt bekeken in een bepaald scenario. In telefoons komt het maar zelden voor dat de SoC op alle onderdelen continu vol belast wordt, zoals bv een cpu in een databaseserver of HPC systeem.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 26 februari 2014 19:05]

De Exynos 5420 wordt als het goed is ook gebruikt voor de nieuwe chromebook van Samsung.
Zoals ik eerder heb gelezen zal/zou deze dan 8 cores hebben

Artikel uit december 2013
http://tweakers.net/nieuw...n-octacore-processor.html
Ik vraag me af of je niet beter 2 trage cores kunt hebben en 4 snelle. Ik ben wel benieuwd met welke workload die 4 cores sneller en zuiniger tegelijk zijn dan de A15 cores.
Met meerdere lager geclockte cores is geloof ik wel wat energie te besparen tegenwoordig.
Waarschijnlijk dat dit aantal cores nu nog zijn doel voorbij schiet, marketing zal hier een grotere rol spelen.

[Reactie gewijzigd door nexhil op 26 februari 2014 09:17]

Die 4 A7 cores verbruiken alsnogminder dan 1 A15 core hoor, dus gaat zijn doel zeker nog niet voorbij, en tuurlijk speelt markteling een rol, de hoofdrol in ons hele bestaan tegenwoordig :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 februari 2014 09:26]

Lees de review van de Galaxy S5 eens. Marketing is het hoofddoel, het gaat bij Samsung (helaas) niet om het nut. De vingerafdrukscanner van de S5 heeft niet hetzelfde gemak als die van de 5S. Voor de hartslagmeter geldt hetzelfde. Scrollen door met je hoofd te knikken... dat heeft niemand meer ingesteld!

Ken je de 80/20 regel? Samsung heeft de 80/80 regel. 80% van de features die Samsung implementeert is zinloos, maar ze verbruiken wel 80% van de resources (processor, geheugen, accu, ...)!
Ik bedoel het aantal cores zijn doel voorbij gaat m.b.t. de prestaties
Met meerdere lager geclockte cores is geloof ik wel wat energie te besparen tegenwoordig.
Dat klopt. Maak een quad core, met 2 snelle cores als de telefoon wat moet doen, en 2 langzame, zuinige, cores als er alleen wat diensten moeten worden gepold. Dat is praktisch. Wat Samsung doet is marketing.