Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Intel heeft zijn nieuwste serie processors voor servers ge´ntroduceerd. De Xeon e7 v2-processors moeten met hun vijftien cores aanzienlijk betere prestaties leveren dan de voorgaande generatie Xeons en ondersteunen bovendien veel meer werkgeheugen.

De E7 v2-serie is geschikt voor servermoederborden met twee, vier of acht sockets en bestaat uit processors met zes tot vijftien cores. De Xeons zijn primair bedoeld voor toepassingen in bedrijfskritische omgevingen, zoals bij banken, retail en transport, maar ook in de gezondheidszorg. De processors moeten geoptimaliseerd zijn voor zogeheten big data, waarbij grote hoeveelheden gegevens verwerkt moeten worden. Daartoe ondersteunen de nieuwe E7 v2-Xeons niet alleen driemaal zo veel geheugen als de E7-serie, maar is ook de i/o-bandbreedte verviervoudigd. De v2-generatie kan per processor 1,5TB geheugen aansturen en de i/o-capaciteit bedraagt maximaal 8GB/s via de qpi-interface.

De Xeons zijn in acht versies voor moederborden met twee, vier of acht sockets beschikbaar, met typenummer E7-88xx v2. De kloksnelheden variëren van 2,3GHz tot 3,4GHz en de hoeveelheid L3-cache bedraagt maximaal 37,5MB, met zes, tien, twaalf of vijftien cores. De tdp's lopen van 105W tot 155W. Voor borden met twee of vier sockets zijn er de E7-48xx v2-Xeons, eveneens in acht varianten. Voor twee-socket-systemen zijn er ten slotte vier E7-28xx v2-Xeons met twaalf of vijftien cores. De prestaties van de Xeons moeten ruwweg verdubbeld zijn vergeleken met de vorige generatie, als ze in een speciale performance-mode draaien. Alternatief kunnen ze in zogeheten lockstep-mode draaien, waarbij extra betrouwbare resultaten worden geleverd.

ModelCoresSnelheidL3-cacheTdp
E7-8893 v2 6 3,4GHz 37,5MB 155W
E7-8891 v2 10 3.2GHz 37,5MB 155W
E7-8880L v2 15 2,2GHz 37,5MB 105W
E7-8857 v2 12 3GHz 30MB 130W
E7-8890 v2 15 2,8GHz 37,5MB 155W
E7-8880 v2 15 2,5GHz 37,5MB 130W
E7-8870 v2 15 2,3GHz 30MB 130W
E7-8850 v2 12 2,3GHz 24MB 105W
         
E7-4890 v2 15 2,8GHz 37,5MB 155W
E7-4880 v2 15 2.5GHz 30MB 130W
E7-4870 v2 15 2,3GHz 30MB 130W
E7-4860 v2 12 2,6GHz 30MB 130W
E7-4850 v2 12 2,3GHz 24MB 105W
E7-4830 v2 10 2,2GHz 20MB 105W
E7-4820 v2 8 2GHz 16MB 105W
E7-4809 v2 6 1,9GHz 12MB 105W
         
E7-2890 v2 15 2,8GHz 37,5MB 155W
E7-2880 v2 15 2,5GHz 37,5MB 130W
E7-2870 v2 15 2,3GHz 30MB 130W
E7-2850 v2 12 2,3GHz 24MB 105W
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

En voor wie de prijzen wil weten: http://semiaccurate.com/a...ntel_Xeon_E7v2_lineup.png

Prijzen van $1223 tot $6841... Zet je salaris alvast maar apart ;)

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 18 februari 2014 19:11]

Deze chips concurreren met IBM's Power7+ (8 cores) en Oracle's SPARC T5 en M5 chips (beide 16 cores) - en vergeleken met die plakken silicon zijn de prijzen dan wel weer bijzonder schappelijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 18 februari 2014 19:25]

concureren er steeds meer mee hoewel de POWER en SPARC wel RISC zijn en toch andere karakteristieken hebben en weer meer de high end workloads draaien.
Natuurlijk hebben ze allemaal andere instructiesets, maar zo veel verschillende karakteristieken hebben ze ook weer niet, ze worden alledrie voor dezelfde toepassingen gebruikt: grote high-performance, high availability enterprise database applicaties, multithreaded, multicore, multi-socket. De software stack is natuurlijk bij allemaal anders: Power7+ in combinatie met AIX, SPARC met Solaris, en deze Xeons met Linux - maar het type toepassingen en workloads zijn vergelijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2014 10:29]

Power en Sparc draaien ook Linux als je dat wilt hoor
Kan, maar in de praktijk doet niemand dat, het OS is wel werkend te krijgen maar weinig vendors geven support, en de applicaties zijn er nauwelijks. Als je een Oracle DB wilt gaan draaien, ga je niet prutsen met Linux on Sparc als Oracle alleen support geeft op Linux on x86 en Solaris on Sparc.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 20 februari 2014 13:36]

Ja, en je zakgeld ook niet opmaken :P
Waarom 15 en niet 16?
de logica is 3 rijen van 5 cores: 3*5 is 15
maakt het ook makkelijk 12 cores te doen (1 uitgeschakeld per column)
mogelijk is er een andere die voor 4-8 cores om eindelijk space te besparen, al heeft intel dat tot nu toe nog niet gedaan.

ik hoop verder dat deze nu ook eindelijk eens naar de consument komen,
in elk geval de 12 cores, heb een workstation met 8 momenteel, maar het is extreem irritant dat Intel maar blijft weigeren consumenten meer dan 6 cores te verkopen.

zeker gezien er 15 cores op de die zitten -_-' dus het zou ze niets extra kosten.
Nee maar jou kost het wel veel meer geld en het is grotendeels marketing.
Wij als consument hebben geen applicaties draaien die zo geoptimaliseert zijn om van alle cores efficient gebruik te maken. De software moet er ook voor geschreven zijn om er wat aan te hebben.Als ik kijk naar naar mijn i7 quadcore met ht 8 cores dat ding word bijna niet gebruikt grootste deel van de processor staat uit de neus te eten kom nauwelijks over de helft qua gebruik ook als ik ga gamen laat staan als ik 15 of 16 cores zou hebben en windows gaat echt niet sneller lopen als het loopt ook al zou ik er 8 of meer cores aan toepassen hoogstens doordat een nieuwe architectuur efficienter werkt en wat niet nodig is word niet gebruikt. Zou het zelfs zwaar genaaid voor jou vinden als ze 16 core aan consumenten verkopen doordat mensen het dan gaan halen hoe meer is niet altijd beter en toch trapt de mens erin.
Ik ben zelf ook een 'consument' en zou graag 15 cores tot mijn beschikking hebben en het liefst in een dual socket setup maar de huidige prijzen zijn voor mij persoonlijk aan de hoge kant.

Ik heb op dit moment een dual socket Nahalem setup (4 echte cpu's per core). Dus in totaal 8 (of 16 met hyperthreading). Het doel van mijn werk (bouwen van distributed systemen) is het zo efficient mogelijk gebruik maken van alle cores (en andere resources) binnen een systeem.
jij bent dan ook geen doorsnee consument maar heb daar behoefte aan door je werk als hobby of professioneel. Ik bedoel de doorsnee consument henk en jan om de hoek.
Oudere 12-cores waren toch al 3x4?
Waarom niet gek dan? Er staat daar verder geen goede uitleg waarom men gekozen kan hebben voor 15-cores alleen dat ze ervoor gekozen hebben. Als ik naar de prijzen kijk is het een stuk voordeliger om 2x een 12-core model te kopen :), dan heb je totaal ook nog eens veel meer cores.
Da's altijd, top-end betaal je voor. Als je per se zoveel mogelijk CPU-power wilt hebben is het wel voordeliger hoor :) Moederborden, RAM en behuizingen etc is ook niet gratis.

Ik vermoed zelf dat ze 16-cores bakken, maar dat er nog regelmatig 1 kaduuk is (is ook een heel groot silicium-oppervlak), waardoor ze misschien 5% 16-cores overhouden, maar als je de kapotten ook verkoopt kun je er wel 50% verkopen. De rest gaat dan met 4 disabled modules als 12-core door het leven.

[edit] Volgens Anandtech is het een native 15-core, en dan vind ik ht inderdaad knetter. Wellicht iets met ruimte op de die, maar het is niet logisch. Tot nu toe zijn we altijd met machten van 2 aan het spelen geweest, ook de triplecores (quad met 1 core uitgeschakeld)...

[Reactie gewijzigd door FreezeXJ op 18 februari 2014 19:38]

Tja asl de macht van 2 wordt doorbroken lijkt het alsof iedereen zich afvraagt waarom geen 16 ? Tja het zal wel een achterliggende reden hebben die we ooit nog eens zullen horen.
Ze maken echt 3 rijen van 5 cores blijkt.
als je naar de diy kijk kan je goed zien waarom dit zijn 3 rijen van ieder 5 cores.
Waarom 16? Waarom niet 17, of 14, of 18?
Het precieze aantal cores is nergens aan verbonden, dus elk willekeurig aantal is mogelijk. Het is wellicht wat makkelijker om met verdubbelingen te werken (ontwerpen spiegelen, symmetrische die), maar het is zeker geen noodzaak je daar aan te houden.
Knap als je 17 cores symmetrisch op kan bouwen ;)

Maar verder wel met je eens...
Het is wat de chipfabrikant slim in het ontwerp kan passen.
Iets hoeft toch niet een even aantal te zijn/hebben om symmetrisch te zijn?
Een driehoek kan net zo goed symmetrisch zijn, alsook een vierkant.
De driewieler van mijn uk is ook perfect symmetrisch :)
ja maar dan heb je in jouw geval 1 gespiegelde core, dus 2 identieke + 1 halve core welke dmv spiegeling 1 volledige core is. Misschien dat dit minder interressant is mbt de interne verbindingen in de core zelf?

EDIT: dit is nu net de reden dat ik van tweakers hou, samen gezellig proberen uitvogelen waarom een bepaalde technologische keuzen gemaakt is :)

[Reactie gewijzigd door killerbie op 19 februari 2014 00:37]

Wel, drie kolommen en 5 rijen... :-) Of 4 kolommen en 4 rijen, waarbij 1 cel wordt gebruikt om de rest mee aan te sturen. Dan heb je dus maar plaats voor 15 CPU's.
Overigens zou ik het ook wel prettig vinden om 15 CPU's in mijn desktop-systeem te hebben. Ik heb er nu 6 en die zijn hard nodig omdat ik als ontwikkelaar heel veel dingen tegelijkertijd moet uitvoeren...
Waarom 15 en niet 14? Lijkt me een mooie tussenstap van 12 naar 16.
Interessante CPU's. Wel jammer dat ze dan weer niet compatible zijn met bijvoorbeeld de nieuwe Mac Pro. Die maakt gebruik van de E5 serie m.a.w. socket 2011. Had toch best een interessante upgrade geweest al kon je twee van deze CPU's daarin plaatsen.

Verder interessante vooruitgang. Leuk om twee van deze dingen in een workstation bak te hebben!

Edit: whoa!
Xeon E7-8870 -> Socket 1567
Xeon E7-8890 v2 -> Socket 2011

Dat moet dus wel mogelijk zijn, interesting! Benieuwd of Apple ze ook gaat aanbieden.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 18 februari 2014 19:17]

╔Ún Xeon is al interessant, omdat je dat de mogelijkheid geeft om ECC Reg geheugen te gebruiken.
Dit zal wel in de Mac Pro 2014 komen
Doe mij die maar! 15 cores en 30 threads.
Wat een prijzen trouwens > $5000
Bron: http://www.anandtech.com/...eadying-15core-xeon-e7-v2
Het is dan ook voor bedrijven en echt voor specifieke toepassingen. Niet elk bedrijf heeft voor hun activiteiten 1 processor met 15 cores nodig :P.
wat ook interessant is, is de lockstep mode!

Dit is een feature die Intel tot nu toe alleen in Itanium heeft geactiveerd en nu voor het eerst in de x86.
HP Tandem is een afnemer van deze feature (en de itanium uberhaupt...)

Was te verwachten natuurlijk ondanks de 'firm' roadmap van Itanium.

Nu wachten we op het overlijdensbericht van Itanium O-)
Ik wou al hetzelfde opmerken, dit zijn gewoon de opvolgers van de Itanium voor nieuwe HP NonStop servers denk ik. Inderdaad vanwege de lock-step mogelijkheid.

Een cluster serverpark is leuk natuurlijk, maar qua transaction processing is er niets zo betrouwbaar en reken zeker als een "Tandem" server. Mede dus omdat de cpu's elkaars berekeningen controleren.
naast Non-stop is er natuurlijk nog het IBM Z voor betrouwbare Tx processing :Y)
Intel geeft al jaren geen moer meer om Itanium, enkel HP houdt het project nog draaiend. HP betaalt Intel voor de productie en ontwikkeling van Itanium voor hun HP-UX servers, en zolang HP de cheques blijft schrijven, blijft Intel Itanium doorontwikkelen. Zodra HP de stekker eruit haalt, stopt Intel ermee, ze hebben allang vervangers. Ook de voorganger van Ivy Bridge-EX, Westmere-EX was al een volwaardige concurrent van Itanium 2.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 februari 2014 10:59]

Wel grappig dat dit nieuws al 2 weken geleden bekend was :) http://www.cpu-world.com/...eon_E7_v2_processors.html
Deze chips zijn al maanden geleden aangekondigd, ze zijn alleen nu pas officieel leverbaar.
Mioj staat iets bij, maar kan me vergissen, dat er opzetjes waren waarbij 1 van de vele cores, alle processen over de rest verdeelde, een spelverdeler a.h.w.

Dus bijv. 17 cores, 16 effectief voor de programma's/hardware, en 1 die de 16 van taken verdelingen voorziet. Dus 1 proc. die verdeeld naar (sub-)processen en activiteiten voor de rest.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 18 februari 2014 20:58]

Leuke processoren, maar wat ik nu al zie is dat zelfs een SSD raid de datastromen niet bij kan houden op een 32 cores systeem en opslag dus effectief de bottleneck wordt.
SSD is inderdaad wat traag als je het maximale eruit wilt halen. Leuk stukje gevonden op Extremetech over Sandisk ULLtra DIMMS die rechtstreeks op de memory bus zitten met een write latency van 5-10 microseconden.
Beetje raar nummer 15? past niet echt in het lijstje:
1-2-4-6-8-12....
12= 3 x 4
15= 3 x 5
Hamvraag is of deze processoren in bestaande Ivy bridge systemen gaan werken.
Nee. Wel passen deze in dezelfde sockets als de vorige generatie Westmere-EX.
Westmere-EX was LGA1567 terwijl deze nieuwe LGA2011 zijn, dat gaat dus zeker niet lukken zonder hamer.

Deze nieuwe cpu's zijn gebaseerd op Ivy Bridge. Huidige S2011 moederborden ondersteunen al Xeon E5 serie. Fysiek past het wel maar de vraag is of er een bios update voor komt.

Echt veel consumenten vraag zal er niet naar zijn, die 15 core zal minstens 5000 euro gaan kosten.Een 8 core is misschien nog wel te doen.