Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 187 reacties

Mozilla gaat advertenties in zijn Firefox-browser plaatsen. De reclame wordt onderdeel van de 'Directory Tiles', die blokken content aan gebruikers voorschotelen die ze wellicht interessant vinden, zoals populaire websites. De reclame is alleen voor nieuwe gebruikers.

De Directory Tiles zijn negen rechthoeken die een Firefox-gebruiker te zien krijgt als hij een nieuwe tab toont. De rechthoeken tonen op den duur de websites die de gebruiker vaak bezoekt, maar voor nieuwe gebruikers zijn de vakken leeg. Daar wil Mozilla verandering in aanbrengen.

Voor nieuwe gebruikers gaat de organisatie de blokken daarom zelf vast vullen. "Sommige tegels komen uit Mozilla's ecosysteem, sommige worden gevuld met websites die in een bepaalde regio populair zijn en sommige worden gesponsorde content van partners van Mozilla zodat we onze missie kunnen uitvoeren", meldt Darren Herman van Mozilla's Content Services-divisie.

Het aantal impressies van nieuwe gebruikers zou 31 miljoen per maand bedragen, op een totaal van 100 miljard voor de VS alleen, zegt een woordvoerder van Mozilla tegen AdAge. Nu is Mozilla nog voor 97 procent afhankelijk van geld dat binnenkomt via deals met zoekmachines. Mozilla deed de aankondiging tijdens een bijeenkomst van het Interactive Advertising Bureau. Vorig jaar maakte Mozilla nog bekend thirdparty-cookies voor advertenties standaard te gaan blokkeren in Firefox, wat de organisatie op flinke kritiek van de IAB kwam te staan.

Firefox nieuwe tab Directory Tiles

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (187)

Dit is dan wel een 'nette' manier van reclame, die na verloop van tijd ook verdwijnt.

Niets op tegen dus, kan me voorstellen dat ze extra ontwikkelgelden kunnen gebruiken.
Mee eens. Ook Mozilla heeft geld nodig en als een kleiner deel daarvan van Google komt is dat goed voor ons allemaal :)
Ze doen het ook heel voorzichtig. Als je de tekst leest dan kunnen ze zelfs nog terug.
While we have not worked out the entire product roadmap, we are beginning to talk to content partners about the opportunity, and plan to start showing Directory Tiles to new Firefox users as soon as we have the user experience right.
Kortom, het is ook even om te testen hoe dit valt. Voor als er massaal negatief wordt gereageerd. Dat verwacht ik overigens niet. Dit is content op een nieuwe 'lege' pagina de browser die - als ik het goed begrijp - na enig gebruik wordt vervangen door veel bezochte pagina's. Al ben ik wel benieuwd hoe lang het in de praktijk duurt voordat deze reclameblokken worden vervangen door je veel bezochte pagina's. Daar valt natuurlijk wel wat aan te sleutelen.

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 12 februari 2014 09:54]

Reclame is reclame. Ik zit hier absoluut niet op te wachten. Ondanks dat ik hun motivatie wel snap zou dat voor mij de reden kunnen zijn om na al die jaren over te stappen op een andere browser. Dat zou Opera kunnen zijn of Pale Moon (tenzij in laatst genoemde ook advertenties komen).

Ik vraag me af of dit niet veel gebruikers gaat kosten. De populariteit van Firefox neemt al jaren af dankzij Chrome. Aangezien reclame zo'n beetje door alle computergebruikers het meest wordt gehaat, zou dit wel eens heel nadelig kunnen uitpakken. Op het internet heerst nu eenmaal een mentaliteit waar mensen eisen dat iets gratis is én reclamevrij moet zijn omdat ze anders voor een alternatief product zullen kiezen. Dat kun je krenterig en egoïstisch noemen, maar zo steekt de realiteit in elkaar.

Hopelijk komt er snel een add-on alwaar ik die reclame functie kan uitschakelen. Met een beetje geluk kan dat gewoon via "about:config". Wie weet...

-edit-
Na een beetje zoeken heb ik al een workaround gevonden voor dit reclameprobleem. Bij het openen van een nieuwe tab wordt niet het venster met tegels weergegeven maar wordt een website naar keuze geladen, bijvoorbeeld de standaard Firefox startpagina "about:home".

https://support.mozilla.org/nl/questions/970644

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 12:04]

"Ik vraag me af of dit niet veel klanten gaat kosten"

Je bent helemaal geen klant, je hebt namelijk nergens voor betaald, niet met geld en niet met reclame.

Verder vind ik het erg jammer dat iedere vorm van financiering van het Firefox team meteen met zoveel geweld de kop ingedrukt wordt, terwijl juist dit team het beste voorheeft met de toekomst van het web.
Reclame is al sinds jaar en dag de minst populaire manier om inkomsten te werven. Als je dat niet weet heb je onder een steen gelegen. Dat op de plannen van Mozilla dit soort reacties ontstaan is volstrekt logisch en hadden ze op hun klompen aan kunnen voelen.

"Sociale" media als Facebook en Twitter kregen het ook flink te verduren toen ze aankondigden om reclame te introduceren om zo hun inkomen te verbeteren. Ik geloof niet dat Mozilla zo naïef is dat ze dit niet hebben zien aankomen. Aangezien er voldoende keuze is op de browsermarkt en Firefox bovendien aan te passen valt weten ze ook dat gebruikers makkelijk over kunnen stappen of dergelijke wijzigingen ongedaan maken.

Ik blijf erbij dat dit een zinloze actie is :

1 ) Ten eerste zet ik mijn vraagtekens bij de effectiviteit van reclame die na korte tijd wordt vervangen door je eigen bezochte pagina's.

2 ) Ten tweede valt het eigenlijk bijna niet op vanwege het formaat.

3 ) Ten derde valt het makkelijk te omzeilen en kunnen gebruikers voor een alternatieve browser (of "fork" van Firefox) kiezen.

4 ) Als laatste ontstaat er door deze plannen een behoorlijk negatieve "buzz" wat reputatieschade kan veroorzaken en ten koste kan gaan van Mozilla's marktaandeel.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 12:14]

"Reclame is al sinds jaar en dag de minst populaire manier om inkomsten te werven."

Klopt, en tegelijkertijd is het ook het enige model wat nog enigzins werkt. Uitzonderingen daargelaten falen bijna alle alternatieven: betaalde content, donaties, referrals, ze leveren allemaal niet genoeg op om te blijven draaien.

Een redelijk mens beseft dit, en zoekt naar een compromis. In dit geval bestaat dit compromis uit bijna niets. Als je een nieuw tabblad opent typ je doorgaans per direct wat je nodig hebt in, dus je hebt totaal geen last van de reclames.

En in dergelijke gevallen erger ik me aan mensen die dit met de wortel meteen willen uitroeien. Er is niet eens een probleem maar de rode waas is er, want het woord "reclame" is gevallen. Men meent nog "klant" te zijn ook, maar heeft nog nooit ergens voor betaald.

Ik zoek gewoon naar een stukje menselijkheid. Het Mozilla team is een goed team met goede bedoelingen. Men wil hun voortbestaan veiligstellen en doet hierbij voorzichtige en weloverwogen experimenten die gebruikers niet lastigvallen. Ik vind het enorm overdreven om daar meteen met de mokerhamer op te slaan en op hoge poten rond te rennen alsof je fucking iets aangedaan is.
Ik zoek gewoon naar een stukje menselijkheid.
Sorry, maar met dat soort dingen moet je bij mij niet aankomen. Ik ben het wel met je eens dat Mozilla goede bedoelingen heeft, maar vanaf het moment dat ik met internet in aanraking kwam werd ik al bedolven onder reclame, advertenties en spam. Dan moet je in gedachte houden dat er in die tijd nog geen spamfilters en adblockers waren.

Adverteerders zijn veel te ver doorgeslagen met hun troep. Het is niet zo dat ik Mozilla haar inkomsten niet gun, maar dat ik wel een probleem heb met de reclamemakers. Het is tenslotte niet zo dat ik met deze advertenties in Firefox voor het eerst in aanmerking kom met reclame op internet. Daar zit een hele geschiedenis achter. De spreekwoordelijke druppel heeft de emmer bij mij al jaren geleden laten overstromen. Vandaar dat ik sindsdien een zero-tolerance beleid hanteer voor advertenties, spam, trackers en data-miners.

Ik probeer zo veel mogelijk tegen te houden. Wat Adblock Plus niet blokkeert sloop ik gewoon uit de pagina met "Remove It Permanently" (of : RIP). Trackers e.d. blokkeer ik met Disconnect.me. Nu weet ik wel dat ik geen 100% bescherming kan realiseren, maar ik doe wel mijn best om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Nu snap ik wel dat jij het daar niet mee eens zult zijn, maar je kunt niet van mij verwachten dat ik mij menselijk en begripvol opstel tegen al die adverteerders die schijt hebben aan mijn privacy en voor wie ik niks meer of minder ben dan een product dat geld oplevert.
Ik heb het over menselijkheid tegen oprichters. We onderscheiden dus 3 partijen: de eindgebruiker, de oprichters, en de adverteerder.

Waar ik een probleem mee heb is dat je adverteerders en oprichters min of meer over een kam scheert. Je blinde haat voor adverteerders draag je door op de oprichters.

We hoeven niet te discussieren over de irritatie-factor van reclame, daar is niemand een fan van. Sterker nog, ik denk dat veel oprichters ook niet van reclame houden, maar ze moeten iets. Zoals gezegd, reclame zuigt, maar er is niets beters.

Iedereen is vrij zijn eigen beleid toe te passen op reclame, maar het moge duidelijk zijn dat als iedereen jouw zero-tolerance beleid zou doorvoeren, Firefox niet zou bestaan. Tweakers ook niet. En misschien wel 80% van wat er is niet.

Het is een extreem onhoudbare positie in deze discussie. Prima houdbaar voor jouw als eenling, maar voor de wereld moet er gewoon water bij de wijn.

Ik vind overigens persoonlijk dat mensen zich enorm aanstellen over de "last" van reclames. Zelfs op ad-behang sites als nu.nl heb ik er nooit last van. Niet eens als men enorme background gebruikt die ook nog eens bewegen. Ik het niet eens, of amper.

Ads zijn wat mij betreft pas echt lastig als ze mijn flow of content blokkeren, bijvoorbeeld een ad in een video.
De oprichter kiest ervoor om met een adverteerder in zee te gaan. Ik heb me (in mijn beleving) menselijk opgesteld tegenover Mozilla door te zeggen dat ik hun keuze wel begrijp hoewel ik er niet blij mee ben.

Het blijft hoe dan ook mijn computer alwaar ik bepaal welke software ik gebruik. Ook ben ik diegene die mijn internetverbinding betaalt.

Gek genoeg krijg ik wel boze reacties als ik mijn vrijheid vervolgens gebruik om software te installeren die dergelijke troep buiten de deur houdt. Sterker nog; ik gebruik een simpele methode om dit te omzeilen die nota bene zelf op het forum van Mozilla wordt besproken. Het zit nota bene in Firefox ingebakken, dus waarom zou ik daar geen gebruik van mogen maken ? Uit moreel besef ? Kom nou toch ...

Ik vind het allemaal nogal hypocriet; als het op spam aankomt staat iedereen op de achterste poten, maar advertenties moeten vaak wel kunnen omdat zij ook gebruikt kunnen worden voor positieve(re) doeleinden.

Voor mij maakt het allemaal geen verschil; spam is spam. Of het nou een ongevraagde e-mail is of een webpagina die mijn scherm vol laat stromen met banners en advertenties. Voor mij is het troep, dus wordt het geblokkeerd. Dat kost voor mij de minste moeite.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 15:21]

Prima hoor, en dat is je goedrecht. Toch is de keuze voor een oprichter om met een adverteerder in zee te gaan nauwelijks een keuze, het is simpelweg zowat de enige optie om iets van inkomsten binnen te krijgen. Als vervolgens mensen massaal ook nog eens deze enige optie gaan blokkeren, dan kun je raden wat er gebeurd. Maar blijkbaar is dat soort lange termijns denken of denken buiten het eigen kader niet van deze tijd.

Zou je het ook prima vinden als Tweakers morgen kopje onder gaat? Dan maar op naar de volgende? Want dat is exact wat je doet.
Wacht even; nu wordt ik beticht van korte termijndenken omdat ik blijkbaar niet snap dat bedrijven als Mozilla kopje onder gaan als we massaal reclame gaan blokkeren.

Mozilla doet, in tegenstelling tot mij, wél aan korte termijndenken. Ze weten dat mensen niet op reclame zitten te wachten, ongeacht hoe "netjes" je het verwerkt. Ze weten ook dat er diverse "forks" zijn van Firefox en dat gebruikers dus kunnen overstappen op een andere browser. Ook weten ze dat de advertenties zinloos zijn omdat ze binnen de kortste keren vervangen worden door jouw bezochte pagina's.

Ze nemen deze stap dus ondanks het feit dat ze weten wat de gevolgen zijn. Nou moet je niet zo doen alsof het mijn schuld is.

En ja, ik zou het heel erg jammer vinden als Tweakers morgen kopje onder zou gaan. Over het algemeen is het toch een leuke gemeenschap en komen er zat interessante discussies voorbij. Dat is ook de reden dat ik hier een account heb. Tweakers is voor mij meer dan een gewone nieuwssite, want als ik puur berichten zou willen lezen zou ik dat ook op Engadget kunnen doen (waar veel Tweakers-nieuws vandaan komt).

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 20:16]

Je blijft op het punt hameren dat mensen niet op reclame zitten te wachten. Dat hoef je niet duidelijk te maken. Ik ben het daar mee eens. Mozilla is het daar mee eens. Tweakers is het daar mee eens. Iedereen is het daar mee eens.

Mijn punt is en blijft....geen reclame...wat dan? Je bied geen enkel werkbaar alternatief. Als iedereen jouw gedrag zou overnemen zou Mozilla niet bestaan, en Tweakers ook niet.
Laat ik het anders verwoorden: als adverteerders net zo extreem en eenzijdig in de discussie zouden zitten, zou jij nooit meer van Google diensten, Facebook, en alle gratis spul gebruik mogen maken omdat je reclame blokkeert.

Beide extreme standpunten zijn fout, er moet water bij de wijn.
Hoezo ? Facebook adverteert zelf nota bene met "Het is gratis (en dat blijft het ook).

Wat mij betreft zijn er geen diverse definitie van gratis. Gratis is als je iets cadeau krijgt zonder dat daarbij addertjes onder het gras liggen. Aangezien dat bij Facebook niet het geval is behoud ik mij het recht voor om alle Facebook reclame te blokkeren d.m.v. Adblock Plus i.c.m. Social Fixer.

Anders had Facebook een sterretje (*) achter het woord "gratis" moeten schrijven met onder aan de pagina een disclaimer : "U hoeft niet te betalen maar wordt wel in toenemende mate bestookt met advertenties, reclamevideo's en gesponsorde berichten. Ook wordt uw informatie voor advertentiedoeleinden gebruikt zodat wij geld kunnen verdienen met uw persoonlijke gegevens".

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 18:14]

De disclaimer zal dat vast bevatten, maar dan anders verwoord :)
Bovendien is het lastig om geen gebruik te maken van Google-diensten. Mijn Android toestel wordt er ongevraagd mee vol gespamd. Google+, Chrome, Play Music/Books/Games/Movies en ga zo maar door. Een root was nodig om van die ellende af te komen.

Zelfs al zou ik die diensten wel gebruiken; ik heb betaald voor mijn Galaxy S3, dus ook voor Android en bijbehorende Google-diensten. Ik zou dus niet weten waarom ik daar geen gebruik van zou mogen maken vanwege het gegeven dat ik reclame blokkeer op mijn computer.
Als je betaald voor een S3, dan heb je betaald aan Samsung voor de hardware, met daarin verkapt wat licensiekosten voor Android. Je hebt helemaal niets betaald voor Google diensten. Voor die diensten betaal je doorgaans met reclame, welke jij dus blokkeert.

Dat mag je uiteraard zelf weten, maar doe niet alsof je recht hebt op iets waarvoor je toch echt niet betaald hebt.
Fire Fox is toch open source? Je kunt zelf die reclame eruit slopen als je dat wilt.
Hah, ik heb al een workaround gevonden :

https://support.mozilla.org/nl/questions/970644

- Typ in de adresbalk : "about:config"
- Indien melding komt -> beloof om voorzichtig te zijn
- Zoek naar "browser.newtab.url"
- Vul hier de URL in van (bijvoorbeeld) de Firefox startpagina "about:home"

Als je een nieuw tabblad opent krijg je dus niet het scherm met de tegels (en straks de reclame) maar wordt gewoon je normale startpagina geopend.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 12 februari 2014 11:30]

Sinds de introductie van de nieuwe tabpagina met tegels bestaat er al een optie om deze niet te gebruiken en gewoon een lege pagina als nieuwe startpagina te gebruiken. Deze optie is heel simpel toegankelijk en vereist slechts één muisknop, geen ingewikkeld gedoe in about:config dus. Een lege pagina stel je als je nieuwe tabpagina in door de volgende stappen op te volgen:

1) Open een nieuwe tabpagina.
2) Klik op het grijze icoontje (negen kleine vierkantjes) rechtsbovenin. Dit icoontje bevindt zich net onder de home-knop.

Als je een lege pagina instelt als je nieuwe tabpagina zul je nooit met deze nieuwe vorm van advertenties in aanraking komen.
Leuke workaround maar voor de leek niet van toepassing. Die is er overigens ook na een tijdje browsen al vanaf. Al zal het me niets verbazen als in de toekomst er advertentietegels komen die nooit meer weg gaan maar enkel van inhoud wisselen.

Aangezien de advertenties maar kort te zien zijn voor nieuwe gebruikers only en er ook steeds minder nieuwe Firefox gebruikers komen vraag ik me wel af of ze er veel aan zullen verdienen.
Wat de toekomst in petto heeft is koffiedik kijken. Daarnaast is natuurlijk de vraag in hoeverre het erg is om één of twee van die tegels te laten vullen door websites die daarvoor willen betalen. Bij de zoekmachines gebeurt immers exact hetzelfde.

Het stukje 'nieuwe gebruikers' moet je natuurlijk lezen als 'nieuwe installaties'. Als ik Firefox op een nieuwe laptop zet dan val ik daar namelijk ook onder, ondanks dat ik al een Fx-gebruiker ben.
Hoeft wellicht niet perse als je Sync gebruikt, kan zomaar zijn dat je dan ook direct de meest bezochte site's op andere apparaten in dat scherm krijgt.
Terwijl je in Google naar een oplossing aan het zoeken bent en een paar pagina's hebt bezocht, zijn de reclame tiles alweer verdwenen en is de workaround niet meer nodig :)

Ik vind dit ook een zeer nette manier van advertentie tonen, die verdwenen is voordat je het doorhebt.
Thx, meteen effe gefixt.
Niet dat ik het vervelend vind/vond, maar als ik een nieuwe tab open ben ik gewend dat Firefox google opent, dus moest nogal wennen in het begin. Zo, thank you for the workaround. ;)

[Reactie gewijzigd door flipperkast op 12 februari 2014 16:24]

Heb je nog nooit opera nieuw geopend? De blokken die bij Firefox standaard leeg zijn, worden bij Opera standaard gevuld met o.a. Facebook, precies hetzelfde dus!

Reclame gaat vanzelf uit: ga 4x naar dezelfde pagina toe, en de pagina staat op het eerste blok. Na een paar dagen browsen zijn alle blokken vanzelf gevuld.
Hmm, mij is dat nooit opgevallen. Daarbij is Facebook voor mij geen reclame omdat ik daar sowieso een account heb. Maar goed; als die reclame vanzelf uit gaat na korte tijd heeft het eigenlijk toch amper zin ? Ik vraag me daarom ook af of de kosten wel opwegen tegen de baten. Voor mij zou het een bron van ergernis gaan vormen en ik geloof ook niet dat ik daar de enige in ben. Mozilla mag dan wel leuk geld verdienen (heb ik helemaal geen probleem mee), maar als je gebruikers weg gaan rennen wat sowieso al het geval is, zul je die inkomsten snel genoeg als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.

Ook ben ik benieuwd wat Mozilla verstaat onder "nieuwe gebruikers". Ik gebruik die browser nu bijna 10 jaar. Zoals ik het nu lees ben je dus een nieuwe gebruiker zodra je Firefox voor de "eerste" keer installeert; het kan natuurlijk ook een herinstallatie zijn nadat je je besturingssysteem opnieuw hebt opgezet.

Ik wacht wel even af hoe het er allemaal uit gaat zien. Indien ik het er niet uit kan slopen op de een of andere manier zal ik Firefox verruilen voor een andere browser waar geen reclame in zit.
De Facebook link was maar een voorbeeld, hier een plaatje hoe Opera dat doet:
http://cdn.minoc.com/zd_i...4/150612_dl_opera_par.jpg

Dit wil Firefox dus ook gaan doen en deze verdwijnen vanzelf als je je top9 meest bezochte websites 4 of vaker hebt bezocht.
Het is open source, als er iets gruwelijk irritant is komt er vanzelf een fork waar het uit is gesloopt :)
Je gaat een andere browser gebruiken vanwege de reclame, maar Faecesbook ben je wel blijven gebruiken ondanks de reclame?
Ik blokkeer alles op Facebook. Simpelweg een combinatie van Adblock Plus, Social Fixer en Remove It Permanently (RIP).

Heb nergens last van; geen gesponsorde troep, geen advertenties en geen automatisch afspelende reclamevideo's.
Er zitten nu ook al advertenties in, in de vorm van de zoekbalk. Google betaald veel geld om in iedere Firefox-download standaard in de rechterbovenhoek te staan en op de homepage. Het is logisch dat Mozilla op zoek gaat naar andere plaatsen voor advertenties aangezien privacybewuste zoekmachines (terecht) steeds populairder worden. Zie bijvoorbeeld DuckDuckGo: nieuws: Zoekmachine DuckDuckGo verwerkte miljard zoekopdrachten in 2013

Ongetwijfeld zulle de meeste gebruikers van dat soort zoekmachines Firefox gebruiken omdat de enige serieuze browser die op verschillende platformen draait en synct en niet al je data doorstuurt naar de leverancier.

Voor Mozilla is Google ook niet ideaal omdat veel gebruikers na zoeken op Google-pagina's uitkomen waar Chrome agressief gepromoot word. Wat mij betreft mogen de autoriteiten hier nog een keer naar kijken, gezien het grote marktaandeel op de zoekmachinemarkt.
Wat ik mij ook kan voorstellen is dat je een licentie koopt per jaar voor een volledig reclame vrije versie van Firefox. Ik kan mij herinneren toen ik zelf voor het eerst kennis maakte met een tabbed browser (Opera 6 of 7 ) in 2004 is dat er een versie was die voorzien was van een roulerende banner en dat je ook een betaalde versie kon kopen die deze banners niet had en daarmee meer vrije ruimte bood aan de pagina die je bezocht.

Is dat ook niet een beetje crowd funding ?
Hier een plaatje van Opera5 MET reclame in de toolbar
http://ic.tweakimg.net/ext/i/976100270.gif

dat was inderdaad pas irritant, extra ruimte ingenomen door de reclame die niet uitkon (ja, door te betalen :P)
Offtopic: best grappig om te zien hoe tweakers.net verandert is
soms zou het wel aardig zijn om een web 1.0 ernaast te houden waarin het huidige nieuws gerendeerd wordt in oudere opmaak zoals dit plaatje van tweakers.net uit?? welk jaar was is het @triver ? (Offtopic)
Gezien Opera 5 pas werd uitgegeven op 2000-12-06 gok ik rond begin 2001 :)
Ik kan me ook voorstellen dat er gewoon een optie komt om dit uit te zetten. De mensen die dit uitschakelen hadden toch al niet op de advertenties geklikt.
Ik las ergens dat het gemiddeld 30-45 dagen duurt voordat je de 9 tiles vol hebt met "eigen" history.
Het valt inderdaad gelukkig mee. Vooral de titel "Firefox wordt van advertenties voorzien" deed mijn hart even een slag missen. Maar in die empty tiles op nieuwe tabs vind ik het ook niet storend en een nette manier. Moeten wel erg voorzichtig zijn hiermee. Als dit enkel het begin is van meer reclame, dan is dat wel reden voor mensen (voor mij) om een browser te dumpen.
Dit is dan wel een 'nette' manier van reclame, die na verloop van tijd ook verdwijnt.

Niets op tegen dus, kan me voorstellen dat ze extra ontwikkelgelden kunnen gebruiken.
Ik ben tegen op bijna elke vorm van dit soort reclame, ze draaien het allemaal op client side, oftewel je pc gaat niet idle maar zal beetje extra stroom verstoken, zal niet gek veel zijn. Denk als je pc hele dag aanstaat dat het je paar euro per jaar kost. Wij moeten dus betalen voor de reclame weer te geven.

http://eprints.eemcs.utwe...1/Hidden-Energy-Costs.pdf

En dan hebben we het nog niet over al die tonnen extra co2 die lucht in word geblazen. We klagen over verspillen van papier door reclame folders maar die zijn veel minder vervuilende dat internet reclame. Per persoon word er ongeveer 70KG co2 per jaar lucht in geblazen door papierenfolders.

Als je kijkt wat alleen zoekopdracht kost met google.
https://blogs.oracle.com/..._co2_footprint_when_using

Ons druk maken om papier inzamelen en niet om internet verbruik zal papier verzamelen helemaal te niks doen, we moeten het internet verbruik en ook verbruik van ads dus zo snel mogelijk verlagen.

Reclame is nodig dat begrijp ik, maar dat kan ook stactic en liefst gewoon via links en niks via de client side, geen drukken bewegende plaatjes zoals we die laatste jaren overal te pas en onpas voor onze neus geschoteld krijgen. Internet is erg vervuild en wij moeten het betalen en het milieu moet er voor boeten.

Vraag me af wat de voetafdruk is van Tweakers op het milieu, iemand enige idee hoeveel co2 het kost om uurtje op tweakers rond te hangen? :+

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 12 februari 2014 10:57]

De reclame waar Firefox het over heeft is static, het komt namelijk op de plek van de nog lege tegels die je krijgt op een nieuwe tab, ik neem niet aan dat ze gigantisch gaan investeren om daar tijdelijk bewegende beelden te kunnen tonen.

de tegels zijn namelijk gewoon screenshots van de betreffende pagina, ik neem aan dat als dit doorgaat dat de reclame gewoon een plaatje is dat linkt naar de product-pagina.

En inderdaad als je zo bezorgd bent over het milieu, waarom dan niet gewoon je PC uit en
[off-topic]
Heb je al een groene stroom-contract,
zonnepanelen op je dak,
overal LED-verlichting?
[/off-tpic]
Als je zo bezorgd bent over het milieu zou je kunnen overwegen je PC niet de hele dag aan te laten staan. Reken maar eens uit wat dat in CO2 zou schelen. ;)
ik vraag me af wanneer mensen eens stoppen met na het roken hun peuk op straat te gooien, blikjes in de natuur te mikken en plastic te laten slingeren. volgens mij is die impact veel groter dan die van websites zoals tweakers die een algemeen nut dienen
Je kunt een produkt of dienst ook CO2-neutraal leveren.
Veel bedrijven doen dat al, maar bij websites heb ik het nog niet gezien.
co2 neutraal is helaas nog al te vaak via bepaalde vage bedrijfjes een stuk land kopen dat je nooit ziet en dat dan vervolgens 4000 keer verkocht blijkt en nieteens in band en van t betreffende bedrijf. zie de uitzending hierover van keuringsdienst van waarde
Op zich heb ik er niets op tegen...
Al hoop ik dat het openen van tabs niet vertraagd zal worden door het inladen van de reclameblokken.
Natuurlijk wordt het vertraagd. Of het merkbaar is hangt af van de sneheid van je computer en internetverbinding.

Dat aspect heb ik nog steeds niet goed besproken gezien. Het is wel extra bandbreedte. Wie telefoon tetering of een MiFi hotspot gebruikt is hiermee dus niet zo blij.

Ook zijn advertenties een grote oorzaak van malware. Nu wordt ongevraagd advertenties geladen, en heb je geen mogelijkheid die te ontwijken. Zo doe ik op de PC waar ik op telebankkier geen nieuwssites of webforums bezoeken etc. Waarschijnlijk ga ik daarin verder dan de meesten, maar Firefox gaat nu ongevraagd zaken downloaden van bronnen waar ik geen controle over heb.

Ik snap hum motivatie, maar ik zou dan graag een optie willen hebben om tegen betaling deze zooi uit te kunnen schakelen. Dat lijkt me een mooi compromis.
helemaal akkoord. ik zie nu ook dat na het verwijderen van cookies en geschiedenis de about_tab leegen blokken heeft, als ik het goed zie zetten ze hier de reclame in de "lege" blokken.
ik gun het ze op deze manier
Toch lijkt me dit niet zo erg, als het maar bij die 9 kleine blokjes blijft :p. Ik bedoel, het is altijd beter dan de advertenties die in je neus gedrukt worden 8)7
Het gevaar is dat dit slechts een begin is... Misschien hebben ze momenteel geen plannen om dat uit te breiden naar andere delen van Firefox, maar dat kan uiteraard nog komen. Eens de stap genomen is om advertenties toe te laten, zijn de volgende stappen niet zo zwaar meer...
Gezien de huidige browsermarkt met veel concurrentie, verwacht ik niet dat dit zo'n vaart zal lopen. Mozilla weet ook dat mensen die nu een 'alternatieve' browser gebruiken sneller overstappen op iets anders.
Bovendien is Firefox opensource, dus als ze hierin te ver gaan komt er vanzelf een fork waar alle reclame meuk weer uit is gehaald.
Zou ad-block ze blocken?
als ik het goed begrijp is dit niet echt reclame, maar wordt je "recente pagina's" lijst van te voren gevuld met door mozilla gekozen websites.
als je zelf een paar websites hebt bezocht wordt die lijst overschreven met je eigen pagina's.

ad-block plugins houden dit dus niet tegen, maar 1 uurtje internetten en de "reclame" gaat vanzelf weg.
Op dit moment heb ik dat firefox altijd clean opstart met een blanco tab.

Als dit niet meer mogelijk is, is het voor mij helaas exit Mozilla.
Kan je gewoon instellen via about:config ;) Dus geen enkele reden waarom je afscheid zou hoeven nemen. :)
Zijn er al ik vraag me dan ook af of dit ook in deze browsers doorgevoerd gaat worden of dat ze dit dan voor hun eigen project houden.

Bron (missen nog een paar zoals Waterfox):
http://en.wikipedia.org/w...browsers_based_on_Firefox
Gezien de huidige browsermarkt met veel concurrentie, verwacht ik niet dat dit zo'n vaart zal lopen. Mozilla weet ook dat mensen die nu een 'alternatieve' browser gebruiken sneller overstappen op iets anders.
Daar zat ik al gelijk aan te denken, welke browser moet ik gaan nemen mocht mij dit niet bevallen. :)

Denk dat firefox toch wel klanten gaat verliezen door deze actie, laatste tijd is firefox ook niet meer wat het geweest is, veel problemen veroorzaakt met adobe, leuk dat kinderen ruzie maken maar wees dan zo professioneel dat klanten het niet merken. Heb paar maanden problemen gehad met flash icm met firefox.
Veel keuze heb je niet, IE duwt bing door je strot en kost een half uur om de eerste keer netjes te configuren. Opera heeft exact dezelfde reclame. En Chrome stuurt alles wat je doet door naar google.

Je zult dus bij een Fork van Chrome of FireFox uitkomen. PaleMoon is waarschijnlijk de beste optie als je van FF komt.
Bij vervolg stappen waarbij de advertenties irritant worden zullen ze ook heel snel marktaandeel verliezen, dus dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Zal dat al niet bij deze actie gebeuren dan?
Ik denk niet dat er al hierdoor veel gebruikers weg zullen gaan bij Firefox. Ik merk dat ik heel vaak gebruik maak van de 9 tiles en heb die dan ook vastgezet op een aantal pagina's die ik vaak bezoek (waaronder tweakers.net)
Natuurlijk zijn er de gewone bladwijzers, maar die 9 tiles werken wel erg makkelijk en snel.
Dat Mozilla ze nu al na installatie gaat invullen vind ik niet echt erg of storend. Overigens, als je een update installeert, behoud je gewoon je 'eigen' tiles. En als je je (in ubuntu dan) /home/<user>/.mozilla directory naar een verse pc kopieert, heb je ook al je tiles (en bladwijzers, addons etc..) weer terug.
Zolang de advertenties enkel voor nieuwe gebruikers zijn zullen ze geen gebruikers verliezen. Bestaande gebruikers hebben namelijk geen last van de reclames en dus ook geen reden om weg te gaan.
Wel kan het zo zijn dat de groei van het marktaandeel nog kleiner wordt doordat nieuwe gebruikers meteen weer afhaken.
Toch lijkt me dit niet zo erg, als het maar bij die 9 kleine blokjes blijft :p. Ik bedoel, het is altijd beter dan de advertenties die in je neus gedrukt worden 8)7
Het probleem is dat Mozilla deze 9 blokjes bestempeld als "Kijk, op basis van je surfgedrag zijn deze links ook interessant voor je!" terwijl vervolgens een aantal van die blokjes niet op "interessant" maar op "moooolaaaahhhH!' gebaseerd zijn. Dat is wel een héél sneaky manier van adverteren; mensen de illusie geven dat je ze helpt maar vervolgens vooral jezelf helpen.
En de reden dat je bij Google het product bent in plaats van de gebruiker is nu juist de reden dat veel mensen Firefox gebruiken in plaats van Chrome.

Ik vind het jammer; er komen nu andere commerciële belangen bij kijken dan voorheen; belangen waarvan ik bang ben dat ze de ontwikkeling van Firefox als product uiteindelijk kunnen schaden..
Inderdaad, zodra er advertenties komen kijken is het gedaan met de onafhankleijkheid en gaan er commerviele belangen meespelen.
sinds wanneer zijn onafhankelijkheid en commerciële belangen elkaars uitersten? Je kunt toch best een commercieel belang hebben die aansluit bij het belang van de gebruiker? Bijvoorbeeld om bepaalde producten laagdrempelig toegankelijk te maken voor het grote publiek.?

Lijkt mij een goed streven, aan gezien niet iedereen in de buidel kan tasten voor een product dat ze graag willen gebruiken
Want volledig afhankelijk zijn van het geld dat je van Google krijgt, daar word je onafhankelijk van... eh?
net als google. ;)
Google geeft bij alles wat ze je voorschotelen duidelijk aan of het een advertentie is of niet. Dat is wel een behoorlijk groot verschil.
Als alleen nieuwe gebruikers de advertenties te zien krijgen kunnen die onmogelijk zijn gebaseerd op hun surfgedrag want dat is op dat moment dus nog niet bekend.
Dat is hoe zo ongeveer de hele advertentie-industrie in elkaar zit.

"Delivering value to consumers" is zo'n mooi zinnetje dat aangeeft dat ze precies dat truukje proberen te gebruiken; en ook Mozilla gebruikt inderdaad die zin in hun press release.
Zoals apa al reageert, als je een adverteerder een vinger geeft, rukken ze je arm er af en klagen dan dat je romp niet mee komt.

Ik ben oud genoeg om nog te herinneren dat er op zondag geen reclame op de TV was. Dat forceerde de TV maatschappijen om Amerikaanse series aan te vullen met cartoons omdat ze anders geen uur volmaakten.

Vergelijk dat eens met nu?

En dit allemaal duur ruggengraatloze consument slaven die accepteren dat advertenties ze door de neus geduwd worden, zolang het maar geleidelijk gaat. Die logica gebruik je maar bij je vriendin, houd die onzin uit mijn browser want ik trap er niet in. Die blokken gaan eerst animaties vertonen, dan film, dan geluid.

Want een advertentie die niet opvalt, daar betaalt een adverteerder niet voor.
Mooie toevoeging deze reclame je zal dit ook maar even zien, na een tijdje gebruikt te hebben verdwijnt het en zullen je eigen website's hier komen te staan.

Offtopic: Even een vraag ik werk op me werk met firefox lange tijd geleden voor mij weer, maar ik irriteer me mateloos aan de aparte zoekbalk en adressenbalk.
Ik ben in Chrome gewent gewoon me dingen in de adressenbalk te kunnen typen, ik typ nu regelmatig in de verkeerde balk erg irritant.

Is er een addon ofzo dat ik dit net zoals in chrome kan hebben dit vind ik echt veel fijner werken, ik zit op het moment op Firefox 24.3.0.
Je kunt in Firefox ook gewoon zoektermen in de adresbalk typen.
Dat werkt bij Firefox 24 hier dan niet, ik kan ook niet updaten aangezien de updates door de algemene IT afdeling worden beheert.
Ik zit dan ook wel op de IT afdeling maar alleen voor deze locatie, dus ik krijg ook gewoon me updates vanuit het gebouw in Duitsland :P.
Je kan de view aanpassen zodat je de zoekbalk verwijdert. Bij mij (Debian/Iceweasel) staat het onder View->Toolbars->Customize. Ik heb zelf alles in de menubalk geplempt, voor een fijn minimale interface.
Ik ga eens even zoeken bedankt tijd Firefox niet meer gebruikt een paar jaar.

edit:

Ik heb de zoekbalk weg gehaald nu 1 lange adressenbalk veel beter, maar ik kan nog niet als ik hier iets typ laten zoeken in google.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 12 februari 2014 09:24]

Hier kan je enkele tweaks vinden voor de "Awesome Bar" (je adresbalk) om het gedrag aan te passen: https://support.mozilla.o...ookmarks-history-and-tabs

En daarnaast, wanneer je rechts klikt op een stukje loze ruimte van de adresbalk en "Customize" (in de Nederlandse versie waarschijnlijk "Aanpassen") kiest, kan je je zoekveld verwijderen. Dat doe je door het zoekveld terug te slepen naar het zojuist geopende venster.

Een beetje afhangelijk van je eigen instellingen en geinstalleerde add-ons hou je dan nog maar 1 balk en een paar knoppen over.
Ik had al bij customize toolbars de zoekbalk weg gesleept maar toch werkte dit niet, ik heb de addon omnibar er nu bij en het werkt nu.

Als ik nu hallo typ en op enter druk gaat die gewoon naar google toe, kan ik eindelijk niet meer verkeerd typen :)
Ik kan gewoon een zoek query in de adresbalk typen in Firefox en dan wordt keurig de zoekmachine aangesproken. Dus waarom dat bij jou niet werkt...?
Op mijn telefoon doe ik niet anders want daar is maar een balk zichtbaar.

Er zijn verder zeker wel manieren om die balken samen te voegen, want dat heb ik vroeger ook gedaan. Zoek er eens naar zou ik zeggen, waarschijnlijk een add-on voor zoals je al aangeeft. Het concept heet volgens mij "omnibar".

Zelf vind ik het bestaan van de extra balk wel prettig omdat deze mij makkelijke controle geeft over welke zoek engine ik gebruik.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 12 februari 2014 09:26]

Ja gelukt bedankt na installatie omnibar werkte het wel :) , en als je inderdaad meer zoekmachines gebruikt kan het handig zijn.
Ik gebruik alleen google en als ik imdb wil hebben komt die toch wel in google te voorschijn, dus dan klik ik daarna op het imdb resultaat in google.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 12 februari 2014 09:36]

Ik hoop maar dat je het bij het installeren vast uit kunt zetten, anders zal ik toch moeten zoeken naar een reclamevrije fork.
Als zelfs dit al te veel reclame voor je is zou ik zeggen, doe een donatie zodat ze het niet nodig hebben ;) Nu is het enorm subtiel verwerkt, zit het niet in de weg en verdwijnt zelfs snel genoeg. Enigste wat je hoeft te doen is hem blijven te gebruiken zoals je altijd al doet.
Of je stelt gewoon iets anders in als new tab, er zijn genoeg new tab add-ons en je kan handmatig de link wijzigen in about:config.
Als je hier dus echt niet mee kan leven heb je geen fork nodig, het voordeel van firefox is juist dat je het zelf heel gemakkelijk kunt aanpassen!
Je kunt gewoon op het icoontje rechtsbovenin een nieuw tabblad klikken (het grijze icoontje met negen vierkantjes), dan krijg je de tiles en dus de reclame nooit te zien. Dit is de meest simpele optie om de reclame te ontwijken.
Lees het artikel eerst goed door, dit is niet echt reclame.
Ik kom echt nooit op dat beginscherm.

Standaard opent t.net en als ik naar een andere pagina wil, typ ik in de adresbalk en opent er een nieuw tabblad (door middel van TabMix+) met de gevraagde inhoud.
Iets zegt me dat er gestopt moet worden met het imago omhooghouden dat enkel 'liefdadigheidsstichting' Mozilla Foundation / Community (als daar nog iets van over is) aan Firefox werkt en dat er dus geen sprake meer is van 'onze' browser Firefox.

Mozilla Corp steekt steeds dieper de vinger in de pap en wil gewoon net als Google keihard cashen.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 12 februari 2014 09:17]

Dit is volgens mij het eerste wat ze doen om meer geld te incasseren...
Ik zie dit ook gewoon als een manier om Firefox's toekomst veilig te stellen. Op dit moment verdienen ze namelijk veel via Google, maar als dat klaar is zullen ze het moeilijk hebben. Daarom vind ik dit een goede actie.
"Mozilla Corp steekt steeds dieper de vinger in de pap en wil gewoon net als Google keihard cashen. "

Onderbouwing?
Hoe gaan ze bepalen of je een nieuwe gebruiker bent? Veel mensen gebruiken het al jaren, zal het dan bij een nieuwe installatie zichtbaar worden?
Heel simpel als jij firefox een tijdje gebruikt heb je dus een geschiedenis op je pc staan van tijdelijke bestanden, firefox weet dus hieruit welke website's je met deze browser het meest bezocht heb.

Als je dus je pc opnieuw installeert ben je dus weer even een nieuwe gebruiker, maar je gaat dan weer je dagelijkse site's bezoeken en deze zullen dan in de plek komen van de reclame tegels.
En als je iets als CCleaner gebruikt en je geschiedenis wist? Ben je dan telkens opnieuw 'nieuwe' gebruiker en zie je de reclame opnieuw?
Ja dan denk ik dus wel dus zul je wellicht bij ccleaner onder het kopje firefox iets kunnen uitvinken, ik weet niet welke kopje van ccleaner die website's weg haalt daar.
Ik ben al een aantal jaar Google Chrome gebruiker ondertussen heb het vuurvosje links laten liggen :P
Als je firefox al een tijdje gebruikt is de new tab page al gevuld. Ook bij nieuwe gebruikers worden de advertenties na verloop van tijd vervangen door je meest bezochte websites.
Daarnaast heeft firefox overlaatst aangegeven dat ze gebruikers accounts gaan introduceren net als chrome, omdat het huidige code systeem redelijk ingewikkeld is.
Zelfde vraag hier . In de hoofdtekst staat ""De reclame is alleen voor nieuwe gebruikers."" . Ik had gedacht dat meer mensen dit zich zouden afvragen .
Stap 1, nieuwe gebruikers.
Straks voor iedereen twee of drie reclame tiles?
Ik denk het niet. Je kunt nu instellen dat je geen files ziet in een nieuwe tab. Dus je kan er volledig omheen werken.
Dan komt er gerust wel een reclamevrije fork. Het blijft een volledig open source browser.
Zolang alle reclame door AbBlock geblokkeerd kan worden vind ik alles best.
Dit zijn gewoon de begin tegels die dus bij nieuwe gebruikers niet gevuld zijn, als jij firefox een tijdje gebruikt staan hier de meest bezochte website's.
Je heb er dus verder geen last van aangezien je op de tegel hier voor moet klikken, en als je een aantal website's bezoekt zullen die tegels bij de nieuwe gebruikers ook vervangen worden door hun meest bezochte website's.
Mee eens. Zolang een "NEE NEE" sticker op de brievenbus mag ben ik nog steeds van mening dat elke vorm van reclame actief gefilterd mag worden.
"New Tab Page" was het eerst wat ik uitzette toen het geïntroduceerd werd. Ik zie het nut van die feature niet. Ik heb al bookmarks voor mijn veel bezochte sites.

https://support.mozilla.o...turn-the-new-tab-page-off

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 12 februari 2014 07:44]

Omgekeerd zie ik dan weer niet het nut in van uitzetten. Ik vind het wel makkelijk. Ik heb tientallen bookmarks van sites die ik wil onthouden, maar zelden bezoek. En een paar sites die ik dagelijks bezoek.

Om een nieuw tabblad te openen, klik ik toch op dat plusje. En nog een klik verder zit ik meteen op de pagina die ik wil hebben.
ik gebruik gewoon middle mouse op mijn bookmark en ik heb ook een nieuwe tab, slechts 1 klik nodig.
Omdat je bookmarks zelf moet toevoegen ipv. dat het automatisch gebeurt!
Nu komt dus de aap uit de mouw van de opgedrongen 'Directory Tiles' of pagina met 'Top Websites'. Het is inderdaad alleen maar bedoeld om de gebruikers te volgen, zoals ik kortgeleden op deze site op straffe van moderatie nog heb beweerd.

Laat ik er om mijn negatieve moderatie zeker te stellen nog aan toe voegen dat Firefox ook illegale google cookies zet wanneer je in private modus browst en dat die cookies niet verdwijnen met het stoppen van private modus. Het systeem om je te tracken en advertenties voor te schotelen is dus al ingebouwd.

Maar je hoeft mij natuurlijk te geloven.
De website's die je bezoekt worden niet naar Mozilla's servers gestuurd. Ze laten gewoon wat websites zien die in jouw land interessant zijn en die gaan na een aantal dagen al weer weg. Prima manier vind ik.
"Maar je hoeft mij natuurlijk te geloven. "

Mooi.