Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

De crowdfundingsite Kickstarter gaat binnenkort projecten toestaan uit Nederland. Tot op heden is het voor Nederlanders alleen nog mogelijk geweest om geld te doneren aan een Kickstarter-project, en niet om er zelf een op te zetten.

Kickstarter logoKickstarter staat momenteel alleen open voor mensen uit de VS, Canada, Groot-Brittannië, Australië en Nieuw-Zeeland. Ondersteuning voor Nederlandse projecten volgt "binnenkort", laat Kickstarter op zijn website weten. De site is het grootste crowdfunding-platform ter wereld en bestaat sinds 2009.

De grootste opbrengsten die via Kickstarter ooit zijn binnengehaald lopen in de miljoenen dollars. Zo was de Pebble smartwatch in 2013 goed voor tien miljoen dollar. De Android-gameconsole Ouya en de Veronica Mars-film hebben respectievelijk 8,5 en 5,7 miljoen dollar aan donaties opgeleverd.

In totaal hebben 55.771 Kickstarter-projecten bij elkaar opgeteld 966 miljoen dollar opgeleverd. Op nummer één in de lijst van categorieën waar de meeste successen onder vallen, staat muziek. Games staan op de zesde plek en technologie op de twaalfde plek.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Wij hebben momenteel een kickstarter lopen die beter gaat dan gehoopt:
https://www.kickstarter.com/projects/751733865/smartscope-reinventing-the-oscilloscope

Al ons werk doen we in Belgie, maar we wilden echt een US kickstarter. Dat lijkt misschien raar omdat UK iets vanzelfsprekender zou zijn, maar er is 1 belangrijk element dat hier nog niet vermeld wordt. De US site is de enige die Amazon payments accepteert. Betaling op alle andere KS sites (UK, Australie, NL??) verloopt via VISA of andere, wat inhoudt dat de backers hun kaart moeten bovenhalen, eventueel digipass, dus tegen dan is de zin om te backen vaak al over. Op de US site volstaat 1 enkel klik om te backen, wat werkelijk een wereld van verschil maakt.

Ik wil wel even kwijt dat het echt een enorme ervaring is, werkelijk een heel avontuur: je word gecontacteerd door mensen die het project willen laten doorgroeien na de kickstarter, supplier, enzomeer. Werkelijk een absolute aanrader aan elke tweaker!!

(we hadden een linkje opgestuurd naar tweakers, maar vielen buiten de interesse ... misschien als we nog eens opsturen als we 200% gehaald hebben ?? ;) )
Sorry voor off-topic, maar waarom zijn oscilloscopen altijd zo duur (i.e. > $150)? Alle componenten lijken mij vrij goedkoop (hoopje weerstanden, headers en vrij trivial ICs) of mis ik nu iets? Is het de PCB en assemblen wat het zo duur maakt? Ik begrijp natuurlijk wel dat je er iets aan moet verdienen en dat het developen van software ook veel tijd in beslag neemt, maar ik zie vaak gelijkaardige of zelfs hogere prijzen bij oscilloscopen die gebruik maken van bestaande software.

Het ziet er trouwens wel een interessant project uit, vooral omdat het zo practisch is, en ook grotendeels (volledig?) open-source!

[Reactie gewijzigd door lesderid op 4 februari 2014 19:19]

een vraag die eigen zou moeten zijn aan elke (jonge?) tweaker. Op zich bestaat elk toestel uit een hoopje weerstanden en wat ICs. En toch, ik weet niet hoe vertrouwd je bent met FPGAs en USB controllers, maar zo triviaal zijn ze nu eenmaal niet.
Verder bedraagt de totale prijs van electronische componenten (EBOM) minder dan de helft van het volledige product. De duurste component is bvb veruit de metalen behuizing, en ook de 2 probes zitten in onze prijs. Reken daarbij productie, test, calibratiekosten. Denk ook aan worldwide shipping en support, en de 7% kickstarter+amazon fee. Als je weet dat de moulding voor een metalen behuizing $60k kost, kan ik je vertellen dat we geslaagd zijn degelijke en bruikbare performance aan te bieden aan een nooit geziene lage prijs.

Het concept kreeg ik 2 jaar geleden, toen ik doorhad dat Arduino en dergelijke werkelijk de markt hebben opengebroken voor hobby-electronics. Ook meer en meer scholen beginnen dit standaard te gebruiken. 2 doelgroepen waarvoor traditionele scopes niet betaalbaar zijn (zeker niet per student!), terwijl dit een essentieel develop/debuinstrument is. Vergelijk het gerust met wat een breakpoint is voor programmeren: hoeveel tijd je zou verliezen als je dit niet had. In dat stadium bevinden zich ontelbare electrona hobbyisten, simpelweg omdat je je voorheen blauw betaalden aan dergelijke performance.
Bedankt voor de reactie. Ik had helemaal niet gedacht aan de behuizing, probes en test-/calibratiekosten. Met wat meer perspectief van iemand die ermee bezig is, lijkt dit inderdaad een erg acceptable prijs!

Ik zag trouwens dat jij http://riemers.net/ hebt gemaakt, heeft mij al heel veel geholpen met XNA. Hopelijk houd je het nog even online. Nu XNA een EOL framework is, lijkt het misschien een logische stap om de site offline te halen, maar hij is zeker nog erg handig.
Laten we zeggen dat dat een vorig project was, met het schrijven van de boeken als mooie afsluiter :) Met alle tijd die ik in de site heb gestoken kan je wel zeker zijn dat ik die nog even online laat staan.

Trouwens: XNA beleeft nu een tweede leven dankzij de mannen achter MonoGame. Dit is de grafische extensie van Mono, en laat dus toe XNA te gebruiken op eender welk platform. Getuige daarvan de app die je op ons Kickstarter filmpje ziet lopen op iPad, iPhone, PC, Linux, Mac en Android. Mijn kennis over XNA kwam dus toch nog goed van pas ;)
Diezelfde vraag heb ik bij hifi audio versterkers.
Ontwikkel er zelf eens 1 en ga dan kijken wat productie en distributie kost.
150 dollar duur voor een kant en klaar product? Dat is spotgoedkoop. Nog niet zo heel lang geleden was je een veelvoud daarvan kwijt.
Hoe hebben jullie dat gedaan? Een bedrijfje in de US opgezet? Je hebt toch een US adres en bank account nodig?
Goed dat ook wij er nu gebruik van kunnen maken, al wist ik eerlijk gezegd niet dat kickstarter slechts in bepaalde landen 'werkt'. Als website zijnde hoef je je toch helemaal niet te limiteren aan landsgrenzen? Of heeft dit te maken met een bepaald veiligheidsaspect; de controle willen houden op de projecten?
Heeft te maken met lokale wetgevingen van een land. Zo heeft een crowdfunding bedrijf in BelgiŽ enkele maanden terug de deuren gesloten omdat het in BelgiŽ niet mag
Crowdfunding is in BelgiŽ toegelaten, maar kent momenteel een plafond van §100.000. Zodra deze overschreden wordt, wordt het project beschouwd als een financiŽle instelling die een 'beroep doet op het openbaar spaarwezen' en moet de Autoriteit voor FinanciŽle Diensten en Markten (FSMA) een vergunning afleveren.

Bron: FSMA
En waarom zou het niet mogen in belgie?
Toevallig vandaag een investeerder uit BelgiŽ gesproken, die had het erover wat Cheacker hieronder ook zegt; er is een plafond van 100.000 euro. Dit heeft iets te maken met de (vroegere) economische staat van het land en een blokkade die daar ooit is opgeroepen om de economie te laten herstellen (hoe het precies zit weet ik ook niet, klinkt mij ook vreemd in de oren, maar daar ging ons gesprek *gelukkig ;)* niet over.
Komt er dan nu ook ondersteuning voor ideal of PayPal? Wou al meerdere keren iets funden maar doordat je een creditcard nodig had niet kunnen doen

[Reactie gewijzigd door Beerkiller op 4 februari 2014 21:40]

ik heb anders altijd al met PayPal betaald...

*edit* Ik bedoel wel degelijk Kickstarter... Lumio, Auris Sky, CST-01 watch, Everdock... toch echt allemaal op Kickstarter gesteund.
Sommige betalingen gebeurden wel degelijk via PayPal. Maar blijkbaar niet voor de aankopen.
Ik zou zeggen, ik stuur je mijn PayPal afschriften... maar toch liever niet.

[Reactie gewijzigd door Zavantas op 4 februari 2014 18:43]

Vind ik knap. https://www.kickstarter.c...acker+questions#faq_41775

Ik denk dat je Indiegogo bedoelt.

[Reactie gewijzigd door sgt frankieboy op 4 februari 2014 17:33]

Denk het niet, kickstarter reserveert het bedrag op je creditcard. Zodra de timer af loopt, zetten ze die reservering om in een bedrag en dan pas is het geld binnen. Deadline niet gehaald? Dan gaan ze geen geld van je CC halen.

(Mensen die dit concept niet snappen kunnen beter ook niet met kickstarter beginnen)

[Reactie gewijzigd door sHELL op 4 februari 2014 17:43]

Wel technisch gezien zou het mogelijk zijn aangezien ze dan gewoon het bedrag afschrijven naar een rekening van hun zelf en wanneer het project niet doorgaat ze het bedrag terugstorten waarbij dat ze de rente gebruiken voor administratie kosten.

En zeker als ze vanuit Nederland genoeg backers willen hebben zal dit toch noodzakelijk zijn aangezien er helemaal niet zoveel creditcards in Nederland in omloop zijn in vergelijking met de rest van plekken waar ze al aanwezig.

Of ze dit ook doen is de vraag maar ik denk dat ze toch niet zomaar een nieuw land toelaten als ze niet ook hebben gekeken naar de betaalmethodes die daar dan worden gebruikt.
"When is my card charged?
If the project you’re backing is successfully funded, your card will be charged when the project reaches its funding deadline. If the project does not reach its funding goal, your card is never charged."

Ze zullen nog eens flink naar de betaling opties moeten gaan kijken, misschien iets in combinatie met scheduled payment in paypal of zo.

Denk trouwens niet dat ze vooruit betalen gaan accepteren, daar komen zoveel kosten bij kijken als je miljoenen moet terug storten.
Of nog beter, de nieuwe SEPA europese incasso's! Kun je gewoon incasseren als de limiet wordt gehaald. Met paypal kun je geen uitgestelde claims doen zoals met de creditcard op KS. Met Europese incasso's zou dat wel kunnen.
Dit is wel heel nice. Indiegogo is wel een leuk alternatief, maar stukken minder bezocht heb ik het idee (daarbij zijn hun categorieen niet zo heel duidelijk).
Kickstarter is toch wel de bekende crowdfundingsite van allemaal.

Ik heb nu een project op Indiegogo staan, maar daar zie je dat je heel veel tussen de campaigns staat met slechts een enkele backer maar in veel gevallen helemaal zonder backing. Dat leek me bij kickstarter altijd wat minder.
Crowdfunding is op zich wel een goed concept om geld op te halen. Maar zijn er nu ook al producten gelanceerd die voldoende (commercieel) succes hebben behaald?
De meeste projecten zijn - voor zover ik kan overzien - dead on arrival, nadat de geldophaalronde succesvol is afgerond.

De Ouya is flink gehyped en ze hebben ruim voldoende geld opgehaald en alle ondersteuners hebben inmiddels hun apparaat ontvangen. Maar verder? Worden er momenteel actief nieuwe ontwikkeld voor of bestaande spellen geport naar de Ouya. En zo ja, door wie? Ook door commerciŽlere third-party spelontwikkelaars? Indien het antwoord nee is (of amper) dan is het project dus feitelijk dood (of gaat langzaamaan dood). M.a.w. dead on arrival.

Je hebt dus financieel draagkrachtige bedrijven nodig die een product nadat het is ontwikkeld ook succesvol op de markt kunnen brengen. In het geval van de Ouya: dat er voldoende software voor ontwikkeld worden die van "voldoende" kwaliteit is en het hobbyniveau overstijgt.
Crowdfunding is op zich wel een goed concept om geld op te halen. Maar zijn er nu ook al producten gelanceerd die voldoende (commercieel) succes hebben behaald?
De meeste projecten zijn - voor zover ik kan overzien - dead on arrival, nadat de geldophaalronde succesvol is afgerond.
Ik weet dat er een aantal bordspellen zijn die nu wel gewoon in de winkels liggen nadat ze op kickstarter hebben gestaan. En er zijn ook al wel wat computergames vandaan gekomen.

Natuurlijk is het wat anders als een bedrijf dat gigantische budgetten heeft, maar dit stelt mensen wel in staat iets op te kunnen zetten, dus wat dat betreft vind ik 't wel een goed initiatief.

Ik denk dat er ook van normale startups en projecten genoeg zijn die na een investering niet van de grond komen en uiteindelijk niets worden. De bedenker kan iets een goed idee vinden, maar als niet genoeg anderen dat vinden is het niet mogelijk daar een financieel succes van te maken.
idd, een goed / leuk idee en een zak geld is gewoon niet genoeg om een succesvol bedrijf te starten. Belangrijker is kennis en kennissen. Zonder dat gaat het vrijwel nooit goed.
Het zou leuk zijn als ze meteen voor de Nederlanders iDeal gaan ondersteunen. Ik heb niet het idee dat veel Nederlanders een credit card hebben, en vaak is dat hier ook compleet nutteloos om te hebben. Wel leuk dat Nederland als een van de (of misschien wel gewoon het) eerste niet-Engelssprekende landen aan de beurt komt.
Creditcards zijn niet nutteloos, want je kunt storneren en aan het eind van de maand afrekenen. Ideal is vooruit betalen zonder mogelijkheid tot storneren waardoor kopers risico lopen wanneer fout geleverd wordt, niet geleverd wordt, de winkel failliet gaat of een garantiedispuut onstaat.
Ah cool! Ik heb hier al een tijd op gewacht! Ik heb wel wat leuke ideetjes, maar ken niemand in de US / UK. Nou is deze stap in ieder geval concreet, nu de rest nog ;).
Als grote voorstander van het kickstartproject kan ik alleen maar hopen dat dit ook in het kort naar BelgiŽ komt.
Al goed dat het al bij de noorderburen is beland, want nederland bulkt van de innovatieve ideŽen!

Hopend op een europese uitbreiding... :D
Inderdaad, maar ik vraag me af hoe die personen dit opgericht krijgen, aangezien je een US of UK addres moet hebben om er te kunnen starten (allť dacht ik toch?)
Of is hiervoor een gemakkelijke (legale!!!) omweg die ik heb gemist?
Maar we hadden toch al o.a. de Kickstarter van het Nederlandse Ronimo Games? https://www.kickstarter.c...mo/awesomenauts-starstorm

Waarom bestonden die al wel, maar was "Kickstarter nog niet open voor Nederlandse projecten"?
Dan moet het via een bedrijf in Amerika of UK lopen. nu kunnen bedrijven rechtstreeks een project opzetten
"Cross the Dutchman" van Triangle Studios te Leeuwarden had ook al een Kickstarter, en zij hebben dus een ook een klein bedrijfje in Dallas, Texas.

https://www.kickstarter.c...184/cross-of-the-dutchman
Eindelijk :D Ik sta al een tijdje op het punt om Indiegogo te gebruiken maar liever toch Kickstarter!
Zou Kickstarter dan ook eindelijk eens een keer met een Android app komen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True