Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Pebble heeft op de CES een nieuwe smartwatch aangekondigd die in metaal is uitgevoerd. Ook krijgt de Pebble Steel een beschermende glaslaag van Gorilla Glass. Intern is de hardware gelijk aan dat van het huidige model.

De Pebble is momenteel een van de populairste smartwatches. Het 'slimme' horloge is voorzien van een e-ink-display dat 144x168 pixels telt en is voor het aflezen in het donker van achtergrondverlichting voorzien. Via bluetooth communiceert de Pebble met een iPhone of Android-smartphone.

De eerste uitvoering van de Pebble, dat zijn oorsprong vond als Kickstarter-project, heeft een kunststofbehuizing, maar op de CES heeft Pebble een model met een metalen behuizing aangekondigd. Deze uitvoering, leverbaar met behuizing van geborsteld staal of een versie met een zwarte finish, zal 250 dollar gaan kosten, 100 dollar meer dan het oude model. Verder is er een beschermende glaslaag van Gorilla Glass aangebracht. Ook is het horloge waterdicht. De interne hardware is verder identiek aan de voorganger.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

'T spijt mij zeer, maar er zijn een aantal users (TradeMarkNL, joramoudenaarde,Kiswum) die blijkbaar geen Pebble hebben maar wel hun mening er over geven.

De resolutie is misschien aan de lage kant, maar zeer goed afleesbaar, niks mis mee. Verder haal ik een uptime van rond de 11 dagen.

Dit horloge kost je 180 euro. De Pebble '1' gaat nog steeds voor ¤110 over de toonbank. Een smartwatch vergelijken met een smartphone gaat echt niet op.

Deze Pebble, moet net zoals het vorige model worden opgeladen met een kabeltje aan de zijkant (niet bij het bandje). Blijft met magneetjes zitten, zoals een MagSafe adapter.

Er zit een tri-color led in de Pebble Steel... In de originele pebble maar 1 kleur?
Nee de vorige Pebble had helemaal geen notificatieled.

Verder ben ik het helemaal met je eens, liever een zwart wit lowres scherm dat altijd aan staat dan een highres kleurenscherm waar je niet eens de tijd op kan zien zonder op de knop te drukken. Ben ook erg blij met mijn Pebble.
Hmmm, intensieve pebble gebruiker hier, maar laad hem elke 3-7 dagen op, meer dan 7 heb ik nooit meegemaakt.

En heb met de lader toch wel het idee dat ik hem heel voorzichtig moet neerleggen, de magneetjes zijn nou niet bepaald sterk.

Als allerlaatste had ik ook wel een wat hogere resolutie gezien, er kan heus nog wel wat meer info op het scherm.

Dat alles daar gelaten, ik heb hem nu bijna een jaar en geen moment spijt van gehad. Blijft toch echt heerlijk om je muziek met je horloge te bedienen :)
Ik laad hem altijd in het weekend op omdat ik hem dan nooit om heb door het uiterlijk.
Dan kan ik er wel weer een volle werkweek tegenaan met de Pebble.

Misschien is dit wel wat voor in het weekend, al vind ik het jammer dat hij kleiner is dan de eerste Pebble want die paste precies aan de bovenkant van mijn pols.

*oh, en met het magneetje heb ik geen probleem, behalve dat er hier mensen in huis zijn die niet snappen dat mijn horloge opgeladen moet worden.

[Reactie gewijzigd door Thomas18GT op 7 januari 2014 02:12]

Ik vergiste me inderdaad in de locatie van het oplaad gedeelte, dit is waarschijnlijk dezelfde locatie als het origineel, het viel me ditkeer erg op. Er staat in de tekst van het artikel dat hij waterdicht is, maar dat was bij de originele ook het geval.
Bij het importeren moet je wel erg opletten op de invoerkosten (die je pas bij aflevering van dhl zal krijgen), de Pebble bezitters die het zelf hebben geïmporteerd kunnen hier wellicht over mee praten.
Persoonlijk vind ik deze er netter uit zien dan de eerste versie. Die gebruik ik dagelijks en vind ik een prima product, dus ik kon het niet laten om deze ook te bestellen. Nadeel van de eerste versie vindt ik dat hij een beetje oogt als een speelgoedhorloge, iets wat bij deze steel een stuk minder lijkt op de foto's en filmpjes. Ander nadeel van de eerste versie is de krasgevoeligheid, ook iets wat ze op lijken te lossen.

Van de andere aankondigingen die ze deden vond ik de nieuwe Apps van Mercedes, ESPN, Yelp en dergelijke niet zo heel interessant. De App store die al aangekondigt was is dat uiteraard wel en het teruglezen van de notificaties lijkt mij ook een goede toevoeging.

[Reactie gewijzigd door Rupie op 6 januari 2014 21:21]

Eens. Die steelversie is ook wel slim vormgegeven. Ziet er opeens niet meer uit als een gadget, maar een gewoon horloge (wat het natuurlijk niet is). Door het fornt gedeelte van het horloge wat geen scherm is ook zwart te maken en alleen de randen steel, ziet het er gewoon super gelikt uit.

De plastic versie - die ik ook heb - ziet er naast deze modellen opeens wel erg bulky uit..
Plaatje: http://asset2.cbsistatic....blecomparison_610x458.jpg

Alleen wat jammer van die prominente merknaam.

Interessanter - ook voor bestaande gebruikers - is het feit dat eind januari de 2.0 versie van de software verschijnt (en een eigen app store). Dat zal de gebruiksmogelijkheden van de pebble enorm vergroten.
Linkje: http://appleinsider.com/a...-alongside-second-gen-sdk
SDK 2.0 for Pebble introduces four new APIs: JavaScript, Accelerometer, Data Logging and Persistent Storage. Having already seen a sneak peek at a few apps using 2.0, I can tell you that the best is yet to come for Pebble.
http://www.tuaw.com/2013/...ore-functionality-and-ea/

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 6 januari 2014 21:38]

Dit is inderdaad een erg mooi horloge, en toch maar eens verdiepen in de eigen app-store aangezien ik voorlopig niet van plan ben terug te gaan naar android of ios. Eens kijken of het het alsnog waard is dan.
Aangezien de Pebble een smartphone accessory is, die een iPhone of Android smartphone nodig heeft om iets anders te doen dan de tijd aan te geven, lijkt het me voor jou dan niet interessant, tenzij je natuurlijk bedoelt dat je geen android op je smartwatch wil...
Mijn fout inderdaad, ik had te snel een conclusie getrokken en nam aan dat met een eigen app-store de Pebble ook wel op zichzelf zou kunnen draaien.
Hij ziet er echt erg strak uit, vooral in zwart (persoonlijk). Een groot voordeel tenopzichte van de concurentie zoals de Gear die ik er echt gewoon te log uit vind zien (vooral de nutteloze camera).

Misschien niet alle fancy features die een Galaxy of Sony heeft, maar ik zou mij hier mee niet ongemakkelijk voelen als ik in een solicitatie gesprek zit ofzo.

Nu draag ik bijna nooit horloges, en heb ik geen android of iphone maar ik zou er toch bijna een bestellen.

Moet overigens die magnetic connector niet worden afgedicht onderwater? Of veroorzaakt dat geen kortsluiting?

[Reactie gewijzigd door LOTG op 6 januari 2014 22:51]

"Nu draag ik bijna nooit horloges, en heb ik geen android of iphone maar ik zou er toch bijna een bestellen."

Zonder notificaties blijft het een leuk hebbedingetje, maar niet meer dan dat (vind ik dan).
Ik droeg ook nooit een horloge voordat ik de Pebble had, door de notificaties draag ik hem wel. Zonder iPhone of Android toestel is het gewoon weer een ouderwets horloge die je niet droeg.

"Moet overigens die magnetic connector niet worden afgedicht onderwater? Of veroorzaakt dat geen kortsluiting?"

Neehoor :)
De interne hardware is verder identiek aan de voorganger.
Niet helemaal identiek. De steel heeft 8MB RAM tegenover 4MB voor de normale versie.
The Pebble werkt ook prima met een BlackBerry 10.
Hij was initieel zelfs bedoeld voor de BlackBerry BBOS smartphone onder de naam inPulse (http://m.crackberry.com/wrist-first-this-is-pebble)maar met het uitkomen van de eerste iphony zijn ze de Pebble gaan aanpassen.
Maar jah dat vergeet Tweakers weer te vermelden, want het gaat over BlackBerry.
http://m.crackberry.com/c...ur-pebble-smartwatch-pbbl
http://m.crackberry.com/t...updated-many-new-features
Je hebt verschillende apps voor ondersteuning en het voordeel van dit toestel dat het ook werkt met android, iphone en inderdaad ook met Blackberry 10.

Pebble had eerst ook een samenwerking met Blackberry in Waterloo maar in 2012 besloten ze te gaan voor android en daarna ook voor apple. Blackberry 10 heeft mooie apps voor het toestel die ook geweldig werken zoals talk2watch. De App is gratis.
De magnetisch power connector zit ook op de Blackberry playbook ,super handig :)


Talk 2 watch app : http://www.youtube.com/wa...er_embedded&v=qi6c9jKiQ44

Music Control : blackberry Z30 met Stereo Speakers is dat handig als deze op de kast ligt.

increase/decrease volume, play/pause (single button press)
previous/next track, start/stop (double button press)

Notifications

Phone calls
Emails
SMS
Calendar events
TCP/UDP messages Social Media
Facebook: receive chat messages (with optional friend filter)
Twitter: receive direct messages and tweets

etc.

De android app kan bij de nieuwe update ook worden geinstalleerd. OS 10.2.x.x

Voordeel van Pebble je zit niet vast aan een enkele merk toestel en ze updaten veel en smart2watch heeft ook veel updates.

[Reactie gewijzigd door nlb op 6 januari 2014 22:01]

Ik begrijp niet helemaal waarom ze de resolutie van het scherm niet verhoogd hebben. Hij is toch 100 dollar extra en een steviger en mooier design is leuk, maar als je nog steeds naar zo'n low-res scherm zit te turen..,.
Omdat je dan net zoiets krijgt als de smartwatches van Samsung en Sony. Eentje die elke dag aan de oplader moet.
En het scherm is 175 dpi. Dat is een scherper beeld dan de iphone 3G(S).

Een retina scherm is nuttig als je er lang naar kijkt. Bij een smartwatch kijk je 2 tot 10 seconde per keer naar het scherm, dat verschil merk je echt niet.
Je hebt zeker gelijk.

Ondanks dat je e-ink niet vergelijken met een normaal scherm als je kijkt naar de resolutie. E-Ink kent namelijk geen echte "pixels", elke "pixel" bestaat uit honderden kleine balletjes die aan de ene kant wit zijn en aan de andere kant zwart. Daarnaast is de aansturing niet 100% nauwkeurig. Door deze fenomenen heeft e-ink een soort van anti-aliasing effect.

Echter, ondanks dit effect ziet 144x168 er lang niet zo mooi uit als ze in de renders laten zien. Vergelijk een foto van een echte pebble maar eens met de renders in dit filmpje. Tevens maakt het aantal "pixels" bij e-ink niet veel uit voor de batterijduur.

@RocketKoen - Nee, e-ink werkt niet als andere schermtechnieken. De batterijduur is veel meer afhankelijk van scherm oppervlak en het aantal refreshes.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 januari 2014 00:19]

Het is geen e-ink! Het is een Low power memory LCD van Sharp. De makers noemen het e-paper (niet te verwarren met e-ink) omdat het vergelijkbare afleesbaarheid heeft met de backlight uit en ook zeer laag stroonverbruik, maar bij de Pebble zijn de pixels dus wel gewoon vierkant. Maar verder niet storend hoor, het is een mooi scherm. En de refreshrate van e-ink zou niet genoeg zijn geweest voor die mooie animaties.

Zie hier een thread met meer uitleg

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 7 januari 2014 01:22]

Dat zie je niet aan scherpte en daarnaast als er meer resolutie is kun je wellicht meer kwijt maar het moet wel werkbaar en leesbaar blijven.
Klopt, maar in mijn ogen strookt het nu niet met het strakke design van het horloge. Scherm doet zo afbreuk aan het geheel. Maarja dat komt natuurlijk vooral omdat het een e-ink scherm is.
kleur vraagt ook stroom en je gaat er ook niet op zitten gamen of browser gebruiken het is een extra functionaliteit cq afstandsbediening naast je mobiel.

Wist ook niet het het e-ink was>?

[Reactie gewijzigd door nlb op 7 januari 2014 10:38]

Ik vraag ook niet om kleur, maar gewoon om een scherp scherm uit 2014, en niet uit het jaar 2000 :)
Gelukkig zit er nog gorilla glas op en heb je ook nog andere merken dus keuze genoeg.
Ziet er stukken beter uit dan de eerste versie. Toch had ik liever een kleurenscherm gezien!
Behalve als je dan op een knopje moet drukken om de tijd te zien (in de zon sowieso zo goed als onmogelijk) en het dingetje elke dag op moet laden..

Nee, dit scherm is prima!
Ik ben het eens met Thomas 18GT, een kleurenscherm voegt niet heel veel toe. Als je echt mooi beeld wilt neem je je smartphone. De horloge moet vooral functioneel zijn; afleesbaar (altijd zonder te moeten drukken op een knopje - minder last in zonlicht - niet elke dag moeten opladen, dankzij de e-ink net). Verder lees je toch voornamelijk notificaties en berichten wat eig allemaal tekst is.
Ik had liever minder logo en meer scherm gezien. Het is best een leuk apparaatje, maar moest er nu echt zo groot Pebble op staan?
Dit is ook het probleem voor mij.
Ik heb de eerste Pebble, en zou deze dan kopen omdat hij mooier is. Maar hoe langer ik ernaar kijk en hoe meer foto's ik ervan zie, hoe minder ik er de schoonheid van inzie.

Hij is nog kleiner dan de originele Pebble, en dan ook nog eens groot de naam erop..
Jammer eigenlijk.
De reden dat ze het scherm niet vergroot hebben is omdat ze geen fragmentatie willen.

Hoogst waarschijnlijk gaat de volgende of die erna wel een groter scherm krijgen
Ik snap de achterliggende gedachte wel, vind het alleen jammer :)
Ik vind dat ding er voor een horloge nog best leuk uit zien, maar 250 euro voor een smartwatch met een batterijduur van krap een week (minder als je 'm met enige regelmaat gebruikt) blijf ik een hoop geld vinden. Dat is al meer dan de helft van een beetje smartphone (die overigens véél meer kan).
Ja, en zelfs nog duurder dan 2 autobanden..

Het is nogal verschillende dingen vergelijken he? Of loop jij met een smartphone rond je pols? Op dit moment zullen ze niet eens aan de vraag kunnen voldoen, dan zou ik ook maar hoog inzetten met de prijs. Niets anders dan marketing. Als je kijkt dat er met de eerste (plastic) Pebble al flinke tekorten waren.. Dat zal met deze, die een heel stuk mooier is, niet anders zijn.

Overigens is 250 dollar een euro of 183, mits je wat geluk hebt bij de douane ;)
Met wat die dingen kunnen heb je sowieso een smartphone nodig, dus ja, dan is het gewoon een hoop geld. :)

En ik denk dat je er rekening mee kan houden dat het geen ±183 euro gaat worden… met die invoerrechten, transportkosten en BTW betaal je later in de Nederlandse winkel eerder rond de 230-250 euro. Voor een beetje smartwatch, ongeacht de vraag e.d., blijft 't een hoop geld voor een apparaat wat specifiek bedoelt is in combinatie met een smartphone. Het wordt pas interessant in mijn ogen als je, zoals je zelf aangeeft, een smartwatch aan je pols hebt :)
een simpel horloge kost al 150 euro. Dus ik vind dat je het bedrag wat in perspectief moet plaatsen. Het draagt bij ten opzichte van een gewoon horloge. Jij bekijkt het glas eerder als halfleeg, dat het minder bijdraagt dan een smartphone. Dit vind ik minder realistisch gezien de prijs en de afmetingen waarin ze de hardware moeten plaatsen
Ik weet niet waar jij je horloges koopt, maar een simpel horloge heb je al voor minder dan 20 euro. En dan heb je gewoon nog een fatsoenlijk uitziend horloge. :)

Ik snap wel dat zo'n smartwatch véél meer kan. Maar de batterijduur van krap een week weegt daar niet altijd tegenop. Net zo min als dat dat ding nagenoeg nutteloos is als je je telefoon er niet in de buurt hebt liggen. Voor een horloge wat in zulke mate afhankelijk is van een smartphone vind ik 250 euro een hoop geld.

Misschien ligt dat aan mij, maar horloges zijn sinds de opkomst van mobiele telefoons (waar men destijds de tijd op gingen bekijken) steeds minder vaak gedragen. Als ik aan het werk ben ligt de telefoon naast me, en kan ik daar (en op de computer) de tijd bekijken… en voor alle notificaties die zo'n smartwatch me kan geven kijk je met hetzelfde gemak op je telefoon.
Een horloge van 20 euro heb ik niet meer gedragen sinds ik 12 ben :p No offense.
Mijn Diesel horloge dat ik nu aanheb is met zijn 150 euro de goedkoopste horloge.
Ervoor Rodania bv van 190 euro.

Een simpel horloge wel, een horloge waar je op je werk mee wilt komen heb je niet zo goedkoop ;-)
Dan is een smartwatch niets voor jou ;)
Dat het een hoop geld is zal ik niet ontkennen, maar vergelijken met een totaal ander product slaat nergens op.

En de eerste Pebble is ook niet in NL te koop geweest, ik haalde en haal deze ook gewoon weer uit Amerika. Bij de eerste hoefde ik geen transport- Btw of wat voor kosten dan ook te betalen, gewoon 150$. Later moesten veel mensen dat wel bij de eerste Pebble.

En je laatste zin begrijp ik niet helemaal. Wat is een smartwatch volgens jou? Ik vind mijn Pebble ideaal en smart genoeg. Foto's maken met mijn horloge hoef ik niet, net als bellen.
Ik vergelijk het voornamelijk met het product waar het zwaar van afhankelijk is: de smartphone. Zo nutteloos is dat niet in mijn ogen.

Een smartwatch in mijn ogen, is een "slim" apparaat wat niet noodzakelijk afhankelijk is van een telefoon.
Ah, dan zitten we daar niet meer op één lijn.

Ik gebruik mijn smartphone vooral om te internetten en te communiceren met vrienden/familie in privé-chats en groepschat. Zulke dingen gaan nooit werken op een klein scherm (lees smartwatch).

Van mijn smartwatch verwacht ik dat ik snel mijn notificaties kan lezen, beantwoorden zal alleen mogelijk zijn via spraak en dat doe ik liever niet aangezien dat alleen handig is als je alleen bent. Verder ben ik al zo gewend geraakt aan verschillende functies van de Pebble (muziek bedienen bijvoorbeeld) dat ik die er ook op verwacht. Ook verwacht ik een accuduur van minimaal een werkweek (= 5 dagen) en verwacht ik dat de tijd gewoon altijd is af te lezen.

Maar hé, wie ben ik :)
Je kan zeggen wat je wil over smartwatches, maar dit is toch een stoer ding.

Ik vindt het wel wat dat het een e-ink scherm is, en niet een "teveel kleuren, teveel functies" op zo'n klein priegelscherm. Lekker duidelijk leesbaar.
Inderdaad, ik vind het er ook echt stoer uitzien!
Sober, maar heel erg functioneel en dat e-ink-schermpje kan de batterijduur alleen ten goede komen!
Als het horloge je hartslag kon meten zou ik hem direct kopen

[Reactie gewijzigd door SRKI op 6 januari 2014 22:22]

Hartslag wordt met een aanvullende koptelefoon gemeten?

Ik wacht wel op een armband/smartwatch die geen accessoire nodig heeft om mn hartslag te kunnen meten.
Die gebruik ik al bij hardlopen, de Mio Alpha, werkt prima. Helaas wel erg magertjes kwa tijd-functies. Hopelijk komt daar nog een update voor.
Erg mooi!

In hoeverre te vergelijken weet ik niet maar ik vind deze persoonlijk nóg mooier: http://www.martianwatches.com/products/passport-watch/
Erg mooi inderdaad maar totaal niet te vergelijken..
De Pebble kan zoveel meer dan een naam met een tekentje laten zien.
Zoveel meer is in dit geval relatief. De Pebble heeft bijvoorbeeld geen microfoon, geen speaker en geen voice command. En het horlogegedeelte blijft tenminste twee jaar lopen op een eigen batterij. :P
Persoonlijk vind ik de Martian Passport Watch als horloge met extra functies veel meer waar voor je geld. En qua design vind ik dit model toch mooier dan die blokplaten aan je pols ;) http://www.martianwatches.com/products/victory-watch/

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 7 januari 2014 11:29]

Verdiep je eens in de Pebble, ik ga je echt niet uitleggen waarom die 2 totaal niet te vergelijken zijn..