Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties

Pebble heeft aangekondigd de prijzen van zijn twee smartwatches te verlagen. De normale uitvoering gaat 129 euro kosten, terwijl de Steel-editie 229 euro moet opbrengen. Ook komen de smartwatches in meer Nederlandse webwinkels te liggen en is er nieuwe firmware beschikbaar.

Volgens Pebble zijn de twee smartwatch-varianten in de Benelux voortaan te koop bij onder andere MediaMarkt, Coolblue, Wehkamp en Bol.com. De prijsverlagingen zijn mogelijk dankzij de groei in de smartwatchverkoop, zo zegt Pebble.

Pebble heeft ook nieuwe firmware uitgebracht. De smartwatches zijn met de nieuwe v2.6-firmware onder andere compatibel met een aantal activiteitentrackers die in de achtergrond kunnen draaien. Het bedrijf noemt onder andere de apps Jawbone, Misfit en Swim. Het horloge toont een icoon als een compatibele app is geïnstalleerd en geactiveerd. Ook nieuw is de Quick Launch-optie, waarmee snelkoppelingen naar veelgebruikte Pebble-apps kunnen worden gemaakt. Verder zijn er kleine verbeteringen aangebracht in hoe de Pebble omgaat met notificaties en zijn diverse bugs geplet.

De 'normale' Pebble is in sinds 2012 op de markt en is daarmee een van de eerste smartwatches. Begin dit jaar kwam de Pebble Steel op de markt, een uitvoering die in metaal is uitgevoerd en 100 euro duurder is.

Activitytracker op Pebble

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (81)

Met de nieuwe firmware is het mogelijk dat apps in de achtergrond draaien. Je kan bijvoorbeeld je stappenteller app hebben draaien terwijl je een watchface op de 'voorgrond' hebt. Daarnaast is de batterijduur vergroot.

Met de 2.5 update van 18 september kwam al ondersteuning voor de ingebouwde magnetometer. Hierdoor is het mogelijk om de Pebble te gebruiken als kompas.

[Reactie gewijzigd door OrangeTux op 1 oktober 2014 14:12]

"Ik zou dit soort apparaten immer boven de gear-watches verkiezen. Simpel omdat ze het langer dan anderhalve dag uithouden."

Ik dus totaal niet. Smartwatch, google wear, is de nieuwe pebble voor mij.

Ik vind het overigens nog steeds jammer dat het zwart wit is. Dat zal ook wel de reden zijn waarom batterij zo lang mee gaat. Maar dat ziet er dus totaal niet 'high-tech' uit. Dat is op dit moment net zoals het vergelijken van een Nokia 3310(scherm) met een huidige smartphone.(scherm)

[Reactie gewijzigd door ibson op 1 oktober 2014 14:14]

"Ik zou dit soort apparaten immer boven de gear-watches verkiezen. Simpel omdat ze het langer dan anderhalve dag uithouden."

Ik dus totaal niet. Smartwatch, google wear, is de nieuwe pebble voor mij.

Ik vind het overigens nog steeds jammer dat het zwart wit is. Dat zal ook wel de reden zijn waarom batterij zo lang mee gaat. Maar dat ziet er dus totaal niet 'high-tech' uit. Dat is op dit moment net zoals het vergelijken van een Nokia 3310(scherm) met een huidige smartphone.(scherm)
E-inkt schermen, zijn juist prettiger om af te lezen dan het licht van een lcd.
Daarom zijn e-bookreaders ook van e-paper.
Ook gebruikt e-paper minder stroom,
Dus is het een hele logische keuze voor een horloge, dat je lang wilt gebruiken en goed wilt kunnen aflezen.
Dat het zwart-wit is, is een gevolg van de gebruikte schermtechniek en juist DE reden om dit boven de troep van Samsung te verkiezen.

Het scherm is goed leesbaar, zelfs bij een overdaad aan licht (zoals in de zon) en de accu gaat daardoor ook een stuk langer mee.
Waarom brengen we dan ook niet zo'n smartphone met diezelfde schermtechniek uit? gaat batterij langer mee en is het goed leesbaar. 8)7

Ik snap je, maar dat vind ik dus totaal de reden om het niet te kopen.
Als er een smartphone uit komt die op de 1 of andere manier de voordelen van een actief kleurenscherm kan combineren met e-ink voor het langere leeswerk of altijd iets op het scherm houden, dan overweeg ik inderdaad om voor zoiets te gaan als de verdere specs ook goed zijn.

Dit is ook dť reden waarom readers met e-ink nog steeds verkocht worden terwijl je ook op een ipad boeken zou kunnen lezen (als je dan toch vergelijkingen wil maken)

Veel mensen vinden dit dus DE reden om voor een Pebble te gaan ipv een schreeuwerige en slurpende Galaxy Gear. Een smartwatch is handig om vlug stukjes informatie te kunnen raadplegen zonder meteen je phone uit je broekzak te trekken. en ook zonder het ding ong. net zo vaak aan de lader te moeten leggen als een smartphone.

Maar goed, zo te zien ben jij dus ook geen typische Pebble doelgroep.

[Reactie gewijzigd door eymey op 1 oktober 2014 14:53]

een tijdje geleden (zo'n 2 jaar) is er wel een tablet op de markt gebracht (de notion ink adam), maar die heeft het helaas niet ver geschopt. het leek me toen der tijd wel interessante combinatie. De techniek was toendertijd dat ie zonder backlight als een soort eink fungeerde (en goed leesbaar was buiten) en met backlight als een gewone lcd. waarom het geen hit is geworden is mij niet helemaal duidelijk, ik weet alleen dat de eersten die uitgebracht zijn veel problemen opleverden.
Het zal inderdaad niet triviaal zijn om te maken omdat je toch met verschillende lagen werkt.
smartphones met e-ink schermen zijn er al een paar jaar zoals de yotaphone.
Please....

Als we dat moralistische onzinargument volgen heeft dat dus tot gevolg dat -tig mensen in landen waar men 2 dollar per dag verdient brodeloos worden. Komen ze weliswaar om van de honger, maar ach... principes hebben nu eenmaal een prijs. Toch?

Alleen een beetje lullig dat die prijs volledig door de mensen wordt betaald die jij zo zielig zegt te vinden.

[Reactie gewijzigd door alexbl69 op 1 oktober 2014 17:40]

Samsung kan ik me niet over uitspreken, maar de Moto 360 heeft gewoon een licht sensor en is dus ook prima af te lezen in de zon. De batterijduur is wel een stuk korter inderdaad. 1 dag vs 7 dagen. Enige wat ik niet weet is of 7 dagen wel of niet boven de grens ligt waar je het zo erg vergeet dat je veel te vaak plots met een leeg device zit (zoals ik vaak had met een mobieltje dat het 4 a 5 dagen vol hield). Met een Google Wear of iWatch raak je gewoon gewent eraan om hem elke avond in de oplader te steken/op te leggen en klaar.
edit, reactie op foute post. Maar voor mij is weegt het nadeel van e-ink niet op tegen het voordeel van de batterijduur.. :) Maar dat is persoonlijk, en over smaken valt niet te twisten..

[Reactie gewijzigd door Bassievdb op 1 oktober 2014 14:13]

Is er, op het bandje na, enig verschil tussen de gewone en de steel versie?
Grootste punten:
- stalen/leren band + behuizing
- gorillaglas
- rgb notificatieled

Hangouts doet het in ieder geval wel, daar zit zelfs een vinkje voor in de Android App van Pebble zelf. Hangouts doet het sowieso met de third party apps die de meeste zullen hebben om alles door te kunnen sturen.
Ook de kast is niet van plastic, maar van RVS.
Aan de electronicakant is alles hetzelfde.
Niet helemaal, de steel heeft meer intern geheugen
Maar deze opslag is vooralsnog niet beschikbaar. Zowel de Pebble als de Pebble steel hebben 8 slots voor apps of watchfaces.

Het is echter niet uitgesloten dat de steel in de toekomst middels software updates meer ruimte beschikbaar zal krijgen.
Oh! Was in de veronderstelling dat de steel plek had voor meer apps/watchfaces.
En ik geloof een microfoon.. (weet het even niet zeker)

[Reactie gewijzigd door MarCreative op 1 oktober 2014 14:59]

Mijn steel heeft geen microfoon hoor ;)
8MiB geheugen ipv 4MiB, zoals t1mmy al aanhaalde, maar ook een notification LED.
Dat extra geheugen is trouwens niet aanspreekbaar...
Ja, de behuizing is bij de steel van staal en bij de gewone van kunststof.
Onzin, de pebble steel heeft geen microfoon en ik ontvang ook prima hangouts notificaties op mijn normale pebble. Die vergelijkingssite klopt van geen kant.
Zeker onzin. Er staat dat de steel geen iOS 8 ondersteunt maar de normale wel. Wut? Ze draaien allebei de zelfde software..
steel versie heeft krasvrij glas

geen overbodige luxe ;-) Ik heb al een geruime tijd de plastic uitvoering en de krassen vlieger erin

[Reactie gewijzigd door DaLuca op 1 oktober 2014 14:10]

Daar zijn screenprotectors voor uitgevonden. Heb ze zelf van: http://www.gadgetwraps.com/
Was de pebble niet keihard geflopt? ik herinner me een artikel over dat meer dan de helft van de devices binnen een week nadat ze in gebruik genomen waren vervangen moesten worden?

Sterker nog, de enigste keer dat ik er eentje in het echt gezien had (ongeveer een jaartje geleden) was die betreffende pebble stuk.. (flikkerend scherm wat vrijwel niet af te lezen was)
Geflopt :')? Pebble has sold over 400,000 smartwatches: http://www.theverge.com/2...twatch-sales-total-400000
Het feit dat er veel modellen zijn verkocht, kan nog steeds betekenen dat ze snel defect raken. Jouw argument weerlegt volgens mij dus niet het argument van Olivierh.

Echter, ik ben het niet eens met Olivierh. Zelf heb ik al enige tijd met veel plezier mijn Pebble, en ook in mijn omgeving hoor ik ook alleen maar positieve reacties over de kwaliteit van de Pebble.
Ik ben net bekend met dit verhaal, maar geflopt is het zeker niet. De pebble was een enorm kassucces, en het meest succesvolle kickstarter project tot nu toe.
En in het artikel staat ook dat de ze prijs kunnen verlagen vanwege het verkoopsucces.
Meh, dat is spinnerij, ze moeten omlaag met die prijs omdat het smartwatch 'geweld' van apple en google er aankomt. Die 400.000 die hierboven genoemd wordt is niks als je kijkt naar wat google en apple verwachten af te gaan zetten. Helemaal als je wereldwijd gaat kijken.

Tevens duurt het nu al vrij lang voordat een nieuw model er is. De steel heeft dan wel een verbeterd uiterlijk maar het innerlijk is niet wezenlijk anders.

Ik hoop dat deze verkoopprijs verlaging een poging is om de resterende pebble voorraad weg te werken voor de pebble 2 maar ik ben bang dat dat niet het geval is. De vergrootte verkrijgbaarheid is wel een pre maar of het genoeg is om nog een fatsoenlijke userbase te bouwen voordat concurrenten wear horloges releasen is twijfelachtig.
Ik zou dit soort apparaten immer boven de gear-watches verkiezen. Simpel omdat ze het langer dan anderhalve dag uithouden.
Daarnaast zijn de Wear Watches en de apps die erop draaien, sinds de 2e update afhankelijker gemaakt van Google Play services, waardoor ze nauwelijks functioneren zonder.
Dat is toch ook het hele punt.
Je smartwatch die jou tellefoon overneemt.
Denk daarbij aan al je inkomende berichten etc, of gesprekken.

Als je kijkt naar de presentaties van Apple en Google doelen ze juist om het overnemen van je telefoon op een manier van bijvoobeeld dus wat ik hierboven heb genoemd?

Anders kan je net zo goed een dood normale horloge nemen die alleen je tijd etc laat zien...
Mensen zoals ik willen een horloge met extra features, geen armband met extra features.
Hij moet dus te gebruiken zijn zonder telefoon in de buurt, het moet een hulpje worden voor je telefoon.
je hebt ook extra features op horloges.
Namelijk:
  • Diepte meter
  • Hoogte meter
  • Datum
  • etc
Een smartwatch moet je sowieso komende jaren niet gaan zien als iets wat een vervangend horloge is met features zoals jij ze noemt.
Wat jij nu wilt is gewoon een horloge met hier de bovengenoemde features.

Anders kan je net zo goed een smartwatch met ingebouwde simkaart hebben en dan dat fungeren als ''mobiele horloge'' .
@theduke1989 en David Mulder

Een ingebouwde telefoonfunctie/simkaart, dat is iets waar ik niet echt warm van wordt. In China zijn dit soort horloges al 2-4 jaar op de markt, dat is niets nieuws (alleen voor Europa is het "nieuw/bijzonder/uniek").

Basis informatie zoals de tijd, stopwatch, waterdichtheid, accuduur van 1 week zonder BT connectie, dat zou standaard moeten zijn (Pebble lukt dat wel). Daar bovenop is het handig als je berichten binnen ziet komen op je smartwatch (alleen de titel is voldoende + 1e regel van het Whatsappje). Berichten typen op je scherm? wat mij betreft volledig overbodig en niet te doen. Als er berichten/telefoontjes binnen komen, dan is het handig als dit via een trilsignaal wordt gemeld.

Navigeren via je je telefoon? Nee, dat is zeker niet nodig. Een app om de muziek van je telefoon te bedienen (play, pause, ffw, rewind, volume), dat zou erg van pas kunnen komen. De camera van je telefoon bedienen, ja dat zou wel gaaf zijn. Het enige wat je hoeft weer te geven is een sluiterknop en evt. een klein voorbeeld van jezelf. Deze informatie kan via BT worden doorgegeven.

Zoals je ziet, het is een verlenging van bestaande functies van je mobiel, maar hij zal het nooit over hoeven te nemen. Dit zijn wat mij betreft geen wereldideeŽn, maar helaas is het zo dat dit nog niet de standaard is.

Typo

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 1 oktober 2014 16:30]

Grotendeels mee eens. Ik heb zelf al een jaar de Pebble en het is vooral handig als verlengstuk van je telefoon. Als informatieontvanger om even snel te kijken wat het is. De batterijtijd van ongeveer een kleine week vind ik ook echt het minimale. En verder moet uiteraard permanent een klok in beeld zijn. Alle andere smartwatches gaan veel te veel de kant op van mini smartphones, wat geen enkel nu heeft; dat blijft een gepriegel.

Waar ik de pebble ook na enige tijd nog steeds voor gebruik is het volgende.

- als horloge. En dat werk dus ook prima.
- om snel te zien wie er een berichtje stuur of wie er belt. Dus: is het nodig om mij smartphone uit mijn jas of uit zijn hoesje te halen?

In deze twee functies is de pebble gewoon heel goed. Wat ik verder nog gebruik is bijvoorbeeld.

- als navigatie. Er is een app ()google navi die google navi koppelt aan je pebble. Op de fiets is het superhandig om dan dmv een pijtje en afstandsindicatie te zien hoe je moet rijden en kan je de phone in de zak houden
- als wekker / stopwatch
- remote van apps als runkeeper.

Er zijn sowieso enorm veel nuttige apps ontwikkeld voor de pebble en het is leuk om de app store rond te neuzen.
Je hebt me zojuist bijna over de streep gehaald om nu al voor een Smartwatch te kiezen. Ik wilde eigenlijk nog even wachten op de Sony Smartband SWR30. Deze komt over 2 weken uit en kan vermoedelijk ook de tijdweergeven en je bewegingen registreren. Echter zal deze het maar 2 dagen vol kunnen houden (de smartwatch SWR50, is een achteruitgang op het gebied van design vind ik).

Ik ben bijna om, bedankt voor deze informatie!
Naja, het idee van Google met Wear is een passieve filosofie. Het idee is dat een smartwatch te klein is voor serieuze input buiten speech om en speech input heeft relatief veel processor kracht nodig. Nu kun jij het prima vinden om te zitten priechelen of je optie A of B wilt kiezen op je smartwatch, maar uiteindelijk is een groter scherm nou eenmaal veel veel beter daarvoor, dus waar Google Wear zich uniek op spits is om passief (net zoals een horloge) de informatie te geven die je nodig hebt zonder dat je daar actief voor bezig moet zijn. En dat gaat dus een stuk verder dan alleen simpele notificaties tonen of mini appjes draaien.
Waar baseer jij op wat mensen willen? Voorlopig is de techniek nog niet voldoende ontwikkeld om een handzaam formaat stand alone smartwatch te creeren ( nee de Gear S is niet handzaam). Ikzelf zit daar ook niet op te wachten. Mn telefoon heb ik altijd in de buurt.

Maar in mijn beeld geeft het wel aan dat de, weinig stijlvolle maar functionele, peble de hete adem van de Wear horloges voelt. Een Wear gebaseerde Peble met e-paper scherm zou zo gek nog niet zijn.
Ik baseer het hier op:
Mensen zoals ik ...
Kiswum in 'nieuws: Pebble verlaagt prijzen smartwatches en vergroot beschikbaarheid'
Kortom, ik baseer het op mijn eigen wensen en iedereen die de zelfde wensen heeft.
Er zal vast wel een markt voor zijn, voor de smartwatch die ik ideaal vind. Helaas heb ik niet het geld, kunde, macht, visie om er zelf 1 te maken ;)
De pebble heeft voor het geven van informatie over smsjes, wie je belt of zelfs het spelen van een draadloze sluiterknop voor je camera geen permanent draaiende play-services nodig.
En vele andere smartwatches ook niet.
Er is altijd een api nodig voor communicatie tussen telefoon en klokje, alleen gaat het mij ver omm voor het draaien van die api te moeten accepteren dat een advertentieboer inzicht moet hebben in al je data, en het recht krijgt om al die data te 'gebruiken' met als doel advertenties te personaliseren.
Pebble toont aan, dat een smartwatch ook zonder zware services kan, en lang mee kan gaan, door te kiezen voor slim en effectieve design keuzes.
Ik doe mijn horloge toch elke nacht af. En of ik hem nu op een kastje neerleg, of op een lader, maakt ook weinig uit.

(heb een G Watch)
Als "wareables" een beetje succesvol worden moet je dan niet alleen een lader voor je telefoon hebben, maar ook voor je horloge, bril, schoenen, jas ect.

Als je thuis bent geen probleem. Je hebt ze in bed toch niet aan en je legt ze op een vaste plek neer.
Tot je een keer een nachtje buiten de deur slaapt. Dan moet je of een koffer met opladers meeslepen, of niks werkt meer de volgende ochtend.

Aan de andere kant deed mijn Nokia 3210 ook een week met een lading. En nu is toch iedereen gewend dat je je telefoon dagelijks moet opladen.
Daarom zou er zoals die europese standaard met Micro USB, een standaard moeten komen met gpio Pins die usb en laden ondersteunen. Dan zou je met een paar usb blokjes klaar moeten zijn.

EDIT: Ik bedoel natuurlijk geen gpio pins zoals op de raspberry pi. Ik was even in de war met de ?docking? pins die op de nexus 7 zitten. En het soort gelijke systeem wat op sommige smartwatches zit die met een magneetje vast klikken.

[Reactie gewijzigd door jctjepkema op 1 oktober 2014 16:22]

Wireless charging is nu steeds meer in opkomst. Uiteindelijk heb je een 'pad' waar je al je gadgets op gaat leggen. Probleem opgelost.
Heb nu een aantal maanden de Gear Fit en ik gebruik hem iedere dag, voornamelijk voor notificaties, slaapgedeelte, weerberichten en soms hartslag(en tijd natuurlijk ) maar bij mij gaat ie altijd vier dagen mee. Daarnaast gaat mijn telefoon ook veel langer mee omdat ik hier nu minder op kijk.

Het kleurenscherm vind ik toch ook echt iets toevoegen bij een smart watch.
Mooie prijsverlaging en de beschikbaarheid in Europa/Nederland. Ik vind alleen persoonlijk de prijzen nog best fors ter vergelijking van de Amerikaanse prijzen. Prijzen daar zijn $99 voor de normale en hier gaat die §129 kosten :/

Zoveel import kosten? Ik snap dat de conversie $/§ gewoon 1:1 wordt maar er nog eens 30 euro a 30% bovenop vind ik best fors. Achja zodra nieuwe Device Hub in WP8.1 een beetje werkt ga ik er denk wel een aanschaffen. Lekker hebbedingetje en muziek besturen vanaf me pols lijkt me super fijn en ook eventuele toekomstige domotica toepassingen in huis is dit ideaal apparaatje voor :)
Die Amerikaanse prijzen zijn ook zonder BTW. Dit is per staat verschillend. Prijzen als deze zijn dus altijd exc. BTW. Die 99 dollar komt dus ook nog BTW bovenop.
Komt dit ook niet deels omdat de garantie regels hier anders zijn (2 jaar ipv 1 jaar in de USA). Dat daar een marge voor ingebouwd is.
Blijft een leuk horloge met een leuke filosofie. Ik denk echter dat een deel van de filosofie, het e-ink schermpje voor velen ook weer te beperkt is en die mensen liever een kleuren scherm zouden hebben met een hogere resolutie.

De prijsverlaging zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het stijgende aanbod van smartwatches.

Wellicht dat Pebble volledige ondersteuning voor Windows Phone moet inbouwen om ze weer een stuk markt te creŽren. Hier is namelijk (nog) geen concurrentie.

[Reactie gewijzigd door klaaz op 1 oktober 2014 14:13]

De doelgroep die van schermpjes houdt met (bij voorkeur schreeuwende) kleuren kiest toch wel voor de spullen van Samsung.

Pebble is gewoon ideaal voor de doelgroep die functionaliteit wil zonder allerlei high-tech en schreeuwerige opsmuk die totaal voorbij gaat aan het doel van een smartwatch (namelijk een simpele doch functionele extension op je smartphone).
Er is binnenkort misschien wel een smartwatch die geschikt kan worden voor een Windows Phone device met 8.1 GDR1 (update 1). Deze versie zou namelijk Bluetooth Tethering ondersteunen. Wellicht was deze functie verplicht/nuttig voor veel toepassingen vanaf Smartwatches.

Ik weet niet of dat voor elke smartwatch geldt, maar in ieder geval wel voor de I'm Watch (bestond al 1 jaar voor de Pebble.) I'm watch is geschikt voor iOs, BB en Android. Met de nieuwste update van Windows Phone, bestaat de kans dat hij nu ook voor WP gebruikers te gebruiken is.
Die Quick Launch werkt wel prettig. Een goede aanpassing. Op de accu kan hij 5 dagen werken. Ik hoef geen touch screen en kleurenscherm.
Voor 75 euro zou ik misschien overgaan tot aankoop. Dus ik moet nog even wachten :P.