Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties

De fabrikanten Gigabyte en Biostar hebben in de VS hun eerste moederborden uitgebracht die geïntegreerde Intel Celeron J1800-processors hebben uit de Bay Trail-D-serie. Het gaat in beide gevallen om dualcore-processoren die op 2,41GHz draaien en passief gekoeld zijn.

De beide moederborden hebben een mini-itx formaat dat, gecombineerd met de passieve koeling van de processoren, geschikt moet maken voor een htpc of een simpele, zuinige desktop. Het enige significante verschil tussen de twee moederborden is dat de Gigabyte-variant met twee ddr3-geheugenslots 16GB aan geheugen ondersteunt terwijl het moederbord van Biostar met één slot maximaal 8GB biedt.

De beide moederborden zijn ondanks hun kleine formaat uitgerust met alle standaardkenmerken, zoals een pci-express-x1-slot, ondersteuning voor usb 3.0, on-board geluid, een ethernetaansluiting en een hdmi-uitgang. Opvallend is dat er geen sata3- maar sata2-aansluitingen op de borden zitten. Een ssd die op deze moederborden aangesloten wordt zal waarschijnlijk niet optimaal kunnen presteren.

Biostar J1800NHBiostar J1800NHBiostar J1800NHBiostar J1800NH

De moederborden gaan relatief weinig kosten. De Amerikaanse webwinkel Directron heeft de Biostar-variant in ieder geval in de verkoop staan voor 59,99 dollar, ontdekte technologiesite FanlessTech. Hoeveel de moederborden in euro's gaan kosten en wanneer ze hierheen komen, is nog niet bekend.

Gigabyte GA-J1800N-D2HGigabyte GA-J1800N-D2HGigabyte GA-J1800N-D2HGigabyte GA-J1800N-D2H

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (48)

Jullie vergeten MSI helemaal... Zij hebben ook een passief gekoelde bay-trail: http://www.msi.com/product/mb/J1800I-.html

"In Duitsland is het MSI J1800I moederbord opgedoken dat gebruikmaakt van een energiezuinige Intel Bay Trail-D processor. Op het moederbord is de Intel Celeron J1800 dual-core processor gesoldeerd die een klokfrequentie van 2,41 GHz heeft. Veel interessanter is echter het TDP van 10 watt waarmee de processor passief gekoeld kan worden met een eenvoudige heatsink, waarmee het systeem geen geluid hoeft te produceren.

Het moederbord bevat daarnaast twee DDR3 SO-DIMM geheugensloten, twee SATA 3,0 Gbit/s aansluitingen en een enkele PCI-Express 2.0 x1 slot. Op het I/O-paneel zijn VGA, HDMI en DVI-aansluitingen te vinden, naast een enkele USB 3.0-poort, Gigabit Ethernet en 7.1-kanaals geluid.

Het MSI J1800I moederbord staat bij één winkel te koop vanaf ¤ 73,96."

[Reactie gewijzigd door JS1982 op 4 februari 2014 19:33]

Zover ik kan zien, is er nog een verschil tussen de twee: Gigabyte heeft ook een mini-pcie slot waardoor je makkelijk een wifi-kaartje toe kan voegen.
ECS ook vergeten ;) http://www.ecs.com.tw/ECS...Feature&MenuID=17&LanID=0

edit: asrock ook (industrial, dat wel)
http://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=IMB-150
http://www.asrock.com/ipc/overview.asp?Model=IMB-151

Nogmaals edit:
Los PCI-e sata controllertje er in en je bent klaar :P

[Reactie gewijzigd door _-SaVaGe-_ op 4 februari 2014 22:44]

Tja, leuke borden voor wie niet veel vraagt van een comp. Ik zou hieraan voorbij gaan. Temeer er geen sata3 aansluiting aanwezig is, hetgeen een groot gemis lijkt te zijn. Ik vraag mij dus af wat het voordeel hiervan zou kunnen zijn, kijkende naar borden als die van Zotac en Gigabyte die ook mini-itx borden hebben die veel en veel beter zijn. Ook uiteraard in de prijs, maar wel met sata3 on board.

[Reactie gewijzigd door Noordelijk op 4 februari 2014 18:54]

imho is Sata3 niet nodig op het Gigabyte bordje, omdat er al mPCIe op zit. Daarmee kan je er makkelijk een SSD aan verbinden zonder dat het plek in neemt, en kan je het systeem compacter maken. Zet daar een harde schijf en een DVD speler op je SATA poorten bij, en je hebt een leuk HTPCtje die het doet. Of voor werkdoelen (bedienen schermen e.d.) is een mPCIe SSD al helemaal ideaal, omdat je toch niet meer nodig hebt en energiezuinig en geruisloos blijft (geen hardeschijfgebrom).
Weet je zeker dat mPCIe SSD's bestaan? Ik heb ze nog nooit gezien. Als ik erop zoek krijg ik alleen maar waarschuwingen dat mPCIe niet hetzelfde is als mSATA (dat fysiek dezelfde connector heeft) en dat je er dus géén mSATA SSD's mee kan gebruiken. Nergens zie ik iets over mPCIe SSD's. Als die bestaan zou dat wel cool zijn, ik heb nog een leeg mPCIe slot in mijn laptop! :*)
Ja, die bestaan. Zie o.a. Ebay of Tweakers Pricewatch. Het is met name OEM spul, en niet makkelijk te krijgen in de gemiddelde elektronicazaak.

Edit: het spul op Ebay is veel mSATA. Maar de super talents uit de tweakers pricewatch zijn mPCIe, en werken dus op een mPCIe aansluiting die geen mSATA ondersteund. Zie de site van Super Talent. Helaas niet het snelste spul.

[Reactie gewijzigd door Niet Henk op 4 februari 2014 22:17]

Hé, geniaal, die had ik nog niet eerder gezien. Wel jammer dat ze praktisch niet leverbaar zijn, en zeker niet voor een vriendelijk prijsje :p Toch jammer dat dat niet verder van de grond is gekomen. Voor deze bordjes heb je er dan ook niet zo heel veel aan, tenzij er nu opeens een markt voor ontstaat waar de grote SSD-bakkers gewillig inspringen natuurlijk :)
Er zit wel degelijk USB 3 op; zie bijgevoegde foto's.

Zou prima zijn voor een kleine pc naast de, en aangesloten op de TV. Onder andere voor streamen van films bijvoorbeeld.
Er staat geschreven 'ondersteuning voor USB3' en dat lijkt mij wat anders te zijn dan USB3 on board te hebben.
Het gaat hier over een moederbord en je ziet de blauwe poort op de foto :? .

Van Gigabyte zelf:
SoC: 1.1 x USB 3.0/2.0 port on the back panel
SoC + GL850S USB 2.0 Hub: 1.6 x USB 2.0/1.1 ports (4 ports on the back panel, 2 ports available through the internal USB header)
http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4881#sp

Edit nu verander je
Tja, leuke borden voor wie niet veel vraagt van een comp. Ik zou hieraan voorbij gaan. Temeer er geen usb3 aansluiting aanwezig is, hetgeen een groot gemis lijkt te zijn.
in
Tja, leuke borden voor wie niet veel vraagt van een comp. Ik zou hieraan voorbij gaan. Temeer er geen sata3 aansluiting aanwezig is, hetgeen een groot gemis lijkt te zijn. Ik vraag mij dus af wat het voordeel hiervan zou kunnen zijn, kijkende naar borden als die van Zotac en Gigabyte die ook mini-itx borden hebben die veel en veel beter zijn. Ook uiteraard in de prijs, maar wel met sata3 on board
Wat moet een low power cpu met een sata 6 Gbps aansluiting? Als je er al een SSD in stopt dan lijkt 300MB/s (Sata 3 Gb/s) me ruim voldoende.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 februari 2014 19:37]

Voor een HTPC is sata 2 al ruim voldoende. Gooi de linux variant van xbmc er op en je hebt een hele leuke mediacenter. daar heb je meer aan betrouwbaarheid dan aan snelheid, daar je al je films op de hd hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 4 februari 2014 19:56]

Low power heb ik nergens geschreven. Ik zou overwegen om een AMD van A10 serie
daar in te stoppen, hetgeen kan. Als jij dat als 'low power' bestempeld?
Ik zat eerder te denken aan "simpele" NAS apparaten. Als je er al een HTPC van wil maken, denk ik dat je toch beter bent met iets sneller (zowel CPU kant als GPU kant). Het zal dan (zonder investeringen in een case) dan ook niet echt passief kunnen met iets krachtiger.

Als NAS daarentegen... een controller kaartje in die express poort en je kan een behuizing vullen met disken.
Maar die zijn weer niet passief en maken herrie. Niet handig voor bijvoorbeeld een HTPC.

Ik zag hier laatst een Asus passieve Celeron J1900 voorbij komen met nVidia 820M erin. Dat is toch wel een goede HTPC en helemaal stil.

Een jaartje terug had ik bijvoorbeeld een Asrock Vison 3D (HTPC) aangeschaft maar die heb ik meteen weer doorverkocht vanwege het geluid van de fan. Ik hoorde dat ding een verdieping lager aanstaan. Niet werkbaar als HTPC dus voor mij.

Twee weken geleden een 3rd gen NUC i5 besteld en pas in elkaar gezet. Ondanks dat iemand in de review hier op Tweakers zegt dat ie het ding niet hoort op enkele tientallen centimeters afstand, hoor ik dat ding en zijn ventilator aanstaan 6 meter om het hoekje van de kamer. Beetje een Playstion 3 achtig geluid dat de fan maakt. Ook dus onbruikbaar voor me. Dus daar moet een Tranquil case omheen van 100 pond of liever nog de versie met plek voor een SATA schijf maar die versie van 125 pond verkopen ze opeens weer niet los, hoewel ik die persoon van dat bedrijf nog gemaild had in december en zei dat die leverbaar zou worden. :(

Hoe dan ook, passief altijd leuk! :)

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 5 februari 2014 00:48]

USB3 wel, maar SATA3 niet.
Daarom heb ik toch maar de voorganger van de Gigabyte genomen, de C1037UN-EU. Met 1x SATA3 en 3x SATA2 in totaal (met 1 e-SATA port), alsook 2 gewone DIMMs. En zowaar ook nog 2 netwerkaansluitingen. Anyway, waarschijnlijk wel iets duurder en iets meer stroom vretend, maar al met al blijkt het een prima boordje voor OpenELEC Gotham te zijn.
Dat is een alleraardigst bordje idd, bevalt hij goed? :)
Jammer dat er geen usb3.0 op zit- beetje een misser imo.
Hoeveel watt verbruikt hij gemiddeld?
Op zich houdt OpenELEC Gotham zich prima, met een SSDtje en DVDtje erin. Ubuntu 14.04 gaat overigens ook prima. Temperatuur is gemiddeld 54 graden Celsius, als ik de BIOS-waarden mag geloven. Samen met een picopsu is het hier heerlijk stil.

Een wattage-verbruik heb ik nog niet vastgesteld, mijn verbruiksmeter is toevallig net uitgeleend :/ maar dat gaat zeker nog gebeuren.

[Reactie gewijzigd door Klojum op 6 februari 2014 05:28]

Je hebt gelijk. Inmiddels verbeterd en mijn dank.
Tja ik vraag me af of een SSD op een dergelijk systeem ooit meer dan 300MB/s zal moeten/kunnen doen voor zowel schrijven als lezen, waarvan? Ik zie zo'n bordje geen 10Gbit Ethernet gebruiken met zulke cpu's en meerdere SSD's in zo'n klein systeem?
het voordeel is dus dat hij muisstil kan zijn en als low-end pc'tje is dit zeker welkom. Ik weet nog goed hoe vroeger een pentium 75 niet meer dan wat koelribjes nodig had om zijn ding te doen.
quote: Noordelijk
Tja, leuke borden voor wie niet veel vraagt van een comp. Ik zou hieraan voorbij gaan. Temeer er geen usb3 aansluiting aanwezig is, hetgeen een groot gemis lijkt te zijn.
Goed lezen, zit wel USB 3 op.
De beide moederborden zijn ondanks hun kleine formaat uitgerust met alle standaardkenmerken, zoals een pci-express-x1-slot, ondersteuning voor usb 3.0, on-board geluid, een ethernetaansluiting en een hdmi-uitgang.
Persoonlijk vraag ik mij twee dingen af

1) Hoe veel sneller dan een E350 zijn deze cpu's
2) Heeft intel de 23 fps bug al opgelost?

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 4 februari 2014 19:21]

Geen SATA3?
Huh, dat is een centenkwestie, onbegrijpelijk dat ze dat doen.
Ik vermoed dat dit een door de marketing afdeling genomen ontwerpbeslissing is. Kunstmatig verschillende producten, met verschillende specificaties, creëren zodat je een deel van je klanten een hogere prijs kan vragen voor de "betere/snellere" versie.
Zo worden tegenwoordig de meeste producten ontworpen.
Ik denk dat je gelijk hebt, al wil je geld besparen stop je er niet zo'n ouderwetse toetsenbord en muisaansluiting op. je hebt tenslotte al 7 usb poorten(is ook niet echt op bezuinigt, een laptop heeft er vaak niet meer dan 3)
Hmm.. alleen PCIe 1x terwijl er al wel een vierkant getekend staat wat duidt dat er ook 16x op kan? Was een leuke optie geweest voor een PC voor mijn kids :)
Wat zou je hierop willen zetten dat iets met pcie 16x kan dan? Ik kan met niet voorstellen dat de andere onderdelen dan niet de bottleneck worden.
Een videokaart. Door een pcie 16x aansluiting heb ik gewoon wat meer keuze, ik was dan niet echt van plan om een 450 euro videokaart aan te sluiten maar er is wel erg weinig keuze voor een pcie 1x.
voor een htpc had ik toch graag een optische audio uitgang gezien
Waarom? Via hdmi ondersteun je de HD audioformaten (dts-hd/truehd), via toslink niet.
Klopt, maar mijn versterker is al wat ouder en ondersteund nog geen hdmi;-)
Jammer dat er maar twee SATA poorten op zitten, anders was het ook mooi geweest als NAS.
Wel er zit een pci x1 slot op dus als je dan een kaart ervoor haalt met 4 sata aansluitingen kan je er 6 kwijt
En als je dan nog meer wilt hebben kan je de usb poorten ook gebruiken

En de Gigabyte heeft ook nog eens1 x Mini PCI Express x1 slot dus daar kan je een ssd kaart in stopen dus als hij niet te duur is zou ik zeker zeggen dat dit een zeer goed nas bord kan zijn

http://www.gigabyte.co.nl...uct-page.aspx?pid=4881#sp

extra edit
De Gigabyte GA-J1800N-D2H
Hij staat bij centralpoint voor 86 euro te koop maar nog niet leverbaar pas rond 25 februari

http://www.centralpoint.n...a-j1800n-d2h-num-2838434/

[Reactie gewijzigd door rijsd052 op 4 februari 2014 19:37]

Lekker vet focking veel te duur weer in NL! $55 zou ca. ¤45 moeten zijn hier, dan is het een leuk plankje, anders heb je voor meer echt wel beter specs en kun je beter een S1155+Celeron los kopen, zelfde prijs ongeveer, veel meer optie's met hetzelfde zuinige verbruik.
Ik wacht nog steeds op de AMD Kabini tegenhanger: deze lijkt mij toch beter geschikt als basis voor een HTPC.
We wachten wel af. Zotac heeft inmiddels een mini-PC met de processor uitgebracht die niet onaardig lijkt voor de paar honderd euries die ervoor worden gevraagd.

[Reactie gewijzigd door Noordelijk op 4 februari 2014 19:07]

Interessant voor een volgende server. Ik heb ook nog een PicoPSU 80 liggen, die is voor praktisch alles te licht maar dit met een > 4TB harddisk moet toch kunnen.
Kijk voor de gein eens in het zuinige server topic wat je allemaal op een 80w picopsu kunt draaien.
Bovendien is tweaker mux met een bbg bezig voor een zuinige server.

[Reactie gewijzigd door Sinned123 op 4 februari 2014 19:46]