PayPal wil aantal stappen reduceren in eenvoudiger betaalmethode

De firma PayPal gaat in de VS een nieuwe betaalmethode aanbieden waarbij het transactieproces door een webwinkel embedded kan worden getoond. Dit zou het aantal benodigde stappen voor het uitvoeren van een online-betaling kunnen verkleinen.

Paypal logoNormaliter wordt een consument die iets wil afrekenen in een webwinkel en dit via PayPal wil doen doorgestuurd naar de website van de betalingsverwerker, maar PayPal zegt een methode te hebben ontwikkeld om dit proces eenvoudiger te maken. Een koper zal bij deze opzet binnen een embedded venster het betalingsproces bij PayPal verder kunnen doorlopen na het ingeven van zijn wachtwoord. Hierdoor zal de webshop niet tijdelijk verlaten worden en zou een webwinkelier zijn omzet zo kunnen vergroten.

PayPal test deze methode voorlopig bij een klein aantal webshops. Op termijn zou de betalingsverwerker de betaalmethode naar een groter aantal webwinkels willen uitrollen om uiteindelijk deze betaalmogelijkheid aan vrijwel alle bedrijven aan te kunnen bieden. De betaalmethode zou overigens ook op de meeste smartphones en tablets werken.

Onduidelijk is welke veiligheidsmaatregelen er getroffen zijn om misbruik te voorkomen. Zo zou in theorie een aanvaller op een valse webshop een embedded versie van PayPal kunnen aanbieden om zo inloggegevens en creditcarddata buit te maken.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

13-01-2014 • 17:50

76 Linkedin

Reacties (76)

76
73
45
7
0
12
Wijzig sortering
PayPal is JUIST nu al een snelle oplossing! Ik snap niet dat dit teveel stappen kan zijn?!
1. Je checkt je winkelwagentje uit.
2. Je gaat naar Paypal en logt in.
3. Je bekijkt je transactie nog eens en authoriseert deze.
4. Je komt terug bij je winkelwagentje, je betaling is klaar en kan daar resterende stappen afronden.

Nou kunnen 2 en 3 nog wel in een web-part gevangen worden, maar dat vind ik persoonlijk toch "gevaarlijk". Het maakt het vervangen van deze dit deel door een malafide versie wel véél makkelijker.
En of het nou werkelijk tijd zal schelen, die paar seconden vind ik geen punt gezien de veiligheid...
Eens, andere banken moeten eens hun hele internetbankieren herzien. Ik had eens opgeteld hoeveel nummertjes ik moest invullen om 50 euro van Rekening A naar B over te maken met Rabo internetbankieren. Ik geloof dat dit 48 (!!!!) was... Rekening nummer invullen website, pascode invullen website, 8 nummers in randomreader, nummertje weer terug. etc. etc... Waarom kan ik met PayPal gewoon wereldwijd betalen met een enkele paswoord!? En gewoon naar een Email adres. Nee laten we in Nederland even IBAN in gaan voeren. Nog meer nummertjes, en nog meer kans op fouten. Laten we het vooral niet makkelijker maken. Echt belachelijk al die stappen die ondernomen moeten worden. Is er nou geen slimme software ingenieur die gebruiksvriendelijkheid en veiligheid met elkaar kan koppelen?
Ik denk dat dit het antwoord van PayPal op de opkomst van Bitcoin is.
Betalen met bitcoins gaat alles behalve snel, daarnaast is het ook totaal niet te vergelijken met elkaar.
Betalen met Bitcoins gaat in een paar seconden.
Een webshop hoeft voor kleine transacties écht geen 6 bevestigingen af te wachten, het zien binnenkomen van de transactie is voldoende, zo werkt Bitonic ook bij het uitbetalen.

Paypal is juist supertraag, het duurt maanden voordat de betaling echt onomkeerbaar is.
Supertraag is juist positief als betaalmethode voor de consument, hetzelfde waarom betalen mét creditcard eigenlijk best wel verstandig kan zijn: Bedrijf x levert een slechte TV en biedt niet de verplichte support? TV terug sturen en storneren.
Betalen met Bitcoins is absoluut vergelijkbaar met PayPal.
Betalen met je email adres, weet je nog? Was in het begin het summum van betalingseenvoud.

Nu is het betalen met je bitcoin adres. Ook een kwestie van 1 rijtje karakters invoeren en je hebt betaald.

Het grote verschil is dat PayPal een chargeback kent en Bitcoin niet omkeerbaar is. Voor shops is het dus eigenlijk veiliger om Bitcoin betalingen te accepteren. Voor de consument is het andersom :)

En dan komt er nog bij dat PayPal voor de ontvanger hartstikke duur is terwijl bitcoin betalingen 0.001 BTC kosten wat op minder dan 1 USD neer komt.
Betalen met bitcoins gaat alles behalve snel,
Dat is een misverstand: http://cryptogeld.net/faq?langzaam

Er zit een verschl tussen de tijd die een transactie duurt, en de tijd voordat een transactie vereeuwigd / 100% onomkeerbaar wordt.

De tijd om een transactie te versturen:
  • Bitcoin: 1-2 seconde
  • Paypal: 1-2 seconde
De tijd voordat een transactie vereeuwigd c.q. 100% onomkeerbaar is:
  • Bitcoin: 10 minuten
  • Paypal: 1-6 maanden (!)
daarnaast is het ook totaal niet te vergelijken met elkaar.
Paypal is slechts een betalingssysteem, waarmee je in andere valuta kunt betalen.
Bitcoin is eveneens een betalingssysteem, maar bovendien ook een valuta op zich. Daarnaast biedt Bitcoin nog allerlei andere voordelen.

[Reactie gewijzigd door cryptogeld op 14 januari 2014 10:28]

Juist precies!
Dat dacht ik dus ook. Zo lang is het nu niet om te betalen met PayPal.
Waarom zou je dan een "snellere" (en waarschijnlijk minder veilige) methode gaan zoeken?
Er staat niet dat PayPal het betalings proces sneller wilt maken, ze willen het envoudiger maken. Ik ben het er mee eens dat het eenvoudiger is voor (nieuwe) gebruikers om op dezelfde pagina te blijven terwijl je een PayPal transactie start.]

Over snelheid gesproken, ze mogen het login proces bij het starten van transacties wel versnellen. Soms blijf ik daar tot wel 8 seconden steken.

Tim Visée

[Reactie gewijzigd door timvisee op 13 januari 2014 18:43]

Eens, Toen ik in een grijs verleden voor het eerst met Ideal(wat immers leunt op een zelfde principe) aan de slag ging moest ik er ook enorm aan wennen, dat je in eerste instantie op een andere site terecht komt! Inmiddels aan gewend natuurlijk, maar als je binnen dezelfde omgeving blijft komt een en ander ook vertrouwder over.

Terwijl ik die laatste zin schrijf realiseer ik me ook dat daar juist een gevaar zit. Klanten zijn wellicht minder oplettend voor valse betaal-units.

Ik heb geen verstand van webdevelopping, maar is het voor een hacker niet precies evenveel moeite om een Deel van een scherm te onderscheppen en manipuleren als een verzoek om een hele webpagina?
Zelfde zeiden ze van internet bankieren, mah die tijd winst, mah is het risico niet waard...
Ja, ik zie de meerwaarde ook niet echt.

Het is al lastig genoeg om te zien waar je soms zit met je betaling (na een bestelling op DX.com bijvoorbeeld, lijkt soms alsof je Paypal op de DX site aan het invullen bent...). De 'extra' stap die Paypal zo lastig vind en eruit wil halen is juist die extra verificatie en zekerheid...

Je kan een internetbetaling nu eenmaal niet vergelijken met een pinapparaat in een winkel waar je je pinpas en pincode gebruikt (terwijl Paypal die vergelijking dus eigenlijk wèl maakt) omdat je niet eens weet waar die winkel nu eigenlijk is...
Zo kan je wel moelijker controleren of je wel op de echte paypal site zit
mmm, inderdaad, ik betrap me er ook wel vaak op, dat ik de URL check voor ik m'n gegevens invul.
Dat is niet betrappen maar dat zou eigenlijk iedereen moeten doen.
2 jaar geleden heb ik een virus gehad, waardoor een paypal betaling er in de browser er uitzag als de echte paypal: correct domein, met https en geldig certificaat. Kijk dus ook dan goed uit wat je doet. Bij mij viel het kwartje toen het paypal scherm om een ATM code vroeg.
Anoniem: 114278
@BruceLee13 januari 2014 20:06
Hopelijk zorgen ze in de toekomst ook dat na het voltooien van de betaling bij een web aankoop de PayPal account na compleet voltooien van de transactie is uitgelogd, bij checken op www.paypal.nl bleek na het voltooien van een transactie de PayPal account nog ingelogd te staan en moest er dus voor de veiligheid handmatig uitgelogd worden.

Edit typo

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 114278 op 13 januari 2014 20:20]

Er worden hoogstwaarschijnlijk goede beveiligingsmaatregelen genomen. Een voorbeeld hiervan zou kunnen zijn, dat er een link op de pagina geplaatst wordt die naar de paypal site link in een nieuwe tab of popup, waarbij de PayPal site de same-origin policy gebruikt.

Tim Visée
Jouw identiteit wordt hoogstwaarschijnlijk niet gejat en je bankrekening en/of creditcard worden hoogstwaarschijnlijk niet geplundert... Beetje naïef misschien? Elke methode die misbruikt kan worden om mensen te belazeren die wordt ook misbruikt. Dat is niet hoogstwaarschijnlijk, dat staat vast.

Vooralsnog werkt de huidige methode prima, het besparen van één of twee muisklikken is mij het extra risico niet waard.
Briljant jouw beveiliging. Ik denk echt dat de hele scammer wereld zich zal afvragen hoe paypal een linkje naar een externe site kan plaatsen, dat is bijna nergens nog vertoont. Het is alsof het halve http-internet erop draait...
Dat weet je helemaal niet, want onderaan het artikel (maar zo ver kwam jij vast niet) staat dat nog onduidelijk is welke beveiligingsmaatregelen zijn getroffen om misbruik te voorkomen.
Hier is eenvoudig over nagedacht: hoe minder je gebruikers de tijd geeft na te denken hoe sneller ze kopen. Het scheelt puur een paar procent inkomsten als je gebruikers geen 10 maar 5 seconden nadenk tijd geeft. Wie heeft er nu nog nooit bij een PayPal betalingsscherm gestaan en toen gedacht, laat ook maar?
misschien werkt het dan wel averechts, mensen die paypal in de webwinkel op het 1e gezicht niet vertrouwen, en dan denken, laat ook maar.
Ik heb liever een two-factor authentication mogelijkheid.
Paypal is een zeer gevaarlijk bedrijf - paypal moet aan geen bankvoorwaarden voldoen - en als hen iets niet bevalt blokkeren ze gewoon uw rekeningen. En ga dan maar 's verhaal halen!
Eigenlijk hoop ik dat de EU elke gelddienst verplicht onder een soort bankstatuut gaat laten resorteren en dat incl. verzekeringen!
Sorry hoor, maar ik gebruik al een paar jaar PayPal om geld te ontvangen voor de verkopen uit mijn Bricklink winkeltje en dat gaat prima.

"Als het iets niet bevalt" zal meer zijn "wanneer iemand zich niet aan de regels houdt". Ik heb nooit problemen ondervonden met Paypal. PayPal is eigendom van Ebay, en dat is gewoon een gerenomeerd bedrijf. Als ze zichzelf te gronden willen richten, moeten ze hun complete userbase egen zich in het harnas jagen.

PayPal machtig je om geld van je bankrekening af te schrijven. Dus de spookverhalen dat hackers je rekening plunderen, klopt gewoon niet. Je kunt altijd de machtiging intrekken en je geld terug halen. Dat PayPal dan in eens je paypalrekening ook blokkeert, is niet meer dan logisch.
Eerst On topic:
Een beetje extra toezicht op dit soort bedrijven kan geen kwaad inderdaad, ze gaan immers om met het geld van heel veel mensen. Tegen vraag: Moeten geld transporteurs als bijv. Brinks ook verantwoording afleggen aan een overheid? Dit soort bedrijven lijkt me namelijk de analoge tegenhanger van PayPal

dan off topic:
Dat de reactie van mutley69 in eerste instantie een +3 gemod wordt slaat Natuurlijk nergens op. +3 is voor goed onderbouwde reacties, met uitleg, feiten, argumenten en bronnen die dezen bevestigen.
Slechts wat dingen roepen verdient geen +3.

[Reactie gewijzigd door Kraay89 op 14 januari 2014 08:20]

Waarom moet betalen met PayPal nog makkelijker? Als dit mogelijk nadelige gevolgen heeft voor de veiligheid van PayPal?
Ik vind PayPal al veel makkelijker om te betalen dan bijvoorbeeld ideal. Ik gebruik het graag. :)
Ik vraag me af of het dan ook goedkoper voor de verkopende partij. Want de commisie die ze vragen is niet mis...
Vooral als je wat verkoopt via ebay kost dat een aardig percentage, zeker als het internationaal is. Maar ook in NL, en daar is b.v. IDeal meestal gratis...

[Reactie gewijzigd door bonus op 13 januari 2014 19:12]

Anoniem: 487182
@bonus13 januari 2014 20:16
Binnen Europa is een IBAN-bankoverschrijving gratis (gebruik ik al10+jaar),maar van USA-er kopen heeft weinig betaalmogelijkheden.
Ideal werkt helaas alleen voor Nederlandse banken, waardoor je bij Nederlandse webwinkels soms niet kan betalen als buitenlander. Erg vervelend :-(.
niet lang meer want ze zijn al heel lang bezeg ideal naar het buitenland te zetten.
er zijn genoeg artikelen over te vinden
Dat lijkt me een goede aanpassing.

Soms duurt het weerkeren naar de webshop lang, dat je op het randje komt om te refreshen, wat je dus niet mag doen en dus ook maar hoopt dat er geen timeout volgt, want dan vraag je je weer af of de betaling al dan niet door gegaan is en moet je weer alles gaan dubbel checken en mailen...

Edit: maar ik moet BruceLee (bovenaan) ook gelijk geven. Als leek kan je moeilijker de URL achterhalen.

[Reactie gewijzigd door Nees op 13 januari 2014 17:58]

Klopt, dat komt omdat de terugkoppeling van Paypal vaak via een URL verloopt die aangeroepen wordt op de achtergrond om de betaling status terug te koppelen.

Daarom hebben veel webshops een soort sleep ingebouwd waardoor het wat langer duurt en ze direct de status terug kunnen koppelen aan de klant.

Die terugkoppeling is vaak veel trager en heeft de klant al op de knop "terug naar webwinkel geklikt".

[Reactie gewijzigd door xares op 13 januari 2014 18:32]

Ik heb altijd een slecht gevoel bij Paypal, in de zin van dat ze vrij hoge marges rekenen voor de verkoper als je via hun iets betaald. Is dat nog steeds zo?
Er zijn op zakelijke en premier accounts inderdaad payment fees. Behoorlijk hoog ja, 3% oid. Op een persoonlijke account heb je daar enkel last van met de currency exchange.
Ik hoop dat het voor developers ook wat simpeler wordt want dat is ook niet altijd even gemakkelijk. :)
Veel makkelijker hoeft paypal voor mij niet. Het gaat voor mij snel genoeg t.o.v. bijv. ideal. Ik bestel eerder bij een webshop die paypal heeft dan een webshop die het niet heeft.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee