Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

De Spaanse fabrikant Geeksphone zou hebben gekozen voor een Intel-soc als hart van de komende Geeksphone Revolution. De smartphone zal een 1,6GHz-Atom Z2560-soc bevatten, evenals een 4,7"-scherm. Op welk mobiel besturingssysteem het toestel zal draaien is nog niet duidelijk.

Geeksphone kiest voor de Revolution dus niet voor een ARM-soc, een processorontwerp dat in vrijwel alle smartphones is terug te vinden, schrijft Cnet. Eerder zou het toestel nog met een soc van Qualcomm worden uitgerust. Waarom het bedrijf nu voor een Intel-soc kiest, is niet duidelijk.

De Spaanse fabrikant heeft al via teasers aangegeven dat de smartphone beschikt over een ips-scherm met een resolutie van 960x540 pixels, een 8-megapixelcamera en een 2000mAh-accu. Ook kan de opslagcapaciteit vergroot worden via micro-sd-kaartjes.

Geeksphone heeft nog niet bekendgemaakt op welk besturingssysteem de Revolution zal draaien. De fabrikant zou zowel Firefox OS als Android overwegen, mogelijk in dualboot. Wel heeft de fabrikant aangegeven dat de smartphone in het eerste kwartaal van 2014 op de markt moet komen.

Geeksphone Revolution

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Meer informatie is hier te vinden:
http://geeksphone.tumblr.com/archive
http://forum.geeksphone.com/index.php?topic=5796.0
http://www.geeksphone.com/revolution (binnenkort)

Die 8mp camera is volgens mij een gok van cnet, daar is voor zover ik weet nog niks over bekend,
8mp camera is bevestigd door Geeksphone
Over het besturingssysteem kun je meer vinden op het forum van Geeksphone.
En de eerste batch staat gepland voor eind januari

[Reactie gewijzigd door w3news op 22 december 2013 08:58]

Een "high-end" smartphone (volgens de eerdere aankondiging dan), met een verouderde Intel SoC en een laag resolutie scherm.

Deze moet toch echt niet meer dan 250 euro kosten, anders gaat dat totaal niet verkopen...

@BCage: Not all cores are created equal. Een dual-core Atom is aanzienlijk sneller dan die quadcore A7 in de Moto G, echter een stuk minder snel dan de nieuwste Snapdragon 800 of quadcore A15 processors.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 20 december 2013 17:13]

Aangezien de Moto G maar 200 kost en een goede quad-core processor heeft met HD-ready scherm vind ik 250 al veel te veel eigenlijk.
Wordt 300 euro, of 150 euro voor degene die een Peak+ besteld hadden
batch 2 krijgt een hogere resolutie, misschien een full hd (was ook eerst de bedoeling voor batch 1)

[Reactie gewijzigd door w3news op 20 december 2013 17:14]

Je hebt toch in de meeste gevallen liever twee snelle cores dan 4 langzamere - de Moto G heeft geen Snapdragon 600 of 800, maar de 400 met vier heel erg trage Cortex A7 cores. Deze Intel chip zit een categorie hoger, vergelijkbaar met de Snapdragon 600.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 december 2013 20:58]

Wat maakt deze geekphone nou eigenlijk zo geek friendly dan?
Ik denk dat ze doelen op het feit dat ze "open standaarden en open source software " gebruiken en omdat ze gelijk root toegang bieden op de telefoons.

[Reactie gewijzigd door BCage op 20 december 2013 17:09]

Wat is er zo Samsung aan een telefoon?
Wat is er zo Ajax aan een brandblusser?

Waarom zou een bedrijfsnaam wat moeten zeggen over het product, het is vaker niet zo dan wel zo ;)
Het feit dat ie zo lelijk is? :')
Wat een stoffige meuk…ik zou met geld toe, het geld houden en dat ding op de rails leggen.
Kom op mensen! Hoeveel x86 telefoon zijn er nu op de markt? Geeft een hoop nieuwe mogelijkheden (of misschien zou ik moeten zeggen de mogelijkheid om 'oude x86' mogelijkheden naar de telefoon te porteren). Of x86 nu het juiste platform is voor dergelijke toepassingen betwijfel ik ten zeerste maar het geeft in ieder geval veel ruimte voor experimenteren.
Er zijn nu al zo'n anderhalf jaar een aantal telefoons met Intel chips, en op allemaal is de hackbaarheid niet echt top. Gelockte bootloaders, geen UEFI/BIOS aanwezig (Android gebruikt dat niet) en ontbrekende drivers betekent dat je er heel veel moeite in zal moeten stoppen om er iets bruikbaars mee te doen. Als je zo nodig een Windows scherm erop wilt zien, dan kan je het beste een VNC client draaien.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 december 2013 21:02]

x86 telefoon? Kan interessant worden voor de 'geeks', een pure Linux distro er op dus, en niet een 'slap' aftreksel als Android :+
Daar heb je geen x86 voor nodig. Sommige distro's ondersteunen ARM op hetzelfde niveau als x86. Op N9 kon je al "gewoon" OpenOffice, Gimp, zelfs Netbeans draaien in een desktop-omgeving.

Afgezien van spellen (Steam) en Wine zou ik geen reden hebben om nog perse x86 te verlangen op de desktop. Een 2,5GHz 64-bit ARM CPU zou denk ik best te pruimen zijn voor alles behalve het heftige werk op de desktop.
Het lijkt erop dat Intel een vriendelijk duwtje in eigen richting heeft gegeven bij dit toestel. Of was er een partij Atoms goedkoop beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 20 december 2013 16:54]

Dat laatste zeker (de 32-nm fabs van Intel produceren inmiddels wel tegen bodemprijzen), maar de Z2560 is nog niet zo slecht voor een midrange toestel. Niet zo snel en duur als een Tegra 4 of Snapdragon 800, maar wel zuinig en, niet heel onbelangrijk, snel in single-threaded applicaties (browser).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 december 2013 10:52]

Oud model iPhone?
Afbeelding is een Geeksphone Peak
Vind hem van de voorkant op de 3GS lijken, maar vanaf de zijkant en qua hoekigheid op de 4 of 5 (als we in de iPhone sferen blijven praten, er zijn vast meer telefoons die een soortgelijk ontwerp hebben).

Maar helaas hadden ook de oudere modellen iPhone betere specs...
Deze telefoon wordt waarschijnlijk, relatief tot de concurrentie, weer flink overpriced...
Maar lijkt me wel grappig om er Ubuntu op te zetten of zo :) Gezien het een Intel SoC is zou het moeten kunnen, ook al zal veel hardware dan misschien niet of niet goed werken...
Zou leuk zijn als je er Windows op kan draaien :)
Beperking zit hem vooral in het (niet te onderschatten) probleem van het beschikbaar hebben van drivers.
Daar dacht ik ook aan inderdaad, maar ik blijf hoopvol.
Jammer maar als niet duidelijk is of 't firefoxOS is of niet - koop ik 'm niet.
Je kan kiezen, of Firefox OS of Android, beide kun je er standaard op draaien.
Ik voel patentzaken komen van Apple omtrent het design dat nogal sterk op de iPhone lijkt.
De afbeelding is Peak, een developer phone, niet voor de consument dus.
De Revolution ziet er weer heel anders uit.
Als je de Peak in je handen hebt denk je er heel anders over.
Ah zo,
bedankt voor het verduidelijken
Zou leuk zijn als ze WP8 mee zouden leveren, windows + intel x86 op je smartphone :P

Je kan hier in theorie toch trouwens gewoon windows 8.1 op installeren?

[Reactie gewijzigd door D-Mad op 20 december 2013 17:33]

In theorie, als je de bootloader kan kraken, een UEFI maakt, en Windows drivers schrijft voor power management, baseband en dit type touchscreen.

WP8 leveren kan niet, dat draait niet op x86. Er zijn wat geruchten dat WP9 het wel gaat doen, maar dat zal ws dan Merrifield zijn, niet voor deze generatie Intel chips.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 december 2013 10:56]