Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

Toshiba heeft zijn TransferJet-dongles uitgebracht, waarmee het mogelijk wordt om draadloos data van een Android-apparaat met hoge snelheid over te zetten naar een pc. Voor een hoge snelheid moeten de apparaten wel heel dicht bij elkaar liggen.

Toshiba heeft usb-dongles uitgebracht die gebruikmaken van de draadloze techniek TransferJet om data over te dragen, zo schrijft VR-Zone. De TG-UA00A wordt de eerste echte adapter die verbinding kan maken met Android-tablets en -smartphones om zo met hoge snelheid data over te dragen naar andere apparaten. De dongle bestaat dan ook uit twee onderdelen: een micro-usb-connector voor de smartphone of tablet en een volledige usb-connector voor de pc.

De TransferJet-stick werkt met Android 4.0 tot en met versie 4.2 en kan data overdagen met een maximumdoorvoersnelheid van 375Mbit/s. Die snelheid wordt echter alleen gehaald als de apparaten heel dicht bij elkaar zijn, met maximaal enkele centimeters ruimte tussen beide. Overigens worden oudere Honeycomb-tablets, zelfs tablets die native met usb overweg kunnen, niet door Toshiba ondersteund.

TransferJet ondersteunt usb 2.0 en werkt met Windows 7 of Windows 8 op de pc. In Japan kost een TransferJet omgerekend ongeveer 27 euro. Of en wanneer de dongle ook naar Nederland komt, is nog onduidelijk.

Toshiba TansferJetToshiba TansferJet

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Op zich een leuke gadget, maar zolang het niet ingebouwd is, zie ik geen meerwaarde ten opzichte van een USB kabel.

[Reactie gewijzigd door Markieman op 20 december 2013 16:59]

Hoe koppel jij 2 smartphones met USB aan elkaar voor datatransfer?
NFC = 0,424mbps
Bluetooth = 2,1mbps
Transferjet = 365mbps

Dat geeft Transferjet toch duidelijk bestaansrecht met een erg ruime marge.

Disclaimer: Ja ik weer dat het theoretisch maximum voor Bluetooth 3.0+HS zo'n 24mbps is maar dat komt neer op valsspelen. Het gebruikt enkel Bluetooth voor het opzetten van de verbinding. De rest gaat via een soort van adhoc wlan verbinding.

http://en.wikipedia.org/wiki/TransferJet
http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
http://en.wikipedia.org/wiki/Near_field_communication
Als je afstand zo klein moet zijn als op het plaatje, kun je ze net zo goed met een USB 3.0 kabeltje aan elkaar verbinden, zit je nog een factor 10 hoger met je snelheid. Nee ik snap echt niet wat je hier aan hebt.
Dit product is om een smartphone of tablet met een pc te verbinden.

Kan dus ook geen datatransfer tussen twee smartphones realiseren. Die ene connector met een normale usb aansluiting past sowieso niet echt in de gemiddelde smartphone

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 20 december 2013 17:02]

@comments:
NFC = paar honderd Mbit.
BlueTooth enkele tientallen Mbit.
Verbindingen naar internet, zoals opgemerkt in MAX3400 in 'nieuws: Toshiba brengt usb-sticks met TransferJet uit' vaak trager dan 130Mbit.

En het is wel degelijk van device naar device zoals ik aangeef in MAX3400 in 'nieuws: Toshiba brengt usb-sticks met TransferJet uit' er is dus geen enkele tussenkomst van een PC nodig alhoewel een PC ook een device mag zijn.
NFC een paar honder Mbits? Hoe kan het dan dat het overzetten van een foto wel een minuut kan duren? Hangt dat af van de gebruikte NFC-chip? Volgens mij waren de snelheden die ik elders las voor NFC ook veel lager...
NFC is héél traag en wordt in Android enkel gebruikt om de verbinding via een andere methode tot stand te brengen. Voor Android's eigen Beam is dat Bluetooth, Samsung's S Beam gebruikt WiFi Direct.
Het kan best zijn dat de chipset ook device to device kan, maar *deze* implementatie kan alleen android to PC.
Bluetooth?
whatsapp?
dropbox / andere cloud opslag?
Dit zijn dan wel geen usb oplossingen maar wees eerlijk het gaat hier vooral over data uitwisselen en daarvoor voldoen de bovengenoemde oplossingen prima tussen 2 mobiele apparaten.

Ik zie de toegevoegde waarde niet en al helemaal niet als het maar op een beperkt aantal apparaten / android versies werkt.
Met een USB-on-the-go kabel?
Zie laatste bericht via deze link.
Ze spreken toch over een android->pc verbinding? Ik zie persoonlijk ook het voordeel niet.
Hoe koppel jij 2 smartphones met USB aan elkaar voor datatransfer?
Smartphones kunnen doorgaans ook als USB host fungeren met een USB-OTG-kabel. Dus eentje als host en eentje als slave gaat gewoon prima. Zo zet ik regelmatig foto's e.d. over van m'n telefoon naar USB-stick en cardreader en v.v.
> om draadloos data van een Android-apparaat met hoge snelheid over te zetten naar een pc
Idd wat kan dit meer dan een gewone USB kabel?
Ik ben blijkbaar niet in staat om de toegevoegde waarde van dit product t.o.v. een usb kabel van 5 cm te zien. Wie helpt me?
Je hoeft geen kabel aan te sluiten, maar alleen een stick in de USB-poort voldoet. Hetzelfde idee als draadloze muizen met een nanostick dus. Het lijkt op een soort snelle variant van Bluetooth. ;)
Het verschil is alleen dat je de USB connector van een draadloze muis gewoon in je laptop laat zitten en je dus alleen je muis hoeft aan te zetten (In plaats van elke keer een kabel er in te steken). Zo'n 'usb stick' laat je niet in je telefoon zitten (Tenzij je hem heel graag kapot hebt) , oftewel moet je elke keer twee van die dingen aansluiten (Lijkt me ook niet verstandig om zo'n uitstekend ding in je laptop te laten zitten) wat dus net zo veel werk is als een kabel gebruiken...
Er is volgens mij geen toegevoegd waarde aan dit apparaatje. Ik zie het ook totaal niet.
Ik zie niet echt de meerwaarde van in ten opzichte van bestanden overzetten over WLAN.

@Max3400
Ik heb ff in de pricewatch gekeken, ruim 90 % van de android 4.0 t/m 4.2 telefoons ondersteunt 802.11n

[Reactie gewijzigd door Arjan v. Giesse op 20 december 2013 17:07]

Veel apparaten op Android 4.2 of lager hebben niet altijd 802.11n aan boord en "dus" komen ze nooit boven de 130Mbit wireless uit. Toshiba claimt 375Mbit transfers op een 560Mbit hardware layer

/edit: @ Arjan: daar heb je gelijk in maar dan nog komen ze niet boven de 150Mbit transfer uit. Er zijn in de Pricewatch welgeteld 36 Android phones die 802.11ac hebben en theoretisch in de buurt kunnen komen van de geclaimde 375Mbit van Toshiba. Ik zeg "theoretisch" omdat 802.11ac niet per definitie aangeeft of dat 87, 200, 433 of 866Mbit transfers inhoudt. Daarnaast is het aantal 802.11ac accesspoints eigenlijk minimaal in het wild (en zeker publiekelijk toegankelijk).

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 december 2013 17:21]

Dat is ook bijna het enige waar het echt een oplossing voor is, maar dan moet je ook wel een rap kaartje hebben en regelmatig veel data willen verplaatsen voor dat het echt zin heeft 27 euro te investeren. Of je zit in een situatie waarin WiFi niet gebruikt kan/mag worden.
Qua snelheid moet je ook kijken naar de maximale lees maar vooral schrijfsnelheid naar de telefoon toe.
Omdat je er geen app voor hoeft te installeren/starten/managen of een WiFi netwerk kan of mag niet gebruikt worden. En mischien omdat het sneller kan zijn. Maar anders zou ik gewoon Bittorrent Sync gebruiken.

edit: aanvulling

[Reactie gewijzigd door M.l. op 20 december 2013 17:16]

BTsync is inderdaad een fijne oplossing.
Tot voor kort gebruikte ik de apps zoals ESexplorer en maak een lokale FTPserver aan.
Maar met BTsync lijkt het sneller te gaan.

( ik heb 2 externe clients en mijn eigen server als "cloud" )
Met de juiste settings zijn files snel overgezet, en nagenoeg altijd bereikbaar
( de externe NAS gaan beiden uit tussen 01u en 07u snachts )
Maar dat mag de pret niet drukken ;)

Dit soort dingen is leuk bedacht ( vervanging van USBkabel )
Maar ik zou liever een wireless OTG host zien dan.
opslag aan de ene kant, en receiver in de phone/tablet
Met een meter reikwijdte á 50Mbit zou het bijna de perfecte oplossing zijn
zoiets als dit - http://www.kingston.com/us/usb/wireless#wid

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 20 december 2013 19:03]

Er zijn ook sd-cards met WiFi, maar die kunnen helaas niet gebridged worden met het internet dus die zijn echt voor on-the-go.
Die schijf waar je me op attendeerde kan dat wel en zou je misschien zelfs kunnen gebruiken als range-extender. Als je er andere firmware op kan zetten is het misschien wel te gebruiken als hacking tool (war-driving, MITM, etc.).
Die schijf waar je me op attendeerde kan dat wel en zou je misschien zelfs kunnen gebruiken als range-extender.
Ze hebben ook een "docking"station idee
http://www.kingston.com/us/usb/wireless#mlw221

Deze is zonder opslag, maar met SD en USB uit te breiden.
qua firmware denk ik dat er weinig 'animo' is, en het een gesloten ding zal zijn.
ja en dan android 4.0 tot 4.2 en binnenkort krijgen we een update naar 4.4 kitkat top. ik Denk dat de meeste mensen (mensen die totaal geen benul hebben van snelheden en specificaties) die de doelgroep zijn het niet gaan gebruiken er zelfs niet vanaf weten voor wat foto's en liedjes. de mensen die er wel iets van kennen weten wel wat beter denk ik. en dan nog steek er voor zo snelheden dan ook maar een groter geheugen in de smartphone.
Leuke prijs, alleen jammer dat hij t/m versie 4.2 support heeft. Had graag gezien tot 4.4.2 (and beyond)
grote kans dat als dit product aanslaat dat toshiba gewoon een update uitbrengt voor hogere versies van android
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik betwijfel dat dit zal aanslaan. Waarom zou je dit gebruiken in plaats van gewoon je bestanden over wifi te versturen. En er zijn genoeg apps die dat kunnen... zelfs apps die het mogelijk maken om rechtstreekse wifi verbindingen tussen verschillende android devices te maken... klopt, het is niet zo snel als dit potentieel is, maar het gebruikers gemak is zo groot dat ik wel weet wat ik kies. En als ik echt haast heb dan trek ik m'n SD kaart er wel uit en prop die in m'n laptop... maar standaard heb ik of de meeste mensen geen gigantische bestanden die ze moeten kopieren lijkt me...

Voor de nieuwgierigen trouwens:

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 20 december 2013 21:17]

De snelheid is wel niet een beetje hoger dan wifi maar wel veel hoger lijkt me.
Dit lijkt misschien nutteloos maar stel je even voor dat je geen wifi netwerk ter beschikking hebt of je rap voor je trein aankomt nog een film wil kopiëren (heb ik al vaak meegemaakt) in deze situaties lijkt me dit een zeer goede en gebruiksvriendelijke oplossing.
En een sd-kaart uit je tablet halen is ook een optie tenzij je (zoals mij) een Nexus 7 hebt bijvoorbeeld.

Een release in de Benelux zou dan ook zeker welkom zijn voor mij :)
De snelheid is wel niet een beetje hoger dan wifi maar wel veel hoger lijkt me.
Dit lijkt misschien nutteloos maar stel je even voor dat je geen wifi netwerk ter beschikking hebt of je rap voor je trein aankomt nog een film wil kopiëren (heb ik al vaak meegemaakt) in deze situaties lijkt me dit een zeer goede en gebruiksvriendelijke oplossing.
Alleen wanneer de apparaten heel dicht bij elkaar liggen (enkele cm). Er staat niks over wanneer het toestel op een meter afstand wordt gebruikt. Zoals ik het nu zie, denk ik dat het niet veel verschilt met een regulier kabel. Dit omdat je als nog twee stekkers moet pluggen.
zal nog wel komen lijkt mij, de prioriteit zal wel liggen bij het zo snel mogelijk uitbrengen van het product. de snelheid vindt ik wel vaag. want van dichtbij is het dus supersnel maar hoe snel zou het zijn vanaf de andere kant van je kamer?
http://www.toshiba-components.com/transferjet/ voor veel meer info.

Helaas kan ik amper wat vinden over snelheden als de dongles meer dan "enkele centimeters" van elkaar zijn verwijderd.
Eigenlijk slaat dit nergens op. Tussen PC en device op hetzelfde netwerk zijn er makkelijkere methodes zoals het draaien van een FTP server op het Android device (geen root nodig). Vervolgens kun je van alles up- en downloaden vanaf je PC. Tussen twee devices kan het misschien handig zijn als het is ingebouwd in de telefoon maar momenteel is het handiger om een ad-hoc wifi verbinding op te zetten of data te versturen op een andere manier.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 december 2013 17:43]

Voor de gewone consument is een FTP server een stap te ver denk ik, al kun je je afvragen of deze consument wel op Transferjet zit te wachten voor die ene keer dat ze een backup van hun device willen maken.
FTP server of wifi transfer maakt niet zoveel uit via waar je het doet want het zit toch verpakt in een app.Je stelt eventueel een gebruikersnaam/wachtwoord in, je klikt op activeren en het werkt :). Ik gebruik deze: https://play.google.com/s...ils?id=com.xlnc.wifidroid App heeft geen onnodige permissies nodig.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 december 2013 18:48]

Voor de gewone consument is een FTP server een stap te ver denk ik,
De term FTPserver is nogal zwaar voor de toepassingen.
Apps zoals ESexplorer ( en anderen ) maken gebruik van het protocol
dan kan je via de PC en browser naar het ipadres op je schermpje ( ip:port ) en krijg je een simpele webinterface, bestandslijstje, en een knop uploaden

veel meer is het niet, dat is supersimpel
Waar is de tijd gebleven dat je gewoon alle data van en naar je telefoon kon schrijven en lezen als een standaard usb stick (Symbian i.c.m. FExplorer en usb kabel)

DAT was pas controle over je eigen aparaat zonder ook maar aan 1 stuks aan crapware dat geinstalleerd hoefde te worden.
Waar is de tijd gebleven dat je gewoon alle data van en naar je telefoon kon schrijven en lezen als een standaard usb stick (Symbian i.c.m. FExplorer en usb kabel)
Dat kan toch gewoon. hang je android toestel aan de pc met usb kabel, kies 'open device to view files' in je autoplay window en je kan zo files van en naar je toestel copieren.
Zelfs van en naar systeem partities? Dat was het handige aan symbian. Gewoon installatie pakketje naar een folder kopieren en dan via je telefoon met explorer naar die folder gaan en installeren maar.
Verder kon ik vanaf de 'disk' (de mmc kaart en gemarkeert als de E:\ schijf) zo kopieren naar C:\ (de interne flashkaart / systeempartitie) en ook gewoon bij de ramdrive (D:\) Verder had je de booteprom op Z:\ waarbij elk bestand op C:\ in de zelfde folder de bestanden op de booteprom override.
Dit was tenminste een fijn open systeem waar je alles kon neerzetten waar je wilde en je muziek naar je telefoon kon kopieren, maar ook er weer vanaf kon kopieren (probeer dat maar eens bij een iDevice)

EDIT:
Ik weet dat je bij een iDevice je muziek nooit meer er van af naar een andere pc kan kopieren (yay DRM), maar kan dit bij android, zonder te 'rooten' wel?

[Reactie gewijzigd door trenjeska op 20 december 2013 17:29]

Ja, bij Android kan dit gewoon via USB, via FTP en via nog wel meer methodes denk ik maar die gebruik ik zelf niet :). Verder kun je ook gewoon .apk bestanden (apps) in een map plaatsen en die op je telefoon dan met een file explorer opzoeken en openen waarna je ze kunt installeren. Ook levert de fabrikant van het toestel er wel een stukje software bij wat je voor dit soort dingen kunt gebruiken.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 20 december 2013 17:59]

Voordat je uitspraken zonder enige basis doet, kan je beter eerst even wat onderzoek doen. Je kan wél je muziek van een iDevice kopiëren naar een andere computer (PC of Mac) door middel van PhoneView (https://www.ecamm.com/mac/phoneview/).

EDIT: dit was dus een reactie op de post van trenjeska...

[Reactie gewijzigd door Volkan1984 op 21 december 2013 12:14]

Leuk, ik hou het bij een cardreader aanluiten op de pc, en daarna in mijn tablet steken...
Leuk idee, dit is tenminste een techniek waar je wat aan hebt! En dat ook nog eens voor een leuke prijs.
als ze zo dicht bij elkaar moeten liggen wat is dan de toegevoegde waarde ten opzichte van een kabeltje van enkele euro's?