Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Motorola brengt een houten versie uit van zijn smartphone Moto X. Googles dochterbedrijf levert de optie van bamboe vanaf januari. Wanneer en of de Moto X in Europa zal worden uitgebracht, is vooralsnog onduidelijk.

De houten versie van de telefoon is gemaakt van bamboe en omvat een groot deel van de achterkant. Amerikaanse klanten betalen 100 dollar meer ten opzichte van de versie met plastic achterkant. Omdat de prijs bij een abonnement momenteel veelal rond 100 dollar ligt, is dat een verdubbeling van het bedrag dat klanten meteen op tafel moeten leggen.

Het is voor zover bekend voor het eerst dat een smartphone met houten achterkant wordt uitgebracht. De optie is alleen beschikbaar online en in beperkte oplage, zegt Motorola. Of de fabrikant in de toekomst vaker houten smartphones wil uitbrengen, heeft het Amerikaanse bedrijf nog niet gezegd.

De Moto X is een midrange-smartphone waarbij Motorola vooral aandacht besteed aan spraakbesturing en de aanpassingsmogelijkheden van het ontwerp. In Moto Maker kunnen klanten de kleuren, accentkleuren en een signatuur kiezen voor ze de telefoon bestellen. Er gaan al maanden geruchten dat de Moto X in Europa zou gaan uitkomen, maar dat is vooralsnog niet gebeurd. Wel bracht Motorola de goedkopere Moto G uit.

Motorola Moto X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Het is in ieder geval minder snel breekbaar dan plastic :P

Ze zijn verkrijgbaar in deze kleuren:

http://www.geeky-gadgets....s/2013/08/moto-x-wood.jpg

[Reactie gewijzigd door Ntr- op 18 december 2013 08:46]

Alleen als je op Moto Maker kijkt kun je alleen de lichte kleur kiezen, ik denk dat die andere nog uit moeten komen..
Ik zie dat ze ook in heel wat verschillende kleuren verkrijgbaar zijn: http://trendblog.net/wp-c...s_thg_130801_16x9_992.jpg

Wel leuk dat ze voor iedereen een ruime keuze hebben :D
Dat is meer de vraag. Probeer jij maar eens een goed stuk kunststof te breken. Dat is lastiger dan een plaatje bamboe van een paar millimeter dik.
Beide zijn redelijk onbreekbaar in normale omstandigheden. Veel houtsoorten hebben heel bijzondere eigenschappen: heel sterk en stijf voor zijn dichtheid. Alleen composietmaterialen (vezelversterkte kunststoffen) kunnen hieraan tippen :)

Alleen is bamboe technisch gezien geen hout, maar een grassoort :)
Ik bied u aan om bij mij thuis te proberen om bamboe te breken.
Dat zal u nog zwaar tegenvallen.
Dan mag u kiezen, bamboe wat al een jaar aan ons afdak zit dus gedroogd op natuurlijke wijze of vers vanuit de tuin.
Bamboe is niet natuurlijk plat. Om het plat te krijgen moet je ronde bamboo plat persen en daarbij worden de vezels al flink uit elkaar getrokken en wordt het veel zwakker
Een dun plat stuk bamboo is kun je makkelijk breken als je in lengte met de vezels mee breekt
of t minder breekbaar is dan plastic moet nog blijken. heb al langer dan 5 jaar een ''plastic'' samsung telefoon en het is me nooit gelukt hem te breken, krassen zijn er al moeilijk op te krijgen als je een beetje uitkijkt waar je je telefoon gooit.
Tot nu toe alleen nog de bamboo versie, maar misschien in de toekomst, Anyway ik heb voor mijn iPhone 4S een decal gekocht bij DBrand en dat ziet er behoorlijk goed uit (foto N4)https://scontent-b-ams.xx...388370037_846232791_n.jpg

100 Dollar extra voor een houten achterkant is natuurlijk van de gekken en er zullen denk ik maar weinig mensen zijn die dit kiezen.
Erg mooi en best wel uniek
Lijkt me trouwens dat het wel behandeld moet zijn i.v.m vocht en andere zaken. Maar slim idee en als mensen 100 euro voor een beetje hout willen betalen is het een slimme marketing zet.
Uiteraard vochtbestendig... het is dan ook geen 'bamboe' in die zin dat het direct van de plant komt, het is een soort van composiet materiaal gebaseerd op bamboe en het uiterlijk ervan. Het is ook niet het eerste device wat met het materiaal wordt uitgebracht. Enige nadeel wat er aan kleeft is dat het niet heel erg dun gemaakt kan worden, maar het in principe verder vrijwel superieur is aan alle andere materialen op een carbon oid na.

Maar het ziet er sowieso goed uit vind ik... en het is een stuk praktischer dan aluminium of glas wat je tegenwoordig veel ziet.
Waar haal je vandaan dat dit een soort van composiet materiaal gebaseerd op en met bamboo uiterlijk is?

En welke andere toestellen zijn verder verkrijgbaar met bamboo?
Omdat het simpelweg zo is... het is bamboo behandeld met een soort hars. Als ze bamboo zo rechtstreeks van de plant zouden gebruiken dan zou het niet best zijn als je toestel vochtig zou worden. Composiet betekent niet meer dan twee bestaande middelen die wanneer ze samenwerken elkaars eigenschappen laten versmelten/versterken... Ook groeien er geen bamboescheuten in de vorm van de achterkant van een telefoon, het zal dus sowieso een laminaat zijn of misschien zelfs een persvorm uit pulp oid om de vorm te kunnen maken.

Ik heb overigens niets gezegd over 'toestellen' met bamboo, maar devices... en dat bestaat echt al jaren. Mijn vader heeft een oude elektronische zak agenda, van Sharp als ik mij niet vergis, met een bamboe laminaat erover. Laptops met bamboo, toetsenborden en muizen van bamboo...

http://www.asus.com/Notebooks_Ultrabooks/U6V_Bamboo/
http://www.izenbamboo.com...bamboo-keyboard-and-mouse
Hoogst waarschijnlijk maken ze gebruik van aan elkaar gelijmd bamboe latjes (aangezien bamboe rond en hol is hou je alleen latjes over, of ringetjes als je niet kan zagen :+ ) Deze latjes worden verlijmd, gevormd en vervolgens met een epoxy behandeld. Ze maken dus eerst panelen om daar de houten onderdelen uit te c&c'en. Zie deze yt video over vloeren maar in principe het zelfde idee. Je kan vaak aan de afwerking zien hoe het hout bewerkt is, kleine puntjes in het hout zijn de vezels van het bamboe. (zie je alleen in de kop einden van het hout uiteraard. Het nabewerken van bamboe is vaak goedkoper dan ander soort hout: goedkoop materiaal en er bij bamboe geen knoesten en andere onregelmatigheden voorkomen (omdat het altijd uit een composiet bestaat, en van nature niet in plankvorm bestaat).

Moto X is niet echt van bamboe, hij heeft een achterpaneel van bamboe wat weinig te maken heeft met de constructie van het toestel en dus niet ladingdragend is. Trek maar is je eigen batterij kap eraf en zie hoe dun & flexibel die altijd gemaakt worden. Moeilijk bij een iphone 5 of htc one, I know :)

Ik heb zelf al tijden een houten achterkant.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 december 2013 13:02]

Je reactie kwam bij mij over alsof er gebruik werd gemaakt van namaak bamboe ("composiet materiaal gebaseerd op bamboe en het uiterlijk ervan").

Laten we zeggen dat het >95% bamboe is. Dan kun je je afvragen wanneer je iets nog composiet noemt, snap dat het technisch wel zo is maar wie noemt triplex bijvoorbeeld een composiet materiaal? Of een kast die in elkaar is gelijmd met later een coating?

Het lijkt me dat dit net als bamboe vloerdelen gelijmd en geperst word om vervolgens een coating te krijgen tegen UV en slijtage (+dichtingsmiddel).

Die laatste is een verwarring omdat Motorola ook niet pretendeert de eerste bamboe device op de markt gebracht te hebben. Maar je hebt gelijk, heb hier bijvoorbeeld een USB stick voor me liggen van bamboe en vind het uiterlijk zelf erg strak.
Laten we zeggen dat het >95% bamboe is
Kans is groot dat het veel minder bamboe is dan je denkt.
Bamboe is een vezelig product dat sterkt is in ronde stammetjes maar heel breekbaar is in hele dunne platte laagjes en ze zullen wel een soort hars gebruiken om de ruimte tussen al die vezels te vullen zodat het de consistentie en stevigheid krijgt van een kunststof cover. Ook wordt een 'bamboe' cover door de toevoeging hars minder gevoelig voor warmteonwikkeling in een smartphone.
Zo'n materiaal kan dus makkelijk maar voor minder dan de helft aan bamboo bevatten.

[Reactie gewijzigd door 80466 op 18 december 2013 16:25]

Ik doelde meer op dat wat eruit ziet als bamboe ook echt voor echt grootste gedeelte bamboe is. Het is niet zo dat bamboe pulp samen met hars vermengt is om tot een volwaardig bamboecomposiet te komen zoals bijvoorbeeld dit.

De cover lijkt een voor het grootste gedeelte uit plastic gemaakt te zijn waarbij een bamboe fineer inlay gebruikt gaat worden.

Moto X hout detail

Moto x binnenkant
Het is 99% bamboe, alleen in stukken/repen gezaagd en vervolgens verlijmd (eerst verhit en samengeperst) en vervolgens gaat er een epoxy overheen zelfde manier alsof je het lakt alleen de epoxy dringt dieper door. Het zelfde idee als glasvezel of carbon vezel. 80% massa is hoofdbestanddeel en de hars is het bind middel om het stijf etc te maken.
Het zelfde idee als glasvezel of carbon vezel. 80% massa is hoofdbestanddeel
Alleen is bij bijvoorbeeld glasvezel het percentage glasvezel maar 1/3 en is het product voor 2/3 hars.
Dat hangt er van af wat voor product het is, glasvezel matten met hars of kunststof versterkt met glasvezel. (En wat de toepassing is)
Glasvezel of carbon kan aangebracht worden en met de (verf) roller of kwast aanbrengen van epoxy of het volledig impregneren van de hars als (vacuum) of vezel delen in een hars (glasvezel versterkt kunstof) (weinig epoxy<->veel epoxy). Voor F1 gebruiken ze rollen voor ge´mpregneerd carbon vezel (zie ook hoe weinig hars ze gebruiken) enige nadeel is dat je het gekoeld moet bewaren dus voor huis tuin en keuken gebruik wat minder.
Volgens mij is bamboe niet poreus genoeg om ge´mpregneerd te worden met een epoxy, maar dat weet ik niet zeker.
In mijn ogen zijn de technieken van bamboe en die van glasvezel/carbon totaal niet te vergelijken. Ten eerste verschillen de materialen aanzienlijk van elkaar en het proces laat ook de nodige verschillen zien. Ik snap dat de achterliggende gedachte grotendeels overeenkomt maar daar houdt het dan ook echt op.

Het proces van wat gebruikt word voor de moto x is niet geheel duidelijk omdat het ook kan gaan over een fineer, inlay of combinatie van de twee.

Overigens vind ik je uitleg nogal verwarrend gezien je rollen gebruikt voor zowel aanbrengen als in rollen (opslag). Wie heeft het verder over huis tuin en keuken gebruik? En spreek je jezelf tegen op het gebied van impregneren van bamboe met epoxy/hars maar dat allemaal terzijde. Heb het gevoel dat we afdwalen :P
Maakt niet uit dat we afdwalen niemand die nog moderate op dit oude topic-je :P
De manieren van bereiden van beide materialen zijn niet geheel het zelfde maar wat overeenkomt is dat een basis materiaal versterkt/enhanced wordt met een epoxy (plastic/lijm)
Voor inlay wordt fineer gebruikt dus dat is het zelfde, alleen het punt met bamboe is dat het niet gefineerd kan worden zoals ze het doen met hout. Ze moeten alsnog eerst strippen zagen plakken en behandelen met het een of ander. Bamboe hout komt van nature niet voor in planken. hier kan je goed zien wat de structuur is van een bamboe 'hout' plaat. 'hout' omdat het geen hout is :)

(verf)Roller voor het toepassen van de epoxy en Rollen materiaal, Rollen Glasvezel of rollen carbon fiber als in bulk.
Om glasvezel b.v. te gebruiken plaats je het in een mal voor de vorm en gebruik je de epoxy om deze vorm te behouden en versterken. Waar nodig plaats je extra glasvezel en epoxy om te versterken.
Triplex noem je triplex en niet berken hout, triplex is een merknaam voor een composiet. Tenzij er een triplex boom ergens staat :+

@vdvoort, triplex noem jij misschien hout maar het is gewoon een composiet materiaal (composiet is het kenmerk van het matriaal niet een naam), me moeder noemt de ipad ook een laptop?
Is de ipad daarom een laptop? Wat jij het noemt is niet the point, get the point? :) Gewapend beton noemt met gewapend beton en het is een composiet maar het heet niet composiet. Bamboe noemen ze hout maar het is een grassoort. Volgens mij mag je op tweakers wel meer verwachten van mensen dan 'ja ze noemen het zo, dus het is zo'. }>

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 18 december 2013 13:39]

Ugh... triplex noemt men gewoon hout en niet composiet hout wat het technisch wel is. Of bijvoorbeeld gewapend beton noemt men ook niet composiet beton. Get the point?
Er bestaan zelfs fietsen waarvan het frame gemaakt is uit bamboe. Ik heb er onlangs nog een reportage over gezien. Het is een heel sterk en licht materiaal.
Krassen op de achterzijde kun je er mooi uit schuren, tot het materiaal uiteindelijk te dun wordt.
bamboe is sowieso al vochtbestendig.
Allesbehalve uniek...
De ADzero was er vorig jaar al, en is geheel van bamboe gemaakt. (Althans, de buitenkant natuurlijk.)
Homepage en een makkelijker overzicht.
Laten we zeggen uniek binnen de grotere smartphone fabrikanten.
Normaal gesproken wordt er metaal/glas/plastic gebruikt.
De manier van samenstellen via de Moto maker en het gebruik van hout maakt het voor velen denk ik toch uniek.

[Reactie gewijzigd door steefmek op 18 december 2013 10:34]

ADzero is nog steeds niet uitgebracht hoor...
Dus het is eigenlijk wel uniek.
Ze zijn zelfs met de ontwikkeling ervan gestopt.
Ik denk dat ze er niet in slaagden om de behuizing stevig genoeg te maken.
NTT DoCoMo SH-08C smartphone

..uit 2011, dus om dit nu uniek te noemen?
Een foto van een hipster in hipster kleren op een hipster fiets en met een hipster telefoon... :+

Ik kan m'n lach nauwelijks inhouden. :P +100 dollar voor een 'houten' achterkant.. _/-\o_
Wel Fancy!

Zou het ook zo zijn, dat het goed vochtwerend is?
Goed afgewerkt bamboo kan zeker goed tegen water.

ik vind dit een hele mooie telefoon, jammer dat hij niet naar nl komt.

Maar ik zou dit veel vaker willen zien, omdat als het echt hout is alle telefoons anders zijn en denk dat het mooier word nadat hij slijt net als een echt houten tafel.
Goed afgewerkt bamboo kan zeker goed tegen water.
Je hoeft zelfs niet veel af te werken. Kaal bamboo zal het langer uithouden dan de phone zelf.
Het inwerken van vingerafdrukken of vocht lijkt me op te lossen, zo heb ik zelf ervaren met een teak fineer wand in de badkamer: met 4 lagen botenlak voelde je het reliŰf nog goed, maar zag het er na jaren stoom, sop en kindervingertjes nog strak uit. Dan moet een smartphonemaker als Moto dat ook kunnen lijkt me.

Het gegeven dat hout sterk uitzet en krimpt bij temperatuurschommelingen daarentegen lijkt me wel een uitdaging. Normaal gesproken los je dat op met bewuste kieren of flexibele vulling (kit-achtig) maar dat lijken me bij een smartphone minder gewenste oplossingen...

Anyhow, als Moto denkt dat ze het betrouwbaar voor elkaar hebben, ben ik de eerste om dat gaaf te vinden _/-\o_
Het valt me op dat alles overal steeds terugkeert: grijs, zwart, wit en nu krijgen we hout :) Dit zowel op apparatuur, als auto's, gadgets etc. Bijna gek dat niemand eerder met hout is gekomen voor een smart phone.

Dit is zo strak en simpel, ik denk dat de designers bij Samsung zich wel door het hoofd kunnen schieten dat ze dit niet zelf bedacht hebben :p

[Reactie gewijzigd door jGS op 18 december 2013 09:02]

Designers bij Samsung die dingen zelf bedenken :+
De meerprijs is aan de man, maar gezien het materiaal niet meer dan logisch. Zoals al door Motorola aan is gegeven is er maar een beperkt aantal stuks waar alle kosten uit moeten worden gehaald. Het bamboe moet behandeld worden, de manier het wordt gedaan. Alles zit in die 100 euro. Daarvoor krijg je wel een echt iets unieks. Ik vind het schitterend, hopelijk krijgt de internationale markt ook de kans deze Limited Edition te kopen.
Bamboe/hout heeft daarnaast wel een paar voordelen em nadelen t.o.v. andere materialen zoals alinimum en plastic:
- lichter
- hard
- breekt minder snel (heeft veel weerstand) dan plastic
Echter:
- niet krasbestendig
- als het hout versplinterd door een val dan kanen splinters krijgen.
- rotting bij beschadiging
Het is niet hetzelfde als normale hout. Gegevens hoe sterk bamboo wel kan zijn: http://bambus.rwth-aachen..._properties/referat2.html
Een hele verademing na al dat plastic, glas en metaal (en dat leer/rubber). Vind het ook echt een eye catcher!

Vraag me echter wel af hoe het aanvoelt, zou het een gevoel hebben van hout, of zit er te veel lak enzo op.
Ik ken iemand die heeft een houten achterkant laten maken voor zijn iPhone, door zijn schoonzoon. Het logo van onze motorclub zit daar ingefreesd. Ziet er erg mooi uit. Maar het hout verkleurd wel door gebruik. Er zitten vaak vocht, zouten en zuren aan je handen die het hout aan tasten. Ben benieuwd hoe deze zich hou(d)t op de langere termijn. Maar zeker mooi.
Geen houten versie, maar een met een achterkant van hout. Zelfs de randen zijn niet van hout. Dus, pak een smartphone waarvan je de cover kan verwisselen, maak een cover van hout en je hebt een houten versie :?
Moet zeggen dat het er best mooi uitziet dat wit met hout.
De houten versie van de telefoon is gemaakt van bamboe
Bamboe != hout. Zie deze link.
Hout is het voornaamste bestanddeel van houtige planten: (vooral) bomen en struiken. Botanisch gezien is hout het door het cambium geproduceerd secundaire xyleem van zaadplanten. Volgens deze definitie zijn de houtige weefsels van bijvoorbeeld palmen geen hout in de strikte zin.
In de strikte zin heb je gelijk, hier heb je een schouderklopje...

Je snapt zelf denk ik wel dat bamboo hout is in de volksmond omdat het simpelweg beter bekt. Daarnaast snapt iedereen wa men bedoelt.
Wat een foto... het woord Hipster druipt eraf. In mijn ogen ligt het er iets te dik bovenop.
Dacht overigens eerst dat het een opa was die achter en rollator staat; dat past anders ook goed bij deze skeuomorphische uitstraling; in de zin van de houten radio's, omdat er destijds geen goede alternatieven waren om een product vorm te geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True