Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 155 reacties

Google brengt de Motorola Moto X begin februari in Europa uit. De smartphone komt onder meer op de Franse en Duitse markt voor 399 euro, evenveel als de Nexus 5. De telefoon zal niet naar Nederland komen.

Met een prijs van 399 euro is de Moto X even duur als de Nexus 5, die in Nederland 399 euro kost. De telefoon zal niet naar Nederland komen, zegt de distributeur. "Vooralsnog staat er geen Nederlandse lancering gepland." De telefoon is in Europa alleen te verkrijgen in het wit en in het zwart. In Amerika kunnen gebruikers zelf kiezen welke kleuren de behuizing en de knoppen hebben, evenals het type materiaal, maar waarschijnlijk zou de levering van die custom-telefoons vanuit de Verenigde Staten te lang duren.

De Moto X is een duurdere variant van de Moto G. De Moto X heeft een 4,7"-amoled-scherm in plaats van het 4,5"-lcd van de Moto G. Dankzij het amoled-scherm kan Motorola een functie gebruiken om notificaties altijd op het scherm weer te geven, in plaats van enkel als de gebruiker het scherm inschakelt, zonder veel in te leveren op de accuduur. Bovendien luistert de Moto X continu of de gebruiker 'Ok, Google Now' zegt. Als dat gebeurt, schakelt de telefoon zichzelf in om andere stemcommando's uit te voeren. Daarnaast registreert de telefoon of de gebruiker in de auto zit en schakelt dan automatisch functies in, zoals voorlezen van berichtjes en automodus in de software.

De Moto X draait op een dualcore-Qualcomm Snapdragon S4 Plus-processor, bijgestaan door een werkgeheugen ter grootte van 2GB. De Amerikaanse versie onderscheidt zich doordat gebruikers voor de aankoop kunnen kiezen uit een palet van kleuren voor achterkanten en knoppen. Die worden echter gefabriceerd in de Verenigde Staten, waardoor het onduidelijk is of het zelf samenstellen van de telefoon in de Europese variant ook beschikbaar komt.

Update, 13:20: Inmiddels is bekend dat de Moto X vooralsnog niet in Nederland zal worden uitgebracht. In dit artikel stond een prijs genoemd van 429 euro, maar Motorola zei later dat de prijs 399 euro wordt.

TelefoonMoto XMoto GNexus 5
Afmetingen 129x65x10,4mm 130x66x11,6mm 138x69x8,6mm
Gewicht 130g 143g 130g
Soc Qualcomm S4 Plus ('X8') Qualcomm 400 Qualcomm 800
Cores 2x Krait @ 1,7GHz 4x Cortex A7 @ 1,2Ghz 4x Krait @ 2,3GHz
Gpu Adreno 320 Adreno 305 Adreno 330
Scherm 4,7", amoled 4,5", lcd 5", lcd
Resolutie 1280x720 pixels 1280x720 pixels 1920x1080 pixels
Opslag 16GB 8GB 16GB
Prijs (VS) 399 euro 179 dollar (in NL 199 euro) 399 euro

Moto X

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (155)

Waarom zou iemand hiervoor kiezen ipv een nexus?? :?
Ja dat vraag ik me ook wel een beetje af helemaal omdat de prijs ook nog eens hoger is.
Op Cnet staat nu een editor's note met de mededeling dat dit toestel circa ¤ 399,- gaat kosten. Voorlopig komt hij uit in Frankrijk, Engeland en Duitsland, onder andere te bestellen via Amazon :+
Link naar het bedoelde artikel: http://news.cnet.com/8301...bruary-for-380-399-euros/
Ik ga voor de Moto X :)
De main focus lag in het customizen wat dus alleen in de VS mogelijk is (echt super super mooi en netjes gemaakt trouwens)... zonder dat blijft een mid end mobieltje met een high end prijs over ja. Maar, dat haalt niet weg dat nog steeds een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan tal van andere mobieltjes op de markt en je deze motorola wellicht op andere delen van de markt zult vinden dan de nexus 5. Persoonlijk zou ik dus ook de n5 aan iedereen aanraden, maar meer keus (ander soort scherm, notificaties, valt anders in je hand, ander materiaal) is op zich voor iedereen mooi :D .
429 euro vind ik niet meteen een high-end prijs. Eerder mid-end. High end prijzen zijn vaak 600+ euro (zie iPhone, Galaxy Note, Nokia 1520, etc).
Prijs is aan de hoge kant, maar opzich wel redelijk. Laten we vooral niet vergeten dat de N5 een geweldige telefoon is voor een behoorlijk lage prijs. Hoewel ik denk dat de prijs kort na introductie wel een paar tientjes zal zakken, snap ik de introductieprijs wel.

Daarnaast kan je je ook net zo goed afvragen waarom mensen in vredesnaam nog een iPhone 5(s), S4 of een HTC one kopen als je ook een N5 kan hebben voor veel minder geld..
Micro-SD is voor veel mensen belangrijk -> S4 of Z1.
Als premium behuizing (glas, alu) belangrijk is -> One of Z1
Als je AMOLED wilt omdat contrast -> S4
etc. etc.
De N5 is zeker een goed toestel, maar er zijn genoeg redenen te bedenken om een ander toestel te kiezen.

Deze Moto X snap ik echt niet. Het scherm is iets groter en is AMOLED geworden, hij heeft 8GB extra intern geheugen en de CPU presteert geloof ik niet veel anders (2Xkrait vs. 4XA7). De prijs van 430 euro vind ik dan ook redelijk gestoord. 270-300 had mij redelijker geleken.

Kom op, voor 430 koop je een S4, voor 30 extra een Z1 of One
En inderdaad de N5 voor 400.

[Reactie gewijzigd door hjkv op 14 januari 2014 13:41]

Micro-SD is voor veel mensen belangrijk.
Is dat zo? Ik kan in alle eerlijkheid niet zeggen dat ik ook maar 1 keer iemand daadwerkelijk heb horen zeggen dat ze MicroSD op hun telefoon zo belangrijk vinden. Ik denk dat het overgrote deel van de mensen met een MicroSD slot op hun telefoon er 1 keer een kaartje met voldoende capaciteit indouwen en die er vervolgens nooit meer uithalen. Dan is een telefoon met dezelfde hoeveelheid flash geheugen on-board dus net zo prima (of beter zelfs, gezien de hogere snelheden van on-board flash).
Maar dan moeten die toestellen er wel zijn. Ik hoef inderdaad geen MicroSD meer als het toestel 64GB intern heeft.
Helaas komen vrijwel alle high-end toestellen nog steeds uit met een zeer karige 16GB, dus 10GB effectief.
Z1, S4, Nexus 5, iPhones (als je niet blut wilt worden)

En dan zie je nieuwsitems over 128GB flashchips voor telefoons.
Of over de prijsverschillen tussen 16/32/64GB chips.
http://mashable.com/wp-content/uploads/2012/09/iSuppli.jpg
16GB - 10 dollar
32GB - 20 dollar
64GB - 40 dollar
Ik wil met alle liefde 30 euro meer betalen voor een 64GB versie. Ook 50/60 euro vind ik geen probleem.
Als je echter ooit een 64GB versie ziet (er is een S4 64GB) is die meestal honderden euro's duurder dan de 16GB.
De S4 32GB is in de pricewatch al 150 euro duurder dan de 16GB. Terwijl de kosten 10 dollar hoger zijn!

[Reactie gewijzigd door hjkv op 14 januari 2014 13:15]

Gemakkelijk geld verdiend voor de makers, nietwaar?

Zie ook Moto G 8GB vs 16GB.
Voor Apple is dat zeker waar.
Voor andere merken denk ik niet. Als je ziet hoe slecht de 32 en 64 versies van bv. de S4 leverbaar zijn en hoe laag hun populariteit is in de pricewatch, denk ik dat ze er niet veel extra op zullen verdienen. De toestellen verkopen gewoon niet.
Als ze nou wat redelijkere meerprijzen zouden vragen, zou er wel meer verkocht worden.

Mijn voorstel:
S4/Z1 16GB - 450 euro
S4/Z1 32GB - 480 euro
S4/Z1 64GB - 520 euro

Dan denk ik dat alle 3 versies aardig zullen verkopen. Dan verdienen ze op de 32GB 20 euro extra en op de 64GB 40 euro extra.

[Reactie gewijzigd door hjkv op 14 januari 2014 14:04]

Niet iedereen heeft er genoeg verstand van om te weten wat ze nodig hebben. De 32GB van mijn One X is meer dan zat. Maar ik maak niet elke week een backup ervan. En aan cloud doe ik niet (zo min mogelijk) met mijn prive. Wat gebeurd er nou. Toestel start opeens niet meer op, dood. Boardswap en alle files weg.
Ik heb tevens een Z10, overkwam hetzelfde, start opeens niet op, ook dood en boardswap. Maar MicroSD eruit en verder geen zorgen. Daar is dat voor (o.a.).
Als er iemand zich afvraagt wat ik met de toestellen heb gedaan: overmatig Iron Man 3 spelen! Toestellen worden te heet en gaan dood. Valt gelukkig onder garantie.
Wat ik wel mooi vind aan de Moto X is dat deze met een 4.7" scherm kleiner is dan de Moto G met een 4.5" scherm. Ondanks dat ik het een mooi toestel vind, en het zeker wel zou willen hebben.. is het voor deze prijs te onaantrekkelijk. (of anders gezegd: er zijn aantrekkelijkere alternatieven in deze prijsrange)
Zeker waar! LG is daar pas goed in :P
Ik denk dat LG goede zaken zou doen met een 4,3" LG G2 Mini.

Dat vind ik ook zo jammer aan mijn Z1 en de opkomende Z1 compact: De schermranden zijn zo groot.
MicroSD is traag en de implementatie in Android is afschuwelijk. Het is onduidelijk in het bestandssysteem welk station nu intern of extern is, veel apps laten niet toe om te kiezen waar je bestanden wilt opslaan, zelfs in Android zelf niet, apps worden altijd intern geïnstalleerd (met reden, maar voor bv een Galaxy S4 16 GB is dat een probleem). MicroSD's gaan ook al eens kapot, vooral als ze al verschillende generaties mee gaan, en dan ben je mooi al je bestanden kwijt.

Van iedereen die ik ken met een microSD slot in hun telefoon, gebruikt bijna niemand het en heeft de helft er zelfs geen kaartje in steken. Maar dat zijn dan wel geen technische leken.

Volgens mij is microSD alleen wenselijk als je veel video's lokaal wilt bekijken en kopieert van bv een pc. Dat is een wel heel specifieke toepassing en daarom vind ik het ook belangrijker dat een tablet een sd slot heeft dan een smartphone. Voor een telefoon is het de moeite en plaats niet waard.

Edit: hjkv, echt veel heeft het niet te maken met de Moto X wat ik zei :-). Bij mij in het gezin heb ik al wel 2 microSD's moeten vervangen, vandaar mijn afkeer ervoor. 32 GB is voor mij ook het minimum dat een telefoon moet hebben, en bij de juiste toestellen valt die meerprijs mee, niet ¤100 zoals op een iPhone.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 14 januari 2014 22:35]

Ik heb nooit problemen gehad met snelheid of betrouwbaarheid van MicroSD. 16GB is gewoon te weinig voor een telefoon. Netto blijft daar 10-12GB van over. 2GB aan apps, 2GB aan foto's (inclusief alle meuk die je via whatsapp krijgt) en 6-8GB aan muziek en het is vol.

Zoals ik hierboven heb gezegd, heb ik geen behoefte aan MicroSD an sich, maar wel aan de opslagcapaciteit. Het is alleen maar gestoorder dat telefoons nog 16GB zijn als je de NAND prijzen ziet. (zie wederom hierboven)

-edit- Ik zie niet in waarom MacPoedel een -1 moderatie krijgt. Hij doet gewoon mee aan de discussie, dus imo is dat een +1

[Reactie gewijzigd door hjkv op 14 januari 2014 17:14]

Bij een iPhone is het heel simpel, omdat je IOS wilt en geen Android.
Betreft Android platform geef ik je gelijk. Nexus 5 is toch de beste keuze met de beste software ondersteuning. Dit kan je bv niet zeggen van Samsung S4.

Maar goed 7 van 10 mensen kopen een telefoon om emotionele redenen.
Ik denk dat het bij een iPhone ook vooral om de naam, uiterlijk en grootte gaat. Veel iPhone gebruikers die ik ken hebben deze vooral vanwege de grootte. Daarom was ik ook aangenaam verrast door de nieuwe Sony Xperia Compact.

Verder zou ik deze Motorola niet eens in beschouwing nemen vergeleken bij de N5...persoonlijk uiteraard, maar bang-for-bucks-wise is de Moto gewoon niet erg aantrekkelijk, zeker vergeleken met de ook hierboven weergegeven N5. Vooral de processor en pixel hoeveelheid!

*edit* wacht ff......hoezo is dit offtopic/irrelevant??? Als iemand het er niet mee eens is, comment dan gewoon!

[Reactie gewijzigd door exmatproton op 14 januari 2014 12:04]

Ik heb 4 jaar geleden een iOS-telefoon gekocht, omdat ik destijds iOS veel prettiger werken/bedienen/gebruiken vond dan al het andere op de markt. Inmiddels heb ik ook al een tijdje een Android-apparaat (inmiddels met Android 4.2.4), en als ik een nieuwe telefoon koop wordt het weer een iOS-telefoon. En dat is niet omdat ik kies voor de naam, uiterlijk en/of grootte; dat is puur en alleen vanwege de door mij ervaren bedieningswijze c.q. gebruikersvriendelijkheid.
Toch kunnen IOS-gebruikers me nooit duidelijk vertellen wat er dan zo onhandig of ongemakkelijk is aan Android. Ik begrijp het oprecht niet.
Ik vind het onhandig dat mijn HTC one X achterloopt met updates ten opzichte van de nieuwste beschikbare Android versie.
Ik vind het onhandig dat ik een kabel moet pakken om muziek op mijn htc one x te krijgen. Ik vind het onhandig hoe de notificaties werken in android. Ik vind het onhandig dat mijn notificaties niet met mijn macbook synchroniseren. Ik vind het onhandig dat al mijn passwords niet met mijn macbook synchroniseren (Van bijv Wifi netwerken). Ik vind het ongemakkelijk dat de muziek app van Google de helft van mijn muziek is kwijtgeraakt, terwijl de app van HTC ze wel kan vinden. (Ik prefereer eigenlijk de google app, maarja...)
Ik vind het onhandig dat ik instellingen voor notificaties in de app zelf moet doen en dus iedere app moet openen waarvan ik iets wil veranderen.

Ik kan zo overigens vrij lang doorgaan. Mijn geschiedenis met android is: HTC Desire, Desire Z, One X. Mijn geschiedenis met IOS: iphone 3g, 4 en nu op het moment iphone 5.
Een iphone koop ik en kan ik na het downloaden van een aantal apps volledig in gebruik nemen. Een android koop ik om er vervolgens achter te komen dat ik nooit tevreden ben met de plaatsing, looks of werking van bepaalde widgets e.d. Wat ik hiermee bedoel is: Je blijft aan de gang met dat ding aanpassen en instellen en het is nooit goed.

Veel mensen kijken mij raar aan als ik zeg dat ik iphones fijner vind en dit zijn vrijwel altijd mensen die nog nooit een iphone langer dan 1 uur gebruikt hebben.

[Reactie gewijzigd door Huppol op 14 januari 2014 15:04]

Koop dan ook geen HTC meer, ik hoop dat je na die One X wel je lesje geleerd hebt. Zoals al eerder gezegd, de enige high end telefoon die je met Android momenteel moet kopen is de Nexus 5. Tenzij dat formaat je echt niet aan staat, wil je groter neem dan een Note 3, kleiner was moeilijk tot de Xperia Z1 Compact uit komt. Maar die hebben ook wel hun tekortkomingen.

Wat je trouwens "moeilijk" vindt: er zijn genoeg manieren om bestanden via een draadloos netwerk op een Android telefoon te krijgen (Airdroid, netwerkmappen, Dropbox, Drive). Notificaties: Mightytext en Chrome als browser. Wifi-paswoorden synchroniseren: wil je dat wel? En als je een Chromebook zou hebben, gebeurt dat ook, je kunt moeilijk HTC verwijten dat ze niet in het Apple ecosysteem zitten. Als je nu volledig naar het Google ecosysteem zou gaan, heb je ook dingen die bij Apple niet mogelijk zijn, maar natuurlijk moet je in een vis-noch-vlees situatie zaken missen.

En wat dat uiterlijk betreft, je kunt het homescreen ook gewoon leeg laten en gebruik geen widgets, alleen de app drawer. Dat is toch ook maar gek dat je het Android systeem verwijt dat je het uiterlijk kunt veranderen. Als je niet houdt van dingen veranderen, verander ze dan niet. Ik vind dit zoals zeggen dat je de ene auto liever hebt omdat die alleen in zwart en grijs bestaat, en de andere moet je teveel kiezen of je nu rood, blauw, oranje, wit of groen wilt, maar die er ook in het zwart of grijs is.
Ik heb er na meer dan 1 uur dan ook schoon genoeg van. :) Voor mijn werk moet ik helaas wel eens iphones en ipads instellen. Wat mij bijzonder irriteert is dat je software op een PC nodig hebt, om, zoets simpels te doen als fotos naar het toestel te transplanteren. Daar begin ik dus echt niet aan. Alleen om dat Jobs in zijn wijsheid heeft besloten dat USB Mass Storage 1 richtingverkeer is? Mij niet gezien... Wel zeer bewonderenswaardig is de geweldige touch respons, die is bij Apple spul nog steeds onovertroffen.
Als je software gaat installeren om foto's van een iPad of iPhone te halen, dan ben je aardig stil blijven zitten. Volgens mij hebben we daar photostream of andere clouddiensten voor.
Enige waar je dan nog software voor nodig hebt is voor iBooks en boeken die niet uit de store komen. ( omdat Apple het toch nu toe verdomd om dat net zoals iTunes match etc. te laten werken.)

Ik zou je dus aanraden om het eens langer dan een uur te gebruiken en je er iets in te verdiepen.
Nee, want ik ga de IPad van een klant niet aanmelden voor een clouddienst, alleen maar om even wat foto's om te zetten. ALLE USB apparaten met storage zijn 2 richtingverkeer. Alleen Apple blokkeert het uploaden van content via USB, en nu vind jij dat IK iets verkeerd doe?

edit: ik zie nu pas dat je het hebt over "van een Ipad halen". Het gaat juist om ze "op de ipad te krijgen". Wie gaat nou foto's knippen met een tablet...

[Reactie gewijzigd door conhen op 15 januari 2014 20:01]

Mijn HTC One X werkte na een tijdje niet meer als USB mass storage hoor. Dat doet HTC tegenwoordig via HTC Sync. Ik weet niet hoe dat bij Samsung en consorten is. Bij de Nexus zal het waarschijnlijk nog wel gewoon kunnen.

Maar het argument mass storage, wat voor veel tweakers een 'sterk' argument is geweest gaat al lang niet meer helemaal op!

Ik heb mijn One X destijds o.a. geflashed voor mass storage, maar voor de normale consument is dit natuurlijk geen optie.
Ik heb hier een One X met de laatste officieele software. Werkt zowel onder Linux als Windows zonder extra software als HTC Sync. De drivers die nodig zijn zitten gewoon in het OS op je pc.
Dat is zeer vreemd dan. Als je googled zie je dat deze optie voor zeer veel mensen niet meer werkt na de jelly bean update. Heb jij geluk gehad misschien.
Ik heb het net even weer geprobeerd. En het werkt gewoon, alleen wordt niet meer mass storage gebruikt, maar MTP. Misschien dat dat bij sommige mensen het verschil maakt. Maar hier werkt het onder Linux, Windows, mijn 5jr oude Samsung tv en mijn el cheapo auto radio met usb heeft er ook geen problemen mee. Verder weet ik niet waar ik het aan moet hangen.

Android 4.2.2
HTC Sense 5.0
Softwarenummer 4.18.401.2
Het zou moeilijker zijn. Dat krijg ik tenminste te horen van veel vrouwen die daarom voor iPhones gaan.

Het is wel waar dat android complexer is doordat het meer mogelijkheden biedt. Apple zorgt er wel voor dat de klanten netjes in hun dranghekken in toom worden gehouden; geen complex gedoe met file browsers of moeilijke instellingen, want die heeft een iPhone gewoon niet.
Leuke vraag, ik gebruik al jaren Android op high end apparaten en kan er echt mee lezen en schrijven. Maar daarnaast heb ik een ipad3 en die ervaar ik ook als gebruiksvriendelijker. Het is erg moeilijk om je vinger erop te leggen maar ik denk dat het een combinatie van het volgende is:

- Één hardware knop (zowel een vloek als een zegen)
- Geen app drawer en geen shortcuts naar apps
- Instellingen lijken eenvoudiger
- Stock iOS apps werken intuïtiever dan de Google tegenhangers
- Airplay is een killer feature. (voor mij)

Android is voor mij een groot nerdfestijn, alleen daarom blijf ik het gebruiken.

[Reactie gewijzigd door oef! op 14 januari 2014 18:52]

Je hebt in ieder geval geen 4.2.4 aangezien die helemaal niet bestaat. Mag ik vragen welke telefoon je nu hebt dan? Ik vind persoonlijk een high-end android telefoon fijner werken dan een iPhone. Maar android op een low-end telefoon komt er bij niet in. Misschien dat KitKat enige verbetering geeft maar ik vind het hakkelende en stotteren van de interface echt verschrikkelijk.
Probeer de Moto G eens zou ik zeggen, 160 EURO voor 8GB of 200 EURO voor 16GB. Daar is weinig op af te dingen en Android draait als een trein.
Ik heb zelf een iPhone 4 (op iOS 7) en een nexus 7 (2012) met android 4.4 , en om heel eerlijk te zijn zal het me een zorg zijn welk OS ik gebruik. Voordeel van android is dat ik de vrijheid heb om mijn eigen app te bakken en er op te zetten, iets wat ik op de iPhone toch wel mis.
Als je kunt leven en tevreden bent met de standaard 'out-of -the-box' geboden functies dan is dat inderdaad de beste keus voor jou.

Android is nu eenmaal veel meer aan te passen aan zeer uiteenlopende gebruikers(wensen/eisen)
Dat heeft tot gevolg dat Android minder gebruiksvriendelijk is zolang je de telefoon nog niet zo hebt aangepast als jij 'm wil hebben ;)

En daar heb je meteen het grote voordeel van Android: Aanpasbaar aan de wensen/eisen van de gebruiker!
Ik denk ook dat nog altijd het merendeel van de Androidbezitters geen idee heeft wat Android is: "Ik heb een Samsung."

[Reactie gewijzigd door valpa op 14 januari 2014 12:13]

Praktisch elke Android gebruiker in mijn buurt, jong en oud, technisch en niet-technisch, snapt dat hij of zij Android op z'n telefoon/tablet heeft staan. Dat is natuurlijk niet representatief voor heel Nederland, maar ik zou zeggen dat jouw bewering niet klopt :P
Same here! Het is eerder zo dat de apple gebruikers "in mijn omgeving" niet weten dat er iOS op hun toestel draait. Net zoals hierboven niet representatief voor heel Nederland, maar het geeft wel te denken.
Je associeert high-end met toestellen die simpelweg extreem overpriced zijn. Niemand gaat ontkennen dat de Nexus 5 high-end is, sterker nog, één van de beste telefoons momenteel op de markt vanuit hardwarematig perspectief. De Nexus 5 is verkrijgbaar voor ommenabij de 400 euro. Ik concludeer hieruit (ook als je kijkt naar de productiekosten) dat 400 juist een goede (en eerlijke) high-end prijs is, en dat de concurrerende telefoons geprijsd rond de 600 euro simpelweg belachelijk duur zijn.
Qua rekenkracht is de Nexus 5 inderdaad high end, maar het is duidelijk dat de N5 op andere fronten niet van hele hoge kwaliteit is. De camera is ver onder de maat, het scherm heeft matige kijkhoeken, de batterij is niet fantastisch vergeleken met high end toestellen en de speakers zijn behoorlijk matig, etc. De complete telefoon is daarom naar mijn inziens niet helemaal high end.
De camera is één van de betere op de markt (zie diverse youtube filmpjes en vergelijkingen. Vooral video is goed). Er zijn misschien enkele betere exemplaren, maar de camera is zeker niet slecht.

De batterij is zelfs subliem goed. het is misschien "maar" een 2100mah, maar dit ding gaat wel 3 dagen mee op 3g (pushmail, wifi aan). De automatische helderheid van het scherm is nogal aggresief ingesteld (vaak té licht). De kijkhoeken lijken mij niet slechter dan diverse andere high end schermen.

Met de speakers is niet echt veel mis, maar er zijn inderdaad telefoons van ¤99 (vb. acer) met 2 front-speakers en daardoor een beter geluid hebben.
T.a.v. de batterij van de Nexus 5: mijn batterij gaat bij redelijk gebruik (bellen, sms'en, internetten) makkelijk 2 dagen mee. Met de kerst toen ik er bijzonder weinig mee deed (wat sms'en en bellen, bij elkaar een uur screentime of zo en wel met continue Wifi aan) zat de batterij na 7 dagen nog op 20%.

Als ik weg ga zet ik Wifi wel altijd uit en GPS staat ook altijd uit. Ik gebruik de Nexus als mobiel kantoor en niet om te gamen/video kijken, dus het kan best zo zijn dat de batterij bij dergelijk gebruik wel tegenvalt.
De N5 is dan ook de enige telefoon die zo goed als zonder winstmarge wordt verkocht. (moto g heeft ook een minimale winstmarge) Doel van google's Nexus is ook niet om rijk te worden uit productverkoop, waar dat bij samsung, htc, sony, lg en apple allemaal wel het geval is. (weet niet wat het doel van nokia is, maar volgens mij niet zozeer winst als wel marktaandeel WP vergroten)
Het is helemaal geen een eerlijke prijs! Google kan bewust de Nexus serie tegen kostprijs verkopen of zelfs daaronder. Google verdient namelijk (veel)geld aan de profielen van de Nexus apparaten. Immers zijn de gebruikers van de diensten zoals Gmail en Maps het feitelijke product. De miljarden winst worden gegenereerd door de waardevolle informatie(statistieken, voorkeuren, geo info, etc. etc) te verkopen. De overige partijen zoals Samsung, HTC en Sony verdienen alleen hun geld met de verkoop van de hardware(lees: marge) en wat extra trial meuk en pre-ingestelde favorieten/links in de software. Het is daarom ook verklaarbaar waarom iedere partij zijn eigen skins en features meegeeft om nog enigszins onderscheidend te zijn van de Nexus apparaten.

Neemt niet weg dat de Moto X eigenlijk al DOA is. Toestel is veelste laat op de europese markt gezet. De toptoestellen van vorig jaar zijn nu ook al sterk in prijs gedaalt waardoor je voor nagenoeg hetzelfde geld bijvoorbeeld een S4 kan kopen. Naast prijs is dus timing van een product uitermate belangrijk.

[Reactie gewijzigd door Miki op 14 januari 2014 14:04]

Klopt, maar de processor zit ook in een HTC One S welke alweer 1.5 a 2 jaar oud is en voor 260 euro te koop is.
Het scherm en features zijn beter en de processor is iets aangepast
maar voordelen boven de nexus zie ik ook niet.
  • Batterij gaat langer mee
  • (Waarschijnlijk) verkrijgbaar in winkels (sommige mensen houden niet van internetshoppen
  • Heeft 4.4 update gekregen voordat de nexus 4 / 7 / 10 die kregen
  • X8 processor kan op grafisch vlak goed mee met de highend
  • ietsje kleiner dan N5 (voor mensen die de N5 net iets te groot vinden)
  • Camera is beter (altijd een pijnpunt bij nexus toestellen)
(note: ik zou zelf ook de N5 nemen, maar slecht is deze zeker niet)

[Reactie gewijzigd door graverobber2 op 14 januari 2014 11:52]

De Nexus 5 is ook gewoon te krijgen bij winkels. (Mijne is van de Mediamarkt bijv..)
In België heb ik hem nog niet gezien.
Ik heb de Nexus 5 in België ook al in de MM gezien hoor, die van Mechelen.
Kan zijn, aanbod durft nogal verschillen tussen vestigingen
• Accu gaat inderdaad langer mee, maar dat is niet zo gek gezien de hogere specificaties van de N5, terwijl de accu capaciteit nagenoeg gelijk is
• N5 is gewoon verkrijgbaar in winkels
• Hoe is dat een voordeel boven de N5?
• Inferieur aan de N5 dus ook geen voordeel
• Dat is voor ieder persoonlijk
• Camera is niet beter (alleen heeft de Nexus serie blijkbaar een naam gekregen, waardoor mensen zoals jij blijven roepen dat de camera niet goed zou zijn terwijl dit niet het geval is)

Je had wel nog Active Notifications en Touchless Voice Control kunnen noemen, maar over het algemeen zijn er maar weinig voordelen van de Moto X boven de N5.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 14 januari 2014 23:35]

Dit is niet juist. de cpu is ongeveer hetzelfde, maar de GPU is van een adreno 220 naar een adreno 320 gegaan, dit betekent qua gpu een snelheidswinst van bijna 2x.

De moto X lijkt het meest op een iphone, redelijk scherm, redelijke cpu, goede gpu en goede support
galaxy s4 en htc one zijn ook high end en die vind je echt makkelijk rond het prijs punt van 429 euro. dus het is al aardig zeker dat de moto x slecht zal verkopen in nl
Of een moto g, misschien qua specs iets minder, maar voor de meeste mensen meer dan genoeg. En die kost 185 euro, en een nexus 5 ¤349,- een behoorlijk prijsverschil.

Het gaat niet altijd om prijs, uiterlijk, merk, en beleving spelen natuurlijk een grote rol.
Motorola bouwt over het algemeen zeer sterke toestellen. En over de nex5 hoor ik mindere verhalen qua bouwkwaliteit.
De X8 chipset bestaat uit de cpu (dualcore) en de gpu (quadcore). Velen negeren blijkbaar de nieuwe extra chip (dualcore) die 24/7 luistert en "voelt" naar de gebruiker en zo zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. Daar zit ook ontwikkeltijd en kosten in en zie je niet direct in een andere smartphone (als in: geen enkele op dit moment)

Bij de Moto X gaat het niet om benchmarks. Maar om gebruikerservaring (en accuduur).

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 14 januari 2014 15:45]

Inderdaad, ook mijn eerste gedachte. Iemand met een beetje marktingachtergrond zou dit wellicht nader kunnen toelichten. De belangrijkste USP's van de Moto X (customizing, US-based factory) zijn hier minder van toepassing. Enkel de updates naar Kitkat en de andere software tweaks zijn leuk, maar die hebben de Nexus 5 ook.
Het enige 'voordeel' wat ik nog zie in de Moto X zijn de kleine software tweaks over standaard Android van de Nexus (auto modes, 'ok Google') en het Amoled scherm voor de notificaties. Maar of dat genoeg is om de mensen bij de N5 weg te houden, zeker met de hogere prijs van de X, betwijfel ik ten zeerste.

Vind het jammer dat customizing niet hier beschikbaar komt. Dat zou zeker een goed selling point zijn geweest (toch leuk als je phone aansluit bij het interieur van je auto of onzichtbaar is op je bureau).

Ook heb ik een beetje het gevoel van too-little too-late. De telefoon is al even op de markt (ouder dan de N5) en mist gewoon unique features die in de US al sinds launch beschikbaar zijn.
deze jongeman heeft een interview gehad met de CEO van Motorola en volgens mij is het nog gewoon onduidelijk of die customisation ook buiten de U.S. of A. gaat spelen. Wellicht kleine kans, maar zeker niet uitgesloten.

http://www.youtube.com/watch?v=kpqBNn_BfKE
de moto x heeft ook een betere accuduur, wat voor veel mensen belangrijker is dan de iets hogere prestaties van de nexus 5
Ik denk dat Motorola een sterkere naam is dan Nexus, onder de tweakers niet maar onder de standaard consument wel.
Motorola is misschien vanuit het verre verleden (jaren 90?) een bekender merk, maar op smartphone gebied zijn ze in Europa miniscuul. Ik denk niet dat dit een voordeel biedt tegenover de Nexus serie.

Daarbij gaat het bij de Nexus serie ook om de daadwerkelijke producent, welke gevestigde namen zijn: LG, HTC en Samsung.
inderdaad.
Ik heb zelf een Motorola Droid 4 en als ik mensen vertel dat het een Motorola heb zitten ze raar te kijken.
Grappig, Motorola heeft de allereerste "echte" mobiele telefoon geproduceerd, dus echt wel een belangrijke jongen in Telecom land. Google positioneert Mtorola iets onder de Nexus telefoons in de VS, ik weet niet wat de moto-x kost in vergelijking tot de Nexus in de VS maar als die daar ook duurder is snap ik hier niet zoveel van.
Ik denk dat het precies andersom is...

Motorola is idd een naam uit "vroegere tijden". Ik denk ook niet dat er veel "jeugdigen" zijn die dit merk (nog) kennen. En al helemaal niet als smartphone.
Nexus daarintegen is een recente naam, bekend van tablet en smartphone.

En als ik dan de specs bekijk afgezet tegen de prijs, dan zou ik persoonlijk toch echt voor een Nexus gaan.
De naam Nexus kent ook bijna niemand. Veel mensen noemen elke tablet een Ipad, en qua smartphone is het Samsung, Htc, Sony, Iphone.
Ik denk dat het je zal verbazen hoeveel mensen de Nexus kennen, iig van de tablets.
;)
De grootste mobiele provider in België biedt een data-abonnement aan dat geadverteerd wordt als "abonnement voor iPads" (en expliciet niet voor telefoons).

Heb hun callcentre nog opgebeld om na te gaan of ze dit op een of andere manier afdwingen of dat dit gewoon hun manier is om het nut van een data-abonnement aan leken duidelijk te maken.

Madam van de verkoopdienst moest eerst uitgelegd worden wat een dual sim-telefoon is, wist het antwoord vervolgens niet, werkte wellicht op commissie en smeet dus de hoorn op de haak ("een ogenblikje... klik").

Allemaal de schuld van Apple. :P
5 jaar geleden zou ik gelijk geven maar nu kent niemand Motorola nog.
Ik denk juist dat er maar weinig consumenten hier in europa zijn die Motorola (nog) kennen, er is maar weinig uitgebracht door hun.. Heb zelf de Xoom, en vindt het een mooi apparaat, maar support voor de europese versie is ver te zoeken...
De Moto X heeft een dedicated chip voor de spraak besturing, die in de Moto X hardwarematig verder is doorgevoerd dan in de Nexus 5.

De Moto X heeft een top software-hardware integratie.
De Moto X heeft een goede accu duur.
De Moto X heeft een top software-hardware integratie.
De Moto X heeft een goede accu duur.
Dat is zeker ook zo bij de Nexus. En dan zwijgen we maar over de hele waslijst aan pluspunten van de N5 tov de MotoX.
De Nexus 5 geen geen hardware processor voor de voice commands. Dat is wat de Moto X uniek maakt. In slaapstand luistert deze 24/7 naar de phrase 'OK Google Now'.
Een google telefoon die een permanente microfoon heeft is niet iets wat me bijzonder aantrekt om de een of andere reden.
Dat is persoonlijk. Ik vind het wel een kekke feature.
Ja want bij elke Moto X wordt alles 24/7 opgenomen via die microfoon en doorgespeeld naar NSA. Of Illuminati. Of de Borg.

Als je zo paranoid bent, kan je het heus wel gewoon uitschakelen.
Als je zo paranoid bent

zoiets zou standaard UIT moeten staan. Als je dat dan wilt kun je inschakelen. Privacy en google gaan niet samen!
Kennelijk heb je de laatste tijd ook wat nieuws gemist als je de term paranoïde gebruikt.
Ah blijkbaar. Verwijs me dus snel door naar artikels en bronnen waarin staat dat Google systematisch, zonder jouw toestemming gevoelige informatie zwaar misbruikt of verspreidt.

Let vooral op de cursieve woorden.
En kom niet af met de NSA, Google AdSense of je zoekgeschiedenis.

[Reactie gewijzigd door Mlazurro op 14 januari 2014 23:42]

En kom niet af met
fijn dat je zo open staat voor een antwoord ;)
Ik bepaal zelf wel wat ik een inbreuk op mijn privacy vind en wanneer een optie aan of uit moet staan. Geen leverancier die dat voor me hoeft te doen. Een dergelijke diep op je persoonlijke levenssfeer ingrijpende instelling dient standaard uit te staan.
Toch even die NSA waar jij liever niet over wilt praten Kop in zand methode;) .. die had google reeds gehacked en ongecontroleerd toegang tot al hun gegevens. bewezen en hopelijk opgelost. Tot die tijd wist men dus alles van je.. inderdaad wat je zoekt, bezoekt en koopt etc etc..
Dus open je ogen voor de realiteit.
NSA had Google gehackt. Dat maakt Google niet boosaardig of privacy schendend. Groot verschil. Ook Yahoo, Microsoft en Facebook waren de pineut. En zoveel anderen.

NSA hackt(e) het hele internet, dit maakt het internet niet plots misdadig. Je zet blijkbaar het internet zelf niet standaard uit wegens privacyschendend. Heel inconsequent.

En om terug te komen op de Moto X. De USP van dat dit toestel is nu nét de feature waarvan jij zegt dat die standaard moet uitstaan. De logica daarvan is natuurlijk ook ver te zoeken, ook marketingtechnisch.
De USP van dat dit toestel is nu nét de feature waarvan jij zegt dat die standaard moet uitstaan.
DAT is puur persoonlijk. Maar als je privacy niet belangrijk vindt dan zit je met dat toestel goed ;)
En dan zwijgen we maar over de hele waslijst aan pluspunten van de N5 tov de MotoX.
De vraag was dan ook waarom iemand de Moto X zou verkiezen boven de Nexus 5, dus lijkt me logisch dat mensen reageren met punten die de Moto X 'beter' kan.
accuduur van de nexus 5 is teleurstellend
Moto X heeft toch een paar leuke software extra's, ook ded dedicated spraakchip is wel leuk voor in de auto
De redenen waarom ik naar een Moto X aan het kijken was waren:

- Moto Maker (Ik betaal graag iets meer voor een eigen design van een apparaat dat ik 2 jaar bij mij draag)
- Vormgeving. Moto X is aangepast op hoe het in je hand ligt. Vind ik belangrijk, ik heb een iphone en daar vind ik geen gemak
- Meerdere cores voor diverse taken. Ik heb uit benchmarks zien komen dat hierdoor de batterij duur langer is bij normaal gebruik.
- Goede ondersteuning bij voice commands. De reden waarom mensen voice commands nu niet gebruiken is omdat ze niet werken. Ik heb begrepen dat de meest recente high end Experia van Sony uitstekende voice support heeft die ook werkt. Mijn collega heeft hem en gebruikt deze daardoor vaker.
- Vloeiende en goede interface, met slechtere hardware reageert de Moto X sneller en vloeiender dan een Nexus 5 kwam uit reviews naar voren.
- De nexus 5 vind ik eigenlijk iets te groot.

Dit zijn punten waarom ik interesse had in een Moto X.

Nu valt de Moto Maker af en is de Nexus 5 goedkoper. Hierdoor word het voor mij een twijfel punt.

De batterij van de Nexus 5 heb ik enorm veel klachten over gehoord in mijn omgeving, en eerlijk gezegd ben ik het zat om dagelijks te moeten opladen. Daardoor was ik aan het kijken naar de Moto X.

Ik weet alleen niet of ik een betere batterij duur, betere interface en goed in de hand liggen het prijs verschil vind rechtvaardigen.

Dat de Nexus 5 betere hardware heeft vind ik een loos argument dat hier vaker gebruikt word zonder dat het de realiteit raakt: Het is zoals de megapixels race op de smartphone camera's door fabrikanten. We stoppen meer meer meer megapixels in een smartphone, maar foto's blijven bagger bij slechte light omstandigheden, worden niet goed gerenderd en weet ik veel meer. Resultaat is een camera die je nooit gebruikt omdat het niet presteert. Maar we hebben wel 20 megapixels!

Ik wil een vloeiende interface die natuurlijk aanvoelt.

De vraag is, wil ik daarvoor betalen. :)

[Reactie gewijzigd door init6 op 14 januari 2014 17:50]

En raar genoeg vindt ik juist de Moto G helemaal niet fijn in de hand liggen, het was voor mij juist een mooie optie, totdat ik em in het echt zag en in mijn hand had.. Vond bv ook dat de Moto G een veel te groot stuk non-scherm onderaan had.. Dus als de Moto X net zo 'klote' in mijn hand ligt dan hoef ik em ook niet..
Maar ieder zo zijn ding, na mijn Xoom was ik wel geinteresseerd in meer motorolla handhelds, maar Moto G heeft me op andere gedachte gebracht...
Kan je mij eens een linkje geven van een review waarin gezegd wordt dat de nexus 5 niet vloeiend aanvoelt? En liefst in vergelijking met de MotoX.
Ik heb nogal wat reviews van de N5 gelezen en dat het niet vloeiend aanvoelt is niet iets wat ik al ben tegengekomen.
Ik denk dat dit hier ook gaat om een adviesprijs. De N5 kost ook overal ongeveer ~399. Misschien dat je de Moto X snel voor lagere prijzen dan 429 ziet...
AMOLED-scherm met active notifications, betere voice commands, andere kleine toevoegingen in Androidskin, handzamer formaat en betere ergonomie, bijvoorbeeld? :)
Gebruikt iemand ooit voice commands? Ik kan me de laatste keer niet meer herinneren eerlijk gezegd.
zijn leuk voor in de auto
maarja, die werken ook op elk ander android phone mits je de software maar hebt geinstalleerd...
Ook in slaapstand en dus met scherm uit? Zoals dat op de Moto X wel werkt.
Het weergeven van notificaties door het scherm aan te laten gaan is een erg handige feature, dat is wat ik het meest mis als ik van mijn iPhone 5s naar mijn HTC one wissel.
Daarnaast is het toestel kleiner, lichter en heeft een betere accuduur.

Het kunnen activeren van de telefoon met spraak alleen is grotendeels een gimmick. Maar in de auto kan het zeker handig zijn om de navigatie te starten bijvoorbeeld.

Volgens diverse reviews heeft de Moto X ook een beter bereik, wat zeker meespeelt voor betere accuduur.

En de GPU van beide is goed genoeg voor bijna alles.
Daar is gewoon een app voor hoor...
Hoe heet die app?
De batterijduur van de Moto X is veel beter, verder heb je nuttige software tweaks die de NExus 5 niet heeft (en sommige door gebrek van Amoled scherm niet kan hebben).

Maar je hebt een punt.
Omdat 129mm handiger is dan 138mm
Omdat het geen LG is

NB: zou in de vergelijkingstabel niet beter de Moto G 16Gb ipv 8Gb gezet worden ? (229¤)

[Reactie gewijzigd door PaulC op 14 januari 2014 14:27]

Vergeet niet dat dit een lanceringsprijs is terwijl de prijs van de nexus 5 de huidige prijs is.
Waarschijnlijk daalt deze prijs binnenkort onder de nexus 5
maarja, de Moto G is ook niet echt in prijs gedaald, en de 399 was ook de lanceringsprijs van de Nexus 5..
Of voor een G2. De Moto X heeft waarschijnlijk een betere camera dan de Nexus 5, maar daar houdt het verder op. De G2 heeft tov de Moto X een betere batterij, dunne bezels om het scherm, een 1080p scherm en een snellere SoC voor ongeveer dezeflde prijs.

Ik neem aan dat de Moto X dan ook snel in prijs zal dalen. Dan kan het uiteindelijk wel een interessant toestel worden. Op dit moment doe je zelfs met de Nexus 4 een betere koop, met name door de snellere SoC. Tenzij LTE en de camera (incl. geluidsopname functionaliteit) belangrijk voor je is, maar daar staat wel een lagere prijs van de Nexus 4 tegenover (en misschien een lagere garantie van updates, maar ik denk dat de Moto X het daar ook niet verkeerd gaat doen. Bovendien wordt het belang van die updates ontzettend overschat)...

[Reactie gewijzigd door Kenju op 14 januari 2014 13:15]

Op Cnet staat nu een editor's note met de mededeling dat dit toestel circa ¤ 399,- gaat kosten. Voorlopig komt hij uit in Frankrijk, Engeland en Duitsland, onder andere te bestellen via Amazon :+
Link naar het bedoelde artikel: http://news.cnet.com/8301...bruary-for-380-399-euros/
Ik ga voor de Moto X :)
oops 2 x geplaatst

[Reactie gewijzigd door Khitha op 14 januari 2014 15:08]

Omdat MotoX smaller is dan Nexus5 (65 mm ipv 69) en die paar millimeter maken groot verschil voor de vrouwenhand. De prijs/ kwaliteitsverhouding lijkt me ook goed vergelijken met andere telefoons met kleinere scherm. Ik ben al lang op zoek naar een nieuwe telefoon met een scherm van 4.3"- 4.7", snelle processor, goede accu, 2gb ram en 16gb geheugen, minimum 8mp camera en het liefst niet duurder dan ¤400. Dit is het eerste model dat aan mijn eisen voldoet.
De resolutie van het scherm had toch wel wat hoger mogen liggen als je het mij vraagt. OK, 't is een amoled scherm, welke de kleuren enorm mooi kan weergeven, maar toch. In deze tijd zou je toch verwachten dat nieuwe telefoons om z'n minst een full-hd resolutie hebben, nl. 1920x1080.
Het scherm is maar 4.7", waardoor de ppi nog altijd zeer hoog licht. Motorolo heeft hier duidelijk een balans gezocht, door te kiezen voor een 720p scherm heeft het toestel een hogere grafische performance en betere batterijduur! Ik ben persoonlijk blij dat ze niet voor 1080p gekozen hebben, wat enkel marketingtechnisch interesant is.
De iphone heeft nog een lagere resolutie en daar hoor ik niemand over klagen! Het scherm van de moto x heeft een goed contrast (amoled) en als ik de reviews mag geloven een fantastische kleurweergave!
Deze zaken voegen meer toe aan de beeldkwaliteit dan resolutie!
Vreemd dat de moto X met mindere specs duurder is dan de Nexus5.. Ik had de keuze wel gemaakt en dat was de Nexus 5 geworden...

Wel grappig, de Xperia SP heeft ook een dualcore qualcomm op 1,7 ghz en een adreno 320 en kost nu ongeveer 300 euro...
Waarschijnlijk zal de prijs van de moto x nog wel dalen?
Xperia SP heeft andere dualcore en geen aparte "luister-chip".
En geen AMOLED scherm, en niet de laatste Androd versie...

Genoeg verschillen dus die van persoonlijke voorkeur afhankelijk zijn
Eens, maar dat weten wij. De gemiddelde consument niet.

Daar zal prijskaartje toch echt een doorslaggevende factor gaan zijn.
Afgezien van het feit dat de laatste android versie mij weinig boeit zijn de verschillen. In mijn optiek niet zo heeeel groot maar goed ik heb er ook weinig verstand van :)
De moto x heeft een dual core chip met krait 300 kernen zoals in de snapdragon 600. De andere s4 pros van bijv. De xperia SP hebben 2 krait Kernen
Mijn Xiaomi Mi2s heeft mij ongeveer 250 euro gekost. Kreeg ik een Snapdragon 600 voor terug, 32GB geheugen en een ongeveer zelfde scherm.

Waarom zou iemand zoveel extra geld gaan betalen voor een smartphone die mindere specs heeft? Misschien heeft de Motorola een iets betere batterij (aan de andere kant kan ik voor 150 euro bijna 10 extra batterijen voor m'n Xiaomi kopen), maar de customization is hier misschien helemaal niet beschikbaar.
Kan heel simpel zijn. Wie kent er, behalve de ingelichte tweaker, nu echt Xiaomi. In het wild heb ik ze nog niet gezien, in tegenstelling tot de nieuwe Motorola's. En afgezien daarvan zit je met de garantie afhandeling, een zeker merk en wellicht ook nog bouwkwaliteit. Dat laatste kan ik niet over oordelen, aangezien ik de X en de Xiaomi niet in de handen heb gehad.
Omdat online winkelen nog helemaal niet zo ingeburgerd is als je zou denken.

In mijn kennissenkring zijn er verscheidene mensen die denken dat je van online winkels virussen krijgt of dat je bankkaartgegevens gestolen worden. Het merendeel vindt het bizar dat iemand al die "moeite" zou doen in plaats van gewoon naar de winkel te gaan en een telefoon te kopen. En dan zeker een Chinese telefoon, want dat is "goedkope rommel".

Tja.
Wat ik nu nog steeds niet begrijp (misschien een domme opmerking) is dat de Moto X alleen in Amerika leverbaar was. Als je die dingen daar toch produceert en je hoeft ze alleen maar richting Europa te verschepen, wat is dan het issue? Is dat logistiek gezien dan zo'n enorme opgave?
Nu komt ie alsnog in een aantal landen beschikbaar in twee varianten, dus zonder het kunnen customizen van je toestel (wat nu juist het USP was). Hoezo kunnen ze de vraag van Europa niet aan in die fabriek voor customized toestellen? De Moto X is al sinds Augustus 2013 uit, die fabriek draait toch al lang niet meer maximale productie daar? Zou juist verwachten dat ze voor Europa hetzelfde principe als voor Amerika zouden hanteren omdat daar de hype wel weer een beetje over is inmiddels. Maar ja, dat is mijn simpele beredenering die logistiek en marketingtechnisch gezien, waarschijnlijk nergens op slaat :P

[Reactie gewijzigd door Lowizi op 14 januari 2014 10:59]

Het punt is dat de telefoons niet in de VS worden geproduceerd (waarschijnlijk in China), en de covers in de VS. Als je de telefoons voor de VS-markt uit China haalt, vervolgens een makkelijk verkrijgbare cover er omheen doet, dan ben je snel klaar.

Voor Europese toestellen moet je eerst het toestel uit China naar de VS halen, beetje aanpassen en daarna naar Europa halen. Ik snap best dat ze die tussenstap liever overslaan, tenzij ze 100 euro kunnen vragen voor een custom cover.
in ieder geval de assemblage van de gekleurde in de VS:
http://www.informationwee...hone-plant/d/d-id/1111493?
De zwarte en witte die wij kunnen kopen komen uit azie:
Motorola also makes a black and a white version of the Moto X at its overseas facilities. The black and white models are being shipped to countries outside the U.S. The features are all the same, only the colors and level of personalization are different.
De moto x wordt helemaal in de VS geassembleerd, dus je theorie klopt niet helemaal.
Ja de soc, het scherm, het geheugen, enzv ... worden niet in de VS geproduceerd, maar de assemblage gebeurd volledig in de VS
Bovendien luistert de Moto X continu hele tijd...
Tja. :/

[Reactie gewijzigd door pinobot op 14 januari 2014 10:44]

Je hoeft Google Now niet te activeren. Met Xprivacy kan je het ook alle rechten ontnemen en heb je dat gedonder niet meer. Dat heb ik op mijn N7 (2013) ook gedaan bij de meeste Google diensten.

Op zich is dit wel een mooi toestel, vooral die notificaties zijn prettig.
De moto G is een top toestel door de specs - prijscombi.

Met de moto X zitten ze qua prijs net te hoog om een goed alternatief voor de conncurentie (o.a. Nexus 5) te zijn.
Ik vind de Moto X qua design veel mooier, specs zijn niet alles!
Het lijkt me dat er genoeg consumenten zijn die minder op de specs letten en meer op het design en de bouwkwaliteit. Ten tijde van de Motorola XT910 (wie kent 'm nog?) was ik een van de eersten die hem kocht, in plaats van de (technisch betere) Samsung Galaxy S2. De Motorola was ook nog iets duurder, maar was destijds de dunste telefoon en had een *veel* betere/mooiere afwerking dan de S2.

Hetzelfde geldt (hoop ik) ook voor deze Moto X. Ik vind het design door de geribbelde achterkant erg geslaagd; simpel en strak. Mogelijk is er een stevig ogende plasticsoort gebruikt, of misschien wel met kevlar verstevigde kunststof zoals bij de XT910. De achterkant van een Galaxy-telefoon is zo krasgevoelig als maar kan, op de achterkant van mijn XT910 zitten nog 0 (nul) krassen na drie jaar dagelijks gebruik.

Zelf gebruik ik nu een Oppo Find 5, die ik puur om het design en de bouwkwaliteit heb gekocht. Geen topspecs, maar goed genoeg. Een geweldig scherm, een geweldig (simpel en strak) design en een geweldige afwerking.

Wat ik maar wil zeggen, is dat wij tweakers ons (te) veel laten leiden door de specs van een toestel, zonder naar andere dingen te kijken waar een gemiddelde consument warm van wordt.
Het formaat zou voor mij een reden zijn om voor de Moto X te kiezen ipv de Nexus 5.
129mm vs 138mm dat is voor mij precies de grens tussen prettig en té groot.
Daarnaast vind ik dat de luisterchip en andere aanpassingen zoals het continu tonen van notificaties interessante toevoegingen!