Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 73 reacties

Binnen driekwart jaar nadat de eerste testversie van BitTorrent Sync beschikbaar kwam, heeft de dienst twee miljoen gebruikers weten aan te trekken. Daarmee groeit de dienst sneller dan Dropbox in zijn eerste maanden, stelt BitTorrent.

De groei van de gratis synchronisatiesoftware, waarmee bestanden via het BitTorrent-protocol worden overgedragen, versnelt bovendien. De dienst deed er zeven maanden over om de een miljoen gebruikers aan te tikken, maar heeft er in de afgelopen maand nog eens een miljoen gebruikers bijgekregen. Bovendien is de gemiddelde overdrachtssnelheid hoger dan die van andere clouddiensten, beweert BitTorrent. Waar Dropbox-gebruikers data met een snelheid van gemiddeld 14,5MB/s heen en weer schuiven, is dat bij BitTorrent Sync 107,2MB/s. Dat blijkt uit tests van BitTorrent op een lokaal netwerk.

BitTorrent Sync heeft in tegenstelling tot vergelijkbare synchronisatie-clouddiensten als Dropbox en Google Drive geen centrale server die de synchronisatie regelt. De synchronisatie geschiedt decentraal, hoewel gebruikers bijvoorbeeld een eigen server kunnen inrichten die dienstdoet als centrale server. BitTorrent stelt dat het de gegevens over het gebruik heeft verzameld op basis van anonieme statistieken die de clients terugsturen. Daardoor is bij het genoemde aantal van twee miljoen een kanttekening te plaatsen; elke installatie telt als een aparte gebruiker, dus ook als dezelfde gebruiker de applicatie op verschillende plaatsen heeft geïnstalleerd.

De software is beschikbaar voor desktopbesturingssystemen. Ook is er een command line-versie voor Linux met web-interface en zijn er apps voor Android en iOS, terwijl er ook ondersteuning voor verschillende nas-systemen is.

BitTorrent Sync

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (73)

De software is beschikbaar voor desktopbesturingssystemen. Ook is er een command line-versie voor Linux met web-interface en zijn er apps voor Android en iOS.
Ook op de wat nieuwere NAS'en van Synology kun je btsync installeren. Ideaal, bij mij draait het als een zonnetje! :D
Synology heeft ook een sync systeem genaamd Cloud station. Dit draait op je NAS, en client software (windows, mac, linux, android) synchroniseerd hiermee. De functionaliteit is hetzelfde als bij Dropbox, alleen is de centrale server dus je eigen NAS.

Wat ik me afvraag, in hoeverre biedt het gebruik van BTsync hier meerwaarde? Als ik het goed begrijp werkt het bijna hetzelfde, behalve dat je NAS niet de centrale server is, maar gewoon 'n node. Of zie ik iets over het hoofd?
Cloudstation is rampzalig in gebruik als je meer dan een directory wil syncen. Ik heb het al een paar keer geprobeerd en nooit echt goed kunnen laten werken. Misschien dat het ooit nog een keer gaat werken voor bv meer dan één directory. Maar in het tempo waarin de veranderingen doorgaan duurt dat nog wel een jaar of 10. Bovendien werkt het alleen met een Syno en niet tussen bv 2 PC's en een Mac. Tot nu toe kan het nog geen fractie van wat BTsync kan
BTsync werkt zonder mankeren prima. Je kan net zoveel directories of subdirectories door elkaar gebruiken als je wilt. Maakt niet uit waar ze staan. En je kan van machine A naar Machine B een 2-way sync hebben voor directory P, maar van A naar C een read only sync voor dezelfde directory. Maar ondertussen van C naar B van directory Q een 2-way sync hebben waar A niets van ziet
Dan kan je ook nog eens instellen dat bij een 1-way sync de Source altijd iedere verandering in de dest terug draait. Dus ook eventueel extra geplaatste files. Maar je kan ook instellen dat de Dest mag doen wat hij wil behalve met de files die van de Source komen

Daar komt nog bij dat je het mbv de 1-way sync als disaster recovery/backup over het internet kan gebruiken tussen 2 Syno's. En wel een stuk eenvoudiger dan met de Syno backup software. Bovendien kan je dus ook twee kanten op backuppen zodat alle twee de systemen elkaars backup kunnen zijn

[Reactie gewijzigd door Ortep op 6 december 2013 15:14]

Port fwd niet nodig. Werkt out of the box! Mijn firewall zit potdicht, maar werkt prima. Uiteraard werkt het ook op LAN direct.
Probleem voor mij was dat btsync op meerdere van mijn linux devices steeds 100% CPU ging gebruiken. Is mss intussen al wel opgelost. Ik heb het een paar maand geleden weer verwijderd

[Reactie gewijzigd door jm.langbroek op 6 december 2013 10:40]

Maar hoezo werkt dat out of the box? Een client moet op de één of andere manier zichzelf kenbaar maken op het internet. Dit doet Dropbox d.m.v. een centrale server. Hoe zit m'n btsync client 1 nu dat er ook een btsync client 2 is?
Als je via internet wilt syncen en andere devices vinden loopt dat via een bittorrent tracker server (poort 3000): client 1 meldt zich op de tracker en als client 2 zich meldt bij de tracker geeft de tracker door dat je je vriend gevonden hebt ;)

Maar inderdaad als je een client van internet naar een lokale server wilt zal je firewall/router die poort wel open moeten hebben staan. Dus 100% functionaliteit out of the box krijg je niet als je geen upnp aan hebt staan.
Dus 100% functionaliteit out of the box krijg je niet als je geen upnp aan hebt staan.
Bij mij wel. Volgens Wireshark gaat alles via UDP, dus ik denk dat er UDP hole punching wordt gebruikt
Hmm nu je het zegt..nee het was niet UDP hole punching, maar alles wordt via een relayserver van bittorrent geleid. Als een soort proxy dus. Dus inderdaad van internet hoef je niet iets open te zetten, doch je maakt het dan wel sneller, want de relay server vertraagd nog al
Ik gebruik al een tijdje BTSync om mijn studie-data te syncen tussen verschillende apparaten. Dit werkt tot nu toe prima:
- Op mijn Ubuntu Server (NAS) draait BTSync (zie ppa) als daemon
- Op de PC's zijn clients beschikbaar voor OS X, Windows (en via de ppa voor Linux)
- (Open)VPN verzorgt de verbinding op afstand tussen de NAS en de client

Nog een aantal tips:
- Geen gegevens naar BitTorrent (Inc.) sturen:
Vink relay server, tracker server & DHT network uit, in de Folder-opties
- Je kunt predefined hosts gebruiken, om mogelijke broadcasten te verminderen
- Je kunt een up/dl snelheid instellen, op je LAN niet zo interessant, maar zeker wel als je over het WAN gaat

Het enige wat ik nog mis, is goede versie beheer. De laatste versie wordt altijd gesync, maar er wordt niet bewaard zoals dit bijvoorbeeld bij Dropbox wel gebeurd. Je kunt dan altijd makkelijk terug restoren op versie. Hopelijk wordt deze optie nog toegevoegd, hoewel ik wel hoop dat ze het programma zo klein mogelijk houden.
Verder heeft de Android-versie nog geen opties voor folder-opties (zie gegevens sturen naar BT), worden dan toch gegevens doorgestuurd naar BitTorrent?
Zelfs als je al die tracker services e.d. uitzet bemerkte ik bij dat er nog steeds communicatie naar een tracker server van bittorrent gaat (poort 3000). Ik had die indertijd op mijn firewall maar dichtgezet, want wilde de communicatie 100% binnen mijn LAN houden.
Als ik ging testen met mijn Android device via umts, dan moest ie wel weer open (plus de sync poort)..
Het enige wat ik nog mis, is goede versie beheer.
Ik gebruik Rsnapshot op een Qnap voor backups/versiebeheer (uurlijks/dagelijks/weekelijks/etc).
rsnapshot is a filesystem snapshot utility for making backups of local and remote systems.
Using rsync and hard links, it is possible to keep multiple, full backups instantly available. The disk space required is just a little more than the space of one full backup, plus incrementals.
http://www.rsnapshot.org/
Voor de mensen die BitTorrent Sync gelijk willen installeren, hier is de link:
http://www.bittorrent.com/intl/nl/sync
Al met al is Bittorrent heerlijk om de 'cloud' in eigen beheer te houden. Zeker met de voorwaarden die sommige clouddiensten gebruiken (zoals het zichzelf toe-eigenen van de bestanden).

Wil dit al een tijdje gaan gebruiken met een zelfgebouwde NAS. Enige probleem is dat ik nog niks kan vinden dat verwijderde bestanden in een soort cache houdt zodat je ze evt. kan terugzetten. Mocht je bijv. wat verwijderen op je PC, dan ben je het ook kwijt op je NAS. Mogelijk dat TimeMachine iets is.
Hoe bedoel je, BT Sync maakt default een .SyncArchive aan met daarin een backup van de trash files. Via de optie sync_trash_ttl kan je (globaal) het aantal dagen van deze trash instellen.

Ff opgezocht voor je:
http://www.bittorrent.com/help/faq/sync
Does BitTorrent Sync support versioning?
Yes, versioning is available in BitTorrent Sync. It creates and stores all the old copies of edited files for the period of 30 days (this default period can be changed in General advanced preferences - sync_trash_ttl). The versions are stored in the hidden .SyncArchive directory within your sync folder that you can open by right click on the sync folder and choosing 'Open SyncArchive'.
Old versions of a file are marked by adding numbers to its name, where the file with the highest number is the latest.

[Reactie gewijzigd door Neus op 6 december 2013 10:28]

Dat is wel fijn, bedankt!
Bittorrent heeft versioning, de verwijderde bestanden worden x tijd in een .sync map bijgehouden.
Je kan dit ook samen met OwnCloud gebruiken, dan heb je een goede interface.
OwnCloud kende ik nog niet. Zat in de beginfase van het onderzoeken. Merci!
Wat ik hiervan begrijp is dat BitTorrent Sync bestanden die je op locatie 1 verwijdert, op locatie 2 in een '.SyncArchive' folder gezet worden: http://www.bittorrent.com/intl/nl/help/faq/sync (zie "What happens if a file is deleted from one of the devices?)"

Bij de vraag over of BitTorrent Sync versioning ondersteunt staat overigens dat oude versies van files ook in die .SyncArchive folder gezet worden en dat de default bewaartermijn iets van 30 dagen is. Ik neem aan dat die 30 dagen dan ook geld voor de files die je op een andere locatie hebt verwijderd.
Btsync werkt volgens mij met een tracker, zoals p2p dus werkt. Dit is dan een private tracker waar jij alleen een key van hebt. Jouw devices connecten met die tracker en openen dus zelf een connectie naar buiten toe. Naar binnen hoeft er dus niks open staan op je fw.
Dit betekent dus wel dat de tracker ergens centraal staat op een server van ?bittorrent? Dat laatste ben niet zeker van.

[Reactie gewijzigd door jm.langbroek op 6 december 2013 10:49]

Ja die tracker is van bittorrent, maar die HOEF je niet te gebruiken als je lokaal op je eigen LAN blijft. Locale clients vinden elkaar via multicast.
Als je clients vanaf internet wilt laten syncen met je interne NAS oid, dan dien je wel je sync client poort open te zetten uiteraard.
Hier ben ik dus heel benieuwd naar.
"elke installatie telt als een aparte gebruiker, dus ook als dezelfde gebruiker de applicatie op verschillende plaatsen heeft geïnstalleerd."

Ok doe dat dan maar rustig door twee'n delen imo. Iedereen heeft wel een enige vorm van desktop/server/nas en een laptop ernaast.
Je wilt je bestanden op beiden beschikbaar hebben lijkt mij.
*zelf heb ik inderdaad, desktop, laptop, tablet, mobiel... *

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 6 december 2013 09:52]

Ok doe dat dan maar rustig door twee'n delen imo.
Lijkt mij ook, daarmee vallen de uitindelijke gebruikers inderdaad wat lager uit, maar de groei blijft dan alsnog hetzelfde...

Groeien van 4 naar 8 = 100% groei maar van 2 naar 4 is dat ook ;)

Ga in me nieuwe huisje ook een pc neerzetten speciaal hiervoor, en hoop dat ik een paar vrienden ook zo ver kan krijgen. Jammer alleen dat ik van 150/10mbit naar 20/2mbit ga :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 december 2013 09:54]

Als je niet al je devices in 1x toevoegt zorgt dat al voor een "groei" terwijl de userbase gelijk blijft. Daarnaast gaat dit ze in de toekomst natuurlijk terugbijten; zodra deze technologie bij de Maturity fase komt en dus de huis-tuin-en-keuken gebruikers erbij komen neemt het aantal devices per gebruiker rap af (want minder tech-savvy) en lijkt de groei af te nemen, terwijl er misschien nog steeds evenveel personen bijkomen.
Het hele punt is natuurlijk dat bittorrent sync geen gebruikers KAN tellen. Je hoeft je namelijk niet te registreren om gebruik te maken van Sync, het enige dat je nodig hebt om iets te delen, is de software en een share-key.
Nog wel meer neem ik aan, ik kan bij mij al 8 clients opnoemen met Dropbox (Smartphone, pc op 't werk, thuis hoofdpc, 2 laptops, nas, etc)
Sterker nog, Syncen heeft weinig zin met 1 device...
DIt is dus typisch een marketing trucje, beetje misleidend...
Een beetje achtergrond informatie zou wel handig zijn.
dit is dus een p2p concurrent voor dropbox,skydrive?

Heb het net geïnstalleerd, werkt uitstekend. Nu een weekje proberen als verder bevalt gaat Dropbox eruit!. Bevalt me toch niet zo erg dat al mn persoonlijke data op die Amerikaanse servers staat.
Werkt zeer eenvoudig ff QR code scannen en mn android begint gelijk te syncen met mn pc (Linux/windows).

[Reactie gewijzigd door jekker op 6 december 2013 10:31]

Kijk eens bij "Gerelateerde artikelen", daar staat de informatie die je zoekt. Had inderdaad wel slim geweest als die linkjes ook in het artikel verwerkt zouden worden overigens :)
Een beetje achtergrond informatie zou wel handig zijn.
dit is dus een p2p concurrent voor dropbox,skydrive?
Er staat toch gewoon in wat het doet?
De groei van de gratis synchronisatiesoftware, waarmee bestanden via het BitTorrent-protocol worden overgedragen
BitTorrent Sync heeft in tegenstelling tot vergelijkbare synchronisatie-clouddiensten als Dropbox en Google Drive geen centrale server die de synchronisatie regelt. De synchronisatie geschiedt decentraal, hoewel gebruikers bijvoorbeeld een eigen server kunnen inrichten die dienstdoet als centrale server
In de tekst van het artikel wordt in een paar zinnen uitgelegd wat het voor dienst is, toch? En ook de verwijzingen naar concurrentie staan gewoon in de tekst... En de gerelateerde artikelen staan ernaast.
Mooie is dat je gewoon een ¤40 Raspberry Pi setje met usb harddisk kan gebruiken als jouw eigen "cloud" met deze oplossing.
Moet dit dan bij elk bericht over BTsync gedaan worden? Er zijn al een aantal artikelen geweest (zie gerelateerde content) waar er wel meer uitleg over de werking gedaan werd. Ondertussen wordt een Tweaker wel geacht om te weten wat het is ;)
Moet dit dan bij elk bericht over BTsync gedaan worden? Er zijn al een aantal artikelen geweest (zie gerelateerde content) waar er wel meer uitleg over de werking gedaan werd. Ondertussen wordt een Tweaker wel geacht om te weten wat het is ;)
ja.
Ondertussen wordt een Tweaker wel geacht om te weten wat het is ;)
Dank u om mij toe te schrijven wat ik wel en niet moet weten. Persoonlijk beslis ik dat liever zelf. Al lees tweakers elke werkdag, toch weet ik niet wat het is.
ligt aan mij natuurlijk omdat dit specifiek onderwerp mij niet interesseert en ik het binnen het uur alweer vergeten heb.
Langs de andere kant als je het artikel leest is het ook niet zo moeilijk om te weten wat het is.

Naar tweakers.net toe zou het handig zijn om de "wiki" markup te kunnen gebruiken voor dergelijke gevallen. enkel [BitTorrent Sync] schrijven en het is opgelost.
Omdat jij dit weet, moet iedereen dit weten?
Over dat laatste, dit is eigenlijk de eerste keer dat ik iets hoor over het sync, een beetje achtergrond informatie zou eigenlijk wel passen. Daarnaast is jouw tip om de gerelateerde content te zien misschien wel beter.
Daarom zeg ik ook, en zo zegt hipska dat ook: de gerelateerde content is daarvoor goed genoeg.
Ondanks deze cijfers als je gebruik maakt van sync ben je gelimiteerd aan je upload snelheid. Ik draai sync om bestanden tussen mijn laptop en mijn master project aan de universiteit. Het werkt snel, makkelijk, is multi platform(phone-android,laptop-mac,uni-windows 7) en nog belangerijker gratis.

edit: Ja, gelimiteerd aan de gecombineerde upload snelheid, de meer mensen met wie je deelt des te beter. Maar in mijn geval ben ik voornamelijk gelimiteerd tot de upload snelheid van de universiteit. 10Mbit/s

[Reactie gewijzigd door AwesomeKid123 op 6 december 2013 10:52]

Ondanks deze cijfers als je gebruik maakt van sync ben je gelimiteerd aan je upload snelheid.
Nee, dat ben je niet: als je je data op vier verschillende plekken (met aparte internetverbindingen) neerzet, dan is je uploadsnelheid de som van de vier uploadsnelheden van de lokaties (die beschikbaar is op dat moment natuurlijk).

Je zou het met een club van tien vrienden/familieleden oid kunnen doen. Dan kan je gebruikmaken van elkaars uploadsnelheid en zodoende gratis je uploadsnelheid min of meer vertienvoudigen.
[...]

Nee, dat ben je niet: als je je data op vier verschillende plekken (met aparte internetverbindingen) neerzet, dan is je uploadsnelheid de som van de vier uploadsnelheden van de lokaties (die beschikbaar is op dat moment natuurlijk).
De som van de 4 uploadsnelheden is de totale uploadsnelheid, waarmee je met een nieuwe client een bestand zou kunnen downloaden. Maar stel je hebt een nieuw bestand op één client, dan ben je nog steeds gebonden aan de uploadsnelheid van die client. Of mis ik iets?
Welke Universiteit heeft een uploadsnelheid(limiet?) van 10Mbit/s? Bij de meeste is het gewoon gelimiteerd door 100Mbit of Gbit ethernet.
Wisselend success gehad met BTsyc. Een tijdje draaide het goed om van tijd tot tijd de sync status op incomplete te houden omdat een paar files in een soort hang status kwamen. Ging hierbij om mijn photo/video collectie van een 70k bestanden. Wellicht is er in de loop der tijd (de laatste keer voor mij was alweer een maand of 3 geleden), maar voorlopig hou ik het nog maar even bij unison om de boel te syncen, daar ik die meer vertrouw vooralsnog. Dit is overigens op Ubuntu
Wisselend success gehad met BTsyc. Een tijdje draaide het goed om van tijd tot tijd de sync status op incomplete te houden omdat een paar files in een soort hang status kwamen.
Dit heb ik ook voorgehad, maar dat kwam toen omdat ik het bestand open had gedaan alvorens het klaar was met syncen. Dan krijg je ook some backup/ghost files. Misschien dat het daar aan lag? Kan met nieuwe versies wel opgelost zijn (is ondertussen al een maand of 2 geleden sinds ik het voorhad).
Kan bij mij geen open bestanden zijn geweest, want ik had het ook tussen 2 servers die alleen maar de bestanden syncten. Daar kwam mijn laptop waar ik foto's/video's op bewerk nog niet eens aan pas. En er stonden geen lockfiles oid.
Maar goed ik zal het nog eens proberen, daar er vast wel een nieuwere versie uit is inmiddels. En met de synctrash optie verwacht ik wel een goed genoeg vangnet te hebben (sinds de laatste testen heb ik ook nog steeds alles) :)