Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 47 reacties

Een topman van Huawei heeft een foto van de opvolger van de Ascend P6 online geplaatst. Het toestel, dat de naam Ascend P6S zal krijgen, zal draaien op een octacore-processor van MediaTek, zo zegt de topman via Chinese sociale media.

De foto, door de topman geplaatst op China's grootste sociale-mediasite Weibo, toont de helft van een smartphone van Huawei met transparante notificatiebalk, maar verder is uit de afbeelding weinig op te maken. De Ascend P6S zou gaan beschikken over een octacore-processor, waarschijnlijk een Mediatek MTK6592. De Ascend P6 draait op Huaweis eigen soc K3V2.

Wanneer Huawei de opvolger presenteert, is onduidelijk: in januari is elektronicabeurs CES, terwijl in februari telecombeurs Mobile World Congress volgt. Op beide beurzen heeft Huawei afgelopen jaar nieuwe modellen gepresenteerd. De Chinese smartphonemaker kondigde de Ascend P6 aan op een eigen evenement in juni.

Overige kenmerken van de Ascend P6S, zoals hoe groot het scherm is en hoe hoog de resolutie wordt, zijn nog onduidelijk. Ook is onbekend of de nieuwe smartphone 4g-ondersteuning krijgt: de P6 heeft die standaard niet. Huawei is samen met onder meer LG en diverse andere Chinese fabrikanten, zoals Lenovo, verwikkeld in een strijd om de derde plaats op de wereldwijde smartphonemarkt. Veel fabrikanten leveren tussen 10 en 13 miljoen smartphones per kwartaal.

Huawei Ascend P6S

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (47)

De schermdiagonaal zou af te leiden moeten zijn:

De ruimte tussen de linker notificaties in de balk en de rechter notificaties is op mijn monitor 38 mm. De totale breedte van de telefoon is, wederom op mijn monitor, 86 mm. Hiermee is een verhouding uit te rekenen. Als ik deze verhouding vergelijk met een zelfde notificatiebalk op mijn Galaxy S4 wordt duidelijk dat het getoonde toestel groter is. De totale breedte van het scherm komt volgens de berekening dan uit op 120 mm. Stelling van Pytagoras er tegenaan en de beeldschermdiagonaal zou dan uitkomen op 138 mm wat op zijn beurt resulteert in 5,5".
Huawei blijft behoorlijk aan de weg timmeren. In mijn omgeving zie ik toch steeds meer mensen met een modelletje van dit merk rondlopen. Meestal wel de goedkopere/eevoudigere modellen, maar toch. Dit bedrijf lijkt een steeds grotere speler te worden dus die 3e plaats zie ik ze zeker wel in handen krijgen, misschien in de toekomst nog wel meer.
Ik ben het daarmee eens. Het merk is erg groot aan het worden ook hier in China waar ik op dit moment woon en werk. De smartphone markt is hier behoorlijk groot. Mensen geven verhoudingsgewijs veel meer uit aan hun telefoon. Het is echt ongelooflijk. Ik zie een hoop telefoons hier en ik kan met zekerheid zeggen dat het echt geen kopie's zijn. Het draait namelijk veel om status hier en een telefoon is daar onderdeel van. Een kopie doet daar afbreuk aan.
Merken zoals Samsung en Apple zijn hier behoorlijk groot. Daaronder zie je nu veelal LG, HTC, Lenovo, Sony, Oppo, Huawei. De derde plaats kunnen ze misschien nog wel halen als ik kijk naar de Aziatische markt. Hoger wordt moeilijk. Aangezien Apple en Samsung echt met eigen winkels hier ver boven de rest uitsteekt.
Zou mij verbazen als het een MediaTek soc zou hebben. Ik zou zelf eerder de K3V3 verwachten die al een tijdje geleden is aangekondigd. Ik verwacht dat deze telefoon wel 4G zal hebben.
Als Huawei de 8 core Mediatek zal gebruiken zal deze geen LTE hebben omdat die nog in ontwikkeling is bij Mediatek en ergens midden 2014 verwacht wordt.
Ik kan me herinneren dat ik een maand of twee geleden keek naar een nieuwe telefoon en ineens overal abonnementen zag met dit merk. Ik dacht er nog aan wat een Chinese troep dit zou zijn, maar dit blijkt toch niet zo te zijn. Het wordt steeds groter. Je komt het overal tegen, ook op tv. Ik heb er eerlijk gezegd nooit een in mijn handen gehad, maar als ik zo de reacties op internet lees zijn het prima apparaten. Misschien wordt mijn volgende ook wel een Huaweitje :D
Dus deze telefoon is de eerste met doorzichtig scherm? Het lijkt me zelf heel erg sterk dat deze telefoon doorzichtig is. je zalmtoch altijd de accu, cpu etc zien zitten toch? Of is het stiekem een stunt van Huaweidat ze doen alsof de telefoon doorzichtig is, terwijl het eigenlijk gewoon een plaatje is?

edit: Ik zie het al, die vingers blenden goed in met de achtergrond. Daardoor leek het alsof de achtergrond doorzichtig was.

[Reactie gewijzigd door Frozen op 18 november 2013 10:30]

Hier is inderdaad sprake van niet helemaal goed lezen. De telefoon is niet doorzichtig maar er staat wel dat de notificatiebalk transparant is. De nieuwswaarde die je hier uit kunt halen is dat deze nieuwe Huawei waarschijnlijk op Android 4.4 zal draaien. Een transparante notificatiebalk is namelijk één van de veranderingen die met KitKat meekomen. Die dit eerdere nieuwsbericht op Tweakers.
Op mijn Huawei P6 met Android 4.2.2 is die balk ook transparant.

@hieronder: Goed mogelijk dat het inderdaad iets van Huawei is. De vraag blijft dan wel welke Android versie dit toestel gaat krijgen. Alleen verwacht ik eigenlijk dat ze wel de meest recente versie op het moment van release gebruiken. Maar doorzichtig zal ie zeker niet worden :-)

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 18 november 2013 10:37]

Dan is het onderdeel van de schil die Huawei over Android heen legt. Heb zelf geen ervaring met Huawei. My bad dus. Maar het zal duidelijk zijn het niet om een doorzichtige telefoon gaat.
niet alleen huawei heeft deze transparante balken, maar ook sony voegt dit toe aan de meeste (alle?) 4.x roms. En verder zijn er legio custom roms die dit ook vanaf 4.1 doen. Geen indicatie voor 4.4 dus.
waar haal je dat doorzichtig vandaan? de notificatiebalk is doorzichtig, niet de telefoon :p
Volgens mij is het gewoon een spiegeling in het scherm hoor. Je ziet net onder het logo ook een spiegeling van een lamp oid.
de flits van de camera natuurlijk :)
Euh?! Ik weet niet wat jij ziet, maar ik zie echt geen doorzichtige telefoon.. Alleen een enorm spiegelend stuk glas.

Tevens staat ook nergens in de tekst dat hij doorzichtig is.

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 18 november 2013 09:50]

nee het gaat helemaal niet om een transparante telefoon, het gaat alleen om de notificatiebalk die nu voortaan transparant is over de rest van het scherm heen...
waar zie jij staan dat hij doorzichtig is ?
transparante notificatiebalk
alleen de notificatiebalk is niet meer "solid" dus heb je een grotere achtergrondafbeelding.
Wat je nog meer ziet is de reflectie op het scherm.

[Reactie gewijzigd door harley op 18 november 2013 09:48]

Overige kenmerken van de Ascend P6S, zoals hoe groot het scherm is (...)
Als ik kijk naar hoe hij in de hand ligt gok ik op 4 inch en niet meer. Chinezen hebben meestal niet al te grote handen.
Gezien de Ascend P6 al een 4,7" scherm heeft, ga ik ervanuit dat dat het minimaal zal zijn. Voor een opvolger willen ze echt niet ´terugschroeven´.
Als ik daarnaast de breedte van het woord Huawei en de luidspreker bekijk tov de totale breedte, en vergelijk met mijn telefoon weet ik vrijwel zeker dat ´ie minstens 4,7" is. Ik denk eerder 5"..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 18 november 2013 10:00]

Als ik de foto vergelijk met mijn eigen P6 dan is de verhouding van de luidspreker, de camera en de rand om het scherm nagenoeg hetzelfde. Op basis daarvan zou ik zeggen dat het scherm rond de 4.7" zal zijn. Maar zeker niet groter dan 5".
4 inch met een octacore zou wat gek zijn eerlijk gezegd. Ik denk dat we al gauw aan 4.7+ inch moeten denken.

Overigens denkt men bij Huawei juist veel aan de Europese markt, dus het voorbeeld van de handen gaat niet helemaal op. Ze hebben namelijk redelijk wat toestellen met grotere schermen. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 18 november 2013 10:01]

"4 inch met een octacore zou wat gek zijn eerlijk gezegd"
Wat heeft de scherm afmeting met de SoC-power te maken? Het 4" apparaat kan wel met FHD draaien.
Eerder 5~6" als ik met mijn eigen kleine handje me S4 pak dan steken me vingers alsnog verder uit :)
Denk niet dat er nog veel chinese fabrikanten zijn die nog 4 inches gaan maken. Wellicht alleen de lowbudgets. Chinezen willen juist X(X)L!
Mooi toestel. Ik vraag me alleen af of ze nog van plan zijn de wifi bug in de P6 te verhelpen...
Schijnt met de laatste firmwares/roms een stukje beter te zijn (B118 en hoger). Laatste beta versies zijn vaak te vinden op http://www.huaweiblog.de/
Thanks man, zo even uitproberen.

De klantenservice van Huawei is nog steeds clue-less mbt de wifibug. Met de B103 (die standaard op NL versies komt) verlies ik zo'n 10x per dag mijn wifi service. De P6 is een prima toestel op die rottige bug na. :)

@hieronder: De Duitse site geeft B112 aan als "officiele firmware". Maar als ik check op nieuwe firmware vanaf mijn telefoon met B103 geeft ie aan "geen updates gevonden". Maar de download via de PC loopt (B119)

[Reactie gewijzigd door -RetroX- op 18 november 2013 11:18]

B103 is al redelijk oud (en WiFi bug is daar bekend), kijk ook eens op GoT hier, staat ook een topic over de P6 en WiFi ervaringen. Mijn vrouw heeft een P6 met B114 of B118 (zou ik ff moeten checken) en heeft geen enkel probleem met WiFi via onze UPC Horizon Box :)
Het was voor mij één van de redenen om de Huwawei P6 terug naar de leverancier te brengen na ongeveer een week te hebben gevochten met dat ding. Diverse updates hadden niet opgelost wat het had moeten doen helaas.

Maar dat was niet het enige wat mij gruwelijk tegen de borst stuitte, ik heb wel zo enorm lopen worstelen met importeren van contacten, synchroniseren daarvan met Facebook en dergelijke ietwat kleinere onhebbelijkheden dat ik er helemaal klaar mee was.

Wel moet ik zeggen dat ik erg gecharmeerd was van het apparaat an sich, een mooi vorm gegeven en degelijk aanvoelend toestel. Snel ook, liep prima en had een goed scherm. De camera liet alleen wel wat te wensen over qua foto kwaliteit en functies maar daar koop ik sowieso geen telefoon voor.

Misschien had ik nog even moeten wachten om de juiste updates uit te laten komen maar goed, ik wist natuurlijk ook niet of ze überhaupt nog wel zouden uitkomen en die problemen zouden oplossen. Ik had er de tijd niet voor en geen zin meer in om dat allemaal uit te zoeken en heb de P6 omgeruild voor een Samsung. Wellicht dat ik over een paar jaar weer een Huwawei overwegen zal maar dat zien we tegen die tijd wel weer.

Edit typootjes

[Reactie gewijzigd door sleezball op 18 november 2013 12:55]

Zelf moet ik zeggen dat ik best wel gecharmeerd ben met het uiterlijk van die huawei's, ze zien er redelijk strak en zakelijk uit, geen onzinnige poespas..
Hardware matig misschien niet. Software matig daar in tegen hebben ze een schil er over heen die ik toch wel "mwaaah" vind persoonlijk. Alle iconen op het scherm bijvoorbeeld.

Als hier nou stock android op zou staan of een schil meer als Sense/Touchwiz dan was het een stuk beter geweest vind ik.
Zelf moet ik zeggen dat ik niet meer zie dan een verkapte Samsung Galaxy met een ander logo.
Zie niet hoe Huawei hiermee de concurrentie aan gaat, althans wat design betreft.
Vind ik eigenlijk van alle slabs. Je hebt niet zo heel veel keuze eigenlijk... Iets grotere of kleinere ronding bij de hoeken, materiaalkeuze maar voor de rest zijn het toch wel eenheidsworsten. Fabrikant maakt dan weinig uit.

De ronde onderkant i.p.v recht bij de P6 is wel een redelijk uniek vergeleken met de meeste slabs.

Wellicht dat we wat meer creativiteit gaan zien met de buigbare schermen.
Wow, een telefoon lijkt op een telefoon. Bijzondere constatering ;).
Denk dat er gewoon weinig te veranderen is als design al nagenoeg perfectie heeft bereikt.
Dan heb jij een andere Samsung Galaxy dan die ik heb gezien denk ik... Als je de Galaxy en de P6 naast elkaar houd lijken die echt totaal niet op elkaar... De P6 is veel rechter...
net zoals er hier al meer hebben geantwoord, de huidige galaxy is echt een heel stuk ronder, en dat vindt IK niet mooi, de s3 is al een stuk 'ronder' dan de s2 (welke ik nog wel redelijk vindt)..
Gisteren ook z´n ding in me handen gehad ik vond het wel een leuk telefoontje, ik miste alleen de app drawer aangezien alle iconen op het scherm staan dit vind ik niet handig.

Verder best een leuk telefoontje je kon ook verschillende thema´s standaard kiezen.
Is het ontbreken van een App drawer niet op te lossen met een andere launcher?
Klopt kan maar ik ben niet van de launchers bij mij moet stock rom gewoon goed draaien, verder was het een telefoon van een kennis wiens pc ik aan maken was.
De mogelijkheden om zaken aan te passen in plaats van overgeleverd te zijn aan wat de fabrikant meelevert op een telefoon is voor mij juist het fijne aan android.

Hierdoor ben ik in staat om bepaalde zaken anders in te richten. En al helemaal op moment dat er roottoegang is en custom ROMS beschikbaar worden.

Volgens mij is dat ook juist iets wat tweakers juist aanspreekt. Als je niet tevreden bent met hoe het geleverd wordt, pas je het aan ter verbetering van het gebruik op welk front dan ook.