Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 298 reacties

Apple zou de productie van de iPhone 5c bij Pegatron en Foxconn verder verlaagd hebben, claimt de Chinese site die eerder al het bericht over een productiehalvering bracht. In plaats van 150.000 stuks, zouden er nu nog geen 90.000 exemplaren per dag van de smartphone gemaakt worden.

De productie van de iPhone 5c bij Pegatrons Chinese assemblagepartner ProTek zou zijn teruggebracht tot 80.000 stuks per dag, terwijl bij Foxconn nog maar de minimale hoeveelheid van 8000 tot 9000 exemplaren geproduceerd wordt, schrijft Unwired View op basis van een bericht van de Chinese site CtechCN.

Die site bracht begin oktober het bericht dat Apple de iPhone 5c-productie van 300.000 naar 150.000 stuks per dag had teruggebracht. CtechCN zette voor de release van de iPhone 5c een Nederlandstalige handleiding van die smartphone online en heeft kennelijk contacten met leveranciers van Apple.

Er zijn al langer berichten dat de vraag naar de iPhone 5s veel hoger is en de iPhone 5c minder populair is dan Apple had gehoopt. MacRumors verwijst naar data over iPhone-gebruik van Fiksu om een indicatie van het verschil te geven: de iPhone 5s-activiteit zou die van de iPhone 5c met 3-tegen-1 overtreffen; een maand geleden was die verhouding nog 2-tegen-1, volgens de cijfers van het analysebureau.

Fiksu iPhone november 2013

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (298)

Het is goed dat er sprake is van een "gerucht" - iets dat per definitie niet waar hoeft te zijn. Gelukkig wordt er dan ook niet in het artikel gesproken van een flop, dat is de 5c namelijk niet. Kijkend naar de statistieken over de sales vind ik het volgende:

iPhone 5s verkocht: 9.750.000
iPhone 5c verkocht: 5.800.000
(tot 12 november 2013)

Dus, uit deze statistieken (http://www.statisticbrain.com/iphone-5s-sales-statistics/) blijkt dat de 5s het beter doet met bijna 10 miljoen sales tot dusver, maar dat de 5c het met bijna zes miljoen zeker niet slecht doet. Wel kan er worden gezegd dat de 5s populairder wordt, maar kijkend naar de cijfers liggen de verhoudingen toch anders dan in de meeste artikelen wordt benoemd.
De statistieken die ik noem zijn trouwens alleen voor Amerika geldig, wat dus betekent dat de actuele verkopen nog hoger liggen. Zes miljoen exemplaren verkocht is al bijna meer dan de HTC One tot dusver heeft verkocht.

Nee, de iPhone 5c verkoopt - alleen minder dan de 5s, maar uiteindelijk zal de 5c ervoor zorgen dat er genoeg winst blijft op elke iPhone. Interessanter is het dan ook te noemen dat van de mensen die eerder een iPhone hadden deze minder snel de 5c kiezen ("slechts" 62%) tegen 82% voor de 5s. Wat dat dus zegt is dat de iPhone 5c dus ook mensen buiten de iPhone-liefhebbers trekt, meer dan de 5s. Met andere woorden, de 5c spreekt een bredere doelgroep aan in de VS - de belangrijkste afzetmarkt voor Apple tot dusver.

Apple heeft dus in conclusie een slimme stap gemaakt en hun markt verbreed zonder op kwaliteit of prijs in te houden. Dat is noemenswaardig en lijkt me een interessanter artikel dan productie aantallen :)

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 16 november 2013 13:20]

Ik snap eerlijk gezegd niet goed waarom er zoveel commentaar is op de iPhone 5C.
Samsung vraagt dezelfde prijs voor hun plastic telefoon. En op het gebied van performance is de iPhone 5C vergelijkbaar met de S4. (gebaseerd op iPhone 5, maar iets sneller)
Dus waarom zou hier dan een lager prijskaartje aan moeten hangen dan aan de S4? Het enige verschil is dat Apple het gebruikte Plastic niet verhult met een shiny coating, maar het materiaal ansich omarmt en tot zijn recht laat komen. Niets mis mee en i.c.m. het kleurrijke iOS 7 levert het een mooie totaalbeeld op.
De iPhone 5C is nooit als budget model bedoeld en zo is deze ook nooit door Apple gepresenteerd.
En gezien de hardware die erin zit is het ook een telefoon die niet in dezelfde klasse valt als andere midden klasse telefoons. Zoals ook blijkt uit de review van de Galaxy S4 mini.

Dat niet iedereen voor de 5C gaat is daarnaast geen enkel probleem. De instap prijs voor een nieuw model iPhone is weldegelijk verlaagd. Voor de prijs van een S4 kun je nu een net zo snelle iPhone 5C kopen. Alleen zullen velen zich realiseren dat als ze toch een smak geld neertellen voor een telefoon dat ze net zo lief gaan voor de high-end behuizing van de iPhone 5S. De iPhone 5C hoeft dus op zichzelf geen enorm verkoop succes te zijn, als het maar een boost geeft aan de totale iPhone verkopen.
En die liegen er echt niet om met bijna 34 miljoen in Q4 van fiscaal jaar 2013.

De investeerders roeptoeteren om een meer mid-range iPhone onder het mom van marketshare. Maar marketshare is niet zaligmakend en het is ook maar de vraag of de metingen objectief worden gedaan door de researchers.
In elk geval spreekt het daadwerkelijke gebruik van iOS devices t.o.v. marketshare boekdelen.

Uit bovenstaand document:

"Strategy Analytics came out and said what lots of people have been thinking. Rather than being an unbiased source of purely factual data, Strategy Analytics disclosed that one of its most valuable "high stakes projects" for its clients is the practice of "influencing consumer behavior and buying preferences."
-
"How exactly does reporting facts on sales result in "influencing consumer behavior and buying preferences"? Hypothetically, if one could fool the world's journalists into parroting off statistics that portrayed the most successful vendor of tablets as being in desperate straits and "failing" in a matter of speaking, it would sure take the pressure off of those who are failing to actually sell tablets, wouldn't it?"
Dan lijkt me de 5C ook zeker geen succes, maar Apple kennende laten ze de stock gewoon liggen op de absurd hoge prijs die het ding nu heeft.
Misschien geniale marketing mensen bij Apple?

1. Het is de bedoeling zoveel mogelijk iPhones te verkopen tegen de juiste Apple marges.
Gezien de geschiedenis van Apple en de populariteit van de iPhone zit dat wel goed.
2. Het liefst zoveel mogelijk de iPhone 5s, maar die zijn voor een hoop mensen net te duur.
Mensen gaan dan of overstappen op een ander merk, of ze blijven hun oude iPhone een jaartje langer gebruiken. Alleen de 5s uitbrengen is marketing technisch gezien helemaal niet zo slim met deze hoge prijzen in deze crisistijden. Ze zouden uiteindelijk in totaal minder iPhones gaan verkopen.
3. Oplossing is de iets goedkopere iPhone 5C (color, hardwarematig vergelijkbaar met hun voorlaatste topmodel de iPhone5, leuke kleurtjes) ongeveer dezelfde marge en nog steeds iPhone.
4. de iPhone 5c zorgt voor een betere verkoop van de iPhone 5s. Veel mensen willen toch nog die ¤100 betalen voor de beste iPhone verkrijgbaar.
5. De productie van de 5c is teruggeschroefd van 150k naar 80k per DAG!. In de beginfase veel geproduceert om de vraag aan te kunnen, nu aangepast naar de werkelijke verkopen.
90k x 5c per dag, is nog steeds bijna 3 mlijoen 5c iPhones per maand!

Aantallen die ze mogelijk zouden mislopen omdat er geen nieuw alternatief is voor de iets duurdere 5s.

Geloof me, als je er in de eerste instantie naar kijkt zou je kunnen denken hoe dom kan Apple zijn. De 5c is helemaal niet zo populair als de 5s: Ze verkopen maar 3 Miljoen 5c in de maand! En roepen dan: De 5c is een flop!

Besef je dan eigenlijk wel wat je zegt? Eigenlijk is de 5c een gigantisch succes, en doet deze telefoon precies wat Apple wilt. Meer 5s verkopen en nog eens 3 miljoen ios gebruikers behouden/gebruikers erbij/iPhones verkocht.

Iets wat zonder de 5c heel anders had kunnen lopen. En velen roepen: als hij nou ¤100 goedkoper was.. Oftewel je verlangt eigenlijk steeds meer naar iets wat je nog niet hebt.
Want dat zijn mensen die allemaal uiteindelijk toch een iPhone willen, maar op dit moment even niet.

Bij android heb je genoeg chinese goedkopere alternatieven.
Android is volgens sommigen een goed alternatiefvoor iOS, maar voor velen eigenlijk toch niet.

Mocht de situatie komen dat je denkt: Schijt ik wil nu gewoon die iPhone en ik kan hem me veroorloven, dan is het gevoel van geluk nog groter als je iets koopt wat je eerder nog uit had moeten stellen..

Geluk kan je kopen als je je geld juist besteed. Voor de een is dat de nieuwste Note 3, voor de ander een nieuwe iPhone die toch ¤100 duurder is dan je had gewild. Maar blij ben je zeker.

Hoe je het ook bekijkt, als dit volgens de marketing van Apple is. Petje af!

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 17 november 2013 13:27]

Besef je dan eigenlijk wel wat je zegt? Eigenlijk is de 5c een gigantisch succes, en doet deze telefoon precies wat Apple wilt. Meer 5s verkopen en nog eens 3 miljoen ios gebruikers behouden/gebruikers erbij/iPhones verkocht.
Dat bevat juist de fout. Initieel is er een sterke verkoop geweest, dat bij droeg tot x M verkochte exemplaren. Maar zoals dit bericht weergeeft, zakte de product vrij snel van 300 -> 150 -> 80k.

Een succes product zal niet zo snel een daling zien in productie. Je moet er ook bijnemen, dat mogelijk een hoop mensen de 5c gekocht hadden, met het gedacht dat ze een upgrade deden. Maar in praktijk kregen ze dezelfde hardware als hun "oude".

Feit is, dat Apple gekend was voor high end / dure toestellen te produceren. Kocht je de laatst versie, had je altijd de high end. Maakt het makkelijk voor de mensen dat willen upgraden zonder naar technische specs te kijken. Maar nu ging die vlieger niet meer op...
Er zijn genoeg mensen met een iPhone 4/4s die de upgrade naar een 5s te duur vinden.
Door de 4/4S te verkopen voor 200 en voor 460 (zie marktplaats) een 5c te kopen is dit juist de perfect upgrade voor hun.

Die 4/4s gebruikers zouden of nog langer vast zitten aan deze telefoon, maar anders ook een gratis android kunnen nemen bij verlenging van hun abbo. Oftewel de 5s alleen, zou een flinke daling in verkopen kunnen veroorzaken.
Van 9 Miljoen naar 3 miljoen 5c verkopen in de maand, is nog steeds een succes, en zoals ik al zei is het ter ondersteuning voor de verkoop van de 5s, met nog steeds de dikke marges voor apple.

De 5c op zichzelf kan je niet de succes noemen als alle voorgaande iPhones. Maar icm de 5s precies doet wat het moet doen. En de 5c de Cheap versie noemen is totaal niet de bedoeling. Vandaar dat ze hem ook zeker niet cheap maken.
Ik lees te pas en te onpas dat Apple de 5c expres zo heeft gepositioneerd om 'in dienst te staan' van de 5s, en ik vind t een interessante analyse, maar wat nou als Apple wèl had gehoopt op een succes van de 5c en de 5c simpelweg is geflopt?
Apple is een sterk bedrijf, maar ik geloof stiekum niet dat Apple haar eigen flops kan creeeren.
Alsof ze daar in hun vergaderkamer hebben besloten, 'jongens, we gaan nu een iPhone bouwen die gaat floppen'. Misschien dan wel ten gunste van de 5s, maar mij lijkt zo'n bewuste keuze te tricky. Tuurlijk, ACHTERAF bekeken lijkt dit briljant, maar ik betwijfel of dit wel de opzet van Apple was/is.

Ik denk dat Apple hier simpelweg de plank mis heeft geslagen. Dat het dacht ala bv Nokia te kunne scoren met kekke kleurtjes onder t mom van 'Het is een Apple, dus het verkoopt wel'. Blijkbaar niet dus. Blijkbaar zijn er ook iPhones die niet goed verkopen.

[Reactie gewijzigd door deBennie op 17 november 2013 21:11]

Het is maar hoe je het wilt zien.

Ik denk dat ze sowieso alle mogelijkheden hebben bekeken:

1. Verkoopt beter dan de 5s? Geen probleem, de marge per verkocht toestel is gelijk
2. Verkoopt zo goed als de 5s Geen probleem, de marge per verkocht toestel is gelijk
3. Verkoopt minder dan de 5s Geen probleem, de marge per verkocht toestel is gelijk en zorgt voor betere verkoop 5s
4. Verkoopt zeer slecht? Geen probleem, de marge per verkocht toestel is gelijk, zorgt voor een betere verkoop van de 5s, en we zouden minder iPhones verkopen als we geen ¤100 goedkopere iPhone op de markt zouden brengen.

Net zoals apple 100-en modellen en prototypes hebben gehad om er 1 (in dit geval 2) uit te kiezen, zal dat ook gebeuren met hun prijzen en Marketing keuzes.

Je kan mij of niemand wijsmaken dat Apple dat niet heeft gedaan. De keuze om ook een 5c op de markt te brengen kan niet anders zijn dan een bewuste keuze. Een heel bewuste keuze.

En nogmaals 3 miljoen in de maand een flop noemen? Met de marges die Apple vangt? I dont think so.
Dan lijkt me de 5C ook zeker geen succes
Dat is volgens mij een understatement. Ik heb er werkelijk nog niet 1 gezien.

Terecht overigens. Ik ben redelijk verknocht aan Apple, maar de hardware van de iPhone 5 in een nieuw jasje steken en nog een jaartje tegen de hoofdprijs verkopen vond ik redelijk schofferend. Uw klanten zijn geen idioten, hé! Laat ze hun lesje maar eens hardhandig leren, en dan krijgen we misschien volgende release cycle een echt budget-iPhone... ?
Feitelijk onjuist:

De 5c heeft een grotere accu, meer LTE banden, krast en deukt minder snel en ligt lekkerder in de hand. Daar bovenop is deze 100 euro goedkoper dan de 5 bij introductie. Het is dus zeer zeker niet dezelfde telefoon

Je kan het overigens ook als goeie (onbedoelde) strategische zet zien: de meeste mensen nemen nu geen "instapmodel", maar gaan voor het topmodel. Helemaal in de VS is het een no-brainer, $100 voor een 5s of $0 voor een 5c (daar gaat nagenoeg alles incl. abo).
De strategie achter de 5c kan ook gewoon zijn voor " slechts" 100 euro meer heb je een 5s. Dat verzacht de ronduit belachelijke prijs van de 5s dan een beetje.

Ik heb hier veel Apple spul staan (2 iPad's, iPod touch, MacBook Pro, iMac, Mac mini) en elk stukje hardware is de prijs meer dan waard. Maar de iPhone? Een iPod touch met dezelfde soc maar wél uitgevoerd in aluminium kost ¤230 voor de 16 gb versie en ¤330 voor de 32Gb versie. Voor een GSM chipje en een iets grotere accu lever je 16 Gb en ¤270 in.

Daarom maar een Android toestel genomen. Heeft wat nadelen en ook wat voordelen tov iOS maar ik heb dit soort bedragen gewoon niet over voor een telefoon.
Deze discussie is al vaker gevoerd, maar een iPhone is geen iPod Touch met een GSM-chip. Ik denk niet of het totale prijsverschil te verantwoorden is, maar een groot deel is dat wel. Zie hier bijvoorbeeld de verschillen tussen een iPhone 5 en een iPod Touch (en vervang de specs van de iPhone 5 nog even met die van de 5S)
Als je kijkt bij de iPad vs iPad met 4G, zie je dat de meerprijs van de versie met 3G/4G/LTE altijd ronde de 120 euro is geweest.

iPod touch = 300 euro + 120 = 420 euro.

Er zijn nog wat andere verschillen:
- A5 soc vs A7 soc
- Camera megapixels & kwaliteit
- iPod heeft geen GPS (als ik me niet vergis)
- interne bouwkwaliteit: ik heb heel veel iPhones losgeschroefd en één keer een iPod touch. Ik kan je zeggen: de bouwkwaliteit van de iPhone is niet te vergelijken met die van de iPod. Waar de iPhone vol schroefjes en metaal heeft, zit de iPod vol met plastic en lijm (vandaar ook het verschil in gewicht ;) )

Ik weet niet of dat de prijsverschil rechtvaardigt. Wel denk ik dat de iPod dan alsnog goedkoper is en de iPhone meer winstmarge heeft.
Je vergeet nog dat het scherm van een iPod Touch weliswaar dezelfde resolutie heeft maar niet dezelfde kleurechtheid en helderheid. Het is gewoon een paar stappen lager op de rangorde.
Als je zogenaamd zoveel producten bezit van Apple zou je moeten weten dat er wel degelijk verschil is tussen een iPod en iPhone.
En als ze gewoon (net als al enige jaren) dezelfde 5 waren blijven verkopen nog een jaar tegen dezelfde prijs als de 5C nu? Was het dan opeens wel goed geweest?
Ja, dat had wel goed geweest. Overigens zit de prijs van de 5 nu rond de ¤550. Rond de introductie van de 5s en 5c zelfs rond de ¤500. Maar door de prijs van de 5c is de 5 nog steeds populaira waardoor de prijs weer omhoog is gegaan.
Nee, de prijs gaat omhoog omdat die telefoon niet meer gemaakt wordt. Het blijft allemaal uitverkoop van oude voorraad en dus niet bijzonder relevant.
Apple zal niet met een budget phone komen. Als je niet de hoofdprijs wilt betalen neem je een ouder model. Apple is en blijft high(er)end. En terecht.

Ik hoop dat de 5c zo flopt dat ze zich eens achter het oor krabben. Ik vind het een lelijk ding. Enige positieve zou kunnen zijn dat ik nog flink wat voor mijn iPhone 5 kan krijgen: dat wordt natuurlijk een collectors item ;)
Volgend jaar kunnen ze de 5c kwijt voor de prijs van de 4s nu en dat is wel een succes.

Ik snap ook niet dat de 5c niet een vervanger is geworden voor t echte budget model namelijk t 2 jaar oude toestel dat ze altijd aanbieden.

Voor 300-400 had t veel beter verkocht
Voor 300-400 had t veel beter verkocht
Ja maar dan was het geen Apple meer.
Inderdaad de prijs had 499,- moeten zijn en als je ziet waar de concurrenten tegenwoordig mee komen misschien zelfs nog lager.
Het is niet alleen de prijs. Ik lees ook veel verhalen dat de kleurtjes(softe pastel varianten) niet hard genoeg zijn voor de groep waar ze op mikken.
Absurd hoge prijs? Jou mening.

Eerst even een groot misverstand uit de wereld helpen, de C staat voor Color en niet voor Cheap. De 5C is geen budget iPhone en is ook nooit bedoeld als zijnde een budget iPhone. Apple zie ik ook nooit een budget iPhone uitbrengen, daarmee kannibaliseren ze namelijk hun eigen markt: de marges op een fictieve budget iPhone zullen zoveel lager liggen dat de hogere aantal verkopen daar niet tegen op zullen wegen. Ze zouden zichzelf financieel in de vingers snijden en dan hebben we het nog niet eens over imago, merk en cultuur. Mensen vergeten weleens dat een telefoon heel veel meer is dan een scherm, camera en SoC.

De 5C is een licht aangepaste iPhone 5, met een niet aluminium body die lekkerder in de hand ligt en minder schade gevoelig is, en wat aanpassingen aan 4G en Bluetooth. Apple heeft eigenlijk gewoon haar strategie voortgezet, want normaal werd het vorige high end model ook 100 euro goedkoper dan de nieuwe. Eerst was het 5 - 4S - 4, en nu 5S - 5C - 4S, het enige model dat nog niet over is naar de lightning connector.

De 5C verkoopt nog prima, volgens mij is er geen toestel dat zoveel wordt verkocht dan de 5C, op de 5S na. Het is ook nog gewoon een highend telefoon, leg de review van de iPhone 5 nog maar eens langs toptoestellen van dit jaar als de One en S4, de 5 is on par of beter. Het is een bewuste keus om voor een 5C te gaan in plaats van een 5S of Android of WP toestel. Apple biedt nu in ieder geval wat meer variatie, maar met dezelfde kwaliteit, en prijs.

Of die prijs te hoog is is een mening van individuen. Hij verkoopt nog prima dus blijkbaar niet.

Wat interessanter is is om de productiecijfers van de 5C naast die van bijvoorbeeld de 4S een jaar terug te leggen. Deze hebben ongeveer dezelfde positie en prijs, en daar kun je misschien veel wijzer van worden dan speculeren over deze cijfers.

Danku Funk-e, aangepast

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 16 november 2013 14:15]

Niet helemaal correct. Apple voert nog steeds 3 modellen:
5S - 5C - 4S

De vraag is wat er volgend jaar gaat gebeuren. Zullen een iPhone 6 introduceren, een 6C en de 5C als budgettoestel aanhouden? Of krijgen we een iPhone Air en stappen ze af van de nummering?
De iPhone 5C is wel degelijk in de markt gezet als een budget model, en dat is het niet.

Het toont maar weer eens aan dat de definitie van budget blijkbaar heel verschillend is tussen de gemiddelde mens en Apple, oftewel Apple kan het niet goed inschatten of schat het bewust niet goed in.
Apple zal nooit, maar dan ook echt nooit "budget modellen" op de markt brengen. Ze zijn immers een high-end producent wat gewoon betekent dat alles gewoon geld kost.
zelfs een 2GB iPodje kost nog ¤50, maar dan heb je wel kwaliteit (clip die niet afbreekt, metalen behuizing, goede oordoppen.).

Het kunststof van de 5C is echter een stuk beter dan dat van de S4 en gaat veel minder snel kapot. Ieder toestel in de Galaxy S range krijgt hoe dan ook 1 of 2 scheuren in de behuizing ter hoogte van de volume knoppen en de aan/uit knop. dit is bij de 3G en 3GS ook geëest (ter hoogte van de dockconnector), maar Apple heeft daar van geleerd door over te stappen op metaal. nu stappen ze weer terug, naar kunststof, maar door de vorm zal kan er nu geen scheur meer ontstaan. Ook het metalen (!) frame aan de binnenkant zorgt voor extra stevigheid.

Puur op bouwkwaliteit is een 5C veel beter in elkaar gezet dan Bijvoorbeeld een S3/4.
Je spreekt je eigen gewoonweg tegen om de 5C goed te praten.
Ten eerste zou een goedkopere iPhone niet zijn eigen markt kanabaliseren. Immers iemand die high-end modellen koopt, koopt geen goedkope mobiel. Deze mobiel is juist het voorbeeld van kannibalisme, ze zijn beiden high-end en het verschil is dermate klein dat de consument voor de 5S eerder gaat. Dit is ook terug te zien in de verkoop aantallen.
Natuurlijk zijn de marges heel hoog voor Apple, een 200 USD model wordt verkocht voor 700 USD, dat wilt nog niet zeggen dat er geen markt is voor goedkopere mobieltjes. Immers andere leveranciers kunnen dit zonder probleem zonder hun imago te verliezen. Het is een beetje rare gedachte als Apple goedkopere producten zou verkopen ze opeens imago verliezen. Ze doen dit namelijk al, kijk maar naar de Pro/Air laptops. High-end vs Mid-end, dit gaat zonder probleem.

Ze schroeven de productie terug naar 90.000 stuks per dag dat wilt niet zeggen dat ze op jaarbasis 27 miljoen verkopen, waarschijnlijk eerder 13 miljoen. Volgens mij zijn er talloze fabrikanten die dit overtreffen en zeker voor Apple is dit een zware tegenvaller. Waarom zouden ze anders eerst inzetten op 300.000 stuks en nu slechts 90.000 stuks.

Als we de cijfers naast elkaar zetten zie je dat Apple nog steeds meer mobieltjes verkoopt maar dat de rek er wel uit is. Waar ze voorheen als maar meer verkochten gebeurd dit minder. Niet verwonderlijk de concurrentie is zeer sterk uiteindelijk.

Voor de klanten is het gewoonweg een blammage. Vroeger kreeg je de vorige generatie dus dat zou de 5 zijn geweest. Nu is het dus de goedkoop uitziende 5C die veel minder mensen willen hebben. Het is gewoonweg een zeer vreemde keuze en ik betwijfel dat Apple dit de volgende generatie weer doet. Ik snap het overigens ook niet, ja een alu behuizing is duurder maar dit ziet er gewoonweg goedkoop uit. Als je het over imago hebt, hier zou ik dus nooit me willen gezien worden. Ja natuurlijk de Samsung S4 is ook van kunststof maar dit ziet toch echt cheap uit.
Dat zal wel allemaal, maar kom op zeg, 600 euro voor een TELEFOON die precies hetzelfde kan dan een model van een ander model.

Dat de C geen goedkoop model is had ik je van tevoren al kunnen zeggen, prima dat Apple absurd hoge prijzen hanteert, maar daardoor schrikken ze mij af.

Voor sommigen is het misschien makkelijk, even 600 euro op een telefoon droppen die ze na een half jaar toch weer vervangen, maar ik vind het absurd.

Het zijn, waren, en blijven gebruiksvoorwerpen, dat iZooi gebruikt word als bragging materiaal, opmerkingen zoals: "oh kijk ik heb de nieuwe 5S 64GB, jij hebt 'maar' een Nexus 5" hangen mij zo langzamerhand de kont uit en dat mag je weten ook.

Dat mensen zo werken, is prima, ik snap ook wel dat een iWhatever beter is dan een Nokia C-1, maar alsjeblieft, 1 keer laten vallen en het ding is kapot: "oh dan gaan we toch ff naar de MM een nieuwe halen, meteen de nieuweste en duurste? Prima!"

Die mentaliteit is geen goed teken, of je nu een Fiat of een Lambo koopt, je wilt waar voor je geld, en ik noem iProducten absoluut geen waar voor je geld, dat jij zulke bedragen niks voor een telefoon vind kan me de rug op, ik geef dat geld liever aan iets nuttigs uit.

Ik hoop dat Apple ondanks de tegenvallende 5c verkopen gewoon lekker inzet op mid/low segment.
Wellicht worden ze dan ineens geconfronteerd met het feit dat al hun succes niet komt omdat ze 'gewoon een goed bedrijf' zijn maar omdat ze sleazy business practices gehanteerd hebben. Betwijfel het echter, denk eerder dat de 5c een voorzichtige test was die ze (gezien verkoopcijfers) niet snel zullen herhalen... jammer. :+

[Reactie gewijzigd door kuusj98 op 16 november 2013 12:09]

Het zijn, waren, en blijven gebruiksvoorwerpen, dat iZooi gebruikt word als bragging materiaal, opmerkingen zoals: "oh kijk ik heb de nieuwe 5S 64GB, jij hebt 'maar' een Nexus 5" hangen mij zo langzamerhand de kont uit en dat mag je weten ook.
Voor de rest alles goed? Dit klinkt meer als een minderwaardigheid complex dan dat je daadwerkelijk wel eens iemand tegen komt die zoiets zegt...
Weet je wat nou zo jammer is? iedereen die vrolijk die overpriced produkten blijft kopen, zodat Apple belachelijk hoge winsten kan draaien; houden het "rijken worden rijker" perfect op koers.

Gewone winst is niet genoeg, het moet altijd meer..nietwaar? Totdat de hele economie instort omdat de "armen" te arm zijn om nog de rijkeluis dingetjes te kopen en er te weinig middenkader meer is.

Grote bedrijven, die zoveel cash achter de hand hebben, waarmee ze bijv. in 1 klap de staatschuld van een land kunnen wegpoetsen. Al dat geld, word niet gebruikt om mensen aan het werk te helpen/houden maar ligt daar in dat dagobertduck pakhuis.

De vraag of mensen "het waard" vinden doet er eigenlijk niet toe. Ook al vinden ze het niet "waard" , we worden geindoctrineerd en gek gemaakt door de commercie en die doet zijn werk gewoon zeer goed. In de rij staan voor het nieuwe model? Massaal naar de mediamarkt ? Omg! voor een lullig mobieltje 8)7
Ik wil gewoon een toestel dat werkt, en daarom heb ik al jaren een iPhone. Het voordeel daarvan is dat ik daar de hardware van kan tweaken en als er een barst inzit heb ik em zo weer gerepareerd. Dat doe ik ondertussen met mn ogen dicht als het ware. ik hoef geen goedkope plastic zooi wat samsung levert. en dan ook nog eens met cashback acties strooien. doe dan gewoon korting muts. hoe moeilijk is dat?
Grote bedrijven, die zoveel cash achter de hand hebben, waarmee ze bijv. in 1 klap de staatschuld van een land kunnen wegpoetsen. Al dat geld, word niet gebruikt om mensen aan het werk te helpen/houden maar ligt daar in dat dagobertduck pakhuis.
tuurlijk man. Als een bedrijf dat kan doen, waarom een regering dan niet. daar is het toch voor? Laat die amerikanen eens ophouden met het drukken van lucht op een stukje papier. Dat zou al een hoop schelen. De bezuinigingen die aangekondigd zijn slaan werkelijk helemaal nergens op en zal nooit het tekort wegwerken.
Nou je het zegt, vaak wel! Een turkse ook nog :+
Dat kan, maar de groei is er bij Apple uit waardoor het marktaandeel blijft krimpen. Als de markt algemeen groeit, en jij groeit niet hard genoeg mee: dan krimpt hoe je het ook recht probeert te praten gewoon je marktaandeel en relatieve shares.

Dus ik weet niet hoe jij de percentages berekend, maar er zit toch echt een dalende lijn in... Apple heeft China er nu bij en dat levert veel teleurstellende cijfertjes op.

... En over die winsten: die gaan dus ook al onderuit. Het hele aandeel Apple is gigantisch in prijs gekelderd, als dat je nog niet opgevallen was.
Dus ik weet niet wie hier aan wishful thinking doet... Maar ik ben het niet.
Waarde van aandelen is niet hetzelfde als winst.
Dit kwartaal gaat waarschijnlijk weer records breken qua winsten, maar dat gaan we misschien niet terugzien in de waarde van de aandelen.
Beide staan los van elkaar.

Marktaandeel op de volledig smartphone markt is inderdaad aan het zakken. (Wat wil je ook met het over aanbod aan Chinese smartphones en bv. de strategie van Samsung om de markt te overspoelen met toestellen. En de verkoop van de S4 trouwens tegenvalt)
Maar kijken we naar het high-end segment, dan staat Apple plots wel weer bovenaan.
Dat de groei er bij Apple uit is geen conclusie die je kan trekken uit het verminderde markt aandeel. Apple groeit namelijk in absolute getallen nog steeds. Maar er komen steeds meer concurenten die van de cake meeeten. Op een bepaald moment zal de markt verzadigen en dan zal de verkoop van Apple mogelijk ook teruglopen. Dus tegen die tijd is het te hopen dat ze weer met een nieuw amazing product komen. Maar er zijn maar weinig markten zo groot als de smartphone markt.
AMD is de nr2 in processormarkt, maar maakt al meer dan 10 jaar verlies. Volgens mij is dit het eerste jaar dat ze wat winst maken.

Waar draait het dan volgens jou allemaal om? Groei en marktaandeel of winst?

Wat kan een aandeelhouder het schelen als je 99% van de markt in handen hebt, groeit als een gek en 100Miljard verlies per jaar maakt?

Of ben je liever die 1% die 100 Miljard winst maakt?

Als het aan jou ligt de eerste zo te zien...
Als ik jou reactie zo lees ga ik denken dat je het over HTC hebt of Blackberry.

Jij doet hier aannames over dat er een of andere dalende lijn te zien is terwijl in het ergste geval Apple een gelijkblijvende winst heeft laten zien.

En als we het over aandelen gaan hebben kan het een hele lange of of een hele kort discussie worden afhankelijk van hoeveel waarde je hecht aan aandelen.

Aandelen is echt een totaal ander onderwerp, dat kan je het beste uit de discussie laten.
Dit is een héél slimme strategie van Apple. Ze hebben nooit de bedoeling gehad om een goedkope telefoon uit te gaan brengen. Ik heb zo'n gevoel dat de informatie over teruggeschroefde productielijnen niet helemaal klopt. Volgens mij is deze productie nooit hoog geweest... Apple heeft gegokt dat door het kleine prijsverschil tussen de 5C en de 5S men dan toch maar voor de 5S gaat. En deze strategie lijkt zijn vruchten af te werpen......
Waarom denk je dat terugschroeven van productie niet waar is? Apple wentelt gewoon alle risico's af op de leveranciers. De top productie was 300k p/d naar 150k p/d en nu nog maar 80k p/d.
Dus wie betaalt de prijs voor deze misluking?

[Reactie gewijzigd door PurpleBear op 16 november 2013 11:18]

Ik denk dat het wel waar is de productie teruggeschroefd wordt, maar is dat omdat de vraag tegenvalt? Dat betwijfel ik. Volgens mij is het normaal dat de productie teruggeschroefd wordt na de lancering. Over de iPhone 5 waren vorig jaar ook van die indianenverhalen, maar dat bleek niet te kloppen.

Een voorbeeld. Op 14 januari 2013 stond dit bericht op Tweakers:
De vraag naar de iPhone 5 valt Apple tegen, zo meldt zakenkrant Wall Street Journal. Voor de periode tot aan maart heeft Apple de bestellingen voor iPhone 5-schermen bij Sharp, LG en Japan Display met bijna de helft verlaagd, zeggen twee bronnen.
Bijna een week later, op 23 januari, stond dit bericht op Tweakers:
Apple verkoopt recordaantal iPhones

Dat Apple zoveel iPhones verkocht, komt mede doordat de iPhone 5 eind september in de verkoop ging in veel landen, waardoor hij gedurende het hele laatste kwartaal te koop was.
Kortom, het kan zomaar kloppen dat Apple de productie flink heeft teruggeschroefd, maar kan je daarmee conclusies trekken over de vraag naar de 5C in z'n algemeen? Nee, dat is heel lastig, aangezien de supply chain van Apple vrij complex is en er op meerdere plaatsen geproduceerd wordt en ze afhankelijk zijn van meerdere leveranciers. Tim Cook zei daarom hierover het volgende:
Months of rumors about order cuts and so forth, so let me take a moment to comment on these. No comment on any particular rumor.

I suggest its good to question the accuracy of any kind of rumor about build plans. Even if a particular data point were factual, it would be impossible to interpret that data point as to what it meant to our business. The supply chain is very complex and we have multiple sources for things. Yields can vary, supplier performance can vary. There is an inordinate long list of things that can make any single data point not a great proxy for what is going on.
Kortom, probeer de feiten niet met de conclusie te verwarren. Feit (neem ik aan): Apple schroeft productie iPhone 5C terug. Conclusie in dit artikel: de vraag valt tegen. Die conclusie kan je niet zomaar trekken. Er kunnen 1001 redenen zijn waarom Apple de productie terug schroeft en 'tegenvallende vraag' is slechts één van de velen. Misschien was dit wel de bedoeling van Apple vanaf het begin, in het begin veel produceren zodat alle schappen vol liggen terwijl de 5S moeilijk verkrijgbaar is, weet jij veel? Ik weet het niet, Tweakers weet het niet, niemand weet het.
Wat nou als dit apple's techniek is? Dat ze gewoon de 5c zo duur maakten zodat er meer mensen voor de 5s gaan, waar apple zeer waarschijnlijk meer winst op maakt.
Dit is enkel maar een gevoel, ik heb geen idee of dit echt zo is.
het lijkt mij eerder dat de" oudere" techniek in de 5c goedkoper is om te produceren en een grotere marge opleveren voor Apple
En daarom hoeven ze er minder van te verkopen om de ontwikkelingskosten te verdienen.
Briljant bedacht Appeltje.
dus waarom is de prijs dan zo hoog?
dan verdienen ze er ook op voor 100 euro minder.
Man. Ikzelf ben Apple fan, en heb een 5s, een MacBook pro en een iMac, maar ben niet zo blind om niet te zien dat ze hier de mist zijn ingegaan en de verkoop van de 5c overschat hebben. Eerlijk gezegd, ik mis Jobs. Met hem was dit niet gebeurd. Blijf er wel bij dat de prijzenpolitiek van Apple altijd een beetje overdreven is geweest. Ik vrees dat in tijden van crisis dit toch zijn gevolgen zal hebben.
Ze komen ook met weinig nieuws. Ok. Krachtige processor en een vinger- of tepelafdrukscanner maar de echte innovatie is toch een beetje zoek. De kans is groot dat ze binnenkort worden ingehaald door android. Je ziet het nu al gebeuren. Samsung komt met gebogen scherm, en nu hinkelt Apple er achter want ze gaan dit ook doen. Een smartwatch? Fijn, maar google android heeft de pebble al... Tijd om de ogen te openen en in te zien dat ze bij Apple zwaar gaan moeten bijsturen of iphone wordt oud nieuws en Apple zinkt weer in het dal waar ze uit gekomen zijn. My two cents.
helemaal mee eens. ik ben totaal geen Apple fan, geef mij maar android en windows, maar Steve Jobs was wel de man van innovatie en zeer interessante nieuwe producten, en hoewel ik moest walgen van zijn keynotes "it's magic" betoverde hij wel iedereen met producten die niet persé nieuw waren maar wel voor het eerst zo gemaakt dat je het echt wilt hebben en andere bedrijven wel moeten volgen. als Steve nou gewoon meteen aan de chemo was gegaan ipv te vertrouwen op alternatieve geneeswijze had hij wellicht nog geleefd en had ik nog steeds een haat/liefde verhouding met Apple.
Op zich zou dat best de gedachte kunnen zijn, alleen wel vreemd dat het lijkt uit de berichtgeving dat de productie weer teruggeschroefd wordt, alsof ze dit niet hadden verwacht.
Nee, volgens mij waren ze er echt heilig van overtuigd dat de 5c gewoon een goed idee was en populair zou worden, voornamelijk in China...
wil nen echt een succes van de 5C maken, dan moet de prijs flink dalen. het is nu veel aantrekkelijker om een iPhone 5S te halen, die 100 euro duurder is.
Dat zou natuurlijk ook de strategie van Apple kunnen zijn, de 5s is 100 euro duurder dus kopen ze toch die maar..
Voor zo'n strategie heb je wel een hele rijke fantasie nodig. Dat apple nu de productie terug moet schroeven zegt genoeg. Ze hadden wel degelijk het idee dat de 5C beter zou verkopen.
Nee, dit is net een van de meest gebruikte strategieën..
Onlangs nog gezien op Brain games (National geographic)

Situatie 1:
popcorn - klein - ¤ 3
popcorn - groot - ¤ 7

Situatie 2:
popcorn - klein - ¤ 3
popcorn - medium - ¤ 6,5
popcorn - groot - ¤ 7

In de eerste situatie ging het grootste gedeelte voor de kleine & in de tweede situatie gingen ze bijna allemaal voor de grote versie.. (waarbij er alsnog voor de grote versie gingen door even te zeggen 'die grote is maar 50 cent meer dan de medium') ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Decoy_effect

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 17 november 2013 02:35]

Ja en de 5S verkoopt misschien wel beter dan verwacht.

Of de 4S verkoopt misschien meer.

En er lag waarschijnlijk nog een voorraad iPhone 5's en 4S bij winkels die ineens meer gewild zijn.

Hoe weet je dat nou? Het kan van alles zijn.
Voor zo'n strategie heb je wel een hele rijke fantasie nodig. Dat apple nu de productie terug moet schroeven zegt genoeg. Ze hadden wel degelijk het idee dat de 5C beter zou verkopen.
Nee hoor, dit is bekende en beproefde strategie bij de verkoop van high end producten. Je ziet het bijvoorbeeld bij auto's waarbij het basismodel met opzet net te duur geprijsd is zodat mensen voor een luxere versie gaan.

Persoonlijk denk is dat het een beetje een mix is. Apple was niet erg gelukkig met de C (die voor mij wel voor Cheap staat overigens) omdat ze hoopten dat de providers er meer mee zouden doen. Kijk naar China, Zuid Amerika en je ziet de 5C wel goedkoop aangeboden worden in combinatie met 24 maanden. Hier zagen de grote providers dat niet zitten en halen een extra tientje uit de handel in de duurdere modellen.

Apple gebruikers zijn erg trouw en zitten niet erg met de prijs (onthou dat de gemiddelde tweaker wellicht een student is maar de gemiddelde iPhone gebruiker een bovengemiddeld salaris heeft). Dus er is weinig concurrentie van Android, voor de meeste iPhone gebruikers is er geen reden om over te stappen. De strategie om dan een net iets te duur model te pushen door er een net niet goed genoeg model onder te zetten is dan niet vreemd.
Toch absurd dst eigenlijk iedereen(in ieder geval hier) dit zag aankomen behalve Apple zelf. Vergeleken met de iPhone 5/ 5s valt de 5c gewoon compleet buiten de boot, zeker voor die prijs. Er zal vast wel vraag zijn een gekleurde iPhone, maar zeker als deze goedkoper oogt moet die ook echt goedkoper zijn. Desnoods hadden ze er 4s hardware ingedaan, alhoewel ze waarschijnlijk geeoon een minimum prijspeil willen aanhouden.
Als je een goedkope iphone met 4S hardware wil hebben... dan kun je het beste de 4S kopen.
Ze wilden duidelijk graag gekleurde iPhones aan het assortiment toevoegen, en gelijk besparen op het materiaal. Als je dan wilt dat dit product ook een succes wordt dan moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat deze aantrekkelijk geprijsd is, desnoods door nog iets oudere hardware te gebruiken.
Wat geeft je de indruk dat Apple dit niet zag aankomen? Misschien heeft Protek wel vertraging gehad met de voorbereidingen en moest daarom productie naar 300.000!! per dag (stel je eens de fabriekshal vol met Chinese dames voor die deze aantallen produceren 8)7 ). Pas als je het market release plan van Apple hebt gelezen weet je of ze het niet hebben zien aankomen.

Maar denk je nu eens in wat voor impact dit heeft op een fabriek en de mensen die er werken. Chinese situatie kennende staan zitten er dus nu spontaan 5.000 mensen zonder werk. Ik heb met ze te doen, fijn zo''n kapitalistische markt......
We zullen de denkwijze van Apple nooit volledig kunnen begrijpen. Maar 1 ding weet ik wel:
als ze slim zijn blijven ze enkel high-end toestellen verkopen.
Ja, ze zouden ook low-end kunnen produceren, maar dit zou in hun eigen nadeel werken... Zeg nu zelf waar verdien je het beste op 10 verschillende modellen van verschillende prijzen (vb: 150 tot 1000¤) met verschillende fabrieken, of 1 model dat iedereen wilt hebben... Waarbij komt dat de low-end je high-end verkopen serieus doen dalen...

Velen zeggen hier ook dat er bijna geen verschil is tussen de 5, 5c en 5s.... Dat zie ik anders: 5S is voorzien voor de laatste IOS. Zover ik apple begrijp is dit een serieuze upgrade! 5 en 5C zijn iedem idd, behalve de behuizing, met een zeer logische reden: indien de 5C er niet zou zijn dus de 5, leek deze te hard op de 5S en dat is alleen nadelig voor de verkoop van de 5S!

Dus de 5C er goedkoper uit laten zien is heel strategisch gedaan, over de prijs daarentegen ga ik zwijgen... :) (zeker als apple zoveel van de verkopen van de 5C verwachte...)

Ps: zelf heb ik geen Iphone, want ik geef geen geld (MEER) aan een toestel om alleen te bellen, maar dat ik mijn keuze :D
De 4S, 5, 5c etc. zijn allemaal voorzien van iOS 7.
Inderdaad, maar bij de 5S is de hardware er ook speciaal voor gemaakt. Beter processor en heel wat interne aanpassingen voor IOS7 vlotter te laten lopen.
Bij de andere generaties werkt IOS7 natuurlijk ook, maar de 5S is ervoor geoptimaliseerd. :)
Grappige is : wat is high end. We zitten nu weer in een marktfase dat high-end meer en sneller betekend, het is weer wachten op een volgend echt innovatief product. Dit tweede heeft Apple groot gemaakt (niet doordat ze het bedacht hebben, maar doordat ze het zo goed hadden uitgewerkt).

Ben benieuwd of ze ook zo snel zijn om op de volgende trein te springen. Is namelijk lastig als je zoveel geld verdiend, moet je echt veel lef hebben als bedrijf om dat op het spel te zetten. Zeker hun beperkte breedte in het assortiment maakt hen kwetsbaar voor dit type valkuil.

Dus voor mij zegt dit niks op lange termijn, is een discussie van niveau welke fax het beste is, vlak voordat e-mail opkwam......
Gisteren voor het eerst de 5S in mijn handen gehad (zelf een Samsung S3) en dat zag eigenlijk niet verkeerd uit, tenminste het witte model. De andere kleuren zagen er niet uit. Maar de prijs stelling is totaal fout, voor 100 meer euro ga je natuurlijk voor de 5S. Betere specs, premium gevoel en ziet ook nog een fancier uit. Maar er is zeker een markt voor de 5S, als de prijs juist is.
5c voor 540 euro, zie prijsvergelijker.^^
5C bedoel je dus. Ff je verhaal checken voor het zenden.

Je hebt wel gelijk. Apple moet gewoon vol in de aanval. Wellicht gaat dat volgend jaar gebeuren als Apple een nieuwe markt aanboort.

De gsm markt brengt ons niet meer zoveel als voorheen.

De 5C moet volgend jaar een budget worden van 350. En de 6C 500. De 6 699. Denk dat ze dan de hele markt kunnen bedienen.

Eigenlijk doen ze dat al. Ik denk dat iedere iPhone een tweede of derde leven heeft. Want de tweede hands markt is groot.
De gsm markt brengt ons niet meer zoveel als voorheen.
Werk je voor Apple :?

De 5C was DOA - de "C" wordt ondanks dat Apple zegt van niet toch door velen gelezen als "Cheap" en daarbij komt nog dat de prijsstelling tov de 5S slecht is - het is daarom niet verwonderlijk dat nu de glans van de introductie voorbij is, realiteit laat zien dat de 5C niet het succes product gaat worden die Apple dacht te hebben door het re-packagen van een bestaande telefoon (5) en daar een jaar later nog steeds een premium prijs voor te vragen.

The customer is always right -- zelfs bij Apple
En toch zet Apple meer iPhones 5C weg dan ieder ander toestel op de 5S na. DOA.... !?
Een beetje kort door de bocht tot we echte verkoopcijfers hebben gezien, maar de kans is inderdaad wel groot dat er maar een paar telefoons zijn die beter danwel vergelijkbare verkoopcijfers hebben.

Laten we voor de grap eens rekenen met deze geschatte getallen:
De initiële productie, die toch op z'n minst een aantal weken liep, was 300.000 per dag volgens deze geruchten, wat max 9 miljoen in een maand zou zijn. Zelfs als Apple de productie inderdaad heeft teruggeschroeft naar 90.000 per dag, betekend dat 2,7 miljoen per maand. Not too shabby, en zeker niet DOA!
De best verkopende Android is volgens mij de S4 die in de eerste maand 10 miljoen verkocht. De Moto X, die dan wel alleen in de States wordt verkocht, zit op 500.000 in het eerste kwartaal...
http://www.intomobile.com...only-500000-devices-sold/

Maar ja, het is nu eenmaal trendy om te roepen dat het nu écht afgelopen is met Apple, even nadenken en rekenen gaat natuurlijk te ver...
Het ergste is dat Tweakers zich laat vangen door berichten die dienen om de beurs te manipuleren. Het was weer vrijdag, dus stuurt men zulke berichten rond. De media neemt het gretig over tijdens het weekend en maandag is het aandelen kopen voor de slimmeriken.
Bron? En dan niet een regionale of één die minder dan een maand overziet.
Apple is ook de enige die een 5C verkoopt. En ja de 5S verkoopt beter dan de 5C. 8)7
Of is je zin gewoon slecht geformuleerd en wil je gewoon wat anders zeggen O-)

[Reactie gewijzigd door ikkuh61 op 16 november 2013 12:46]

Ik snap dat soort commentaren toch niet. Apple heeft het niet nodig om de meeste toestellen te verkopen. Apple moet gewoon de beste toestellen verkopen dat is altijd de strategie van Apple geweest. Moet je even kijken naar de cijfers 81% Android en ik dacht 12% iPhone en toch maakt Apple het meeste winst. Dat is wat belangrijk is voor Apple. Apple kan in de aanval gaan maar dan moet het op winst inboeten en dat is gewoon stom. Apple verkoopt nog altijd jaar op jaar meer iPhones.

Apple zal nooit een budget phone op de markt brengen. Nooit! Prijs kan volgend jaar wel dalen maar wat doen de concurrenten dan? Die halen ook de prijs naar beneden zodat een iPhone 5C nog steeds heel duur lijkt tegenover crappy android phones (want de grote stijging bij Android is er enkel door de overvloed aan goedkope crappy foons). Dat is een spelletje dat Apple niet kan winnen zonder in te boeten op kwaliteit dus zal er nooit een budget iPhone komen.
De slechte verkoop ligt aan veel dingen.

Ze brengen 2 gsm's tegelijk uit dus veel mensen kiezen voor de duurdere 5S. (prijsverschil 100 ¤)
En daarnaast, als ze geen geld willen uitgeven aan een te dure 5c gaan ze toch naar een ander merk omdat de 5S TE duur is volgens hun budget. (waarde en features voor je geld)

De 5c is de even oude 5 maar mensen zijn niet bereid daarvoor te betalen, voor dat geld heb je een galaxy s4 op dit moment met een snapdragon 600 of de nieuwe LG G2 met een snapdragon 800 mensen zijn daar meer voor geneigd om geld neer te tellen.
En voor die prijs moet ios dan nog je ding zijn :).

Positief punt in alles : een Iphone is duur in aankoop maar 2e hands krijg je er een zak geld voor terug na 2 jaar, wat niet kan gezegd worden over bijvoorbeeld een galaxy s3.
De galaxy s3 werd een half jaar na de iphone 4s gereleased maar als je nu nog naar de prijzen kijkt zie je dat je aan een Iphone meer verdient.

Nee Apple met deze release hebben jullie in mijn ogen wat gefaald voor de 5c.
De galaxy s3 werd een half jaar na de iphone 4s gereleased maar als je nu nog naar de prijzen kijkt zie je dat je aan een Iphone meer verdient.
Kom maar op met je berekening :)

En bedoel je niet minder verliezen ipv meer verdienen :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 november 2013 10:41]

Ik heb mijn 4s onlangs verkocht voor 310, de 16 Gb versie. Nieuwprijs 500 ¤ en op dit moment nog 400
Terwijl de galaxy s3 op dit moment maar 300 nieuw kost. Nieuwprijs 500. ¤ en de 2e hands prijs veel lager ...

De Iphone 4 blijft zijn waarde langer houden omdat het een soort luxe product is en zo word gezien zal ik maar zeggen, 2e hands krijg je er veel meer dan de s3.
Dus eigenlijk door een Iphone te kopen krijg je later nog een groot deel van je geld terug als je hem 2 jaar later verkoopt, terwijl je galaxy s3 bijna geen bekijks meer heeft.

Snap je ?
Edit, ik snap niet waarom iemand me een 0 geeft hierop, ik beantwoord de vragen van de persoon hierboven ... en ik denk dat mijn mening trouwens enige inbreng is op dit artikel..

[Reactie gewijzigd door 2speed4you op 16 november 2013 12:01]

Ik heb een S3 gewoon voor iets van ¤250 verkocht, en een bijna 2 jaar oude HTC, ok wel met heel veel tweaks, voor 200. Als je zeer netjes met de apparaten omgaat en gewoon goede kwaliteit 2e hands toestellen levert aan de koper, dan is het echt niet zo dat je er alsnog maar 50 euro voor kan vangen bij wijze van spreken...

Als de toestellen in optimale staat verkeren zijn ze echt niet zo weinig waard als jij wilt schetsen hier.
Kijk als je er ruk mee omgaat en ze zijn beschadigd en werken niet helemaal lekker meer: akkoord.
Maar een in goede staat verkerende Samsung en zeker een goed HTC toestel? Kan je gewoon voor een goede prijs verkopen hoor!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True