Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 324 reacties

Apple zou de productie van de iPhone 5c gehalveerd hebben, omdat er minder vraag is dan verwacht naar de smartphone. Andere signalen wezen er al eerder op dat de 5c veel minder in trek is dan de iPhone 5s.

In plaats van 300.000 exemplaren per dag zou Apple nog maar 150.000 iPhone 5c's willen laten maken, meldt CTechCN, de site die eerder een Nederlandstalige handleiding van diezelfde smartphone online zette en kennelijk contacten heeft met leveranciers van Apple.

De reden voor de tegenvallende verkoop zou de hoge prijs zijn. Alleen in Apples thuisland Verenigde Staten is de telefoon met een prijs van 99 dollar bij een abonnement redelijk geprijsd te noemen, maar in Nederland kost hij waarschijnlijk 599 euro, meer dan bijvoorbeeld een Samsung Galaxy S4, HTC One of Sony Xperia Z.

Met een productie van 150.000 iPhone 5c's per dag kan Apple er per kwartaal ongeveer 13,5 miljoen verkopen. Vorig jaar maakte Apple van alle iPhone-modellen er in het laatste kwartaal van het jaar ongeveer 48 miljoen exemplaren en de verwachting is dat het bedrijf er dit jaar ongeveer evenveel zou moeten kunnen verkopen.

Er zijn al langer signalen dat de iPhone 5c minder verkoopt dan de duurdere iPhone 5s. Zo is het toestel beter verkrijgbaar via import en zijn er al vanaf de eerste dag van de verkoop meer iPhone 5c- dan 5s-toestellen op voorraad.

Beide nieuwe iPhones komen op 25 oktober in Nederland en België uit. De 5c deelt veel kenmerken met de iPhone 5 van vorig jaar, waaronder de processor, het scherm en de camera. De aluminium behuizing is echter vervangen door een plastic variant.

iPhone 5, 5c en 5s

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (324)

1 2 3 ... 8
Vreemd (of misschien ook wel niet, op deze site) dat iedereen doet alsof dit een tegenvaller is voor Apple. Wat ik echter tussen de regels door lees, is niet zozeer dat de 5c het slechter doet dan verwacht, maar de 5s BETER dan verwacht. Alsof men gelooft dat ze daar bij Apple rouwig om zijn...

Verder is de 5c natuurlijk vooral een strategische zet voor de lange termijn. Als er volgend jaar een iPhone 6 komt, schuift de 5c door naar instapmodel. Maar op dit moment is het uitbrengen van de 5c vooral bedoeld om de 5s aantrekkelijker te maken, als ze als vanouds de 5 als midrange model hadden gehandhaafd had dit behoorlijk wat gekannibaliseerd op de 5s verkopen, juist omdat de 5 nog steeds zo'n goed toestel is. Door het onderscheid tussen high-end en midrange groter te maken, wordt er over de brede linie beschouwd een grotere markt aangeboord.

En mark my words: volgend jaar, als de iPhone 6 uitkomt, wordt de 5c voorzien van de internals van de huidige 5s en verdwijnt de iPhone 5 aluminium behuizing uit het programma. De huidige 5c kan dan de positie van goedkoop instapmodel innemen, de 5cs (?) de midrange en de 6 als high-end.
Exact. Minstens net zo opvallend als de introductie van de 5c zelf was het feit dat de 5 uit productie is genomen en niet de 4S heeft vervangen.
Productie van de 5C moet naar beneden vanwege lagere verkopen als verwacht.
De productie van de 5S blijft blijkbaar gelijk.
Dus een tegenvaller voor Apple. Wat valt daar niet aan te snappen?
Productie van 5S blijft gelijk, omdat deze al op maximum capaciteit draait.
Er is namelijk niet tegen de vraag op te produceren gezien. En dat wordt allemaal nog erger over 2 weken, als de 5s ook in andere landen te koop wordt gezet.
Het gaat hier om de 5c. Over de 5s wordt niets gezegd.
Ze zagen dit neem ik aan toch zelf wel aankomen, als je de 'verouderde' specs in een nieuw jasje voor het zelfde geld gaat verkopen een jaar later?
Nee, zagen ze niet aankomen. Anders was de productie beter afgestemd geweest.
Los van het feit of discussie dat ze het wel of niet zagen aankomen, hebben ze wel een inschatting fout gemaakt.
Ten eerste, meeste Apple liefhebbers kopen een product om het premium "feel", en niet om de logo. Waarom zou ik een iPhone 5C kopen, als een iPhone 5 die volgens sommige bench sites zelfs beter presteert dan 5C? Los van het feit dat het plastic is een geen toegevoegde waarde heeft tegenover een iPhone 5 die nu veel goedkoper verkrijgbaar is.

Als ze nou iPhone 5C zeg maar ~399,- over de toonbank deden, dan was het hele andere verhaal. Ze moeten naar hun concurrentie kijken en leren in deze moderne tijd kan je niet consument dwingen iets leuk te vinden. Dat werkt simpelweg niet meer, consument is veel onderzoekzuchtgier & geavanceerder geworden.

(Sorry voor mijn taal/spel fouten.)
" Ten eerste, meeste Apple liefhebbers kopen een product om het premium "feel", en niet om de logo. "

Dat is wel een straffe statement. Ik denk net dat het WEL zo is dat veel mensen een iPhone kopen voor het Logo. Gewoon om er bij te horen. Die premium feel krijg je er 'gratis' bij. Van alle users van iPhone's in mijn directe omgeving geeft er niemand een bal om de specs, die willen gewoon EEN IPHONE.

Hey, Tweakers zijn een minderheid hoor ;)

Een goedkopere iPhone komt er nooit, dan werkt hun premium product model niet meer.


Ben zelf geen Fanboy of Hater, heb zelf een HTC Phone en iPad.
ik merk dat mensen vooral een iPhone halen omdat ze dan beter weten wat ze krijgen. De hele fragmentering van het Android platform (en in mindere mate WP) werkt juist voor niet tweakers erg verwarrend. Wat is het verschil tussen een Sony T/Z, Samsung Sx mini/ace/note etc. Bij een iPhone is het voor mensen vaak duidelijker wat het product inhoud.

Overigens denk ik dat de introductie van de naam iPhone Xc deze vertrouwdheid uit balans gaat brengen.
Het een sluit het ander niet uit. Bij de Samsung Galaxy lijn is het ook redelijk straight-forward wat je krijgt, toch zie je bij de laatste niet het -m.i.- sterke fanboygedrag wat toch wel een deel van de iPhone gebruikers kenmerkt. Enerzijds omdat Apple simpelweg een ontzettend goede productlijn heeft met haar iPhones, maar anderzijds ook omdat het een statusproduct is, waardoor er een neiging ontstaat om het product te verheerlijken.

Niet alleen omwille de 'logica' is de iPhone 5c een onlogische keuze, maar met name vanuit het oogpunt van 'merkbescherming' vind ik het een bijzondere keuze. Het mag dan een telefoon zijn welke qua prestaties een topproduct is; het goedkoop ogende plastic doet ontzettend veel afbreuk aan het premium-gehalte waardoor juist mensen Apple dusdanig 'verheerlijken'. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het ontzettend knap dat Apple hierin geslaagd is, maar des te onnozeler ik het vind dat ze op dit moment afbreuk doen aan dat imago.

edit: nee TMC, dat zeg ik niet. Ik zeg dat mijn inziens (m.i.) het fanboygedrag sterker aanwezig is onder een deel van de iPhone-gebruikers. Volgens mij is mijn uitspraak meer dan voldoende genuanceerd en ik neem dat die uitspraak ook voldoende gronden heeft. Kijk ter vergelijking eens onder het gemiddelde Apple/Samsung bericht.

Toch wel weer bijzonder hoe een redelijk neutrale post weer op zo'n wijze uit de context getrokken wordt ;).

[Reactie gewijzigd door -Tom op 10 oktober 2013 15:33]

Bij de Samsung Galaxy lijn is het ook redelijk straight-forward wat je krijgt, toch zie je bij de laatste niet het -m.i.- sterke fanboygedrag wat toch wel een deel van de iPhone gebruikers kenmerkt.
Je zegt dat er geen Android-fanboys zijn (wat ongeveer hetzelfde is, aangezien Samsung het leeuwendeel van de Android-verkopen voor zijn rekening neemt)? Lol... Tweakers zit vol met Android-fanboys die de Apple Store bij wijze van spreke direct in brand zouden steken als het legaal zou zijn. ;)
Interessant hoe mensen altijd denken te weten waarom miljoenen mensen bepaalde aankopen doen. En altijd is dat om onzin redenen, zoals "erbij horen", "premium feel", "hype", enz.

Is het zo moeilijk voor te stellen dat grote groepen mensen het misschien gewoon een goed en fijn produkt vinden?
In een wereld zonder reclame wel ja.
Lees maar eens over Psychology of choice, paradox of choice, ...
Reclame... HTC en Samsung maken veel agressievere marketing (hebben overigens ook hogere totale sales aantallen daarbij).
Je bent wel erg gemakkelijk in je oordeel over mensen die Apple producten kopen geen goed afgewogen keuze hebben gemaakt.
Ik heb het niet enkel over mensen die Apple kopen. Ik heb het over mensen die iets kopen en dan 100% zeker zijn dat ze het beste hebben dat er is zonder eigenlijk de features van hun product te kennen of zonder te weten wat ze er mee moeten doen.

Reclame geeft je het gevoel dat je dat nodig hebt en daar ook zoveel voor moet betalen. Of dat nu een Samsung of Apple is...


Stap 1: Zorg ervoor dat mensen je product kopen door behoefte te creëren en er voor te zorgen dat mensen denken dat jouw product de beste oplossing is voor die behoefte, ongeacht de prijs.

Stap 2: Klantenbinding, ram er zoveel mogelijk betalende apps in dat mensen niet anders kunnen dan bij dat platform te blijven

Stap 3: Probeer het zelfde product met minor upgrades nogmaals te verkopen om je winst te maximaliseren. Ongeacht de prijs natuurlijk, klanten zijn toch al gebonden.
Ik geloof niet dat mensen daadwerkelijk menen 100% zeker te weten dat ze het beste produkt hebben. Ze menen een fijn en goed produkt te hebben en dat is genoeg. Niet iedereen is een tweaker, voor veel mensen is een smartphone een gebruiksvoorwerp.
Ik heb nog nooit een Apple reclame gezien.
Het is idd niet allemaal zo makkelijk als de meesten hier denken. Er zouden zelfs zomaar ook nog verschillende populaties kunnen zijn die verschillend denken of beslissingen nemen (verschillende werelddelen). Met verschillende redenen kan dit dan tot dezelfde uitkomst leiden (wel/geen aankoop) Daarnaast is het niet enkel en alleen de consument die beslist. Er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen in de hele keten. Prijs is daar een van de vele factoren van. Maar dat hoef ik niet velen te vertellen hier. :)

Overigens zegt mijn gevoel dat de meeste mensen het weldegelijk een te hoge prijs vinden voor een niet top-model. Zeker in NL denk ik dat het Apple met 600 euro de plank mis gaat slaan. De in een eerdere post gezette prijsstelling lijkt mij een betere en zal Apple meer marktaandeel geven, maar slechtere marges en dus uiteindelijk minder winst (aandeelhouders spelen een rol bij deze beslissing). Het is dus een afweging dat Apple maakt tussen exclusief en duur blijven OF meerdere markten aanboren en goedkopere producten aanbieden die bij de tijd zijn. (een budgettelefoon en dus niet de iphone 4S!). Daarom lijkt welhaast dat de 5C voor deze prijs een zeer vreemde eend in de bijt is en misschien dus wel een misstap. Al is het maar omdat het lijkt dat mensen kennelijk liever de premium aanvoelende iPhone 5 willen hebben, die Apple nu dus heeft doen laten verdwijnen.

Daarnaast heeft Apple wel degelijk een heel groot marketingbudget. Dat zit hem alleen niet in tv reclames of bekendheid creëren. Want die hebben ze al wel. Die verkrijgen ze bijna gratis omdat ze veel in het nieuws zijn en er veel over hun producten geschreven wordt. De reden hiervan mag bij iedereen wel bekend zijn neem ik aan. Ze hebben nou niet bepaald slechte producten. Ze laten de wereld werken met producten die ontworpen zijn met een andere visie in het achterhoofd dan Microsoft. Wat mijn inziens het gebruiksgemak voor vele gebruikers (bij Apple ben je een echte gebruiker). Een andere reden waardoor er veel over Apple geschreven wordt is dat bijna elk concurrerend bedrijf jaloers is op het feit dat Apple het voor elkaar krijgt mensen zoveel geld te laten betalen voor hun producten. Apple is het schoolvoorbeeld van een modern kapitalistische multinational. Bijna op het stinkende af. Op vele bedrijfskundige opleidingen wordt dit alom geprezen en gebruikt en laat men zien hoe het moet. Terug naar het marketingbudget. Dit zit hem mijn inziens meer in de controle die Apple houdt in de keten. Zij krijgen vanwege de vraag naar hun producten dingen voor elkaar bij retailkanalen waar concurrenten van watertanden....
Dat is wel een straffe statement. Ik denk net dat het WEL zo is dat veel mensen een iPhone kopen voor het Logo. Gewoon om er bij te horen.
Dus niet omdat het gewoon een hele goede telefoon is? Natuurlijk spreekt het merk ook mee. Apple is gewoon een ijzersterk merk, maar dat hebben ze niet gekregen door flut producten te maken he?
Ik denk het het ook wel meer is dan alleen kwaliteit van hun product. Als je genoeg apps hebt gekocht in de appstore, schakel je niet snel over op Android waar je overnieuw moet beginnen. Andersom is dit net zo.
Denk daarom ook dat je ziet dat Android tablet verkoop sterk is gestegen, veel mensen hebben Android smartphones en willen hun apps ook op de tablet.
Ik zeg niet dat het flut producten zijn, ben ook heel blij met mijn iPad. Maar in een wereld waar marketing koning is (en zeker bij Apple) is de keuze voor een logo héél voor de hand liggend.
Apple verkoopt op basis van kwaliteit en niet zozeer marketing. Het is niet alsof Apple bakken met geld uitgeeft aan tv reclames oid. Natuurlijk, ze doen het wel, maar niet bijzonder veel. Het is juist Samsung die zeer veel aan marketing doet.

De beste marketing is gewoon kwaliteit: een goed product verkoopt zichzelf, en dat is zeker iets wat voor Apple opgaat.
Ik denk dat je hier een veelgemaakt vergissing begaat, door commercials te verwarren met een marketingbudget. Apple is juist geniaal in hun marketing, maar dat kost ze absoluut niet niets. Als je je punt wil bewijzen moet je anders even wat bronnen erbij pakken, zoals http://www.businessinside...-1-billion-a-year-2012-11

De discussie is denk ik een beetje zinloos. De tegenvallende verkoop van de iPhone 5c bewijst niet dat consumenten de telefoon niet kopen vanwege het logo, en ook niet dat ze de 5s kopen vanwege de premium feel van de hardware. Er spelen veel meer psychologische effecten een rol. Waarschijnlijk zou een toestel met dezelfde hardware (zonder dat consumenten dat weten) maar een lagere prijs slechter verkopen, alleen al omdat consumenten die zoveel geld uit (kunnen) geven aan hardware willen denken dat ze premium devices in hun handen hebben. Ik laat in het midden of dat ook zo is.
http://www.businessinside...g-marketing-budget-2013-6

Samsung geeft ongeveer een orde van grootte meer uit aan marketing dan Apple. Zelfs alleen Samsung Electronics geeft al een factor 3-4 keer zoveel uit als heel Apple.

Tuurlijk, Apple's budget is niet nul -- maar het idee dat ze zoveel verkopen omdat ze maar blijven bombarderen met advertenties is simpelweg incorrect.
Dat is wel een straffe statement. Ik denk net dat het WEL zo is dat veel mensen een iPhone kopen voor het Logo. Gewoon om er bij te horen. [...] Van alle users van iPhone's in mijn directe omgeving geeft er niemand een bal om de specs, die willen gewoon EEN IPHONE.
Je conclusie is geen logisch gevolg op je argument en totaal niet onderbouwd.
Het punt waarop ik reageerde sloeg ook al op niks. Had beter niks gepost want iedere nieuwspost over een Apple product ontaard toch in een fanboy war.

Jouw post ook totaal nutteloos, de wereld dankt u.

Mensen met iPhones worden idd niet graag bestempeld als kuddebeesten maar de meeste zijn het wel. Ze moeten dan ook direct reageren als er ook maar iets gelinkt aan hun dure speeltje in een slecht daglicht wordt gebracht.
Van alle users van iPhone's in mijn directe omgeving geeft er niemand een bal om de specs, die willen gewoon EEN IPHONE.
En waarom is dat denk je?

Ik denk omdat de telefoons mooi zijn, fijn aanvoelen, fijn werken, snel zijn, stabiel zijn en nooit gezeik hebben. Zelfs als je geen bal geeft om specs zijn dat kwaliteiten die je kan waarderen.

Dat heeft niks met het logo of 'erbij horen' te maken.
En weer iemand die ten onrechte suggereert dat dat bij Samsung of de Xperia Z(1) anders is...

Denk je nou echt oprecht dat er mensen zijn die 600-700 uitgeven aan een android telefoon en dan genoegen nemen met de krakende trage bende erop die jij suggereert dat android is?

Ik zelf heb ook voor 650 contant een S4 gekocht en heb door mijn hele leven al vanalles gehad. Ook iPhones en die zijn ook fijn.

Waarom moeten apple gebruikers nu altijd doen alsof de concurrentie rommel is in vergelijking met de concurrentie.
Getuigt van echte onkennis... Kan me daar behoorlijk aan ergeren, zeker als gebruikers van Tweakers dit soort onzin uitkramen.

Android is niet beter of slechter dan iOS, het is alleen iets anders. Beiden hebben voor en nadelen maar beiden zijn uitermate wel functionerende systemen.
Sorry, maar waar suggereer ik dat dat bij andere toestellen anders is? Dat mag je even aanwijzen.
Als het om het logo ging, dan had de iPhone 5C wel meer verkocht, lijkt me. Want het is een iPhone voor minder, maar het logo staat er wel op. Dus het gaat blijkbaar toch om iets anders dan het logo, voor de meesten dan.
Dat de meeste mensen een iPhone kopen van wegen het logo is onzin.

Ik, en bijna iedereen die ik ken met een iPhone, heeft een iPhone omdat deze veel fijner werkt dan Android toestellen (mening). Het voelt allemaal veel soepeler en strakker aan. Gebruiksgemak van de iPhone is ook beter dan de Android in mijn mening (minder omslachtige menu's, en iedereen snapt meteen hoe een iPhone werkt). En kom dan niet aanzetten dat je Androids makkelijk kan rooten, en iPhones niet, het is namelijk nergens voor nodig.

Om maar even een voorbeeld te geven, mijn oma van 70 had eerst een Android smartphone, waar ze totaal niet mee overweg kon, van wegen de structuur van het OS (menu's e.d.). Nu heeft ze mijn oude iPhone 4, en binnen en dag kon ze alles (bellen, SMSen, WhatsAppen etc...).

Conclusie, om nou te zeggen dat mensen een iPhone kopen omdat die het Apple logo heeft is onzin. Mensen nemen een iPhone omdat ze die gewoon beter vinden als een Android toestel. Uitzonderingen daar gelaten.
Een hoop subjectiviteit in 1 post, waar ik je in eerste instantie wilde geloven. Echter toen je over je 70-jarige oma begon, bedruipte het fanboy gevoel me wel heel erg.

Het grappige is dat je jouw omgeving als maatstaf gebruikt. Als ik dat zou doen, dan zie ik 1 Nokia, 3 Samsungs, 2 iPhones en 2 Sony's. Moet ik nu Nederland gaan wijsmaken dat dit dan ook de maatstaf is?

[Reactie gewijzigd door Chrisvr8 op 10 oktober 2013 12:11]

Er zijn anders genoeg mensen daar wel gevoelig voor zijn. Er zijn genoeg mensen die met apple headphones lopen zodat het lijkt alsof ze een ipod/iphone hebben. En dat doe je echt niet voor de kwaliteit, want er zijn gewoon veel betere oordopjes te krijgen voor dezelfde prijs dan die van Apple, bv Sennheiser.
Als je het zo stelt zijn er in mijn ervaring dan wel een hoop uitzonderingen.
Dan ken jij toch echt wel een hele andere groep mensen als ik. Ja er zijn veel mensen die iphone prefereren, maar ken genoeg mensen die het om de naam gaat. En als iedereen meteen snapt hoe een iphone werkt, waarom ben ik dan zo druk met dingen uitleggen aan mensen in mijn omgeving en gebruikers op het werk? Zeker met iOS 7 merk ik dat ik druk ben met vertegenwoordigers die er geen bal meer van snappen.
Er is een verschil tussen er geen bal van snappen, en geen tijd willen besteden aan proberen/het niet durven.

Het laatste zie ik maar al te vaak, met elk stukje techniek. Mensen zijn bang om dingen te proberen, om het op die manier te leren, omdat ze denken dat ze het dan stuk maken.

Hoe je het ook wendt of keert, iOS zit veel simplistischer in elkaar dan Android.
Het zal ook zeker wel een combinatie zijn van, mee eens. En werk zelf met een iphone en een android phone, iphone is zeer zeker simpeler in gebruik. Kan me ook wel ergeren aan sommige android dingen.
Alleen ging het mij om een nuance verschil tussen simpeler werken of iedereen snapt meteen hoe het werkt.
Misschien had je oma stiekem al iets geleerd van het korte Android gebruik... ;)
Basale benodigde kennis van het gebruik van touchscreen interfaces verschilt namelijk niet zoveel tussen android of ios... Wetenschappelijk gezien is je oma een slecht object der studie.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat de ene Android de andere niet is. Sommige basis dingen zijn gelijk, maar een Touchwiz is geen Sense.

Als ik kijk naar mijn pa van 74, die heeft een 'goedkoop' Android toestelletje waarmee hij belt en smst. Meer niet en dat gaat hem goed af en het ding werkt gewoon voor hem. Geen dure smartphone nodig, of het nu iPhone of Android is.
Werkelijk grote onzin.
Ik word altijd zo ziek van mensen die dit maar blijven zeggen.
Het is gewoonweg niet waar. De menus zijn helemaal niet moeilijk en zeker met het pulldown menu kom je als android gebruiker helemaal niet in de menus.

Ik heb een automatiseringsbedrijf en ik geef tabletles aan senioren in bejaarden tehuizen. Ik heb een groep van 20 mensen genomen voordat ik begon, en heb ze gevraagd verschillende taken uit te voeren op zowel 3e gen iPad en een Asus ME301T. 17 mensen gaven aan de Android tablet makkelijker in gebruik te vinden. Ik werk daarom met Android tablets tijdens mijn lessen.

Al deze mensen zijn boven de 70 dus compleet onbekend met welk systeem dan ook. Toen ik >Na afloop< van de test vertelde dat de tablet die zij hadden gekozen meer dan de helft goedkoper was dan de iPad werd er dubbel gereageerd.

Sommig dachten namelijk dat ze de iPad hadden gekozen in de test! Zelfs bij hen is de marketing aangekomen en zelfs die mensen dragen een notie dat als een tablet fijn en makkelijk is, dat het dan wel een iPad moet zijn.

Android is geen ingewikkeld, traag, schokkerig systeem meer.
Al heel lang niet meer, dus hou eens op met dat gezeur.

En nee, geen haat hier. Ik heb gewoon een Mac en een iPad + Asus tablet en heb als dagelijkse telefoon een S4.


Het is prima als je een voorkeur hebt voor welk product of welk logo dan ook maar ga dan niet telkens op oneerlijke manier de concurrentie lopen afzeiken?
Jezus wat een ontzettend denigrerend en respectloos relaas.. En dan klopt er ook nog eens geen ene zak van.

Tuurlijk zullen er mensen zijn die een iPhone niet snappen. Helemaal als je iets anders gewend bent, is een device veel minder intuïtief (je stapt er immers niet met een "blank" mind in, je hebt bepaalde verwachtingen van hoe iets werkt). Dat is bijvoorbeeld nu ook een groot probleem voor Microsoft met hun transitie naar Windows 8. Echter wil dat niet zeggen dat een product dan niet gebruiksvriendelijk is, maar meer hoe "vast" iemand in zijn oude denkwijze zit.

Ik ben het met je eens dat Jobs als geen ander mensen enthousiast kon maken over technologie. Echter vind ik je uitspraak dat mensen maar achter elkaar aanlopen gigantisch overdreven. Hoe verklaar je bijvoorbeeld dat "men" niet massaal is overgestapt naar de Mac?

Jobs betitelen als sekte-leider vind ik zeer respectloos tegenover mensen die zijn Apple-producten kopen. Het stellen dat mensen "gebrainwashed" laat alleen je eigen kortzichtigheid zien. Apple haalt keer op keer de hoogte gebruiksvriendelijkheidscijfers in de industrie.. Dit verklaren omdat mensen "gebrainwashed" zijn, en niet omdat het bijvoorbeeld echt een goed product is, laat maar weer zien in wat voor een hokjes jij denkt.

Je uitspraak dat sinds Jobs er is, mensen deze "nutteloze" devices niet meer kopen is puur je eigen illusie. Apple heeft nog nooit zoveel iPhones, Macs en iPads verkocht de laatste 2 jaar. Het instorten van Apple is totaal niet aan de orde, en wordt alleen gebruikt als click-bait voor ongeinformeerde "tech" websites die totaal geen kennis van de industrie hebben, of ook maar even zich hebben laten informeren.

Het maakt mij totaal niet uit of iemand een Android, Blackberry, iPhone of Windows Phone koopt, iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij het fijnste vindt. Maar mensen beoordelen op welke producten ze kopen, dit onderbouwen met verzonnen feiten en vooral goed je kop in het zand steken, vind ik schandalig. Laat mensen in hun waarde en zet jezelf niet boven andere mensen die zich anders gedragen of een andere mening er op na houden.
Ik wil zeker niet alle mensen over 1 kam scheren en ik denk dat nuchtere Nederlanders het minder hebben dan Amerikanen. Maar als ik zie hoe het bij een opening van een Apple store gaat of de lange rijen bij een nieuw product en hoe die mensen onthaald worden, geeft mij dat toch echt wel een sekte gevoel. Er zijn een hele hoop mensen die de wereld afreizen om bij een opening te zijn van een nieuwe applestore.
Natuurlijk is dat zeker niet typerend voor elke iphone gebruiker, maar het is wel een beeld wat mensen hebben van Apple.
Ik weet wel, ik kom niet graag in de Applestore, hoe ze klanten benaderen, gaf mij de neiging om ze te hoeken.
Jobs betitelen als sekte-leider vind ik zeer respectloos tegenover mensen die zijn Apple-producten kopen.

Helemaal mee eens! Net zoals je betoog beginnen met Jezus...
Het feit dat mensen die apple gebruiken zo fel reageren en de boel ontkennen is een mooi voorbeeld van het beschermen van een "sekte leider"
Of zou het misschien zijn dat ze liever niet voor dom, kuddedier en gebrainwasht uitgemaakt willen worden?
quote:
Dat mensen niet massaal een mac kopen is niet vreemd. het ding kan naast foto bewerken en wat andere programma's nog niet veel draaien.

PFFRRR gRBBLL!!!! hahahaaha!
Een mac kan net zo veel als een windows pc.
Ooit wel eens met een Mac gewerkt? Volgens mij niet...
(en nee, ik ben geen apple kudde dier, maar heb wel een imac en een sony windows notebook, en de windows verkenner vind ik prettiger werken dan de finder op de mac bijvoorbeeld... ieder zijn ding.)

Wel is de mac echt 10x zo stabiel, ding is mij nog niet vastgelopen, geen vreemde 'hangs', niet traag.... de sony notebook is veel nieuwer (windows 7) maar is echt traag, hapert soms, trage slaapstand, en er zit premium hardware in... zou het windows zijn?!?!?! .
Voor 399 euro hoeft het ineens geen premium "feel" meer te hebben. :D
Klopt, je zit dan in een andere doelgroep. Op deze manier kun je smartphone gebruikers sneller overhalen om te upgraden naar dit toestel of over te stappen naar Apple.
Overigens vind ik het wel beter als hij voor ¤ 399 wordt aangeboden.
Ben ik het mee eens. De prijs zit veel te dicht bij die van de 5S om nog ergens nut voor te hebben. Toestel ziet er goedkoper uit dan dat het eigenlijk is.

Als Apple meer market share will hebben dan gaan ze op het ¤400 punt zitten met deze telefoon.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 10 oktober 2013 12:54]

Als Apple meer market share will hebben dan gaan ze op het ¤400 punt zitten met deze telefoon.
Klopt, daar heb je gelijk in. Door deze hoge prijsstelling prijzen ze zichzelf uit de markt. Een gemiste kans waar oa Samsung van kan profiteren.
Beter??? Voor 119 euro heb je bij de Aldi een knaller van een Android telefoon , die alles net zo -zo niet: beter- kan dan dit goedkope 'made in china' stuk plastic. De Apple-hype is echt wel weg aan het faden, nu Jobs er niet meer is.
Het probeert krampachtig een mass-market partij te zijn, die niet slechts het top-segment, maar ook de onderkant wilt bedienen- helaas met tegenvallende resultaten. Deze 5c had een soort 'nano' onder de iPhones moeten worden, met een prijskaartje van 1/5 van de normale iPhone, dus max 179-199 euro ofzo. Zonder duidelijk visie, merk je dat het grote schip stuurloos is. Apple krijgt last van Steve Ballmer-achtige praktijken, waarbij het te laat en de verkeerde producten voor de verkeerde doelgroep introduceert.
Zelfde voor de iPad mini2, dat ding is al 8x vertraagd, nu nog niet in de winkel en ondertussen snoept Android marktsegment weg met de Nexus 7 (2013), niet normaal meer. Too little, too late...How do you like them Apples?
Don't shoot me, I'm a Mac fan... ;)
"De Apple-hype is echt wel weg aan het faden" deze grijze plaat las en hoorde ik zelfs toen Steve Jobs nog leefde.

Er zijn na de dood van Steve Jobs nog nooit zoveel iPhones verkocht, alle records worden keer op keer verbroken.
Na de dood van jobs is de markt ook enorm gestegen, waarbij de totale iPhone verkopen achterblijft op die groei.
Ik schrijf dit even met mijn roze Apple zonnebril af

Dit is inderdaad iets wat Apple had kunnen weten als ze een beetje market research hadden gedaan. Het probleem is, in mijn ogen, dat Apple de afgelopen tijd een beetje door aan het slaan is. Ze denken dat alles wat ze maken zomaar een succes kan worden, ongeacht de prijs.

De iPhone 5C is gewoon een vreemde keuze als je het mij vraagt. En dan heb ik het niet over het idee, maar om de uitvoering. Een iPhone in verschillende leuke en hippe kleuren zou prima kunnen werken, maar dan spreek je een, voor Apple, nieuwe doelgroep aan. Tot nu toe verkochten ze premium (look and feel) telefoons met het daarbij behorend prijskaartje van bijna ¤700.

Met de iPhone 5c spreek zoals ik eerder zei een andere doelgroep aan, en deze doelgroep gaat niet voor het premium gevoel, maar vindt de kleurtjes van de iPhone juist leuk. ¤599 is dan gewoon te hoog gegrepen bij deze doelgroep. Deze mensen zijn niet op zoek naar high-tech hardware maar willen gewoon een fleurig uitziende telefoon die goed werkt. De prijs had zo'n ¤449 - ¤499 Maximaal moeten zijn.

De prijs had voor de iPhone 5c helemaal geen ¤599 te hoeven zijn als Apple de doelgroep beter had bekeken. De kopers van de iPhone 5c hadden genoegen genomen met een iPhone met de specificaties van de iPhone 4s met het scherm en connector van de iPhone 5. Met andere woorden de iPhone 5c met specs van de 4s.

Hiermee had Apple een veel slimmere lijn iPhones neer kunnen zetten:

iPhone 5c ¤449-¤499
iPhone 5 ¤549-¤599
iPhone 5s ¤699

Apple had op deze manier niet meer de 30pins connector te blijven ondersteunen, en ok zouden ze eindelijk van het 3,5" scherm van de iPhone af zijn.

Op deze manier had de iPhone 5c als een tierelier verkocht bij vooral de (jonge) vrouwelijke Apple liefhebbers. Nu kopen juist veel mensen een anders merk telefoon omdat de instap iPhone te duur is of leggen ze ¤100 bij voor de iPhone 5s.

Just my opinion :)
iPhone 5c ¤449-¤499
iPhone 5 ¤549-¤599
iPhone 5s ¤699
Hier zit m.i. véél te weinig prijsdifferentiatie in.
5c:300
5:500
5s:700

lijkt er meer op ;)
Dat is al meer prijsdifferentiatie dan dat Apple nu doet. Apple staat over het algemeen niet echt bekend om hun prijsdifferentiatie helaas. Daarom heb ik de prijzen in mijn voorgaande reactie gebaseerd op dingen die ik logisch zou vinden voor Apple.
Dat ben ik met je eens, maar het kan toch niet zo zijn dat "wij" dit beter inzien dan een team van Apple dat over prijsstellingen gaat?

Ik neem aan dat dit geen dartpijl-op-een-bord-mikken kwestie is geweest.
De iPhone 5 is discontinued, die hoort niet in het rijtje thuis, en je kan hem ook niet meer kopen. Hij is vervangen door de 5c.
Ik denk dat dat een beetje kort door de bocht is. Bij Apple werken mensen die hebben gestudeerd om markt-onderzoek te doen. Die maken echt niet zomaar eventjes zo'n blunder. Ik denk dat er wat anders (minder voor de hand liggends) achter zit.
Dat betekent niet dat die mensen niet gewoon een enorme fout kunnen maken. Zat voorbeelden van bedrijven die ondanks alle slimme koppen hun producten verkeerd in de markt zetten. JCP in Amerika, waar een knakker van Apple aan het roer kwam te staan, is een mooi voorbeeld. Verder moet je ook niet onderschatten wat de impact van bureaucratie kan zijn op besluitvorming, of hoe mensen hoger op de managementladder een stempel kunnen drukken op het proces. Kunnen best mensen bij Apple zitten die dit anders hadden willen doen, maar dan gebeurt dat niet als die niet ook op de juiste plek zitten.
Dan is de juiste reactie dus niet wat Apple markttechnisch had moeten doen, maar hoe ze hun interne besluitvorming zouden kunnen verbeteren.
Apple heeft een enorme hoeveelheid cash waar ze iets mee moeten doen. Investeren in voorraad van eigen producten leek geen slechte optie, helemaal omdat het productie niveau de markt verwachtingen (en dus de beurskoers ) beinvloedt. Tot het moment dat de 5c beschikbaar is en verkoopcijfers produceert, is dit een van de weinige graadmeters
Er kan veel gezegd worden over tekortkomingen van de iPhone 5C, echter heeft het toestel voor de Nederlandse markt één groot voordeel ten opzichte van de iPhone 5: 4G ondersteuning op KPN, Vodafone en T-Mobile!
Erg interessant perspectief dat ik zeker voor een deel beaam, maar ik zou hier toch enkele kanttekeningen willen maken.

Ten eerste lijk je in je voorlaatste zin een vergissing te maken: Apple's huidige instapmodel is de iPhone 4s. Een ontgrendelde iPhone 4s (enkel met 8 GB) kan nu direct worden verkregen in de Apple Store voor ¤ 399.

Ten tweede zou ik de interne concurrentie ("kannibalisatie") in Apple's aanbod niet buiten beschouwing laten. De huidige iPod touch bevat namelijk de technische specificaties van iPhone 4s, echter wel met Lightning poort en exact hetzelfde beeldscherm als de iPhone 5 (en vermoedelijk 5c / 5s). Deze iPod touch, met 16 GB maar zonder iSight camera, koop je voor een dikke ¤ 200 via diverse web shops. Het instapmodel iPad mini, met 16 GB, koop je voor nog geen ¤ 300 bij diverse web shops.

Verder ben ik het volledig met je eens dat de iPhone 5c te weinig toegevoegde waarde biedt voor z'n prijsklasse. Al biedt de 5c wel enkele verbeteringen over de 5 - ondersteuning voor meer UMTS banden, betere FaceTime camera en accu - is echter de constructie minderwaardig. Apple gokt er op dat het nieuwe uiterlijk van de 5c diens onverminderde prijs zal rechtvaardigen. Die vlieger zal wellicht opgaan in Apple's thuismarkt (voor US$ 549), maar niet in andere markten - met name de EU waar de invloed van de recessie nog sterk aanwezig is. Kortom, de iPhone 5c zou hier hooguit ¤ 549 mogen kosten. We zullen over twee weken zien welke adviesprijzen Apple gaat hanteren.

Apple introduceert slechts eenmaal per jaar een nieuw aanbod. Dit jaar hebben ze een kostbare gok gewaagd met de iPhone 5c, maar ik denk dat zelfs de goedkoopste iPhone 4s weinig tegengewicht / waarde kan bieden tegenover de immer voortdurende concurrentie. Met name Samsung blijft regelmatig nieuwe modellen uitbrengen in diverse marktsegmenten en aast op Apple's demografie.
Na dood Steve Jobs bleef totale iphone verkopen achter op de marktgroei?

Ehh hoe verklaar jij dan dat marktaandeel van 10 naar 15 procent was gestegen?

http://www.iphoneclub.nl/...2-van-10-naar-15-procent/

En ja toen was Steve Jobs allang begraven.
Dat zijn cijfers alleen voor Nederland. De wereld is ietsje groter.
En kijk je naar 2013, daalt het marktaandeel wel degelijk.
IOS market share
Je hebt helemaal gelijk, dat heb ik inderdaad niet goed gelezen en ik kan je helaas geen +1 geven. Maar het kan ook te maken hebben met de toon van je berichten, dat men -1 geeft (afgezien van de afkeer voor Apple in het algemeen).
Respect dat je je fout toegeeft. Maarre even tussendoor. Ik heb alles behalve afkeer voor Apple. ;)

Oh je bedoelde afkeer van Apple dat zij mij daarom een minnetje geven? Tja de simpelheid der zielen.

[Reactie gewijzigd door benito100 op 11 oktober 2013 13:08]

Als ik fout zit, zit ik fout. Gelukkig is dat zelden ;)
En jij niet, maar veel tweakers wel, dus daarom dat je geminned wordt. Kinderachtig maar waar.
De meeste Apple fan boys kijken echt niet naar specs hoor, die kopen gewoon meteen het laatste model, omdat het van Apple is.... :+
Dat kun je niet weten, er kan immers voor launch veel meer geproduceerd worden dan na de launch. Een product is vaak populair bij pre-orders, een maand later gewoon overal op voorraad.
Dit is weer pure Apple arrogantie. Ze dachten natuurlijk dat de iPhone toch wel zou verkopen, omdat het een iPhone is. Nee dus. Mensen geven liever 100¤ meer uit voor de top van de top. Deze iPhone is gewoon veel te duur voor wat je krijgt. Als ze er eens 200¤ van af zouden doen, oke dan zouden enorm veel meer mensen de telefoon kopen.

Ik ga ook mooi voor de 5s.
Apple arrogantie is dit:

"To not innovate is to die." Tim Cook over Nokia

Vervolgens presenteert hijzelf een iPhone 5C die hetzelfde is als het model van vorig jaar, behalve de behuizing. En het idee voor die behuizing (polycarbonaat, felle kleuren) hebben ze juist weer gekopieerd van... Nokia!

Overigens geloof ik best dat Apple nog veel 5C's kan verkopen, bijvoorbeeld door te gaan zakken met de prijs. Als dat noodgedwongen (en te snel) gebeurt om overtollige voorraden weg te werken gaat wel iets van de merkwaarde van Apple verloren. Een flop past niet bij het imago van onnavolgbaar succes. En ik heb juist de indruk dat veel mensen een iPhone kopen vanwege associatie met dat imago van succes.

(PS dat is misschien ook de reden dat de superluxe HTC One misschien niet zo aanslaat in het hogere marktsegment. Er hangt de laatste jaren een lucht van falen om het merk HTC).
Ik vind de 5C een rare zet, 100% mee eens. Maar om te stellen dat de kleuren zijn gejat van Nokia vind ik wel heel erg onzin. Alsof Nokia felle kleuren heeft uitgevonden.
Het ontwerp van de Lumia's, eigenlijk voor het eerst gebruikt met de N9 Meego telefoon, was destijds wel degelijk zeer onderscheidend t.o.v. de rest van de markt. In termen van materiaalgebruik en in het gebruik van heldere kleuren.

Ook het idee van de kleurencombinaties (toestelkleur en cover) heeft Nokia al toegepast bij de Lumia 620.

Je kunt in ieder geval niet beargumenteren dat Apple dit heeft bedacht en dat vind ik in het licht van de stelling van Tim Cook op zijn minst ironisch.
Apple heeft in het verleden heel vaak gewerkt met kleuren, terwijl de rest van de industrie bleef hangen bij grijs en zwart. Vaak toegepast op een iets lager model om een bepaalde doelgroep te bereiken. De eerste iMac was in die tijd uniek, want ze waren leverbaar in verschillende kleuren. Ook de iPod Nano is er al jaar en dag in verschillende kleuren. Op telefoongebied was Nokia eerder, maar kleur in de techindustrie brengen heeft Apple op z'n naam staan en ik geloof ook niet dat het afgekeken is van Nokia.
http://www.stuarticus.com...mac-artificial-colors.png
http://images.appleinsider.com/nano-06-2.gif
Sorry hoor, maar er zijn al 20 jaar gekleurde telefoons, is het niet de behuizing zelf, dan wel dmv de miljoenen hoesjes die je er voor kunt krijgen.
Dit is op zich typisch. Doordat ik stel dat Nokia felle kleuren niet uitgevonden heeft, wordt bijna automatisch de aanname gemaakt dat ik a) anti-Nokia ben b) pro-Apple ben.

Nee, Apple heeft geen kleuren of ronde hoeken bedacht en Nokia ook niet. Ik vind dat soort stellingen van wie daarin het eerste was of wie wat gejat heeft in alle gevallen ongeldig omdat geen enkel bedrijf dat soort triviale zaken heeft uitgevonden.

Overigens weet Apple zelf ook wel dat het claimen van ronde hoeken bizar is, ze zijn niet gek. Het punt was dat men vond dat het gehele concept van de iPhone gejat was. Maar om dat te bewijzen moet je het juridisch zeer expliciet maken, en dan komen dat soort losse claims naar boven die op zichzelf nergens op slaan.
Dit is op zich typisch. Doordat ik stel dat Nokia felle kleuren niet uitgevonden heeft, wordt bijna automatisch de aanname gemaakt dat ik a) anti-Nokia ben b) pro-Apple ben.
Het lijkt erop dat we een argumentatie disconnect hebben. Ik heb op geen enkele manier bedoeld om een label op jou of wie dan ook te plakken. Ik zie niet zo goed waar ik dat zou hebben geschreven.

Waarom ik die kleurtjes en behuizing in mijn eerste post aanhaalde was het volgende:
- Tim Cook zegt dat 'wie niet innoveert, sterft', onder verwijzing naar Nokia
- Tim Cook presenteert op diezelfde dag een telefoon die alleen op het gebied van behuizing en kleurgebruik anders is dan de voorganger. En laten die qua behuizing nou net veel lijken op de recente toestellen van Nokia (plastic en felle kleuren).

Ik vond dat op zijn minst ironisch en ergens wel een beetje arrogant. En volgens dit artikel waar we nu op reageren zouden de verkopen zwaar tegenvallen, dus Cook bewijst zijn eigen gelijk.

Je hebt gelijk dat iPods al langer in felle kleuren te verkrijgen zijn (Nano geloof ik?). Maar dat verandert niets aan bovenstaande. Sterker nog, als Apple al tien jaar lang felle kleuren gebruikt, dan blijft dus nog steeds overeind dat het niet erg innovatief is.

Ik moest overigens bij de eerste beelden van de iPhone 5C denken aan de volgende video van Nokia:
http://bgr.com/2012/10/03...iphone-5-apple-lumia-920/

Overigens heb ik wel een sterke affectie voor Nokia (wel stuk minder geworden na MS overnamebericht en gebruik van WP), maar ik ben zeker niet tegen iPhone of Android (sterker nog, ik gebruik nu al een paar jaar Android). Keuze is goed.

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 10 oktober 2013 22:23]

Een paar stellingen:

- Ik vind de 5C allerminst innovatief. Althans ik vond de iPhone5 bij uitkomst erg goed, en aangezien de 5C eigenlijk een 5 is, is het een goede telefoon, maar vergeleken met zijn voorganger niet innovatief.

- Tim Cook heeft gelijk dat je moet innoveren om bij te blijven, mogelijk was dat ook een deel zelfkritiek. Tegelijkertijd bewijst het gebrek aan innovatie bij de 5C niet dat Apple niet innoveert.

- Apple heeft een extreem verwachtingpatroon neergezet (ook door hun eigen marketing) omtrent innovatie, vanwege de serie iPod, iPhone, iPad. Die reeks is historisch gezien uniek, maar nu verwacht men ieder jaar het "one more thing..." moment. Dat moment is zeldzaam en komt niet vaak voor, waardoor de onterechte conclusie getrokken wordt dat men niet innoveert.

- Heel erg veel technische innovaties die Apple (maar ook concurrenten doen) ontgaan mensen of worden niet gewaardeerd, Het is high tech van de bovenste plank wat men tegenwoordig voor elkaar krijgt aan computing power in dergelijke kleine apparaten. Ook in de keuze van design, materialen, en hoe iets dergelijks betrouwbaar te produceren op grote schaal....het is allemaal fenomenaal technisch gezien. Het is innovatie van de bovenste plank. Maar niemand interesseert zich daar blijkbaar voor, want een kleur is belangrijker.

- Innovatie heeft meerdere insteken. Apple heeft tijdens zijn laatste keynote duidelijk proberen te maken dat hun visie niet "meer meer meer" features is, of de eerste zijn met iets is, maar dat ze zich op de bruikbaarheid, schoonheid en de totaalervaring richten. Of je in dat verhaal trapt mag ieder voor zich weten, maar innoveren in design en usability is ook innovatie, het is gewoon een andere vorm van innovatie.

- We kennen Apple inmiddels wel, dus de Android "innovatie" meetlat langs Apple leggen is onzinnig. Apple zal geen zeer goedkope toestellen aanbieden. Apple zal niet tig keuzes in hardware of schermen aanbieden. Apple zal niet meerdere keren per jaar een grote set aan devices releasen. Apple zal nooit 500 features aan het OS toevoegen puur omdat het kan. Je kunt die zaken niet als graadmeter voor innovatie gebruiken want dat is gewoon niet het type bedrijf dat Apple is, dat moeten we onderhand wel weten.
Nokia heeft in dezelfde mate kleurtjes uitgevonden als apple afgeronde hoekjes. Niet dus.
100% mee eens. Beiden zijn geen uitvindingen van deze bedrijven.
Mensen kopen in mijn beleveing een iPhone omdat het een goed toestel is. Maar misschien ben ik naief hoor. Het is een typisch Nederlandse eigenschap. Koop iets moois, een dure of snelle auto, een mooie TV etc en je bent een patser. De Nederlandse cultuur wil nou eenmaal graag in de middelmaat blijven hangen..
@HummerHealey
De keuze van producten komt vaak maar ten dele bewust tot stand. Wat maakt dat iemand de iPhone 'goed' vindt of 'beter dan de rest'. Vaak zijn 'rationele' argumenten (Retina scherm, snelle grafische chip, eenvoudige interface, etc.) de rechtvaardiging achteraf voor een keuze die allang met de onderbuik was gemaakt. Dit geldt overigens precies zo voor kopers van andere merken.

Ga maar na: hoeveel mensen zeggen na lezing van een aantal reviews en uitleg van een toestel ook echt: 'je hebt gelijk! De iPhone 5 is echt een betere telefoon dan de Galxy S4'. Ik heb het hier in veel discussies nog nooit langs zien komen... En als we echt zo rationeel waren zou in Nederland alleen nog maar de telefoon met de hoogste Tweakes score worden verkocht.

De associatie met de uitstraling van het merk is natuurlijk ook onbewust. Maar bij de keuze voor een iPhone geldt hetzelfde als bij de keuze voor een Audi of BMW ipv een Opel. Ze hebben zelf een onbewuste affectie voor een merk op basis van allerlei informatie die via reclame en de media tot ze komt. Er is heel veel onderzoek naar de koopmotivatie van consumenten en daarin ligt steeds meer de nadruk op het onbewuste deel.

Mensen willen met hun keuze ook iets uitdrukken. Misschien willen sommigen zich wel afzetten tegen die verrekte zesjescultuur in Nederland en kopen ze daarom een toestel dat op 'objectieve' gronden geen goede waar voor het geld is. Die zeggen daarmee: "Weg met die Calvinistische zuinigheid! Ik koop gewoon een toestel dat goed en vloeiend werkt en ik betaal daarvoor graag de hoofdprijs. Dat ben ik namelijk waard, want ik werk hard en lever resultaat". Er is qua statussymbool momenteel geen betere keuze dan een iPhone om dat sentiment uit te drukken. Iedereen snapt deze boodschap op dit moment bij een iPhone hoort (dan wel het nieuwste model natuurlijk).

Die boodschap past veel minder bij een HTC One. Niet omdat het geen goed toestel is en te goedkoop zou zijn, maar omdat de One simpelweg minder herkenbaar is als symboool van dat sentiment.
Er zijn ook nog heel wat mensen die niet zo smartphone savvy zijn en de markt gewoon niet kennen. Smartphone=iPhone, dus die ga je dan maar halen. Iedereen zegt per slot van rekening dat het goed werkt.
De jeugd is stukken betere geinformeerd over dit soort gadgets, maar die hebben een ander belang. Daar moet het apparaatje ook nog een show element hebben.
Voor anderen moet het ding gewoon werken.
Nee, de iPhone 5c is goedkoper dan de iPhone 5, betere accu en betere wifi & 4g zenders/ontvangers aan boord.
Deze is $150 goedkoper in de US dan de iPhone 5S of de iPhone 5.
Dat in de EU er nog heffing voor auteurs rechten & jaloezie belasting op zit (zoals bpm bij auto's) is niet de schuld van Apple.
betere wifi & 4g zenders/ontvangers
> want plastic kast. Ook dit onderstreept weer dat uitstraling en functionaliteitseisen met elkaar op gespannen voet kunnen staan.
Uh, nee. Want nieuwere chip met meer banden. Dat heeft niets te maken met de plastic kast. Die over vrijwel de volledige oppervlakte tenslotte voorzien is van een stalen ruggegraat. En dus helemaal niet transparanter is voor radiogolven dan de aluminium kast van de 5.
Ik ga ook mooi voor de 5s.
Denk dat dat ook 't probleem is. Mensen gaan voor de 'relatief kleine' meerprijs voor de 5s ipv de 5c. Het minimale prijsverschil is gewoon niet te rechtvaardigen voor oude wijn in nieuwe zakken.
Toch een gemiste kans voor Apple dan, de 5c had gewoon onder de ¤500-barrière moeten beginnen.
Het is meer omdat Apple gebruikers niet kunnen kiezen, omdat ze nooit keuze gehad hebben. Er was altijd maar één van alles. Nu is er opeens keuze, en kiest men de veiligste optie.

Dit probleem heb je op de Android markt trouwens ook. Hoeveel lui zie je niet rondlopen met de nieuwste Galaxy telefoon, puur omdat ze "een Samsung" willen? Niet kunnen kiezen dan maar de veiligste optie nemen: de duurste zal wel de beste zijn.
Zeker Apple fans, die over het algemeen toch al geld genoeg hebben, zullen niet besparen op een iphone 5s door voor een (hoe je het ook wend of keert) minderwaardig product als de iphone 5c. Het lijkt wel alsof Apple bij de 5c even vergeten was wie hun klanten precies zijn... Ik had het nog steeds veel logischer gevonden om een echt goedkope iphone uit te brengen, misschien met hardware uit de 4 of 4s. Dan spreek je tenminste een nieuw segment aan.
Ik heb geld genoeg. Maar om nou ¤700 uit te geven voor het instap model van een telefoon of ¤600 euro voor het uitgeklede model? Daar gebruik ik hem te weinig voor. Voor de iPad's, de Mac Mini, de iMac en mn MacBook Pro die ik heb vond ik de prijs wel in verhouding staan.

In de USA is de 5c al voor 50 dollar te krijgen. Maar dat is bij een contract. ¤600 euro is gewoon te veel en zit in mijn beeld ca. ¤100 euro te hoog ( het blijft Apple). Zelfs een iPhone 5 is al voor ¤550 te krijgen en die biedt toch echt meer. Misschien komen ze relatief snel met een 8 Gb versie voor ¤499 die na een paar maanden stilletjes wordt geupgrade naar 16 Gb zodat ze zonder gezichtsverlies de prijs kunnen verlagen.
De iPhone 5 is uberhaupt niet meer te krijgen, heeft altijd gewoon 600 gekost, en wat er nu nog wordt uitverkocht is de uitloop van het model wat met een klein beetje korting weggaat. De 5C is gewoon een 5 in een nieuw jasje (en met een paar heel kleine upgrades).

Vergelijken van een uitverkoopprijs van 550 met de nieuwprijs van het nieuwe model gaat je gewoon weinig goede informatie opleveren.
Naja, ik denk dat de "ouderdom" van de specs nog wel te overzien valt. True, er verandert een hoop in een jaar in de mobiel-wereld, maar de iPhone 5 kan toch echt nog prima meekomen. Maar ik denk voor dat het uiterlijk icm deze prijs gewoon kiling is voor de 5c. Mensen die een dergelijk bedrag uitgeven voor een telefoon leggen dan ook wel die 100e extra neer voor een luxe uiterlijk. En de doelgroep voor het uiterlijk van de 5c heeft denk ik niet zo veel geld over voor een telefoon.
Ik heb daarom een aantal mensen geadviseerd om nog snel de iPhone 5 te halen. Ik zie de meerwaarde van de 5C niet (behalve een extra 4g band). Als je dat de komende 2 jaar nog niet zoveel interesseert, zou ik zeker nog voor de 'oude' 5 gaan.
Het nadeel is alleen dat de 5 ook niet echt aantrekkelijk geprijst wordt. De 600 euro voor de 5c maakt de 'oude' 5 behoorlijk geliefd. Goedkoopste was ¤530,-. Maar dat is inmiddels ook al weer verhoogd naar ¤550,-. Maar idd nog steeds een betere deal dan de iPhone 5c.
Ik vind dit ook. De 5 lijkt mij aantrekkelijker dan de 5C. Juist vanwege de behuizing. Ik denk dat veel mensen bij eenzelfde prijs kiezen voor de 5 ipv de 5C. Dit is nog een reden waarom de 5C volgens mij een te hoge prijs heeft.

Let op mijn woorden: Apple gaat de 5C stilletjes ergens komende maand in prijs verlagen. Waarschijnlijk als de 5 helemaal uitverkocht is. Op marktplaats zal je dan zien dat de 5 een hogere prijs aanhoudt dan de 5c, vanwege de premium behuizing.
Nope. Apple gaat de prijs niet aanpassen. Waarom zouden ze?

De meest negatieve uitleg van dit bericht voor Apple is a) dat het volledig klopt en b) dat ze dus meer 5Sen en minder 5Cs verkopen dan ze verwachtten.

Dat is geen negatief iets. De 5S levert meer op.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de iPhone 5 dalijk meer waard is op marktplaats dan de 5c.
De iPhone 4 en de 4S zijn ook prima telefoons. Die kunnen alles wat je van een smartphone mag verwachten.
De 4S kan inderdaad nog prima, maar de iPhone 4 is toch inmiddels wel wat te verouderd, iOS 7 is erg traag erop, en het mist een aantal (hardware gerelateerde) features als Siri en Bluetooth-LE.
Siri heeft niets met hardware te maken. Draait volledig op een server van Apple. Of hebben ze het tegenwoordig verplaatst naar de telefoon?

En waarom zou je er iOS 7 op willen als dat traag loopt? Dan hou je het toch bij iOS 6? Dan heb je een prima telefoon. We prezen het ding immers de hemel is toen ie na de 3S uitkwam, dus het kan niet zo zijn dat ie nu opeens niet snel meer is. Wat toen werkte, werkt nu ook.
Hij is 100 euro goedkoper geworden.

De reden dat Apple een iPhone 5 in een nieuwe plastic jasje heeft gestopt is dat ze meer onderscheid wilde maken tussen de iPhone 5 en de iPhone 5s. Als ze de iPhone 5 zouden blijven verkopen in de oude behuizing dan zouden ze veel minder iPhone 5S modellen verkopen. Bijkomend voordeel is ook dat de iPhone 5C goedkoper te produceren is en Apple er niet wakker van zal liggen dat de 5C niet zo goed verkocht heeft. De 5S heeft namelijk de hoogste verkoopaantallen ooit bereikt voor een iPhone en dat was naar mijn mening ook hun doel omdat ze op dit toestel de meeste omzet maken en wellicht misschien ook de meeste winst.
En, als de geruchten kloppen, werkt dat dus niet.
Elk model van het jaar ervoor wordt bij uitkomen van een nieuw model goedkoper.De 4s werd ook 549 los, net zoals de 5c (in de VS).
Qua verkoopaantallen zeg jij wel dat apple niet wakker ligt van een daling omdat de 5c goedkoper te produceren is, maar dat ligt maar helemaal aan hoe groot de daling is. 50% minder dan verwacht kan wel eens in de buurt komen van de aantallen die het toestel 1 generatie ervoor verkocht. Een nog grotere daling en het kan best zijn dat de 5 beter zou hebben verkocht dan de 5c als de eerste niet uit de collectie was gehaald.

Daarnaast is het wel tekenend dat apple een x aantal denkt te verkopen en dat ze maar de helft aan de man krijgen. Daar mag apple dan misschien niet van wakker liggen, maar iemand heeft de markt flink verkeerd ingeschat...
Persoonlijk neem ik die '50% minder' wel met een korreltje zout. Die geruchten gingen ook over de iPhone 5 vorig jaar, totdat bij de kwartaalcijfers bleek dat het de bestverkochte iPhone ooit was.
Wanneer Apple had verwacht 80 miljoen iPhone 5 (of 5C) te verkopen maar het er uiteindelijk 60 miljoen zijn geworden. Dan is het mogelijk dat het toch het best verkochte product is maar niet zo goed als verwacht ;)

(die 80 en 60 heb ik verzonnen en gebruik ik alleen even om het punt te maken)

Zelfde geldt hier voor de 5C...

Als ze een half jaartje produceren aan de hand van die 300k per dag dan zit je uiteindelijk op 54 miljoen (!) iPhones na een half jaartje (vaak werken ze in dat soort fabrieken 7 dagen per week).

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 10 oktober 2013 11:49]

Klopt, daarnaast is het een standaard strategie om meer te bestellen dan nodig (zodat je nooit te weinig hebt). Ik denk dat Apple de productie altijd omlaag brengt t.o.v. de initiële verwachting. Better safe than sorry.

Wat ik dus wil weten:
1. Hoeveel is de productie écht verlaagd?
2. Hoeveel wordt de productie normaal gesproken verlaagd en hoe snel?

Pas dan weet je écht hoe slecht/goed de 5C verkoopt.
Het probleem met dit soort geruchten is dat zo'n man maar zelden de *hele* suppliermarkt in de smiezen heeft. Het gebeurt best vaak dat later blijkt dat er alleen wat productie van de ene naar de andere toeleverancier is verhuisd.
Bijkomend voordeel is ook dat de iPhone 5C goedkoper te produceren is en Apple er niet wakker van zal liggen dat de 5C niet zo goed verkocht heeft.
Sorry maar dat slaat nergens op, ze lieten er niet voor niks 300.000 per dag maken...

Ze hadden dus gehoopt op 2x zo veel verkopen, nu is de vraag natuurlijk of die kopers die ze dus niet hebben een ander merk hebben gekocht of een iPhone 5S.
De 5S heeft namelijk de hoogste verkoopaantallen ooit bereikt voor een iPhone en dat was naar mijn mening ook hun doel
Nee hun doel is verdienen, die eerste paar dagen/week is leuk om mee te patsen natuurlijk, maar hun doel is niet in 1 week zo veel mogelijk geld te verdienen, maar over het hele jaar, net als elk bedrijf gaat het om jaarcijfers...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 oktober 2013 11:25]

De grote vraag is: verkoopt de 5C meer dan de iPhone 5 als ze deze hadden gehouden naast de 5S?

Indien ja, dan is Apple blij aangezien de marge op een 5C hoger is dan een 5 i.v.m. plastic. Indien nee, dan snijden ze zichzelf in de vingers.
Ja, jij ook? :)

We zijn nu gewoon aan het speculeren, lijkt me logisch...
En eigenlijk ook nog in een lelijk jasje ten opzichte van de andere telefoons...het blijft een vreemde zet, die 5c
Je bedoeld "verouderde specs" + "goedkopere behuizing" + volle mep betalen.

Naar mijn mening ben je dan ook goed gek als je daar in trapt. Gelukkig lijken consumenten inmiddels grotendeels door deze tactiek heen te prikken. Misschien is er toch nog hoop ...

Dat de 5S populairder is, is ook wel te begrijpen. Het toestel ziet er gewoon netjes uit en geeft een professionele uitstraling. De 5C lijkt meer op iets dat door Mattel is ontwikkeld; beetje in de categorie "Barbie's eerste smartphone". Leuk voor meiden, maar aangezien die over het algemeen toch wat minder te besteden hebben kon je op voorhand al zien aankomen dat dergelijke toestel niet heel erg populair zou worden. Apple moet die 5C gewoon voor ¤ 350 in de markt zetten.

Met de iPhone 5S zou ik sowieso wachten totdat de problemen met de sensoren adequaat zijn opgelost en de vingerafdruklezer fatsoenlijk is beveiligd. De patch die Apple laatst had uitgebracht schijnt ook weer te omzeilen zijn.

In mijn optiek kun je beter een gewone iPhone 5 kopen of voor de 4S gaan als je op de centen moet letten.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 10 oktober 2013 14:08]

Blijkbaar niet, als de geruchten kloppen dat de productie gehalveerd moet worden.
Steve Jobs deed niet aan marktonderzoek en ik verwacht dat dit voor het huidige Apple nog steeds geldt want het is tot nu toe zeer succesvol gebleken. Het verkeerd inschatten van de iPhone 5C verkoop zou daar een gevolg van kunnen zijn.

Wat Jobs ook zei is: "we willen gewoon fantastische producten maken" en misschien is dat wel het probleem met de iPhone 5C want dat is geen fantastisch product maar een iPhone 5 in een plastic behuizing.
Megalomanie toeschrijven aan een miljardenbedrijf met een winstoogmerk doet mij enigzins aan als stemmingmakerij. Met slechts een handjevol producten per jaar (tegenover fabrikanten die een fors aantal telefoons/tablets per jaar uitbrengen) kun je er denk ik beter vanuit gaan dat er behoorlijk goed nagedacht wordt over productstrategie.

Bovendien, als er nu (op de korte termijn) wordt gekozen voor maximale verkoop door de 5C goedkoop van de hand te doen, daalt de waarde van het merk permanent. De marges blijven nu intact, en de waarde van de 5S wordt benadrukt. Het doet mij in elk geval zo voor dat de 5C nadrukkelijk de 5 vervangt om de verkoop van 5S te maximaliseren, zodat bijvoorbeeld de overgang naar 64-bit zo snel mogelijk plaatsvindt. Waar Android fragmentatie nu eindelijk een beetje ten boven is gekomen (brede adoptie van 4.x), kan het zijn dat dit in de toekomst hierdoor juist weer toeneemt.

Juist met het huidige dalende marktaandeel van iOS (tegenover Android), doet mij het in elk geval behoorlijk verstandig voor om concurrentievoordeel (ik denk met name iOS' exclusiviteit) maximaal te blijven uitbuiten. Tegenover elke andere fabrikant verkoopt Apple ruimschoots met de hoogste marges, en iOS pakt nog steeds twee-derde van alle appverkopen op alle platforms.

Zie o.a.:
http://www.webpronews.com...-predicts-analyst-2013-06
http://bgr.com/2013/09/24...sales-analysis-iphone-5s/
http://www.zdnet.com/jell...-still-exists-7000021532/
Juist met het huidige dalende marktaandeel van iOS
Apple kijkt niet naar marktaandeel, omdat dat niks te maken heeft met winst. Beleggers kijken er wel naar, want die houden van cijfers, en meestal is marktaandeel= winst. Maar door apple's prijsstrategie boeit dat apple niet wat hun markt aandeel is, de winst is belangrijker, en daarin zijn ze koning.
Je weet niet waar je over praat. Verkopen kelderen niet, ze stijgen juist.
Je begrijpt het inderdaad niet helemaal. Het is geen megalomanie, althans niet in het negatief van het woord. Apple mag mijninziens nog steeds trots zijn op zijn producten.

De telefonietak (of de portables) is bij Apple groter dan ooit. Ze hebben nu (sinds de iPhone) een product / inschattingsfout gemaakt. Gelukkig maar zou ik zeggen. Het gaat niet om innovatie. Die staat op de telefoon stil, dat zie je ook bij Samsung. Die poept ook elke keer een telefoon uit als er weer een techniek is die betaalbaar aan de man gebracht kan worden.
Stijgt het marktaandeel ja???
Nee, maar jij had het ook niet over marktaandeel ja??? Jij had het over 'verkopen'.

Verder is Apple totaal niet te vergelijken met RIM en Nokia. RIM en Nokia hadden een laag marktaandeel in het lage/midden segment. Oftewel: hun lage marktaandeel was een gevolg van slechte verkoopcijfers.

Apple spreekt echter bewust het hoge segment aan, wat een kleinere markt is. Om die reden is het totale marktaandeel laag, maar binnen de markt die ze aanspreken is het marktaandeel hoog, bij RIM was die heel laag.

Cruciaal verschil.

[Reactie gewijzigd door TMC op 10 oktober 2013 12:22]

[...]
Apple spreekt echter bewust het hoge segment aan, wat een kleinere markt is. Om die reden is het totale marktaandeel laag, maar binnen de markt die ze aanspreken is het marktaandeel hoog, bij RIM was die heel laag.
Dat is niet helemaal waar, de iPad mini is de bestverkochte iPad (zonder retina scherm en een stuk goedkoper) en dus minder premium. dus het klopt niet dat Apple zich bewust op het hoge segment richt. De reden hiervoor was dat de high-end markt verzadigd aan het worden is, en datzelfde geldt ook voor de smarthones. Voor de meesten voldoet de iPhone 5 prima. De groei die Apple tov Samsung nog kan bereiken qua marktaandeel zit in de lagere segmenten (vandaar deze 5c). Helaas is het toestel relatief te duur tov de concurrentie.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 10 oktober 2013 14:00]

Ik heb het over de iPhone. Met de iPad is het idd iets anders.
Apple is niet geïnteresseerd in marktaandeel. Smartphone-marktaandeel wordt voor een groot deel beïnvloed door low-end en mid-end telefoons, markten waarin Apple (bijna) niet actief is. Apple is wel geïnteresseerd in winst, en die behaal je in het high-end segment. Dit plaatje is mijns inziens erg veelzeggend.
Vandaar dat het aandeel zo lekker gaat (NOT) doordat ze emerging markets steeds meer verliezen. Zelfs aandeelmarkt analisten in de VS zijn in negatieve teneur over Apple. Windows Phone is de iPhone in Zuid Amerika dan ook al voorbij. De 5C is voor Android en Windows Phone zelfs heel goed nieuws.
Het grootste nadeel voor Apple en het risico voor het aandeel is de afhankelijkheid van een produkt. En iedere ondernemer weet dat je risico's moet spreiden.
Ze doen elk jaar verouderde specs in hetzelfde jasje verkopen en de Iphone zombies blijven er een te hoog bedrag voor neerleggen.

Ik denk dat Apple zo heeft beredeneerd over de 5C:
99,999% van de Iphone gebruikers doen er een maximaal lelijk/onhandig plastic/siliconen hoesje omheen. Wat ik raar vind omdat ze een "premium feel" product willen maar het dan omtoveren tot een "cheap/crap feel"). De Iphone 5C ziet eruit alsof er al zo'n lelijk/onhandig hoesje omheen zit.
Logisch de vraag prijs is veel te hoog voor dit model. Dat was die al bij de vorige modellen maar ze suggereerde dat dit eerst een goedkoper model zou worden.

De vraagprijs is gewoon té hoog, maak hem ¤450-500 en hij verkoopt vele malen beter.

Kijk maar op tweakers pricewatch. De huidige Iphone 5 is net zo duur. Dan zou ik toch eerder gaan voor de Iphone 5 dan de 5S.
De huidige Iphone 5 is net zo duur.
Er zit dan ook vrij weinig verschil tussen de iPhone 5 en de iPhone 5C met uitzondering van de behuizing.

Edit: Ik bedoelde natuurlijk het verschil tussen de 5 en de 5C en niet zoals er eerst stond, de 5S... 8)7

[Reactie gewijzigd door dev10 op 10 oktober 2013 11:28]

Mwuah. Touch ID, A7 (64-bit), betere camera. Vind het persoonlijk de grootste verbetering sinds de 4<>3GS.
Touch ID... lekker veilig. Met een hack heeft iedereen toegang tot je vingerafdruk. Wat toch best interessant is. En enkel geen unlock-code te hoeven invoeren.. Whoop-ti-doo
A7? de 5C heeft gewoon de A6....
Camera? camera is dezelfde als in de iPhone 5

dus welke verbetering?
Voor Touch ID... Vond deze zelf erg grappig
http://www.indonewyork.co...13/09/tim-cook-obama.jpeg
1. Hij zei eerst 5S i.p.v. 5C, mijn post gaat dus over het verschil tussen de 5C en 5S.
2. Camera is bij de 5S wel degelijk beter dus. ;)
3. Touch ID is gewoon een verbetering. Alles is te kraken, maar in de tijd dat jij een vingerafdruk nauwkeurig én volledig namaakt (veel succes daarmee) heb ik mijn iPhone al 3000x kunnen wipen via iCloud.com.
4. Geen unlockcode hoeven invoeren is ground-breaking. Volgens schattingen is 80% van de iPhones niet beveiligd omdat mensen geen codeslot in willen voeren. Die grote groep zal met de 5S wél overgaan tot beveiliging en op die manier dus wel beveiligd zijn.
5. Daarnaast is ook gemak iets wat je niet moet vergeten. Je vinger heel eventjes op de home knop laten rusten is veel minder vermoeiend dan steeds een code in moeten voeren.
Vingerafdruk liften met plakpapier en daarna erop houden. Is tijdje geleden al onderzocht en werkt prima. Dus wat dat betreft is het niet erg lastig.

En de 5S is zeker een verbetering. 64Bit heeft veel potentie, maar voordat dat ook benut kan worden zijn we toch wel 3 a 4 jaar verder (alle oude hardware moet toch ondersteund worden=32bit. Zie je bij Windows ook waar nu eindelijk veel meer 64bit programma's voor komen)

en touch ID... tja het kan handig zijn, maar een codeslot invullen is zo gedaan IMHO dus hoeveel tijd zal het daadwerkelijk schelen? Maar elke miliseconde is er eentje denk ik maar....
"Plakpapier"? Ik denk dat je nog even je research mag doen. Dat gaat namelijk niet werken. Er zijn truukjes om het om de tuin te leiden, maar die zijn echt een paar stappen complexer.
En de 4G band die hier werkt, dat kan een factor zijn in de beslissing voor de koop.
En de verkrijgbaarheid, iPhone 5 is eol en wordt niet meer geproduceerd.
Daarom is de prijs van de iPhone 5c ook ronduit belachelijk. Zeker als je ziet wat de concurrentie bied. Ik gebruik al jaren verschillende modellen iPhone's, iPad's maar, wat ze presteren met de 5C kan echt niet meer.
Die redenering maken wel meer mensen, maar helaas is de iPhone5 niet meer (lang) verkrijgbaar aangezien de 5C de vervanging is voor de 'oude' 5.
Ze zouden beter de prijs omlaag kunnen gooien, dan halen ze misschien wel meer verkopen ;)
Het was vanaf het begin af aan op elke site al te te lezen: 'Huh een plastic iPhone voor zo'n prijs, WTH'

Kan ook niet begrijpen dat Apple dit van te voren niet zag aankomen eerlijk gezegd...
Maarja per kwartaal 13,5 miljoen plastic telefoontjes verkopen is aan de andere kant ook bizar veel :)
Apple en prijs naar beneden gooien? klink wel heel erg on-apple achtig.

Neen, apple maakt er liever minder voor veel geld, dan meer voor minder geld ;)
Vanaf het begin natuurlijk :)

Als ze de 5C voor ¤449,00 in de schappen hadden gegooid hadden ze vast en zeker weer alle records gebroken. Lijkt mij beter om 30.000.000 x ¤449 te vangen dan 13.500.000 x ¤599.
Die simpele HAVO 4-rekensom heeft Apple zelf denk ik ook wel gemaakt, en blijkbaar schatten zij ¤599 als optimum in. Misschien dat ze met de huidige verkoopcijfers een nieuwe, nauwkeurigere schatting van de prijselasticiteit kunnen maken en dat ze daarmee de prijs aanpassen.

Ik acht het niet onmogelijk hoor. Apple heeft zoiets nog niet eerder gedaan, maar de 5C is een nieuw product. Het is de eerste iPhone die volledig gebaseerd is op marketing: perceptie en ervaring, net zoals de iPods vroeger, in tegenstelling tot de andere iPhones waar nauwelijks marketing aan te pas kwam die het vooral van de nieuwe hardware en software moesten hebben.

Het hele concept komt daardoor 'flexibeler' op mij over (wazig geformuleerd, sorry) en ik denk dat Apple tussentijds prijswijzigingen zal doorvoeren als ze dat noodzakelijk achten.

[Reactie gewijzigd door TMC op 10 oktober 2013 11:26]

blijkbaar schatten zij ¤599 als optimum in.
Dat hoeft helemaal niet :) Sterker nog, het tegenovergestelde is wat je nu ziet. Ze passen juist niet de prijs aan, maar het aanbod. Want wat nu als die ¤ 599 niet het optimum maar de doelstelling van Apple is. Je haalt terecht het model van prijselasticiteit erbij. Daar zijn twee variabelen: de vraag en het aanbod. Wanneer er geen match is tussen vraag en aanbod, dan kun je als fabrikant ruwweg twee dingen dien: 1) Prijs verlagen 2) Aanbod terugbrengen. Dat laatste is dus nu wat je ziet. Wat prupke15 hierboven dus zegt is best aannemelijk. De prijs zou dan niet (enkel) het resultaat zijn van een complexe berekening, maar een bewust gekozen positionering die ze als doel hebben vastgesteld.
Wellicht dat voor de 5c als losstaand product een optimale prijs lager zou liggen. Maar de prijsstrategie wordt dus niet enkel op basis van dat optimum gekozen. Wanneer je de prijs laat zakken, dan heb je het risico om een ander segment te bedienen wat invloed kan hebben op het merk Apple als geheel.
Ik denk ook dat die prijswijzigingen gaan komen, maar daar zullen we zeker een half jaar op moeten wachten. Reden is dat Apple waarschijnlijk niet een te groot verschil in prijzen wil tussen de 5c en 5s, want dan ontstaat het risico dan men alleen nog maar het goedkopere model aanschaft. Apple zal dus de prijs van het duurdere model moeten laten zakken als de prijs van het goedkopere model verlaagt wordt. Maar dan is het dus verstandiger om nu nog grote aantallen van het duurdere model te verkopen, tot de vraag daalt, zelfs al gaat dat ten koste van het goedkopere model.

Daarnaast zou een prijsdaling zo kort na release veel negatieve berichtgeving kunnen creëren in de media ("Apple daalt prijzen want verkopen vallen tegen") en daar zit Apple natuurlijk ook niet op te wachten, want dat kan het koopgedrag van consumenten beinvloeden ("verkopen vallen tegen, dus zal wel een slecht product zijn").

[Reactie gewijzigd door MacWolf op 10 oktober 2013 11:53]

Dan hadden ze de iPhone 5 eigenaren die een 5S willen boos gemaakt omdat hun telefoon dan ook meten 100-150 euro minder oplevert. En hadden meer mensen dus misschien met hun iPhone 5 blijven zitten die nu een 5S hebben gekocht :)

Als die te goedkoop wordt kost het ook nog is een sloot 5S kopers omdat die dan voor 250 euro minder echt wel genoegen nemen met de voor het gevoel vrijwel even snelle 5C toestel :)

Mensen die iOS willen worden dan ook niet meer geforceerd een toestel met hoge marge te kopen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 10 oktober 2013 11:24]

Was het niet Steve Jobs die zei: "if you don't cannibalize your own market, Someone else will"?
Behalve dat het dan concurrentie heet en niet kannibaliseren.
De 5S hadden ze ook voor minder in de markt moeten zetten dan ;)
Van omzet worden bedrijven niet blij, van winst wel.
Als je 1 euro winst op de 449 maakt per verkochten toestel vang je 30 miljoen bij jou prijs.
Maar maak je 100 euro winst op 13,5 miljoen, ben je iets meer gelukkiger.
Dat begrijp ik ook wel, maar op ¤449,00 maken ze echt geen 1 euro winst :)
ik dacht dat die telefoon iets van 150-200 euro kost om te maken :)
ben ik helemaal met je eens, maar je ziet het, het gebeurt niet. En waarschijnlijk om de reden die laatst door apple zelf heeft aangegeven: geen goedkope meuk te maken.

Bij apple staat een iets lager bedrag dus gelijk aan meuk.
Ligt eraan. Als die 16.500.000 nu voor een 5S gaan vanwege het geringe prijsverschil is Apple natuurlijk dik tevreden.

Beter 16.500.000 x ¤ 699 + 13.500.000 x ¤599 als 30.000.000 x ¤ 599.

Hoe dan ook schrijven ze weer goede kwartaal cijfers.
Tenzij je marge dat niet toelaat natuurlijk.
Verschillende winkels (in de VS) hebben de prijs al flink laten zakken (lees met 50%). Zo kun je nu voor $49 een 5c krijgen (met contract) i.p.v. $99.
Zo, 35 euro korting! Poe poe ;).
Inderdaad haha, maar maar liefst 50% goedkoper XD

Zal ook wel als zodoende geadverteerd worden, toch triest hoe erg de consument misleid wordt door de telefoonindustrie in het algemeen, die 50 dollar korting komt uiteindelijk neer op nog geen 5% van je totale prijs die je aan je telefoon/abbo kwijt bent in de US.
5%? dont be silly, dichter bij de 2 procent.

Een typisch abonnement is 80 dollar in de maand voor 2 jaar.
Ik vind dat aantal eigenlijk nog tegenvallen.
De Chinese Xiaomi deed bijna hetzelfde in enkele maanden (10 miljoen), maar dan met batch/loterij verkoop en eigenlijk alleen via Chinese websites (merk staat volgens mij ook op nr1 in China). Als Xiaomi wereldwijd zou verkopen dan zouden ze miljoenen meer toestellen per kwartaal kunnen verkopen, nu is het origineel vooral via Chinese websites te importeren.
Xiaomi verkocht 7 miljoen toestellen in 1 jaar, Apple verkocht 9 miljoen iPhones in 1 weekend. Hoe heeft Xiaomi precies bijna hetzelfde als Apple gedaan?
logisch, als je het product maar ¤100 goedkoper maakt dan je top model
Terwijl notabene het topmodel ¤100 duurder is geworden. Oftewel, een jaar later betaal je voor het identieke product dezelfde prijs, maar wel in een budget uitvoering. Bizar.
Wie heeft er ooit gezegd dat het om een 'budget' toestel gaat?

Bizar.....
Zo is het een tijdlang in de geruchtenmolen genoemd. Daar komt nog bij:

De naam 'C', als in, je hebt A (5S), B (5), en C (5C) gradaties.
Het opzettelijk goedkope uiterlijk - plastic, rond, felle kleuren. Plastic en rond hadden we bij de eerste generatie iphones en imacs van jaren geleden, het high-end spul is sindsdien aluminium en glas.
Goedkoper dan het topmodel. Niet veel overigens, en dat was het opvallendst (naast de oerlelijke kleurstelling en materiaalkeuze) aan de introductie van de 5C.
Geruchtenmolen, inderdaad. Dat veegt het dus al van tafel?
Dat is niet waar. De iPhone 5S kost even veel als de iPhone 5 kostte toen deze geïntroduceerd werd (in Duitsland althans). De iPhone 5C is ¤599, de iPhone 5 is nooit zo goedkoop geweest.
Owh dan was ik verward met de iPhone 4S. De 16GB versie was bij mijn weten weldegelijk ¤600,--. De 32GB 100 euro duurder.
Kennelijk is de prijs met de iPhone 5 al omhoog gegaan.
De 5S is 700, de 5 was 660, de 4S was nog 600. Het is over een aantal generaties gebeurd.

In de States was het 700/650/600.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 10 oktober 2013 20:51]

Het is geen budget uitvoering.
Hopelijk volgt er een persbericht "Apple halveert prijs iPhone 5c wegens tegenvallende vraag" :+
In de VS is de abonnements prijs van de 5C al gehalveerd.
Dit nieuwsbericht zat er dan ook aan te komen.
In de VS is de abonnements prijs van de 5C al gehalveerd.
Dat is die niet! Enkel de eerste/startup kosten zijn 50% gehalveerd, je betaald per maand geen cent minder dan voorheen...
Bij sommigen providers wellicht. Maar dan nog; je zal het met me eens zijn, dat snel na launch 50% korting geven, een slecht voorteken was.
Je weet dat die korting niet door Apple gegeven wordt he?

Dat is extra subsidie vanuit de carriers.
Ben bang dat dat zeker nu nog niet gaat gebeuren, misschien als we een half jaar verder zijn en de verkopen dan ook nog tegenvallen met de huidige productie.

Dit toestel zou een prijs moeten hebben van maximaal 300 tot 350 euro, dan is het een interessant toestel voor zijn prijs. Dat zou alleen de iPhone 4s in dit geval in het geheel uit de markt drukken, ik neem aan dat ze deze niet kunnen produceren en distribueren voor minder dan 200 euro. Qua marktdominantie zou een dergelijke constructie echter zeker een goede zet zijn geweest, als je in alle prijsranges een toestel als de Iphone kunt aanbieden, dan scoor je zeker punten.

Ik ben bang dat Apple met deze beweging zichzelf wel eens gigantisch in de voet zou kunnen schieten en daaruit mag opgemaakt worden dat zelfs het idealistische bedrijf dat Apple ooit was arrogant kan worden.Dit kan een Nokia of Blackberry all over worden.

Apple moet zich realiseren dat ze 2 dingen kwijt zijn:
1. Steve Jobs, hij kon poep verkopen als ware het goud
2. Innovativieit, de producten worden nu uitgemolken er komt weinig nieuws uit en zeker weinig dat echt aanspreekt, ze zijn aan het doorontwikkelen maar niet meer aan het innoveren.
Faseer de 4S uit en maak ook een 8gb 5C. gooi de huidige prijs stelling een honderd euro omlaag en plaats de 8gb 5C op die van de 4S. Lijkt mij een gunstig plan. het verminderen van productielijnen, verenigen van connectors en beeldformaat.
Klinkt logisch, vanuit ons perspectief. Apple wil echter zoveel mogelijk winst maken en gaat dat niet doen. Ik denk dat zelfs met tegenvallende 5C-verkopen Apple nog genoeg winst maakt, simpelweg omdat de 5C veel goedkoper is om te produceren dan de 5.
Ik heb vernomen hier dat het verschil tussen de 5C en 5S zo'n 26 dollar is. de 5 zal nog wel minder kosten dan de 5S dus wat dat betreft maakt de 5c en 5 elkaar niet. Wel kunnen ze door een goedkopere 5C op de markt te brengen een productielijn schrappen.

Als het iets is wat duur is dan zijn het verschillende productielijnen naast elkaar hanteren... Zeker van verschillende modellen.

Uiteraard is het logisch om 4s onderdelen op te maken voordat ze deze eruit werken.
'Onderdelen op te maken', jij denkt dat Apple 1x per jaar alles inkoopt ofzo? Natuurlijk niet. Apple houdt hele lage voorraden aan, een scherm of behuizing van een iPhone 4S wordt bij wijze van spreke pas bij de fabriek afgeleverd 2 minuten voor de telefoon geassembleerd wordt. Bij hun leveranciers idem dito. Niks 'opmaken'.

Daarnaast hoeven meerdere productielijnen naast elkaar helemaal niet zo duur te zijn, dat zuig je gewoon uit je duim. Er zijn zoveel factoren die een rol spelen.
Klinkt als een logisch plan. Hoe lang duurt het normaal voordat Apple productie zijn oudere IPhone series stopzet? Een jaar na introductie van het nieuwe model?

Lijkt me sterk dat Apple nu al de prijzen van de 5c gaat verlagen naar 4S niveau. Maar volgend jaar zou best kunnen.
De 99 dollar is inclusief abo. Als je hier in Nederland een 5c neemt met abo is hij geen 600 euro meer, maar blijft hij alsnog redelijk duur. Met een duur abo is hij natuurlijk wel weer gratis te krijgen, maar met een redelijk abo (van 30 euro in de maand oid) is hij 200 euro, wat gewoon te duur is, omdat je inderdaad voor dat zelfde abo en 50 euro inleg een S3 hebt.

Mensen willen wel per maand betalen, want dat spreid lekker, maar niet bij aanschaf. Schijnbaar denkt apple daar niet aan bij de prijsstellingen
Voor 32 euro per maand kan je gratis een S4 ophalen, en dan heb je nog 'onbeperkt' internet ook.
Ik pak ook maar het eerste resultaat van een prijsvergelijker. Ik ben atm niet zo thuis in de prijzen. Lijkt mij trouwens wel erg goedkoop. Weet je zeker dat het niet een tijdelijk prijs is en dat het na een X aantal maanden het dubbele oid?
Was een tijdelijke aanbieding, maar die prijs gold wel voor 24 maanden. 38 was het standaard.
@Mavamal & Gropah; je weet dat een "gratis" telefoon gewoon een ordinaire lening is met een bepaalde looptijd? Je betaalt je toestel gewoon per maand voor een deel af, net als je Wehkamp TV "voor maar 20 euro per maand" (vijf jaar lang) :-)
Ze adverteren natuurlijk met gratis, maar daarbij is 'stiekem' je maandbedrag een stuk hoger dan bij een sim-only. (Overigens is een combinatie sim-only en los toestel niet altijd goedkoper dan een abbo mèt toestel)
Met een productie van 150.000 iPhone 5c's per dag kan Apple er per kwartaal ongeveer 13,5 miljoen verkopen.
Sorry maar dit is nog steeds een beetje de natte droom voor veel telefoon fabrikanten die toestellen tegen deze prijs in de markt zetten.
Jep, en ik gok dat de marges flink hoger zijn dan de 5 (die waarschijnlijk ongeveer even veel had verkocht als de 5C), dus netto gaat Apple er gewoon op vooruit.
Tja, gezien het beperkte prijsverschil tussen de 5C en 5S is dit natuurlijk wel logisch te noemen. Veel mensen zullen liever een klein bedrag extra uitgeven voor de betere/luxere variant. Zelf ga ik ook voor de 5S.
Inderdaad. Mijn instinctieve reactie op de titel van dit stuk was dan ook: JA GEK HE!? :)
Ik was voor de 5C gegaan mits deze normaal geprijsd was (tot 400 euro). Voor mij is de kleurige kunststof behuizing zelfs een pre, ik heb bij de iPhone 4 de indruk dat die bijzonder fragiel zijn.
Nu ga ik maar helemaal niet voor de iPhone 5 want die dingen zijn me gewoon te duur voor wat je voor krijgt.
Je gaat voorbij aan het punt dat ik maak. Ik zeg namelijk alleen dat juist door het betrekkelijk kleine prijsverschil mensen eerder geneigd zijn om de 5S te kiezen. Dat er verder andere argumenten zijn om de 5C te kiezen staat daar los van.
De 5C is met name gericht op landen waar hoge subsidies aan de orde zijn (lees: de VS). Daar is het verschil tussen 0, 100, en 200 up front veel groter dan het verschil bij ons met onze veel kleinere subsidies.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True