Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Waar het multiplayer-gedeelte van de PlayStation 4-versie van Call of Duty: Ghosts op 1080p te bewonderen is, draait het singleplayer-gedeelte op 720p. Tegelijk met de introductie van de console geeft ontwikkelaar Infinity Ward echter een patch vrij die de singleplayer-versie op 1080p toont.

Uitgever Activision heeft bevestigd dat er tegelijk met de introductie van de PlayStation 4 een patch verschijnt voor de PlayStation 4-versie van Call of Duty: Ghosts. Die patch verhelpt een 'configuratieprobleempje' waardoor de game op slechts 720p draait als de singleplayer-versie van de game gespeeld wordt. Het 720p-beeld wordt vervolgens geüpscaled naar 1080p. Na het aanbrengen van de patch is het probleem verholpen en draait de game op 1080p. Het probleem doet zich enkel voor bij de singleplayer-versie. Het multiplayer-gedeelte draait ook zonder patch al op 1080p.

Het 'configuratieprobleempje' is opvallend omdat Activision eerder verzekerde dat de PlayStation 4-versie van Call of Duty: Ghosts op 1080p draait. Het kwam met die verzekering nadat het bekend moest maken dat de Xbox One-versie van de game enkel 720p draait, waarbij het beeld door de console wordt geüpscaled naar 1080p.

De PlayStation 4 is vanaf 15 november te koop in Noord-Amerika. Dan verschijnt ook de PS4-versie van Call of Duty: Ghosts. Hier is de console van Sony vanaf 29 november te koop, net als de game. De Xbox One verschijnt op 22 november in zowel Europa als Noord-Amerika. In landen als Nederland en België verschijnt de console van Microsoft echter pas in het voorjaar van 2014.

Tegelijkertijd maakt Electronic Arts bekend dat Need for Speed Rivals wel op 1080p draait, op zowel de Xbox One als de PlayStation 4. De game, gemaakt door het Zweedse Ghost Games, draait op de Frostbite 3-engine, die ook gebruikt wordt voor Battlefield 4. De shooter draait echter op lagere resoluties. De versie voor de PlayStation 4 draait op 900p en die voor de Xbox One op 720p, waarbij het beeld in beide gevallen wordt geüpscaled.

Call of Duty: Ghosts

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Ik vind het van de zotte dat er berhaupt een discussie over ontstaan is welke games wel of niet op 1080p draaien. Het is verdorie next-gen, ALLE games zouden gewoon soepel op 1080p moeten draaien, op beide consoles!

Snap niet dat de consument hiermee akkoord gaat, je koopt toch schijnbaar weer sterk verouderde hardware in een nieuw jasje.
Helemaal mee eens. Nog voordat de consoles uitkomen zijn er al berichten dat een beetje game de resolutie van 1920x1080 niet eens kan halen. En dat in een tijd dat 4k al om de hoek aan het kijken is. Dat belooft wat voor de toekomst. Wat mij betreft is dit helemaal geen echte nieuwe generatie, maar meer een soort 1.5 upgrade.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 14 november 2013 13:31]

ook op de snelste PC kunnen ze een game zo mooi maken dat het niet vloeiend loopt op 1080P
wat ze nu doen is het zo vloeiend mogelijk houden en daarna zo mooi mogelijk.

ik speel nu bf4 op de PS3 en vind het er al best wel goed uitzien en lekker spelen
behalve dat het zo nu en dan hangt

dus als ik over 2 weken de PS4 heb kan het alleen nog maar mooier worden ik ben dus al lang blij en zeker met wat er de komende jaren nog gaat komen.

[Reactie gewijzigd door FreakGIB op 14 november 2013 13:47]

Ik denk dat je dit verkeerd ziet.

Vergeet niet dat je straks weer 460 euro armer bent. En wat krijg je ervoor terug? Een console die de games van nu al niet op 1080p kan draaien.
ik weet zeker dat ik het niet verkeerd zie de Ps3 kan het spel bv all helemal niet op 1080p draaien en ook nog niet eens op 60fps
dus wat dat betreft ga ik er zeker op vooruit

en zelfs een pc met dual Titan kaarten of wat op het moment het snelste is kunnen ze op zijn knieen krijgen als je maar genoeg polygonen en andere mooimakers in stopt.
belangrijkste is voor mij de Gameplay gemak en hopelijk een betere controller

komt nog bij dat ik ook een Vita heb en dus ook benieuwd ben naar de interactie tussen beide apparaten
Sorry, maar heb je bf4 wel eens op een goede game pc gezien? de Ps3 (en ook de ps4 dus schijnbaar) wordt compleet vernietigd.

Ik vind het echt heel erg teleurstellend van beide consoles dat er na al die jaren z weinig vooruitgang geboekt is.
Conclusie? AMD heeft voor beide consoles een GPU geleverd die onder de maat presteert? Misschien is dat de reden dat er niet voor Nvidia gekozen, die hadden misschien wel een GPU aangeboden die makkelijk 1080p kon weergeven, maar was hierdoor te duur. Pure speculatie maar toch interessant om te weten waarom beide voor AMD gekozen hebben, zal uiteindelijk wel met geld te maken hebben, maar of dat voor de consument gunstig gaat uitpakken....
Nee, de conclusie is dat over het algemeen zowel Microsoft als Sony verkeerde design keuzes heeft gemaakt. Je kunt dat niet alleen op de gpu afschuiven, geheugen bandbreedte, IO system, cpu speed etc heeft daar allemaal mee te maken. AMD heeft net als Nvidia gelijk geprijsde gpu's die makkelijk 1080p kunnen doen.
Uiteraard heeft het met geld te maken ... Als Sony/MS wilden, had AMD gewoon een 7990 geleverd hoor :p Ze moeten altijd concessies doen voor consoles en komen op die configuratie uit. Afweging tussen snelheid, kosten, koeling en lawaai.
Mwah... liever toch een goede game die lekker loopt en mooi ontworpen is, dan een die alleen maar getweaked is om 1080p te kunnen draaien vanwege marketing redenen. Vraag me sowieso af of ik in de hitte van de strijd het verschil tussen 720 en 1080 ga zien. Grote framerate drops e.d. lijken we me veel irritanter omdat die het vloeiende uit een game halen.

Wel ben ik voor een beetje meer anti-aliasing... dat mistte ik soms wel op de PS3 :P
Wel opvallend dat al lang was bevestigd dat de PS4-versie van COD: Ghosts de 1080p-resolutie zou gebruiken, maar dat het op het schijfje toch geconfigureerd is in 720p. Dat doet vermoeden dat er tot op het laatste moment gesleuteld is om het soepel werkend te krijgen op 1080p en dat ook de PS4-versie dus bijna op de lagere resolutie had gedraaid. De details ervan zullen we misschien nooit weten.

Dit zijn typische lanceergame-issues. Veel gamers zijn nu bezig met het vergelijken van graphics, terwijl ontwikkelaars eigenlijk nog lang niet genoeg tijd hebben gehad om de hardware te leren kennen en ervoor te optimaliseren. Ook zijn de games die nu uitkomen op de nieuwe consoles nog gemaakt met oude engines, al helemaal in het geval van COD. Dus weinig representatief voor wat de consoles wel en niet kunnen. Feit is dat de PS4 krachtiger is dan de Xbox One, maar het is goed om te realiseren dat de beelden die we nu zien afkomstig zijn van lanceergames en gerushte opgeschaalde multiplatform-titels. Killzone Shadowfall is de eerste game die wat meer vertegenwoordigd waar de PS4 toe in staat is, maar ook die game heeft de beperkingen die ontwikkelaars van lanceertitels hebben (strakke deadlines, nog niet bekend met de definitieve hardware, hoge druk van Sony, enz).

Het wordt Q2 tot Q4 van 2014 voordat er echt een aantal representatieve titels uit gaan komen helaas. Dit geldt voor elke console-generatie, maar toch is het altijd een teleurstelling dat de lanceertitels (ik spreek nu even breder dan alleen COD: Ghosts) allemaal hun gebreken vertonen :'(

[Reactie gewijzigd door geert1 op 14 november 2013 12:52]

Ach, dan nog... 720p of 1080p; de meerderheid van de mensen die wel een FullHD TV hebben staan, zitten er over het algemeen te ver vanaf om het verschil tussen beide resoluties te kunnen zien.

Dus ja, ontzettend gaaf dat er tegenwoordig consoles zijn & publishers & games die op ervoor zorgen dat de grote blockbusters op 1080p 60fps draaien maar ondertussen zitten we lekker achterover op de bank te gamen met een optische resolutie van 920p of 860p of whatever.
Sorry maar zelfs van ver af zie je het, voornamelijk door de aliasing. Naast at eht vooral lastig is om in de verte tijdens een game de vijanden van veraf bijvoorbeeld te onderscheiden van de bosjes.
Helemaal mee eens. Ik snap niet dat er continue tweakers zijn die het verschil tussen 720p en 1080p niet zien. Ik zit zelf op 3 meter van een 42 inch en kan het verschil echt goed zien.
Dat verschilt per persoon natuurlijk, maar je hebt wel een punt. Bij een kijkafstand van 2,5 tot 3,5 meter (wat me een aardige schatting lijkt voor een redelijk deel van de woonkamers), moet een tv eigenlijk toch wel 100-150 centimeter zijn om het verschil goed te kunnen zien, ook zonder er heel specifiek op te letten. Er is dus zeker een deel van de gamers die een nieuwe console in huis haalt zonder het volledige voordeel te gaan behalen van die hogere resolutie. Neemt niet weg dat een nieuwe console natuurlijk ook hogere textuurresoluties, grotere kijkafstand, meer polygonen, meer en betere effecten, enz, enz op het scherm kan toveren, en die zaken zijn vaak wel zichtbaar. Dit nog afgezien van nieuwe mogelijkheden qua gameplay, physics, AI, enz.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 14 november 2013 13:04]

Dat lijkt mij echt een hele slechte schatting qua afstand. Als ik op een console ga gamen zit ik maximaal twee meter van het scherm vandaan. Bij mn huidige opstelling net 2,5m op 160" dus dat mag dan ook wel.

Verschil tussen geupscaled en native kan je met gamen echt wel zien. En zeker met die graphics van ghosts. Je ziet met gamen sws dichter bij je scherm dan bij normaal tv kijken.
Daar kan ik me maar moeilijk bij aansluiten. 720p is dan wel een verbetering ten opzichte van SD kwaliteit, maar het is nog altijd een bizar lage resolutie en het is wel degelijk zichtbaar van grote afstand of een beeld 720p, of 1080p is. Aliasing is gewoon zichtbaar op 720p terwijl die bij 1080p grotendeels wegvalt op de 'normale' kijkafstand voor een TV. Ik heb 2 jaar lang een 720p TV gehad en heb me mateloos gestoord aan karteltjes op de PS3.

Speel maar eens Fallout 3 op PS3 en ga 2,5 meter van je 720p scherm zitten. Als je dan geen verschil ziet, moet je toch echt eens naar de oogarts. En dan heb ik het nog niet eens over de situaties dat je gefocust bent op specifieke objecten op het scherm, waardoor detail gaat opvallen. Dan ga je namelijk ook merken dat objecten die maar enkele pixels beslaan, niet meer van elkaar te onderscheiden zijn terwijl dat bij 1080p nog wel zo is. Wat ook nog wel eens vergeten wordt is dat bij 1080p er meer screen real estate is waardoor er dus ook meer op het scherm past - meer detail, meer informatie, maar ook lijkt de FOV daardoor vaak wat ruimer en natuurlijker.
Last but not least, op 1080p is het veel beter mogelijk om geen gebruik te maken van zware AA, terwijl het ook nog eens een veel scherper beeld oplevert dan 720p met hele zware AA.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 november 2013 18:03]

maakt dan toch niet uit, als alle mensen met een Full HD TV er toch te ver vanaf zitten? Ik snap je punten, maar ze gaan wel erg tegen elkaar in.
Ik vraag me dan af of we dit fenomeen meer gaan zien, PS4 op 1080p, Xbox 720p.
Lijkt me dan een tegenslag voor Xbox en pluspunten voor de PS4.
Ik heb niks met consoles maar het lijkt me een aardig kantelpunt.
Kijkend naar de hardware van de beide consoles zouden we dit soort verschillen bij elke game kunnen gaan zien. Niet altijd qua resolutie, maar anders qua framerate, aantal objecten, kijkafstand, textuurresoluties, enz.

Maar de hardware is hierin niet de enige bepalende factor. Multiplatform-ontwikkelaars zullen misschien niet altijd aandacht besteden aan een mooiere versie voor PS4, en uit gemak de twee consoles op n lijn houden. Naast die mogelijke tijdsbesparing voor ontwikkelaars, kunnen politieke factoren ook mee gaan spelen: Bepaalde ontwikkelaars / uitgevers zouden beide consolebouwers te vriend kunnen willen houden door de multiplatformtitels gelijk te trekken qua graphics. Ten slotte kan ik me ook best voorstellen dat Microsoft de studio's gaat betalen om dit te doen, zoals ze studio's ook betalen voor exclusiviteit en extra content voor hun platform. Iets dat Sony dan wellicht zelfs weer zou kunnen overbieden, maar het is afwachten of het allemaal zo ver zal gaan.

Maar we hebben dus nu al gezien dat in elk geval bij een deel van de titels een duidelijk verschil optreedt. En in exclusieve titels voor PS4 zouden we de extra hardwarekracht ook zeker terug moeten gaan zien, ten opzichte van Xbox One exclusives.

Dit is geen flamebait, gewoon feiten gevolgd door verwachtingen en speculatie.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 15 november 2013 00:16]

Nope, ditmaal ietsjepietsje grotere update maar nog steeds een update van de oude engine. Opzich niks mis mee als je ziet tot welk niveau andere engines worden uitgebouwd maar grafisch blijft het toch een stuk minder (tuurlijk 60fps maar dat verklaard de PC prestaties niet).
Klopt. De pc versie genereert fors minder FPS dan zijn voorganger, en zelfs minder dan Battlefield 4. Op een map als stonehaven zie je de verbeteringen wel, maar de prestaties zijn GTA IV niveau van slechte console port als je het mij vraagt.

Waarom ze die engine die nog steeds als roots de IdTech3 heeft (quake 3 uit '99) doorontwikkelen is me een raadsel.
uhh, die engine lijkt al lang niet meer op de IdTech3.. UnrealEngine4 heeft ook nog steeds als root de originale UnrealEngine.. Veel nieuwere engines die beweren dat ze van de grond af aan opgebouwd zijn, zijn dat helemaal niet, die hebben ook delen van ouderen engines hergebruikt (zo ook de frostbite)..
Niet meer? Kijk eens goed naar de syntaxis van de engine code? Duidelijk Id code, maar goed. De Unreal Engine was een stuk geavanceerder dan de IdTech 3. CoD is lelijk, face it. En de basis engine maakt het alleen maar duidelijker hoe dicht ze nog bij 1999 staan.
Als je die explosie effecten ziet dan moet ik lachen om het woord nieuwere engine, god wat ziet het er slecht uit en wtf is er mis met die systeemeisen op de PC. _/-\o_
en daar ben ik het met je eens. die systeemeisen zijn absurd hoog. minimaal 6 GB ram??? waar gaat dat aan op? ik wil t spelen op mijn PC, maar dan zou ik eerst een RAM upgrade moeten gaan uitvoeren speciaal voor hun?? dat is niet zo goedkoop. beetje jammer van ze.
Niet zo goedkoop? Goedkoopste 6GB = 25 euro...

Laat staan als je enkel hoeft te upgraden van 4GB (wat wel normaal is voor games)....

2dehands kan je nog goedkoper uit zijn.
Tja, maar als je moet upgraden van 4GB is de kans groot dat je dus nog steeds gewoon alles moet vervangen, want even 1 extra reepje erbij plaatsen gaat vaak niet (ofwel dat je dan een oneven aantal reepjes hebt)..
En als je nog een Pentium 1 hebt moet je een heel mobo en processor er bij kopen ;)

Ik reageerde enkel op de stelling dat 6Gb duur zou zijn, wat het niet is, behalve in inderdaad specifieke gevallen :)
Dan kost CoD je dus minimaal 75 euro als je 4GB hebt.

Dat is echt niet goedkoop voor een game die als twee druppels water lijkt op die game die je wl met 4GB kon draaien.
Ja reken de rest van de PC er anders ook bij die heb je ook nodig om de game te draaien, en de windows licentie, en het bureau met stoel...

Mij koste het 28 euro voor COD: Ghosts :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 november 2013 20:25]

Zullen we ook het stroomverbruik van CoD gaan meten, of?

Dat is ongeveer een opmerking van hetzelfde kaliber. RAM bij moeten prikken voor een game met een engine die al jaren oud is en er vroeger niet om vroeg, daar mag je met recht vraagtekens bij zetten. En aangezien de gemiddelde PC nog steeds op 4GB blijft hangen en niet op 8 of 6, is mijn opmerking niet zo raar. De current-gen consoles hebben het toch ook niet?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 14 november 2013 22:13]

Tuurlijk zijn de prestaties van Ghosts ver onder de maat, of dit dankzij een antieke engine met een oppoetsbeurt of laksheid van de makers komt....
Maar je kan toch niet prijzen berekenen als prijs van de game + een of andere upgrade als bijv. 6GB ram?
Als je tot nu toe op een Pentium 4 met 512MB ram speelde kan ik me voorstellen dat upgraden een eng woord is, en gelijk staat aan een nieuwe pc kopen, en oke DDR2 is niet meer goedkoop, maar dan moet je de prijs van Far Cry 3 dus ook als volgt berekenen:
Far Cry 3 = (prijs dvdtje far cry 3) + GPU upgrade, + voeding upgrade + cpu ugrade + enz....
Je hoeft niet elke week 500 euro aan nieuwe upgrades uit te geven, maar een RAM upgrade naar 6GB als je van games houdt is toch niet te veel gevraagd?
Als je alleen maar CoD speelt. Het upgraden van je PC is altijd een keuze, maar hoe bizar is het om te moeten upgraden terwijl de game die componenten helemaal niet nodig zou moeten hebben?

Dt is het punt.
Pricewatch en dan 6 t/m 8gb filteren en dan op prijs sorteren :)

8 is maar iets duurder...
Als BF4 op een PS4 op een hogere resolutie draait dan op de xbox one, dan wil dat al genoeg zeggen dat de PS4 grafisch sterker is.

Ben benieuwd of call of duty ghosts ook op de PS4 hoger zal draaien dan op de Xbox one.
heb je het verhaaltje wel gelezen Xbox one loopt op 720p 60fps
PS4 op 1080P 60fps
eenigse geruchten die er nu nog zijn is dat er wat framedrops zijn op de PS4
maar misschien kunnen ze die ook nog fixen
maar met 60fps mag een xx% framedrops niet zo veel impackt hebben lijkt mij.
Had daar overheen gelezen. Maar mooi dat ook bij COD de PS4 op een hogere res draait. Voor mij is het nu wel duidelijk dat de PS4 grafisch krachtiger is, en de keuze voor mijn volgende console is dan ook makkelijk gemaakt.
En is het verhelpen van dit 'configuratieprobleempje' niet gewoon optimalisatie? Nieuwe hardware biedt nieuwe mogelijkheden maar die moeten nog ontdekt worden. Als je GTA5 bij de introductie van de PS3/X360 had getoond waren mensen letterlijk van hun stoel gevallen. Gevalletje van kennis en ervaring met de hardware opdoen denk ik :)
Correct dat de programmeurs nog moeten vertrouwd worden met de hardware, maar in dit geval was het vreemd dat de multiplayer wel in 1080p draait en de singleplayer niet.
Oh die ironie, de trailer die eronder staat is in 720p :>
Ik had eerlijk gezegd, toen de PS4 en Xbox One werden aangekondigd, niet verwacht dat de 720p of 1080p discussie nog aan zou wakkeren.
Ik verbaas me over de steeds weer 1080p verhalen op de next-gen consoles. Vooral aangezien ik al jaren gewoon op 1080p game. Kom op het zijn toch next-gen consoles, wat is dit dan steeds? Erg zonde.
"Hier is de console van Sony vanaf 22 november te koop, net als de game."

Een weekje eerder? :X
Geachte Redactie ?

Ik kan me wel voorstellen dat de release-dates deze weken allemaal een beetje door elkaar lopen omdat de ene console hier wel & daar niet uit komt, de volgende game op dat platform wel en dan elders weer niet timed exclusive is etc.
Mag ik even eerlijk zijn? Wat is hier nieuws aan? Een console die een spel kan weergeven in 1080p? WAUW! Dat kon de Wii U ook al bij de launch. Ja ik weet het, ga me alsjeblieft niet lastigvallen met het gezeur om de mindere hardware - het feit is dat het kon en kan. Dat de PS4 dit ook kan lijkt me niet meer dan... Normaal. Het is tenslotte de nieuwe generatie PS.

Waarom Tweakers een heel nieuwsbericht weidt aan het feit dat CoD draait op 1080p vindt ik daarom ook niet meer dan vreemd. Zou bijna zeggen: Hebben ze niets beters te doen?

Begrijp me niet verkeerd voordat ik gedownmod wordt, maar het lijkt me toch meer dan normaal dat een game op 1080p draait?! Wees eerlijk...
Omdat het eerst op 720p zou werd weergegeven door problemen, die nu verholpen zijn. Dat is toch wel nieuwswaardig lijkt mij.
En waar neer komt de 1e patch voor de pc versie om de lag in de MP er uit te halen ?
Inderdaad. En de patch die ervoor zorgt dat de game zowaar eens fatsoenlijk gaat draaien voor zijn grafische wanprestaties.
ja idd. Zo jammer dit is echt al de 4 op rij waar dit gebeurt. Cod voor de pc is altijd gwoon een hele slecht poort. Ik zit boven de require opties en nog steeds heb ik frame drops echt jammer
Klopt. CoD4 en MW2 waren qua performance echt meesterwerken. Blijven mijn favorieten in ieder geval.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True